Europaudvalget 2001-02 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 801
Offentligt
1461789_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget (2. samling)
(Alm. del - bilag 801)
rådsmødereferater
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
10. juni 2002
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Beskæftigelsesministeriets og Socialministeriets
redegørelse for rådsmøde (beskæftigelses- og socialministre) den 3. juni 2002.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461789_0002.png
BESKÆFTIGELSESMINISTERIET
SOCIALMINISTERIET
LIGESTILLINGSAFDELINGEN
Rådsmødet for beskæftigelses- og socialministre den 3. juni 2002:
Referat.
Dagsordenens punkt 1: Godkendelse af dagsordenen.
Dagsordenen blev godkendt.
Dagsordenens punkt 2: Godkendelse af "A" punkts listen.
Listen over A-punkter blev godkendt.
Dagsordenens punkt 3: Forårstopmødet i Barcelona.
-
Information fra formandskabet
Formanden redegjorde kort for hovedpunkterne fra topmødet inden for området beskæftigelse og socialpolitik. Han
henviste til det sociale topmøde med deltagelse af arbejdsmarkedets parter, som havde været afholdt umiddelbart inden
topmødet, hvor parterne på europæisk plan havde fremlagt en aftale om opkvalificering, som Rådets repræsentanter
hilste velkomment.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461789_0003.png
Kommissæren fremhævede drøftelserne i Barcelona om at styrke beskæftigelsesstrategien, kvalifikationer og mobilitet,
herunder udarbejdelsen af en fælleseuropæisk sygesikringskort, ældres forbliven på arbejdsmarkedet,
børnepasningsfaciliteter, reduktion af fattigdom, vold mod kvinder og parternes rolle, særligt vedr. omstruktureringer.
Dagsordenens punkt 4: Kommissionens henstilling vedrørende de brede økonomiske retningslinier for medlemsstaternes
og Fællesskabets økonomiske politik i 2002.
-
Udveksling af synspunkter
Sagen blev drøftet under frokosten. Formanden orienterede efterfølgende formanden for ØKOFIN mundtligt. Samtidig blev
udtalelserne fra EMCO og SPC overgivet til ØKOFIN.
Dagsordenens punkt 5: Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning vedr. en modernisering af
rådsforordning 1408/71 vedr. koordination af sociale sikringssystemer.
-
Generel indstilling
Der var enighed blandt 14 medlemslande om de foreslåede ændringer af forordning 1408/71, afsnit I og II. Et
medlemsland tog et positivt undersøgelsesforbehold, hvilket medførte, at sagen må gå tilbage til Coreper.
Dagsordenens punkt 6: Forslag til Rådets forordning vedr. en udvidelse af rådsforordning 1408/71 til også at
omfatte tredjelandsborgere, som p.g.a. deres nationalitet ikke er dækket af forordningen.
-
Generel indstilling
Der var i Rådet politisk enighed om at vedtage forslaget, idet dog Tyskland og Østrig fastholdt deres forbehold til
forslaget om udvidelse af personkredsen for forordning 1408/71 for så vidt angik familieydelser.
Imidlertid kunne de øvrige medlemsstater acceptere de undtagelser for familieydelser, som var ønsket fra Tyskland og
Østrig, hvorved en vedtagelse blev mulig.
Danmark, der på grund af retsgrundlaget ikke er omfattet af forslaget, gav udtryk for, at der først senere kunne tages
stilling til en evt. parallelaftale.
Dagsordenens punkt 7: Det europæiske Andelsselskab (SCE)
a) Forslag til rådsforordning vedr. en statut for SCE
b) Forslag til Rådets direktiv, der supplerer statutten for SCE, for så vidt angår medarbejderindflydelse i SCE
-
Generel indstilling
Formanden understregede, at Rådet (Indre Marked) havde løst alle udeståender vedr. af forordningen. Der er fremsat tre
rådserklæringer og en italiensk erklæring i tilknytning hertil.
Direktivet vedr. medarbejderindflydelse i SCE'et og retsgrundlaget (art. 308) blev godkendt uden bemærkninger.
Kommissæren noterede sig, at Rådet enstemmigt havde ændret retsgrundlaget til artikel 308, og hun understregede
vigtigheden af at foretage fornyet høring af Europa-Parlamentet.
Formanden kunne herefter konstatere, at man var blevet enige om en generel indstilling vedr. forordningen og direktivet,
og at der skal foretages fornyet høring af EP.
Dagsordenens punkt 8: Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af Rådets direktiv
83/477/EØF vedr. beskyttelse af arbejdstagerne mod de risici, der er forbundet med udsættelse for asbest under
arbejdet.
-
Fælles holdning
Danmark fandt, at det foreliggende forslag var godt, idet det præciserede og udbyggede de nugældende
fællesskabsregler. Man fandt det især glædeligt, at forslaget indeholdte krav om oplæring, ligesom det også indebar en
sænkelse af grænseværdien.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461789_0004.png
Danmark bad om at få optaget en erklæring i rådsprotokollen, hvor man henstillede, at Kommissionen snarest muligt
forsøgte etableret et totalt forbud mod produktion af asbest i EU inden for de juridiske rammer for det Indre Marked.
