Europaudvalget 2001-02 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 660
Offentligt
1461927_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget (2. samling)
(Alm. del - bilag 660)
økonomi- og finansministerråd
(Offentligt)
_____________________________________________
SAU, Alm. del - bilag 226 (Løbenr. 8111)
2002-218-1755
Oversigt over fiskale EU-forslag/initiativer
Energibeskatning
Forslag til Rådets Direktiv om omstrukturering af EF-bestemmelserne for beskatning af energiprodukter (KOM(97)30).
Kommissionen fremsatte i 1997 et forslag til Direktiv om omstrukturering af EF-bestemmelserne for beskatning af
energiprodukter. Direktivet skal træde i stedet for det eksisterende mineraloliedirektiv (92/81/EØF) og det forslag til
Direktiv om indførelse af en fælles CO2/energiafgift, som Kommissionen fremlagde i 1992, men som efterfølgende ikke
nød fremme i rådsbehandlingen.
Det gældende mineraloliedirektiv omfatter kun afgifter på mineralolieprodukter. Med direktivforslaget lægges der op til
etablering af en ny samlet struktur og til indførelse af nye afgiftssatser for både mineralolie, kul, gas og elektricitet.
a) Den forventede tidsplan
Kommissionens direktivforslag er siden dets fremsættelse stødt på principiel modstand fra visse medlemsstaters side.
Forslaget er herudover stødt på tekniske indvendinger fra de fleste medlemsstaters side. Disse forhindringer har betydet,
at der ikke har kunnet skabes enighed om forslaget.
Det spanske formandskab har valgt at videreføre arbejdet med forslaget. I det spanske formandskabsprogram fremgår
det, at man vil fremme drøftelserne med henblik på harmonisering af energibeskatningen i EU parallelt med skabelsen af
et reelt europæisk energimarked. Formandskabet har fremlagt et kompromisforslag i Rådets arbejdsgruppe om
energibeskatning. Målet er ifølge den spanske formand for arbejdsgruppen at opnå politisk enighed om
kompromisforslaget, for derefter at overlade det til det danske formandskab at færdiggøre arbejdet med vedtagelsen af
det endelige direktivforslag i 2. halvår 2002.
b) Forventede konsekvenser for dansk lovgivning
Det skønnes, at forslaget ikke vil kræve lovændringer. Eventuelle lovgivningsmæssige konsekvenser vil dog afhænge af
direktivets endelig udformning.
c) Forventede statsfinansielle konsekvenser
Det skønnes, at forslaget ikke vil have statsfinansielle konsekvenser. Eventuelle stats-finansielle konsekvenser vil dog
afhænge af direktivets endelige udformning.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461927_0002.png
Forslag til direktiv om beskatning af opsparing
a) Den forventede tidsplan
Direktivforslaget skal efter ECOFIN’s tidsplan vedtages senest ved udgangen af 2002.
b) Forventede konsekvenser for dansk lovgivning
Direktivet medfører, at de danske skattemyndigheder skal videresende oplysninger til andre EU-landes
skattemyndigheder om renter mv., som danske pengeinstitutter mv. godskriver personer i disse lande. På samme måde
vil danske skattemyndigheder modtage oplysninger fra de andre EU-landes skattemyndigheder om renter mv., som
personer her i landet oppebærer fra pengeinstitutter mv. i disse lande. I en overgangsperiode på syv år vil Belgien,
Luxembourg og Østrig dog ikke videresende oplysninger, men i stedet opkræve en kildeskat (på 15 pct. de første tre år
og 20 pct. de næste fire år) af rentebetalinger mv. fra disse lande til en person i et andet EU-land og sende 75 pct. af dette
provenu til rentemodtagers bopælsland.
Efter planerne har direktivet virkning fra 1. januar 2004.
Skattekontrollovens regler om den nuværende indberetningspligt for pengeinstitutter mv. skal tilpasses direktivets regler.
Der forventes fremsat lovforslag herom i foråret 2003.
c) Forventede statsfinansielle virkninger
De ændrede regler forventes ikke at have nævneværdige statsfinansielle virkninger.
