Europaudvalget 2001-02 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 589
Offentligt
1461997_0001.png
Europaudvalget (2. samling)
(Alm. del - bilag 589)
rådsmødereferater
(Offentligt)
_____________________________________________
ERU, Alm. del - bilag 232 (Løbenr. 10342)
Til
Udvalgets medlemmer og stedfortrædere
Pressemeddelelse vedr. ØKOFIN rådsmøde den 12. februar 2002
Dette rådsmøde 2407 (6108/02 Presse 28) blev behandlet af Europaudvalget på mødet
den 2002. Dansk delegationsleder: Finansminister Thor PEDERSEN og Statssekretær,
finansministeriet Henrik FUGMANN
B-dagsordenspunkter til behandling på ministermødet, bl.a.:
FORBEREDELSE AF DET EUROPÆISKE RÅD I BARCELONA, Rådet påhørte forskellige redegørelser vedr.
Lissabon-strategien, produkt- og kapitalmarkeder, strukturreformer og de overordnede retningslinjer for de økonomiske
politikker
*
STABILITETS- OG VÆKSTPAGTEN - GENNEMGANG AF DE OPDATEREDE STABILITETS- OG
KONVERGENSPROGRAMMER
TYSKLAND - Rådets udtalelse om det opdaterede stabilitetsprogram, 2001-2005
*
GRÆKENLAND - Rådets udtalelse om det opdaterede stabilitetsprogram, 2001-2004
*
SPANIEN - Rådets udtalelse om det opdaterede stabilitetsprogram, 2001-2005
*
FRANKRIG – Rådets udtalelse om det opdaterede stabilitetsprogram, 2003-2005
*
IRLAND – Rådets udtalelse om det opdaterede stabilitetsprogram, 2002-2004
*
ITALIEN – Rådets udtalelse om det opdaterede stabilitetsprogram, 2001-2005
*
PORTUGAL – Rådets udtalelse om det opdaterede stabilitetsprogram, 2002-2005
*
DET FORENEDE KONGERIGE – Rådets udtalelse om det opdaterede konvergensprogram, 2000/2001 til 2006/2007
*
STATUS I FORBINDELSE MED OVERGANGEN TIL EURO; Rådet noterede sig et mundtligt indlæg fra kommissær
Solbes med de seneste oplysninger om den vellykkede overgang til euroen.
*
EGNE INDTÆGTER; Rådet gav udtryk for tilfredshed med, at samtlige medlemsstater har afsluttet
ratifikationsprocedurerne vedrørende Rådets afgørelse om ordningen for De Europæiske Fællesskabers egne indtægter,
og at denne afgørelse træder i kraft den 1. marts 2002.
*
BUDGETRAMME FOR UDVIDELSEN; Rådet havde en konstruktiv drøftelse af de finansielle aspekter af
Kommissionens meddelelse om de fælles finansielle rammer for tiltrædelsesforhandlingerne
*
PUNKTER, DER BLEV DRØFTET UNDER FROKOSTEN; Rådet fik en debriefing om udfaldet af mødet i
Eurogruppen og blev af Kommissionen og medlemsstaterne orienteret om situationen i forhandlingerne med tredjelande
og afhængige territorier om beskatning af renteindtægter
*
A-dagsordenspunkter færdigforhandlet af COREPER inden ministermødet. bl.a.:
ØKONOMI OG FINANS
Punktafgifter på forarbejdede tobaksvarer; Rådet vedtog ændringer vedrørende punktafgifter på forarbejdet tobak og
optog erklæringerne fra Sverige og Kommissionen i sin protokol.
*
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461997_0002.png
Moms på e-handel; Rådet nåede til politisk enighed om ændring af forordning om administrativt samarbejde inden for
momsområdet og om ændring af Rådets direktiv hvad angår merværdiafgiftssystemet for visse tjenesteydelser, der
leveres ad elektronisk vej, samt abonnementbaserede og
pay-per-view
radio- og fjernsynsudsendelser
*
FORBINDELSERNE MED KANDIDATLANDENE
Deltagelse i Fællesskabets programmer - Almindelige vilkår og betingelser; Rådet var enig om, at de relevante
associeringsråd skal vedtage afgørelserne om de almindelige vilkår og betingelser for landenes deltagelse i Fællesskabets
programmer ved skriftlig procedure.
*
Slovakiet og Estland - Deltagelse i Fiscalis-programmet; Afgørelserne, som fastsætter vilkår og betingelser for disse to
landes deltagelse i programmet vil efterfølgende blive vedtaget af de relevante associeringsråd ved skriftlig procedure.
*
Estland - Nedsættelse af et rådgivende paritetisk udvalg; Rådet nåede til enighed om, at Associeringsrådet EU-Estland
skal vedtage en afgørelse om nedsættelse af et rådgivende paritetisk udvalg ved skriftlig procedure.
*
Cypern/Malta - Forhandlinger om handelsindrømmelser; Rådet vedtog direktiver til Kommissionen vedrørende
forhandlinger med henblik på yderligere gensidige handelsindrømmelser for landbrugsprodukter med Cypern og Malta.
*
FORBINDELSERNE MED EFTA
Norge - Videreførelse i 2002 af toldindrømmelser for visse forarbejdede landbrugsprodukter; Rådet vedtog en forordning
*
FORBINDELSERNE MED AVS-STATERNE
Fiji - Opfølgning af konsultationer i henhold til Cotonou-aftalens artikel 96; Rådet gav sin tilslutning til teksten til et
brev om opfølgningen af konsultationerne i henhold til Cotonou-aftalens artikel 96, som skal sendes til præsidenten for
Republikken Fijiøerne.
*
ANTIDUMPING
Polysulfidpolymerer fra USA - Afslutning af antidumpingproceduren; Rådet vedtog en forordning
*
MILJØ
Sjette miljøhandlingsprogram - Indkaldelse af Forligsudvalget
*
SUNDHED
Fællesskabets handlingsplan om folkesundhed - Indkaldelse af Forligsudvalget
*
DET INDRE MARKED
Markedsføring af korte chlorparaffiner - Indkaldelse af Forligsudvalget
*
FISKERI
Genopbygning af torskebestanden i Det Irske Hav; Rådet vedtog en forordning om foranstaltninger for 2002
*
Forhandlinger mellem EU og USA; Rådet bemyndigede Kommissionen til at føre forhandlinger med De Forenede
Staters regering om indgåelse af en international fiskeriaftale (GIFA).
*
Ikke-hemmelige erklæringer vedr. A-dagsordenspunkter (vedlagt bagest):
Ingen
Henvisning til A-dagsordenspunkter vedr. ØKOFIN behandlet på andre rådsmøder siden det foregående
Økonomi- fimnsministerrådsmøde den 22. januar 2002:
Ingen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461997_0003.png
Punkter, som ikke blev behandlet på rådsmødet, herunder evt. mandater (FO) jf. EUU-dagsordenen den 8.
februar 2002, 4. udg.:
Pkt. 8. Status for Kommissionens og europa-Parlamentets drøftelser vedr. anbefalingerne i Lamfalussy-rapporten
Bruxelles, den 25. marts 2002
Med venlig hilsen
Morten Knudsen
6108/02 (Presse 28)
(OR. en)
PRESSEMEDDELELSE
Vedr.:
2407. samling i Rådet
- ØKOFIN -
den 12. februar 2002 i Bruxelles
Formand:
Rodrigo DE RATO Y FIGAREDO
Kongeriget Spaniens anden
viceministerpræsident samt økonomiminister
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461997_0004.png
INDHOLD
DELTAGERE
*
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
FORBEREDELSE AF DET EUROPÆISKE RÅD I BARCELONA
*
STABILITETS- OG VÆKSTPAGTEN - GENNEMGANG AF DE OPDATEREDE STABILITETS- OG
KONVERGENSPROGRAMMER
TYSKLAND - Rådets udtalelse om det opdaterede stabilitetsprogram, 2001-2005
*
GRÆKENLAND - Rådets udtalelse om det opdaterede stabilitetsprogram, 2001-2004
*
SPANIEN - Rådets udtalelse om det opdaterede stabilitetsprogram, 2001-2005
*
FRANKRIG – Rådets udtalelse om det opdaterede stabilitetsprogram, 2003-2005
*
IRLAND – Rådets udtalelse om det opdaterede stabilitetsprogram, 2002-2004
*
ITALIEN – Rådets udtalelse om det opdaterede stabilitetsprogram, 2001-2005
*
PORTUGAL – Rådets udtalelse om det opdaterede stabilitetsprogram, 2002-2005
*
DET FORENEDE KONGERIGE – Rådets udtalelse om det opdaterede konvergensprogram, 2000/2001 til 2006/2007
*
STATUS I FORBINDELSE MED OVERGANGEN TIL EURO
*
EGNE INDTÆGTER
*
BUDGETRAMME FOR UDVIDELSEN
*
PUNKTER, DER BLEV DRØFTET UNDER FROKOSTEN
*
PUNKTER GODKENDT UDEN DEBAT
ØKONOMI OG FINANS
Punktafgifter på forarbejdede tobaksvarer
*
Moms på e-handel
*
FORBINDELSERNE MED KANDIDATLANDENE
Deltagelse i Fællesskabets programmer - Almindelige vilkår og betingelser
*
Slovakiet og Estland - Deltagelse i Fiscalis-programmet
*
Estland - Nedsættelse af et rådgivende paritetisk udvalg
*
Cypern/Malta - Forhandlinger om handelsindrømmelser
*
FORBINDELSERNE MED EFTA
Norge - Videreførelse i 2002 af toldindrømmelser for visse forarbejdede landbrugsprodukter
*
FORBINDELSERNE MED AVS-STATERNE
Fiji - Opfølgning af konsultationer i henhold til Cotonou-aftalens artikel 96
*
ANTIDUMPING
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461997_0005.png
Polysulfidpolymerer fra USA - Afslutning af antidumpingproceduren
*
MILJØ
Sjette miljøhandlingsprogram - Indkaldelse af Forligsudvalget
*
SUNDHED
Fællesskabets handlingsplan om folkesundhed - Indkaldelse af Forligsudvalget
*
DET INDRE MARKED
Markedsføring af korte chlorparaffiner - Indkaldelse af Forligsudvalget
*
FISKERI
Genopbygning af torskebestanden i Det Irske Hav
*
Forhandlinger mellem EU og USA
*
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Didier REYNDERS
Danmark:
Thor PEDERSEN
Henrik FUGMANN
Tyskland:
Hans EICHEL
Caio Kai KOCH-WESER
Grækenland:
Nikos CHRISTODOULAKIS
Spanien:
Rodrigo DE RATO Y FIGAREDO
Frankrig:
Laurent FABIUS
Irland:
Charlie McCREEVY
Italien:
Guilio TREMONTI
Luxembourg:
Jean-Claude JUNCKER
Henri GRETHEN
Nederlandene:
Gerrit ZALM
Østrig:
Karl-Heinz GRASSER
Portugal:
Guilherme OLIVEIRA MARTINS
Rodolfo LAVRADOR
Finansminister
Finansminister
Statssekretær, finansministeriet
Forbundsfinansminister
Statssekretær, Forbundsfinansministeriet
Økonomi- og finansminister
Anden viceministerpræsident samt
økonomiminister
Økonomi- og finans- og industriminister
Finansminister
Økonomi- og finansminister
Premierminister og finansminister
Økonomiminister
Finansminister
Forbundsfinansminister
Finansminister
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461997_0006.png
Statssekretær for statens finanser og finansielle
spørgsmål
Finland:
Sauli NIINISTÖ
Sverige:
Bosse RINGHOLM
Sven HEGELUND
Det Forenede Kongerige:
Gordon BROWN
Finansminister
Finansminister
Statssekretær for finansministeren
Finansminister
***
Kommissionen:
Frits BOLKESTEIN
Pedro SOLBES MIRA
Medlem
Medlem
***
Endvidere deltog:
Wim DUISENBERG
Philippe MAYSTADT
Johnny ÅKERHOLM
Jean-Philippe COTIS
Formand for Den Europæiske Centralbank
Formand for Den Europæiske Investeringsbank
Formand for Det Økonomiske og Finansielle
Udvalg
Formand for Udvalget for Økonomisk Politik
FORBEREDELSE AF DET EUROPÆISKE RÅD I BARCELONA
Rådet påhørte en redegørelse vedrørende:
– Kommissionens sammenfattende rapport om Lissabon-strategien ved kommissær Solbes,
– Kommissionens rapport om produkt- og kapitalmarkeder ved kommissær Bolkestein,
– udarbejdelsen af den årlige rapport for 2002 om strukturreformer ved Jean-Philippe Cotis, formand for Udvalget for
Økonomisk Politik,
– det forberedende arbejde i forbindelse med de overordnede retningslinjer for de økonomiske politikker i Det
Økonomiske og Finansielle Udvalg, ved Johnny Åkerholm, udvalgets formand.
