Europaudvalget 2001-02 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 605
Offentligt
1461981_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget (2. samling)
(Alm. del - bilag 605)
landbrugsministerråd
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
16. april 2002
Med henblik på mødet i Folketingets Europaudvalg den 19. april 2002 –dagsordenspunkt rådsmøde
(landbrugsministre) den 22. april 2002 - vedlægges Fødevareministeriets reviderede notat om dagsordenspunkt
2 for rådsmødet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461981_0002.png
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Folketingets Europaudvalg
2. afdeling, 1. kontor
Den 16. april 2002
LFM0621
REVIDERET AKTUELT NOTAT
Rådsmøde (Landbrug)
den 22. april 2002
2.
Memorandum fra
veterinærmidler
formandskabet
om
Den
Europæiske
Unions
KOM dok. foreligger ikke
Præsentation
Side 2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461981_0003.png
2. Memorandum fra formandskabet om Den Europæiske Unions veterinærmidler.
KOM dok. foreligger ikke
Nyt notat
Baggrund
Det spanske formandskabet vil på rådsmødet den 22. april 2002 præsentere et memorandum om "Den Europæiske
Unions veterinærmidler". Formålet er at få en drøftelse af behovet for en fælles veterinærpolitik i lyset af de seneste års
udvikling på dyresundhedsområdet og tendenserne inden for fødevaresikkerhed, som giver anledning til overvejelser
over de fremtidige foranstaltninger p&arin g; de to områder samt om, hvordan de skal finansieres.
Formål og indhold
I memorandumet påpeges betydningen af, at veterinærforanstaltningerne i EU er snævert forbundet med udviklingen dels
af den fælles landbrugspolitik og dels af oprettelsen af Det Indre Marked. Rentabiliteten i landbrugsbedrifterne har været
afhængige af effektiv sygdomsbekæmpelse og et åbent marked uden risiko for sygdomsspredning. Med afskaffelsen af
den indre grænsekontrol blev der behov for et finansielt instrument kaldet "vete rinærmidlerne" til at sikre den fælles
sundhedsstatus.
Hvidbogen om Fødevaresikkerhed nævnes som tredje fase i udviklingen hvormed der er sket et kvalitativt skift ved
indførelse af "fra jord til bord" tankegangen med deraf følgende ansvar for primærproducenten (husdyrbrugeren) til at
sikre fødevaresundhed og fødevaresikkerhed. Som eksempler nævnes fødevarekriserne omkring kogalskab og dioxin og
epidemierne med mund- og klovesyge og svinepest. I Agenda 2000 hviler fæl lesskabsmodellen for husdyrbruget på en
sund produktionsform, der tager hensyn til miljøet og indebærer produktionssystemer med højere sundhedsstandard og
deraf følgende højere omkostninger.
Disse nye krav skaber iflg. memorandumet behov for programmer til overvågning og udryddelse af sygdomme i
husdyrbestanden og fødevarekæden samt tilstrækkelig økonomi til gennemførelse heraf. Der stilles spørgsmål om,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461981_0004.png
hvordan omkostningerne skal afholdes og af hvem, hvordan national støtte er forenelig med konkurrencereglerne,
hvordan producentens indkomst sikres og hvordan forbrugernes sikkerhed garanteres.
Memorandumet beskriver veterinærfonden (og dens anvendelse), som er reguleret i Rådets beslutning 90/424 /EØF af
26. juni 1990 om visse udgifter på veterinærområdet. I 1999 er udgifterne gjort til en obligatorisk udgift som en del af
budgettet for EUGFL, Garantisektionen, med en fast årlig bevilling på 100 mio. EUR. De veterinære midler kan ifølge
forordningen anvendes til finansiering af specifikke veterinærforanstaltnin ger, programmer for udryddelse og
overvågning af dyresygdomme og kontrolforanstaltninger på veterinærområdet. Dette omfatter som væsentligste
foranstaltninger 60 % støtte til udgifter til nedslagning og destruktion ved mund- og klovesyge og 50 % støtte til en
række andre alvorlige sygdomme som svinepest. Ved beslutning om vaccination ved en sygdom ydes 100 % refusion af
udgiften til vaccine og 50 % refusion af udgiften til gennemførelse af vaccination . Hertil kommer støtte til
hasteforanstaltninger ved en række sygdomme, støtte til tekniske og videnskabelige foranstaltninger, til
referencelaboratorier og til udvikling af samarbejdet mellem landenes veterinær- og kontrolmyndigheder.
Memorandumet vurderer om det finansielle instrument i form af veterinærmidlerne i fonden er velegnet til imødegåelse
af kriser, som udbrud af dyresygdomme (mund- og klovesyge) og fødevarekriser (BSE), hvilke medfører meget store
udgifter. Dette giver anledning til at overveje, om midlerne er tilstrækkelige, rigtigt prioriterede og bevilges med
tilstrækkelig fleksibilitet til at imødekomme hastende og uforudsigelige foranstaltninger. Som et eksempel nævnes, at det
har været nødvendigt at dække udgifterne til BSE og test af kreaturer over 30 måneder fra midler til
markedsforanstaltninger for oksekød.
Resultatet af gennemgangen af emnet er, at memorandumet fra formandskabet fremhæver nogle nye udfordringer og nye
foranstaltninger, som der vil være behov for at tage højde for. Herunder fremhæves forbrugernes krav og holdninger til
fødevarer og produktionsmetoder, internationale handelsparters krav til EU's sundhedssystem samt EU's udvidelse og
nye ydre grænser, som kan betyde en øget risiko for indslæbning af sygdomme. Et andet nyt elem ent er behovet for at
styrke tendensen til fællesskabsforanstaltninger, der forebygger skader i stedet for først at gribe ind, når skaden er sket.
Denne tendens er i et vist omfang påbegyndt, men den efterlyses udbygget. Der er her især tænkt på
kontrolforanstaltninger inden for fødevaresikkerhed. Som et sidste nyt element nævnes landbrugsforsikringsordninger
inden for husdyrbrug som et alternativ til eksisterende finansieringsordninger i veterinæ ;rfonden. Formandskabet
anfører, at det udfra et økonomisk synspunkt vil være mere effektivt for myndighederne at deltage i finansieringen af
forsikringsordninger end efterfølgende at yde offentlig hjælp til husdyrbruget. Dette vil være en anledning til at vurdere
risikohåndteringsstrukturer og -modeller.
Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke afgive udtalelse om det spanske memorandum.
Konsekvenser
Formandskabets præsentation af memorandummet om veterinærmidlerne og eventuel foreløbig drøftelse på rådsmødet
har ingen lovgivningsmæssige, statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser.
Høring
§2-udvalget (landbrug) har fået forelagt memorandumet til udtalelse.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461981_0005.png