Europaudvalget 2001-02 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 563
Offentligt
1462023_0001.png
Europaudvalget (2. samling)
(Alm. del - bilag 563)
rådsmødereferater
(Offentligt)
_____________________________________________
UPN, FT del - bilag FT 54 (Løbenr. 10681)
URU, Alm. del - bilag 191 (Løbenr. 10682)
Til
Udvalgets medlemmer og stedfortrædere
Pressemeddelelse vedr. rådsmøde ALMINDELIGE ANLIGGENDER den 11 marts 2002
Dette rådsmøde 2416 (6596/02 Presse 48) blev behandlet af Europaudvalget på mødet
den 8. marts 2002. Dansk delegationsleder: Udenrigsminister Per Stig MØLLER og
statssekretær for udenrigsspørgsmål Friis Arne PETERSEN.
B-dagsordenspunkter til behandling på ministermødet, bl.a.:
ERKLÆRING FRA EU I ANLEDNING AF HALVÅRSDAGEN FOR TERRORANGREBENE DEN 11.
SEPTEMBER; Se tekst
*
FORBEREDELSE AF DET EUROPÆISKE RÅD I BARCELONA; Rådet noterede sig et dokument, der sammenfatter
bidragene til Det Europæiske Råd fra forskellige rådssammensætninger om EU's økonomiske, social- og
arbejdsmarkedspolitiske og miljømæssige situation
*
ÅRLIG POLITIKSTRATEGI FOR 2003 - Rådets konklusioner, se tekst
*
SITUATIONEN I DE STORE SØERS OMRÅDE - Rådets konklusioner, se tekst
*
FORBEREDELSE AF KONFERENCEN I MONTERREY; Rådet drøftede, hvordan EU bedst kan medvirke til et
vellykket resultat af FN's konference om udviklingsfinansiering den 18.-22. marts 2002.
*
EKSTERNE ASPEKTER VED STRATEGIEN FOR BÆREDYGTIG UDVIKLING; Rådet drøftede Kommissionens
synspunkter med hensyn til de industrialiserede landes, udviklingslandenes og de internationale institutioners respektive
kollektive ansvar med hensyn til at opnå global bæredygtighed
*
MELLEMØSTEN; Ministrene drøftede under frokosten situationen og den seneste udvikling i Mellemøsten
*
ZIMBABWE; Rådet vurderede den seneste udvikling omkring præsidentvalget i Zimbabwe og aftalte at følge
situationen nøje i de kommende dage
*
DET VESTLIGE BALKAN; Rådets konklusioner, se tekst
*
BOSNIEN-HERCEGOVINA - EU'S POLITIMISSION; Rådet vedtog en fælles aktion, der gennemfører ovenfor
nævnte konklusioner og opretter en EU-politimission (EUPM) for at sikre opfølgningen af FN's internationale
politistyrke (IPTF) i Bosnien-Hercegovina fra 1. januar 2003
*
FN's MENNESKERETTIGHEDSKOMMISSION I GENÈVE - Rådets konklusioner, se tekst
*
MENNESKERETTIGHEDER/KINA - Rådets konklusioner, se tekst
*
EVENTUELT
EU-FORHANDLINGSMANDAT TIL REGIONALE ØKONOMISKE PARTNERSKABSAFTALER; Rådet
noterede sig, at Kommissionen agter at forelægge forhandlingsdirektiver for de regionale økonomiske
partnerskabsaftaler i henhold til AVS-EU Cotonou-konventionen snarest muligt under hensyn til, at forhandlingerne om
disse aftaler skal påbegyndes den 27. september 2002.
*
A-dagsordenspunkter færdigforhandlet af COREPER inden ministermødet. bl.a.:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462023_0002.png
GENEREL POLITIK
Rapport om Den Europæiske Unions fremskridt i 2001; Rådet vedtog et udkast til rapport fra Det Europæiske Råd til
Europa-Parlamentet om Den Europæiske Unions fremskridt i 2001
*
FORBINDELSER MED TREDJELANDE
Den Demokratiske Republik Congo - gennemførelse af Lusaka-våbenhvileaftalen; Rådet vedtog en fælles holdning om
EU's støtte til gennemførelse af Lusaka-våbenhvileaftalen og fredsprocessen i Den Demokratiske Republik Congo i det
hele taget (dok
6480/02).
*
Retningslinjer for Kommissionens deltagelse i UNHCR; Rådet vedtog erklæring som støtte til Kommissionens initiativ
med henblik på at spille en større rolle i UNHCR's Eksekutivkomité
*
Ukraine - Møde i samarbejdsrådet den 11. marts 2002; Rådet tilsluttede sig EU's holdning med henblik på femte møde i
samarbejdsrådet med Ukraine, der finder sted den 11. marts 2002 i Bruxelles
*
Slovakiet - Møde i associeringsrådet den 12. marts 2002; Rådet tilsluttede sig EU's holdning
*
Rumænien - Møde i associeringsrådet den 12. marts 2002; Rådet tilsluttede sig EU's holdning
*
Moldova - Møde i samarbejdsudvalget (den 15. marts 2002 i Bruxelles); Rådet tilsluttede sig EU's holdning
*
Slovenien - Deltagelse i Fiscalis-programmet; Rådet gav sin tilslutning til, at Associeringsrådet EU-Slovenien ved
skriftlig procedure vedtager en afgørelse om vilkår og betingelser for Sloveniens deltagelse
*
Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde - møde i EØS-Rådet den 12. marts 2002; Rådet tilsluttede sig EU's
holdning
*
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER SAMT CIVILBESKYTTELSE
Ministerkonferencen om samarbejde om styring af migrationsstrømmene mellem Europa og Asien (4.–5. april 2002 på
Lanzarote) – forberedelsen; Rådet noterede sig formandens erklæring om forberedelsen af ASEM-ministerkonferencen
*
BESKATNING
Fælles EU-forum for interne afregningspriser på erhvervsbeskatningsområdet; Rådet godkendte konklusionerne om
oprettelse af et fælles EU-forum
*
Beskatning af renteindtægter fra opsparing – konklusioner, se tekst
*
AFGØRELSE VEDTAGET VED SKRIFTLIG PROCEDURE
BUDGET; Rådet godkendte den 12. marts ved skriftlig procedure udarbejdelsen af forslaget til tillægs- og
ændringsbudget (FTÆB) nr. 2 for 2002
*
Ikke-hemmelige erklæringer vedr. A-dagsordenspunkter (vedlagt bagest):
Ingen
Henvisning til A-dagsordenspunkter vedr. Almindelige anliggender behandlet på andre rådsmøder siden det
foregående ministerrådsmøde den 18. februar 2002:
Ingen
Punkter, som ikke blev behandlet på rådsmødet, herunder evt. mandater (FO) jf. EUU-dagsordenen, d. 8. marts
2002, 4. udg.:
Pkt.3: (Evt.) Udvidelsen
Pkt.10: (Evt.) Relationerne med Rusland: Kaliningrad
Pkt.11: (Evt.) Timor
Pkt.20: Valgprocedure for valg til Europa-Parlamentet A)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462023_0003.png
Bruxelles, den 21. marts 2002
Med venlig hilsen
Morten Knudsen
6596/02 (Presse 48)
PRESSEMEDDELELSE
Vedr.:
2416. samling i Rådet
- ALMINDELIGE ANLIGGENDER -
den 11. marts 2002 i Bruxelles
Formand:
Josep PICQUE I CAMPS
Kongeriget Spaniens udenrigsminister
INDHOLD
DELTAGERE
*
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
ERKLÆRING FRA EU I ANLEDNING AF HALVÅRSDAGEN FOR TERRORANGREBENE DEN 11.