Efter en kort orienterende drøftelse oplyste formandskabet, at det i samarbejde med Kommissionen og under
hensyntagen til bidrag fra Rådet i andre sammensætninger vil udarbejde et "dokument om nøglespørgsmål" til
forelæggelse for Rådet på samlingen den 5. marts 2002; dokumentet skal udgøre Rådets grundlæggende bidrag til det
Europæiske Råd i Barcelona.
STABILITETS- OG VÆKSTPAGTEN - GENNEMGANG AF DE OPDATEREDE STABILITETS- OG
KONVERGENSPROGRAMMER
Rådet gennemgik de opdaterede stabilitetsprogrammer for Tyskland, Grækenland, Spanien, Frankrig, Irland, Italien og
Portugal og konvergensprogrammet for Det Forenede Kongerige i forbindelse med stabilitets- og vækstpagten. Rådet
vedtog nedenstående udtalelser og besluttede at offentliggøre dem. Hvad Portugal og Tyskland angår, vedtog Rådet også
en række erklæringer, som findes efter de respektive udtalelser nedenfor. I den forbind else afgav Kommissionen en
erklæring til optagelse i Rådets mødeprotokol.
TYSKLAND - Rådets udtalelse om det opdaterede stabilitetsprogram, 2001-2005
"RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR -
under henvisning til traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461997_0007.png
under henvisning til Rådets forordning (EF) nr. 1466/97 af 7. juli 1997 om styrkelse af overvågningen af budgetstillinger
samt overvågning og samordning af økonomiske politikker, særlig artikel 5, stk. 3,
under henvisning til Kommissionens henstilling,
efter høring af Det Økonomiske og Finansielle Udvalg -
AFGIVET FØLGENDE UDTALELSE:
Den 12. februar 2002 gennemgik Rådet Tysklands opdaterede stabilitetsprogram, der dækker perioden 2001-2005. Rådet
noterer sig, at den nye opdatering i det store og hele overholder den reviderede adfærdskodeks vedrørende stabilitets- og
konvergensprogrammernes indhold og form, skønt der er behov for visse forbedringer, navnlig med hensyn til
anvendelsen af talafrundinger.
Rådet noterer sig, at det beregnede underskud i 2001 (2,6% af BNP) er klart højere end forventet i opdateringen fra
oktober 2000 (1�½% af BNP). Råder anerkender, at denne betydelige nominelle afvigelse kan forklares med den
svækkede vækst, som har betydet, at BNP-væksten i 2001 blev mere end to procentpoint lavere end forventet i
opdateringen fra oktober 2000. Forbundsregeringen har gennemført budgettet som planlagt, men Rådet noterer sig, at
underskuddet på andre offentlige niveauer, herunder de sociale sikringsordninger, er større end forventet.
I henhold til det makroøkonomiske baseline-scenario i det opdaterede program forventes der en årlig output-vækst på
1¼% i 2002; i perioden 2003-2005 forventes den gennemsnitlige årlige output-vækst at vokse til omkring 2�½%; der
forventes en forbedring af de offentlige finanser fra et underskud på 2�½% af BNP i 2001 til en stilling med balance i
2004 og 2005. Rådet noterer sig, at de tyske myndigheder med forelæggelsen af den økonomiske år sberetning den 30.
januar 2002 nu anser det alternative scenario i programmet for at være realistisk. Det ligger på linje med Kommissionens
efterårsprognose for 2001 og 2002. Der forventes en gennemsnitlig vækstrate i årene 2003-2005 på 2,25%. Rådet er
enigt i, at dette lavvækstscenario er plausibelt. Selv dette scenario er betinget af favorable eksterne og interne forhold,
herunder at der som forventet kommer ny gang i verdensøkonomien, at der fortsat udvises løntilbageholdenhed, og at der
gøres en ekstra indsats for at gennemføre forskellige strukturreformer, især på arbejdsmarkedet.
Rådet mener, at der, hvis væksten bliver lavere end forventet, er en risiko for, at det samlede offentlige underskud i 2002
kommer endnu tættere på referenceværdien på 3% af BNP end i 2001. Rådet udtrykker derfor tilfredshed med, at den
tyske regering er fast besluttet på at sikre, at referenceværdien på 3% af BNP ikke overtrædes. Med henblik herpå vil
regeringen i 2002 nøje overvåge den budgetmæssige udvikling ove ralt i den offentlige sektor, herunder i delstaterne og i
forbindelse med socialsikringssystemet, og gennemføre budgettet for dette år for at undgå enhver yderligere stigning i
underskuddet. Den er også rede til at finde frem til de mest velegnede metoder til at imødegå eventuelle underskud og
undgå at gennemføre foranstaltninger, som vil kunne medføre en yderligere stigning i det offentlige underskud.
Den tyske regering har bekræftet, at den agter at træffe alle de foranstaltninger, der er nødvendige for at opnå en
budgetsaldo tæt på balance inden 2004 i overensstemmelse med de tidligere forpligtelser med henblik på at overholde
kravene i stabilitets- og vækstpagten fra og med 2004. Dette kan kræve skønsmæssige foranstaltninger ud over dem, der
er indeholdt i det opdaterede stabilitetsprogram for 2001, når den økonomiske genopretning er en realitet.
Sunde offentlige finanser bør ledsages af gennemgribende strukturreformer, der er gearet mod en forbedring af
vækstpotentialet i Tyskland, herunder især reformer på arbejdsmarkedet og af socialsikringssystemet. Dette er så meget
mere vigtigt, som den tyske økonomi stadig er belastet af finansieringen af genforeningsprocessen og trods sin størrelse
fortsat er meget sårbar over for udefrakommende chok.
Rådet henstiller, at de tyske myndigheder sikrer, at budgetterne overholdes strengt i alle dele af den offentlige sektor.
Som det igen fremgår af budgetresultaterne for 2001, vil dette være altafgørende for overholdelsen af målene for
underskuddet. Rådet bifalder den seneste ændring af loven om budgetprincipper, der siger, at alle dele af den offentlige
sektor skal yde et bidrag til, at de mellemfristede budgetmål nås, men den mekanisme, der er indeh oldt i loven, er endnu
ikke tilstrækkelig til at garantere, at de i fællesskab aftalte målsætninger respekteres i alle dele af den offentlige sektor.
Rådet udtrykker derfor tilfredshed med, at forbundsregeringen ved hjælp af aftaler med de regionale myndigheder vil
gøre sit yderste for at sikre, at ovennævnte budgetmål nås.
Rådet noterer sig med tilfredshed, at de tyske myndigheder vil fortsætte bestræbelserne på at bringe gældskvoten ned
under traktatens referenceværdi. I betragtning af det betydelige udgiftspres, der vil opstå som følge af befolkningens
stigende gennemsnitsalder, forbliver det langsomme fald i gældskvoten imidlertid en kilde til bekymring, da der er behov
for at sikre, at de offentlige finanser er bæredygtige. For at gældsreduktionen kan y de et mærkbart bidrag til dækningen
af budgetomkostningerne forbundet med den aldrende befolkning, skal budgetsaldoen bringes i balance snarest muligt.
Foruden intensiveringen af budgetkonsolideringsbestræbelserne er den nyligt gennemførte reform af pensionssystemet et
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461997_0008.png
skridt i den rigtige retning. Denne reform bør ledsages af andre strukturreformer, der er gearet til at øge
erhvervsfrekvensen, navnlig blandt kvinder og ældre arbejdstagere. Disse foranstaltninger bør gennemføres hurtigst
muligt, idet de budgetmæssige følger af den aldrende befolkning snart vil slå igennem.
Opdateringen for 2001 omfatter ikke prognoser for de offentlige finansers bæredygtighed på lang sigt i
overensstemmelse med den reviderede adfærdskodeks. Programmet indeholder detaljerede oplysninger om den nylige
pensionsreform. Disse reformer er et skridt i den rigtige retning, men der kan blive behov for yderligere reformer i
fremtiden. En stigende beskæftigelsesfrekvens især blandt kvinder og ældre arbejdstagere vil blive en central del af
enhver overordet strategi , der skal tage højde for befolkningens stigende gennemsnitsalder. Den vigtigste udfordring for
Tyskland bliver at opnå budgetbalance og herefter fastholde den på meget lang sigt."
