Europaudvalget 2001-02 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 604
Offentligt
1461982_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget (2. samling)
(Alm. del - bilag 604)
miljøministerråd
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
16. april 2002
KOMITÉSAG
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Miljøministeriets notat om forslag til
Kommissionens Forordning (EF) nr. …/2002 om de nærmere bestemmelser for iværksættelsen af fjerde fase
af det arbejdsprogram, der er omhandlet i artikel 8, stk. 2 i Rådets direktiv 91/414/EØF.
Forslaget forventes sat til afstemning på lovmødet den 18.-19. april 2002.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461982_0002.png
MILJØstyrelsen
15. april 2002
Pesticidkontoret J.nr. M 1034-0051
PJ/11, LKJ/6
NOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Forslag til Kommissions Forordning (EF) nr. …./2002 om de nærmere bestemmelser for
iværksættelsen af fjerde fase af det arbejdsprogram, der er omhandlet i artikel 8, stk. 2 i Rådets
direktiv 91/414/EØF
i Rådets direktiv 91/414/EØF.
Ovennævnte forslag er beskrevet i vedlagte grundnotat.
Forslaget fastlægger retningslinierne for iværksættelse af første trin af den fjerde og sidste fase af revurderingen af
plantebeskyttelsesmidler under direktiv 91/414/EØF, dvs. revurderingen af de aktivstoffer, der var på markedet i mindst ét
EU-land før direktivets implementering den 25. juli 1993.
Det forventes, at der skal stemmes om forslaget på lovmødet den 18.-19. april 2002 efter komitéproceduren i artikel 19 i
direktivet om plantebeskyttelsesmidler.
Forordningen fastlægger et system, hvorefter de firmaer, der ønsker, at plantebeskyttelses-midler skal kunne optages på
direktivets bilag I (den såkaldte positivliste), inden en bestemt frist skal meddele dette til den tyske myndighed BBA.
Der er forskellige notifikationsprocedurer og frister alt efter, om aktivstoffet er indeholdt i forordningens bilag I eller bilag II.
Via bilag I og II inddrages bl.a. en række nye produkter under forordningens regler om at notificere med henblik på
efterfølgende at kunne søge om optagelse på direktivets positivliste.
Efter udløbet af virksomhedernes har medlemslandene mulighed for at notificere stoffer, der ikke er blevet anmeldt af en
virksomhed. Medlemslandene har endvidere mulighed for at opnå en længere udfasningsperiode for ikke notificerede
aktivstoffer, hvis der kan fremlægges yderligere teknisk dokumentation for, at der er et væsentligt behov for fortsat
anvendelse.
Komissionen forventer, at forordningen træder i kraft den 1. juli 2002, dvs. at de notifikationer, der skal foretages inden 3
måneder, vil have frist den 1. oktober 2002, mens de, der skal foretages inden 6 måneder, vil have frist den 1. januar 2003.
Forslaget vurderes at være i overensstemmelse med nærheds- og proportionalitetsprincippet.
Beskyttelsesniveauet i Danmark vil kunne blive påvirket, idet forslaget indebærer, at yderligere produkter bliver underlagt
reglerne i direktivet om plantebeskyttelsesmidler med mulighed for at højne beskyttelsesniveauet.
Regeringen kan generelt støtte forordningsforslaget. Det er i tråd med indholdet af de tidligere faser af arbejdsprogrammet,
ogr regeringen kan støtte, at der nu sigtes imod at få afsluttet EU-revurderingen af de gamle aktivstoffer.
Regeringen er generelt enig i, at visse aktivstoffer på nuværende tidspunkt kan og bør udskilles til en mere simpel
notifikationsprocedure, idet man herved ikke belaster virksomhederne unødigt og samtidig sikrer grundlaget for at fastsætte
korte notifikations-frister. Danmark er endvidere enig i de enkelte stoffers placering på enten bilag I eller bilag II. Der er dog
visse tekniske problemer med bilagene, der på visse områder fremstå ;r noget uigennemskuelige.
Regeringen agter at stemme for forslaget, idet Danmark dog vil arbejde for, at bilagene til forordningen redigeres, så de
fremstår mere overskuelige for de notificerende virksomheder.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461982_0003.png
MILJØstyrelsen
15. april 2002
Pesticidkontoret J.nr. M 1034-0051
PJ/11, LKJ/6
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Forslag til Kommissions Forordning (EF) nr. …./2002 om de nærmere bestemmelser for
iværksættelsen af fjerde fase af det arbejdsprogram, der er omhandlet i artikel 8, stk. 2 i Rådets
direktiv 91/414/EØF
tifikations-frister. Danmark er endvidere enig i de enkelte stoffers placering på enten bilag I eller
bilag II. Der er dog visse tekniske problemer med bilagene, der på visse områder fremstå
Dok.nr: SANCO/549/2002 rev. 3 af 21. marts 2002.