SEPTEMBER
*
FORBEREDELSE AF DET EUROPÆISKE RÅD I BARCELONA
*
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462023_0004.png
ÅRLIG POLITIKSTRATEGI FOR 2003 - Rådets konklusioner
*
SITUATIONEN I DE STORE SØERS OMRÅDE - Rådets konklusioner
*
FORBEREDELSE AF KONFERENCEN I MONTERREY
*
EKSTERNE ASPEKTER VED STRATEGIEN FOR BÆREDYGTIG UDVIKLING
*
MELLEMØSTEN
*
ZIMBABWE
*
DET VESTLIGE BALKAN
*
Rådets konklusioner
*
BOSNIEN-HERCEGOVINA - EU'S POLITIMISSION
*
MENNESKERETTIGHEDER
*
FN's MENNESKERETTIGHEDSKOMMISSION I GENÈVE - Rådets konklusioner
*
MENNESKERETTIGHEDER/KINA - Rådets konklusioner
*
EVENTUELT
*
EU-FORHANDLINGSMANDAT TIL REGIONALE ØKONOMISKE PARTNERSKABSAFTALER
*
PUNKTER GODKENDT UDEN DEBAT
GENEREL POLITIK
*
Rapport om Den Europæiske Unions fremskridt i 2001
*
FORBINDELSER MED TREDJELANDE
*
Den Demokratiske Republik Congo - gennemførelse af Lusaka-våbenhvileaftalen
*
Retningslinjer for Kommissionens deltagelse i UNHCR
*
Ukraine - Møde i samarbejdsrådet den 11. marts 2002
*
Slovakiet - Møde i associeringsrådet den 12. marts 2002
*
Rumænien - Møde i associeringsrådet den 12. marts 2002
*
Moldova - Møde i samarbejdsudvalget (den 15. marts 2002 i Bruxelles)
*
Slovenien - Deltagelse i Fiscalis-programmet
*
Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde - møde i EØS-Rådet den 12. marts 2002
*
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER SAMT CIVILBESKYTTELSE
*
Ministerkonferencen om samarbejde om styring af migrationsstrømmene mellem Europa og Asien (4.–5. april 2002 på
Lanzarote) - forberedelsen
*
BESKATNING
*
Fælles EU-forum for interne afregningspriser på erhvervsbeskatningsområdet
*
Beskatning af renteindtægter fra opsparing - konklusioner
*
AFGØRELSE VEDTAGET VED SKRIFTLIG PROCEDURE
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462023_0005.png
BUDGET
*
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
M. Louis MICHEL
Vicepremierminister og udenrigsminister
Annemie NEYTS
Viceminister under udenrigsministeren
Danmark:
Per Stig MØLLER
Friis Arne PETERSEN
Tyskland:
Joschka FISCHER
Christoph ZÖPEL
Grækenland:
George PAPANDREOU
Anastasios GIANNITSIS
Spanien:
Josep PIQUE I CAMPS
Ramón DE MIGUEL Y EGEA
Frankrig:
Hubert VEDRINE
Irland:
Brian COWEN
Italien:
Silvio BERLUSCONI
Paolo BONAIUTI
Luxembourg:
Lydie POLFER
Udenrigsminister
Statssekretær for udenrigsspørgsmål
Forbundsudenrigsminister og stedfortrædende
forbundskansler
Viceminister, Forbundsudenrigsministeriet
Udenrigsminister
Viceudenrigsminister
Udenrigsminister
Statssekretær for Europaspørgsmål
Udenrigsminister
Udenrigsminister
Ministerpræsident og fungerende
udenrigsminister
Statssekretær, ministerpræsidentens kontor med
ansvar for information og forlagsvirksomhed
Vicepremierminister, udenrigsminister og
minister for udenrigshandel samt minister for
offentligt ansatte og administrative reformer
Udenrigsminister
Statssekretær for udenrigsspørgsmål
Forbundsudenrigsminister
Udenrigsminister
Statssekretær for Europaspørgsmål
Udenrigsminister
Minister for udenrigshandel
Udenrigsminister
Viceminister for Europaspørgsmål
Nederlandene:
Jozias VAN AARTSEN
Dick BENSCHOP
Østrig:
Benita FERRERO-WALDNER
Portugal:
Jaime GAMA
Teresa MOURA
Finland:
Erkki TUOMIOJA
Jari VILÉN
Sverige:
Anna LINDH
Det Forenede Kongerige:
Peter HAIN
Kommissionen:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462023_0006.png
Romano PRODI
Poul NIELSON
Formand
Medlem
Generalsekretariatet for Rådet:
Javier SOLANA
Generalsekretær/højtstående FUSP-repræsentant
Endvidere deltog:
Erhard BUSEK
Michael STEINER
Særlig koordinator for stabilitetspagten for
Sydøsteuropa
FN's generalsekretærs særlige repræsentant i
Kosovo
ERKLÆRING FRA EU I ANLEDNING AF HALVÅRSDAGEN FOR TERRORANGREBENE DEN 11.
SEPTEMBER
"Seks måneder efter terrorangrebene den 11. september giver Den Europæiske Union igen udtryk for sin fulde solidaritet
med USA. Terrorangrebene mod det amerikanske folk og de amerikanske institutioner var nemlig et angreb mod os alle,
mod vore åbne, demokratiske, tolerante og multikulturelle samfund. I dag sørger alle europæere på ny over ofrene
sammen med deres familier. Denne forbrydelse var så grusom og så enorm i sine følger, at tiden ik ke vil udviske mindet
om den.
Terrorismen er et reelt problem for verden og for Europa. Det er nødvendigt, at alle lande forener deres kræfter for at
sikre, at terrorister ikke kan undgå deres straf. De foranstaltninger, der træffes mod dem, der er ansvarlige for disse
barbariske handlinger, og deres medskyldige, er ikke rettet mod et bestemt folk eller en bestemt religion. De skal styrke
den internationale sikkerhed og retsstatsprincippet samt sikkerheden i de lande, der er ramt af terrorismens svøbe.
Den globale terrorismebekæmpelse er mere end nogensinde et prioriteret mål for Den Europæiske Union, der på ny
bekræfter, at den er fast besluttet på at arbejde på alle områder for at forhindre, at noget lignende sker igen. I
overensstemmelse med den handlingsplan, der blev vedtaget på Det Europæiske Råds ekstraordinære møde den 21.
september 2001, følger Den Europæiske Union en koordineret fremgangsmåde, de r omfatter alle EU's politikker med
relation til terrorismebekæmpelse. De enkelte medlemsstater yder ligeledes i overensstemmelse med FN's
Sikkerhedsråds resolution 1368 betydelige bidrag til den internationale koalition mod terrorisme."
FORBEREDELSE AF DET EUROPÆISKE RÅD I BARCELONA
Efter en ajourført orientering fra formandskabet om de organisatoriske foranstaltninger i forbindelse med Barcelona-
topmødet noterede Rådet sig et dokument, der sammenfatter bidragene til Det Europæiske Råd fra forskellige
rådssammensætninger om EU's økonomiske, social- og arbejdsmarkedspolitiske og miljømæssige situation på baggrund
af den overordnede målsætning om bæredygtig udvikling (dok.
6952/02).
Dokumentet indeholder bidrag fra Rådet
(økonomi og finans), (beskæftigelse og social- og arbejdsmarkedspolitik), (det indre marked, forbrugerpolitik og
turisme) samt (miljø). Det indeholder desuden en omfattende liste over de rapporter og andre tekster, der skal forelægges
for Det Europæiske Råd, og som har været lagt til grund for drøftelserne i ovennævnte rådssammensætninger.
Som led i forberedelserne til Det Europæiske Råd i Barcelona
gav Rådet sin tilslutning til en detaljeret ajourføring af tidsplanen for gennemførelsen af forskellige aktioner
vedrørende den
strategi for bæredygtig udvikling,
der blev besluttet i Göteborg; den ajourførte tidsplan er udarbejdet i
samråd med de næste to formandskaber (dok.
