Europaudvalget 2001-02 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 857
Offentligt
1461734_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 5.6.2002
KOM(2002) 276 endelig
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN
OM
KONSEKVENSANALYSE
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN
OM KONSEKVENSANALYSE
Maj 2002
1.
I
NDLEDNING
Kommissionen har til hensigt at iværksætte konsekvensanalyse som et middel til at forbedre
kvaliteten af og sammenhængen i processen til udvikling af politikker. Konsekvensanalyse vil
således bidrage til effektive lovgivningsmæssige rammer og endvidere til en mere
sammenhængende gennemførelse af den europæiske strategi for bæredygtig udvikling. Med
konsekvensanalyse identificeres mulige positive og negative virkninger af foreslåede
foranstaltninger, og derved skabes der grobund for at foretage kvalificerede politiske
vurderinger af forslaget og for at afveje for og imod med henblik på indsatsen for at nå
konkurrerende målsætninger. Det giver også mulighed for at fuldføre gennemførelsen af
protokollen om anvendelse af nærhedsprincippet og proportionalitetsprincippet, som er
knyttet til Amsterdam-traktaten.
I denne meddelelse gøres der rede for, hvorledes processen med konsekvensanalyse vil blive
gennemført i Kommissionen gradvis fra 2003 for
alle større initiativer,
dvs. initiativer, der
fremlægges i den årlige politikstrategi eller senere i Kommissionens arbejdsprogram. I et af
bilagene gøres der rede for hovedelementerne i konsekvensanalysemetoden. De tekniske
retningslinjer for gennemførelsen offentliggøres i september 2002.
1.1.
Politisk baggrund
I denne meddelelse fastlægger Kommissionen en ny integreret metode for konsekvensanalyse,
således som det blev vedtaget på Det Europæiske Råds møde i Göteborg og Laeken.
Konsekvensanalyse er en aktion inden for rammerne af handlingsplanen for bedre lovgivning
(se dokument KOM(2002) 278).
For ganske nylig forpligtede Kommissionen sig på topmødet i Laeken til at gennemføre bedre
lovgivningsprincipper, herunder en metode til konsekvensanalyse i forbindelse med
lovgivning. Dette er en opfølgning på Kommissionens egen hvidbog om nye styreformer.
Kommissionen følger også op på Göteborg-topmødet, hvor den forpligtede sig til at
gennemføre en bæredygtig udvikling og iværksætte et instrument til bæredygtigheds-
vurdering. Hvad angår bæredygtighedsvurdering har Kommissionen i sin meddelelse fra
februar 2001 "Mod et globalt partnerskab for en bæredygtig udvikling" tilføjet den eksterne
dimension af bæredygtig udvikling.
Med den nye konsekvensanalysemetode indarbejdes alle sektoranalyser vedrørende direkte og
indirekte konsekvenser af en foreslået foranstaltning i et globalt instrument, og dermed
bevæger man sig væk fra den nuværende situation med en lang række ufuldstændige og
sektorbestemte analyser. Dermed opnås et sæt fælles spørgsmål, mindstestandarder for
analyse og et fælles format for rapporter. Men den nye metode vil dog være tilstrækkelig
fleksibel til, at den kan tilpasses forskellene mellem Kommissionens politikker og tage
hensyn til specifikke omstændigheder inden for de enkelte politikområder.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1.2.
Gevinsten ved at indføre konsekvensanalyse
Konsekvensanalyse er en proces af systematisk analyse af de mulige indvirkninger i
forbindelse med de offentlige myndigheders indgriben. Konsekvensanalyse er som sådan en
integrerende del af udformning af politikforslag og af processen med at gøre
beslutningstagerne opmærksomme på mulige virkninger.
Konsekvensanalyse er en hjælp til beslutningstagerne, ikke en erstatning for politiske
vurderinger.
Politisk vurdering omfatter således komplekse hensyn, der går langt ud over et
forslags forventede virkninger. En konsekvensanalyse vil ikke nødvendigvis give sig udslag i
klare og entydige konklusioner eller anbefalinger. Men den indeholder dog vigtige
oplysninger for beslutningstagerne om konsekvenserne af politiske beslutninger.
Konsekvensanalyse er også et effektivt og værdifuldt kommunikationsværktøj. Høringer af de
interesserede parter vil udmønte sig i nyttige diskussioner og bringe værdifulde oplysninger
og analyser på bordet. Når Kommissionen gennemfører en konsekvensanalyse, vil den søge at
indhente en bred vifte af synspunkter, og processen vil, som fastlagt i meddelelsen om
generelle principper og minimumsstandarder for høring, være åben og gennemsigtig.
1.3.
Opbygning af en integreret konsekvensanalyseproces
Denne indfaldsvinkel til konsekvensanalyse har til formål at integrere, styrke, strømline
og erstatte alle nuværende særskilte konsekvensanalyseordninger i forbindelse med
Kommissionens forslag.
·
Kommissionen har betydelig erfaring med konsekvensanalyser inden for afgrænsede
områder. De nuværende metoder omfatter f.eks. konsekvenser for virksomheder,
samhandel, miljø, sundhed, ligestillingsspørgsmål og beskæftigelse. Disse konsekvens-
analyser er dog ofte ufuldstændige, da de udelukkende behandler visse konsekvenser.
Denne ufuldstændige indfaldsvinkel har gjort det svært for beslutningstagerne at afveje for
og imod og sammenligne forskellige scenarier i forbindelse med et bestemt forløb.
Konsekvensanalysen vil træde i stedet for de nuværende krav til
virksomhedskonsekvensanalyser, kønsspecifikke analyser, konsekvensanalyser for små og
mellemstore virksomheder, konsekvensanalyser af samhandelen, konsekvensanalyser af
lovgivning osv. Det nye integrerede konsekvensanalyseværktøj bygger på eksisterende
praksis, som indarbejdes i det nye værktøj.
