Europaudvalget 2002-03
EUU Alm.del Bilag 1125
Offentligt
1460339_0001.png
PDF udgave (151 KB)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
26. juni 2003
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Fødevaremini-
steriets redegørelse for rådsmøderne (landbrug og fiskeri) den 11.-12. juni,
den 17.-19. juni og den 25.-26. juni 2003.
Dokumentet er ikke udarbejdet af Centraladministrationen og findes derfor
ikke i elektronisk form
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460339_0002.png
2
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
8. kontor
J.nr. 2000-521-0057
Den 26. juni 2003
FVM 068
Referat af møde i Rådet (landbrug og fiskeri) den 11. – 12. juni, den 17. –
19. juni og den 25. – 26. juni 2003.
1. Reform af den fælles landbrugspolitik
Efter langvarige forhandlinger vedtog Rådet den 26. juni med kvalificeret flertal
et kompromis om en reform af den fælle s landbrugspolitik, idet Portugal stemte
imod,
jf. vedlagte dokument DS 223/03
. Danmark stemte for reformen, men
meddelte, at man ikke kunne støtte erklæringen i punkt 2.5 i kompromisteksten
for så vidt angår tobak. Reformen holder sig indenfor det vedtagne budgetloft fra
Det Europæiske Råd i Bruxelles oktober 2002. Med reformen har EU nu fået et
bedre grundlag for forhandlingerne i WTO i Cancun 10. – 14. september 2003.
Hovedelementerne
i
den
vedtagne
reform
er:
Afkobling
Landbrugssektoren får den samme støtte som hidtil, men støtten afkobles delvist
fra produktionen, således at den enkelte landmand selv kan bestemme, hvad der
skal produceres, og hvorvidt der skal produceres. Afkobling af støtten iværksæt-
tes fra 2005, dog med mulighed for at udskyde iværksættelsen i 2 år, hvis særli-
ge omstændigheder i et givent medlemsland taler herfor.
Når reformen er fuldt gennemført, udbetales ca. 35 mia. € i direkte støtte til
landmændene i EU-15, hvoraf de ca. 60 % i gennemsnit vil blive afkoblet.
I den vegetabilske sektor, hvor den største del af støtten i dag ydes til hovedaf-
grøderne (dvs. korn, oliefrø og proteinafgrøder) i form af hektarstøtte, afkobles
støtten med 100 %, idet medlemslandene dog kan fastholde 25 % i koblet form.
Blandt elementer i den vegetabilske sektor, der ikke afkobles er en tillægspræ-
mie til durumhvede, tillæg ti l proteinafgrøder og ris, støtte til nødder og energi-
afgrøder, specifik støtte til kartoffelstivelse og støtte til tørring af foder.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460339_0003.png
3
I den animalske sektor vil der være muli ghed for at yde en del af den nuværende
støtte til oksekød som en produktionsafhængig støtte for at undgå pludselige
ændringer af økonomien for oksekødsproducenter samt regionale problemer med
affolkning, ophør af dyrkning af jorden etc. Medlemslandene får en grad af flek-
sibilitet, idet den koblede del af støtten enten kan anvendes til en 100% opret-
holdelse af ammekopræmien og 40 % af sl agtepræmien eller en 75 % oprethol-
delse af handyrpræmien eller som en 100 % opretholdelse af slagtepræmien.
I fåresektoren vil mindst halvdelen af den direkte støtte blive afkoblet, mens
landene kan udbetale den resterende del som koblet støtte. Den supplerende
præmie til får og geder i ugunstigt stillede områder og bjergområder kan opret-
holdes som koblet støtte, hvilket tillige gælder tillægsbetaling for tørring (af
korn) og markfrø. I de ultraperifære områder samt det Ægæiske Øhav kan de
direkte støtteordninger opretholdes.
Senest to år efter iværksættelsen af afkobling v il Kommissionen fremlægge en
rapport eventuelt ledsaget af passende forslag. Rapporten skal belyse funktionen
og implementeringen af den afkoblede støtte, dvs. virkningen på markederne og
eventuelle uheldige konsekvenser forbundet med muligheden for at opretholde
den koblede støtte i visse sektorer.
Med henblik på at imødegå unfair konkurrence vil det ikke blive tilladt at dyrke
frugt- og grønt og kartofler på arealer berettiget til afkoblet støtte.
Modulation og udvikling af landdistrikterne
Udviklingen i landdistrikterne bliver styrket gennem overførsel af midler fra
markedsordningerne til landdistriktspolitikken ved hjælp af modulation.
