Europaudvalget 2001-02 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 649
Offentligt
1461938_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget (2. samling)
(Alm. del - bilag 649)
økonomi- og finansministerråd
(Offentligt)
_____________________________________________
SAU, Alm. del - bilag 302 (Løbenr. 12819)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
30. april 2002
Med henblik på mødet i Folketingets Europaudvalg den 3. maj 2002 –dagsordenspunkt rådsmøde (økonomi-
og finansministre) den 7. maj 2002 – vedlægges Skatteministeriets supplerende notat vedrørende
dagsordenspunkt 9 for rådsmødet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461938_0002.png
Notat om Forslag til Rådets beslutning om støtte efter Traktatens art. 88, stk. 2, til fordel for
vejgodstransportsektoren i Italien, Frankrig og Nederlandene gennem en differentieret punktafgiftssats for
diesel, der anvendes i erhvervskøretøjer.
Spørgsmålet kan forventes behandlet i skriftlig procedure i Rådet inden 4. maj 2002, hvis der ikke findes en
forhandlingsløsning forinden.
1. Baggrund og indhold
Italien, Frankrig og Nederlandene fik den 12. marts 2001 Rådets tilladelse til i henhold til art. 8, stk. 4, i Rådets
direktiv 92/81/EØF, at anvende en differentieret punktafgiftssats til fordel for diesel, der anvendes i
erhvervskøretøjer. Tilladelserne gælder for Italiens og Frankrigs vedkommende til udgangen af 2002 og for
Nederlandenes vedkommende til udgangen af september 2002.
Spørgsmålet om tilladelserne til de tre medlemslande forelægges nu Folketingets Europaudvalg på ny, da Rådet på
foranledning af de tre lande kan tænkes at fremsætte forslag til Rådets beslutning om at godkende ordningerne
som svar på Kommissionens undersøgelse af ordningernes forenelighed i forhold til statsstøttereglerne.
Såvel de øvrige medlemslande som Kommissionen var kritiske overfor de tre landes ordninger, der kun blev tilladt
fordi de blev begrænset i tid og omfang i forhold til de oprindelige udspil, og fordi de var kædet sammen med
tilladelsen for de øvrige medlemslande til at anvende en lang række andre ordninger efter art. 8, stk. 4.
Ordningerne blev indført som kompensation for vejgodstransportsektoren i forbindelse med de daværende
olieprissti gninger. Medlemslandenes og Kommissionens kritik af ordningerne gik på, at de ikke var i
overensstemmelse med fællesskabets målsætninger på såvel det fiskale område som i forhold til transport-, miljø-
og energiområderne.
Kommissionen har efterfølgende den 18. april 2001 sat spørgsmålstegn ved foranstaltningernes forenelighed med
det indre marked og har i den forbindelse udtrykt tvivl om foranstaltningernes statsstøttestatus og deres
forenelighed i øvrigt med EF-Traktatens bestemmelser. Som følge heraf blev iværksat en nærmere undersøgelse af
foranstaltningerne under henvisning til statsstøttebestemmelsen i Traktatens art. 88, stk. 2.
Italien, Frankrig og Nederlandene har i den forbindelse under henvisning til art. 88, stk. 2, 3. pkt., den 4. februar
2002 fremsat ønske om, at landene fortsat kan anvende en differentieret punktafgiftssats for diesel til erhverv i
resten af den periode, som de allerede godkendte foranstaltninger omfatter. Rådet har herefter 3 måneder til at tage
stilling til anmodningen. Rådet har den 16. april 2002 fremsendt udkast til Rådets beslutninger for de tre medlem
slande. Rådets beslutninger skal efter art. 88, stk. 2, vedtages med enstemmighed.
2. Gældende dansk ret
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461938_0003.png
Fællesskabets afgiftsordning for mineralolier har siden 1993 været baseret på to direktiver. Det ene omhandler
harmonisering af punktafgiftsstrukturen for mineralolier (92/81/EØF), og det andet omhandler indbyrdes
tilnærmelse af punktafgiftssatserne for mineralolier (92/82/EØF). I direktiverne er fastsat en minimumssats for
hvert mineralolieprodukt i forhold til dets anvendelse, henholdsvis som motorbrændstof, industrielle og
kommercielle an vendelser og til opvarmningsformål.
Efter mineraloliedirektivets art. 8, stk. 4, kan Rådet imidlertid med enstemmighed på forslag af Kommissionen
give en medlemsstat tilladelse til at indføre yderligere fritagelser eller lempelser, hvis særlige politiske hensyn
taler derfor. En medlemsstat, der ønsker en sådan særlig foranstaltning, underretter Kommissionen herom og giver
samtidig Kommissionen alle relevante oplysninger om ordningens baggrund og beskaffenhed.
På grundlag af medlemslandets anmodning beslutter Kommissionen, om den vil fremsætte forslag om tilladelse til
at anvende en ordning, hvor en særlig afgiftssats kan benyttes på et bestemt område.
Mange af ordningerne godkendt efter art. 8, stk. 4, vedrører afgiftslempelse eller differentiering af afgiften, som er
begrundet i miljømæssige forhold, f.eks. lavere afgift på svovlfattig diesel og lavere afgifter på kollektiv trafik.
Andre lempelser kan typisk være begrundet i hensynet til en bestemt erhvervsgren eller kan skyldes regionale
forhold.
Tilladelserne, der typisk opnås for en tidsbegrænset periode, og som i de fleste tilfælde vil kunne forlænges,
forudsætter næsten altid overholdelse af de gældende minimumssatser. Ved godkendelsen af en ordning lægges
der afgørende vægt på, at ordningen ikke er uforenelig med Fællesskabets politik, hvad angår
konkurrenceforholdene og det indre marked.
De fleste medlemslande nyder godt af lempelsesordningerne. Danmark nyder således godt af særordninger for
brændstof til privat flyvning og til offentlig transport, godtgørelse af afgifter til erhvervslivet, differentiering af
bl.a. benzinafgift af hensyn til miljø og af diesel i forhold til svovl.
Området for afgift af dieselolie er reguleret i lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v. (mineralolieafgiftsloven).
Danmark har ikke særordninger for diesel til vejgodstransportsektoren.
Høring
De tre anmodninger har været forelagt for Specialudvalget for Skatter og Afgifter ved rammenotater af 18. februar
2002.
4. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Beslutningen har ingen lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser. Der er alene tale om en
videreførelse af eksisterende ordninger i det samme omfang, som de oprindeligt er blevet indført.
5. Samfundsøkonomiske konsekvenser
Beslutningen har ingen samfundsøkonomiske konsekvenser.
6. Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Beslutningen berører ikke dansk lovgivning.
7. Tidligere forelæggelser i Folketingets Europaudvalg
Forslaget til Rådets beslutning har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg. Rådsbeslutningen til
tilladelsen til anvendelsen af særordningerne for diesel efter art. 8, stk. 4, i direktiv 92/81/EØF blev forelagt for
Folketingets Europaudvalg den 9. februar 2001.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461938_0004.png