Europaudvalget 2002-03
EUU Alm.del Bilag 157
Offentligt
1461284_0001.png
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 157)
rådsmødereferater
(Offentligt)
_____________________________________________
TRU, Alm. del - bilag 204 (Løbenr. 3287)
Til
Udvalgets medlemmer og stedfortrædere
Pressemeddelelse vedr. rådsmøde 2452 TRANSPORT, TELEKOMMUNIKATION OG ENERGI den 3-4.
oktober 2002
Dette rådsmøde (12328/02 Presse 285) blev behandlet af Europaudvalget på mødet den
27. september 2002. Dansk delegationsleder: Trafikminister Flemming HANSEN,
økonomi- og erhvervsminister samt minister for nordisk samarbejde Bendt
BENDTSEN, statssekretær for transport Thomas EGEBO og statssekretær, Økonomi-
og Erhvervsministeriet Michel DITHMER.
B-dagsordenspunkter til behandling på ministermødet, bl.a.:
TRANSPORT
LUFTFART
Flyveledelse - det fælles europæiske luftrum; Situationsrapport fra formandskabet vedrørende de forslag, der tilsigter at
oprette et "fælles europæisk luftrum"
*
TILDELING AF ANKOMST- OG AFGANGSTIDSPUNKTER I FÆLLESSKABETS LUFTHAVNE;
Situationsrapport fra formandskabet vedrørende den foreslåede ændring af forordning (EØF) nr. 95/93 om tildeling af
ankomst- og afgangstidspunkter i Fællesskabets lufthavne samt Kommissionens tilsagn om snart at fremsætte et ændret
forslag vedrørende dette emne
*
KOMPENSATION TIL PASSAGERER VED BOARDINGAFVISNING OG VED AFLYSNING ELLER LANGE
FORSINKELSER; Politisk debat om forslaget til en forordning; formålet med forslaget er en forhøjelse af den
kompensation, der udbetales ved boardingafvisning og ved aflysning eller lange forsinkelser
*
FORSIKRING inden for luftfarten; Drøftelse af situationen på forsikringsmarkedet for civil luftfart efter terrorangrebene
i USA den 11. september sidste år. Forelæggelse fra Kommissionen af forslaget til en forordning om minimumskrav på
forsikringsområdet. Formandskabet drog konklusioner
*
LANDTRANSPORT
JERNBANETRANSPORT; Situationsrapport fra formandskabet vedrørende den anden pakke af forslag med henblik på
at modernisere de europæiske jernbaner.
*
TRANSIT GENNEM ALPERNE
GENERELLE SPØRGSMÅL
Økopointsystem i Østrig; Status over situationen med hensyn til to forslag til forordninger om økopointsystemet for
lastbiler, der kører gennem Østrig
*
HORISONTALE SPØRGSMÅL
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461284_0002.png
GODSTRANSPORT - MARCO POLO-PROGRAMMET; Gennemgang af udkast til forordning, der indfører Marco
Polo-programmet, som er et finansielt instrument, der tager sigte på at fremme overflytning af gods fra vejtransport til
andre transportformer, der er mindre skadelige for miljøet
*
DE TRANSEUROPÆISKE TRANSPORTNET; Behandling af udkast til ændring af beslutning nr. 1692/96/EF om
Fællesskabets retningslinjer for udvikling af de transeuropæiske transportnet. Drøftelserne koncentrerede sig om de
foranstaltninger, der er nødvendige for at udvikle jernbanenettet, samt listen over særlige projekter, der modtager
finansiel støtte fra Fællesskabet
*
SATELLITBASERET NAVIGATION – GALILEO; Kommissionens forelæggelse af en meddelelse om statusrapport
om Galileo-satellitprogrammet, der sigter mod at tilvejebringe navigationstjenester fra 2008 ved hjælp af MEO-satellitter
*
EVENTUELT
Bakspejle på lastbiler og varevogne; Indlæg fra Belgien (støttet af Holland), der ønsker, at Kommissionen forelægger et
forslag med krav om særlige bakspejle, der reducerer den døde vinkel, til montering på lastbiler og varevogne, der
allerede er i brug..
