Europaudvalget 2001-02 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 448
Offentligt
1462138_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget (2. samling)
(Alm. del - bilag 448)
landbrugsministerråd
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
11. marts 2002
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Fødevareministeriets grundnotat om forslag til
rådets afgørelse om Det Europæiske Fællesskabs tiltrædelse af Codex Alimentarius-Kommissionen, KOM
(2001) 287 endelig.
Bilaget er ikke produceret af Centraladministrationen og forefindes derfor ikke i elektronisk form
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462138_0002.png
Grundnotat til Folketingets Europaudvalg
om forslag til Rådets afgørelse om Det Europæiske Fællesskabs tiltrædelse af Codex Alimentarius-Kommissionen
KOM (2001) 287 endelig
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag om EU's tiltrædelse af Codex Alimentarius-Kommissionen. EU's tiltrædelse som fuldt
medlem forventes at kunne medvirke til at skabe bedre sammenhæng mellem de standarder, retningslinjer, henstillinger
og andre bestemmelser, der vedtages i Codex, og fællesskabets øvrige relevante internationale forpligtelser.
Forslaget vedrører alene fællesskabets organisering af arbejdet i Codex og kan således ikke siges at have betydning for
beskyttelsesniveauet i Danmark.
Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2001) 287 af 30. maj 2001 fremsendt forslag om Det Europæiske Fællesskabs tiltrædelse
af Codex Alimentarius-Kommissionen til Rådets afgørelse. Forslaget er modtaget i Rådet den 5. juni 2001.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEF artikel 37, 95 og 133 og artikel 152, stk. 4, sammenholdt med artikel 300, stk.
3, første afsnit, og skal behandles efter proceduren for fælles beslutningstagen i TEF artikel 251.
Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Optagelse af EU i Codex Alimentarius-Kommissionen vil indebære, at fællesskabet, repræsenteret af formandskabet
eller Kommissionen, på forskellige områder vil kunne optræde på hele fællesskabets vegne. Der fastlægges procedurer
for koordination af den indsats, som Rådet eller Kommissionen i samspil med medlemsstaterne skal gennemføre i
Codex. En samlet optræden er til fordel for fællesskabets interessevaret agelse og forslaget vurderes således at være i
overensstemmelse med nærheds- og proportionalitetsprincippet.
Formål og indhold
Forslaget om tiltrædelse er fremsat som opfølgning af Rådets afgørelse af 21. december 1993, hvor Kommissionen fik
bemyndigelse til at indlede forhandlinger om vilkårene for fællesskabets optagelse i Codex Alimentarius-
Kommissionen.
Formålet med Rådets afgørelse er, at Det Europæiske Fællesskab ved at blive medlem af Codex Alimentarius-
Kommissionen vil blive i stand til at gøre sin kompetence gældende og medvirke ved udarbejdelse, forhandling og
vedtagelse af standarder, retningslinier og henstillinger i Codex Alimentarius-Kommissionen og dennes underorganer,
hvor en fælles indsats kan styrke fællesskabets interesser, hvad angår sundhed og god forretningss kik i samhandelen
med fødevarer.
Siden januar 1995, hvor WTO-aftalerne og navnlig aftalen om anvendelsen af sundheds- og
plantesundhedsforanstaltninger (SPS-aftalen) og aftalen om tekniske handelshindringer (TBT-aftalen) trådte i kraft, har
Codex standarder fået stigende betydning på grund af henvisningen til Codex Alimentarius i WTO-aftalerne og den
overensstemmelsesformodning, der tillægges nationale foranstaltninger, når de er baseret på standarder, som er vedtaget
i Codex Alimentar ius.