6837/1/02 REV 1)
vedtog Rådet en
strategi med henblik på integration af miljøhensyn i de eksterne politikker,
der hører under Rådet
(almindelige anliggender) (dok.
6927/02).
Der erindres om, at Det Europæiske Råd i Cardiff i 1998 opfordrede Rådet i
alle dets relevante sammensætninger til at lægge sin egen strategi for, hvordan man kan sikre en effektiv integrering af
miljøet og en bæredygtig udvikling inden for deres respektive poli tikområder. Det Europæiske Råd i Göteborg i juni
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462023_0007.png
2001 opfordrede Rådet til at færdiggøre og yderligere at udvikle sektorstrategierne og fremlægge resultaterne af dette
arbejde snarest muligt. Selv om Rådet (almindelige anliggender) har et dobbeltmandat i form af forvaltning af
forbindelserne udadtil og varetagelse af den overordnede samordning af EU's politikker, koncentrerer denne strategi sig
om at skabe en ramme for en sammenhængende og ambiti&o slash;s tilgang til EU's integration af miljøhensyn i sine
eksterne forbindelser.
Som forberedelse af udenrigsministrenes møde i Barcelona med deres kolleger fra kandidatlandene noterede Rådet sig
desuden Kommissionens dokument om Lissabon-strategiens eksterne dimension samt et spørgeskema fra
formandskabet. Spørgeskemaet tager sigte på, at man på dette møde skal fokusere på følgende tre specifikke spørgsmål:
Doha-dagsordenen for udvikling, Monterrey-konferencen om finansiering af udvikling og verdenstopmød et om
bæredygtig udvikling i Johannesburg.
Rådet understregede betydningen af Det Europæiske Råd i Barcelona, for at der kan skabes større fremdrift med henblik
på at nå EU's tiårige strategiske mål, og det drøftede de prioriteter, der skal fastlægges i denne del af processen.
Formandskabet noterede sig delegationernes bemærkninger under drøftelserne samt de skriftlige bidrag fra nogle
delegationer, som det vil tage hensyn til ved den endelige forberedelse af Barcelona-top mødet.
ÅRLIG POLITIKSTRATEGI FOR 2003 - Rådets konklusioner
"1. Rådet fik af Kommissionens formand Romano Prodi fremlagt de vigtigste elementer i den årlige politikstrategi for
2003. Denne strategi er første fase i en planlægnings- og programmeringscyklus, som Kommissionen har fastlagt for
bedre at målrette de politiske prioriteter og sikre en optimal anvendelse af EU's midler.
2. Rådet noterer sig de politiske prioriteter, som Kommissionen har defineret i strategien for 2003, og udtrykker
tilfredshed med, at Kommissionen vil føre en indgående dialog om denne strategi, og at den vil sørge for, at dialogen
også bliver smidig og effektiv. Det er desuden vigtigt, at dialogen kommer til at følge budgetproceduren, og at
budgetrammen overholdes.
3. Rådet pålægger De Faste Repræsentanters Komité at fortsætte dialogen med Kommissionen om de forskellige
aspekter af denne sag med henblik på en kommende drøftelse i Rådet (almindelige anliggender) i maj 2002."
SITUATIONEN I DE STORE SØERS OMRÅDE - Rådets konklusioner
"A. Den Demokratiske Republik Congo
Rådet udtrykker sin solidaritet med den congolesiske befolkning, der endnu en gang blev hårdt ramt, da Nyiragongo-
vulkanen kom i udbrud. Rådet udtrykker sin anerkendelse af den offervilje og hurtighed, som de humanitære
organisationer har udvist blandt de katastroferamte befolkninger.
Rådet udtrykker tilfredshed med, at det vejledende nationale program for Den Demokratiske Republik Congo kunne
undertegnes den 5. februar 2002 i Kinshasa.
Rådet har drøftet spørgsmålet om gælden i lyset af de resultater, som Den Demokratiske Republik Congos regering har
opnået med den førte makroøkonomiske politik, og har tilskyndet til, at der tages initiativer, der giver mulighed for
gældskonsolidering som led i en indsats over for de internationale finansielle institutioner.
Rådet har vedtaget en fælles holdning om Den Europæiske Unions støtte til gennemførelse af Lusaka-våbenhvileaftalen
og fredsprocessen i Den Demokratiske Republik Congo og gjort status over fredsprocessen i Den Demokratiske
Republik Congo og det internationale samfunds initiativer, navnlig på baggrund af de besøg, som en række europæiske
ministre og Den Europæiske Unions særlige repræsentant for De Store Søers Omr&arin g;de har aflagt i området i de
seneste uger.
Disse besøg har vist, at det er vigtigt, at der hurtigt sker fremskridt i fredsprocessen, så Den Demokratiske Republik
Congos suverænitet og stabiliteten i området kan genetableres. Rådet finder det hensigtsmæssigt, at Lusaka-aftalens
signatarer og det internationale samfund tager nye initiativer i så henseende. Rådet har foretaget en nøje gennemgang af
de vigtigste uafklarede spørgsmål.
Dialogen mellem de congolesiske parter
Rådet udtrykker tilfredshed med, at anden fase af den dialog mellem de congolesiske parter, der blev indledt i Addis
Abeba den 15. oktober 2001, kunne åbnes den 25. februar i Sun City (Sydafrika). Rådet understreger, at det er helt
afgørende, at alle deltagerne hurtigst muligt indleder substansdrøftelser og udviser imødekommenhed og vilje til at nå til
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462023_0008.png
enighed om en demokratisk og inklusiv overgangsordning inden for en rimelig frist. Rådet hilser med tilfredshed, at der
blandt deltagerne i møderne i Bruxelles i midten af januar og i Genève i begyndelsen af februar blev udtrykt
konvergerende synspunkter til fordel for en sådan aftale.
Våbenhvile og tilbagetrækning af de udenlandske tropper
Rådet opfordrer indtrængende alle Lusaka-aftalens signatarer til nøje at overholde våbenhvilen. Rådet beklager på det
stærkeste de militære konfrontationer, der har været i den seneste tid mellem aftalens signatarer i den østlige del af Den
Demokratiske Republik Congo, og håber, at MONUC og den fælles militærkommission hurtigt kan afklare denne
situation.
Rådet opfordrer alle fremmede stater til at trække deres tropper tilbage så hurtigt som muligt i overensstemmelse med
såvel Lusaka-aftalen som Sikkerhedsrådets relevante bestemmelser.
Rådet finder det betænkeligt, at der endnu ikke er taget skridt til at afmilitarisere Kisangani og sikre bevægelsesfriheden,
navnlig på floden, og insisterer på, at alle parter overholder de forpligtelser, de har indgået, og omgående følger
Sikkerhedsrådets resolution 1376 (2001).
Rådet noterer sig med bekymring konklusionerne i tillægget til ekspertgruppens rapport om den ulovlige udnyttelse af
Den Demokratiske Republik Congos naturressourcer og andre rigdomme.
Afvæbning, demobilisering, reintegration og genbosættelse af de væbnede grupper (DDRRR)
Rådet finder, at spørgsmålet om afvæbning, demobilisering, reintegration og genbosættelse af de væbnede grupper
(DDRRR) samt iværksættelsen af Lusaka-aftalens aspekter og Sikkerhedsrådets relevante resolutioner kræver særlig
opmærksomhed fra de stridende parters side, og opfordrer dem til omgående at følge Sikkerhedsrådets resolution 1376
(2001).
Rådet opfordrer regeringerne i Den Demokratiske Republik Congo og Rwanda til hurtigt at indlede hjemsendelsen af
tidligere soldater, der er kantonneret i Kamina.
