Europaudvalget 2001-02 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 944
Offentligt
1461647_0001.png
Europaudvalget (2. samling)
(Alm. del - bilag 944)
rådsmødereferater
(Offentligt)
_____________________________________________
ERU, Alm. del - bilag 446 (Løbenr. 18495)
Til
Udvalgets medlemmer og stedfortrædere
Pressemeddelelse vedr. rådsmøde 2432 ØKOFIN den 4. juni 2002
Dette rådsmøde 2432 (9176/02 Presse 157) blev behandlet af Europaudvalget på mødet
den 31. maj 2002. Dansk delegationsleder: Finansminister Thor PEDERSEN
B-dagsordenspunkter til behandling på ministermødet, bl.a.:
FORBEREDELSE AF DET EUROPÆISKE RÅDS MØDE I SEVILLA (21.-22. juni 2002) De overordnede
retningslinjer for de økonomiske politikker for 2002 og rapport fra rådet om skattepakken
(FO)
*
DIREKTIV OM PROSPEKTER; Orienterende debat om udkast til direktiv om prospekter, der skal offentliggøres, når
værdipapirer udbydes til offentligheden eller optages til omsætning
*
DIREKTIVET OM PENSIONSKASSER; Politisk enighed om udkastet til direktiv om arbejdsmarkedsorienterede
pensionskasser, det såkaldte "pensionskassedirektiv" på grundlag af en kompromistekst fra formandskabet
(FO).
*
RAPPORT OM HANDLINGSPLANEN FOR FINANSIELLE TJENESTEYDELSER; Sjette halvårsrapport om
handlingsplanen for finansielle tjenesteydelser, forelagt af kommissionen
*
BESKATNINGSSPØRGSMÅL
SKATTEPAKKEN - Rådets konklusioner, se tekst
*
BESKATNING AF RENTEINDTÆGTER - Rapport om de uafhængige eller associerede territorier og om
forhandlingerne med tredjelande; Kommissionens rapport til Rådet
*
ENERGIBESKATNING; gennemgang af kompromispakke
*
MOMS PÅ GRÆNSEOVERSKRIDENDE LEASING AF BILER; Formandskabet agter at genoptage drøftelserne om
grænseoverskridende fradrag af merværdiafgiften samt harmonisering af fradragsretten i forbindelse med personbiler, og
Kommissionen agter at prioritere arbejdet med revisionen af artikel 9 i sjette momsdirektiv
*
VERDENSTOPMØDET OM BÆREDYGTIG UDVIKLING I JOHANNESBURG; Enighed om fælles synspunkter til
topmødet
*
SITUATIONSRAPPORT FRA EIB OM IMPLEMENTERINGEN AF DEN NYE EURO-MIDDELHAVS-FACILITET
- Rådets konklusioner, se tekst
*
FORELØBIG RAPPORT OM SPØRGSMÅL VEDRØRENDE CORPORATE GOVERNANCE; Forelagt af professor
Jaap Winter, formand for Gruppen på Højt Plan af Eksperter inden for Selskabsret
*
SAMRÅDSMØDE OM OMARBEJDNING AF FINANSFORORDNINGEN; Enighed, der vedtages som A-punkt, når
Europa-Parlamentet har bekræftet denne enighed
*
A-dagsordenspunkter færdigforhandlet af COREPER inden ministermødet. bl.a.:
BESKATNING
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461647_0002.png
Administrativt samarbejde på beskatningsområdet; Vedtagelse af rapport, der konkluderer, at der i de seneste år bestemt
er gjort fremskridt i samarbejdet mellem medlemsstaternes skattemyndigheder
*
Tyksland – Omsætningsafgifter; Vedtagelse af bemyndigelse til Tyskland til at udpege den person, for hvem leveringen
af goder foretages, som merværdiafgiftspligtig
*
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER SAMT CIVILBESKYTTELSE
Asyl og migration; Ændring af mandatet for Gruppen på Højt Plan vedrørende Asyl og Migration med henblik på at gøre
dette forberedende organ mere effektivt inden for rammerne af EU's forbindelser med tredjelande
*
FORBINDELSER MED TREDJELANDE
Finansiering af EU's særlige repræsentanter i 2002; Positiv udtalelse af finansieriengsforslaget
*
Bulgarien - Rammeafgørelse om deltagelse i Fællesskabets programmer
*
Den Tjekkiske Republik; Tilslutning til at Associeringsrådet kan vedtaget en afgørelse om nedsættelse af et rådgivende
paritetisk udvalg bestående af medlemmer af Fællesskabets Økonomiske og Sociale Udvalg og repræsentanter for Den
Tjekkiske Republiks økonomiske og sociale interessegrupper
*
HANDELSSPØRGSMÅL
Antidumping - Import af ringmekanismer med oprindelse i Indonesien og Indien; Vedtagelse af forordning om indførelse
af en endelig antidumpingtold - den
danske,
nederlandske, svenske og britiske delegation stemte imod, og den italienske
og finske delegation undlod at stemme
*
Ikke-hemmelige erklæringer vedr. A-dagsordenspunkter (vedlagt bagest):
Ingen
Henvisning til A-dagsordenspunkter vedr. Økonomi og Finans behandlet på andre rådsmøder siden det
foregående finansministerrådsmøde den 7. maj 2002:
Rådsmøde 2427 KULTUR/AUDIOVISUELLE SPØRGSMÅL d.23. maj 2002 (alm. del – bilag 776)
Den Europæiske Centralbank – udnævnelse af Lucas Papademos som næstformand
Rådsmøde 2428 LANDBRUG d. 27. maj 2002 (alm. del – bilag endnu ikke udgivet)
Omarbejdning af finansforordningen
Punkter, som ikke blev behandlet på rådsmødet, herunder evt. mandater (FO) jf. EUU-dagsordenen, d. 31. maj
2002, 5. udg.:
7. Adfærdskodeks for erhvervsbeskatning
(FO)
(Evt.) Beskatning af biobrændsel – politisk enighed
Administrativt samarbejde på skatteområdet
Bruxelles, den 2. juli 2002
Med venlig hilsen
Morten Knudsen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461647_0003.png