*
ENERGI
LIBERALISERING AF MARKEDET FOR ELEKTRICITET OG GAS
Regler for det interne marked for elektricitet og naturgas;
Netadgang i forbindelse med grænseoverskridende elektricitetsudveksling; Orienterende debat om udkast til direktiv om
at fremskynde liberaliseringen af elektricitets- og gassektorerne. Statusrapport om udkastet til forordning om betingelser
for netadgang i forbindelse med grænseoverskridende elektricitetsudveksling.
*
GAS- OG OLIEFORSYNINGSSIKKERHED; Fremlæggelse fra Kommissionen af to direktivforslag, som sigter mod at
nedbringe afhængigheden af tredjelande med hensyn til forsyningen af olieprodukter og naturgas
*
A-dagsordenspunkter færdigforhandlet af COREPER inden ministermødet. bl.a.:
TRANSPORT
Interbus-aftalen; Godkendelse af indgåelsen af Interbus-aftalen, en europæisk aftale om personbefordring med bus. (dok.
13262/1/01 REV 1)
*
Aftale med Kina om søtransport; Godkendelse af undertegnelsen af en aftale om søtransport mellem Det Europæiske
Fællesskab og dets medlemsstater på den ene side og regeringen for Folkerepublikken Kina på den anden side (dok.
9053/1/02 REV 1, 8388/1/02 REV1)
*
MILJØ
Genetisk modificerede organismer; Vedtagelse af beslutninger om fastsættelse af 1) vejledende noter til supplering af
bilag VII til direktiv 2001/18/EF, 2) model til resumé af oplysninger vedrørende markedsføring af genetisk modificerede
organismer og 3) model til resumé af anmeldelser vedrørende udsætning i miljøet af genetisk modificerede organismer i
andet øjemed end markedsføring
*
Ikke-hemmelige erklæringer vedr. A-dagsordenspunkter (vedlagt bagest):
Ingen
Henvisning til A-dagsordenspunkter vedr. transport, telekommunikation og energi behandlet på andre
rådsmøder siden de foregående ministerrådsmøder om Energi den 6-7. juni 2002 og Transport og
Telekommunikation den 17-18. juni 2002:
TELEKOMMUNIKATION
Rådsmøde 2439 MILJØ d. 25. juni 2002 (alm. del – bilag 1022)
Vedtagelse af afgørelse om bemyndigelse af medlemsstaterne til på EF’s vegne enstemmigt at stemme for Europarådets
vedtagelse af en anbefaling om beskyttelse af personoplysninger, der indsamles og behandles i forsikringsøjemed.
Vedtagelse af direktiv om behandling af personoplysninger og beskyttelse af privatlivets fred i den elektroniske
kommunikationssektor (Luxembourg imod).
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461284_0003.png
Rådsmøde 2448 LANDBRUG OG FISKERI d. 23-24. september 2002 (alm. del – bilag 109)
Vedtagelse af afgørelse om ajourføring af programmets anden fase og om anvendelse af transeuropæiske net med
henblik på elektronisk dataudveksling mellem administrationerne.
TRANSPORT
Rådsmøde 2441 d. 27. juni 2002 (alm. del – bilag 1024)
Vedtagelse af fælles holdning vedrørende forslag til forordning om statistik over jernbanetransport.
Rådsmøde 2451 d. 30. september 2002 (alm. del – bilag endnu ikke udgivet)
Vedtagelse af fælles holdning om indberetning af statistiske oplysninger om passager-, fragt- og postflyvning, jf. den
enighed Rådet nåede frem til på samlingen den 17-18. juni.
Punkter, som ikke blev behandlet på rådsmødet, herunder evt. mandater (FO) jf. EUU-dagsordenen den 27.