Forslag til direktiv om fælles skatteordning for rente/royalties
a) Den forventede tidsplan
Direktivforslaget skal efter ECOFIN’s tidsplan vedtages senest ved udgangen af 2002.
b) Forventede konsekvenser for dansk lovgivning
For så vidt angår betalinger af renter og royalties her fra landet, vil direktivet medføre, at Danmark ikke har ret til at
beskatte sådanne beløb, som et dansk selskab betaler til et forbundet selskab i et andet EU-land (eller et fast driftssted i et
andet EU-land af et forbundet selskab). Efter de gældende regler beskatter Danmark slet ikke renter, som betales her fra
landet til et udenlandsk selskab (bortset fra betalinger til et fast driftssted her i landet af et udenlandsk selskab), og
Danmark beskatter kun i beskedent omfang royalties, som betales her fra landet til et udenlandsk selskab (bortset fra
betalinger til et fast driftssted her i landet af et udenlandsk selskab).
Selskabsskatteloven skal i givet fald ændres, så Danmark slet ikke beskatter royalties, som betales her fra landet til et
forbundet selskab i et andet EU-land. Der forventes fremsat lovforslag i foråret 2003.
c) Forventede statsfinansielle virkninger
De ændrede regler forventes ikke at have nævneværdige statsfinansielle virkninger.
Beretning om nedsatte momssatser
Beretning fra Kommissionen om de nedsatte momssatser udarbejdet i henhold til artikel 12, stk. 4, i Rådets sjette
direktiv 77/388/EØF af 17. maj 1977 om harmonisering af medlemsstaternes lovgivning om omsætningsafgifter – det
fælles merværdiafgiftssystem: ensartet beregningsgrundlag, KOM (2001) 599.
a) Den forventede tidsplan:
Beretningen har endnu ikke været behandlet i en rådsarbejdsgruppe. Det spanske formandskab har endnu ikke sat
beretningen på dagsorden for Rådet (ECOFIN) og det må derfor forventes at beretningen skal behandles under dansk
formandskab i efteråret 2002.
b) Forventede konsekvenser for dansk lovgivning:
Beretningen kræver ikke lovændringer.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461927_0003.png
c) Forventede statsfinansielle virkninger:
Beretningen har ingen statsfinansielle virkninger.
Fiscalis 2007
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets beslutning om fællesskabs-handlingsprogram til styrkelse af afgifts- og
skattesystemerne i det indre marked (Fiscalis 2007 programmet).
Formålet med Fiscalis 2007 er, at forbedre beskatningssystemernes virkemåde i det indre marked ved at forstærke
samarbejdet mellem medlemslandenes skatteadministrationer samt at identificere og afhjælpe problemer som gør
samarbejdet vanskeligt.
a) Den forventede tidsplan
Forslaget skal vedtages efter fælles beslutningsprocedure, som kræver vedtagelse såvel i Rådet som i Europaparlamentet.
Det nuværende Fiscalis-program udløber per 31. december 2002 og det vil derfor være i medlemsstaternes interesse, at
Fiscalis-2007 vedtages inden udgangen i 2002. Det forventes, at der i slutningen af det spanske formandskab eller starten
af det danske formandskab foreligger en fælles holdning til forslaget. Endelig vedtagelse forventes i slutningen af 2002.
b) Forventede konsekvenser for dansk lovgivning:
Der findes ikke nationale bestemmelser på området.
Udgifter til dansk deltagelse i programmet afholdes over Told- og Skattestyrelsens budget ifølge finansloven.
c) Forventede statsfinansielle konsekvenser:
Forslaget forventes at bidrage til bekæmpelse af svig og kan herved indebære et vist begrænset merprovenu til staten.
De administrative omkostninger forbundet med implementering af programmet er skønnet til ca. 3 mio. kr. per år fra
2003-2007.
Administrativt samarbejde vedrørende moms
Forslag til Rådets og Europa-parlamentets forordning om administrativt samarbejde vedrørende merværdiafgift, og
forslag til Rådets og Europa-Parlamentets direktiv om ændring af Rådets direktiv 77/799 om gensidig bistand mellem
medlemsstaternes kompetente myndigheder inden for området direkte og indirekte skatter, KOM (2001) 294.
a)Forventet tidsplan
Forslaget skal vedtages efter fælles beslutningsprocedure, som kræver vedtagelse såvel i Rådet som i Europaparlamentet.
Fælles holdning til forordningsforslaget forventes fastlagt under dansk formandskab. Endelig vedtagelse af forslaget
forventes i 1. halvår 2003.
b) Forventede konsekvenser for dansk lovgivning:
Forslaget vil ikke kræve lovændring, men kun en ændring af Skatteministeriets bekendtgørelse nr. 956 af 5. december
1986. Ændringen skal formentlig være gennemført 1. januar 2004.
c) Forventedes statsfinansielle konsekvenser:
Forslaget forventes at virke svigbekæmpende og herved indebære et vist begrænset merprovenu til staten.
