Europaudvalget 2001-02 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 691
Offentligt
1461898_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget (2. samling)
(Alm. del - bilag 691)
økonomi- og finansministerråd
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
13. maj 2002
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Økonomi- og Erhvervsministeriets grundnotat
vedrørende forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af Rådets direktiv 98/18/EF af 17.
marts 1998 om sikkerhedsregler og –standarder for passagerskibe, KOM(2002) 158.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461898_0002.png
Forslag til Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv om ændring af Rådets
direktiv 98/18/EF af 17. marts 1998
om sikkerhedsregler og -standarder
for passagerskibe, KOM(2002) 158
Resumé
Forslaget indebærer, at den såkaldte
Stockholm-aftales særlige krav til stabilitet
bliver gældende for bestemte kategorier af
ro-ro ("roll on-roll off") passagerskibe i
indenrigsfart. Desuden vil alle eksisterende
ro-ro passagerskibe i indenrigsfart skulle
opfylde de stabilitetskrav, der i dag er
standarden for nye skibe i international fart.
Forslaget kræver ikke lovændring, men kan
betydelige
statsfinansielle
og
samfundsøkonomiske konsekvenser, da en
række ældre danske indenrigsfærger må
ombygges væsentligt eller hugges op.
Baggrund og indhold
Med hjemmel i traktatens artikel 80, stk. 2,
har Kommissionen den 25. marts 2002
fremlagt et forslag til et direktiv om ændring
af Rådets direktiv 98/18/EF af 17. marts 1998
om sikkerhedsregler og -standarder for
passagerskibe. Forslaget kan vedtages med
kvalificeret flertal efter proceduren for fælles
beslutningstagen i artikel 251.
6. maj 2002
Sag 199920116
Arkivkode 01.80.03
Regelcenter
/ACM
1.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461898_0003.png
Forslaget, som er en del af Kommissionens
meddelelse om bedre sikkerhed for
passagerskibe i Fællesskabet, er fremsat i
lyset af det græske passagerskib EXPRESS
SAMINAs forlis i september 2000, hvorved
79 personer omkom.
Forslaget indebærer, at Stockholm-aftalens
særlige krav til stabilitet bliver gældende for
nye ro-ro passagerskibe på indenrigsruter i
klasse A, B og C samt for eksisterende ro-ro
passagerskibe på indenrigsruter i klasse A og
B. Efter forslaget skal nye skibe opfylde
kravene den 1. januar 2004. Eksisterende
skibe skal opfylde kravene den 1. oktober
2010, hvis skibets alder på dette tidspunkt
overstiger 30 år. Øvrige eksisterende skibe
skal opfylde kravene, når deres alder
overstiger 30 år, dog senest den 1. januar
2015.
Forslaget
indebærer
endvidere,
at
eksisterende ro-ro passagerskibe på indenrigsruter i klasse C og D skal opfylde den globale stabilitetsstandard.
Standarden kaldes SOLAS 90 og skal være opfyldt den 1. oktober 2010, dog således at skibe, der er yngre end 30
år, vil kunne vente til den 1. januar 2015.
Herudover indeholder forslaget retningslinjer, der sigter på at øge passagerskibes tilgængelighed for
bevægelseshæmmede passagerer. Denne del af forslaget er baseret på en vejledning fra den internationale
søfartsorganisation, IMO, som i sin tid blev til på dansk initiativ. De detaljerede bestemmelser overlades til
medlemsstaterne efter høring af relevante organisationer.
Endelig foreslås det at udvide muligheden for at ajourføre direktivet ved den gældende komitéprocedure, forenkle
offentliggørelsen af havområders afgrænsning ved brug af IT teknologi samt at afskaffe en særlig undtagelse for
græske passagerskibe.
1. Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Kommissionen anfører, at forslaget har til formål at revidere et eksisterende direktiv, og at et direktiv derfor er den
eneste mulige fællesskabsforanstaltning. Danmark er enig i Kommissionens betragtning.
1. Gældende dansk ret
Området er i dansk ret reguleret af lov om sikkerhed til søs. De detaljerede bestemmelser fremgår af Meddelelser
fra Søfartsstyrelsen D.
Stockholm-aftalen finder ikke anvendelse på skibe i indenrigsfart.