september, 1. udg.:
Ingen
Bruxelles, den 31. oktober 2002
Med venlig hilsen
Morten Knudsen
12328/02 (Presse 285)
(OR. en)
PRESSEMEDDELELSE
Vedr.:
2452. samling i Rådet
- TRANSPORT, TELEKOMMUNIKATION OG ENERGI -
den 3. og 4. oktober 2002 i Luxembourg
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461284_0004.png
Formand:
Flemming HANSEN
Kongeriget Danmarks trafikminister
Bendt BENDTSEN
Kongeriget Danmarks økonomi- og
erhvervsminister samt minister for nordisk
samarbejde
INDHOLD
DELTAGERE
*
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
TRANSPORT
LUFTFART
Flyveledelse - det fælles europæiske luftrum
*
TILDELING AF ANKOMST- OG AFGANGSTIDSPUNKTER I FÆLLESSKABETS LUFTHAVNE
*
KOMPENSATION TIL PASSAGERER VED BOARDINGAFVISNING OG VED AFLYSNING ELLER LANGE
FORSINKELSER
*
FORSIKRING inden for luftfarten
*
LANDTRANSPORT
JERNBANETRANSPORT
*
TRANSIT GENNEM ALPERNE
Generelle spørgsmål
*
Økopointsystem i Østrig
*
HORISONTALE SPØRGSMÅL
GODSTRANSPORT - MARCO POLO-PROGRAMMET
*
DE TRANSEUROPÆISKE TRANSPORTNET
*
SATELLITBASERET NAVIGATION - GALILEO
*
EVENTUELT
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461284_0005.png
Bakspejle på lastbiler og varevogne
*
ENERGI
LIBERALISERING AF MARKEDET FOR ELEKTRICITET OG GAS
Regler for det interne marked for elektricitet og naturgas
*
Netadgang i forbindelse med grænseoverskridende elektricitetsudveksling
*
GAS- OG OLIEFORSYNINGSSIKKERHED
*
PUNKTER GODKENDT UDEN DEBAT
TRANSPORT
Interbus-aftalen
*
Aftale med Kina om søtransport
*
MILJØ
Genetisk modificerede organismer
*
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Olivier DELEUZE
Statssekretær for energi og bæredygtig udvikling
under ministeren for mobilitet og transport
François ROUX
Stedfortrædende fast repræsentant
Danmark:
Flemming HANSEN
Trafikminister
Bendt BENDTSEN
Økonomi- og erhvervsminister samt minister for
nordisk samarbejde
Thomas EGEBO
Statssekretær for transport
Michel DITHMER
Statssekretær, Økonomi- og Erhvervsministeriet
Tyskland:
Kurt BODEWIG
Ralf NAGEL
Peter WITT
Grækenland:
Christos VERELIS
Georgios ANOMERITIS
Apostolos - Athanasios TSOCHATZOPOULOS
Manolis STRATAKIS
Spanien:
Francisco ÁLVAREZ-CASCOS FERNÁNDEZ
José FOLGADO BLANCO
Adolfo MENÉNDEZ MENÉNDEZ
Frankrig:
Gilles de ROBIEN
Nicole FONTAINE
Forbundsminister for transport, anlægsarbejder
og boligspørgsmål
Statssekretær, Forbundsministeriet for transport,
anlægsarbejder og boligspørgsmål
Stedfortrædende fast repræsentant
Trafik- og kommunikationsminister
Minister for handelsflåden
Minister for udvikling
Statssekretær for transport og kommunikation
Minister for indenlandsk udvikling
Statssekretær for energi, industriel udvikling
samt små og mellemstore virksomheder
Vicestatssekretær for indenlandsk udvikling
Minister for infrastruktur, transport,
boligspørgsmål, turisme og havspørgsmål
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461284_0006.png
Viceminister under økonomi-, finans- og
industriministeren, med ansvar for industri
Irland:
Jim McDAID
John BROWNE
Italien:
Pietro LUNARDI
Alessandro PIGNATTI
Luxembourg:
Henri GRETHEN
Nederlandene:
Roelf de BOER
Melanie SCHULTZ van HAEGEN-MAAS
GEESTERANUS
Henne J.J. SCHUWER
Østrig:
Mathias REICHHOLD
Judith GEBETSROITHNER
Portugal:
Luis VALENTE de OLIVEIRA
Dulce FRANCO
Finland:
Kimmo SASI
Sinikka MÖNKÄRE
Sverige:
Björn ROSENGREN
Gun ERIKSSON
Det Forenede Kongerige:
John SPELLAR
Brian WILSON
Viceminister, Trafikministeriet, med særligt
ansvar for vejtrafik, herunder vejtransport
Viceminister, Ministeriet for Kommunikation,
Marine Ressourcer og Naturressourcer
Minister for infrastrukturer og transport
Stedfortrædende fast repræsentant
Trafikminister
Minister for transport, kommunikation og
offentlige arbejder
Statssekretær for transport, kommunikation og
offentlige arbejder
Stedfortrædende fast repræsentant
Forbundsminister for transport, innovation og
teknologi
Stedfortrædende fast repræsentant
Minister for offentlige arbejder, transport og
boligspørgsmål
Statssekretær under økonomiministeren
Trafik- og kommunikationsminister
Handels- og industriminister
Erhvervsminister
Statssekretær, Erhvervsministeriet
Vicetrafikminister
Viceminister for energi og byggesektoren
***
Kommissionen:
Loyola DE PALACIO
Næstformand
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
TRANSPORT
LUFTFART
Flyveledelse - det fælles europæiske luftrum
Rådet noterede sig en situationsrapport fra formandskabet vedrørende de forslag, der tilsigter at oprette et "fælles
europæisk luftrum". Det bad De Faste Repræsentanters Komité om at fortsætte arbejdet med dette sagsområde med
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461284_0007.png
henblik på en politisk enighed, der skal opnås på Rådets samling den 5. og 6. december i overensstemmelse med
konklusionerne fra Det Europæiske Råd i marts 2002 i Barcelona.