Erklæring fra Rådet om budgetsituationen i Tyskland
"1. Rådet mener, at varslingssystemet er en væsentlig del af stabilitets- og vækstpagten. Kommissionen har med
forelæggelsen den 30.1.2002 af en henstilling med henblik på Rådets henstilling til Tyskland for at advare mod
fremkomsten af et uforholdsmæssigt stort overskud handlet i overensstemmelse med stabilitets- og vækstpagtens
bestemmelser.
2. Rådet udtrykker tilfredshed med den tyske regerings tilsagn; den
• bekræfter, at den vil bestræbe sig på at sikre, at referenceværdien på 3% af BNP for det generelle offentlige underskud
ikke overskrides; med henblik herpå vil regeringen i 2002 nøje overvåge den budgetmæssige udvikling overalt i den
offentlige sektor, herunder i delstaterne og i forbindelse med socialsikringssystemet;
• vil gennemføre budgetplanerne for i år omhyggeligt og undgå at træffe skønsmæssige foranstaltninger, der kan
forværre budgetstillingen, samt anvende et eventuelt råderum på budgettet til at nedbringe underskuddet;
• bekræfter, at en budgetsaldo tæt på balance vil blive nået i 2004 i overensstemmelse med de tidligere forpligtelser;
dette kan kræve skønsmæssige foranstaltninger ud over dem, der er indeholdt i det opdaterede stabilitetsprogram for
2001, når den økonomiske genopretning er en realitet,
• vil ved hjælp af aftaler med de regionale myndigheder gøre sit yderste for at sikre, at ovennævnte forpligtelser
overholdes;
• noterer sig, at gældskvoten er planlagt til at skulle at falde i programperioden.
3. På baggrund af disse tilsagn fra den tyske regering mener Rådet, at det har reageret tilstrækkeligt på de
betænkeligheder, der kom til udtryk i Kommissionens henstilling, og henstillingen sættes derfor ikke til afstemning, og
proceduren er afsluttet.
4. Rådet træffer denne afgørelse med enstemmighed."
GRÆKENLAND - Rådets udtalelse om det opdaterede stabilitetsprogram, 2001-2004
"RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR -
under henvisning til traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab,
under henvisning til Rådets forordning (EF) nr. 1466/97 af 7. juli 1997 om styrkelse af overvågningen af budgetstillinger
samt overvågning og samordning af økonomiske politikker, særlig artikel 5, stk. 3,
under henvisning til henstilling fra Kommissionen, og
efter høring af Det Økonomiske og Finansielle Udvalg -
AFGIVET FØLGENDE UDTALELSE:
Den 12. februar 2002 gennemgik Rådet Grækenlands opdaterede stabilitetsprogram, der dækker perioden 2001-2004.
Den reale BNP-vækst forblev robust i 2001, nemlig på 4,1%, skønt den på grund af en forværring i de eksterne forhold
blev lavere end forventet i stabilitetsprogrammet fra 2000. Det inflationspres, der opstod som følge af stigende
energipriser i 2000, begyndte at aftage i løbet af sommeren 2001, men denne udvikling kan blive svækket i de
kommende måneder. Ifølge opdateringen forventes der et overskud på de offentlige finanser på 0 ,1% af BNP i 2001
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461997_0009.png
(inkl. ikke-budgetterede UMTS-indtægter på 0,4% af BNP) i stedet for de 0,5% af BNP, der var forventninger om i
stabilitetsprogrammet fra 2000.
Det opdaterede stabilitetsprograms fremskrivninger tyder på en årlig vækst i det reale BNP på omkring 4% i gennemsnit
i perioden 2002-2004 mod 5,4% ifølge stabilitetsprogrammet fra 2000. Rådet mener, at den beregnede reale BNP-vækst,
der vil blive understøttet af store private og offentlige investeringer, er realistisk. Rådet noterer sig, at
budgetfremskrivningerne udviser et overskud i hele programperioden i såvel reale som konjunkturkorriger ede termer, og
at stabilitets- og vækstpagtens krav om en budgetsaldo tæt på balance eller i overskud således er opfyldt.
Rådet noterer sig, at den offentlige gældskvote nu forventes at falde fra 99,6% af BNP i 2001 til 90% af BNP i 2004 i
stedet for 84% af BNP som forventet i stabilitetsprogrammet fra 2000. Rådet noterer sig også, at forbedringen af den
offentlige saldo i perioden 2002-2004 primært bygger på et støt fald i rentebetalingerne. Der forventes til gengæld ikke at
blive skåret ned på de løbende primære udgifter. Desuden vil det offentlige primære overskud opgjort som en procentdel
af BNP, der ganske vist vil ligge på et højt niveau indtil 2004, gradvist falde i programperioden. Rådet opfordrer kraftigt
de græske myndigheder til straks at fastlægge en klar og bindende norm for de løbende primære udgifter, således som
Rådet anbefalede i sin udtalelse om stabilitetsprogrammet fra 2000.
Rådet finder det passende at opretholde høje primære overskud på over 6% af BNP og om nødvendigt gøre en yderligere
indsats for at tilpasse budgettet i betragtning af gældens størrelse. På kort sigt er det vigtigt at holde et vågent øje med
prisudviklingen, især under de forestående lønforhandlinger. I betragtning af den fortsat meget høje offentlige
gældskvote og udsigterne til stigende budgetudgifter som følge af befolkningens aldring tilskynder Rådet yderligere den
græske regering til at udnytte den for tiden gunstige makroøkonomiske situation til at reducere den offentlige gæld
hurtigst muligt. Rådet noterer sig, at den gældsreduktion, der forventes ifølge opdateringen, er meget langsommere, end
hvad den forventede BNP-vækst og det fremskrevne primære overskud kunne give grundlag for. Rådet anmoder de
græske myndigheder om at f orelægge yderligere oplysninger om finansielle transaktioner i fremtidige
programopdateringer for at belyse gældsudviklingen.
Rådet noterer sig, at en af de centrale økonomisk-politiske målsætninger i det opdaterede program består i at udbygge
strukturreformerne. Det er Rådets opfattelse, at skønt der er blevet gjort betydelige fremskridt på dette område de seneste
år, er det nødvendigt at gå videre med strukturreformerne på produkt-, tjeneste- og arbejdsmarkederne for at gøre disse
markeder mere effektive og økonomien mere konkurrenc edygtig. Rådet tilskynder regeringen til hurtigst muligt at
gennemføre de nødvendige reformer. Rådet glæder sig over, at regeringen agter at gennemføre reformer inden for
budgettering og udgiftsstyring i den offentlige sektor.
Rådet glæder sig over oplysningerne i det opdaterede program om de offentlige finansers langsigtede holdbarhed. Det er
Rådets opfattelse, at der er alvorlig risiko for, at der kan opstå ubalance på budgettet i fremtiden som følge af
befolkningens aldring, og at der er behov for en reform af det offentlige pensionssystem. Rådet noterer sig, at der ikke
blev gjort fremskridt på dette område i 2001, og at det opdaterede program ikke indeholder specifikk e planer eller en
specifik tidsplan for en pensionsreform. Rådet anbefaler, at regeringen iværksætter en reform af pensionssystemet uden
yderligere forsinkelse."
SPANIEN - Rådets udtalelse om det opdaterede stabilitetsprogram, 2001-2005
"RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR -
under henvisning til traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab,
under henvisning til Rådets forordning (EF) nr. 1466/97 af 7. juli 1997 om styrkelse af overvågningen af budgetstillinger
samt overvågning og samordning af økonomiske politikker, særlig artikel 5, stk. 3,
under henvisning til Kommissionens henstilling,
efter høring af Det Økonomiske og Finansielle Udvalg -
AFGIVET FØLGENDE UDTALELSE:
Den 12. februar 2002 gennemgik Rådet Spaniens opdaterede stabilitetsprogram, der dækker perioden 2001-2005. Den
nye opdatering overholder generelt kravene i
den reviderede adfærdskodeks vedrørende stabilitets- og
konvergensprogrammernes indhold og form.
Det ville dog have været ønskeligt med mere fyldestgørende oplysninger
om de langsigtede fremskrivninger.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461997_0010.png
Rådet noterer med tilfredshed, at den foregående opdatering stort set er blevet gennemført trods en svagere vækst. Efter
et underskud på 0,3% af BNP i 2000 forventes målet om et offentligt budget i balance at være blevet nået i 2001 og
målet om gældskvoten mere end nået. Gennemførelsen af de finanspolitiske mål for 2001 lettedes af, at udgifterne faldt
mere end ventet, og af, at det nominelle BNP blev større end forven tet. Ifølge opdateringen bliver der på baggrund af
forværringen af den internationale situation en opbremsning i væksten i BNP, der vil udgøre 2,4% i 2002, men vil stige
igen til 3% fra 2003, hvilket er tæt på den potentielle vækst. Prognosen er noget optimistisk på kort sigt, men sandsynlig
på mellemlang sigt på grund af den seneste udvikling og den igangværende catching-up-proces. Skønnet over inflationen
synes også opn åeligt støttet af den aftale, der for nylig blev indgået mellem arbejdsmarkedets parter med henblik på
løntilbageholdenhed, skønt det ville være tilrådeligt at afskaffe indekseringen i forbindelse med lønforhandlingerne i
overensstemmelse med Rådets udtalelse fra sidste år.
Budgetkonsolideringen for perioden 2002-2005 er baseret på tilbageholdenhed for de løbende primærudgifter og lavere
rentebyrder, medens der regnes med en forøgelse af de offentlige investeringer og et beskedent fald i skattetrykket. Trods
den nuværende økonomiske tilbagegang forudsiger opdateringen et budget i balance indtil 2002 (og 2003) og små
overskud i 2004 og 2005, på henholdsvis 0,1% og 0,2% af BNP. Gældskvoten forventes fortsat at ville fal de til 50% af
BNP senest i 2005.
Budgetfremskrivningerne på mellemlang sigt forekommer generelt forsigtige med tilbageholdne overslag over
indtægtsstigningerne og faldet i rentebyrden, hvilket skulle give en vis handlefrihed, såfremt udviklingen skulle blive
mindre positiv. Der gøres dog ikke detaljeret rede for hensigterne om at gennemføre den nødvendige kontrol med de
løbende primærudgifter.
