Europaudvalget 2001-02 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 611
Offentligt
1461977_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget (2. samling)
(Alm. del - bilag 611)
miljøministerråd
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
16. april 2002
KOMITÉSAG
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Miljøministeriets notat om forslag til
kommissionsdirektiv om optagelse af aktivstoffet cinidon-ethyl på bilag I til direktiv 91/414/EØF om
plantebeskyttelsesmidler.
Forslaget forventes til afstemning den 18.-19. april 2002 efter revisionskomitéprocedure (IIIa).
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461977_0002.png
MILJØstyrelsen
Den 15. april 2002
Pesticidkontoret J.nr. M 1034-0051 VM/LLO/11
LKJ/6
NOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Forslag til kommissionsdirektiv om optagelse af aktivstoffet cinidon-ethyl på bilag I til direktiv 91/414/EØF om
plantebeskyttelsesmidler
Ovennævnte forslag er beskrevet i vedlagte grundnotat.
Forslaget drejer sig om optagelse af aktivstoffet cinidon-ethyl på bilag I (postivlisten) til direktivet om
plantebeskyttelsesmidler. Forslaget forventes til afstemning den 18. – 19. april 2002 efter revisionskomitéprocedure (IIIa).
Da cinidon-ethyl ikke har været på markedet i EU før den 26. juli 1993 er baggrunden for forslaget direktivets artikel 6, stk. 2
og 3 om proceduren for optagelse af nye EU-stoffer på bilag I. Når et aktivstof er optaget på bilag I, er det en national
opgave at tage stilling til – inden for rammerne af direktivet – om de plantebeskyttelsesmidler, aktivstoffet indgår i, kan
godkendes til brug i det pågældende land.
Cinidon-ethyl er blevet vurderet af medlemsstaten Storbritannien og derefter behandlet i forskellige mindre ekspertgrupper
og endelig i arbejdsgrupper under kommissionen, hvor alle 15 EU-landes pesticidmyndigheder har deltaget. Vurderingen af
cinidon-ethyl ud fra det ansøgte anvendelses-område – ukrudtsbekæmpelse i korn – har vist, at cinidon-ethyl og cinidon-
ethyl-holdige midler kan antages at opfylde betingelserne for optagelse på bilag I; d.v.s. at uacceptable effekter på sundhed og
miljø.
Når medlemsstaterne efterfølgende skal vurdere plantebeskyttelsesmidler indeholdende cinidon-ethyl, skal der ifølge udkastet
tages særligt hensyn til potentiel risiko for grundvandsforurening ved anvendelse i områder med sårbare jordtyper og/eller
klimaforhold. Desuden skal der tages særlig hensyn til beskyttelse af fisk. Beskyttelsesniveauet vil derfor kunne fastholdes for
så vidt angår grundvand, idet Danmark vil kunne henvise til disse forbehold i forbindelse med den nationale vurdering.
Et forhold, der kan påvirke beskyttelsesniveauet i negativ retning, er fastlæggelsen af de såkaldte bindende sundhedsmæssige
værdier. Der er på EU-plan ikke fastsat harmoniserede regler om beregning af den såkaldte AOEL-værdi (Acceptable
Operator Exposure Level) eller modeller for beregning af den eksponering sprøjteførere udsættes for under sprøjtningen,
herunder regler for hvordan stoffets gennemtrængning a f huden vurderes.
Stoffet er i EU midlertidigt klassificeret som kræftfremkaldende. Hvis den endelige klassificering bekræfter, at stoffet er
kræftfremkaldende, finder regeringen, at den i forslaget angivne AOEL-værdi skal være lavere. Regeringen finder det derfor
uacceptabelt at gøre de sundhedsmæssige værdier bindende.
Regeringen agter at støtte en optagelse af cinidon-ethyl på bilag I, idet regeringen dog lægger afgørende vægt på, at de to
omtalte bindende sundhedsmæssige værdier (AOEL-værdien og værdien for hudgennemtrængelighed) bliver vejledende.
MILJØstyrelsen
Den 15. april 2002
Pesticidkontoret J.nr. M 1034-0051 VM/LLO/11
LKJ/6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461977_0003.png
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Forslag til kommissionsdirektiv om optagelse af aktivstoffet cinidon-ethyl på bilag I til direktiv 91/414/EØF om
plantebeskyttelsesmidler
1. Status
Et foreløbigt forslag til kommissionsdirektiv (SANCO/581/02, rev.1 "Draft Commission Directive ../../EC amending
Council Directive 91/414/EEC to include cinidon ethyl as active substance") er fremsendt til medlemsstaterne.