Forslagene går ud på at anvende fælles regler og principper for brug af luftrummet, så man reducerer de flyforsinkelser
og den overbelastning af luftrummet, der skyldes forskellige regler og procedurer i medlemsstaterne. De rejser imidlertid
en række følsomme spørgsmål, som f.eks. militærets inddragelse, forholdet til Eurocontrol (den europæiske
luftfartsorganisation) og det retsgrundlag, der skal anvendes, og disse spørgsmål drøftes i øjeblikket indgående.
Hvad angår Fællesskabets forhold til Eurocontrol oplyste formandskabet, at det er planlagt, at den diplomatiske
konference med henblik på Fællesskabets undertegnelse af protokollen om tiltrædelse af Eurocontrol skal afholdes den 8.
oktober.
De fire udkast til forordninger behandles som en samlet pakke og skal vedtages som en samlet pakke. De omfatter en
rammeforordning og tre forordninger til gennemførelse af denne, der dækker udøvelse af luftfartstjeneste, organisation
og udnyttelse af luftrummet samt interoperabilitet inden for det europæiske lufttrafikstyringsnet.
Det Europæiske Råd i Barcelona opfordrede til, at der inden udgangen af 2002 arbejdes aktivt videre med dette
sagsområde, således at der kan træffes afgørelse om indførelse af et fælles luftrum i 2004.
TILDELING AF ANKOMST- OG AFGANGSTIDSPUNKTER I FÆLLESSKABETS LUFTHAVNE
Rådet noterede sig en situationsrapport fra formandskabet vedrørende den foreslåede ændring af forordning (EØF) nr.
95/93 om tildeling af ankomst- og afgangstidspunkter i Fællesskabets lufthavne samt Kommissionens tilsagn om snart at
fremsætte et ændret forslag vedrørende dette emne. Det bad De Faste Repræsentanters Komité fortsætte arbejdet med
henblik på at muliggøre en hurtig vedtagelse af forordningen.
Hensigten med forslaget er at foretage tekniske tilpasninger af forordning (EØF) nr. 95/93, mens man afventer en mere
gennemgribende revision af Fællesskabets ordning for tildeling af ankomst- og afgangstidspunkter. Denne
fremgangsmåde i to etaper støttes af flertallet af delegationerne, selv om nogle mener, at visse elementer går videre end,
hvad der kan betegnes som tekniske ændringer.
Det af Kommissionen planlagte mere gennemgribende forslag skal have til formål at indføre markedsmekanismer i
ordningen for tildeling af ankomst- og afgangstidspunkter, så der skabes bedre ligevægt mellem udbud og efterspørgsel.
Det vil bygge på resultaterne af en omfattende undersøgelse af mulighederne for en markedsbaseret tildeling, og disse
resultater ventes af foreligge senest midt i 2003.
KOMPENSATION TIL PASSAGERER VED BOARDINGAFVISNING OG VED AFLYSNING ELLER
LANGE FORSINKELSER
Rådet havde en politisk debat om forslaget til en forordning; formålet med forslaget er en forhøjelse af den
kompensation, der udbetales ved boardingafvisning og ved aflysning eller lange forsinkelser.
Med hensyn til tre udestående spørgsmål gjorde debatten det muligt at afstikke nogle retningslinjer, som kan fremme det
videre arbejde med dette forslag. Disse tre spørgsmål er:
tekstens anvendelsesområde i forhold til det nuværende direktiv om pakkerejser
niveauet for den kompensation, der skal udbetales til passagererne
de regler, der skal gælde ved aflysning af fly.