Biobrændstof
Kommissionens forslag til direktiv om ændring af direktiv 92/81/EØF for så vidt angår muligheden for at anvende en
reduceret punktafgiftssats på biobrændstoffer og på visse mineralolier, der indeholder biobrændstoffer (KOM (2001)
547-3).
Forslaget til ændring af mineraloliedirektivet giver medlemsstaterne mulighed for give afgiftslempelser ved anvendelse
af biobrændstoffer ved transport. Der foreslås en lempelsesordning, hvor medlemsstaterne kan afgiftsfritage indholdet af
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461927_0004.png
biobrændstof i et brændstof. Afgiftsniveauet for det endelige produkt kan dog ikke være lavere end 50 pct. af den
normale punktafgift for det tilsvarende motorbrændstof. Der må ikke gives afgiftslempelser, som overkompenserer
biobrændslerne i forhold til fossilt brændsel.
Kommissionens forslag til ændring af mineraloliedirektivet er en del af en større pakke, som skal fremme anvendelsen af
biobrændstoffer ved transport. Pakken indeholder udover forslaget til ændring af mineraloliedirektivet "Meddelelse om
alternative brændsler til vejtransport og om en række foranstaltninger til fremme af anvendelsen af biobrændstoffer"
samt "Forslag til direktiv om fremme af anvendelsen af biobrændstoffer til transport".
a) Den forventede tidsplan
Kommissionen fremsatte sit forslag til øget anvendelse af biobrændsler den 17. december 2001. Der er således tale om et
ganske nyt forslag, og flere lande har stadig undersøgelsesforbehold i forhold til forslagene. Det er derfor for tidligt på
nuværende tidspunkt at vurdere forslagets skæbne – herunder tidspunktet for evt. vedtagelse. Forslaget vil næppe kunne
vedtages før 1. halvår 2003.
b) Forventede konsekvenser for dansk lovgivning
En vedtagelse af forslaget i sin nuværende udformning vil medføre ændringer af lovgivning, da ændringen af direktivet
udvider listen over mineralolier, som er omfattet af cirkulationsdirektivet (bestemmelser for bl.a. transport og kontrol).
Forslaget medfører, at også animalske og vegetabilske olier, som anvendes som brændsel eller motorbrændstof, skal
ledsages af et ledsagedokument. Ved den nuværende udformning af mineralolieafg iften vil der ikke være krav om, at
animalske og vegetabilske olier, som anvendes som brændsel, skal ledsages af et ledsagedokument.
Omfanget af andre ændringer vil afhænge af forslagets endelige udformning, og hvorvidt Danmark ønsker at anvende
afgiftslempelser ved anvendelse af biobrændstoffer.
c) Forventede statsfinansielle konsekvenser
Størrelsen af de statsfinansielle virkninger af forslaget er vanskelige at vurdere og vil afhænge af flere ting. Størrelsen vil
bl.a. afhænge af, i hvilket omfang Danmark ønsker at give afgiftslempelser ved anvendelse af biobrændstoffer, samt
hvorledes en eventuel lempelsesordning udformes. Påvirkningen af de statsfinansielle konsekvenser vil også afhænge af
olieprisen, omkostningerne ved produktion af biobrændstoffer, afs ætningsmuligheder og priser på biprodukter,
hvorledes brændstofferne bliver anvendt (i den kollektive trafik, iblandet alle brændstoffer eller anvendelsen af rene
biobrændstoffer) og i hvilke mængder.
I grundnotatet for forslaget om muligheden for anvendelse af en reduceret punktafgiftssats er de statsfinansielle
virkninger vurderet til et tab på mellem 80 mio. kr. og 125 mio. kr. i 2005 ved anvendelse på 2 pct. af biobrændstoffer,
og mellem 300 mio. kr. og 360 mio. kr. i 2010 ved anvendelse på 5,75 pct. biobrændstoffer. Andre beregninger viser, at
de statsfinansielle virkninger kan blive på op til 770 mio. kr. i 2010 ved andre forudsætninger.<>
Kontrol af punktafgiftspligtige varer
Forslag til Rådets Direktiv om ændring af direktiv 92/12/EØF om den generelle ordning for punktafgiftspligtige varer,
om oplægning og omsætning heraf samt om kontrol hermed.
