Europaudvalget 2001-02 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 906
Offentligt
1461685_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget (2. samling)
(Alm. del - bilag 906)
fiskeriministerråd
(Offentligt)
_____________________________________________
FLF, Alm. del - bilag 787 (Løbenr. 17830)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
25. juni 2002
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Fødevareministeriets grundnotat om meddelelse fra
Kommissionen om reformen af den fælles fiskeripolitik ("Vejviser"), KOM(2002) 181.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461685_0002.png
om meddelelse fra Kommissionen om reformen af den fælles fiskeripolitik ("Vejviser")
KOM (2002) 181
Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2002) 181 endelig udg. af 28. maj 2002 fremlagt en meddelelse om reformen af
den fælles fiskeripolitik (ʺVejviserʺ). Meddelelsen er oversendt til Rådet den 7. juni 2002.
Formål og indhold
Meddelelsen indledes med en kort beskrivelse af en række af problemerne i fiskeripolitikken samt en
redegørelse for Kommissionens grønbog om den fremtidige fiskeripolitik og den ledsagende offentlige debat.
Dernæst beskrives målsætningerne for en ny fælles fiskeripolitik, hvorefter der er en gennemgang af de mere
detaljerede indsatsområder og de tiltag, der opfattes nødvendige for en velfungerende fremtidig
fiskeripolitik.
Forvaltning:
Generelt lægges mere vægt på sikring af bæredygtig udnyttelse af fiskeressourcerne.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461685_0003.png
Der ventes øget anvendelse af flerårige forvaltningsplaner, som skal sikre den nødvendige genopbygning af
en række truede bestande og skabe større stabilitet i fangstmulighederne. Et vigtigt element i planerne skal
være styring af og begrænsning af fiskeriindsatsen (f.eks. gennem ordninger som begrænser det enkelte
fartøjs fiskedage).
De flerårige forvaltningsplaner skal vedtages i Rådet, mens den årlige kvotefastsættelse overlades til en
forvaltningskomité. Herved vil kompetence blive overdraget fra Rådet til Kommissionen.
Flådepolitik:
Flådepolitikken indbygges i grundforordningen. Der fastsættes lofter for det enkelte lands maksimale
flådestørrelse. Disse lofter reduceres i takt med, at der gennemføres ophugningsordninger med offentlig
støtte. Der fastsættes regler for tilgang/afgang til flåden, som kræver at der tages mindst lige så stor kapacitet
ud uden støtte, som der sættes ind.
Der sikres informationsudveksling om flådepolitikken i de enkelte lande, som sikrer en kritisk vurdering af
indsatsen.
Der indføres skærpede sanktioner med mulighed for at reducere fangstmulighederne, hvis medlemslandene
ikke overholder lofterne.
Støtten til nybygning af fartøjer fjernes helt. Støtten til modernisering af fartøjer foreslås begrænset til
investeringer, som ikke fører til øget fangstkapacitet (kvalitet, arbejdsforhold, sikkerhed m.v.)
Støtten til udflagning af fartøjer til 3. lande fjernes.
Der foreslås etablering af en særlig ordning til støtte til ophugning af fartøjer, som fisker arter, som er
omfattet af genopbygningsplaner. Satsen forhøjes med 20% i forhold til de generelle ophugningssatser.
Kommissionen har skønnet, at der skal afsættes 272 mill. EUR som supplement til eksisterende midler til
denne ordning.
Adgang til ressourcer:
I EU-farvande er der i princippet lige adgang til de forskellige farvande. Dog foreslås en videreførelse af de
særlige ordninger om adgang til kystnære områder (12-sømileordningen). Den relative stabilitet - d.v.s
fordelingen af fangstmulighederne i forhold til det historiske fiskerimønster – videreføres, men
Kommissionen lægger op til, at fordelingen skal justeres ved en ny beregningsmetode. Kommissionen
nævner dog, at reformen p& længere sigt vil kunne skabe forudsætninger for gradvis afvikling af nationale
begrænsninger i fiskerisektoren som nationale kvoter og den relative stabilitet.
Spaniens og Portugals adgangsbegrænsninger til Nordsøen ophæves den 1. januar 2003 som følge af deres
tiltrædelsestraktater. Herefter vil de få adgang til at fiske på arter, som ikke er regulerede i dag i f.eks
Nordsøen. Der vil være tale om marginale arter af begrænset økonomisk interesse, som normalt ikke vil
kunne fiskes uden væsentlige bifangster af regulerede arter.
Kontrol og håndhævelse:
Der lægges generelt op til en væsentlig styrket indsats på kontrolområdet.
F.eks. i form af en væsentlig udvidelse af satellitovervågning, m.h.p at kunne kontrollere bl.a. begrænsninger
af fartøjernes dage til søs.
Herudover større harmonisering af kontrollen og sanktionsniveauerne i medlemslandene, så det sikres, at der
opnås en forebyggende effekt.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461685_0004.png
Der ventes også øget kompetence til Kommissionen på kontrolområdet og bedre samarbejde mellem
Kommissionen og landenes kontrolmyndigheder.