Som afslutning på debatten bemærkede formanden, at
– arbejdet videreføres under den forudsætning, at et flertal går ind for at medtage pakkerejser i forordningens
anvendelsesområde
– arbejdet vedrørende kompensationsniveauer videreføres i De Faste Repræsentanters Komité på baggrund af
delegationernes holdninger
– en uge før det planlagte afgangstidspunkt kan tilsyneladende accepteres af alle delegationer som grænsen for, hvornår
der skal gælde regler, som beskytter passagererne i tilfælde af aflysning.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461284_0008.png
Formålet med forslaget er at ajourføre forordning nr. 295/91, som blev vedtaget for over ti år siden, og den bygger videre
på det arbejde, der blev gjort i forbindelse med et tidligere forslag i 1998.
FORSIKRING inden for luftfarten
Rådet drøftede situationen på forsikringsmarkedet for civil luftfart efter terrorangrebene i USA den 11. september sidste
år og noterede sig Kommissionens forelæggelse af forslaget til en forordning om minimumskrav på forsikringsområdet.
Det bad De Faste Repræsentanters Komité påbegynde behandlingen af dette forslag så snart som muligt.
Som afslutning på drøftelserne drog formanden følgende konklusioner:
"På grundlag af Rådets drøftelse drager formandskabet følgende konklusioner, idet det samtidig er noteret, at Rådet
(ECOFIN) drøfter samme spørgsmål den 8. oktober:
1. Rådet noterer, at Kommissionens synspunkt er, at den aktuelle situation på luftfartsmarkedet i Europa ikke længere
retfærdiggør en ny forlængelse af de nationale garantiordninger. Kommissionen vil fortsat anvende traktatens
statsstøtteregler fra sag til sag under hensyn til de specifikke situationer. Rådet vil bede Rådet (ECOFIN) overveje en
forlængelse af de nationale ordninger for et begrænset tidsrum.
2. Rådet noterer sig Kommissionens analyse af de fælles fonde foreslået af den europæiske industri (EUROTIME) og
ICAO, herunder især de betingelser, Kommissionen har foreslået skal opfyldes før en fond kan etableres.
3. Rådet beder Coreper hurtigt fortsætte drøftelserne af ICAO's forslag om "global time" og Kommissionens forslag om
forsikringskrav for luftfartsselskaber og -operatører."
LANDTRANSPORT
JERNBANETRANSPORT
Rådet noterede sig en situationsrapport fra formandskabet vedrørende den anden pakke af forslag med henblik på at
modernisere de europæiske jernbaner.
Formandskabet bekræftede, at dette sagsområde er en topprioritet, og understregede, at det agter at behandle forslagene
som en samlet pakke med henblik på at skabe mulighed for at opnå politisk enighed på Rådets samling den 5. og 6.
december.
Den anden jernbanepakke indeholder tre udkast til direktiver om jernbanesikkerhed, interoperabilitet og liberalisering af
jernbanegodstransport, et udkast til forordning om oprettelse af et europæisk jernbaneagentur og et udkast til
rådsafgørelse, der bemyndiger Kommissionen til at forhandle Fællesskabets tiltrædelse af konventionen om
internationale jernbanebefordringer (COTIF).
Der er gjort betydelige fremskridt med sagen på det tekniske niveau. Der er udsigt til snarlig enighed om bestemmelserne
vedrørende sikkerhed, interoperabilitet og COTIF, mens forslagene om liberalisering for jernbanegods og oprettelse af et
jernbaneagentur derimod rejser visse vanskelige spørgsmål.
TRANSIT GENNEM ALPERNE
Generelle spørgsmål
Økopointsystem i Østrig
Rådet behandlede den generelle problematik med lastvogne, der kører gennem Alperne og gjorde status over situationen
med hensyn til to forslag til forordninger om økopointsystemet for lastbiler, der kører gennem Østrig.
Rådet noterede sig, at de mest berørte medlemsstater, nemlig Tyskland, Grækenland, Italien og Østrig, gav udtryk for, at
de agter at fortsætte forhandlingerne om spørgsmål vedrørende økopoint med henblik på at lette det videre arbejde med
emnet. Formanden understregede, at de udestående spørgsmål må finde en løsning hurtigt. Han tilføjede, at
formandskabet er villig til at give sin fulde støtte, så der kan gøres fremskridt i sagen, og Rådet på samlingen den 5. og 6.
december kan nå frem til en samlet løsning.