9176/02 (Presse 157)
(OR. en)
PRESSEMEDDELELSE
Vedr.:
2432. samling i Rådet
- ØKOFIN -
den 4. juni 2002 i Luxembourg
Formand:
Rodrigo DE RATO Y FIGAREDO
Kongeriget Spaniens anden
viceministerpræsident samt økonomiminister
INDHOLD
DELTAGERE
*
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
FORBEREDELSE AF DET EUROPÆISKE RÅDS MØDE I SEVILLA (21.-22. juni 2002)
*
DE OVERORDNEDE RETNINGSLINJER FOR DE ØKONOMISKE POLITIKKER FOR 2002
*
RAPPORT FRA RÅDET OM SKATTEPAKKEN
*
DIREKTIV OM PROSPEKTER
*
DIREKTIVET OM PENSIONSKASSER
*
RAPPORT OM HANDLINGSPLANEN FOR FINANSIELLE TJENESTEYDELSER
*
BESKATNINGSSPØRGSMÅL
*
SKATTEPAKKEN - Rådets konklusioner
*
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461647_0004.png
BESKATNING AF RENTEINDTÆGTER - Rapport om de uafhængige eller associerede territorier og om
forhandlingerne med tredjelande
*
ENERGIBESKATNING
*
MOMS PÅ GRÆNSEOVERSKRIDENDE LEASING AF BILER
*
VERDENSTOPMØDET OM BÆREDYGTIG UDVIKLING I JOHANNESBURG
*
SITUATIONSRAPPORT FRA EIB OM IMPLEMENTERINGEN AF DEN NYE EURO-MIDDELHAVS-FACILITET
- Rådets konklusioner
*
FORELØBIG RAPPORT OM SPØRGSMÅL VEDRØRENDE CORPORATE GOVERNANCE
*
SAMRÅDSMØDE OM OMARBEJDNING AF FINANSFORORDNINGEN
*
PUNKTER GODKENDT UDEN DEBAT
BESKATNING
Administrativt samarbejde på beskatningsområdet
*
Tyksland - Omsætningsafgifter
*
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER SAMT CIVILBESKYTTELSE
Asyl og migration
*
FORBINDELSER MED TREDJELANDE
Finansiering af EU's særlige repræsentanter i 2002
*
Bulgarien - Rammeafgørelse om deltagelse i Fællesskabets programmer
*
Den Tjekkiske Republik
*
HANDELSSPØRGSMÅL
Antidumping - Import af ringmekanismer med oprindelse i Indonesien og Indien
*
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Didier REYNDERS
Finansminister
Danmark:
Thor PEDERSEN
Finansminister
Tyskland:
Hans EICHEL
Forbundsfinansminister
Caio KOCH-WESER
Statssekretær, Forbundsfinansministeriet
Grækenland:
Nikos CHRISTODOULAKIS
Økonomi- og finansminister
Spanien:
Rodrigo DE RATO Y FIGAREDO
Anden viceministerpræsident samt
økonomiminister
Estanislao RODRÍGUEZ-PONGA Y
Statssekretær for finansielle spørgsmål
SALAMANCA
Frankrig:
Francis MER
Økonomi- og finans- og industriminister
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461647_0005.png
Irland:
Charlie McCREEVY
Italien:
Giulio TREMONTI
Luxembourg:
Jean-Claude JUNCKER
Henri GRETHEN
Nederlandene:
Gerrit ZALM
Wouter Jacob BOS
Østrig:
Karl-Heinz GRASSER
Portugal:
Manuela FERREIRA LEITE
Finland:
Sauli NIINISTÖ
Sverige:
Bosse RINGHOLM
Sven HEGELUND
Claes LJUNGH
Det Forenede Kongerige:
Gordon BROWN
Finansminister
Økonomi- og finansminister
Premier- og finansminister
Økonomiminister
Finansminister
Statssekretær for finansielle spørgsmål
Forbundsfinansminister
Ministra de Estado og finansminister
Finansminister
Finansminister
Statssekretær under finansministeren
Statssekretær under finansministeren, med ansvar
for skattespørgsmål
Finansminister
***
Kommissionen:
Frits BOLKESTEIN
Pedro SOLBES MIRA
Michaele SCHREYER
Medlem
Medlem
Medlem
***
Endvidere deltog:
Johnny ÅKERHOLM
Jean-Philippe COTIS
Formand for Det Økonomiske og Finansielle
Udvalg
Formand for Udvalget for Økonomisk Politik
FORBEREDELSE AF DET EUROPÆISKE RÅDS MØDE I SEVILLA (21.-22. juni 2002)
DE OVERORDNEDE RETNINGSLINJER FOR DE ØKONOMISKE POLITIKKER FOR 2002
I forbindelse med forberedelsen af Det Europæiske Råds møde i Sevilla drøftede Rådet udkastet til de overordnede
retningslinjer for de økonomiske politikker (BEPGs) for 2002.
Udkastet er udarbejdet på grundlag af Kommissionens henstilling og tilpasser og opdaterer EU's strategi for den
økonomiske politik på grundlag af de politiske retningslinjer, der blev fastlagt på Det Europæiske Råds møde den 15.-16.
marts 2002 i Barcelona og under hensyntagen til udviklingen af strategien for bæredygtig udvikling.
Rådet noterede sig, at der var bred enighed om udkastet til rapport, der er udarbejdet af Det Økonomiske og Finansielle
Udvalg og Udvalget for Økonomisk Politik. Da der imidlertid er behov for yderligere klaring af nogle få generelle og
landespecifikke retningslinjer, enedes Rådet om at afholde en samling inden Det Europæiske Råd i Sevilla for at lægge
sidste hånd på udkastet, der skal forelægges Det Europæiske Råd.
RAPPORT FRA RÅDET OM SKATTEPAKKEN
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461647_0006.png
Rådet tilsluttede sig en rapport om skattepakken, der vil blive fremsendt til Det Europæiske Råd i Sevilla til orientering.
DIREKTIV OM PROSPEKTER
Rådet havde en orienterende debat om udkastet til direktiv om prospekter, der skal offentliggøres, når værdipapirer
udbydes til offentligheden eller optages til omsætning. Dette udkast til direktiv, der er beregnet på fastlæggelse af fælles
regler for de europæiske værdipapirmarkeder, er en del af handlingsplanen for finansielle tjenesteydelser og er et af de
første forslag, der inkorporerer den nye Lamfalussy-metode for lovgivni ng om værdipapirmarkeder.