Modulation iværksættes fra 2005, hvor den direkte støtte til producenter, som
modtager mere end 5.000 €/år vil blive reduceret med 3 %. Denne procentsats
øges i 2006 til 4 % og vil fra 2007 udgøre 5 %.
De genererede midler ved modulation bliver omfordelt mellem medlemslandene
på basis af objektive fordelingskriterier (landbrugsareal, beskæftigelse i land-
brugssektoren og BNP pr indbygger – de såkaldte samhørighedskriterier), dog
således at hvert medlemsland er sikret, at mindst 80 % af de genererede midler
føres tilbage til landet. Når systemet er fuldt indarbejdet vil Danmark få overført
yderligere ca. 240 mio. kr. til landdistriktspolitikken.
Landdistriktspolitikken styrkes tillige gennem et øget antal indsatsområder, der
som noget nyt omfatter støtte til: innovation, opfyldelse af standarder; forbed-
ring af fødevarekvalitet; forbedring af dyrevelfærd og etablering af rådgivnings-
systemer og kvalitetsordninger. Anvendelse af EU-midler under landdistriktspo-
litikken kræver national medfinansieri ng i forholdet 50/50 (dog 75/25 i mål-1-
områder). Reformen øger EU-medfinansieringen med 10 procentpoint til hen-
holdsvis 60/40 og 85/15 ved miljøvenlige jordbrugsforanstaltninger.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460339_0004.png
Degressivitet
4
Reformen af landbrugspolitikken holder sig indenfor det budgetloft, der blev
fastlagt på Det Europæiske Råd i Bruxelles, oktober 2002. Til sikring heraf etab-
leres en mekanisme for finansiel disciplin, således at udgifterne under søjle I
(direkte støtte og markedspolitik) holdes inden for de årlige udgiftslofter aftalt i
de finansielle perspektiver. Såfremt prognoserne angiver, at udgiftsloftet reduce-
ret med 300 mio. € (sikkerhedsmargin), vil blive overskredet, fremlægger Kom-
missionen et forslag til Rådet om degressivitetssatsen for det pågældende år.
Denne degressivitetssats betyder, at den direkte støtte til producenterne bliver
reduceret det pågældende år.
Markedsordninger for korn og mælk mm.
Produktion og afsætning reguleres genne m markedsordninger for de enkelte
produkter. Instrumenterne er garanterede mindstepriser (interventionspriser) til
landmændene, direkte produktio nsstøtte, eksportstøtte mm. Reformen indebærer
en række ændringer for følgende produkter:
Korn
Interventionsprisen for korn reduceres ikke, men de månedlige tillæg halveres.
Fra 2004 vil det ikke længere være muligt at opkøbe rug til intervention. Der vil
gælde en overgangsforanstaltning for Ty skland i form af kvalitetsforbedrende
foranstaltninger finansieret af egne modulationsmidler.
Durumhvede
Støtten til produktion af durumhvede i regioner med en veletableret produktion
udfases over 3 år, mens støtten til produktionen i traditionelle produktionsregio-
ner reduceres 17 % over 3 år og afkobles.
Ris
Markedsordningen for ris reformeres gennem en halvering af interventionsprisen
fra 300 €/t til 150 €/t i 2004/05, som kompenseres gennem en forhøjelse af den
nuværende støtte med 125 €/t. Mulighe den for opkøb til intervention begrænses
til 75.000 t. pr. år. Kommissionen opfordres samtidig til at åbne forhandlinger i
WTO med tredjelande med henblik på indførelse af toldkontingenter til regule-
ring af toldimporten.
Kartoffelstivelse
Den direkte støtte afkobles med 40 %, og minimumsprisen såvel som produkti-
onsrestitutioner opretholdes.
Tørret foder
Støtteordningen til tørret foder ændres, idet den nuværende støtte, som p.t. ydes
udelukkende til tørringsindustrien, fremover skal fordeles 50/50 til producenter-
ne og virksomhederne, samtidig med at støtten til producenterne afkobles.
Kommissionen vil udarbejde en evalueringsrapport om konsekvenserne af re-
formen i 2008 og eventuelt fremsætte fors lag om ordningens eventuelle videre-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460339_0005.png
førsel.
Støtte til energiafgrøder
5
Der oprettes en ny støtte, en såkaldt ”CO
2
-kredit”, til dyrkning af energiafgrø-
der. Støtten vil udgøre 45 €/ha til energiafgrøder for et maksimalt areal på 1,5
mio. ha.
Nødder
Til erstatning af de nuværende foranstaltninger, som har haft form af støtte til
strukturforbedringer, etableres en støtteordning på 121 €/ha, som medlemslan-
dene nationalt kan fordoble. Der fastsættes et maksimal t garantiareal på 800.000
ha. i EU.