·
Konsekvensanalysens anvendelsesområde og metodologi vil naturligvis variere afhængigt
af det initiativ, der ses nærmere på. Særligt vil konsekvensanalyse af en række
udgiftsprogrammer, forhandlingsoplæg til internationale aftaler og hvidbøger kræve en
tilpasning af den fremgangsmåde, der anvendes til konsekvensanalyse af
lovgivningsforslag.
·
Konsekvensanalyseprocessen er en vigtig etape i Kommissionens bestræbelser på at styrke
sin evalueringskultur. Det bør dog bemærkes, at (budgetmæssig) forhåndsevaluering og
konsekvensanalyse har forskellige funktioner og formål.
Ved forhåndsevaluering
fokuseres der især på valuta for pengene, dvs. omkostningseffektivitet i forbindelse
med EF-budgettet for alle foreslåede udgiftsprogrammer/udgiftsaktioner.
Konsekvensanalyse derimod er rettet mod politikker, og der fokuseres på
undersøgelser af, hvorvidt virkningerne af større politikforslag er bæredygtige og
overholder principperne om bedre lovgivning.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
I henhold til finansforordningen er der en forpligtelse til at gennemføre
forhåndsevalueringer for alle forslag, der omfatter budgetmidler. Denne forpligtelse vil
også bestå for fremtiden. På den anden side kan konsekvensanalyse anvendes i forbindelse
med visse forslag, der omfatter budgetmidler. På grund af det delvise overlap i de to
metoder, indarbejdes forhåndsevalueringens særlige aspekter i disse tilfælde i den samlede
konsekvensanalyse, der dækker bedre lovgivning og bæredygtighed. I praksis vil
konsekvensanalysen således medtage de specifikke elementer for forhåndsevaluering, som
i visse tilfælde ikke dækkes (særligt spørgsmål i forbindelse med omkostningseffektivitet).
Således
undgås dobbeltarbejde
og kravene i finansforordningen opfyldes.
1.4.
Gennemførelsen
-
En
gradvis
konsekvensanalyseprocedurer.
indførelse
af
de
integrerede
Konsekvensanalyseprocedurerne vil blive introduceret gradvist.
For at sikre en gradvis indfasning af processen vil Kommissionen fra og med vedtagelsen af
arbejdsprogrammet for 2003 identificere en række forslag, som skal underkastes en udvidet
konsekvensanalyse, jf. afsnit 3.2.
Den orienterende analyse, jf. afsnit 3.1, skal anvendes for alle forslag, der fremlægges i
forbindelse med den årlige politikstrategi for 2004, som Kommissionen vedtager i
februar
2003.
På grundlag af de orienterende analyser vil Kommissionen i forbindelse med denne
vedtagelse ligeledes udvælge forslag, hvor der er behov for en udvidet analyse forud for den
årlige politikstrategi og arbejdsprogrammet for 2004. Systemet vil være fuldt ud operationelt i
2004/2005.
Da processen indføres gradvist, er det klart, at konsekvensanalyserne i det første år ikke vil
være helt fuldstændige. Det påregnes, at alle detaljer medtages fra 2004.
De tekniske retningslinjer for gennemførelsen vil foreligge i
september 2002.
Disse tekniske
retningslinjer baseres på de eksisterende retningslinjer fra Kommissionens tjenestegrene,
navnlig retningslinjerne for forhåndsevaluering.
1.5.
Deltagelse af andre institutioner og medlemsstaterne
Som foreslået i Kommissionens oplæg til Laeken-topmødet og i dokumenter til Europa-
Parlamentet, bør andre institutioner opfordres til at anvende lignende nye arbejdsmetoder.
Dette skal især gøre sig gældende for omfattende ændringer af forslag fra Kommissionen (jf.
afsnit 2.3 i handlingsplanen for bedre lovgivning, KOM(2002) 278).
Medlemsstaterne bør gennemføre konsekvensanalyser, når de gør brug af deres initiativret til
ny lovgivning (retlige og indre anliggender). Derudover bør medlemsstaterne indsende en
konsekvensanalyse af forslag til nationale bestemmelser, som meddeles til Kommissionen.
Kommissionen forventer i overensstemmelse med henstillingerne fra Mandelkern-gruppen, at
medlemsstaterne, hver gang de anmelder lovgivning til Kommissionen og de andre
medlemsstater, systematisk vil vedlægge den tilhørende nationale konsekvensanalyse, såfremt
en sådan analyse foreligger. Derudover opfordres medlemsstaterne også til at fastlægge
standarder for høring og for konsekvensanalyse ved gennemførelsen i national ret af de
direktiver, der overlader dem et vist spillerum i forbindelse med gennemførelsen heraf.
Resultatet af analysen bør fremsendes til Kommissionen for at fremme feedback på EU-
niveau.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461734_0005.png
Som fastlagt i meddelelsen om en handlingsplan med henblik på "bedre og enklere
lovgivningsmæssige rammer" (Indledning, s. 5) har Kommissionen til hensigt at konsultere de
andre institutioner med sigte på at indgå en aftale om de interinstitutionelle aspekter.
Indførelsen af en integreret konsekvensanalyseproces vil bidrage til at forbedre
kvaliteten og sammenhængen i udformningen af politikker. Den vil også skabe øget
gennemsigtighed, bedre kommunikation og information om Kommissionens forslag. Det
betyder dog ikke, at den erstatter den politiske beslutning.
Den nye strømlinede metode indføres gradvis med den fornødne fleksibilitet, så
forskellene mellem de mange typer politikinitiativer kan imødekommes, og dermed vil
konsekvensanalysen erstatte de eksisterende evalueringsværktøjer med det formål at
undgå dobbeltarbejde.
2.
D
ÆKNING
Konsekvensanalyse gælder for alle væsentlige forslag, dvs. forslag, der fremlægges af
Kommissionen i den årlige politikstrategi eller i arbejdsprogrammet.