Programmets mål, herunder evalueringen af dem efter en konjunkturjustering, overholder stabilitets- og vækstpagtens
målsætning om tæt på balance eller overskud i hele perioden. Det er derfor Rådets opfattelse, at det opdaterede
stabilitetsprogram er i overensstemmelse med stabilitets- og vækstpagten, idet programmet overholder dennes
målsætninger med en stadig mere komfortabel margin. Den finanspolitiske situation defineret som ændringen i de
konjunkturjusterede resultater, kræver en lettere stramning stort set i overensstemmelse med anbefalingerne i de
overordnede økonomisk-politiske retningslinjer for 2001.
Rådet ser positivt på de væsentlige udviklinger i Spaniens offentlige budgetter, især den for nylig godkendte lov om
budgetstabilitet og budgetreformen for 2002, der har overført betydelige skatteopkrævnings- og udgiftsbeføjelser til de
regionale myndigheder. Skønt Rådet ikke vil gøre sig til talsmand for nogen bestemt intern koordinering mellem den
centrale og de regionale regeringer, ser det gerne, at alle offentlige sektorer er involveret i overholdelsen af
budgetdisciplinen, og det er vigtigt, at den bestående koordinering også fungerer effektivt under de nye ordninger.
De strukturreformer, der blev gennemført i 2001, stammer hovedsagelig fra den pakke, der blev vedtaget i juni 2000 med
henblik på yderligere deregulering af markederne og styrkelse af konkurrencemyndigheden.
Rådet noterer sig, at det opdaterede program ikke giver mere detaljeret information om foranstaltningerne med henblik
på styrkelse af de offentlige finansers bæredygtighed på lang sigt. Dette er et spørgsmål af særlig interesse på grund af
Spaniens udsatte demografiske profil og de negative virkninger på budgettet af befolkningens aldring. Risikoen for
alvorlige ubalancer på lang sigt kan ikke udelukkes, medmindre der iværksættes pa ssende foranstaltninger.
Virkningerne på budgettet af aldringen afspejles ikke tilstrækkeligt i opdateringens fremskrivninger af udgifterne til
pensioner og bidragene til social sikring, der kun går til 2015. Den bebudede hensigt om at reformere pensionssystemet
mangler en detaljeret tidsplan. Rådet mener ikke, at de foranstaltninger vedrørende pensionssystemet, der blev vedtaget i
april 2001, svarer til de omfattende positive reformer, som Rådet anbefalede i sin udtalel se om den sidste opdatering.
Den vigtigste foranstaltning, der for nylig er vedtaget for at tage højde for aldringen, er oprettelsen af
socialsikringsfonden i 2000, hvis indtægter forventes at nå mindst 1% af BNP i 2004.
Endelig ser Rådet positivt på de øvrige strukturpolitikker, der vil komme til at spille en vigtig rolle, især på markederne
for varer og tjenesteydelser, ved at sikre en ikke-inflatorisk, beskæftigelsesorienteret vækst. Disse foranstaltninger er i
overensstemmelse med de overordnede økonomisk-politiske retningslinjer. De hidtil gennemførte foranstaltninger bør
nøje følges op og eventuelt styrkes."
FRANKRIG – Rådets udtalelse om det opdaterede stabilitetsprogram, 2003-2005
"RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR –
under henvisning til traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab,
under henvisning til Rådets forordning (EF) nr. 1466/97 af 7. juli 1997 om styrkelse af overvågningen af budgetstillinger
samt overvågning og samordning af økonomiske politikker, særlig artikel 5, stk. 3,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461997_0011.png
under henvisning til henstilling fra Kommissionen og
efter høring af Det Økonomiske og Finansielle Udvalg –
AFGIVET FØLGENDE UDTALELSE:
Den 12. februar 2002 gennemgik Rådet Frankrigs opdaterede stabilitetsprogram, der dækker perioden 2002-2005.
Ifølge 2001-opdateringen af stabilitetsprogrammet forventes der en real BNP-vækst på 2,3% i 2001 og på 2,5% i 2002.
Fra 2003 til 2005 bygger fremskrivningerne på to makroøkonomiske scenarier, nemlig et forsigtigt scenario, under
hvilket BNP-væksten vil ligge på i gennemsnit 2,5%, der betragtes som det nuværende niveau for den potentielle vækst,
og et gunstigt scenario, under hvilket den reale BNP-vækst vil accelerere til 3%. Det offentli ge underskud forventes at
forblive uændret i 2001 og 2002 og således udgøre 1,4% af BNP, der var det niveau, der blev nået i 2000. Fra 2003 til
2005 forventes det offentlige underskud ifølge det forsigtige scenario at falde til 1,3% af BNP i 2003 og til 0,5% af BNP
i 2004, og der forventes at være opnået balance på budgettet i 2005. Budgettilpasningen vil gå hurtigere, hvis det
gunstige scenario går i opfyldelse, for under dette scenario forvente s der balance på den offentlige saldo i 2004 og et
overskud på den offentlige saldo på 0,3% af BNP i 2005. Den offentlige gæld, der anslås til 57,1% af BNP i 2001,
forventes i 2005 at falde til 52,9% under det forsigtige scenario og til 51,8% af BNP under det gunstige scenario.
Rådet mener, at de makroøkonomiske fremskrivninger er behæftet med visse risici på kort sigt: prognoser af nyere dato
tyder på, at den reale BNP-vækst ikke vil overskride 2% i 2001 og 1,5% i 2002. Rådet noterer sig derfor, at det offentlige
underskud i 2002, der er det første år i fremskrivningerne, formentlig bliver større end oprindeligt forventet. For så vidt
angår de følgende år mener Rådet, at det forsigtig e scenario, under hvilket den reale BNP-vækst vil ligge på i
gennemsnit 2,5% fra 2003 til 2005, er det mest plausible.
Rådet noterer sig, at under det forsigtige scenario forventes der først et væsentligt fald i det offentlige underskud i
Frankrig fra 2004. Det forventede fald i 2003 er marginalt, og underskuddet det år vil ligge på stort set samme niveau
som i 2000. Underskuddet vil forblive stort set uændret i 2000-2003, og det gælder også det konjunkturkorrigerede
underskud. Trods et større underskud end forventet de første par år vil der alligevel b live opnået balance på budgettet i
2005. Dette er imidlertid et år senere end anbefalet i sidste års udtalelse. Rådet opfordrer derfor de franske myndigheder
til at sætte alt ind på at opnå balance på budgettet i 2004.
De budgetmæssige målsætninger i 2001-opdateringen af stabilitetsprogrammet betyder, at stabilitets- og vækstpagtens
krav om en offentlig budgetsaldo tæt på balance eller i overskud vil være opfyldt i 2004 og 2005, om end der først i 2005
forventes at være balance på den konjunkturkorrigerede offentlige saldo. Den underliggende budgetstilling giver dog en
sikkerhedsmargen til at undgå, at underskudstærsklen på 3% overskrides fr a og med 2001 på trods af risiciene i
forbindelse med de makroøkonomiske fremskrivninger.
Den franske budgetstrategi bygger på forudberegnede flerårige udgiftsnormer opgjort i faste priser. Rådet hilser denne
strategi velkommen, idet det er af den opfattelse, at en klar bindende norm for de offentlige udgifter er med til at
understøtte en gennemsigtig budgettilpasning. Rådet noterer sig imidlertid, at med en makroøkonomisk udvikling, der
har levet op til de officielle forventninger, ville overholdelsen af den udgiftsnorm, der blev fastsat i 1998-stabilite
tsprogrammet for perioden 2000-2002, i det store og hele have resulteret i det forventede fald i det offentlige underskud i
samme periode, trods gennemførelsen af skattereformen. Rådet noterer sig især, at der i 2002 er planer om en lidt
hurtigere stigning i udgifterne end anbefalet i de overordnede retningslinjer for de økonomiske politikker for 2001. Rådet
glæder sig imidlertid over, at den flerårige udgiftsnorm for perioden 2003-2005 nu er blevet reduceret til 4%. Rådet
opfordrer de franske myndigheder til fuldt ud at overholde denne norm.
Rådet glæder sig over planerne om at nedsætte skattetrykket efter 2003, hvis der konstateres en real BNP-vækst, og der
opnås en budgetsaldo, der er tæt på balance eller i overskud.
Det er nødvendigt, at Frankrig bevæger sig i retning af en budgetsaldo i balance, hvis det skal lykkes at gøre de
offentlige finanser mere holdbare, således at de kan modstå de budgetomkostninger, der er forbundet med befolkningens
stigende gennemsnitsalder i Frankrig. Rådet noterer sig, at den i 2001-opdateringen beskrevne strategi for, hvordan
Frankrig vil forberede sig på denne udfordring, bør være mere ambitiøs. Rådet anser det for nødvendigt, at Frankrig
snarest muligt gør yderligere fremskridt i reformen af pensionssystemet."
IRLAND – Rådets udtalelse om det opdaterede stabilitetsprogram, 2002-2004
"RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR -
under henvisning til traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461997_0012.png
under henvisning til Rådets forordning (EF) nr. 1466/97 af 7. juli 1997 om styrkelse af overvågningen af budgetstillinger
samt overvågning og samordning af økonomiske politikker, særlig artikel 5, stk. 3,
under henvisning til henstilling fra Kommissionen, og
efter høring af Det Økonomiske og Finansielle Udvalg –
AFGIVET FØLGENDE UDTALELSE:
Den 12. februar 2002 gennemgik Rådet Irlands opdaterede stabilitetsprogram, der dækker perioden 2002-2004.
Opdateringen overholder generelt kravene i den reviderede adfærdskodeks vedrørende stabilitets- og
konvergensprogrammernes indhold og form, selv om nogle oplysninger ikke er i overensstemmelse med EU-
standarderne. Rådet noterer sig, at der ifølge det makroøkonomiske scenario i opdateringen bliver tale om, at tempoet i
den reale BNP-vækst svækk es fra rekordniveauet på 11,5% i 2000 til lige under 7% i 2001 og under 4% i 2002, og at
væksten derefter vil komme op på Irlands holdbare vækstrate på mellemlang sigt på ca. 5 til 6%.