Rådet bekræftede, at arbejdet skal fortsætte på grundlag af formandskabets kompromis, der
indfører en begrænset sondring mellem ikke-ejerandele, der tager sigte på ikke-professionelle investorer og ikke-
ejerandele, der tager sigte på professionelle investorer, så man undgår at lægge unødvendige byrder på markedet for
euro-obligationer, samtidig med at den nødvendige information af investorer sikres;
og giver emittenterne mulighed for at vælge den kompetente myndighed, der skal godkende optagelsesprospektet for
ikke-ejerandele, der tager sigte på professionelle investorer, samtidig med at kravet om godkendelse i det land, hvor
emittenten har sit vedtægtsmæssige hjemsted for andre værdipapirer, fastholdes.
Rådet opfordrede De Faste Repræsentanters Komité til at fremskynde arbejdet med alle udestående spørgsmål på
grundlag af Rådets retningslinjer samt med de specifikke punkter, der er rejst af delegationerne, idet der tages hensyn til,
at vedtagelsen af dette direktiv på Det Europæiske Råd i Sevilla prioriteres højt.
DIREKTIVET OM PENSIONSKASSER
Rådet noterede sig, at der var politisk enighed om udkastet til direktiv om arbejdsmarkedsorienterede pensionskasser, det
såkaldte "pensionskassedirektiv" på grundlag af en kompromistekst fra formandskabet. Det opfordrede De Faste
Repræsentanters Komité til at færdiggøre præamblen og enedes om at vedtage en fælles holdning som A-punkt på en af
sine kommende samlinger efter endelig udformning i Jurist-lingvist-Gruppen.
RAPPORT OM HANDLINGSPLANEN FOR FINANSIELLE TJENESTEYDELSER
Rådet noterede sig den sjette halvårsrapport om handlingsplanen for finansielle tjenesteydelser, der blev forelagt af
kommissær BOLKENSTEIN.
Denne sjette rapport, der er udarbejdet sammen med Gruppen vedrørende Politikken for Finansielle Tjenesteydelser, der
omfatter EU-finansministrenes personlige repræsentanter, konkluderer, at reaktionerne på handlingsplanen for finansielle
tjenesteydelser har været positive. Det bemærkes, at klimaet for finansielle tjenesteydelser er blevet bedre, og at der er
indgået en række aftaler, men at der stadig er betydelige udfordringer, inden planen kan færdigg&o slash;res inden 2003.
Det belgiske og det spanske formandskab har bistået med at skabe den nødvendige politiske dynamik, og der er gjort
gode fremskridt med hensyn til mange forslag. Midvejsundersøgelsen af de fremskridt, der er gjort med hensyn til
handlingsplanen, understregede kraftigt, at finansiel integrering vil give europæiske borgere reelle fordele i form af
økonomisk vækst, flere jobs og vedvarende velstand.
Det Europæiske Råd i Barcelona bekræftede på ny handlingsplanens mål som topprioritet på den økonomiske
reformdagsorden, der blev fastlagt i Lissabon, og fastsatte klare tidsfrister for vedtagelsen af otte specifikke
foranstaltninger. Økofin-ministrenes uformelle møde den 13. april 2002 i Oviedo satte yderligere skub i processen og
anerkendte behovet for en øget indsats for at færdiggøre handlingsplanen i tide.
Der mindes om, at handlingsplanen skal gennemføres inden 2005 og inden 2003 for så vidt angår værdipapirmarkederne
og markederne for risikovillig kapital.
BESKATNINGSSPØRGSMÅL
SKATTEPAKKEN - Rådets konklusioner
"Adfærdskodeks for erhvervsbeskatning
Rådet:
– noterer sig de fremskridt, som er gjort i Gruppen vedrørende Adfærdskodeksen (erhvervsbeskatning), og som er
beskrevet dens rapport.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461647_0007.png
– konkluderer, at det er nødvendigt at fortsætte arbejdet, så Økofin-Rådet i overensstemmelse med tidsplanen for
skattepakken i Økofin-Rådets konklusioner af 10. juli 2001 kan vurdere, om de påtænkte lovgivningsmæssige eller
administrative foranstaltninger med henblik på rollback af de skadelige karakteristika ved de foranstaltninger, der er
nævnt i bilag C til rapporten af 23. november 1999 fra Gruppen vedrørende lig;rdskodeksen (erhvervsbeskatning) til
Økofin-Rådet, er tilstrækkelige
– anmoder gruppen om at fortsætte det rollback-arbejde, der er foregået under det spanske formandskab, og om med
bistand fra Kommissionens tjenestegrene at udarbejde aftalte beskrivelser af allerede gennemførte eller foreslåede
ordninger til ændring eller afløsning af hver enkelt foranstaltning på listen i bilag C til gruppens rapport af 23. november
1999 til Økofin-Rådet for at lette gruppens indledende vurdering af, om rollback-forslagen ilstrækkelige
– opfordrer gruppen til at afslutte sit arbejdsprogram vedrørende gennemsigtighed og udveksling af oplysninger om
aftaler vedrørende interne afregningspriser (bilag 1 til gruppens rapport til Økofin-Rådet den 5. juni 2001) og til at
forelægge passende forslag i relation til punkt 17 i bilag 1 til gruppens rapport til Økofin-Rådet den 26.- 27.
november 2000.
– er enigt om, at gruppen skal rapportere tilbage til Rådet i november 2002.
Beskatning af renteindtægter
Rådet:
– minder om, at det er nødvendigt at gennemføre princippet om, at alle borgere, der er hjemmehørende i en EU-
medlemsstat, bør betale skat af alle deres renteindtægter, og at det er nødvendigt at bevare de europæiske
kapitalmarkeders konkurrenceevne
– minder om konklusionerne fra Det Europæiske Råd i Feira, hvorefter udveksling af oplysninger på et så bredt grundlag
som muligt skal være EU's endelige mål i overensstemmelse med den internationale udvikling
– anmoder Kommissionen om at insistere på udveksling af oplysninger som EU's endelige mål, når den i tæt samarbejde
med Rådets formandskab forhandler om vedtagelsen af tilsvarende foranstaltninger i USA, Schweiz, Liechtenstein,
Monaco, Andorra og San Marino
– udtrykker tilfredshed med den samarbejdsvilje, som disse seks centrale tredjelande har givet udtryk for
– noterer sig, at der er blevet indledt forhandlinger med USA, Liechtenstein, Monaco, Andorra og San Marino, og at
disse nu er godt i gang
– beklager, at der endnu ikke er blevet indledt forhandlinger om beskatning af renteindtægter med Schweiz, men stoler
på, at de schweiziske myndigheder meget snart vil tage fat på sådanne forhandlinger
– udtrykker tilfredshed med den samarbejdsvilje, der kommer til udtryk i rapporterne om drøftelserne mellem de berørte
medlemsstater og deres relevante afhængige eller associerede territorier.