Inden for den overordnede målsætning for "bedre lovgivning" er målet for
konsekvensanalyseprocessen, at Kommissionen baserer sin beslutning på en grundig analyse
af den mulige indvirkning på samfundet og på en afbalanceret vurdering af de politiske
instrumenter, der er til rådighed.
Princippet er, at al lovgivning fra Kommissionen og alle andre politiske forslag, som foreslås
indarbejdet i den årlige politikstrategi eller Kommissionens lovgivnings- og arbejdsprogram
som fastslået inden for rammerne af den strategiske planlægnings- og
programmeringsprocedure
1
, skal underkastes en konsekvensanalyse, såfremt de har
potentielle økonomiske, sociale, arbejdsmarkedsmæssige og/eller miljømæssige virkninger
og/eller forudsætter foranstaltninger i forbindelse med gennemførelsen. Det grundlæggende
kriterium er derfor, at der indsendes et forslag om optagelse i Kommissionens årlige
politikstrategi og/eller arbejdsprogram.
Et yderligere princip gælder for de forslag, der indsendes til optagelse i den årlige
politikstrategi eller i arbejdsprogrammet, idet konsekvensanalysen kun gennemføres for:
lovgivningsforslag såsom direktiver og forordninger
i et passende format andre forslag såsom hvidbøger, udgiftsprogrammer og
forhandlingsdirektiver i forbindelse med internationale aftaler, der har
økonomiske, sociale, arbejdsmarkedsmæssige eller miljømæssige virkninger.
Men visse forslagstyper vil dog normalt være undtaget fra konsekvensanalyseproceduren.
Dette omfatter f.eks. grønbøger på områder, hvor politikken endnu er under udarbejdelse,
periodiske beslutninger og rapporter fra Kommissionen, forslag som følge af internationale
forpligtelser og udøvelse af beføjelser, f.eks. gennemførelsesbestemmelser, lovbundne
bestemmelser og tekniske opdateringer, herunder tilpasninger til den tekniske udvikling.
Foranstaltninger, der vedtages i kraft af Kommissionens beføjelser til at overvåge den
1
Som fastlagt i meddelelsen af 25. juli 2001 - SEK(2001) 1197.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461734_0006.png
korrekte gennemførelse af fællesskabslovgivningen, er ligeledes undtaget. Kommissionen kan
dog i visse tilfælde vælge at gennemføre en konsekvensanalyse.
Herudover skal det bemærkes, at i uforudsete tilfælde eller i tilfælde af force majeure vil
Kommissionen anvende bestemmelserne i denne meddelelse med den nødvendige
fleksibilitet. I den forbindelse vil der blive taget behørigt hensyn til de forpligtelser, der
skyldes nødsituationer, internationale forpligtelser, humanitære rettigheder samt sikkerheds-
spørgsmål.
Konsekvensanalyse gælder for alle væsentlige initiativer, dvs. initiativer, der fremlægges
af Kommissionen i den årlige politikstrategi eller i arbejdsprogrammet, uanset om det
er lovgivningsforslag eller andre forslag, der måtte have økonomiske, sociale,
arbejdsmarkedsmæssige og miljømæssige virkninger.
3.
K
ONSEKVENSANALYSENS TO FASER
:
Det er hensigten at integrere konsekvensanalyseproceduren i planlægningsforløbet med
strategisk planlægning og programmering/aktivitetsbaseret ledelse
2
.
Kommissionens konsekvensanalyseprocedure er opdelt i to faser.
3.1
Orienterende analyse
a) Anvendelsesområde
Den orienterende analyse giver et første overblik over det pågældende problem, mulige
modeller og berørte områder. Denne analyse fungerer som et filter, således at
kommissærkollegiet kan identificere forslag, der skal underkastes en udvidet
konsekvensanalyse (jf. punkt 3.2). Den orienterende analyse er nødvendig for at et forslag kan
optages i den årlige politikstrategi, eller i arbejdsprogrammet, hvis et forslag ikke på et så
tidligt tidspunkt kan defineres i detaljer. Kommissionens afgørelse bekræfter udvælgelsen af
de væsentlige forslag i den årlige politikstrategi, som gøres til genstand for en udvidet
konsekvensanalyse.
Denne indledende analyse resulterer i en
kort erklæring
(jf. bilag 1), der fokuserer på
følgende hovedfaktorer:
Identifikation af problemet/målsætninger og det ønskede resultat
Identifikation af de vigtigste modeller til at nå målsætningen, under
hensyntagen til spørgsmål vedrørende proportionalitetsprincippet og
nærhedsprincippet og foreløbige fingerpeg om de forventede virkninger
Beskrivelse af de forberedende etaper, som allerede er gennemført og planlagt
(høring af de interesserede parter, undersøgelser) og en angivelse af, hvorvidt
der er behov for en udvidet konsekvensanalyse
3
2
3
Defineret i meddelelsen om aktivitetsbaseret management SEK(2001) 1197
Eventuelt angivelse af, om det på et senere tidspunkt bliver nødvendigt med yderligere
konsekvensanalyse, f.eks. hvis der foreslås gennemførelsesforanstaltninger.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461734_0007.png
Den orienterende analyse bør følge den metode, som fastlægges i de generelle retningslinjer,
og evalueringserklæringen bør opfylde ovenstående standardspørgsmål for orienterende
analyser.
b) Tidsplan:
Den orienterende analyse skal gennemføres tidligt i politikudformningsforløbet som en
forudsætning for, at et lovgivnings- eller politikforslag kan indarbejdes i den årlige
politikstrategi, som udarbejdes i februar for det efterfølgende år, og den skal senest
færdiggøres i november inden indarbejdelsen i Kommissionens arbejdsprogram.
Erklæringerne med orienterende analyser for alle forslag bør være Kommissionen i hænde til
gennemgang inden vedtagelsen af arbejdsprogrammet.