Alle nye passagerskibe i indenrigsfart samt eksisterende passagerskibe på indenrigsruter i klasse A og B skal
opfylde kravene i SOLAS 90. Eksisterende passagerskibe på indenrigsruter i klasse C og D skal alene opfylde
nationale regler, hvilket i Danmark er de såkaldte STAB 92 regler, som indtil 1995 var den internationale standard
for eksisterende skibe i international fart.
1. Høring
Forslaget har været i skriftlig høring i EF-Specialudvalget vedrørende skibsfartspolitiske spørgsmål, hvor
søfartserhvervets parter er repræsenteret.
Danmarks Rederiforening finder, at relevansen af at indføre SOLAS 90 for ro-ro passagerskibe på indenrigsruter i
klasse C og D bør vurderes. Foreningen finder det endvidere betænkeligt, at passagerer med bagage, indkøbsvogne
eller barnevogne omfattes af definitionen på bevægelseshæmmede personer.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461898_0004.png
De Samvirkende Invalideorganisationer finder det overordentligt positivt, hvis der udarbejdes bindende
retningslinjer for tilgængeligheden til og om bord på passagerskibe. Organisationerne ønsker, at
bevægelseshæmmede defineres bredt som alle med handicap, bevægelseshandicappede, blinde,
udviklingshæmmede, hørehæmmede m.v. De vurderer, at specifikke tekniske krav bør være universelle i alle
medlemslande, og finder ikke lempeligere krav i forbindelse med ombygninger tilfredsstillende, med mindre de
forudsætter en konkret dispensation fra rette myndighed. Endelig finder organisationerne, at reglerne bør
implementeres med det samme.
1. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Forslaget skønnes ikke at få lovgivningsmæssige konsekvenser.
Forslaget kan få betydelige statsfinansielle konsekvenser. Efter det udvidede totalbalanceprincip kan staten helt
eller delvis pålægges at finansiere erstatningstonnage eller stabilitetsmæssig opgradering af op til 10 færger, som
enten er ejet eller får dækket deres underskud af amter og kommuner. I forbindelse med STAB 92 opgraderingen i
midten af 1990’erne overførte staten 36 mio. kr. til amter og kommuner.
1. Samfundsøkonomiske konsekvenser
Danmark har ingen indenrigsruter i klasse A. Ruterne til Læsø og over den sydlige del af Storebælt er i klasse C,
men besejles af ny tonnage bygget i henhold til stabilitetskravene i SOLAS 90. Forslaget vedrørende disse klasser
har derfor ingen samfundsøkonomiske konsekvenser.
Ruterne til Anholt, Bornholm og Christiansø samt mellem Sjællands Odde og Ebeltoft er i klasse B. Forslaget har
alene konsekvenser for ruten til Anholt, hvor den eksisterende færge senest i 2011 skal opgraderes til Stockholm-
aftalens særlige stabilitetskrav. Som følge af det gældende direktiv 98/18/EF skal færgen imidlertid allerede i 2009
opgraderes fra STAB 92 til SOLAS 90 og skønnes på dette tidspunkt uden væsentlige merudg ifter i stedet at
kunne opgraderes til Stockholm-aftalens stabilitetskrav. Endvidere er en ny færge under bygning. Senest i 2015
skal den opfylde Stockholm-aftalens stabilitetskrav, men skønnes uden væsentlige merudgifter at kunne bygges, så
den opfylder kravene, allerede når den sættes i drift. Forslaget vedrørende klasse B har derfor ingen eller kun ringe
samfundsøkonomiske konsekvenser.
Øvrige danske ruter er i klasse D og omfatter i alt 27 færger. Forslaget indebærer, at 10 ældre færger på disse ruter
skal opgraderes fra STAB 92 til SOLAS 90 eller alternativt udskiftes. Nye færger i den relevante størrelse koster
mellem 30 og 70 mio. kr. Forslaget vedrørende denne klasse kan derfor få betydelige samfundsøkonomiske
konsekvenser.
Opgradering af danske skibe vil give danske værfter og skibskonsulenter et potentielt marked for ombygninger,
beregninger og modelforsøg.
1.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget her ikke tidligere være forelagt.