Skattepakken som helhed
Rådet:
– bekræfter, at det er fast besluttet på at sikre, at skattepakken vedtages endeligt inden årets udgang."
BESKATNING AF RENTEINDTÆGTER - Rapport om de uafhængige eller associerede territorier og om
forhandlingerne med tredjelande
Rådet påhørte en situationsrapport af Kommisær BOLKENSTEIN om forhandlingerne om beskatning af renteindtægter
mellem Kommissionen og tredjelande samt om drøftelserne mellem de berørte medlemsstater og deres afhængige eller
associerede territorier. Med hensyn til sidstnævnte aspekt underrettede Kommissionen Rådet om de positive resultater af
indsatsen for at sikre enighed om udveksling af oplysninger.
Kommissær BOLKENSTEIN oplyste, at samtalerne med de fleste af de seks nævnte tredjelande er påbegyndt, men at
forhandlingerne endnu ikke formelt er påbegyndt med Schweiz, der kæder beskatningsspørgsmålet sammen med
indledningen af samtaler med EU om deltagelse i Schengen/Dublin-reglerne, liberalisering af handelen med
tjenesteydelser og deltagelse i audiovisuelle programmer; Rådet skulle om kort tid kunne vedtage forhandlingsmandater
vedrørende diss e spørgsmål.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461647_0008.png
Rådet noterede sig også enigheden om teksten til en skrivelse, som formandskabet skal sende på Rådets vegne til
præsidenten for Det Schweiziske Forbund, Kaspar VILLINGER, hvori det gentages, at Rådet tillægger forhandlingerne
om beskatning af renteindtægter med Schweiz og andre tredjelande stor betydning og udtrykker bekymring over, at
forhandlingerne mellem Schweiz og EU endnu ikke er påbegyndt.
ENERGIBESKATNING
Efter drøftelserne på Økofin-Rådets samling den 7. maj 2002 gennemgik Rådet en kompromispakke med retningslinjer
udarbejdet af formandskabet, som tager sigte på at give politisk impuls til arbejdet med det foreslåede direktiv om
energibeskatning.
Rådet noterede sig, at en lang række delegationer støttede den samlede effekt af formandskabets strategi, men
understregede, at der skal gøres en yderligere indsats med hensyn til en række specifikke betænkeligheder, der var
kommet til udtryk under drøftelserne. Rådet noterede sig ligeledes, at Kommissionen agter at forelægge et forslag om
dieselolie til erhvervskørsel inden sommer.
Rådet pålagde Ad hoc-gruppen på Højt Plan vedrørende Energibeskatning at arbejde videre med retningslinjerne og at
forelægge en rapport på den næste samling i Økofin-Rådet med henblik på at nå til enighed inden Det Europæiske Råd i
Sevilla.
MOMS PÅ GRÆNSEOVERSKRIDENDE LEASING AF BILER
Rådet noterede sig, at formandskabet agter at genoptage drøftelserne om grænseoverskridende fradrag af
merværdiafgiften samt harmonisering af fradragsretten i forbindelse med personbiler, samt at Kommissionen agter at
prioritere arbejdet med revisionen af artikel 9 i sjette momsdirektiv.
Rådet opfordrede formandskabet og Kommissionen til at aflægge rapport om de fremskridt, der er gjort på disse
områder, så det kan vurdere situationen, navnlig med hensyn til grænseoverskridende leasing af biler, ved udgangen af
2002.
VERDENSTOPMØDET OM BÆREDYGTIG UDVIKLING I JOHANNESBURG
Rådet enedes om følgende fælles synspunkter med henblik på verdenstopmødet om bæredygtig udvikling (WSSD), der
afholdes fra den 26. august til den 4. september 2002 i Johannesburg:
"1. WSSD giver det internationale finansielle samfund lejlighed til yderligere at fremme en international
handlingsorienteret dagsorden for bæredygtig udvikling og fattigdomsreduktion, som bl.a. bygger på resultaterne af den
internationale konference om udviklingsfinansiering og på det koncept om en partnerskabsbaseret, resultatorienteret
udviklingsstrategi, der blev opnået enighed om i Monterrey. Der er en lang række udfordringer, der skal tackles med
hensyn til de &osla sh;konomiske, sociale og finansielle dimensioner af bæredygtig udvikling, bl.a. udryddelse af
fattigdom, globalisering for alle, styrkelse af governance på internationalt plan og tilvejebringelse af passende finansiel
og teknisk bistand til at tage sådanne opfordringer op. Alle lande, både industrilande og udviklingslande, har en rolle at
spille i den forbindelse og har gensidige forpligtelser og ansvar med hensyn til at fremme økonomisk vækst, bæredygtig
og social t integrerende udvikling samt miljøbeskyttelse.
Finansiering af bæredygtig udvikling
2. Det er af afgørende betydning at få mobiliseret internationale private og offentlige midler til fordel for bæredygtig
udvikling. Det er i den forbindelse vigtigt, at industrilandene bekræfter de finansielle forpligtelser fra Monterrey for at
støtte den handlingsplan, der skal fastlægges i Johannesburg. Resultatet af WSSD bør ligge på linje med de finansielle
forpligtelser fra Monterrey, som udstikker de brede rammer for tilvejebringelsen af off entlige og private midler til
udvikling på internationalt plan i de nærmeste år. Vi gentager, at det er nødvendigt med et stærkt partnerskab mellem
industrilande, udviklingslande og internationale finansielle institutioner og udviklingsinstitutioner. Vi tilskynder
bilaterale og multilaterale udviklingsinstitutioner til at integrere sociale og miljømæssige aspekter bedre i deres
politikker og praksis.
Bæredygtig udvikling og fattigdomsreduktion er først og fremmest de enkelte landes eget ansvar. Udviklingslandene har
en afgørende rolle at spille med hensyn til gennem passende strukturreformer og sunde makroøkonomiske politikker at
sikre, at der skabes et stabilt og gunstigt miljø, der kan tilvejebringe, tiltrække og kanalisere tilstrækkelige - offentlige og
private, nationale og internationale - ressourcer med henblik på at fremme bæredygtig u dvikling og fattigdomsreduktion.