3.2
Udvidet konsekvensanalyse
a) Kommissionens beslutning
På grundlag af erklæringen med orienterende analyse beslutter Kommissionen i den årlige
politikstrategi eller senest i arbejdsprogrammet for det kommende år, hvilke forslag der skal
gennemføres en udvidet konsekvensanalyse af. I forbindelse med denne beslutning tager
Kommissionen bl.a. følgende kriterier i betragtning:
Vil forslaget medføre væsentlige økonomiske, miljømæssige, sociale og/eller
arbejdsmarkedsmæssige virkninger for en eller flere specifikke sektorer, og vil
forslaget have en væsentlig virkning på de mest fremtrædende berørte parter?
Udgør forslaget en væsentlig politikreform i en eller flere sektorer?
b) Formål
Formålet med en udvidet konsekvensanalyse er normalt dobbeltsidet:
Gennemførelse af en mere dybtgående analyse af de potentielle virkninger for
økonomien, samfundet og miljøet.
Høring af de interesserede parter og relevante eksperter i overensstemmelse
med de minimumsstandarder for høring, som følger retningslinjerne i
Kommissionens meddelelse om høring, samtidig med at der tages behørigt
hensyn til undtagelser i tilfælde af specifikke høringskrav i henhold til
traktaterne eller internationale aftaler. Dette er vigtigt i forbindelse med
indsamling af data og information samt bekræftelse heraf. Høringsprocessen
bør derudover give mulighed for videre hensyn, f.eks. etiske og politiske
spørgsmål. De vigtigste resultater af høringen bør resumeres i
konsekvensanalyserapporten.
I forbindelse med forberedelse af en udvidet konsekvensanalyse er det vigtigt at overveje,
hvorledes der kan indsamles yderligere oplysninger, således at nøglespørgsmålene kan
besvares fyldestgørende
4
. Hvor det ikke er muligt at indsamle alle relevante data inden for en
rimelig frist, vil der blive anvendt kvalitative eller ufuldstændige data. I sådanne tilfælde skal
4
Den udvidede konsekvensanalyse skal følge de tekniske retningslinjer for konsekvensanalyse, som
Generalsekretariatet udsteder i efteråret 2002, samt den generelle metode, som er beskrevet i bilag 2 til
denne meddelelse. Hvor det er nødvendigt, kan tjenestegrenene vælge at anvende eksterne eksperter.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
der i god tid planlægges en midtvejsevaluering og/eller efterfølgende evaluering som
grundlag for den næste revision af lovgivningen (disse evalueringer skal følge reglerne i
Kommissionens meddelelse om evalueringer, jf. bilag 2, afsnit 5).
Den ansvarlige tjenestegren bør fremlægge resultaterne af analysen i en rapport, som indgår i
konsultationen af de forskellige tjenestegrene vedrørende det pågældende forslag.
Konsekvensanalyserapporten bør endvidere sendes til de øvrige institutioner som et
arbejdsdokument, når Kommissionen har vedtaget forslaget. Et resumé af de vigtigste
resultater indarbejdes i begrundelsen.
c) Tidsplan
I de fleste tilfælde vil den udvidede konsekvensanalyse blive gennemført efter vedtagelsen af
den årlige politikstrategi i foråret. Generaldirektoraterne skal derefter udarbejde rapporter om,
hvor langt de er nået med den udvidede konsekvensanalyse, som er en betingelse for at
indarbejde et forslag i arbejdsprogrammet om efteråret.
Den udvidede konsekvensanalyse skal være afsluttet senest, når forslaget kommer til
konsultation i de forskellige tjenestegrene, og alle konsekvensanalyserapporter skal
vedlægges de øvrige konsultationsdokumenter.
d) Tilrettelæggelse af den udvidede konsekvensanalyse
For forslag, som Kommissionen har besluttet at underkaste en udvidet konsekvensanalyse, vil
proceduren adskille sig på to måder: først hvad angår antallet af detaljer, og dernæst hvad
angår de organisatoriske bestemmelser.
·
Konsekvensanalysen skal gennemføres i overensstemmelse med princippet om
proportionelle analyser, dvs. at antallet af detaljer varierer afhængigt af forslagets
potentielle virkninger. Dette betyder, at analysen vil være mere
tilbundsgående
jo større
potentielle virkninger, forslaget vil have. Således skal foranstaltninger, der vil kunne have
alvorlige negative bivirkninger eller især vil berøre visse samfundsgrupper, underkastes en
mere dybdegående analyse end mindre tekniske ændringer til forordninger. Ligeledes skal
analysen tilpasses de særlige omstændigheder inden for det berørte politikområde, således
at der tages hensyn til forskellene mellem de aktiviteter, der gennemføres af
tjenestegrenene og de specifikke lovbetingede forpligtelser.
·
Normalt skal det ansvarlige generaldirektorat gennemføre den udvidede
konsekvensanalyse, idet der informerer Generalsekretariatet og involverer andre general-
direktorater i tilfælde, hvor disse kan blive berørt af forslaget (evt. med bistand fra eksterne
eksperter).
Hvad angår forslag med de største tværgående konsekvenser og størst politisk betydning
kan Kommissionen i visse tilfælde beslutte, at det generaldirektorat, der har ansvar for
konsekvensanalysen, skal bistås af en tværtjenstlig gruppe, som det normalt har forsæde i,
og som har deltagelse af de mest berørte generaldirektorater og Generalsekretariatet.
Kommissionen skal sikre, at der ved udformningen af disse forslag tages hensyn til
horisontale aspekter på tværs af sektorerne, særligt økonomiske, sociale,
arbejdsmarkedsmæssige og miljømæssige virkninger, så tidligt som muligt i processen.
Den tværtjenstlige gruppe har til opgave at definere formålet med den udvidede
konsekvensanalyse samt overvåge de fremskridt, der gøres, og færdiggørelsen af
konsekvensanalyserapporterne vedrørende tværgående forslag
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461734_0009.png
Gennemførelsen af konsekvensanalyse hører under den pågældende tjenestegrens
ansvarsområder, hvorimod Generalsekretariatet skal koordinere en basisstøtteenhed for den
nye konsekvensanalyseproces via SPP/ABM-cyklussen og Generalsekretariatets netværk,
som særligt skal behandle udvælgelse af og kontrol med forslag i henhold til reglerne for
den udvidede konsekvensanalyse. Generalsekretariatet skal koordinere udstedelsen af
retningslinjer, tilrettelæggelse af uddannelse og udveksling af god praksis og overvåge den
endelige kvalitet af de gennemførte konsekvensanalyser.