Det gældende økopointsystem - der tager sigte på at mindske de miljøskader, der skyldes godstransporten gennem Østrig
- blev indført midlertidigt ved akten om Østrigs tiltrædelse af Unionen og udløber den 31. december 2003.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461284_0009.png
I 2000 fremlagde Kommissionen et forslag om ændring af systemet. Formålet er at fjerne den kvantitative begrænsning
af antallet af godstransporter gennem Østrig, som ifølge tiltrædelsesprotokollen er fastsat til 108% af det samlede antal
transporter, der fandt sted i 1991.
Det andet forslag er forelagt efter ønske fra Det Europæiske Råd i Laeken i december 2001. Der foreslås heri et
økopointsystem for 2004, der ligner det nugældende, med mulighed for en yderligere forlængelse i et eller to år, såfremt
en fællesskabsordning for fastsættelse af priser for infrastruktur endnu ikke er på plads.
HORISONTALE SPØRGSMÅL
GODSTRANSPORT - MARCO POLO-PROGRAMMET
Offentlig forhandling
Rådet gennemgik udkastet til forordning, der indfører Marco Polo-programmet, som er et finansielt instrument, der tager
sigte på at fremme overflytning af gods fra vejtransport til andre transportformer, der er mindre skadelige for miljøet,
såsom nærskibstrafik, jernbanetransport og indlandsskibsfart. Drøftelserne koncentrerede sig om det samlede budget for
programmet og minimumstærsklerne for tilskud for de forskellige projektkategorier. Da der ikke var enighed om
budgettet for programmet, bad Rådet De Faste Repræsentanters Komité om at fortsætte behandlingen af forslaget, så
Rådet kan nå frem til en holdning på en kommende samling.
Det foreslåede Marco Polo-program bygger på erfaringerne fra Pact-programmet (pilotforanstaltninger vedrørende
kombineret transport) fra 1997 til 2001. Det består af tre typer projekter - trafikoverflytningsprojekter,
katalysatorprojekter og fælles læringsprojekter - som har til formål overflytte den forventede stigning i godstransporten
fra nu af og indtil 2010 (12 milliarder tonkilometer årligt) fra vejtransport til andre transportformer.
DE TRANSEUROPÆISKE TRANSPORTNET
Offentlig forhandling
Rådet behandlede udkastet til ændring af beslutning nr. 1692/96/EF om Fællesskabets retningslinjer for udvikling af de
transeuropæiske transportnet. Drøftelserne koncentrerede sig om de foranstaltninger, der er nødvendige for at udvikle
jernbanenettet, samt listen over særlige projekter, der modtager finansiel støtte fra Fællesskabet. Eftersom der ikke er
enighed om listen over særlige projekter, bad Rådet De Faste Repræsentanters Komité om at fortsætte behandlingen af
forslaget, så Rådet kan nå frem til en holdning på samlingen den 5. og 6. december.
De nuværende retningslinjer for udvikling af de transeuropæiske transportnet omfatter en liste over særlige projekter, der
er opstillet af Det Europæiske Råd i Essen i 1996, samt planer og kriterier for udvælgelse af projekter af fælles interesse
indtil 2010. Det Europæiske Råd i Barcelona i marts 2002 anmodede om, at der træffes afgørelse senest i december 2002
om revision af retningslinjerne og de ledsagende finansielle bestemmelser vedrørende de transeuropæiske net.
Forslaget opererer med en foreløbig revision af de nuværende retningslinjer, der stammer fra 1996, idet der ventes et
yderligere forslag fra Kommissionen om en mere omfattende revision i 2004. Dette mere omfattende forslag vil give
mulighed for vedtagelse af nye retningslinjer for perioden 2020-2025 under hensyntagen til EU's udvidelse.
SATELLITBASERET NAVIGATION - GALILEO
Rådet noterede sig Kommissionens forelæggelse af en meddelelse om statusrapport om Galileo-satellitprogrammet, der
sigter mod at tilvejebringe navigationstjenester fra 2008 ved hjælp af MEO-satellitter. Det bad De Faste Repræsentanters
Komité om at behandle dette dokument, så Rådet vil kunne vedtage passende konklusioner på en kommende samling.