De vigtigste elementer i et sådant miljø er god regeringsførelse, retssamfund og passende institutionel kapacitet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461647_0009.png
Selv om en national indsats og nationale reformer er en nødvendig forudsætning for at nå milleniumtopmødets
udviklingsmål, erkender vi, at mange lande ikke vil kunne nå disse mål uden øget udviklingsbistand. Udviklede lande
bør gøre en indsats for at øge deres udviklingsbistand inden for rammerne af deres mangeårige tilsagn om at komme op
på FN's mål om en statslig udviklingsbistand (ODA) på 0,7% af BNI. EU og dens medlemsstater, som allerede yder over
50% af al den ODA, der gives på verdensplan, vil vurdere de midler og den tidsplan, der skal gøre det muligt for hver af
medlemstaterne at nå FN's målsætning om en ODA på 0,7% af BNI.
De medlemsstater, der endnu ikke har opfyldt målsætningen om 0,7%, har forpligtet sig til - som et første betydeligt
skridt - enkeltvis inden for de næste fire år at forhøje omfanget af deres ODA inden for deres respektive
bevillingsprocesser, samtidig med at de øvrige medlemsstater fornyer deres bestræbelser på at holde sig på eller over
målet om en ODA på 0,7%, således at der kollektivt opnås et EU-gennemsnit på ; 0,39% i 2006. Under hensyn til dette
mål bestræber alle EU's medlemsstater sig under alle omstændigheder på inden for deres respektive bevillingsprocesser
at nå op på en ODA på mindst 0,33% af BNI i 2006. Vi opfordrer andre udviklede lande til at gøre det samme.
Man kan også nå langt ved at forbedre effektiviteten af den statslige udviklingsbistand, som allerede yder - dels over
Fællesskabets budget dels over medlemsstaternes egne budgetter. En betydelig udvidelse af udviklingsbistandens
samlede omfang skal følges op af øget effektivitet og ansvarlighed i forbindelse med ODA-finansierede programmer.
Støtten skal rettes mod de fattigste lande, der fokuserer stærkt på gennemførelse af en sund strukturel og
makroøkonomisk politik, god regeringsførelse, fattigdomsreduktion og gode politikmiljøer. Vi er fast besluttet på at øge
den statslige udviklingsbistands effektivitet ved i) at nedbringe transaktionsomkostningerne i forbindelse med ydelsen af
bistanden, ii) at evaluere fordelene ved at intensivere programlån, iii) at styrke foranstaltningerne for at sikre, at
eksportkreditstøtten til HIPC-lande ikke anvendes til uproduktive formål, iv) at implementere DAC 's henstillinger om
afbinding af bistanden til de mindst udviklede lande og fortsætte drøftelserne med henblik på yderligere afbinding; EU
vil også overveje skridt med henblik på yderligere at afbinde Fællesskabets bistand uden at sætte den eksisterende
prispræference inden for EU-AVS-rammerne ud af kraft, og ved at give tilsagn om, når det er muligt, at bevæge sig hen
imod en fremgangsmåde med en fælles pulje for at nedbringe omkostni ngerne i forbindelse med ydelsen af bistanden.
3. En uholdbar gældsudvikling har virket som en bremse på de fattigste landes evne til at opnå vækst og bæredygtig
udvikling. EU ser derfor med tilfredshed på de afgørende fremskridt, der hidtil er sket som led i det udvidede HIPC-
initiativ. Vi mener, at initiativets primære målsætning fortsat bør være genoprettelse af en holdbar gældsbyrde. Vi hilser
derfor med tilfredshed, at IMF og Verdensbanken systematisk vil vurdere holdbarheden af de enkelte HIPC-landes
gældsbyrde ved afslutningstidspunktet (completion point). Når landene har oplevet udefra kommende påvirkninger -
f.eks. bratte prisfald på deres eksportvarer - erkender vi, at der er behov for supplering ved afslutningstidspunktet
(completion point) for at sikre en varig vej ud af en uholdbar gældssituation.
På skyldnersiden anmoder vi den gruppe af HIPC-lande, der endnu ikke har nået deres beslutningstidspunkt på grund af
omfattende politiske vanskeligheder, herunder væbnede konflikter, eller forsinkelser i gennemførelsen af de økonomiske
programmer om at træffe alle fornødne foranstaltninger for at søge om gældslettelse. De lande, der allerede har
kvalificeret sig til gældslettelse, bør fortsætte deres bestræbelser p&a ring; at anvende de frigjorte ressourcer effektivt,
styrke produktiviteten og væksten og investere i fattigdomsreduktion. På kreditorsiden opfordrer vi alle kreditorer, som
endnu ikke har taget sådanne skridt, til at yde deres bidrag til gældslettelsen, idet HIPC-landene ikke får al den
gældslettelse, de har behov for, fordi kreditorerne ikke deltager. Vi opfordrer navnlig lande, der ikke er medlem af Paris-
klubben, regionale og små udviklingsinstitutioner og kommer cielle kreditorer til at deltage i det udvidede HIPC-
initiativ. Derudover opfordrer vi alle lande til at yde deres andel af den multilaterale finansiering. Vi erkender de
problemer med gældens holdbarhed, som nogle ikke-HIPC-lavindkomstlande under ekstraordinære omstændigheder kan
stå overfor, og vi anerkender, at der kan være et behov, der skal vurderes i hvert enkelt tilfælde, for at yde supplerende
bistand til opfyldelse af et lands gældsforpligtelser.