Det samlede offentlige overskud for 2001 forventes at blive nær ved 1,5% af BNP, hvilket er mere end 2,5 procentpoint
mindre end budgetteret. Dette tilskrives i stort omfang den økonomiske tilbagegang. Rådet beklager, at dette fald synes
at have medført en nedjustering af den forventede udvikling i retning af balance på det samlede offentlige budget fra
2002 og fremover i den nye opdatering. Rådet noterer sig, at budgetstrategien i den nye opdatering ikke længe re
opererer med store overskud og en yderligere nedsættelse af gældskvoten. I opdateringen er målet et overskud på 0,7%
af BNP i 2002 (0,2% af BNP, når der ses bort fra overførslen fra centralbanken, der sandsynligvis ikke kan opfylde
kriteriet for en kreditpost) og små underskud i 2003 og 2004 på henholdsvis 0,5% og 0,6% af BNP. Gældskvoten
forventes stort set at stabilisere sig på et meget lavt niveau, 34%. Rådet noterer sig med bekymring, at skiftet til et lille
underskud i 2003-2004 falder sammen med, at væksten kommer op på den holdbare vækstrate på mellemlang sigt. Rådet
erkender imidlertid, at der i disse underskud er medregnet store betingede "tekniske hensættelser" med henblik på ikke
nærmere bestemte fremtidige budgettiltag samt store hensættelser til uforudsete situationer.
Rådet bemærker, at den samlede indtægtskvote ifølge fremskrivningerne i stabilitetsprogrammet falder over hele
perioden (trods et næsten stabilt skattetryk), mens udgiftskvoten viser en støt stigning (inkl. hensættelser). Rådet
bemærker, at de seneste stigninger i de løbende udgifter og kapitaludgifterne, som skyldes ønsket om at udbygge
infrastrukturerne og udvide den offentlige service, ikke kan opretholdes uden passende tiltag p&ari ng; indtægtssiden.
Rådet fandt, at budgetfremskrivningerne i de tidligere stabilitetsprogrammer til fulde har overholdt kravene i stabilitets-
og vækstpagten, men noterer sig med bekymring, at fremskrivningerne i den nye opdatering - herunder også udtrykt i
konjunkturkorrigerede termer - muligvis vil medføre, at kravet i pagten om en budgetsaldo tæt på balance ikke
overholdes fra 2003. Målsætningen om en budgetsaldo tæt på balance bliver stort set overholdt i hel e programperioden,
hvis de hensættelser, der er indsat i målene for 2003-2004, ikke anvendes. Rådet opfordrer derfor indtrængende de irske
myndigheder til at sikre, at pagten overholdes i hele programperioden. Rådet noterer sig, at der er margin til at undgå en
overskridelse af underskudstærsklen på 3% af BNP i hele programperioden.
Rådet minder om, at det i sine konklusioner af 6. november 2001 om den økonomiske og budgetmæssige udvikling i
Irland umiddelbart efter henstillingen af 12. februar 2001 understregede, at der til stadighed måtte udvises agtpågivenhed
over for den finanspolitiske situation på grund af risikoen for overophedning. Det havde især anbefalet et stort set
neutralt budget for 2002. Som det anføres i målene i det opdaterede program peger ændringen i de n konjunkturjusterede
saldo for 2002 i retning af en næsten neutral finanspolitisk situation i overensstemmelse med Rådets konklusioner fra
november. Rådet noterer sig, at et antal risici truer målet for den samlede offentlige saldo i 2002. Rådet opfordrer de
irske myndigheder til at sikre, at budgetstillingen for 2002 bliver stort set neutral.
Rådet ser med tilfredshed på de i opdateringen beskrevne yderligere fremskridt, der er gjort med hensyn til
skattereformen og infrastrukturinvesteringerne med henblik på at lempe restriktionerne på udbudssiden. Det beklager
imidlertid, at der i den nye opdatering ikke findes planer for indførelsen af mellemfristede rammer for de offentlige
udgifter eller for forbedring af udgiftskontrollen. Rådet anbefaler, at de irske myndigheder snarest tager disse
spørgsm&ar ing;l op, hvilket også blev nævnt i de overordnede retningslinjer for de økonomiske politikker for 2001.
Rådet mener, at Irland har gode muligheder for at klare budgetudgifterne til en aldrende befolkning. De offentlige
finansers holdbarhed på lang sigt bør imidlertid ikke betragtes som en selvfølge, da de offentlige udgifter til pensioner og
sundhed forventes at stige betydeligt i de kommende årtier. Hvis skiftet som anført i programmet til et strukturbestemt
underskud bekræftes, vil det betyde, at de store forbedringer i den seneste tid af de offentlige finanse rs langsigtede
holdbarhed standses. Rådet noterer sig dog med tilfredshed, at forberedelserne til befolkningens aldring er baseret på en
bred strategi, og især at der fortsat henlægges 1% af BNP som et årligt bidrag til den nationale pensionsreservefond."
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461997_0013.png
ITALIEN – Rådets udtalelse om det opdaterede stabilitetsprogram, 2001-2005
"RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR -–
under henvisning til traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab,
under henvisning til Rådets forordning (EF) nr. 1466/97 af 7. juli 1997 om styrkelse af overvågningen af budgetstillinger
samt overvågning og samordning af økonomiske politikker, særlig artikel 5, stk. 3,
under henvisning til Kommissionens henstilling,
efter høring af Det Økonomiske og Finansielle Udvalg –
AFGIVET FØLGENDE UDTALELSE:
Den 12. februar 2002 gennemgik Rådet Italiens opdaterede stabilitetsprogram, der dækker perioden 2001-2005.
Den nye opdatering overholder generelt kravene i den reviderede adfærdskodeks vedrørende stabilitets- og
konvergensprogrammernes indhold og form, selv om der er mindre tilfælde af manglende overholdelse i forbindelse med
de samlede udgifter og indtægter efter ENS 95.
Rådet ser med tilfredshed på Italiens tilsagn om at sikre fortsatte høje primære overskud i hele programperioden og
gennemføre en vis lettelse af skattetrykket. Det noterer også med tilfredshed, at målene for den samlede offentlige saldo i
2002 og 2003 i det tidligere opdaterede program bekræftes, og hilser især velkommen, at der er balance på sidstnævnte
års budget. Trods en lavere vækst end forventet og i overensstemmelse m ed de overordnede retningslinjer for de
økonomiske politikker for 2001 overskrider det fremskrevne underskud for 2001 kun i mindre grad de oprindelige mål.
Rådet anerkender de markedsrelaterede vanskeligheder i forbindelse med at opfylde privatiseringsmålene, men beklager,
at nedsættelsen af gældskvoten til under 100% af BNP nu er udsat et år i modstrid med Italiens forpligtelser siden 1998.
Ifølge programmets makroøkonomiske scenario sker der en forøgelse af tempoet i væksten i BNP i faste priser allerede i
slutningen af 2001 og en yderligere styrkelse fra 2003, hvor den økonomiske vækst forventes at stabilisere sig på ca. 3%.
Dette støttes af strukturreformer. Det makroøkonomiske scenario er imidlertid på kort sigt baseret på
udlandsforudsætninger, der ikke tilstrækkeligt tager højde for forvær ringen i de globale økonomiske udsigter i 2001.
Rådet bemærker således, at usikkerheden for det makroøkonomiske scenario mest peger i nedadgående retning.
Budgetmålene for 2002 og 2003 støtter sig stærkt på engangsforanstaltninger, især salget af offentligt ejede realaktiver,
medens der kun gives få detaljer om den planlagte store nedbringelse af andre udgifter end renteudgifter som procent af
BNP. Rådet bemærker, at den udstrakte brug af engangsforanstaltninger under nedgangskonjunkturer bør suppleres med
foranstaltninger, der sigter på at nedskære de løbende primærudgifter, hvilket bør afklares.
Rådet bemærker, at den fremskrevne budgetstilling på mellemlang sigt, der er tæt på balance eller i overskud fra 2003 og
frem, er i overensstemmelse med stabilitets- og vækstpagtens krav. Rådet noterer sig, at der er en tilstrækkelig margen
til, at det undgås, at underskudstærsklen på 3% af BNP overskrides i programperioden.
Rådet finder det væsentligt, at der finanspolitisk opnås balance på mellemlang sigt som planlagt, og at det krævede store
primæroverskud på 5% af BNP sikres ved foranstaltninger, der tager sigte på en varig nedsættelse af de løbende
primærudgifter. Betydningen af en nøje udformning og rettidig gennemførelse af sådanne foranstaltninger skal ses på
baggrund af de udfordringer, der følger af den planlagte ska ttereform, der forventes at medføre en yderligere stor
nedsættelse af skattetrykket. Rådet opfordrer Italien til at indføre mere en effektiv styring og kontrol af de løbende
udgifter på alle niveauer. Det henstiller yderligere, at Italien forbereder sig på at fastholde den finanspolitiske
konsolidering efter 2003, hvis programmets høje vækstforventninger ikke støttes af virkeligheden.
Rådet bemærker, at Italiens muligheder for at absorbere aldersrelaterede skævheder i stort omfang afhænger af, at landet
fastholder store primæroverskud på lang sigt og af store forhøjelser i erhvervsfrekvenserne. Hidtil har reformerne af
pensionssystemet medvirket til at holde væksten i pensionsudgifterne nede. Rådet opfordrer Italien til at fremskynde
gennemførelsen af pensionsreformen for at få kontrol over udgifterne og til at fremme indførelsen af private
tillægspensioner således som anført i programmet. Rådet fremhæver desuden den store betydning af
arbejdsmarkedsreformerne og en fremskyndet nedbringelse af gældskvoten med henblik på at forhøje
erhvervsfrekvenserne og på forhånd tage højde for konkurrerende krav til de offentlige ressourcer."
PORTUGAL – Rådets udtalelse om det opdaterede stabilitetsprogram, 2002-2005
"RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR –
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461997_0014.png
under henvisning til traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab,
under henvisning til Rådets forordning (EF) nr. 1466/97 af 7. juli 1997 om styrkelse af overvågningen af budgetstillinger
samt overvågning og samordning af økonomiske politikker, særlig artikel 5, stk. 3,
under henvisning til henstilling fra Kommissionen, og
efter høring af Det Økonomiske og Finansielle Udvalg –
AFGIVET FØLGENDE UDTALELSE:
Den 12. februar 2002 gennemgik Rådet Portugals opdaterede stabilitetsprogram, der dækker perioden 2002-2005. Ifølge
det opdaterede program forventes der en forbedring af de offentlige finanser fra et underskud på 2,2% af BNP i 2001 til
en stilling med balance i 2004, og der forventes et lille overskud i 2005. Den offentlige bruttogæld forventes at falde fra
55,9% af BNP i 2001 til 51,9% i 2005. Rådet noterer sig, at den nye opdatering i det store og hele overholder de n
reviderede adfærdskodeks vedrørende stabilitets- og konvergensprogrammernes indhold og form.