Middelhavsprodukter
Kommissionen pålægges at fremsende en meddelelse om reform af de fælles
markedsordninger for oliven, bomuld og tobak i efteråret 2003 ledsaget af pas-
sende forslag.
Mælk og mejeriprodukter
Som led i den seneste reform i 1999 blev det aftalt, at reducere priserne i denne
sektor med i alt 15 % fordelt over 3 år (2005-08) og samtidig øge mælkekvoter-
ne med i alt 1,5% fra 2006. Dette prisfald øges med knap 5 % og kompenseres
delvist. Prisfaldet vil være størst på smør (25%) og mindre på skummetmælks-
pulver (15%). Reformen indfases over 4 år fra 2004, og støtten vil afkobles, når
reformen er fuldt implementeret. Herudover vil den græske mælkekvote blive
forøget med 120.000 tons ligesom Portugals særordning for Azorerne vil blive
videreført i lettere reduceret omfang. Der bliver indført loft for de maksimale
interventionsmængder for smør. Kvot eordningen forlænges til år 2015.
Oksekød
Østrig tildeles ekstra ammekopræmierett igheder (50.000 stk) mod en tilsvarende
nedgang i antallet af handyrpræmier. Som led i omstruktureringsplanerne af det
portugisiske landbrug tilgodeses landet med et højere antal ammekopræmieret-
tigheder, ligesom Italien får tildelt flere slagtepræmier til voksne dyr.
Braklægning
Der vil fortsat være krav om, at 10 % af arealet med hovedafgrøderne (korn,
oliefrø og proteinafgrøder) braklægges, men Rådet har mulighed for at justere på
brakprocenten, hvis udviklingen på markedet tilsiger dette. Økologer vil frem-
over være fritaget for brakkravet. Endvide re vil det som følge af reformen være
muligt at placere de braklagte jorde på en mere miljøvenlig måde, idet mindste-
kravet til arealet fremover kan udgøre 0,1 ha (mod hidtil 0,3 ha), samt at
mindstebredden af arealet reduceres til 5 m, således at de braklagte arealer
nemmere kan placeres der, hvor de gør mest gavn for miljøet, f.eks. langs vand-
løb og søer.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460339_0006.png
Det vil være muligt at dyrke afgrøder me d henblik den almindelige rotation.
braklagte arealer, ligesom brakarealerne kan indgå ipå non-food produktion på de
Cross compliance
Udbetalingen af den afkoblede støtte samt anden direkte støtte skal ske på betin-
gelse af, at producenterne overholder en række EU-bestemmelser indenfor miljø,
dyrevelfærd samt fødevaresikkerhed (s åvel folke-, dyre- og plantesundhed).
6
Endvidere vil udbetalingen være betinget af overhol delse af god landbrugsmæs-
sig stand. Disse cross compliance krav indfases fra 2005 til 2007.
2. Vestlige farvande
Rådet havde på baggrund af formandskabets situationsrapport en statusdrøftelse
af arbejdet med Kommissionens forslag til regulering af fiskeriindsatsen i de
vestlige farvande. På trods af formandskabets og Kommissionens bestræbelser
var man ikke kommet tættere på et kompromis. Medlemslandene fastholdt og
gentog deres positioner. Visse lande understregede, at sagen var af vital interes-
se. Formanden konkluderede, at arbejdet måtte fortsætte i Coreper I og arbejds-
gruppen med henblik på fortsat tekniske behandling af forslaget med henblik på
en hurtig vedtagelse i Rådet.
3. Mund- og klovsyge
Rådet opnåede politisk enighed om forslaget vedr. nye regler for bekæmpelse af
mund-
klovsyge, der bl.a. giver mulighed for at anvende nødvaccination på nærmere
fastsatte
betingelser
i forbindelse
med
bekæmpelse
af
og
et
udbrud.
4. Røgaromaer
Punktet var ikke på dagsordnen.
5. Codex Alimentarius
Punktet var ikke på dagsordnen.
6. BSE - overgangsforanstaltninger
Vedtaget som a-punkt uden debat.
7. Mellemstationer
Vedtaget som a-punkt uden debat.
8. Styrkelse af kontrollen med transport af får og geder.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460339_0007.png
Vedtaget som a-punkt uden debat.
9. Revision af Den Økonomiske og Finansielle Komités statutter
Punktet var ikke på dagsordnen.
Øvrige spørgsmål
7
Den østrigske delegation fremlagde under punktet eventuelt en skriftlig redegø-
relse om den 4. ministerkonference vedr. beskyttelse af skove i Europa afholdt i
Wien den 28. – 30. april 2003.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460339_0008.png