4. Hvad angår spørgsmålet om "alternative" finansieringsinstrumenter, gentager vi, at hvert land bør
beslutte, hvordan det bedst kan bidrage med supplerende udviklingsfinansiering, og at dette generelt bør
finde sted inden for landenes respektive bevillingsprocesser. Vi anerkender imidlertid, at de udviklede lande
ud over at åbne deres egne markeder og øge den statslige udviklingsbistands størrelse og effektivitet også
kan bidrage til udviklin gsfinansiering ved at vurdere andre alternativer. Alternative instrumenter til
udviklingsfinansiering kan anvendes til at støtte finansiering af globale offentlige goder. Finansieringen af
globale offentlige goder er ikke en særskilt proces og bør vurderes i relation til regulær ODA. Specialiserede
fonde - f.eks. Den Globale Miljøfacilitet (GEF), hvor der hurtigt bør opnås enighed om kapitaltilførsel på et
højere niveau, eller den for nyligt lancerede globale fond for bekæmpelse af hiv/aids, tuberkulose og
malaria, der kan anvendes som katalysator for ressourcer fra den private sektor og fra bilaterale og
multilaterale offentlige donorer - kan udgøre en effektiv finansiel ordning til sikring af forsyningen med
specifikke globale offentlige goder.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461647_0010.png
5. Vi er rede til at foretage en vurdering af relevansen af tildelinger af særlige trækningsrettigheder (SDR). Enhver
vurdering af, om ressourcerne er adækvate, navnlig SDR-tildelingerne, skal bygge på IMF-overenskomsten. Det hedder i
denne, at i alle afgørelser om tildeling og om annullering af trækningsrettigheder fonden skal søge at imødekomme det
langsigtede globale behov, når og hvor det opstår, for at supplere eksisterende reserveakt iver på en sådan måde, at det
fremmer opfyldelsen af fondens målsætninger og forebygger økonomisk stagnation og deflation samt
overskudsefterspørgsel og inflation i verden. IMF's bestyrelse godkendte som en engangsforeteelse en særlig SDR-
tildeling i september 1997, der ville øge udviklingslandenes proportionelle SDR-tildeling. Denne tildeling er endnu ikke
aktiveret ved gennemførelse af de dertil knyttede ændringer af IMF-overenskom sten, som USA endnu ikke har
ratificeret. Vi opfordrer på ny de amerikanske myndigheder til at fremskynde denne ratificering.
Bæredygtig udvikling i en globaliseret verden
6. Et åbent og retfærdigt multilateralt handels- og finanssystem er en forudsætning for bæredygtig udvikling og
fattigdomsreduktion. Udviklingslandene bør hjælpes til at deltage i dette system gennem styrket teknisk bistand og
kapacitetsopbygning. Regional handel og finansielle aftaler, som er forankret i det multilaterale system, bør befordres og
videreudvikles.
7. Såvel Doha- og Monterrey-konferencerne som OECD-Ministerrådet har for nylig sat fokus på forbindelserne mellem
handel og udvikling og erindret om, at åben handel er et afgørende redskab for bæredygtig udvikling. Liberalisering af
handel og investeringer - støttet af strammere multilaterale regler og kombineret med veludformede politikker - bidrager
direkte til større velfærd, bæredygtig udvikling og fattigdomsreduktion i industri- og ud viklingslande. En sådan
liberalisering kan gennemføres på en sådan måde, at den holder de sociale udgifter til tilpasning på et minimum, støtter
miljøbeskyttelsen og bevarer regeringernes ret til at indføre regler, der er i offentlighedens interesse. Det hedder i
erklæringen fra Monterrey, at vi vil arbejde for toldfri og kvotefri adgang for al eksport fra de mindst udviklede lande.
Vi gentager vor støtte til Doha-dagsordenen for udvikling, der tager fat på centrale spørgsmål af største interesse for
udviklingslandene, og forpligter os til at gennemføre den fuldt ud efter den aftalte tidsplan. Vi er også rede til at spille en
førende rolle i den nye handelsrunde. EU har allerede taget væsentlige skridt på dette område gennem "Everything but
Arms"-initiativet, forbedringen af den handelsrelaterede tekniske bistand og kapacitetsopbygning og EF's netop vedtagne
nye forordning om det generelle præferencearrangement. Da vi må sikre en vellykket og rettidig afslutning af den nye
handelsrunde ved at give udviklingslandene en bedre markedsadgang, opfordrer vi andre industrialiserede lande til at
træffe foranstaltninger, bl.a. ved som EU at give toldfri og kvotefri adgang for alle produkter fra de mindst udviklede
lande, bortset fra våben. Idet vi på ny bekræfter vort tilsagn om at overho lde multilaterale regler samt principper og
praksis for frihandel, retter vi en kraftig opfordring til WTO-medlemmerne og alle de andre lande om at undgå ensidige
tiltag, der kan undergrave det multilaterale handelssystem og bringe en vellykket afslutning af den nye
verdenshandelsrunde i fare. Det er af afgørende betydning for et vellykket udfald på de kommende forhandlinger, at
udviklingslandene tager fuld og effektiv del i disse. Vi må støtte kapacitetsopbygningen i udvikli ngslandene, så de kan
deltage effektivt og i fuldt omfang i de forestående forhandlinger. I den forbindelse hilser vi med tilfredshed, at WTO for
nylig har lanceret en global trustfund med henblik på at finansiere handelsrelateret teknisk bistand og
kapacitetsopbygning. EU har givet tilsagn om at bidrage med over 60% af de 14 mio. EUR, fonden har brug for.
Udviklingslandene har også en rolle at spille, når det gælder om at høste fordelene ved åbenhed over for mulighederne i
et internationalt handelssamkvem. De bør bruge handelsliberaliseringen og den forbedrede markedsadgang som et
vægtigt middel til økonomisk vækst. De bør ikke blot liberalisere markedet, men også øge deres handelskapacitet og
fjerne nationale eksportbegrænsninger via kapacitetsopbygning og teknisk bistand.
8. Kapitalens øgede mobilitet skaber væsentlige muligheder for vækst, finansiering af bæredygtig udvikling og
fattigdomsreduktion. Den kan imidlertid også gøre de nationale økonomier mere sårbare over for udefra kommende
udviklinger, og holdbare makroøkonomiske og strukturelle politikker og etablering af en passende ramme for
investeringerne er derfor nøglen til at tiltrække internationale private midler, herunder især midler fra IDF, på en holdbar
måde. IDF bidrager til finansiering af bæredygtig økonomisk vækst og udvikling på lang sigt. Som et vigtigt supplement
til internationale og nationale bestræbelser bør den i højere grad støtte bæredygtig udvikling - og fattigdomsreduktion -
ved hjælp af opstilling af en ramme baseret på retfærdige regler, herunder bl.a. FN's global compact-initiativ og OECD's
overordnede principper for multination ale selskaber. Med henblik på at supplere de nationale bestræbelser bør det
internationale finansielle samfund fortsat medvirke til at styrke betingelserne for stabile og holdbare tilførsler af privat
kapital til udviklingslandene, bl.a. gennem øget gennemsigtighed med hensyn til både offentlige og private økonomiske
aktører, gennemførelse af internationalt anerkendte kodekser og standarder og passende tilsynsregler og overvågning af
alle fin ansielle institutioner.