Rådet noterer sig, at det beregnede underskud i 2001 (2,2% af BNP) er klart højere end forventet i opdateringen fra
januar 2001 (1,1% af BNP). Råder anerkender, at denne betydelige nominelle afvigelse til dels skyldes den økonomiske
afmatning, der har betydet, at den reale BNP-vækst i 2001 blev omkring 1¼ procentpoint lavere end forventet i
opdateringen fra januar 2001. Rådet bemærker imidlertid også, at den lavere vækst kun kan forklare en del af d et
utilstrækkelige resultat i forhold til målet. Faktorer uden relation til den langsommere vækst har bidraget hertil, bl.a. en
undervurdering af provenutabet som følge af reformen af de direkte skatter i 2001 og færre effektivitetsgevinster på
skatteopkrævnings- og skatteforvaltningsfronten end forventet samt en mindre gunstig udvikling i de løbende primære
udgifter. Rådet anerkender, at den portugisiske regering i et ændringsbudget vedtag et i juni 2001 tog skridt til at
begrænse væksten i de offentlige udgifter. Disse tiltag, der repræsenterede en værdi af 0,6% af BNP, var imidlertid ikke
tilstrækkelige til at kompensere for det manglende skatteprovenu, så man kunne nå det mål for underskuddet, der var
blevet fastsat i den foregående opdatering af programmet.
I henhold til det makroøkonomiske baseline-scenario i det opdaterede program forventes output-væksten at accelerere fra
1¾% i 2002 til 3% i de sidste to år af programperioden, således at den årlige gennemsnitsvækst kommer til at ligge på
omkring 2�½%. Dette forekommer realistisk i betragtning af de aktuelle ubalancer i den portugisiske økonomi, der
nødvendiggør en tilpasningsproces, som sandsynligvis vil lægge en dæmper på o utput-væksten på mellemlang sigt.
Grundet den kraftige stigning i enhedslønomkostningerne de seneste år, som har haft negative konsekvenser for den
portugisiske økonomis konkurrenceevne over for udlandet, vil den fornødne stigning i eksportvæksten formentlig ikke
være kraftig nok til at opveje faldet i den indenlandske efterspørgsel. Af disse årsager finder Rådet, at det er passende, at
der i det opdaterede program indtages en forsigtig h oldning med hensyn til udsigterne for den portugisiske økonomi på
mellemlang sigt.
Rådet noterer sig, at de portugisiske myndigheder fastholder deres målsætning om en budgetsaldo i balance i 2004
således som planlagt i sidste års opdatering og i overensstemmelse med de overordnede retningslinjer for de økonomiske
politikker. I konjunkturkorrigerede termer vil de offentlige finanser udvise et mindre overskud i 2004. Portugal vil da
overholde kravene i stabilitets- og vækstpagten fra og med 2004. Rådet hilser denne bekræftelse af m&a ring;lsætningen
om et budget i balance i 2004 velkommen. Rådet erkender, at det vil kræve en betydelig indsats at tilvejebringe balance
på budgettet i 2004, men finder samtidig, at denne indsats er nødvendig, og det tilskynder den portugisiske regering til
beslutsomt at forfølge dette mål. Når den økonomiske genopretning er en realitet, bør den portugisiske regering gennem
en styrket indsats hurtigt forfølge sit mål på mellem lang sigt om, at der ikke skal være underskud i 2004. Dette vil
kræve, at 4%-loftet for væksten i det offentliges nominelle løbende primære udgifter overholdes strengt i budgetterne for
2003 og 2004, og der kan muligvis blive behov for yderligere skønsmæssige foranstaltninger.
Rådet noterer sig, at budgetresultatet i 2001 forlod den kurs, der var blevet sat for budgetudviklingen i Portugal i retning
af en budgetsaldo tæt på balance eller i overskud. Rådet glæder sig over, at det er hensigten at vende tilbage til denne
kurs i 2002, og mener, at budgetmålsætningen for det år skal opfyldes. Den portugisiske regering bør holde skarpt øje
med budgetudviklingen i 2002. Den bør omhyggeligt gennemføre sine bud getplaner for indeværende år, således at der
sker en formindskelse af underskuddet. Foranstaltninger, der kan føre til en yderligere forværring af det offentlige
underskud, bør således undgås, og hvis der sker en nedgang i de offentlige indtægter, der ikke kan forklares af en
langsommere økonomisk vækst end forventet, bør der kompenseres for denne nedgang ved hjælp af supplerende
foranstaltninger. Eftersom Portugal endnu ikke råder over en tilstrækkelig sikkerhedsmargen til at forhindre det
offentlige underskud i at overskride underskudstærsklen på 3% af BNP, er det nødvendigt, at der i god tid rettes op på
afvigelser fra kursen hen imod dette mål.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461997_0015.png
Rådet opfordrer indtrængende de portugisiske myndigheder til at sikre, at budgetterne overholdes strengt inden for alle
dele af det offentlige. I opdateringen af programmet er der bebudet en række omfattende reformer, navnlig på områder,
hvor de vil få direkte konsekvenser for de offentlige finanser, og det vil være altafgørende for gennemførelsen af
budgetkonsolideringsstrategien, at disse reformer gennemføres som planlagt og beslutsomt.
Rådet noterer sig, at gældskvoten fortsat ligger klart under loftet på 60%, men er blevet opjusteret i hele
programperioden. Kun en del af denne opjustering kan forklares med udviklingen i det offentlige underskud og BNP-
væksten. Rådet anmoder myndighederne om at forelægge mere detaljerede oplysninger om finansielle transaktioner i
kommende opdateringer af programmet for at belyse gældsudviklingen.
Rådet bemærker, at det er nødvendigt at styrke de offentlige finansers holdbarhed i lyset af de budgetudgifter, der er
forbundet med befolkningens aldring. For at gældsreduktionen kan yde et mærkbart bidrag til holdbare offentlige
finanser, er det nødvendigt at opfylde målsætningen om en budgetsaldo i balance i 2004. Der er desuden behov for
strukturreformer for at styrke pensionssystemets finansielle holdbarhed. Rådet noterer sig med tilfredshed, a t den reform
af pensionssystemet, der for nylig blev aftalt mellem arbejdsmarkedets parter, går i den rigtige retning.
Hovedudfordringen for Portugal består i at færdiggøre pensionsreformen og gå videre med reformerne af
sundhedssektoren."
Erklæring fra Rådet om budgetsituationen i Portugal
"1. Rådet mener, at varslingssystemet er en væsentlig del af stabilitets- og vækstpagten. Kommissionen har med
forelæggelsen den 30.1.2002 af en henstilling med henblik på Rådets henstilling til Portugal for at advare mod
fremkomsten af et uforholdsmæssigt stort overskud handlet i overensstemmelse med stabilitets- og vækstpagten.
2. Rådet udtrykker tilfredshed med den portugisiske regerings tilsagn; den
● bekræfter, at den vil bestræbe sig på at sikre, at referenceværdien på 3% af BNP for det generelle offentlige underskud
ikke overskrides; med henblik herpå vil regeringen i 2002 nøje overvåge den budgetmæssige udvikling overalt i den
offentlige sektor for at opfylde budgetmålene som fastsat i stabilitetsprogrammet;
● vil gennemføre budgetplanerne for i år omhyggeligt og undgå at træffe skønsmæssige foranstaltninger, der kan
forværre budgetsaldoen, samt anvende et eventuelt råderum på budgettet til at nedbringe underskuddet; hvis der sker en
indtægtsnedgang, der ikke kan forklares af en langsommere økonomisk vækst end forventet, bør der kompenseres for
denne nedgang ved hjælp af supplerende foranstaltninger;
● bekræfter, at en budgetstilling i balance vil blive nået i 2004 i overensstemmelse med de tidligere forpligtelser;
● noterer sig, at gældskvoten er planlagt til at skulle at falde i programperioden.
3. På baggrund af disse tilsagn fra den portugisiske regering mener Rådet, at det har reageret tilstrækkeligt på de
betænkeligheder, der kom til udtryk i Kommissionens henstilling, og henstillingen sættes derfor ikke til afstemning, og
proceduren er afsluttet.
4. Rådet træffer denne afgørelse med enstemmighed."
DET FORENEDE KONGERIGE – Rådets udtalelse om det opdaterede konvergensprogram, 2000/2001 til 2006/2007
"RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR –
under henvisning til traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab,
under henvisning til Rådets forordning (EF) nr. 1466/97 af 7. juli 1997 om styrkelse af overvågningen af budgetstillinger
samt overvågning og samordning af økonomiske politikker, særlig artikel 9, stk. 3,
under henvisning til Kommissionens henstilling og
efter høring af Det Økonomiske og Finansielle Udvalg –
AFGIVET FØLGENDE UDTALELSE:
Den 12. februar 2002 gennemgik Rådet Det Forenede Kongeriges opdaterede konvergensprogram, der dækker perioden
2000/2001 til 2006/2007. Ifølge programmet forventes der et offentligt underskud på 0,2% af BNP i 2001/2002, et
underskud på 1,1% i 2002/2003, der vil stige til 1,3% af BNP i 2003/2004, før det falder igen til 1% af BNP i de sidste to
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461997_0016.png
år af programperioden, dvs. i 2005/2006 og 2006/2007. Rådet finder det hensigtsmæssigt, at der i progr ammet satses på
makroøkonomisk stabilitet understøttet af en sund penge- og finanspolitik og nye strukturreformer.
Programmet bygger på makroøkonomiske rammer, der implicerer en BNP-vækst på 2¼% i 2001 og det samme i 2002,
hvorefter den vil stige til 3% i 2003, før den vender tilbage til trendvækstraten på 2�½% i 2004. Rådet finder, at de
makroøkonomiske prognoser og antagelsen om en trendvækst på 2�½% er realistiske. Det noterer sig, at programmets
fremskrivninger af de offentlige finanser af forsigtighedsgrunde er baseret på en antagelse om en lavere trendvækst,
nemlig 2¼%.
Med hensyn til inflation og rentesatser opfylder Det Forenede Kongerige fortsat konvergenskriterierne med en vis
margen. Rådet noterer sig, at de pengepolitiske rammer for inflationsbekæmpelsen, hvor Bank of England er operationelt
ansvarlig for renteændringer, har været en vigtig betingelse for sikringen af lave inflationsforventninger. Rådet noterer
sig, at med de nuværende økonomisk-politiske rammer forventes det i henhold til programmet, at Det Forenede Kong
erige vil kunne opfylde sin inflationsmålsætning i programperioden. Det Forenede Kongerige har opfyldt
konvergenskriteriet vedrørende den lange rente i nogen tid. Dette bidrager til at bekræfte troværdigheden af Det
Forenede Kongeriges stabilitetsorienterede rammer for den makroøkonomiske politik. Rådet henstiller, at Det Forenede
Kongerige fortsætter med at føre en stabilitetsorienteret politik med henblik på at sikre valutakursstabilitet, der igen kan
bidrage til at styrke et stabilt økonomisk miljø.