Rådet noterer sig præsident Kabilas forslag om at nedsætte en kommission, som skal undersøge Rwandas påstande
vedrørende de væbnede grupper i Den Demokratiske Republik Congo. Rådet udtrykker tilfredshed med Sikkerhedsrådets
beslutning om at anmode MONUC om inden udgangen af marts at foretage en indledende vurdering af omfanget af
rwandiske væbnede grupper (tidligere rwandiske væbnede styrker og Interahamwe), der befinder sig på con golesisk
territorium, og undersøge, om det er nødvendigt at yde MONUC supplerende assistance til at udføre denne opgave.
Rådet udtrykker i den forbindelse tilfredshed med den igangværende deployering af MONUC i Kindu i det østlige
Congo og FN's Generalsekretærs forslag om at forøge antallet af FN-missionens medarbejdere.
Rådet udtrykker tilfredshed med Verdensbankens initiativ til udarbejdelse af et regionalt program for afvæbning af de
væbnede grupper i De Store Søers Område og med dens bestræbelser på at etablere en samordningsmekanisme for det
internationale samfunds støtte til DDRRR-processen i tæt samarbejde med De Forenede Nationer. Rådet opfordrer de
berørte FN-organisationer til at deltage i disse bestræbelser, hvortil EU er rede til at yd e betydelig støtte.
B. Burundi
Rådet noterer sig med tilfredshed den nylige indsættelse af senatet i Burundi, som betyder, at alle
overgangsinstitutionerne nu er på plads. Rådet opfordrer de væbnede grupper til at indlede forhandlinger med regeringen
om en våbenhvile. Rådet er rede til aktivt at støtte de bestræbelser, der udfoldes af de to mæglere Zuma og Bongo.
Rådet udtrykker tilfredshed med det nylige møde mellem præsident Buyoya og præsident Mkapa, hvor man bl.a.
drøftede reintegrationen af de burundiske flygtninge, der opholder sig i Tanzania, og opfordrer regeringerne i Burundi og
Tanzania til at fortsætte drøftelserne på grundlag af frivillighedsprincippet med henblik på flygtningenes reintegration."
FORBEREDELSE AF KONFERENCEN I MONTERREY
Rådet drøftede, hvordan EU bedst kan medvirke til et vellykket resultat af FN's konference om udviklingsfinansiering
den 18.-22. marts 2002 i Monterrey (Mexico). Rådet erindrede om, at EU allerede yder den største udviklingsbistand
med mere end 50% på verdensplan, og det understregede på ny, at det er fast besluttet på at opfylde udviklingsmålene og
målsætningerne i FN's millenniumerklæring. Det mindede desuden om, at EU på Det Europæiske Råds møde i Göteborg
gav tilsagn om snarest muligt at nå FN-målet for statslig udviklingsbistand (ODA) på 0,7% af BNP.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462023_0009.png
Der vil blive arbejdet videre med henblik på, at Barcelona-topmødet kan tilslutte sig til en tekst fra formandskabet, som
et stort flertal af delegationerne finder er et godt grundlag for EU's fælles holdning.
EKSTERNE ASPEKTER VED STRATEGIEN FOR BÆREDYGTIG UDVIKLING
Efter forelæggelsen ved Kommissionens formand, Romano Prodi, drøftede Rådet Kommissionens meddelelse "Mod et
globalt partnerskab for bæredygtig udvikling". Meddelelsen, der indeholder Kommissionens synspunkter med hensyn til
de industrialiserede landes, udviklingslandenes og de internationale institutioners respektive kollektive ansvar med
hensyn til at opnå global bæredygtighed, er et bidrag til at videreudvikle den eksterne dimension af EU's strategi for b&a
elig;redygtig udvikling, der blev besluttet på Det Europæiske Råds møde i Göteborg i juni 2001, som et væsentligt
element i Lissabon-strategien.
Rådet var generelt tilfreds med Kommissionens meddelelse. Formanden noterede sig en række punkter, der blev
fremhævet under drøftelserne, herunder spørgsmål vedrørende handel og markedsadgang, navnlig i forbindelse med det
kommende topmøde mellem EU og Latinamerika/Caribien, vigtigheden af, at kandidatlandene inddrages aktivt i de
eksterne aspekter ved EU's strategi for bæredygtig udvikling, der vil blive drøftet i Barcelona, og nødv endigheden af en
overordnet sammenhæng på dette område, hvor Rådet (almindelige anliggender) har en vigtig rolle at spille.
Rådet besluttede, at arbejdet vil blive fortsat i forskellige rådssammensætninger i de kommende måneder, således at
Rådet (almindelige anliggender) i tide kan samordne og forberede EU's samlede holdning til verdenstopmødet om
bæredygtig udvikling i Johannesburg i september.
MELLEMØSTEN
Ministrene drøftede under frokosten situationen og den seneste udvikling i Mellemøsten og besluttede, at arbejdet med
hensyn til, hvordan EU bedst kan støtte fremskridt hen imod fred i regionen, vil blive fortsat med henblik på Det
Europæiske Råd i Barcelona.
ZIMBABWE
Rådet vurderede den seneste udvikling omkring præsidentvalget i Zimbabwe og aftalte at følge situationen nøje i de
kommende dage.
DET VESTLIGE BALKAN
Rådets konklusioner
"FRJ/Kosovo
Rådet udtrykte tilfredshed med redegørelsen fra FN's generalsekretærs særlige repræsentant, Michael Steiner om
situationen i Kosovo. Det gav udtryk for sin fulde støtte til hans indsats for en fuldstændig gennemførelse af FN's
Sikkerhedsråds resolution 1244 og af de forfatningsmæssige rammer for det midlertidige selvstyre. Rådet tilsluttede sig
FN-generalsekretærens særlige repræsentants målsætning om a t løse den udfordrende opgave at lægge grunden til
økonomisk fremgang, udvikle et retssamfund, herunder bekæmpelse af kriminalitet og vold, og opbygge et fair og
retfærdigt samfund med værdighed for alle. Rådet opfordrede alle parter til at samarbejde fuldt og helt med UNMIK og
KFOR om dette mål.
Rådet forventede også fortsat konstruktivt samarbejde fra myndighedernes side i Beograd på grundlag af det fælles
dokument, bl.a. om løsladelse eller overførsel til UNMIK af alle kosovoalbanere, der stadig er interneret eller fængslet i
Republikken Serbien. Rådet noterede sig de forberedende skridt, der er taget hertil. Rådet tilskyndede alle nyligt valgte
repræsentanter fra alle befolkningsgrupper til aktivt at udfylde deres mandat til gavn f or hele Kosovos befolkning.
Den Tidligere Jugoslaviske Republik Makedonien (FYROM)
Rådet så med tilfredshed på det kommende donormøde om FYROM den 12. marts i Bruxelles med Europa-
Kommissionen og Verdensbanken som værter. Rådet opfordrede alle parter og befolkningsgruppernes ledere til at leve
op til det internationale samfunds løfte om at bidrage til økonomisk genopretning, etnisk forsoning og stabilitet i landet
gennem fuld implementering af rammeaftalen samt til fortsat at gøre fremskridt med reformer som led i stabiliser ings-
og associeringsprocessen.
Rådet udtrykte stor tilfredshed med, at FYROMs parlament har vedtaget amnestiloven. Det gav udtryk for sin
anerkendelse af det bidrag, som den særlige repræsentant Alain Le Roy har ydet i denne forbindelse. Loven vil øge
stabiliteten i landet og forbedre udsigterne til, at sikkerhedsstyrkerne hurtigt og på en velordnet måde kan vende tilbage
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462023_0010.png
til alle områder, og til, at flygtninge og fordrevne personer kan vende hjem under sikre og værdige forhold. Rå ;det
opfordrede de relevante myndigheder til at gennemføre amnestiloven fuldt ud, hurtigt og oprigtigt.
FRJ/Montenegro
Rådet udtrykte tilfredshed med forhandlingerne på højt plan for nylig mellem Beograd og Podgorica. Det opfordrede
begge parter til at intensivere deres indsats og til at samarbejde med den høje repræsentant med henblik på hurtigt at nå
til enighed om principperne for kommende forfatningsmæssige arrangementer mellem Serbien og Montenegro.