Styring af det internationale finansielle system
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461647_0011.png
9. En reform af det internationale finansielle system og bekæmpelse af misbrug af den finansielle globalisering er nøglen
til fremme af bæredygtig udvikling. Den internationale bevægelighed for varer, tjenesteydelser og kapital har givet
enorme muligheder for vækst og udvikling over hele verden, og den bør fortsat spille en afgørende rolle som bidrag til
stigende velstand. Samtidig betyder den finansielle globaliseringsproces ligesom enhver anden stor & oslash;konomisk
forandring udfordringer, og den indebærer øgede risici, ikke mindst i forbindelse med de nationale økonomiers sårbarhed
over for eksterne udviklinger og muligheden for misbrug af det finansielle system. For at styre disse risici er det
nødvendigt:
at bekæmpe misbrug i forbindelse med globaliseringen, herunder: bekæmpelse af finansieringsmekanismerne bag
terrorisme, forebyggelse og bekæmpelse af hvidvaskning af penge og økonomisk kriminalitet, styrkelse af politikkerne
for overvågning, regulering og informationsudveksling, navnlig i offshorecentre, og løsning af problemerne i forbindelse
med skadelig praksis på det fiskale område.
at styrke de internationale finansielle institutioners rolle i den globale arkitektur med henblik på at begrænse risiciene
ved finansiel globalisering og sikre, at fordelene kommer alle, herunder de allerfattigste, til gode."
SITUATIONSRAPPORT FRA EIB OM IMPLEMENTERINGEN AF DEN NYE EURO-MIDDELHAVS-
FACILITET - Rådets konklusioner
Rådet drøftede de fremskridt, der er gjort med hensyn til etablering af en Euro-Middelhavs-investeringsfacilitet i EIB-
regi og vedtog følgende konklusioner:
"Rådet drøftede de fremskridt, der allerede er gjort i implementeringen af den nye EIB-Middelhavs-investeringsfacilitet,
som blev godkendt af Det Europæiske Råd i Barcelona. Rådet bifaldt det hidtidige arbejde og pegede især på to aspekter,
som skal behandles snarest, så faciliteten kan blive operationel så hurtigt som muligt.
Med henblik på partnerlandenes mere omfattende ejerskab opfordrede Rådet Kommissionen og EIB til at sikre, at der
under udformningen af partnerskabsordningen lægges behørig vægt på at yde modtagerlandene effektiv bistand i
forbindelse med udviklingen af de investeringsrelaterede rammer, der er nødvendige for udviklingen af den private
sektor. Rådet opfordrede de relevante udvalg til at undersøge, hvordan man bedst kan sikre finansieringen af risiko
kapital og aktiviteter vedrørende teknisk bistand inden for de nuværende finansielle overslag for udgiftsområde 4, især
Meda-posten, og at aflægge rapport til Rådet på den næste samling. Resultaterne af denne analyse må ikke forsinke
implementeringen af faciliteten.
Rådet gentog, at der er behov for at implementere faciliteten senest i efteråret, og tilskyndede også EIB til at fortsætte
sine kontakter med partnerlandene om implementeringen af faciliteten og især søge at opnå et kraftigt tilsagn om
deltagelse i partnerskabet.
Rådet godkendte EIB's forslag om at igangsætte Middelhavs-faciliteten på det første møde - den 18. oktober 2002 - i det
blandede udvalg vedrørende politisk dialog, der er omhandlet i afgørelsen fra Det Europæiske Råd i Barcelona for at
sikre modtagerlandenes ejerskab til og aktive deltagelse i denne indsats."
FORELØBIG RAPPORT OM SPØRGSMÅL VEDRØRENDE CORPORATE GOVERNANCE
Rådet noterede sig en foreløbig mundtlig rapport om spørgsmål vedrørende corporate governance, der blev forelagt af
professor Jaap Winter, formand for Gruppen på Højt Plan af Eksperter inden for Selskabsret. Rådet ser frem til at få
forelagt den endelige rapport på en kommende samling i Rådet senere i år.
SAMRÅDSMØDE OM OMARBEJDNING AF FINANSFORORDNINGEN
Samrådsmødet mellem Europa-Parlamentet, Rådet og Kommissionen, der blev afholdt i forbindelse med rådssamlingen,
gennemgik de udestående spørgsmål om omarbejdning af finansforordningen og nåede til samlet enighed om udkastet.
Når Europa-Parlamentet har bekræftet denne enighed, vil Rådet vedtage den nye finansforordning som A-punkt på en af
sine kommende samlinger.
PUNKTER GODKENDT UDEN DEBAT
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461647_0012.png
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://ue.eu.int.
Asterisk ved en afgørelse
betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets mødeprotokol; disse erklæringer
findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til Pressetjenesten.
BESKATNING
Administrativt samarbejde på beskatningsområdet
Rådet vedtog en rapport, der orienterer Det Europæiske Råd i Sevilla om de fremskridt, der er gjort inden for det
administrative samarbejde på beskatningsområdet.
Rapporten konkluderer, at der i de seneste år bestemt er gjort fremskridt i samarbejdet mellem medlemsstaternes
skattemyndigheder. Når det igangværende arbejde er afsluttet, vil medlemsstaterne have et nyt og effektivt redskab, der
kan anvendes på deres nationale systemer.
Der mindes om, at Økofin-Rådet på samlingen den 5. juni 2002 anerkendte rapporten fra Ad hoc-gruppen vedrørende
Skattesvig og var af den opfattelse, at den er et nyttigt grundlag for det fremtidige arbejde i Kommissionen og
medlemsstaterne.
Rådet godkendte også følgende konklusioner om det administrative samarbejde på beskatningsområdet (dok.
