Europaudvalget 2002-03
EUU Alm.del Bilag 1192
Offentligt
1460272_0001.png
PDF udgave (128 KB)
dlemmerne af Folketingets Europaudvalg  
deres stedfortrædere.
g
Journalnummer
400.C.2-0
EU-sekr.
17. juli  2003
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Miljøministeriets grundno-
tat  om EU-kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om
håndtering af affald fra udvindingsindustrien, KOM(2003) 319 final, 2003/0107
(COD).
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460272_0002.png
2
Skov- og Naturstyrelsen
Frilufts- og Råstofkontoret
Miljøstyrelsens Internationale kontor
10. juli 2003
FJA/10, HOL/6
J.nr. M 1034-0004
MIM-515-MST
GRUNDNOTAT
EU-Kommissionens forslag til Europa
-
Parlamentets og Rådets Direktiv om
håndtering af affald fra udvindingsindustrien.
KOM (2003) 319 final, 2003/0107 (COD)
Resume:
Forslaget er en opfølgning på anbefalingerne i Kommissionens meddelslse fra oktober 2000 ”Sikker
minedrift: en opfølgning på de seneste mineuheld”, som var foranlediget af konkrete mineulykker i
Spanien og Rumænien. Forslaget ha r til formål at opstille mindstekrav med henblik på at forbedre
håndteringen af affald fra udvindingsindustrien. Forslaget fokuserer navnlig på de driftsmæssige aspek-
ter i forbindelse med affaldshåndtering, på forebyggelse af jord- og vandforurening og på affaldshåndte-
ringsanlæggenes stabilitet. Forslage t indeholder en række betingelser ti l driftstilladelser, generelle for-
pligtelser i forbindelse med affaldshåndteringen, krav om karakterisering af affaldet for at sikre, at
affaldsbehandlingsmetoden er tilpasset affaldets sæ rlige egenskaber, foranstaltninger med henblik på
affaldshåndteringsanlæggenes sikkerhed, mekanismer ti l afhjælpning ag større mineulykker og uventede
tildragelser, krav om udarbejdelse af nedlukningsplaner for affaldshåndteringsanlæ g samt pligt til at
stille passende finansiel sikkerhed til rådighed til at sikre, at områder med mineaffald efterlades i til-
fredsstillende stand efter nedlukning. Det primære sigte med direktiv et er at forebygge forurening og
større ulykker, først og fremmest i forbindelse med metalmineindustrien – en indust ri der ikke er fore-
kommende i Danmark. Det vurderes imidlertid, at forslaget vil omfatte størstedelen af dansk råstof-
udvinding – dog med en begrænset regulering, da hovedparten af dansk råstofaffald er ikke-farligt
uvirksomt affald. Forslagets gennemførsel i dansk ret forventes ikke at kræve lovændringer i Råstoflo-
ven.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460272_0003.png
1. Status
Kommissionen  sendte  den  2.  juni  2003    ovennævnte  forslag  til  Rådet.  Forslaget  har
hjemmel i EF-traktatens artikel 175(1), som er retsgrundlaget for Fællesskabets politik
på miljøområdet. Der er derfor tale om en procedure med fælles beslutningstagning,
som fastsat i EF-traktatens artikel 251 efter høring af Det Europæiske Økonomiske og
Sociale Udvalg og Regionudvalget.
3
Forslaget har sin oprindelse i en meddelelse (kommunikation) fra Kommissionen i ok-
tober 2000 om ” Sikker udførelse af aktiviteter forbundet med minedrift – en opfølg-
ning på nylig indtrufne mineulykker” (KOM(2003)664 final). Meddelelsen var foranle-
diget af nyligt indtrufne mineulykker i Spanien og Rumænien, hvor stærkt forurenede
hjælpestoffer til brug ved mineraludfældnin gen, som følge af dæmningsbrud, forårsa-
gede omfattende og vanskeligt oprettelige skader på det omgivende miljø.  Meddelelsen
påpegede behovet for en gennemgang af fællesskabets miljøpolitik i forhold til håndte-
ring af affald fra miner, stenbrud og råstofgrave i øvrigt.
2. Formål og indhold
Direktivforslaget har to hovedmål:
At minimere negative effekter af forurenet afvanding fra affaldsopbevaringsanlæg,
som  har  potentiale  til  at  forårsage langsigtede miljømæssige skader længe efter at
både opbevaringsstedet og den tilknyttede mine eller åbne brud er blevet lukket.
At forhindre eller minimere virkningerne  af ulykker og i særdeleshed at sikre den
langsig-             tede stabilitet af dæmninger og damme i  forbindelse med affalds-
opbevaring, idet brud kan forårsage omfattende miljømæssig skade, herunder trus-
ler mod menneskeliv.