Programmet består af fire forskellige faser: planlægningsfasen, der afsluttedes ved udgangen af 2000; udviklingsfasen,
der varer indtil 2005; etableringsfasen, der varer indtil 2007 og driftsfasen, der indledes i 2008. Rådet nåede til enighed
om udviklingsfasen den 26. april 2002, idet det vedtog at frigøre en budgetbevilling fra Fællesskabet på 450 mio. EUR
og at oprette fællesforetagendet Galileo.
EVENTUELT
Bakspejle på lastbiler og varevogne
Rådet noterede sig de betænkeligheder, den belgiske delegation gav udtryk for med hensyn til den døde vinkel i
bakspejle på lastbiler og varevogne.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461284_0010.png
Den belgiske delegation ønskede, at Kommissionen forelægger et forslag med krav om særlige bakspejle, der reducerer
den døde vinkel, til montering på lastbiler og varevogne, der allerede er i brug. Den fandt tilslutning hos den
nederlandske delegation.
Dette ønske er foranlediget af Kommissionens forelæggelse i januar 2002 af et forslag om montering af sådanne spejle
på nye lastbiler og varevogne.
ENERGI
LIBERALISERING AF MARKEDET FOR ELEKTRICITET OG GAS
Regler for det interne marked for elektricitet og naturgas
Netadgang i forbindelse med grænseoverskridende elektricitetsudveksling
Rådet havde en orienterende debat om udkastet til direktiv om at fremskynde liberaliseringen af elektricitets- og
gassektorerne og noterede sig statusrapporten om udkastet til forordning om betingelserne for netadgang i forbindelse
med grænseoverskridende elektricitetsudveksling.
Næstformand Loyola DE PALACIO fremlagde også Kommissionens anden rapport om benchmarking i forbindelse med
gennemførelsen af det indre marked for elektricitet og gas, som dækker 2002.
Debatten gav formandskabet nogle retningslinjer vedrørende de væsentligste udestående spørgsmål, som vil sætte det i
stand til at fastlægge elementerne i et samlet kompromis på Rådets samling den 25. november. Formandskabets hensigt
er, at der træffes en samlet afgørelse om direktivet (som er udarbejdet i to adskilte tekster, en om elektricitet og en anden
om gas) og forordningen.
Det Europæiske Råd har ved flere lejligheder givet sagen en høj prioritet, og formandskabet har lagt en stram tidsplan for
at overholde de frister, der blev fastsat i Barcelona i marts 2002.
Som afslutning på debatten drog formandskabet følgende konklusioner:
"1. Rådet sigter mod at nå til enighed om energiliberaliseringspakken på den næste samling i Rådet (energi) den 25.
november 2002 i overensstemmelse med Barcelona-konklusionerne".
2. Der er allerede gjort betydelige fremskridt. Der er generelt støtte til de fleste elementer i kompromisforslaget. Antallet
af udestående spørgsmål er reduceret til fire:
Beskyttelse af endelige kunder og energimærkning:
Det rette niveau for forbrugerbeskyttelse og information til forbrugerne.
Regnskabsmæssig adskillelse ("unbundling"):
Den løsning, der klart foretrækkes af de fleste delegationer, er juridisk adskillelse. Det drejer sig om den mulige skelnen,
f.eks. i tid, mellem transmissionssystemoperatører og distributionssystemoperatører.
Adgang til oplagring:
Den hensigtsmæssige balance mellem effektiv adgang til alle systemets komponenter og retten til at reservere en del af
lagerfaciliteten ud fra hensynet til offentlig forsyningsvirksomhed og forsyningssikkerheden.
Markedsåbning for privatkunder:
Det andet stadium i markedsåbningen bør præciseres. I den forbindelse bør der tages hensyn til alle elementer i
direktiverne.
3. En fortsat drøftelse af forordningen om grænseoverskridende elektricitetsudveksling skal indgå i den overordnede
løsning.
4. Grundlaget for de kommende drøftelser, som skal føre til enighed om hele liberaliseringspakken, skal være
formandskabets kompromisforslag."
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461284_0011.png
I direktivforslaget er det fastsat, at elektricitet- og gasmarkederne helt åbnes for alle forbrugere den 1. januar 2005, idet
direktiv 96/92/EF (elektricitet) og 98/30/EF (gas) ændres ved at forenkle visse bestemmelser, som er blevet overflødige.