Codex Alimentarius-Kommissionen har anmodet om en præcisering af fællesskabets kompetencefordeling, og derfor
indeholder forslaget en generel erklæring om udøvelse af kompetence i henhold til reglerne i Codex Alimentarius-
Kommissionens forretningsorden. Kompetence-erklæringen beskriver, på hvilke områder Fællesskabet henholdsvis
medlemsstaterne har enekompetence samt hvor der er tale om delt kompetence.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462138_0003.png
I forslaget er indeholdt en aftale mellem Rådet og Kommissionen om koordination af indsatsen i Codex Alimentarius-
møder og en erklæring om udøvelse af stemmeret. I den aftalte arbejdsmodel er beskrevet den samordningsprocedure,
der skal følges i forberedelserne af alle møder i Codex Alimentarius-Kommissionen og dennes underorganer, herunder
arbejdsgrupper samt ved svar på skriftlige høringer. Erklæringen om stemmeret p& aring; Codex Alimentarius-møderne
er opbygget efter velkendte EU-retlige principper, som indebærer, at kompetencen til at afgive stemme overgår til
fællesskabet på harmoniserede områder. Endvidere er det for så vidt angår taleretten præciseret, at medlemslandene også
kan udtale sig for at støtte og/eller præcisere fællesskabets holdning.
Herudover skal det nævnes, at såfremt EU bliver medlem af Codex Alimentarius- Kommissionen, kræver det ændringer i
Codex procedure-håndbogen, for så vidt angår blandt andet reglerne om stemmeafgivelse. I henhold til det foreliggende
udkast til ændringer af procedure-håndbogen fremgår det af afsnittet om stemmeafgivelse, at EU vil kunne stemme med
samme antal stemmer som antal medlemslande i fællesskabet - altså med 15 stemmer - på de harmoniserede områder.
Ændringer til procedure-håndbogen vedtages endeligt af Codex Alimentarius-Kommissionen.
Udtalelser
Europa-Parlamentet har den 12. december 2001 afgivet udtalelse om forslaget og har tilsluttet sig Rådets forslag.
Gældende dansk ret
Codex-bestemmelser er frivillige og implementeres ikke umiddelbart i dansk ret, men er af betydning for den løbende
udformning af EU-ret og dansk ret.
Konsekvenser
En vedtagelse af forslaget vil hverken have statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser.
Forslaget vedrører alene fællesskabets organisering af arbejdet i Codex og kan således ikke siges at have betydning for
beskyttelsesniveauet i Danmark.
Høring
Forslaget har været i høring i §2-udvalget (landbrug) og Det Rådgivende Fødevareudvalg.
Landbrugets organisationer
(Landbrugsraadet, Dansk familielandbrug, Danske Slagterier og Mejeriforeningen) kan
ikke støtte Rådets forslag om, at EU som blok tiltræder Codex. De mener, at den nuværende repræsentation, hvor de
enkelte EU-lande repræsenterer sig selv (har egen tale- og stemmeret), men hvor der naturligvis i udpræget grad sker en
koordination landene i mellem, fungerer tilfredsstillende og sikrer optimal indflydelse.
Organisationerne finder endvidere, at den beskrevne kompetencefordeling ikke vil være gennemskuelig for ikke-EU-
lande.
Forbrugerrådet
kan ikke støtte det fremsendte forslag om Det Europæiske Fællesskabs tiltrædelse af Codex
Alimentarius.
Hvis EU tiltræder Codex, reduceres 15 stemmer til èn efter Forbrugerrådets opfattelse, og medlemslandenes
indflydelsesmuligheder reduceres tilsvarende. I de tilfælde, hvor der er sammenfaldende synspunkter i EU, vil det også
veje tungere i beslutningsprocessen med 15 stemmer "i salen" end 1.
FødevareIndustrien i Dansk Industri
støtter Rådets forslag. Ligesom Kommissionen forhandler på vegne af EU i
WTO-regi, bør kompetencen til at afgive stemmer på Codex-møderne på de harmoniserede områder overgå til
fællesskabet. Dette bliver ikke mindre påkrævet i lyset af den store rolle, Codex-standarderne har fået i forbindelse med
SPS- og TBT-aftalerne.
De Samvirkende Købmænd
finder, at det er en god idé, at EU-landene forener deres kræfter i arbejdet med Codex-
sagerne.
SiD
har meddelt, at forbundet støtter forslaget.
HORESTA
har ikke bemærkninger til forslaget.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462138_0004.png
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.