·
Resultaterne fremlægges i en konsekvensanalyserapport, som vedlægges de øvrige interne
konsultationsdokumenter. Konsekvensanalysen vil træde i stedet for de nuværende
analyser, som gennemføres af generaldirektoraterne, såsom konsekvensanalyser af
lovgivningen, virksomhedskonsekvensanalyse, vurderinger af virkninger på miljøet osv.
(jf. 1.3), som nu falder under kravene til denne kategori.
Princippet om proportionel analyse udgør grundlaget for denne proces.
Processen er opdelt i to etaper: Først en sorteringsmekanisme på grundlag af en kort
orienterende analyse af alle forslag til arbejdsprogrammet og dernæst en udvidet
analyse af udvalgte forslag.
4.
E
N HJÆLP TIL BESLUTNINGSTAGERNE
Konsekvensanalyse er en hjælp til beslutningstagerne, ikke en erstatning for politiske
vurderinger.
Hovedbestanddelene i den udvidede konsekvensanalyse er beskrevet i bilag 2.
Hvad angår valg af politik vil de endelige modeller (dvs. et udkast til et forslag fra
Kommissionen, som forelægges kommissærerne til afgørelse) træde frem som følge af
konsekvensanalyseprocessen. I visse tilfælde kan konsekvensanalysen pege på en foretrukken
grundlæggende metode og det optimale politikinstrument tidligt i processen. Efterfølgende
analyse vil da fokusere på at forbedre forslagets effektivitet med hensyn til ændringer til
vigtige konstruktionsparametre eller stringens. Analysen kan også identificere
ledsageforanstaltninger til at opnå de maksimale positive virkninger og de minimale negative
virkninger.
Begrundelserne for det foretrukne model skal klart anføres i konsekvensanalyserapporten.
Alternative instrumenter, der opfylder de samme politiske mål, skal også tages i betragtning
på et tidligt tidspunkt i udarbejdelsen af forslag til ny politik.
Hvad angår valg af instrumenter kan de almindelige former for politikinstrumenter omfatte:
præskriptive reguleringsforanstaltninger (f.eks. standarder for luftkvalitet)
metoder til samregulering (f.eks. dialog mellem arbejdsmarkedets parter)
markedsbaserede instrumenter (f.eks. handel med emissionstilladelser,
beskatning)
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461734_0010.png
finansielle interventioner (f.eks. beskatning, støtte, samfinansiering, risikovillig
startkapital eller risikofinansiering)
aktioner med henblik på frivillige aftaler eller selvregulering
information, netværkssamarbejde eller koordinerende aktiviteter
rammedirektiver, jf. handlingsplanen om bedre lovgivning
den åbne koordineringsmetode.
Valget af et instrument skal naturligvis være i overensstemmelse med de relevante
traktatbestemmelser. En kombination af ovenstående instrumenter bør også overvejes,
hvorved der tages hensyn til Fællesskabets og medlemsstaternes traktatbestemte beføjelser.
Konsekvensanalyse er en hjælp til beslutningstagerne, ikke en erstatning for politiske
vurderinger.
Analyserapporten begrunder den valgte model, efter at de alternative muligheder er
blevet undersøgt.
5.
F
REMLÆGGELSE OG OFFENTLIGGØRELSE
Erklæringerne med orienterende analyser vedlægges som bilag til Kommissionens
arbejdsprogram som et arbejdsdokument fra en af tjenestegrenene.
De endelige konsekvensanalyserapporter vedlægges de øvrige konsultationsdokumenter (jf.
bilag 3). Derudover skal midtvejsresultaterne af den udvidede konsekvensanalyse formidles
hurtigst muligt til de mest berørte generaldirektorater.
De vigtigste resultater af de orienterende og/eller udvidede analyser skal resumeres i
begrundelsen. De endelige rapporter skal også vedlægges forslaget, når det forelægges
Kommissionen til endelig beslutning. Dette tilsidesætter ikke kravet om fremlæggelse af en
finansieringsoversigt. Konsekvensanalyserapporterne vedtages derefter af Kommissionen som
supplerende arbejdsdokumenter fra tjenestegrenene og videresendes sammen med forslaget til
de andre institutioner.
Kommissionen skal sikre fuldstændig gennemsigtighed angående resultaterne af
konsekvensanalysen, både den orienterende og den udvidede analyse.
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
BILAG:
(1)
(2)
(3)
OPSTILLING AF ERKLÆRINGEN MED ORIENTERENDE ANALYSE
KONSEKVENSANALYSENS BESTANDDELE
VEJLEDENDE OPSTILLING AF DEN UDVIDEDE KONSEKVENSANALYSE
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461734_0012.png
BILAG 1
Erklæring med orienterende analyse
1.
I
DENTIFIKATION AF PROBLEMET
Beskriv det problem, som politikken/forslaget forventes at løse:
Angiv potentielt ubæredygtige tendenser i forbindelse med problemet,
- økonomisk:
- socialt og arbejdsmarkedsmæssigt:
- miljømæssigt:
Angiv potentielle uoverensstemmelser mellem de tre dimensioner eller med andre politikker.
2.
F
ORSLAGETS MÅLSÆTNING
Hvad er den overordnede politiske målsætning hvad angår forventede virkninger?
3.
M
ULIGE MODELLER
Grundlæggende metode, der foreslås anvendt til at nå målet:
Hvilke politikinstrumenter har været overvejet?
Hvorledes overholder de identificerede modeller henholdsvis nærhedsprincippet og
proportionalitetsprincippet?