ICTY
Rådet udtrykte sin uforbeholdne støtte til Den Internationale Krigsforbryderdomstol vedrørende det Tidligere
Jugoslavien (ICTY) og bemærkede, at samarbejdet mellem regionens lande og ICTY er blevet bedre i det seneste år. Det
beklagede dog, at der stadig er mere eller mindre alvorlige problemer rundt om i regionen. I den forbindelse mindede
Rådet om sine konklusioner af 16. juli 2001, hvori det erindrede alle lande og parter i regionen om nødvendigheden af at
samarbejde fuldt og helt med domstolen, navnlig ved at overgive domstolen alle personer, der er rejst tiltale imod, og
som måtte befinde sig under deres jurisdiktion, samt ved at give adgang til vidner og relevante arkiver. Fuldt samarbejde
med domstolen er et væsentligt element i den fulde virkeliggørelse af de europæiske perspektiver for landene i regionen.
Stabilitetspagten
Rådet udtrykte tilfredshed med den særlige koordinator for stabilitetspagten for Sydøsteuropa Erhard Buseks
forelæggelse af en rapport om arbejdsmetoder og højt prioriterede målsætninger for 2002 for handel og investeringer,
infrastruktur, flygtningespørgsmål, samarbejde over grænserne, håndvåben og lette våben samt organiseret kriminalitet.
Rådet opfordrede den særlige koordinator til at arbejde videre med d en deri skitserede politik.
Rådet noterede sig også, at der er nedsat en "uformel konsultativ komité", der skal sørge for den strategiske koordinering
mellem pagtens og stabilitets- og associeringsprocessens mål og samtidig sikre større sammenhæng med EU-
programmerne for kandidatlandene i regionen. For at fremme regionalt ejerskab kunne en repræsentant for regionen, så
vidt muligt udpeget af den sydøsteuropæiske samarbejdsproces, tilknyttes drøftelserne."<>
BOSNIEN-HERCEGOVINA - EU'S POLITIMISSION
EU's politimission i Bosnien-Hercegovina - fælles aktion
I forlængelse af sine konklusioner af 18. februar vedtog Rådet en fælles aktion, der gennemfører disse konklusioner og
opretter en EU-politimission (EUPM) for at sikre opfølgningen af FN's internationale politistyrke (IPTF) i Bosnien-
Hercegovina fra 1. januar 2003
(dok. 6823/02).
I henhold til den fælles aktion nedsættes der senest den 1. april 2002 en
planlægningsgruppe, som skal fungere indtil den 31. december 2002.
Den fælles aktion fastlægger de vigtigste parametre for EUPM: strukturerne (det centrale hovedkvarter i Sarajevo);
missionschefen/politichefen (se nedenfor vedrørende hans udnævnelse); personale, kommandovej, herunder EU's særlige
repræsentants position (se nedenfor vedrørende hans udnævnelse); tredjelandes deltagelse; finansielle ordninger (14 mio.
EUR i startomkostninger for 2002 og op til 38 mio. EUR i årlige driftsudgifter for 2003-2005); samt E UPM-personalets
status.
Udnævnelse af EU's særlige repræsentant i Bosnien-Hercegovina
Rådet vedtog endvidere en fælles aktion om udnævnelse af Lord Ashdown som EU's særlige repræsentant i Bosnien-
Hercegovina
(dok. 6824/1/02 REV 1).
Ved at udpege den næste høje repræsentant i Bosnien-Hercegovina som EU's særlige repræsentant sender EU et klart
signal om, at Bosnien-Hercegovinas fremtid ligger i en integration i de europæiske strukturer på grundlag af
stabiliserings- og associeringsprocessen.
EU's særlige repræsentants rolle griber ikke på nogen måde ind i mandatet for den høje repræsentant i Bosnien-
Hercegovina som fastsat i Dayton/Paris-fredsaftalen.
EU's særlige repræsentants vil have overblik over alle aktiviteterne på retssikkerhedsområdet. Han vil have beføjelse til
om nødvendigt at give missionschefen/politichefen for EU's politimission retningslinjer. Han aflægger rapport til Rådet
gennem generalsekretæren/den højtstående repræsentant.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462023_0011.png
Lord Ashdown bliver EU's særlige repræsentant fra den 3. juni 2002, den dato hvor hans mandat som den høje
repræsentant i Bosnien-Hercegovina begynder.
Udnævnelse af missionschefen/politichefen for EU's politimission (EUPM)
Endelig vedtog Rådet en afgørelse om udnævnelse af Sven Christian Frederiksen som missionschef/politichef for EU's
politimission i Bosnien-Hercegovina (EUPM) fra den 1. januar 2003
(dok. 6825/02).
Indtil den dato fungerer Sven
Christian Frederiksen som missionschef/leder af planlægningsgruppen. Afgørelsen gælder indtil den 31. december 2005.
MENNESKERETTIGHEDER
FN's MENNESKERETTIGHEDSKOMMISSION I GENÈVE - Rådets konklusioner
"1. Forud for 58. møde i FN's Menneskerettighedskommission (CHR) drøftede Rådet EU's indsats i dette forum, der er et
vigtigt element i dets politik til forsvar og beskyttelse af menneskerettighederne. Det nåede frem til følgende
konklusioner:
– Menneskerettigheder er et grundlæggende element i EU's politik over for tredjelande.
– CHR har på ny bekræftet sin status som et afgørende forum med henblik på forsvar og beskyttelse af
menneskerettighederne i hele verden.
– EU er fast besluttet på fortsat at spille en vigtig rolle i CHR.
– Dette vil ske i en ånd, der bygger på engagement og dialog.
2. Rådet bekræftede, at EU fuldt ud tilslutter sig principperne om frihed, demokrati, respekt for menneskerettigheder og
grundlæggende frihedsrettigheder og retsstatsprincipperne. Det understregede i den forbindelse betydningen af Rådets
konklusioner af 25. juni 2001 om de overordnede principper, der fortsat ligger til grund for EU's politik med hensyn til
menneskerettigheder og demokratisering, og de metoder og opfølgende foranstaltninger, der kan sikre sammenhæng og
konsekvens i bestræbelserne på at nå disse mål. Det noterede sig med tilfredshed, at EU's aktiviteter og initiativer på
dette vigtige område har været i fuld overensstemmelse med disse mål og metoder.
3. Det bemærkede ligeledes med tilfredshed, navnlig at EU's retningslinjer for dialoger om menneskerettigheder var
blevet vedtaget den 13. december 2001, hvorved der blev føjet et nyt nøgleelement til de eksisterende retningslinjer
vedrørende dødsstraf og tortur. Den igangværende proces med opfølgning og gennemførelse af alle disse retningslinjer,
der især forestås af Menneskerettighedsgruppen, vil i høj grad bidrage til yderlige re udbredelse af EU's politikker og
aktiviteter på menneskerettighedsområdet og vise, hvor stor betydning vi tillægger spørgsmålet.
4. Rådet mindede om, at EU lægger stor vægt på, at alle stater til stadighed har pligt til at beskytte og fremme
menneskerettigheder, grundlæggende frihedsrettigheder og humanitær folkeret samt at overholde de internationale
forpligtelser, som de har indgået vedrørende disse spørgsmål. Rådet fandt det særlig vigtigt på ny at understrege, at det
ikke mindst på baggrund af de tragiske begivenheder i september 2001, er fuldstændig overbevist om, at bekæmpelse af
terrorisme skal foregå inden for rammerne af menneskerettighederne og retsstatsprincipperne.
5. Rådet opfordrede Menneskerettighedsgruppen til at fortsætte arbejdet med opfølgning af Rådets konklusioner af 25.
juni 2001, herunder overvejelserne om gruppens mandat, og til på et senere tidspunkt at fremlægge konkrete forslag med
henblik på drøftelse og godkendelse.