Kommissionen anfører i sin begrundelse for direktivforslaget, at affald fra mineindu-
strien skønsmæssigt udgør ca. 30 % af den  samlede årlige affaldsmængde i EU med et
volumen på ca. 400 millioner tons. Affaldet omfatter de materialer der skal fjernes for
at få adgang til det pågældende råstof, såsom muld, overjord og affaldsklippe samt de
ofte miljøfarlige affaldsprodukter, der bliver tilbage efter mineralerne er blevet udvun-
det.
Det  gælder  især  affaldsprodukter  fra  me talmineindustri,  som  kan  indeholde  store
mængder farligt stof, som f.eks. tungmetal,  der udgør en forureningstrussel mod både
vand og jord.  
Kommissionen anfører endvidere, at formålet med dette forslag er at opstille mindste-
krav med henblik på at forbedre håndteringen af affald fra udvindingsindustrien. Her-
ved tages der specifikt hensyn til de miljø- og sundhedsrisici, som behandling og bort-
skaffelse  af  dette  affald  kan  indebære.  Forslaget  tilsigter  desuden  en  oparbejdning  af
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460272_0004.png
mineaffald til anvendeligt råstof for at nedsætte presset på naturressourcerne.
Forslaget  omfatter  som  udgangspunkt  affald  fra  alle  dele  af  udvindingsindustrien.
Imidlertid ventes det, at forslagets bestemmelser først og fremmest vil få betydning for
de sektorer, hvor der er størst risiko for alvorlige miljø- og sundhedsskader eller større
uheld (såsom metaludvinding, navnlig hvis der anvendes farlige kemikalier).  
Mineaffald i henhold til direktivforslaget omfatter muld, overjord, affaldsklippe, varie-
rende i størrelse fra små partikler til  kampesten og tiloversblevet nedknust materiale
efter udfældning af det ønskede mineral via forskellige fysiske og kemiske processer.
4
Sidstnævnte affaldstype efter kemisk udskillelse er specielt knyttet til udvinding af me-
taller og forekommer ikke i Danmark.
For at undgå overlapninger med lignende lovgivning og for at undgå unødige admini-
strative  krav  omfatter  direktivet  ikke  lav-risiko  affald,  såsom  ikke-forurenet  jord  og
affald fra prospektering af mineralressourcer. Direktivet omfatter heller ikke affald der,
skønt det er opstået i forbindelse med mineraludvinding eller –oparbejdning, ikke na-
turligt  henhører  under  dette  direktivforslag,  f.eks.  fødevareaffald  eller  affald  fra  off-
shore-operationer. Desuden stilles der lempeligere krav til ikke-farligt inert affald, dvs.
ikke-farligt uvirksomt affald. Når der stilles krav til håndtering af ikke-farligt inert af-
fald, hvor forureningsrissikoen er minimal, skyldes det bl.a., at større ophobninger af
sådant  affald  kan  indebære  risiko  for  skred  og  dermed  udgøre  en  sikkerhedsmæssi
trussel mod omgivelserne. Der er adskillige eksempler på alvorlige skred.Forslaget in-
deholder følgende tiltag:
En række forskellige betingelser til driftstilladelser i forbindelse med godkendelse af
affaldshåndteringsanlæg.
En række generelle forpligtelser i forbindelse med affaldshåndteringen.
Krav  om  at  affaldet  skal  karakteriseres  inden  deponering  eller  behandling  for  at
sikre at affaldsbehandlingsmetoden er tilpasset affaldets særlige egenskaber.
Foranstaltninger med henblik på affaldshåndteringsanlæggenes sikkerhed.
Mekanismer til afhjælpning af større mineulykker og uventede tildragelser.
Krav om udarbejdelse af nedlukningsplaner for affaldshåndteringsanlæg.
Pligt til at stille passende finansiel sikkerhed til rådighed til at sikre at områder med
mineaffald efterlades i tilfredsstillende stand efter nedlukning.
Ved at specificere og skærpe kravene til konstruktion, drift, lukning og efterbehandling
af  affaldshåndteringsanlæg  skulle  der  ifølge  Kommissionen  kunne  skabes  lige  vilkår
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460272_0005.png
inden for håndtering af affald fra udvindingsindustrien. Det har navnlig stor betydning
i forbindelse med EU's udvidelse, da flere af kandidatlandene har et stort antal mine-
virksomheder, hvor standarderne bør forbedres.
3. Nærhedsprincippet & proportionalitetsprincippet
Kommissionen oplyser at forureningsaspekter i forhold til vand og grundvand allerede
er reguleret i de forskellige medlemslande. Efter kommissionens opfattelse taler varia-
tionen af reguleringsmidler og mineindustriens forskelligartethed, spændende fra mul-
tinationale selskaber til små virksomheder, imidlertid for etablering af minimumskrav
gennem fællesskabsregler.  
Reglerne  skal  udgøre  en  platform  for  håndtering  af  affald  fra  mineindustrien  ved  at
specificere og forbedre kravene til design, drift, lukning og efterfølgende opsyn med
affaldsdeponier.  