Forslaget er et led i bestræbelserne på at afløse det papirbaserede forsendelsessystem, der anvendes ved forsendelse af
visse punktafgiftspligtige varer mellem medlemsstaterne, med et edb-baseret system. Forslaget skal blandt andet
muliggøre det system, som søges finansieres gennem forslaget til Europa-Parlamentets og Rådets beslutning om edb-
registrering af punktafgiftspligtige varer og kontrollen hermed – KOM(2001)466 endelig.
a) Den forventede tidsplan
Sagen har ligget i dvale siden 1998 på grund af forskellige forbehold fra nogle medlemsstater. Kommissionen arbejder
imidlertid nu på en genoplivning i lyset af de økonomiske muligheder for at lave et edb-baseret system, som anses for at
være inden for rækkevidde. I den forbindelse må det forventes, at der bliver foretaget en del ændringer i det gamle
udkast.
Kommissionen forventer forslaget oversendt til Rådet i løbet af efteråret 2002, altså under det danske formandskab, og at
Rådet vedtager forslaget i løbet af første halvår 2003.
b) Forventede konsekvenser for dansk lovgivning
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461927_0005.png
Det skønnes, at forslaget ikke vil kræve lovændringer. Dette skøn må dog anses for at være noget usikkert, idet det
endelige indhold i forslaget endnu ikke er fastlagt.
c) Forventede statsfinansielle konsekvenser
Det skønnes, at forslaget ikke vil have statsfinansielle konsekvenser. Dette skøn må dog anses for at være noget usikkert,
idet det endelige indhold i forslaget endnu ikke er fastlagt.
EDB- registrering af punktafgiftspligtige varer
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets beslutning om edb-registrering af punktafgiftspligtige varer og kontrollen
hermed – KOM(2001)466 endelig.
Med forslaget søges indført et fælleseuropæisk edb-system til anvendelse ved forsendelse af visse punktafgiftspligtige
varer imellem medlemsstaterne. Forslagets vedtagelse vil medføre, at den nuværende ordning med et papirbaseret
dokumentsystem afskaffes.
a) Den forventede tidsplan
Forslaget skal vedtages efter fælles beslutningsprocedure, som kræver vedtagelse såvel i Rådet som i Europaparlamentet.
Det må forventes, at forslaget vil kunne vedtages under det danske formandskab eller umiddelbart herefter, dvs. i 1.
halvår 2003.
b) Forventede konsekvenser for dansk lovgivning
Som det er anført i det til Skatteudvalget oversendte grundnotat er det umiddelbart vurderingen, at de fornødne hjemler
til at kræve, at virksomhederne benytter edb-systemet i forbindelse med punktafgiftspligtige varers bevægelser er til
stede. Der er tale om bemyndigelsesbestemmelser, som kan udnyttes gennem udstedelse af bekendtgørelser.
c) Forventede statsfinansielle konsekvenser
Som det er anført i det til Skatteudvalget oversendte supplerende grundnotat, er det vurderingen at de statsfinansielle
omkostninger ved systemet for den danske stat vil udgøre 6 mio. kr. til implementering fordelt over 5 år samt 0,5 mio.
årligt i driftsomkostninger.
Rejsebureaumoms
Forslag til ændring af Rådets direktiv 77/388/EØF vedrørende særordningen for rejsebureauer, KOM (2002) 64.
a) Den forventede tidsplan:
Forslaget har endnu ikke været behandlet i en rådsarbejdsgruppe. Det forventes ikke at forslaget kan vedtages før tidligst
i 2003.
b) Forventede konsekvenser for dansk lovgivning:
Forslaget vil kræve ændringer af momsloven. Ændringerne kan tidligst forventes at skulle være gennemført 1. januar
2004.
c) Forventede statsfinansielle konsekvenser:
Forslaget skønnes med nogen usikkerhed og med forbehold for den endelige udformning at medføre et årligt merprovenu
til staten på ca. 50 mio. kr.
Harmonisering af fradragsregler og ændrede regler for tilbagebetaling af moms, der er betalt i andre EU-lande.
Forslag til Rådets direktiv om ændring af direktiv 77/388/EØF med hensyn til ordningen for fradrag af merværdiafgift
samt forslag til Rådets forordning (EF) om de for anvendelsen af direktiv 98/xxx/EF nødvendige kontrolforan-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461927_0006.png
staltninger, foranstaltninger vedr. refusionssystemet og foranstaltninger vedr. administrativt samarbejde. KOM(1998)
377.
a) Den forventede tidsplan
Kommissionens dobbeltforslag blev fremsat i juni 1998.