Hvilke modeller kan udelukkes på dette tidlige tidspunkt?
4.
V
IRKNINGER
POSITIVE OG NEGATIVE
På en foreløbig basis anføres de valgte modellers forventede positive og negative virkninger,
især med hensyn til økonomiske, sociale, arbejdsmarkedsmæssige og miljømæssige
konsekvenser
Anfør hvilke målgrupper, der berøres og evt. alvorlige virkninger for en specifik social
gruppe, økonomisk sektor eller region (i eller udenfor EU) på kort sigt, på mellemlang og på
lang sigt?
5.
O
PFØLGNING
Hvilke forberedende etaper er allerede gennemført (høringer, undersøgelser)?
Anbefales en udvidet konsekvensanalyse? Ja/nej
Er der planer om høring? Ja/nej
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461734_0013.png
BILAG 2
Den udvidede konsekvensanalyses vigtigste bestanddele (KA)
Følgende spørgsmål bør stilles ved gennemførelsen af en udvidet konsekvensanalyse:
(1)
(2)
(3)
(4)
(5)
hvilket problem
fællesskabsniveau
forventes
politikken/forslaget
at
behandle,
merværdi
hvilken hovedmålsætning forventes politikken/forslaget at nå
hvilke er de vigtigste modeller, der kan komme på tale, til at nå målsætningen
hvilke virkninger – positive og negative – forventes de forskellige modeller at få
hvorledes kan resultaterne og virkningerne af politikken/forslaget overvåges og
evalueres
Der kan forekomme gentagelser i analysen. Spørgsmålene skal derfor ikke nødvendigvis
behandles i ovenstående rækkefølge.
1.
A
NALYSE AF PROBLEMET
Det første spørgsmål i konsekvensanalyseprocessen vedrører identifikation og analyse af
problemet/problemerne på et eller flere politikområder. Problemet skal beskrives økonomisk,
socialt, arbejdsmarkedsmæssigt og miljømæssigt. Det udtrykkes så konkret som muligt
kvalitativt, kvantitativt og om muligt finansielt. Indgrebets hastende karakter og eventuelle
risici
5
forbundet med den oprindelige situation skal også identificeres.
Mange analyser på første etape er mangelfulde, da relationerne mellem årsager og virkninger
ikke konstateres, men blot antages. Det er derfor afgørende at give en præcis og objektiv
beskrivelse af årsagsrelationerne. Analysen bør endvidere referere til resultaterne af tidligere
konsultationer, f.eks. erfaringer fra grønbøger.
2.
I
DENTIFIKATION AF POLITIKMÅLSÆTNINGEN
På grundlag af problemanalysen udtrykkes målsætningerne i forventede resultater inden for
en vis periode (dvs. som "mål" og ikke "midler"). Hvor det er relevant, anføres også tidligere
fastsatte målsætninger (f.eks. i traktaten, eksisterende lovgivning, politikker, anmodninger fra
Det Europæiske Råd osv.) samt det retsgrundlag, som et forslag eventuelt skal baseres på.
De oprindelige målsætninger kan revideres/justeres som et resultat af den analyse, der
gennemføres ifølge punkt 3.3-3.6.
5
En risiko defineres almindeligvis som en begivenhed, der kan føre til et uønsket eller negativt resultat.
Risikoen er kendetegnet ved, at en begivenhed kan forekomme og ved den efterfølgende virkning, hvis
begivenheden forekommer. Tilsammen frembringer disse to faktorer et vist
risikoniveau.
Analysen
skal undersøge risikoniveauet, og hvorledes dette kan bedres.
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3.
I
DENTIFIKATION AF MODELLER OG ALTERNATIVE INSTRUMENTER
Alternative modeller eller instrumenter, der opfylder de samme politiske målsætninger, bør
altså tages i betragtning på et tidligt tidspunkt i udarbejdelsen af forslag til ny politik.
Nærhedsprincippet og proportionalitetsprincippet bør også tages i betragtning og
videreudvikles gennem hele konsekvensanalyseprocessen. Det bør gøres klart, hvorfor
problemet behandles på EU-niveau, og gevinsten ved en fællesskabsindsats beskrives i
forhold til en ikke-lovgivningsbundet indsats eller en indsats fra medlemsstaternes side.
Et "no policy change"-scenarie (en situation uden politiske ændringer) skal også indarbejdes i
analysen som referencepunkt ("kontrafaktorisk situation"), som andre modeller kan
sammenlignes med.
Udtrykket "model" (for indsats på EU-niveau) dækker over kombinationer af tre nært
sammenhængende elementer, som vil blive undersøgt sideløbende:
(a) Forskellige fremgangsmåder ("grundlæggende metoder") til at nå målsætningen.
I mange tilfælde kan målsætningen nås på flere måder, som bør tages i betragtning, når de
forskellige modeller identificeres.
(b) Forskellige politikinstrumenter.
Valget af instrument skal være i overensstemmelse med de relevante bestemmelser i traktaten.
En kombination af forskellige instrumenter kan også overvejes, hvorved der tages hensyn til
Fællesskabets og medlemsstaternes respektive traktatbestemte beføjelser
Derudover skal det også tages i betragtning, hvorledes forslaget passer ind i de eksisterende
og, hvis disse kendes, kommende regler og politikker, der er under udarbejdelse.
(c) Fokus på realistiske modeller
En detaljeret analyse skal fokusere på et begrænset antal af de mest relevante og realistiske
modeller ud fra følgende kriterier:
relevans for problemet
effektivitet angående opnåelse af målsætningerne (dette skal om muligt
udtrykkes kvantitativt og gøres meningsfyldt)
sammenhæng med større økonomiske, sociale, arbejdsmarkedsmæssige og
miljømæssige målsætninger
samspil med andre eksisterende eller planlagte EF-indgreb
udgifter (nødvendige ressourcer) og brugervenlighed
Kun modeller, der opfylder disse kriterier på bedste vis, bør medtages i den efterfølgende
analyse, mens de andre kasseres.