6. Rådet gav udtryk for sin tilfredshed med den centrale rolle, som CHR har opnået på menneskerettighedsområdet.
Gennem kvaliteten af sit arbejde har CHR bekræftet sin status som et afgørende forum med henblik på at forsvare
menneskerettighedernes universelle karakter og fremme dem overalt i verden. CHR bidrager på afgørende vis til at
udarbejde instrumenter, der tjener som retningslinjer for både national praksis og internationalt samarbej de. Rådet
understregede den centrale rolle, som EU og dets medlemstater spiller i dette forum. Det noterede sig, at det kommende
møde i FN's Menneskerettighedskommission vil blive holdt i nær fremtid i Genève, og understregede på ny, at EU er fast
besluttet på at spille en aktiv rolle under drøftelserne i overensstemmelse med sit fulde engagement i bestræbelserne på
at fremme og beskytte disse rettigheder. I overensstemmelse med sin stærke vilje til at sikre åbenhed i EU's politik på
menneskerettighedsområdet gav Rådet udtryk for sin tilfredshed med den dialog, som er indledt med Europa-Parlamentet
og civilsamfundet med henblik på det næste møde i CHR.
7. Det noterede sig ved denne lejlighed, at EU vil forelægge en lang række landeinitiativer og temainitiativer i CHR, bl.a.
om dødsstraf, barnets rettigheder og menneskerettighedssituationen i en række lande. Rådet mindede om den betydning,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462023_0012.png
som det tillægger dialogen med tredjelande på menneskerettighedsområdet. Det understregede EU's vilje til at udvikle
metoder til samråd og samarbejde med alle stater, medlemmer af eller observatører i CH R. Det opfordrer navnlig USA
til at deltage aktivt i Menneskerettighedskommissionens 58. møde, hvor USA fra første færd hvert år har spillet en
fremtrædende rolle med hensyn til forsvar og fremme af menneskerettigheder og grundlæggende frihedsrettigheder.
8. Rådet tilskyndede til en tilbundsgående opfølgning af CHR's beslutninger og resolutioner mellem møderne. Det er en
afgørende betingelse for at opnå fremskridt med hensyn til respekten for menneskerettigheder og grundlæggende
frihedsrettigheder.
9. Rådet udtrykte navnlig sin påskønnelse af det arbejde, som gruppen havde udført med udarbejdelse af en valgfri
protokol til konventionen mod tortur, og den personlige indsats, som formand og rapportør Odio Benito havde gjort, og
understregede, at EU er fast besluttet på i samråd med formanden/rapportøren og andre deltagere at træffe de bedst
egnede foranstaltninger med henblik på at få vedtaget en stærk valgfri protokol.
10. Rådet bekræftede sin fulde støtte til Den Internationale Straffedomstol (ICC), som det betragter som et vigtigt middel
til at fremme respekten for den humanitære folkeret og menneskerettighederne og dermed til at bidrage til frihed,
sikkerhed, retfærdighed og retsstatsforhold samt til fredsbevarelse og styrkelse af international sikkerhed i
overensstemmelse med FN-pagtens formål og principper. Rådet noterede sig med tilfredshed, at ratifikationen af Rom-s
tatutten for ICC skrider hurtigt frem, og de 60 ratifikationer, der kræves for statuttens ikrafttræden, vil derfor muligvis
være gennemført inden længe. Rådet vedtog en fælles holdning den 11. juni 2001, hvori EU og dets medlemsstater
forpligter sig til at yde støtte til, at straffedomstolen oprettes hurtigt og kommer til at fungere efter hensigten. Rådet vil
tage sin fælles holdning op til revision i juni 2002."
MENNESKERETTIGHEDER/KINA - Rådets konklusioner
"1. Rådet drøftede på baggrund af sine konklusioner af 22. januar 2001 menneskerettighedssituationen i Kina
umiddelbart inden 58. møde i FN's Menneskerettighedskommission. Det gav udtryk for tilfredshed med visse fremskridt
med hensyn til indførelsen af retsstatsprincipper, demokratiske principper og menneskerettigheder, herunder bl.a. den
økonomiske og sociale reformproces samt de skridt, der er taget i retning af et mere åbent samfund og de forts atte
bestræbelser på at udvikle retssystemet.
2. Rådet noterede sig ligeledes med tilfredshed, at der for nylig er foretaget en række ændringer af loven om faglige
organisationer, men understregede nødvendigheden af, at Kina bringer sin lovgivning yderligere på linje med
principperne i den internationale konvention om økonomiske, sociale og kulturelle rettigheder (ICESCR), herunder
principperne i artikel 8, stk. 1, litra a), som sikrer retten til at oprette og indmelde sig i en fagforening efter eget valg.
3. Rådet opfordrede indtrængende Kina til hurtigt at ratificere den internationale konvention om borgerlige og politiske
rettigheder (ICCPR) og bekræftede EU's tilbud om at bistå Kina i processen med ratifikation og/eller gennemførelse af
såvel ICCPR som ICESCR gennem det akademiske netværk, som Kina og EU for nylig har etableret.
4. Rådet opfordrede Kina til at arbejde tættere sammen med FN's menneskerettighedsmekanismer. Rådet udtrykte i den
forbindelse håb om, at de besøg, som den særlige rapportør om tortur og Arbejdsgruppen for Vilkårlig Tilbageholdelse
skal aflægge, snart vil finde sted uden forhåndsbetingelser.
5. Rådet udtrykte på ny alvorlig betænkelighed med hensyn til den manglende respekt for menneskerettigheder i Kina,
herunder ytrings-, religions- og foreningsfriheden, samt til de krænkelser, der finder sted af menneskerettighederne i
forbindelse med de aktive demokratitilhængere, fortalerne for frie fagforeninger og tilhængerne af Falun Gong. Rådet
fandt det ligeledes alvorligt, at der er udbredt anvendelse af tortur, men noterede sig samtidig, at de kinesisk e
myndigheder til en vis grad er villige til at gøre en indsats for helt at afskaffe tortur.
6. Rådet understregede samtidig sin store betænkelighed ved "slå hårdt-kampagnen", der har ført til et meget stort antal
dødsdomme og henrettelser. EU finder dette alvorlige tilbageslag forfærdende.
7. Rådet var ligeledes alvorligt betænkelig ved de restriktioner, der er rettet mod uofficielle trosretninger og religiøse
grupper, samt fratagelsen af religiøse og kulturelle rettigheder i Tibet og Xinjiang. Det noterede sig den kinesiske
regerings alvorlige overvejelser i anledning af påståede terrorhandlinger i Kina, men understregede, at bekæmpelsen af
terrorisme bør ske under fuld overholdelse af menneskerettighederne og de grundlæggende fr ihedsrettigheder.
8. Rådet bekræftede, at menneskerettighedsdialogen med Kina, hvorunder det seneste møde fandt sted i Madrid den 5.-6.
marts, er et af EU's arbejdsredskaber til forbedring af situationen på områder, der giver anledning til betænkelighed.
Denne dialog er dog kun en acceptabel mulighed, hvis der opnås og afspejles tilstrækkelige fremskridt i praksis. EU vil
fortsat evaluere resultaterne af dialogen med jævne mellemrum for at fastslå, i hvilket omfang forventningerne indfries.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462023_0013.png
EU vil ligeledes fortsætte med offentligt at give udtryk for sine betænkeligheder med hensyn til
menneskerettighedssituationen i Kina og tage spørgsmålet op på møder med Kina på alle niveauer.
9. Rådet besluttede, at EU i FN's Menneskerettighedskommission skal give udtryk for sin alvorlige betænkelighed i
anledning af de alvorlige krænkelser af menneskerettighederne i Kina og mangelen på fremskridt på en række områder.