Endvidere fastsættes der retfærdige, omkostningsrelaterede og gennemsigtige regler, som kan anvendes direkte i
forbindelse med prisfastsættelse og fordeling af disponibel sammenkoblingskapacitet for grænseoverskridende
elektricitetsudvikling. Det skal erstatte en foreløbig mekanisme, som har eksisteret siden marts 2002.
GAS- OG OLIEFORSYNINGSSIKKERHED
Rådet noterede sig Kommissionens fremlæggelse af en meddelelse og to direktivforslag, som sigter mod at nedbringe
afhængigheden af tredjelande med hensyn til forsyningen af olieprodukter og naturgas. Det bad De Faste
Repræsentanters Komité om til sin tid at indlede drøftelserne af forslagene.
Forslagene er en opfølgning af Kommissionens grønbog om energiforsyningssikkerhed. De fastsætter en koordineret
anvendelse af olielagrene - ud over det nuværende krav om 90 dages forbrug - minimumsforanstaltninger for at garantere
gasforsyningerne (der findes for øjeblikket ingen EU-lovgivning om naturgas) og styrkelse af dialogen med
producentlandene. Efter Kommissionens opfattelse har de eksisterende mekanismer, som f.eks. Det Internationale
Energiagentur (IEA), mistet deres effektivitet efter den 11. september 2001.
PUNKTER GODKENDT UDEN DEBAT
TRANSPORT
Interbus-aftalen
Rådet godkendte indgåelsen af Interbus-aftalen, en europæisk aftale om personbefordring med bus. (dok.
13262/1/01
REV 1)
Aftalen, der blev undertegnet i juni 2001, tager sigte på at tilvejebringe en vis grad af lovgivningsmæssig harmonisering
ved at fastlægge ensartede regler for busser, der udfører lejlighedsvis international kørsel. Aftaleparterne er: Det
Europæiske Fællesskab, Bosnien-Hercegovina, Bulgarien, Kroatien, Den Tjekkiske Republik, Estland, Ungarn, Letland,
Litauen, Moldova, Polen, Rumænien, Den Slovakiske Republik, Slovenien og Tyrkiet.
Aftale med Kina om søtransport
Rådet godkendte undertegnelsen på Fællesskabets vegne af en aftale om søtransport mellem Det Europæiske Fællesskab
og dets medlemsstater på den ene side og regeringen for Folkerepublikken Kina på den anden side (dok.
9053/1/02 REV
1, 8388/1/02 REV1)
Formålet med aftalen er at forbedre vilkårene for søtransport af fragt til fordel for begge parters økonomiske operatører.
Den er baseret på principperne om fri udveksling af tjenesteydelser inden for søtransport, fri adgang til fragt og
tredjelandstrafik, samt ubegrænset adgang til og ikke-diskriminerende behandling ved benyttelse af havne og
hjælpetjenester.
MILJØ
Genetisk modificerede organismer
I forbindelse med direktiv 2001/18/EF om udsætning i miljøet af genetisk modificerede organismer (GMO'er) vedtog
Rådet følgende beslutninger:
– En beslutning om fastsættelse af vejledende noter til supplering af bilag VII til direktiv 2001/18/EF . Bilag VII
indeholder en beskrivelse af de mål, der skal nås, og de generelle principper, der skal følges ved udarbejdelsen af en
overvågningsplan med henblik på at spore og identificere virkninger på menneskers sundhed eller miljøet som følge af
markedsføring af GMO'er.
(dok. 11979/02)
– En beslutning om at fastsætte modellen til resumé af oplysninger vedrørende markedsføring af genetisk modificerede
organismer. I henhold til direktivet skal der indgives anmeldelse til den kompetente nationale myndighed inden
markedsføringen af GMO'er. Anmeldelsen omfatter et resumé af den relevante dossier. Denne beslutning fastsætter den
model, der skal anvendes til dette resumé.
(dok. 11978/02)
– En beslutning om at fastsætte modellen til resumé af anmeldelser vedrørende udsætning i miljøet af genetisk
modificerede organismer i andet øjemed end markedsføring. I henhold til direktivet skal der indgives anmeldelse til den
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461284_0012.png
kompetente nationale myndighed inden udsætningen, og beslutningen fastsætter den model, der skal anvendes af de
nationale myndigheder, når disse indsender et resumé af anmeldelsen til Kommissionen.
(dok. 11980/02)