1. Status
Forslaget er fremsat med hjemmel i direktiv 91/414/EØF om plantebeskyttelsesmidler, artikel 8 (2), som fastlægger, at alle
gamle aktivstoffer skal være revurderet inden den 25. juli 2003, dvs.12 år efter direktivets vedtagelse.
Forslaget er ikke tidligere forelagt Folketingets Europaudvalg.
Forslaget er blevet drøftet på flere møder i kommissionsregi og senest på lovmøde den 25.-26. februar 2002.
Det forventes, at der skal stemmes om forslaget på lovmødet den 18.-19. april 2002 efter komitéproceduren i artikel 19 i
direktiv 91/414/EØF om plantebeskyttelsesmidler.
Rådet (miljø) har den 12. december 2001 vedtaget konklusioner, hvori der gives tilslutning til at forlænge fristen for
revurdering af aktivstofferne til 2008.
2. Forslagets formål og indhold
Kommissionen anfører, at formålet med forordningen er at tilrettelægge første trin af den fjerde og sidste fase af
revurderingen af plantebeskyttelsesmidler under direktiv 91/414, dvs. revurderingen af de aktivstoffer, der var på markedet i
mindst ét EU-land før direktivets implementering den 25. juli 1993.
Som fastslået af Kommissionen i sin evalueringsrapport vedr. revurderingsprogrammet vil den oprindelige frist for afslutning
af revurderingsarbejdet (juli 2003) ikke kunne nås, ider der på tidspunktet for evalueringsrapportens fremlæggelse 27. juli
2001 var optaget 13 af de gamle aktivstoffer på positivlisten, mens det var vedtaget ikke at optage 16 aktivstoffer. Der
manglede således at blive truffet endelig afgørelse vedrørende flere hun drede aktivstoffer. Af disse aktivstoffer er
vurderingen relativt fremskredet for ca. 60 aktivstoffer, mens vurderingen for de resterende aktivstoffer enten er under de
meget indledende faser eller ikke påbegyndt.
Kommissionen har derfor foreslået, og fået Rådets tilslutning til, at revurderingsprogrammet forlænges frem til 2008.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461982_0004.png
Den første fase af revurderingen er fastlagt i forordning 3600/92, mens den anden fase af programmet er fastlagt i
forordning 451/2000. Første trin af tredje fase er tillige fastlagt ved forordning 451/2000, mens der endnu ikke er fastsat
detaljerede regler for de næste trin af revurderingsarbejdet under tredje fase.
Forordningen for den fjerde og sidste revurderingsfase fastlægger et system, hvorefter de firmaer, der ønsker, at
plantebeskyttelses-midler skal kunne optages på bilag I til direktiv 91/414 (listen over aktive stoffer, som må indgå i
plantebeskyttelsesmidler; den såkaldte positivliste), inden en bestemt frist skal meddele dette til den tyske myndighed
"Biologisches Bundesanstalt für Land und Forst-wirtscaft" (BBA). Hvis fristen ikke over holdes forpasser virksomheden
muligheden for på egen hånd at sikre, at aktivstofferne kan optages på positivlisten.
Der er forskellige notifikationsprocedurer og frister alt efter, om aktivstoffet er indeholdt i forordningens bilag I eller bilag II.
Stofferne på bilag II er mikroorganismer, rottemidler til plantebeskyttelse og stoffer til lagrede planter og planteprodukter,
f.eks. korn i siloer. Stofferne på bilag I er alle resten af stofferne, hvoraf mange stoffer forventes at være mindre farlige
stoffer.
Hvad angår stofferne indeholdt i bilag I, skal virksomhederne inden tre måneder efter, at forordningen er trådt i kraft,
notificere i overensstemmelse med den model, der er angivet i bilag III, 1. del. Der er tale om en simpel
notifikationsprocedure, hvor der alene skal meddeles visse basale oplysninger med henblik på at kunne identificere ansøgeren
og stoffet, samt evt. en erklæring om på et senere tidspunkt at ville indlevere en fuld datapakke.
For de stoffer, der er indeholdt i bilag II, stilles der krav om en fuld notifikation. Heri ligger at virksomheden inden tre
måneder efter forordningens ikrafttræden skal gennemføre en første notifikation svarende til den ovenfor omtalte simple
procedure. Derudover skal virksomheden inden seks måneder efter forordningens ikrafttræden gennemføre en anden
notifikation, hvor der yderligere skal fremlægges oplysninger med henblik på ful dstændighedskontrol (dvs. en senere
undersøgelse af om datapakkerne er fuldstændige), en liste over tilgængelige undersøgelser, en liste over "end points" (dvs.
oversigter over resultater fra vurderingen af stofferne) samt en erklæring om på et senere tidspunkt at ville indlevere en fuld
datapakke.