Den del af forslaget, der vedrører harmonisering af fradragsreglerne møder en del modstand, idet en harmonisering kan
få store provenumæssige konsekvenser for nogle medlemslande.
Derimod har den del af forslaget, der vedrører reform af 8. momsdirektiv (ændrede regler for tilbagebetaling af moms,
der er betalt i andre EU-lande), en vis tilslutning blandt medlemslandene, idet den nuværende tilbagebetalingsprocedure
anses for at være administrativ tung for både myndigheder og virksomheder.
Forslaget har været drøftet løbende i Rådets Finansgruppe (moms) senest på et møde den 31. januar 2001, men der er
ikke umiddelbart udsigt til enighed om forslaget. På baggrund af mødet udarbejdede det svenske formandskab et
statusdokument vedrørende reformeringen af 8. momsdirektiv.
Vi har ikke oplysninger om, at det spanske formandskab vil tage forslaget op, så der er p.t. ingen tidsplan for forslagets
vedtagelse i EU.
b)Forventede konsekvenser for dansk lovgivning?
En evt. vedtagelse af forslaget vil medføre ændringer i dansk lovgivning.
Indholdet af en lovændring afhænger af den endelige udformning af det evt. vedtagne direktiv.
c) Forventede statsfinansielle virkninger.
Det forventes, at forslaget om harmonisering af momsfradragsreglerne, vil medføre et provenutab på ca. 1,9 mia. kr.,
hvis det vedtages i den foreslåede form.
De statsfinansielle virkninger af forslaget om ændrede regler for tilbagebetaling af moms, der er betalt i andre EU-lande,
afhænger i høj grad af hvilken teknisk løsning, der vælges for at gennemføre de ændrede tilbagebetalings-regler.
Momsudvalget
Forslag til Rådets direktiv om ændring af direktiv 77/388/EØF om det fælles merværdiafgiftssystem (Momsudvalget).
KOM(1997)325.
a) Den forventede tidsplan
Kommissionens forslag blev fremsat i juni 1997.
Forslaget har været drøftet på to møder i Fiskalgruppen i 1997 og 1998. Et flertal var i 1997 mod Kommissionens forslag
om, at der ved komitéprocedure skal kunne træffes bindende afgørelser med kvalificeret flertal på et område, der efter
traktaten er omfattet af enstemmighedskravet.
Vi har ikke oplysninger om, at det spanske formandskab vil tage forslaget op, så der er p.t. ingen tidsplan for forslagets
vedtagelse i EU.
b) Forventede konsekvenser for dansk lovgivning
En evt. vedtagelse af forslaget vil ikke i sig selv medføre ændringer i dansk lovgivning.
c)
Forventede statsfinansielle virkninger.
Forslaget forventes ikke at have statsfinansielle virkninger.
Bilafgifter
Forslag til nyt direktiv om afgiftsfritagelse for registreringsafgifter i forbindelse med flytning og midlertidig indførsel af
motorkøretøjer.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461927_0007.png
Kommissionen fremsatte i begyndelsen af 1998 forslag til et nyt direktiv om afgiftsfritagelse for private motorkøretøjer,
som indføres i forbindelse med flytning eller indføres midlertidigt, KOM(1998) 30. Forslaget indebærer, at private
motorkøretøjer der indføres i forbindelse med flytning afgiftsfritages samt at personer med fast bopæl i ét land og
arbejde i et andet får adgang til at anvende en udenlandsk registr eret bil, der stilles til rådighed af den udenlandske
arbejdsgiver. Mange medlemslande - herunder Danmark - har problemer med forslaget, som alene har været til en kort
præsentation i foråret 1998.
a) Den forventede tidsplan
Kommissionens forslag blev fremsat i begyndelsen af 1998 og har kun været præsenteret en gang på et møde i
fiskalgruppen den 27. februar 1998.
Vi har ikke oplysninger om, at det spanske formandskab vil tage forslaget op, så der er p.t. ingen tidsplan for forslagets
vedtagelse i EU.
b) Forventede konsekvenser for dansk lovgivning
Kommissionens forslag vil indebære ændring af registreringsafgiftsloven.
c)
Forventede statsfinansielle virkninger.