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4.
A
NALYSE AF VIRKNINGERNE
For den valgte model og om muligt for udvalgte alternativer undersøges alle relevante
positive og negative virkninger. Dette indarbejdes i konsekvensanalysen, hvor der lægges
særlig vægt på deres miljømæssige, økonomiske, sociale og arbejdsmarkedsmæssige
dimensioner. Denne proces er delt i to etaper: først identificeres de relevante virkninger,
derefter evalueres de kvalitativt, kvantitativt og/eller finansielt.
4.1.
Identifikation af virkninger ("screening")
Konsekvensanalysen skal identificere direkte og indirekte konsekvenser af de valgte
modeller. Gennem en identifikation af virkningerne præciseres de potentielle problemer.
Virkningerne beskrives så vidt muligt økonomisk, socialt, arbejdsmarkedsmæssigt og
miljømæssigt, selvom det kan være vanskeligt at placere visse virkninger under disse
kategorier. Den vigtigste opgave er at identificere alle relevante (positive og negative)
virkninger, især dem, der har relevans for EU's strategi for en bæredygtig udvikling i både de
interne og eksterne dimensioner (herunder EU's internationale udviklingspolitik).
Eksempler på økonomiske, sociale, arbejdsmarkedsmæssige og miljømæssige virkninger kan
være:
Økonomiske virkninger: både makro- og mikroøkonomiske virkninger, særlig
hvad angår økonomisk vækst og konkurrenceevne, dvs. ændringer i
opfyldelsesomkostninger,
herunder
administrative
byrder
for
virksomheder/SMV'er, og gennemførelsesomkostninger for offentlige
myndigheder, virkninger for potentialet for nyskabelse og teknologisk
udvikling, ændringer i investeringer, markedsandele og handelsmønstre samt
stigninger eller fald i forbrugspriser osv.
Sociale og arbejdsmarkedsmæssige virkninger: virkninger for menneskelig
kapital, virkninger for grundlæggende rettigheder/menneskerettigheder,
overensstemmelse med EU's Charter om grundlæggende rettigheder, ændringer
i beskæftigelsesniveau eller jobkvalitet, ændringer, der berører ligestilling,
social udstødelse og fattigdom, virkninger for sundhed, sikkerhed,
forbrugerrettigheder, social kapital, tryghed (herunder kriminalitet og
terrorisme), uddannelse, erhvervsuddannelse og kultur samt fordelingsmæssige
konsekvenser såsom konsekvenser for indtægterne i særlige sektorer, grupper
af forbrugere eller arbejdstagere osv.
Miljømæssige virkninger: positive og negative virkninger i tilknytning til
miljøets ændrede tilstand f.eks. klimaændringer, luft-, vand- og jordforurening,
ændringer i arealanvendelse og tab af biodiversitet, ændringer i folkesundheden
osv.
Afhængigt af de pågældende forslag vil det stå klart, hvilken samfundsgruppe, økonomisk
sektor eller region, der berøres af en given virkning. Dette vil stå frem efter analyse af
relevante fordelingsmæssige konsekvenser, og interne (inden for EU) og eksterne virkninger
(udenfor EU) vises separat.
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461734_0016.png
4.2.
Evaluering af virkningerne ("scoping")
En række analytiske metoder kan anvendes til at evaluere virkningerne. Metoderne varierer i
koncept og dækning (f.eks. cost-benefit-analyse, analyse af omkostningseffektivitet, analyse
af opfyldelsesomkostninger, analyser på baggrund af en lang række kriterier og
risikovurdering). Valget af metode og antallet af detaljer vil variere alt efter problemets art og
feasibilityundersøgelser. I september 2002 vil der blive udstedt tekniske retningslinjer for
konsekvensanalyse, hvori der tages højde for bedste praksis og eksisterende
evalueringsværktøjer.
I det følgende udstikkes principperne for Kommissionens konsekvensanalyse:
·
De økonomiske, sociale, arbejdsmarkedsmæssige og miljømæssige virkninger, der
identificeres for den valgte model, skal analyseres og opstilles på en måde, der fremmer en
bedre forståelse af afvejningerne mellem økonomiske, sociale, arbejdsmarkedsmæssige og
miljømæssige mål. Med henblik på at vise de forskellige virkninger, lette sammenligninger
og på en mere gennemsigtig måde situationer, hvor der enten er både fordele og ulemper,
eller hvor der kun er fordele, virkningerne kvantificeres fysisk og, hvis det er muligt,
finansielt (som supplement til en kvalitativ vurdering). Virkninger, der ikke kan udtrykkes
kvantitativt eller finansielt, bør dog ikke anses for mindre vigtige, da de kan indeholde
vigtige aspekter i forbindelse med politikudformning. Endelige resultater kan heller ikke
altid udtrykkes i et enkelt tal, der afspejler nettofordelen eller nettoomkostningen ved den
model, der overvejes.
·
Konsekvensanalysen skal fokusere på de virkninger, der sandsynligvis vil være af størst
betydning og/eller betyde vigtige fordelingsmæssige konsekvenser. I en integreret analyse
er det vigtigt at undgå dobbelttælling (dvs. udgifter, der væltes over på forbrugerne i form
af højere priser, skal ikke medregnes som omkostninger for virksomhederne).
·
Tidsdimensionen (virkningerne på kort, mellemlang og lang sigt) skal også undersøges i
denne sammenhæng, for eksempel ved at vægte kortsigtede negative virkninger mod
langsigtede positive virkninger ved hjælp af en reduktionsfaktor i de tilfælde, hvor positive
og negative virkninger kan udtrykkes finansielt. Det skal også gøres klart, om virkningerne
er kommer på én gang eller over længere tid.
·
I forbindelse med konsekvensanalyse vil en almindelige cost-benefit-analyse ikke altid
give de mest relevante oplysninger, f.eks. skal irreversibilitetsgraden også vurderes. Hvor
det er relevant, bør forsigtighedsprincippet anvendes
6
. Virkningen for de etablerede
politikmålsætninger bør også analyseres, hvor disse målsætninger er kendt.