Via bilag I og II inddrages bl.a. en række nye produkter under forordningens regler om at notificere med henblik på
efterfølgende at kunne søge om optagelse på direktivets positivliste.
Kommissionen underretter senest to måneder efter udløbet af notifikationsfristerne Den Stående Komité om, hvilke stoffer
der er blevet notificeret. Medlemslandene har mulighed for, indenfor en frist på tre måneder, at notificere stoffer, der ikke er
blevet anmeldt af en virksomhed.
Kommissionen skal inden 6 måneder efter udløbet af notifikationsfristerne meddele Den Stående Komité, om
notifikationerne kan accepteres. Dette sker på baggrund af en række kriterier, som er angivet i forordningens bilag IV.
I tilfælde af, at der ikke foreligger en acceptabel notifikation, træffer Kommissionen beslutning om, at det pågældende
aktivstof ikke kan optages på positivlisten, hvorefter medlemslandene, inden en nærmere angiven frist, skal tilbagekalde
tilladelser vedr. det pågældende aktivstof.
For aktivstofferne med en acceptabel notifikation skal der på et senere tidspunkt vedtages en forordning med et detaljeret
arbejdsprogram for revurderingen, herunder regler om indlevering af datapakke, gebyrer mv.
Der opkræves et gebyr på 750 EURO for hvert aktivstof, der notificeres efter reglerne om simple notifikationer og 5000
EURO for hvert aktivstof, der notificeres efter reglerne om fuld notifikation.
Efter forordningens afsluttende bestemmelser har medlemslandene mulighed for at opnå en længere udfasningsperiode for
ikke notificerede aktivstoffer, hvis der kan fremlægges yderligere teknisk dokumentation for, at der er et væsentligt behov for
fortsat anvendelse.
Komissionen forventer, at forordningen træder i kraft den 1. juli 2002, dvs. at de notifikationer, der skal foretages inden 3
måneder, vil have frist den 1. oktober 2002, mens de, der skal foretages inden 6 måneder, vil have frist den 1. januar 2003.
3. Nærheds- og proportionalitets princippet
Der er tale om en gennemførelsesforanstaltning i forhold til en allerede vedtaget retsakt. Forslaget vurderes at være i
overensstemmelse med nærheds- og proportionalitetsprincippet.
4. Forslagets konsekvenser for Danmark
Lovgivningsmæssige konsekvenser
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461982_0005.png
Forordningen vil være umiddelbart anvendelig i Danmark, og der vurderes ikke at være behov for supplerende nationale
retsforskrifter ved siden af forordningen.
Økonomiske og administrative konsekvenser
I lighed med de tidligere faser af arbejdsprogrammet skal den ansvarlige myndighed (Miljøstyrelsen) sikre den kontakt med
virksomheder, andre medlemslande og Kommissionen mv., som forordningen lægger op til. Der vil dog være tale om meget
beskedne administrative og økonomiske konsekvenser heraf.
Forordningen vil få økonomiske konsekvenser for de notificerende virksomheder, idet der skal betales et gebyr som anført
ovenfor. Der vil endvidere kunne være et antal danske producenter af midler med aktivstoffer, der hidtil ikke har været
omfattet af direktiv 91/414, der vil kunne blive forpligtet til at notificere disse stoffer, og efterfølgende indsende ansøgninger
og datapakke, hvis de ønsker at sikre, at deres produkter fortsat ka n markedsføres.
Der er ingen økonomiske og administrative konsekvenser for amter og kommuner.
Beskyttelsesniveau
Beskyttelsesniveauet i Danmark vil kunne blive påvirket, idet forslaget indebærer, at yderligere produkter bliver underlagt
reglerne i direktivet om plantebeskyttelsesmidler med mulighed for at højne beskyttelsesniveauet.
5. Høring
Forslaget har været sendt i høring i specialudvalget (miljø), og der er modtaget følgende høringssvar:
SID støtter, at Danmark stemmer for iværksættelse af fjerde fase af arbejdsprogrammet.
Landboforeningerne og Dansk Familielandbrug understreger, at organisationerne ønsker den fælles EU-revurdering
gennemført så hurtigt som muligt, så der bliver ens konkurrencevilkår for alle landmænd i EU. Organisationerne oplyser, at
de ingen yderligere bemærkninger har til iværksættelse af arbejdsprogrammet.