EU vil indtrængende opfordre Kina til at træffe følgende foranstaltninger til forbedring af situationen i praksis: hurtig
ratifikation af ICCPR og fuld gennemførelse af både ICCPR og ICESCR, styrkelse a f samarbejdet med FN's
menneskerettighedsmekanismer, begrænsning af anvendelsen af dødsstraf som et skridt i retning af dødsstraffens
afskaffelse, indstilling af "slå hårdt-kampagnen", revision af ordningen med administrativ frihedsberøvelse, respekt for
alle fangers menneskerettigheder, herunder retten til ikke at blive underkastet tortur, respekt for ytrings-, religions- og
trosfriheden og for foreningsfriheden, bl.a. retten til at oprette og indmelde sig i frie fagf oreninger, samt respekt for
kulturelle rettigheder og religiøse frihedsrettigheder i Tibet og Xinjiang.
10. Hvis der fremlægges et udkast til resolution om menneskerettighederne i Kina på 58. møde i FN's
Menneskerettighedskommission, vil EU nøje analysere dets indhold. Der er enighed i Rådet om, at EU bør vedtage og
offentliggøre følgende strategi:
– Hvis et sådant udkast til resolution sættes til afstemning, vil EU-medlemmerne af Menneskerettighedskommissionen
positivt overveje at stemme for dets vedtagelse.
– EU-medlemmerne af Menneskerettighedskommissionen vil stemme imod et afværgeforslag, hvis der fremlægges et
sådant, og EU vil aktivt tilskynde andre medlemmer af Menneskerettighedskommissionen til at gøre det samme, da et
afværgeforslag efter EU's opfattelse som sådant vil være i modstrid med dialogånden."
EVENTUELT
EU-FORHANDLINGSMANDAT TIL REGIONALE ØKONOMISKE PARTNERSKABSAFTALER
Rådet noterede sig, at Kommissionen agter at forelægge forhandlingsdirektiver for de regionale økonomiske
partnerskabsaftaler i henhold til AVS-EU Cotonou-konventionen snarest muligt under hensyn til, at forhandlingerne om
disse aftaler skal påbegyndes den 27. september 2002.
PUNKTER GODKENDT UDEN DEBAT
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://ue.eu.int.
Asterisk ved en afgørelse
betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets mødeprotokol; disse erklæringer
findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til Pressetjenesten.
GENEREL POLITIK
Rapport om Den Europæiske Unions fremskridt i 2001
Rådet vedtog et udkast til rapport fra Det Europæiske Råd til Europa-Parlamentet om Den Europæiske Unions fremskridt
i 2001 (dok.
6802/02).
En sådan rapport forelægges hvert år i henhold til artikel 4 i traktaten om Den Europæiske Union.
FORBINDELSER MED TREDJELANDE
Den Demokratiske Republik Congo - gennemførelse af Lusaka-våbenhvileaftalen
Rådet vedtog en fælles holdning om EU's støtte til gennemførelse af Lusaka-våbenhvileaftalen og fredsprocessen i Den
Demokratiske Republik Congo i det hele taget (dok
6480/02).
Den fælles holdning, der ophæver fælles holdning
2001/83/FUSP af 29. januar 2001, udløber den 28. februar 2003. Lusaka-våbenhvileaftalen blev undertegnet den 31.
august 1999 af Den Demokratiske Republik Congo, Angola, Namibia, Rwanda, Uganda, Zim babwe, "Mouvement pour
la Libération du Congo" og "Rassemblement Congolais pour la Démocratie". I henhold til den fælles holdning vil EU
navnlig:
støtte de støtte de skridt, der tages af FN og af Organisationen for Afrikansk Enhed (OAU);
fortsat arbejde for, at våbenhvilen nøje overholdes, navnlig ved at støtte MONUC;
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462023_0014.png
arbejde for en hurtig gennemførelse af processen for afvæbning, demobilisering, reintegration og hjemsendelse af
soldaterne fra de væbnede grupper;
fortsat støtte dialogen mellem de congolesiske parter og mæglingen;
opretholde en omfattende humanitær bistand til Den Demokratiske Republik Congo og støtte genopbygningen og
udviklingen af landet;
støtte afholdelsen af en international konference om fred, sikkerhed, demokrati og udvikling i De Store Søers Område, så
snart forløbet af Lusaka- og Arusha-aftalerne gør det muligt.
Retningslinjer for Kommissionens deltagelse i UNHCR
Eftersom Det Europæiske Fællesskab har kompetence på områder, der direkte berører UNHCR, og også er blandt de
største bidragsydere til UNHCR inden for humanitær hjælp og udvikling, besluttede Rådet at vedtage følgende erklæring
som støtte til Kommissionens initiativ med henblik på at spille en større rolle i UNHCR's Eksekutivkomité:
"Rådet støtter Kommissionens bestræbelser på at opnå udvidet observatørstatus på alle formelle og uformelle møder, der
afholdes af UNHCR og dets organer, hvorved Kommissionen vil opnå samme rettigheder som medlemmerne af UNHCR
bortset fra stemmeret. Kommissionen vil holde medlemsstaternes repræsentanter i Genève underrettet.
Rådet og Kommissionen er enige om, at de relevante bestemmelser i traktaten finder anvendelse, hvis forhandlinger i
UNHCR's regi fører til bindende internationale forpligtelser for Det Europæiske Fællesskab."
Ukraine - Møde i samarbejdsrådet den 11. marts 2002
Rådet tilsluttede sig EU's holdning med henblik på femte møde i samarbejdsrådet med Ukraine, der finder sted den 11.
marts 2002 i Bruxelles (jf.
pressemeddelelse - dok. 7026/02).
Slovakiet - Møde i associeringsrådet den 12. marts 2002
Rådet tilsluttede sig EU's holdning med henblik på ottende møde i associeringsrådet med Slovakiet, der finder sted
tirsdag den 12. marts 2002. Mødet vil navnlig omhandle følgende spørgsmål: strategien for forberedelse af tiltrædelsen,
de bilaterale forbindelser i henhold til Europaaftalen og internationale spørgsmål af fælles interesse (jf.
fælles
pressemeddelelse - dok. UE-SK 2009/02).
Rumænien - Møde i associeringsrådet den 12. marts 2002
Rådet tilsluttede sig EU's holdning med henblik på ottende møde i associeringsrådet med Rumænien, der finder sted
tirsdag den 12. marts 2002. Mødet vil navnlig omhandle følgende spørgsmål: strategien for forberedelse af tiltrædelsen,
de bilaterale forbindelser i henhold til Europaaftalen og internationale spørgsmål af fælles interesse
(jf. fælles
pressemeddelelse - dok. UE-RO 1804/02).
Moldova - Møde i samarbejdsudvalget (den 15. marts 2002 i Bruxelles)
Rådet tilsluttede sig EU's holdning med henblik på tredje møde i samarbejdsudvalget med Moldova, der finder sted den
15. marts 2002 i Bruxelles.
Slovenien - Deltagelse i Fiscalis-programmet
Rådet gav sin tilslutning til, at Associeringsrådet EU-Slovenien ved skriftlig procedure vedtager en afgørelse om vilkår
og betingelser for Sloveniens deltagelse i fællesskabsprogrammet Fiscalis
(dok. 6692/02).
Fiscalis-programmet er en
fællesskabsaktion med henblik på at forbedre afgiftssystemerne i det indre marked.
Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde - møde i EØS-Rådet den 12. marts 2002
Rådet tilsluttede sig EU's holdning med henblik på syttende møde i EØS-Rådet tirsdag den 12. marts 2002. Blandt de
spørgsmål, der skal drøftes, er en vurdering af, hvordan EØS-aftalen som helhed fungerer, EU's udvidelse og
opfølgningen af Lissabon-strategien
(jf. pressemeddelelse - dok. EEE 1604/02).