De offentlige finanser forventes i indeværende år, dvs. i 2001/2002, at udvise en saldo, der vil være tæt på balance i
såvel reale som konjunkturkorrigerede termer, og det vil således opfylde kravene i stabilitets- og vækstpagten. Rådet
noterer sig imidlertid, at der forventes at opstå et underskud på lidt over 1% af BNP i 2002/2003, som vil blive ved at
ligge på omtrent dette niveau i resten af programperioden frem til 2006/2007. De r tegner sig nu et underskud på
omkring 1% af BNP et år tidligere end forventet i den sidste opdatering, hovedsagelig som følge af nogle midlertidige
økonomiske faktorer (inklusiv et lavere BNP end tidligere beregnet og mindre overskud inden for den finansielle sektor).
Rådet anerkender, at såvel de ukorrigerede som de konjunkturkorrigerede fremskrivningers forventninger om dette
vedvarende underskud på 1% af BNP på mellemlang sigt skyldes den meget forsigti ge formodning om en trendvækst på
2,25% om året fra 2003-2004 og frem samt håndteringen af det lave niveau for offentlige investeringer - som foreslået i
de overordnede retningslinjer for de økonomiske politikker for 2001. I betragtning af et vedvarende underskud på 1% af
BNP eller deromkring, der bygger på et meget forsigtigt vækstskøn, fremhæver det imidlertid stabilitets- og
vækstpagtens krav om en budgetsaldo "tæt på b alance eller i overskud på mellemlang sigt". Derfor opfordrer Rådet
regeringen til at være opmærksom på enhver forværring i de offentlige finanser, der vil fjerne dem fra betingelserne i
stabilitets- og vækstpagten, og i givet fald gribe korrigerende ind. Rådet anerkender, at gældskvoten er lav og faldende.
Bruttogældskvoten falder fra 40% i 2000-2001 til kun 36,3% i 2006-2007.
Rådet noterer sig, at programmet indeholder en vurdering af de langsigtede udsigter for de offentlige finanser og en
beskrivelse af de politiske tiltag, der vil kunne mindske følgerne af befolkningens aldring. Råder finder, at Det Forenede
Kongerige med en lav og faldende gældskvote er godt rustet til at tackle netop dette problem, og det glæder sig over, at
de offentlige finanser er holdbare på basis af de aktuelle politikker.
Rådet hilser de strukturreformer, der er beskrevet i programmet, velkommen. Det noterer sig og er enigt i, at de
økonomiske reformer skal bidrage til at øge produktiviteten og sikre yderligere forbedringer på arbejdsmarkedet."
STATUS I FORBINDELSE MED OVERGANGEN TIL EURO
Rådet noterede sig et mundtligt indlæg fra kommissær Solbes med de seneste oplysninger om den vellykkede overgang
til euroen. Rådet udtrykte sin tilfredshed med forløbet og så frem til at få en yderligere mundtlig rapport på samlingen
den 5. marts, og – når perioden med parallelle valutaer udløber – en skriftlig rapport om overgangen, som skal
forelægges for Det Europæiske Råd i Barcelona.
Rådet noterede sig navnlig,
– at næsten alle kontanttransaktioner efter et yderst tilfredsstillende forløb af første del af overgangsperioden nu sker i
euro;
– at indførelsen af eurosedler og -mønter har ikke medført noget mærkbart inflationspres;
– at der har kun været få tilfælde af forfalskning af eurosedler, og at kvaliteten af falske sedler har været ekstremt ringe.
Rådet udtrykte ligeledes sin anerkendelse af, at overgangen til eurosedler og -mønter ikke ville være forløbet så
smertefrit uden Kommissionens, medlemsstaternes og de økonomiske aktørers grundige forberedelse samt
offentlighedens hurtige accept af de nye sedler og mønter.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461997_0017.png
EGNE INDTÆGTER
Rådet gav udtryk for tilfredshed med, at samtlige medlemsstater har afsluttet ratifikationsprocedurerne vedrørende
Rådets afgørelse af 29. september 2000 om ordningen for De Europæiske Fællesskabers egne indtægter, og at denne
afgørelse træder i kraft den 1. marts 2002.
I overensstemmelse med den tidsplan, som Det Europæiske Råd vedtog i Berlin, skulle afgørelsen træde i kraft den 1.
januar 2002. Rådet erindrede derfor om, at der med tilbagevirkende kraft fra den 1. januar 2002 eller – afhængig af
tilfældet – den 1. januar 2001 vil blive korrigeret for afvigelserne i de egne indtægter som følge af den forsinkede
ikrafttræden, jf. bestemmelserne i den nye afgørelse om egne indt&ael
BUDGETRAMME FOR UDVIDELSEN
Rådet havde en konstruktiv drøftelse af de finansielle aspekter af Kommissionens meddelelse om de fælles finansielle
rammer for tiltrædelsesforhandlingerne på grundlag af en foreløbig rapport, der er blevet godkendt af De Faste
Repræsentanters Komité, og supplerende oplysninger fra kommissionsmedlemmerne Günter Verheugen og Michaele
Schreyer, hvori der redegøres for den politiske kontekst og tekniske baggrund for Kommissionens foresl& aring;ede
fremgangsmåde.
Drøftelsen satte især fokus på gennemførligheden af finanspakken i lyset af målsætningen om, at
tiltrædelsesforhandlingerne skal bringes til en vellykket afslutning inden for de finansielle rammer, der blev vedtaget i
Berlin, i overensstemmelse med gældende fællesskabsret og inden for den tidsramme, der blev vedtaget af Det
Europæiske Råd i Nice og Laeken. Ministrene drøftede bl.a. spørgsmålene om det forventede samle de udgiftsniveau,
direkte betalinger på landbrugsområdet, vægtningen mellem direkte bistand og omstruktureringselementer, de nye
medlemsstaters absorptionskapacitet med hensyn til strukturstøtte og princippet om at yde budgetmæssig kompensation
efter udvidelsen.
Rådet noterede sig, at drøftelsen udgjorde en nyttig rettesnor for Kommissionen, der kan danne grundlag for dens arbejde
med at udarbejde udkast til fælles holdninger vedrørende de finansielle aspekter af udvidelsen med kandidatlandene.
PUNKTER, DER BLEV DRØFTET UNDER FROKOSTEN
Under frokosten fik Rådet en debriefing om udfaldet af mødet i Eurogruppen den foregående aften og blev af
Kommissionen og medlemsstaterne orienteret om situationen i forhandlingerne med tredjelande og afhængige territorier
om beskatning af renteindtægter. Herudover orienterede formanden for EIB Rådet om bankens initiativer på
vækstområdet og drøftede efter anmodning fra UK spørgsmålet om finansieringen af udvikling en.
PUNKTER GODKENDT UDEN DEBAT
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://ue.eu.int.
Asterisk ved en afgørelse
betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets mødeprotokol; disse erklæringer
findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til Pressetjenesten.
ØKONOMI OG FINANS
Punktafgifter på forarbejdede tobaksvarer
Rådet vedtog ændringerne til direktiv 92/79/EØF, direktiv 92/80/EØF og direktiv 95/59/EØF for så vidt angår
punktafgifterne på forarbejdet tobak og optog erklæringerne fra Sverige og Kommissionen i sin protokol.
Formålet med de nye bestemmelser er at begrænse de betydelige forskelle, der endnu findes mellem medlemsstaterne i
beskatningen af tobaksvarer og gennem en større harmonisering af de satser, medlemsstaterne anvender, at bidrage til at
mindske svig og smugling inden for Fællesskabet.
Moms på e-handel
Rådet nåede - i afventen og med forbehold af Europa-Parlamentets udtalelse om ændringen af retsgrundlaget fra
traktatens artikel 95 (kvalificeret flertal) til artikel 93 (enstemmighed) - til politisk enighed om ændring af forordning
(EØF) nr. 218/92 om administrativt samarbejde inden for momsområdet og om ændring af Rådets direktiv 77/388/EØF
hvad angår merværdiafgiftssystemet for visse tjenesteydelser, der leveres ad elektronisk vej , samt abonnementbaserede
og
pay-per-view
radio- og fjernsynsudsendelser.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461997_0018.png
Formålet med ændringerne er at skabe ensartede spilleregler for beskatning af digital e-handel i overensstemmelse med
de principper, der blev vedtaget på OECD's ministerkonference i 1998, og at gøre det så let og ligetil som muligt at
overholde disse. Forslaget tager navnlig sigte på levering via elektroniske net (dvs. digital levering) af software og edb-
ydelser generelt, samt tjenesteydelser, der vedrører information, kultur, kunst, sport, videnskab, uddannel se,
underholdning o.lign. Den nye lovgivning vil sikre, at der lægges EU-moms på disse tjenesteydelser, når de leveres til
brug i Den Europæiske Union, og at de er fritaget for moms, når de leveres til brug uden for EU. En midlertidig løsning
vil give adgang til en forenklet indtægtsfordelingsmekanisme, indtil der indføres en elektronisk løsning så hurtigt som
muligt og senest tre år efter gennemførelsen af direktivet.
Disse ændringer er en modernisering af de nuværende momsregler for at imødekomme det nye e-business klima og
opstille klare og sikre bestemmelser for alle leverandører, uanset om de befinder sig inden for eller uden for EU.
Forslaget indeholder ligeledes en række forenklingsforanstaltninger, som tager sigte på at lette leverandørernes byrder i
forbindelse med opfyldelse af bestemmelserne.
FORBINDELSERNE MED KANDIDATLANDENE
Deltagelse i Fællesskabets programmer - Almindelige vilkår og betingelser
For så vidt angår Den Tjekkiske Republik (Dok.
5631/02),
Slovakiet (Dok.
5669/02),
Letland (Dok.
5925/02)
og Estland
(Dok.
5927/02),
var der i Rådet enighed om, at de relevante associeringsråd skal vedtage afgørelserne om de almindelige
vilkår og betingelser for disse landes deltagelse i Fællesskabets programmer ved skriftlig procedure. En tilsvarende
afgørelse blev allerede truffet for så vidt angår Ungarn den 17. december 2001 og for så vidt angår Slovenien den 22.
januar 2002.