Tyskland, Belgien, Grækenland støttede erklæringen.
Den fælles holdning var herefter vedtaget.
Dagsordenens punkt 9: Udkast til rådsresolution om Fællesskabets strategi for sikkerhed og sundhed på
arbejdspladsen 2002-2006.
-
Vedtagelse
Resolutionen blev vedtaget uden diskussion.
Dagsordenens punkt 10: Udkast til rådsresolution om kvalifikationer og mobilitet.
-
Vedtagelse
Resolutionen blev vedtaget med en mindre ændring på belgisk foranledning.
Dagsordenens punkt 11: Integration af kønsperspektivet i EU’s politikker.
a) Kønsaspektet i miljøpolitikken
b) Kønsaspektet i landbrugspolitikken
c) Dimensionen mænd/kvinder i forbindelse med strukturfondene
-
Information fra formandskabet
Efter formandens orientering foreslog Sverige, at der snarest blev oprettet et europæisk kønsinstitut.
Frankrig, Holland, Spanien og Danmark kunne umiddelbart støtte forslaget. Fra dansk side var man som udgangspunkt
positiv men pointerede, at et evt. forslag fra Kommissionen naturligvis måtte undersøges på sædvanlig vis, forinden
endelig stilling blev taget. Fra dansk side blev det i øvrigt oplyst, at man under dansk formandskab ville arbejde videre
med både mainstreaming og indikatorer inden for dette område.
Kommissionen vurderede, at der var behov for et sådant institut, der kan tage sig af spørgsmål, der ikke behandles i
andre institutioner. Man overvejede for tiden økonomien forbundet med oprettelsen og ville senere fremkomme med et
forslag.
Dagsordenens punkt 12: Vold mod kvinder.
a) Undersøgelse af fænomenet vold mod kvinder i medlemslandene
b) Guide om god praksis vedr. bekæmpelse af vold mod kvinder
-
Præsentation ved formandskabet
Kommissionen gav udtryk for, at der var tale om et problem med mange facetter, der derfor også blev behandlet i mange
rådsformationer.
Fra dansk side blev det oplyst, at man under det danske formandskab vil tage initiativ til udarbejdelse af indikatorer vedr.
vold mod kvinder.
Dagsordenens punkt 13: Rapport om den sociale beskyttelse 2001.
-
Præsentation
Formanden for Komitéen for Social Beskyttelse fremlagde rapporten og foreslog, at rapporteringen i fremtiden burde
finde sted hvert 2.-3. år. Der var ingen bemærkninger.
Dagsordenens punkt 14: Den anden verdenskonference om aldring.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461789_0005.png
-
Information fra formandskabet
Formandskabet forelagde sin note om Den Anden Verdenskonference om aldring. Det var ingen bemærkninger.
Dagsordenens punkt 15: Information om formandskabets aktiviteter
Formandskabet redegjorde for ministerkonferencen for ministre med ansvar for social sikring i Europa og Latinamerika
samt den europæiske kongres vedr. handicap. Der var ingen bemærkninger.
Dagsordenens punkt 16: Eventuelt
- Præsentation ved Kommissionen
a) Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv vedrørende arbejdsforhold for vikararbejdere
b) Forslag til Rådets henstilling vedrørende anvendelse af lovgivningen om sikkerhed og sundhed på
arbejdspladsen på selvstændige
Vedr. direktivforslaget om vikaransatte henviste kommissæren til, at det ikke var lykkedes for parterne at opnå en aftale.
Grundprincippet i forslaget var, at der ikke måtte ske diskrimination i forhold til fastansatte. Kommissæren fremhævede
de forskellige muligheder for at gøre undtagelse. Hun håbede, at forslaget kunne vedtages hurtigt.
Danmark beklagede, at parterne på europæisk plan ikke var nået frem til en aftale. Det var dansk opfattelse, at området
reguleres bedst i nationale overenskomster, og man ser gerne en redegørelse fra Kommissionen om forholdet til
subsidiaritetsprincippet. Danmark gav udtryk for, at man havde forståelse for, at der kan være et behov i andre lande, og
at man under det danske formandskab vil arbejde for at finde fleksible og praktiske løsning er i sagen.
Vedr. henstillingen om selvstændige og arbejdsmiljø fremhævede kommissæren, at de selvstændige er udsat for samme
risici som lønmodtagere. Flere medlemslande har sikret de selvstændige, og der bør indføres en beskyttelse i alle
medlemslande svarende til beskyttelsen af lønmodtagere.
Danmark oplyste, at man støtter initiativet, og at man under det danske formandskab vil tage sagen op på rådsmødet den
8. oktober for om muligt at vedtage henstillingen.