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER SAMT CIVILBESKYTTELSE
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462023_0015.png
Ministerkonferencen om samarbejde om styring af migrationsstrømmene mellem Europa og Asien (4.–5. april
2002 på Lanzarote) - forberedelsen
Rådet noterede sig formandens erklæring om forberedelsen af ASEM-ministerkonferencen om samarbejde om styring af
migrationsstrømmene mellem Europa og Asien, der finder sted den 4.–5. april 2002 på Lanzarote.
BESKATNING
Fælles EU-forum for interne afregningspriser på erhvervsbeskatningsområdet
Rådet godkendte konklusionerne om oprettelse af et fælles EU-forum for interne afregningspriser på
erhvervsbeskatningsområdet. Dette forum, som vil blive oprettet af Kommissionen, og som sammensættes af samtlige
medlemsstater og af eksperter fra erhvervslivet, skal undersøge de praktiske problemer, der er forbundet med
anvendelsen af skattereglerne vedrørende interne afregningspriser i det indre marked, og navnlig problemerne i
forbindelse med voldgiftskonv entionens gennemførelse. Formålet er at opnå en mere ensartet anvendelse af
skattereglerne vedrørende interne afregningspriser i EU.
Beskatning af renteindtægter fra opsparing - konklusioner
Rådet godkendte følgende konklusioner
(dok. 6836/02).
"1. Den 13. december 2001 godkendte Økofin-Rådet et udkast til direktiv om beskatning af renteindtægter med henblik
på forhandlinger med tredjelande.
2. Rådet er enigt om, at i forbindelse med artikel 15 i ovennævnte direktivudkast skal følgende enheder betragtes som en
"dermed beslægtet enhed, der handler i egenskab af offentlig myndighed, eller hvis rolle er anerkendt ved en
international traktat":
enheder i Den Europæiske Union:
Belgien Vlaams Gewest (Regionen Flandern)
Région wallonne (Regionen Vallonien)
Région bruxelloise, Brussels Gewest (Bruxelles-Regionen)
Communauté française (Det Franske Fællesskab)
Vlaamse Gemeenschap (Det Flamske Fællesskab)
Deutschsprachige Gemeinschaft (Det Tysksprogede Fællesskab)
Spanien Xunta de Galicia (regeringen i den selvstyrende region Galicien)
Junta de Andalucía (regeringen i den selvstyrende region Andalusien)
Junta de Extremadura (regeringen i den selvstyrende region Extremadura)
Junta de Castilla-La Mancha (regeringen i den selvstyrende region Castilien-LaMancha)
Junta de Castilla-León (regeringen i den selvstyrende region Castilien-Leon)
Gobierno Foral de Navarra (regeringen i den selvstyrende region Navarra)
Govern de les Illes Balears (regeringen i den selvstyrende region Balearerne)
Generalitat de Catalunya (regeringen i den selvstyrende region Catalonien)
Generalitat de Valencia (regeringen i den selvstyrende region Valencia)
Diputación General de Aragón (regeringen i den selvstyrende region Aragonien)
Gobierno de las Islas Canarias (regeringen i den selvstyrende region De Kanariske Øer)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462023_0016.png
Gobierno de Murcia (regeringen i den selvstyrende region Murcia)
Gobierno de Madrid (regeringen i den selvstyrende region Madrid)
Gobierno de la Comunidad Autónoma del País Vasco/Euzkadi (regeringen i den selvstyrende region Baskerlandet)
Diputación Foral de Guipúzcoa (provinsrådet i Guipuzcoa)
Diputación Foral de Vizcaya/Bizkaia (provinsrådet i Vizcaya)
Diputación Foral de Alava (provinsrådet i Alava)
Ayuntamiento de Madrid (Madrid kommune)
Ayuntamiento de Barcelona (Barcelona kommune)
Cabildo Insular de Gran Canaria (Gran Canarias øråd)
Cabildo Insular de Tenerife (Tenerifes øråd)
Instituto de Crédito Oficial (kreditinstituttet Instituto de Crédito Oficial)
Instituto Catalán de Finanzas (det katalanske kreditinstitut Instituto Catalán de Finanzas)
Instituto Valenciano de Finanzas (det valencianske kreditinstitut Instituto Valenciano de Finanzas)
Grækenland Οργα�½ισμός Τηλεπικοι�½ω�½ιώ�½ Ελλάδος (Det Græske Teleselskab)
Οργα�½ισμός Σιδηροδρόμω�½ Ελλάδος (Det Græske skinnenetselskab)
Δημόσια Επιχείρηση Ηλεκτρισμού (Det Offentlige Elselskab)
Frankrig La Caisse d'amortissement dela dette sociale (CADES) (fonden til dækning af underskuddet på den sociale
sikringsordning)
L'Agence française de développement (AFD) (det franske agentur for udviklingsbistand)
Réseau Ferré de France (RFF) (Frankrigs skinnenet)
Caisse Nationale des Autoroutes (CNA) (de franske motorvejes finansieringsselskab)
Assistance publique - Hôpitaux de Paris (APHP) (Paris' sociale sygehusselskab)
Charbonnages de France (CDF) (Frankrigs kulminer)
Entreprise minière et chimique (EMC) (mine- og kemiselskabet)
Italien Regionerne
Provinserne
Kommunerne
Cassa Depositi e Prestiti (Det offentlige Deponerings- og Låneinstitut)
Portugal Região Autónoma da Madeira (Den selvstyrende region Madeira)
Região Autónoma dos Açores (Den selvstyrende region Azorerne)
Kommunerne
internationale enheder:
Den Europæiske Bank for Genopbygning og Udvikling
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462023_0017.png
Den Europæiske Investeringsbank
Den Asiatiske Udviklingsbank
Den Afrikanske Udviklingsbank
Verdensbanken / IBRD/IMF
Den Internationale Finansieringsinstitution
Den Interamerikanske Udviklingsbank
Europarådets Socialudviklingsfond
Euratom
Det Europæiske Fællesskab
Den Andinske Udviklingsfond (CAF)
Eurofima
Det Europæiske Kul- og Stålfællesskab
Den Nordiske Investeringsbank
Den Caribiske Udviklingsbank
Bestemmelserne i artikel 15 gælder med forbehold af internationale forpligtelser, som medlemsstaterne måtte have
indgået over for ovennævnte internationale enheder.
enheder i tredjelande:
De enheder, der opfylder følgende kriterier:
1. Enheden betragtes helt klart som en offentlig enhed efter de nationale kriterier.
2. Den offentlige enhed er en ikke-kommerciel producent, der administrerer og finansierer en gruppe aktiviteter og især
leverer ikke-kommercielle varer og tjenester, der skal være til gavn for samfundet, og som reelt styres af det offentlige.
3. Den offentlige enhed er en stor og regelmæssig emittent af værdipapirer.
4. Den pågældende stat kan garantere, at den offentlige enhed ikke vil foretage førtidig indfrielse, hvis der findes "gross-
up"-klausuler."
AFGØRELSE VEDTAGET VED SKRIFTLIG PROCEDURE
BUDGET
Rådet godkendte den 12. marts ved skriftlig procedure udarbejdelsen af forslaget til tillægs- og ændringsbudget (FTÆB)
nr. 2 for 2002. Det vedrører den almindelige oversigt over indtægter.
FTÆB indeholder følgende elementer:
en nyberegning af finansieringen af budgettet på grundlag af afgørelse 2000/597/EF om egne indtægter, der trådte i
kraft den 1. marts 2002. Der er forudset en ny posteringsmulighed til virkningerne af anvendelsen af denne afgørelse på
betalingerne til opkrævningsomkostninger i forbindelse med de traditionelle egne indtægter (afsnit 2 "Regulering af
opkrævningsomkostninger")
opførelse som indtægt på budgettet af 10 000 mio. EUR som foreløbigt beløb for saldoen fremført fra regnskabsåret
2001.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462023_0018.png
FTÆB vil blive fremsendt til Europa-Parlamentet til endelig vedtagelse.