Europaudvalget 2001-02 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 692
Offentligt
1461897_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget (2. samling)
(Alm. del - bilag 692)
økonomi- og finansministerråd
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
13. maj 2002
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Økonomi- og Erhvervsministeriets grundnotat
vedrørende forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om særlige stabilitetskrav til ro-ro passagerskibe,
KOM(2002) 158.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461897_0002.png
Forslag til Europa-Parlamentets og
Rådets
direktiv
om
særlige
stabilitetskrav til ro-ro passagerskibe,
KOM(2002) 158
Resumé
6. maj 2002
Sag 199920116
Arkivkode 01.80.03
Regelcenter
/ACM
1.
Forslaget indebærer, at den såkaldte
Stockholm-aftales særlige krav til stabilitet
for ro-ro ("roll on-roll off") passagerskibe
i international fart bliver gældende i hele
EU.
Forslaget kræver ikke lovændring og skønnes
ikke
at
statsfinansielle
eller
samfundsøkonomiske konsekvenser.
Baggrund og indhold
Med hjemmel i traktatens artikel 80, stk. 2, har
Kommissionen den 25. marts 2002 fremlagt et
forslag til direktiv om særlige stabilitetskrav for
ro-ro passagerskibe i international fart.
Forslaget kan vedtages med kvalificeret flertal
efter proceduren for fælles beslutningstagen i
artikel 251.
Forslaget, som er en del af Kommissionens
meddelelse om bedre sikkerhed for
passagerskibe i Fællesskabet, er fremsat i lyset
af det græske passagerskib EXPRESS
SAMINAs forlis i september 2000, hvorved 79
personer omkom.
Den internationale konvention om sikkerhed
for menneskeliv på søen, SOLAS, fastlægger
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461897_0003.png
en global standard for skibes evne til at undgå
at synke eller kæntre efter en kollision med et
andet skib. Konventionen gælder for alle
passagerskibe i international fart.
Efter ESTONIAs forlis i 1994 blev
konventionens standard forøget væsentligt ved
den såkaldte færgesikkerhedskonference i den
internationale søfartsorganisation, IMO. Der
blev desuden vedtaget en resolution, som gav
en gruppe lande mulighed for regionalt at
vedtage og håndhæve yderligere, men nærmere
angivne
stramninger
for
alle
ro-ro
passagerskibe på deres territorium. Med det
sigte indgik en række nordvesteuropæiske land
e, herunder Danmark, i 1996 Stockholm-
aftalen. Ingen sydeuropæiske lande indgik i
Stockholm-aftalen. I dag stilles der krav om, at
alle ro-ro passagerskibe i international fart på
danske havne opfylder disse særlige
stabilitetskrav.
Forslaget indebærer, at Stockholm-aftalens særlige krav til stabilitet for ro-ro passagerskibe i international fart bliver
gældende i hele EU. Efter forslaget skal nye skibe opfylde kravene den 1. januar 2004, mens eksisterende skibe skal
opfylde kravene den 1. oktober 2010.
1. Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Kommissionen anfører, at målet om at forbedre ro-ro passagerskibes overlevelsesevne ikke i tilstrækkelig grad kan
opfyldes af medlemsstaterne og derfor i overensstemmelse med subsidiaritetsprincippet bør gennemføres på
fællesskabsplan. Kommissionen anfører videre, at forslaget i overensstemmelse med proportionalitetsprincippet
begrænser sig til det minimum, der er nødvendigt for at nå dette mål.
Efter dansk opfattelse vil de særlige stabilitetskrav for ro-ro passagerskibe i samme omfang kunne gennemføres i hele
EU, hvis de sydeuropæiske medlemsstater vedtager en mellemstatslig aftale svarende til Stockholm-aftalen.
1. Gældende dansk ret
Området er i dansk ret reguleret af lov om sikkerhed til søs. De detaljerede bestemmelser fremgår af Søfartsstyrelsens
tekniske forskrift nr. 2 af 3. marts 1998 om særlige stabilitetskrav for ro-ro passagerskibe med vand på dæk i
international fart (Stockholm-aftalen).
1.
Høring
Forslaget har været i skriftlig høring i EF-Specialudvalget vedrørende skibsfartspolitiske spørgsmål, hvor
søfartserhvervets parter er repræsenteret.
Danmarks Rederiforening finder det tvivlsomt, om opgradering af sydeuropæiske skibe vil give dansk værfter og
skibskonsulenter et potentielt marked for ombygninger, beregninger og modelforsøg.
1. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Forslaget skønnes ikke at få lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.
1. Samfundsøkonomiske konsekvenser
I dag opfylder alle ro-ro passagerskibe i international fart på danske havne Stockholm-aftalens forøgede stabilitetskrav.
Forslaget skønnes på den baggrund ikke at få økonomiske konsekvenser for danske rederier.
2.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget her ikke tidligere være forelagt.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461897_0004.png