·
Konsekvensanalyse er vanskelig, da det er svært at foretage pålidelige prognoser. Hvor det
er relevant, skal sammenligningen af de forskellige modeller derfor ledsages af en analyse
af resultaternes følsomhed over for ændringer i de vigtigste interne og eksterne variabler.
Under alle omstændigheder skal de nøglefaktorer, der kan ændre virkningerne, fremhæves.
·
Ved analyse af virkninger skal den kendsgerning, at forskellige eksperter anvender
forskellige metoder, også tages i betragtning.
6
I henhold til Kommissionens retningslinjer om anvendelse af forsigtighedsprincippet – KOM(2000) 1.
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461734_0017.png
5.
G
ENNEMFØRELSE
,
OVERVÅGNING OG EFTERFØLGENDE EVALUERING
Konsekvensanalysen bør kortlægge mulige problemer ved gennemførelsen af de evaluerede
modeller, og den bør beskrive, hvordan de tages i betragtning, f.eks. ved valg af
gennemførelsesperioder eller gradvis indfasning af en foranstaltning.
Medlemsstaterne bør anmodes om at oplyse om problemer, de ville få i forbindelse med
gennemførelsen af forslaget (f.eks. konsekvenser for offentlige forvaltninger og håndhævende
myndigheder.
Ordninger for overvågning af gennemførelsen af den valgte model skal beskrives. Den
løbende eller efterfølgende evaluering skal følge reglerne i meddelelsen om evalueringer
7
,
dvs. en generel efterfølgende evaluering eller midtvejsevaluering med højst seks års
mellemrum afhængigt af aktiviteternes karakter.
Der bør fastlægges procedurer for at tilvejebringe overvågningsdata.
7
SEK(2000) 1051.
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461734_0018.png
BILAG 3
Vejledende opstilling af den udvidede konsekvensanalyse
1.
H
VILKET PROBLEM FORVENTES POLITIKKEN
/
FORSLAGET AT BEHANDLE
?
·
Hvad er problemet i et givet politikområde set ud fra et økonomisk, socialt,
arbejdsmarkedsmæssigt og miljømæssigt synspunkt, herunder ubæredygtige tendenser?
·
Hvilke risici er forbundet med den oprindelige situation?
·
Hvilken motivering ligger til grund?
·
Hvad ville der ske, hvis politikken ikke blev ændret?
·
Hvem er berørt?
2.
H
VILKEN HOVEDMÅLSÆTNING FORVENTES POLITIKKEN
/
FORSLAGET AT NÅ
?
·
Hvad er den overordnede politiske målsætning hvad angår forventede virkninger?
·
Er evt. tidligere fastlagte målsætninger blevet taget i betragtning?
3.
H
VILKE
ER DE VIGTIGSTE MODELLER
,
DER KAN KOMME PÅ TALE
,
TIL AT NÅ
MÅLSÆTNINGEN
?
·
Grundlæggende metode, der foreslås anvendt til at nå målet:
·
Hvilke politikinstrumenter har været overvejet?
·
Hvad taler for og imod den foreslåede model?
·
Hvilke udformninger og "stringensniveauer" har været overvejet?
·
Hvilke modeller er blevet udelukket på et tidligt tidspunkt?
·
Hvordan er der taget hensyn til nærhedsprincippet og proportionalitetsprincippet?
4.
VIRKNINGER
MODELLER AT FÅ
?
H
VILKE
POSITIVE OG NEGATIVE
FORVENTES DE FORSKELLIGE
·
Hvilke positive og negative virkninger forventes de valgte modeller at have, især med
hensyn til økonomiske, sociale, arbejdsmarkedsmæssige og miljømæssige konsekvenser,
herunder virkninger for risikostyring? Er der potentielle konflikter og manglende
sammenhæng mellem de økonomiske, sociale, arbejdsmarkedsmæssige og miljømæssige
virkninger, der kan give anledning til afvejninger og beslutninger om politikker i
forbindelse hermed?
18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
·
Hvor store er de supplerende virkninger, der kan tilskrives forslaget, dvs. ekstra virkninger
i forhold til et scenarie, hvor politikken ikke blev ændret? Kvalitativ og om muligt
kvantitativ og finansiel beskrivelse.
·
Kommer der evt. alvorlige virkninger for en specifik samfundsgruppe, økonomisk sektor
(inkl. størrelseskategorier af virksomheder) eller region?
·
Kommer der virkninger uden for EU for kandidatlandene og/eller andre lande ("eksterne
virkninger")?
·
Hvilke virkninger er der set over en større tidshorisont?
·
Hvilke resultater har der været af analyser af scenarier, risici eller følsomhed?
5.
H
VORDAN
SKAL RESULTATERNE OG VIRKNINGER AF FORSLAGET OVERVÅGES OG
EVALUERES EFTER GENNEMFØRELSEN
?
·
Hvordan gennemføres politikken?
·
Hvordan overvåges politikken?
·
Hvilke planer er der for efterfølgende evaluering af politikken?
6.
H
ØRING AF INTERESSEREDE PARTER
·
Hvilke interesserede parter blev hørt, på hvilket punkt i processen og med hvilket formål?
·
Hvilke resultater gav høringen?
7.
K
OMMISSIONENS UDKAST TIL FORSLAG OG BEGRUNDELSE
·
Hvad går det endelige valg af politik ud på, og hvorfor?
·
Hvorfor blev der ikke valgt en mere/mindre ambitiøs model?
·
Hvad taler for og imod den valgte model?
·
I tilfælde af at eksisterende oplysninger eller viden er ringe, hvorfor skal der da træffes en
beslutning nu i stedet for at vente, til der foreligger bedre oplysninger?
·
Er der truffet nogen ledsageforanstaltninger, der skal maksimere de positive og minimere
de negative virkninger?
19