Forslaget vil i den foreliggende form give alvorlige problemer for den danske registreringsafgift. Afgiftsfritagelse for
motorkøretøjer, der indføres i forbindelse med flytning vil kunne give et ikke-ubetydeligt provenutab (omfanget er
vanskeligt at anslå), og det vil være vanskeligt at forebygge omgåelser idet kravet om afgiftsfritagelse indtræder efter
blot et halvt års ophold i udlandet.
Indførelsen af muligheden for, at herboende afgiftsfrit skal kunne anvende udenlandsk indregistrerede
udlejningskøretøjer og firmabiler her i landet, vil endvidere indebære konkurrenceforvridning i forhold til danske
virksomheder og desuden medvirke til at underminere registreringsafgiften.
Kommissionens pensionsmeddelelse
a) Den forventede tidsplan
Meddelelsen lægger op til en koordineret tilgang til problemerne med skattemæssige hindringer for grænseoverskridende
ydelse af arbejdsmarkedsorienteret pension. Meddelelsen stiller krav om ophævelse af unødvendigt restriktive eller
diskriminerende skatteregler og præsenterer samtidig midler til sikring af EU-landenes skatteprovenu.
Der er altså ikke tale om konkrete direktivforslag. Forslagene skal først senere fremsættes og behandles. Der kan derfor
ikke siges noget om, hvornår forslagene kan vedtages.
b) Forventede konsekvenser for dansk lovgivning
Der er som nævnt ikke tale om konkrete direktivforslag. Der kan derfor ikke siges noget om, hvilke ændringer de kan
forventes at få for dansk lovgivning.
c) Forventede statsfinansielle konsekvenser
Der er som nævnt ikke tale om konkrete direktivforslag. Der kan derfor ikke siges noget om statsfinansielle virkninger.
Kommissionens selskabsskattemeddelelse
a) Den forventede tidsplan
I meddelelsen bebuder Kommissionen, at den på kort og mellemlangt sigt vil fremkomme med nogle målrettede
initiativer, der skal afhjælpe de mest påtrængende problemer for selskabers grænseoverskridende aktiviteter i det indre
marked. På lang sigt vil Kommissionen foreslå en omfattende løsning, hvor selskaber kan opgøre en samlet
(konsolideret) skattepligtig indkomst for alle deres aktiviteter i EU.
Der er altså ikke tale om konkrete direktivforslag. Forslagene skal først senere fremsættes og behandles. Der kan derfor
ikke siges noget om, hvornår forslagene kan vedtages.
b) Forventede konsekvenser for dansk lovgivning
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461927_0008.png
Der er som nævnt ikke tale om konkrete direktivforslag. Der kan derfor ikke siges noget om, hvilke ændringer de kan
forventes at få for dansk lovgivning.
c) Forventede statsfinansielle virkninger
Der er som nævnt ikke tale om konkrete direktivforslag. Der kan derfor ikke siges noget om statsfinansielle virkninger.
Skatteministeriet
J.nr2002-218-175
Den
Spørgsmål 56 56
Til
Folketingets Skatteudvalg
Hermed fremsendes svar på spørgsmål nr.56 af 11. januar 2002.
(Alm. del - bilag 184).
Svend Erik Hovmand
/K. Aasberg Karlsen
Spørgsmål:
Med sigte på at bibringe udvalget et nærmere overblik over mulige lovgivningsmæssige initiativer m.v. de
kommende ca. 10 år som konsekvens af EU-lovgivningen bedes ministeren tilsende udvalget en oversigt, der for
samtlige EU-forslag/- initiativer på det fiskale område indeholder følgende oplysninger:
a) Den forventede fremtidige tidsplan for programmets vedtagelse i EU.
b) Om en vedtagelse af forslaget forventes at give anledning til ændringer i dansk lovgivning – og i givet fald det
nærmere indhold af de påkrævede danske lovændringer, samt tidspunkt for forventet lovgivning.
c) De forventede statsfinansielle virkninger af forslaget.
I det omfang ministeren ikke har sikre oplysninger om vedtagelsestidspunktet m.v. bedes oplysningerne givet på
baggrund af ministerens forventninger og skøn på nuværende tidspunkt.
Oversigten bedes udformet i kronologisk rækkefølge efter forslagets (forventede) vedtagelse i EU.
Svar:
Jeg vedlægger til udvalgets orientering en oversigt over samtlige EU- forslag/initiativer på det fiskale område.