Rammeafgørelsen indgår i drøftelserne om en styrket førtiltrædelsesstrategi. Den nye metode skulle betyde en væsentlig
forbedring af den nuværende ordning, hvor der træffes afgørelse om deltagelse i Fællesskabets programmer i hvert enkelt
tilfælde, hvilket har ført til lange behandlingstider på grund af vedtagelsen af specifikke afgørelser i associeringsrådene
og som følge heraf forsinkelser i den konkr ete deltagelse i programmerne. Siden 1997 er der truffet over 100 af den
slags afgørelser i de forskellige associeringsråd.
Rammeafgørelsen fastlægger en række generelle principper:
▪ muligheden for, at det berørte land kan deltage i alle de programmer, som den grundlæggende "interne" retsakt åbner
for CØE-landene
▪ landenes pligt til at yde et finansielt bidrag til fællesskabsbudgettet
▪ deltagelsen af repræsentanter for de berørte lande (som observatører) i programudvalgene
▪ der skal gælde samme betingelser for de projekter, som CØE-landene forelægger, som for medlemsstaternes projekter.
På Fællesskabets side er det Kommissionen, der i samarbejde med det pågældende lands myndigheder fastlægger de
specifikke vilkår og betingelser, især det finansielle bidrag, for deltagelse i hvert enkelt program. Kommissionen bistås i
denne opgave at et særligt udvalg, der udpeges af Rådet. Derfor vil det, når rammeafgørelserne er trådt i kraft, ikke mere
være nødvendigt at anvende ad hoc-afgørelser truffet af associeringsrådet.
Tre år efter ikrafttrædelsen af rammeafgørelsen og derefter hvert tredje år forelægger Kommissionen Rådet en samlet
vurdering af gennemførelsen af denne afgørelse, som eventuelt ledsages af relevante forslag.
Slovakiet og Estland - Deltagelse i Fiscalis-programmet
Rådet vedtog to afgørelser om Fællesskabets holdning i Associeringsrådet EU-Slovakiet og EU-Estland om Slovakiets
og Estlands deltagelse i Fiscalis-programmet.
(Dok. 5738/02 og dok. 5921/02).
Afgørelserne, som fastsætter vilkår og betingelser for disse to landes deltagelse i programmet vil efterfølgende blive
vedtaget af de relevante associeringsråd ved skriftlig procedure.
Fiscalis er en fællesskabshandlingsprogram til forbedring af afgiftssystemerne i det indre marked. Det blev indført ved
beslutning nr. 888/98/EF af den 30. marts 1998.
Estland - Nedsættelse af et rådgivende paritetisk udvalg
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461997_0019.png
Rådet nåede til enighed om, at Associeringsrådet EU-Estland skal vedtage en afgørelse om nedsættelse af et rådgivende
paritetisk udvalg ved skriftlig procedure.
(Dok. 5892/02).
Det rådgivende paritetiske udvalg skal bistå associeringsrådet med at fremme dialogen og samarbejdet mellem
økonomiske og sociale interessegrupper i Det Europæiske Fællesskab og Estland. Det består af seks repræsentanter for
De Europæiske Fællesskabers Økonomiske og Sociale Udvalg og seks repræsentanter for økonomiske og sociale
interessegrupper i Estland.
Cypern/Malta - Forhandlinger om handelsindrømmelser
Rådet vedtog direktiver til Kommissionen vedrørende forhandlinger med henblik på yderligere gensidige
handelsindrømmelser for landbrugsprodukter med Cypern og Malta.
FORBINDELSERNE MED EFTA
Norge - Videreførelse i 2002 af toldindrømmelser for visse forarbejdede landbrugsprodukter
Rådet vedtog en forordning om videreførelse i 2002 af visse indrømmelser i form af EF-toldkontingenter for visse
forarbejdede landbrugsprodukter med oprindelse i Norge (Dok.
15482/01).
Ved Rådets forordning (EF) nr. 1416/95 af 19. juni 1995 blev der for 1995 åbnet toldkontingenter til fordel for Norge.
Disse autonome overgangsforanstaltninger var nødvendige under hensyntagen til de allerede eksisterende ordninger
mellem de nye medlemsstater, som tiltrådte Fællesskabet i 1995 (Østrig, Finland, Sverige), og Norge. Siden 1995 er
disse autonome foranstaltninger blevet videreført hvert år.
FORBINDELSERNE MED AVS-STATERNE
Fiji - Opfølgning af konsultationer i henhold til Cotonou-aftalens artikel 96
Rådet gav sin tilslutning til teksten til et brev om opfølgningen af konsultationerne i henhold til Cotonou-aftalens artikel
96, som skal sendes til præsidenten for Republikken Fijiøerne. I brevet tages der hensyn til den seneste udvikling i Fiji
og internationale partneres reaktioner på denne udvikling. Der erindres om, at konsultationerne med Fiji blev afsluttet
den 12. april 2001. Den Europæiske Union sendte et andet brev allerede den 27. november 2001.
Den Europæiske Union gjorde i sin skrivelse fra november status over de fremskridt, Fiji har gjort på sin vej tilbage til
demokrati, og orienterede om, at den på visse betingelser gradvis vil genoptage samarbejdet. I fortsættelse af, at
Commonwealth Ministerial Action Group den 20. december 2001 besluttede at ophæve suspensionen af Fiji fra
Commonwealths forskellige råd, finder Den Europæiske Union i sit seneste brev det rigtigt, at alle projekter, der efter
plan en skulle finansieres under 7. og 8. EUF, overgår til realiseringsfasen. Skrivelsen indeholder endvidere oplysning
om, at Fiji om kort tid vil modtage besked om, hvor stort et beløb der under 9. EUF vil kunne stilles til rådighed for
landet under 9. EUF, og om at der vil blive indledt drøftelser om programmeringen af disse ressourcer med henblik på
udarbejdelse af et landestrategipapir og et nationalt vejledende program.
ANTIDUMPING
Polysulfidpolymerer fra USA - Afslutning af antidumpingproceduren
Rådet vedtog en forordning om afslutning af antidumpingproceduren vedrørende importen af polysulfidpolymerer med
oprindelse i Amerikas Forenede Stater (Dok.
5512/02).
I medfør af forordning (EF) nr. 1965/98 indførte Fællesskabet i september 1998 en endelig antidumpingtold på
polysulfidpolymerer med oprindelse i USA. Tolden blev indført på grundlag af en klage indgivet af Akcros Chemicals
GmbH & Co. KG, Tyskland, der er den eneste producent af polysulfidpolymerer i Fællesskabet. Den 20. juli 2001 trak
dette selskab sin klage tilbage og anmodede Kommissionen om at ophæve foranstaltningen, fordi det havde besluttet a t
indstille produktionen af den pågældende vare. I overensstemmelse med forordning (EF) nr. 384/96 kan en procedure
afsluttes, hvis klagen trækkes tilbage, medmindre det ikke vil være i Fællesskabets interesse at afslutte proceduren.
Efterfølgende undersøgelser foretaget af Kommissionen har vist, at en ophævelse ikke vil stride mod Fællesskabets
interesser. Derfor afsluttes antidumpingproceduren nu.
MILJØ
Sjette miljøhandlingsprogram - Indkaldelse af Forligsudvalget
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461997_0020.png
Idet Rådet fastslog, at det ikke kan acceptere alle Europa-Parlamentets ændringer til Rådets fælles holdning vedrørende
udkastet til Fællesskabets sjette miljøhandlingsprogram og besluttede at indkalde Forligsudvalget i overensstemmelse
med den fælles beslutningsprocedure i traktaten.
I forslaget opstilles de centrale målsætninger og mål for områderne klimaændringer, natur og biodiversitet, miljø,
sundhed og livskvalitet, naturlige ressourcer og affald, og der indkredses en række foranstaltninger for at opnå disse,
herunder lovgivning, frivillige aftaler med erhvervslivet, bedre oplysning og inddragelse af forbrugere, virksomheder og
offentlige organer.
SUNDHED
Fællesskabets handlingsplan om folkesundhed - Indkaldelse af Forligsudvalget
Rådet fastslog, at det ikke kunne acceptere alle Europa-Parlamentets ændringer til Rådets fælles holdning vedrørende et
program for Fællesskabets indsats inden for folkesundhed (2001-2006) og besluttede at indkalde Forligsudvalget i
overensstemmelse med den fælles beslutningsprocedure i traktaten.
Formålet dette seksårige program er at højne informations- og vidensniveauet om sundhed, sikre en hurtig reaktion på
sundhedsrisici og håndtere sundhedsdeterminanterne. Programmet skal træde i stedet for otte EF-handlingsprogrammer
og supplere nationale politikker på området.
DET INDRE MARKED
Markedsføring af korte chlorparaffiner - Indkaldelse af Forligsudvalget
Rådet noterede sig, at det ikke kunne acceptere alle Europa-Parlamentets ændringer til Rådets fælles holdning
vedrørende begrænsning af markedsføring og anvendelse af korte chlorparaffiner (SCCP) til metalforarbejdning og
færdigbehandling af læder og besluttede det at indkalde Forligsudvalget i overensstemmelse med den fælles
beslutningsprocedure i traktaten.
Udkastet til ændring af direktiv om markedsføring og anvendelse af visse farlige stoffer og præparater er udarbejdet på
baggrund af resultaterne af en risikovurdering af SCCP, hvor det blev konkluderet, at der er potentielle miljøfarer
forbundet hermed.
FISKERI
Genopbygning af torskebestanden i Det Irske Hav
Rådet vedtog en forordning om foranstaltninger for 2002 med henblik på genopbygning af torskebestanden i Det Irske
Hav.
(Dok. 5250/02)
Med denne forordning indføres der foranstaltninger til at beskytte den voksne torskebestand i gydetiden i 2002. Det
vigtigste middel til at nå dette mål er at indføre fiskeriforbud i området, hvilket bør ske inden starten på den sædvanlige
fangstperiode den 14. februar. Den indeholder også bestemmelser, der har til formål at undgå de praktiske problemer,
som de tekniske beskyttelsesforanstaltninger for torsk har medført for v isse fiskeriaktiviteter. Forordningen er blevet
foreslået som opfølgning af videnskabelig rådgivning fra Det Internationale Havundersøgelsesråd i 1999, som viste, at
den voksne torskebestand i Det Irske Hav på det tidspunkt befandt sig på et historisk lavt niveau.
Forhandlinger mellem EU og USA
Rådet bemyndigede Kommissionen til at føre forhandlinger med De Forenede Staters regering om indgåelse af en
international fiskeriaftale (GIFA).
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461997_0021.png