9208/02):
"Rådet
1) giver tilsagn om at ville fremme passende foranstaltninger, der vil kunne bidrage til en styrkelse af samarbejdet
mellem skattemyndighederne, med henblik på at effektivisere forvaltningen af skattesystemet i medlemsstaterne og
fjerne forvridningerne af det indre marked som følge af manglende overholdelse af skattereglerne;
2) giver udtryk for tilfredshed med de fremskridt, der er sket inden for det administrative samarbejde på en række
skattemæssige områder, som beskrevet i dok. 9207/02 FISC 141, der vil blive forelagt for Det Europæiske Råd i Sevilla;
3) anmoder Fiskalgruppen om at fortsætte arbejdet på grundlag af Kommissionens forslag til beslutning om Fiscalis-
programmet, således at det kan vedtages inden årets udgang; anmoder også Fiskalgruppen om at fortsætte arbejdet med
Kommissionens forslag vedrørende forordningen om administrativt samarbejde vedrørende merværdiafgift samt
beslutningen om edb-registrering af punktafgiftspligtige varers bevægelser og kontrollen hermed med h enblik på
vedtagelse heraf inden den 1. april 2003. Rådet håber, at det vil være muligt at nå frem til tekster, som alle
medlemsstaterne kan tilslutte sig;
4) opfordrer Kommissionen til at overveje at fremsætte forslag til ændring af direktiv 77/799/EØF om gensidig bistand
mellem medlemsstaternes kompetente myndigheder, når de forberedende undersøgelser, der i øjeblikket er i gang i
Arbejdsgruppe IV (direkte skatter), er afsluttet. Rådet noterer sig også, at der i praksis er mangler i den gensidige
bistand, og henstiller, at medlemsstaterne arbejder videre på at styrke det administrative samarbejde ;
5) pålægger Fiskalgruppen at undersøge, hvilke foranstaltninger der skal vedtages med henblik på gennemførelsen af de
henstillinger om udveksling af oplysninger vedrørende direkte beskatning, der er vedtaget med enstemmighed i Ad hoc-
gruppen vedrørende Skattesvig, og inden udgangen af 2003 at forelægge Rådet en rapport om udveksling af oplysninger
vedrørende indkomst for valutaudlændinge og indkomst for flyttede skatteydere, is&ael ig;r sportsfolk, kunstnere og
ledere af multinationale virksomheder;
6) henstiller til medlemsstaterne, at de udnytter deres bilaterale og multilaterale aftaler om udveksling af
skatteoplysninger mere effektivt."
Tyskland - Omsætningsafgifter
Rådet vedtog en beslutning om bemyndigelse af Tyskland til at anvende en foranstaltning, der fraviger artikel 21 i sjette
direktiv 77/388/EØF om harmonisering af medlemsstaternes lovgivning om omsætningsafgifter (dok.
8027/02)
Ifølge denne beslutning bemyndiges Tyskland til at udpege den person, for hvem leveringen af goder foretages, som
merværdiafgiftspligtig.
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER SAMT CIVILBESKYTTELSE
Asyl og migration
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461647_0013.png
Rådet besluttede at ændre mandatet for Gruppen på Højt Plan vedrørende Asyl og Migration med henblik på at gøre
dette forberedende organ mere effektivt inden for rammerne af EU's forbindelser med tredjelande, navnlig for så vidt
angår arbejdsmigration.
FORBINDELSER MED TREDJELANDE
Finansiering af EU's særlige repræsentanter i 2002
Rådet afgav positiv udtalelse om finansieringsforslaget med henblik på at finde en ad hoc-løsning på finansiering af
underskuddet på budgettet for 2002
Bulgarien - Rammeafgørelse om deltagelse i Fællesskabets programmer
Der var enighed i Rådet om, at Associeringsrådet EU-Bulgarien ved skriftlig procedure skal vedtage en afgørelse om de
almindelige vilkår og betingelser for Bulgariens deltagelse i Fællesskabets programmer.
Rammeafgørelsen indgår i drøftelserne om en styrket førtiltrædelsesstrategi. Den nye metode skulle betyde en væsentlig
forbedring af den nuværende ordning, hvor der træffes afgørelse om deltagelse i Fællesskabets programmer i hvert enkelt
tilfælde, hvilket har ført til længere behandlingstider på grund af vedtagelsen af specifikke afgørelser i
associeringsrådene og som følge heraf forsinkelser i d en konkrete deltagelse i programmerne.
Rammeafgørelsen fastlægger en række generelle principper:
▪ muligheden for, at Bulgarien kan deltage i alle de programmer, som den grundlæggende "interne" retsakt åbner for
CØE-landene
▪ landets pligt til at yde et finansielt bidrag til fællesskabsbudgettet
▪ deltagelsen af repræsentanter for Bulgarien (som observatører) i programudvalgene
▪ der skal gælde samme betingelser for de projekter, som Bulgarien forelægger, som for medlemsstaternes projekter.
På Fællesskabets side er det Kommissionen, der i samarbejde med de bulgarske myndigheder fastlægger de specifikke
vilkår og betingelser, især det finansielle bidrag, for deltagelse i hvert enkelt program. Kommissionen bistås i denne
opgave af et særligt udvalg, der udpeges af Rådet. Derfor vil det, når rammeafgørelserne er trådt i kraft, ikke mere være
nødvendigt at anvende ad hoc-afgørelser truffet af associeringsr&ar ing;det.
Den Tjekkiske Republik
Rådet gav sin tilslutning til, at Associeringsrådet EU-Den Tjekkiske Republik ved skriftlig procedure kan vedtaget en
afgørelse om nedsættelse af et rådgivende paritetisk udvalg bestående af medlemmer af Fællesskabets Økonomiske og
Sociale Udvalg og repræsentanter for Den Tjekkiske Republiks økonomiske og sociale interessegrupper. Formålet med
udvalget vil være at bistå associeringsrådet og at fremme dialog og sam arbejde mellem økonomiske og sociale
interessegrupper i Fællesskabet og i Den Tjekkiske Republik.
HANDELSSPØRGSMÅL
Antidumping - Import af ringmekanismer med oprindelse i Indonesien og Indien
Rådet vedtog med simpelt flertal - idet den danske, nederlandske, svenske og britiske delegation stemte imod, og den
italienske og finske delegation undlod at stemme - en forordning om indførelse af en endelig antidumpingtold på
importen af visse ringmekanismer med oprindelse i Indonesien og om afslutning af antidumpingproceduren for så vidt
angår importen af visse ringmekanismer med oprindelse i Indien (dok.
8891/02).
Den endelige antidumpingtold fastsætte
s til 32,3% for nettoprisen, frit Fællesskabets grænser, ufortoldet for ringmekanismer med oprindelse i Indonesien.
Rådet vedtog ligeledes med simpelt flertal - idet den danske, nederlandske og svenske delegation stemte imod, og den
italienske og britiske delegation undlod at stemme - en forordning om indførelse af en endelig udligningstold på
importen af visse ringmekanismer med oprindelse i Indonesien og om afslutning af antisubsidieproceduren for så vidt
angår importen af visse ringmekanismer med oprindelse i Indien (dok.
8888/02).
Den endelige udligningstold fastsættes t
il 10,0% af nettoprisen, frit Fællesskabets grænse, ufortoldet, for ringmekanismer med oprindelse i Indonesion.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461647_0014.png