Beslutningstagning:
Beslutninger og rekommendationer truffet i internationale regionale fiskeriorganisationer foreslås som noget
nyt at skulle gennemføres uden Rådets deltagelse, efter at Rådet har fastsat overordnede retningslinier herfor.
Der etableres regionale rådgivende råd med repræsentanter for erhvervet, forbrugere, miljøorganisationer,
biologer m.v., som skal rådgive Kommissionen om forbedret fiskeriforvaltning. Tanken er at opnå bedre
tilpasning af beslutningerne til særlige regionale forhold og sikre en større forståelse for og opbakning til de
beslutninger som træffes.
Industrifiskeriet
Om industrifiskeriet siger Kommissionen, at industrifiskeri som alle andre fiskerier, vil være omfattet af den
fælles fiskeripolitik, herunder flerårige forvaltningsplaner.
Kommissionen anfører, at industrifiskeriet bør rette sig mod arter, der ikke er et konsummarked for og at
kontrollen med industrifiskeriet allerede har medført, at bifangsterne af konsumarter allerede er blevet meget
reduceret.
Kommissionen nævner, at den vil anmode ICES (Det Internationale Havundersøgelsesråd) om at lave en
undersøgelse af industrifiskeriets virkning på det marine økosystem.
Tidsplan
Afslutningsvis angives en oversigt med tidsplan over de kommissionsdokumenter i form af forslag,
meddelelser og handlingsplaner, som Kommissionen forventes at offentliggøre frem til udgangen af 2002.
Listen omfatter følgende dokumenter opdelt efter emnegruppe, forventet vedtagelse og tidspunkt for
offentliggørelse:
Rammeforordning:
Forslag til ny grundforordning – vedtages inden 1. jan.
2003
Strukturelle, økonomiske og sociale foranstaltninger:
Forslag til nødforanstaltninger til ophugning af fartøjer – maj 2002
vedtages inden 1. januar 2003
Forslag til strukturforanstaltninger – vedt. inden 1. jan.
2003
Meddelelse om sociale, økonomiske og regionale
konsekvenser af omstrukturering af EU´s fiskerierhverv
Evaluering af retningslinier for statsstøtte
Rapport om økonomisk forvaltning af EU´s fiskeri
Bevaringspolitik
Handlingsplan om miljøintegration i den fælles
fiskeripolitik
Handlingsplan om forbedring af den videnskabelige
rådgivning i fiskeriforvaltningen
maj 2002
ultimo 2002
maj 2002
ultimo 2002
2003
2003
maj 2002
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461685_0005.png
Handlingsplan om discard
Handlingsplan om fiskeriforvaltning i Middelhavet
Adfærdskodeks for ansvarligt fiskeri; udarbejdes i
samarbejde med Den Rådgivende Komité
Internationale forhold
Handlingsplan om standsning af illegalt, ikke-
rapporteret og ikke-reguleret fiskeri
Ramme for fiskeripartnerskaber, nationalt og
internationalt
Handlingsplan om forbedring af bestandsvurderinger i
tredjelandsfarvande
Kontrol og håndhævelse:
Handlingsplan for kontrolsamarbejde
Meddelelse om oprettelse af fælles kontrolstruktur
Andet
Udviklingsstrategi for akvakultur
Meddelelse om åbenhed, målopfyldelse og efterlevelse
Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
Konsekvenser
ultimo 2002
ultimo 2002
ultimo 2002
maj 2002
ultimo 2002
ultimo 2002
ultimo 2002
ultimo 2002
ultimo 2002
ultimo 2002
Meddelelsen har ingen statsfinansielle eller lovgivningsmæssige konsekvenser.
Høring
I §5-udvalget bemærkede Danmarks Fiskeriforening på baggrund af en første drøftelse af forslagene, at referenceloftet
for den fremtidige flådepolitik på grundlag af FUP IV ikke var acceptabelt, og at målene fra FUP I ville være mere
rimelige i forhold til de medlemslande, der har overholdt flådeprogrammerne. Foreningen lagde vægt på at fastholde den
relative stabilitet, som det eneste anvendelige fordelingsprincip . Med hensyn til forslaget om oprettelsen af regionale
rådgivende råd fandt Danmarks Fiskeriforening, at det kun ville have en værdi, hvis Kommissionen også lyttede til dem.
Foreningen kunne gå ind for afskaffelsen af struktur- og flådestøtte, men det krævede, at der var ens vilkår for samtlige
medlemslande, og at de konkurrenceforvridende nationale fradrags- og tilskudsordninger blev afskaffet. For så vidt
angår forslaget til særlig o phugning fandt foreningen, at det begunstigede de lande, der ikke havde fulgt målene for
kapacitetsreduktion, med ordningens ekstra høje tilskudssatser.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Meddelelsen har været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 7. juni 2002, jf. aktuelt notat af 30. maj 2002
(LFM 2103).