Forslaget er ikke tidligere forelagt Folketingets Europaudvalg.
Forslaget er blevet drøftet på arbejdsgruppemøde i kommissionsregi den 25. – 26. februar 2002. Forslaget forventes til
afstemning den 18. – 19. april 2002 efter revisionskomitéprocedure (IIIa).
Forslaget har hjemmel i direktiv 91/414/EØF om plantebeskyttelsesmidler artikel 6, som fastlægger, at aktivstoffer skal
optages på bilag I til direktivet.
Da cinidon-ethyl ikke har været på markedet i EU før den 26. juli 1993 er baggrunden for forslaget direktivets artikel 6, stk. 2
og 3 om proceduren for optagelse af nye EU-stoffer på bilag I.
Når et aktivstof er optaget på bilag I, er det en national opgave at tage stilling til – inden for rammerne af direktivet – om de
plantebeskyttelsesmidler, aktivstoffet indgår i, kan godkendes til brug i det pågældende land.
2. Formål og indhold
Cinidon-ethyl er blevet vurderet af medlemsstaten Storbritannien og derefter behandlet i forskellige mindre ekspertgrupper
og endelig i arbejdsgrupper under kommissionen, hvor alle 15 EU-landes pesticidmyndigheder har deltaget. Denne vurdering
har resulteret i ovennævnte forslag, der har til hovedformål at optage aktivstoffet Cinidon-ethyl på bilag I til direktiv
91/414/EØF.
I følge direktivudkastet og den dertil hørende vurderingsrapport har vurderingen af cinidon-ethyl ud fra det ansøgte
anvendelsesområde – ukrudtsbekæmpelse i korn – vist, at det kan antages, at cinidon-ethyl og cinidon-ethyl-holdige midler
opfylder betingelserne i henholdsvis artikel 4 og artikel 5 i direktiv 91/414/EØF for optagelse på bilag I; d.v.s. at der ikke er
uacceptable effekter på sundhed og miljø.
Når et aktivstof er optaget på bilag I, er det en national opgave at tage stilling til om de plantebeskyttelsesmidler, aktivstoffet
indgår i, kan godkendes til brug i det pågældende land. Denne stillingtagen skal ske på grundlag af de såkaldte "ensartede
principper" (bilag VI til direktivet) samt den viden om aktivstoffet, der er opnået ved vurderingen. Denne vurdering er
sammenfattet på datablade i en vurderingsrapport, som er knyttet til direktivforslaget.
Når medlemsstaterne efterfølgende skal vurdere plantebeskyttelsesmidler indeholdende cinidon-ethyl, skal der ifølge udkastet
tages særligt hensyn til potentiel risiko for grundvandsforurening ved anvendelse i områder med sårbare jordtyper og/eller
klimaforhold. Desuden skal der tages særlig hensyn til beskyttelse af fisk.
I vurderingsrapporten fastlægges bindende sundhedsmæssige værdier, og de anvendelsesområder, der er vurderet i
forbindelse med direktivforslaget, angives.
Stoffet har ikke været til høring i den Videnskabelige Komité for Planter, fordi Kommissionen ikke har fundet det
nødvendigt at stille specifikke spørgsmål om stoffet og vurderingen.
3. Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Der er tale om en gennemførelsesforanstaltning af en allerede vedtaget rådsretsakt. Forslaget vurderes at være i
overensstemmelse med nærheds- og proportionalitetsprincippet.
4. Konsekvenser for Danmark
Lovgivningsmæssige konsekvenser:
Der er ingen lovgivningsmæssige konsekvenser af forslaget.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461977_0004.png
Økonomiske og administrative konsekvenser:
Der er i dag ikke godkendt cinidon-ethyl-holdige midler i Danmark, men der er søgt om midlertidig godkendelse.
Der er i øvrigt ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for stat og kommuner.
Beskyttelsesniveau:
Da cinidon-ethyl-holdige midler ikke er blevet endeligt vurderet i Danmark, er der ikke lavet en egentlig risikovurdering
under danske forhold.
Miljøvurderingen i EU viser for opstillede scenarier, at cinidon-ethyl kan anvendes uden uacceptabel risiko for grundvandet.
Af direktivet fremgår endvidere, at der skal tages særligt hensyn til grundvandet i områder med sårbare jordtyper og/eller
klimaforhold. Beskyttelsesniveauet vil derfor kunne fastholdes for så vidt angår grundvand, idet Danmark vil kunne henvise
til dette forbehold i forbindelse med den nationale vurdering.