5
Kommissionen anfører, at for at undgå gentagelse og unødige administrative krav ude-
lukker direktivet i dets sigte affald som repræsenterer en lav miljømæssig risiko, såsom
uforurenet jord og affald fra efterforskning af råstoffer, mens ikke-farligt inert affald er
dækket af et begrænset sæt af krav.
Forslaget udelukker ligeledes affald produceret under en udvindingsperiode, som f.eks.
udslidt materiel, akkumulatorer og husholdningsaffald samt affald fra offshore operati-
oner.
Direktivforslagets  forholdsregler  forventes  hovedsagelig  at  berøre  de  sektorer  som
med  størst  sandsynlighed  vil  kunne  forårsage  betydelige  miljømæssige  og  sundheds-
mæssige skader og større ulykker, som f.eks. metalminedrift,  specielt hvis der anven-
des farlige stoffer i forbindelse hermed, eksempelvis cyanid ved udfældning af guld.
4. Konsekvenser for Danmark:
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Direktivforslaget  vurderes  at  omfatte  størstedelen  af  den  danske  råstofudvinding.
Imidlertid vurderes det at hovedparten af det berørte danske råstofaffald kan defineres
som ”ikke farligt inert affald”, og det vil som følge heraf kun berøres af dele af direkti-
vets bestemmelser.  
Muld, overjord og frasorteret materiale, der kan sidestilles med affaldsklippe, anses ikke
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460272_0006.png
som affald i gældende dansk lovgivning, idet der i henhold til EU's Affaldsdirektiv ikke
er tale om ”affald, som indehaveren agter at skille sig af med ”.  De pågældende mate-
rialer deponeres som altovervejende hovedregel indenfor råstofgravens område og an-
vendes efter krav fra råstofmyndigheden ved efterbehandlingen af den udtømte råstof-
grav.
Råstofindvinding,  herunder  deponering  af  overjord  etc.    reguleres  ved  Råstofloven
(lovbekendtgørelse nr.569 af 30. juni 1997 med efterfølgende ændringer).
Forslagets gennemførelse i dansk ret vurderes ikke umiddelbart at kræve ændringer af
Råstofloven.  Gennemførelsen  vil  primært  kunne  ske  ved  ændringer  i  administrativ
praksis efter Råstoflovens gældende regler, bl.a. gennem fastlæggelse af rammer for en
mere detaljeret udvindings- og efterbehandlingsplan i forbindelse med tilladelse til rå-
stofudvinding.  
Generelt skønnes forslaget ikke at give anledning til større ændringer i de fysiske foran-
staltninger,  der  er  knyttet  til  udvindingen  i  forbindelse  med  deponering  af  muld  og
overjord samt anvendelsen heraf i forbindelse med efterbehandlingen af den færdigud-
nyttede råstofgrav.
Økonomiske og administrative konsekvenser:  
Der er endnu ikke gennemført en vurdering af forslagets økonomiske konsekvenser.
En sådan vurdering er under udarbejdelse.
6
Beskyttelsesniveau:  
Forslaget vurderes at have en positiv indvirkning på beskyttelsesniveauet i Danmark
.  
5. Høring
Forslaget er udsendt i ekstern høring til berørte interessenter, herunder Dansk Industri,
råstofafdelingen, med frist den 11. august 2003.
Rammenotatet  har  været  i  skriftlig  høring  i  EU-specialudvalget  med  svarfrist  den  4.
juni 2003.
Der var ved svarfristens udløb indkommet høringssvar fra Dansk Industri.
Dansk Industri vurderer i sit høringssvar, at forslaget kan få betydelige konsekvenser for
dansk råstofudvinding. DI anbefaler, at forslagets affaldsbegreber præciseres, således at
dansk råstofudvinding helt undtages fra direktivets anvendelsesområde.
Det skal bemærkes, at denne udtalelse er afgive t i forhold til rammenotatet samt på basis af
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460272_0007.png
tidligere udkast fra Kommissionen, som var mere restriktive med hensyn til inaktivt affald.
Dansk Industri gennemgår p.t. det endelig udkast.
Udkast til forslaget har inden udarbejdelsen af det endelige direktivudkast været fore-
lagt de europæiske brancheforeninger for de forskellige typer udvindingsvirksomheder,
der stort set alle kunne tilslutte sig en fællesskabslovgivning på området, men udtrykte
bekymring for de administrative byrder, som forslaget vil påføre erhvervet. Branche-
foreningerne har anbefalet at materialer som muld, overjord og inaktivt affald ikke ind-
går i direktivet eller behandles i forhold til deres risikopotentiale.
Forslaget  rummer  i  sin  nuværende  udformning  bestemmelser,  der  præciserer  direkt
vets anvendel- sesområde, således at der kun gælder få krav for håndteringen af affald
indenfor lavrisikogruppen af mineaffald. Ved udformningen af det foreliggende direk-
tivforslag er der dermed taget hensyn til de indvendinger, der fra flere sider, herunder
DI og de europæiske brancheforeningers side, blev rejst i forhold til direktivets anven-
delsesområde.