EU-vurderingen har endvidere vist, at cinidon-ethyl udgør en risiko for vandorganismer (især fisk), men at det vil være muligt
at undgå en uacceptabel risiko for disse organismer ved brug af passende beskyttelseszoner til vandmiljøet.
Et forhold, der kan påvirke beskyttelsesniveauet i negativ retning, er fastlæggelsen af de såkaldte
bindende
sundhedsmæssige værdier,
som fremgår af vurderingsrapporten, der er knyttet til direktivforslaget. Der er på EU-plan ikke
fastsat harmoniserede regler om beregning af den såkaldte AOEL-værdi (Acceptable Operator Exposure Level) eller
modeller for beregning af den eksponering sprøjteførere udsættes for under sprøjtningen, herunder regler for hvordan
stoffets gennemtrængning af huden vurderes.
På trods af at der ikke er fastsat harmoniserede regler, er AOEL-værdi og værdi for hudgennem-trængelighed anført i
rapporten under bindende sundhedsmæssige værdier. Stoffet er i EU midlertidigt klassificeret som kræftfremkaldende i den
"mildeste" kategori (kategori 3), hvilket betyder, at der findes en dosis, hvorunder stoffet ikke vurderes at være
kræftfremkaldende. Den endelige klassificering finder ikke sted i henh old til direktiv 91/414/EØF men i henhold til direktiv
67/548/EØF om klassificering af farlige stoffer. Hvis den endelige klassificering fastslår, at stoffet er kræftfremkaldende i
kategori 3, finder Danmark, at den angivne AOEL skal være lavere. Beskyttelsesniveauet påvirkes med andre ord negativt,
hvis den i vurderingsrapporten angivne AOEL-værdi bliver gjort bindende. Med hensyn til hudgennemtrængelighed vurderes
foreløbig, at værdien er acceptabel.
Danmark kan være uenig i fastsættelsen af AOEL-værdi og hudgennemtrængelighed for andre stoffer og finder det derfor
uacceptabelt at gøre disse værdier bindende.For de andre stoffer, der indtil nu er optaget på bilag I til direktiv 91/414/EØF,
har Kommissionen dog afgivet en erklæring, der anfører, at AOEL-værdien og værdien for hudgennemtrængelighed ikke er
bindende, så længe der ikke er vedtaget harmoniserede regler for fastsættelse af disse. Denne erklæring forventes også fremsat
for dette stof.
Optagelse af cinidon-ethyl på bilag I til direktiv 91/414 betyder endvidere, at Danmark forpligter sig til at acceptere fødevarer
og foder med restindhold af stofferne, idet der i medfør af artikel 4, stk. 1, litra f i direktiv 91/414 bliver fastsat
harmoniserede maksimalgrænseværdier for cinidon-ethyl på en række afgrøder. Disse grænseværdier vil blive vurderet i
forbindelse med, at de optages i særskilte direktiver.
5. Høring
Forslaget har været sendt i høring i specialudvalget (miljø), og der er modtaget følgende hørings-svar.
Danmarks Naturfredningsforening (DN) henstiller til, at Danmark stemmer imod optagelsen af cinidon-ethyl på bilag I, idet
DN finder, at stoffer der er klassificeret som kræftfremkaldende bør afvises som optagelsesberettigede på bilag I til direktivet.
DN efterlyser generelt en klarere redegørelse for, om aktivstoffet ville have været godkendt udfra de hidtidige danske
godkendelseskriterier.
SID mener Danmark skal stemme imod optagelse af cinidon-ethyl på direktivets bilag I, idet stoffet er klassificeret som
kræftfremkaldende og udgør en risiko for vandorganismer.
Danske Vandværkers Forening (DVF) opfordrer til, at Danmark stemmer imod optagelse af stoffet på bilag I til direktivet,
idet der er risiko for udvaskning af såvel aktivstof som nedbrydnings-produkter til grundvandet. DVF efterlyser yderligere
oplysninger om stoffet, og kan principielt ikke acceptere, at der er risiko for forurening med pesticider og deres
nedbrydningsprodukter i koncentrationer, der overskrider grænseværdien.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461977_0005.png
Landboforeningerne og Dansk Familielandbrug oplyser, at de ikke har nogle bemærkninger til forslaget om optagelse af
cinidon-ethyl på direktivets bilag I.