Europaudvalget 2002-03
EUU Alm.del Bilag 214
Offentligt
1461228_0001.png
PDF udgave (253 KB)
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 214)
rådsmødereferater
(Offentligt)
_____________________________________________
UUI, Alm. del - bilag 86
REU, Alm. del - bilag 308
_____________________________________________
UUI, Alm. del - bilag 86
Folketingets Europaudvalg
Christiansborg, den 14. november 2000
Folketingets repræsentant ved EU
Til
Udvalgets medlemmer og stedfortrædere
Pressemeddelelse vedr. rådsmøde 2455 RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER SAMT
CIVILBESKYTTELSE den 14-15. oktober 2002
Dette rådsmøde (12894/02 Presse 308) blev behandlet af Europaudvalget på mødet den 11.
oktober 2002. Dansk delegationsleder: Justitsminister Lene ESPERSEN og minister for
flygtninge, indvandrere og integration samt minister uden portefølje (Europaminister) Bertel
HAARDER.
B-dagsordenspunkter til behandling på ministermødet, bl.a.:
RETSHJÆLP; Politisk enighed om et direktiv om forbedret adgang til domstolsafgørelse af
grænseoverskridende tvister gennem fastsættelse af fælles mindsteregle r for retshjælp i forbindelse med
tvister af denne art............................................................................................................................................9
BEKÆMPELSE AF BESTIKKELSE I DEN PRIVATE SEKTOR; Indgående drøftelse om et udkast til
rammeafgørelse om bekæmpelse af bestikkelse i den private sektor og henstilling til De Faste
Repræsentanters Komité, at den foretager en yderligere gennemgang af udkastet
(FF)
...............................10
KONFISKATION AF UDBYTTE, REDSKABER OG FORMUEGODER FRA STRAFBART
FORHOLD; Drøftelse af centrale spørgsmål vedr. udkast til rammeafgørelse om konfiskation, herunder
hvorvidt beføjelserne til konfiskation bør udvides til også at omfatte andre af lovovertræderens
formuegoder, uanset at de ikke hidrører fra den kriminelle handling............................................................10
SEKSUEL UDNYTTELSE AF BØRN OG BØRN EPORNOGRAFI; Politisk enighed om en
rammeafgørelse, med forbehold af nogle parlamentariske undersøgelsesforbehold .....................................11
MINDSTEREGLER FOR GERNINGSINDHOLDET I STRAFBARE HANDLINGER I
FORBINDELSE MED ULOVLIG NARKOTIKAHANDEL OG STRAFFENE HERFOR; Behandling af
forslag til rammeafgørelse, navnlig vedr. spørgsmålet om straffe (forslagets artikel 4). En kompromistekst
fra formandskabet med forbehold af en række unde rsøgelsesforbehold er blevet positivt modtaget som
grundlag for, at der kan opnås enighed på en kommende samling ................................................................11
ANVENDELSE AF PRINCIPPET OM GENSIDIG ANERKENDELSE PÅ BØDESTRAF; Afholdelse
af sonderende drøftelser om visse centrale spørgsmål vedrørende udkast til Rådets rammeafgørelse,
herunder om definitioner, grundlæggende rettighe der, princippet om dobbelt strafbarhed og
tidsbegrænsning samt om bødestraffens størrelse..........................................................................................13
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461228_0002.png
EFTERFORSKNING OG STRAFFORFØLGNING AF KRIGSFORBRYDELSER, FOLKEDRAB OG
FORBRYDELSER MOD MENNESKEHEDEN; Enighed om en generel strategi, med forbehold af nogle
parlamentariske undersøgelsesforbehold og Europa-Parlamentets udtalelse.................................................13
EVALUERING AF RETSSYSTEMERNE OG DERES NATIONALE ANVENDELSE I
BEKÆMPELSEN AF TERRORISME; Fastlæggelse af ge neret indstilling til afgørelse om indførelse af
en ordning til sådan evaluering, idet der dog stadig består nogle parlamentariske forbehold. ......................13
PROCEDURE FOR UDVÆLGELSE AF EUROPOLS LEDELSE; Tilslutning til procedure ....................14
PLANEN FOR FORVALTNING AF EU-MEDLEMSSTATERNES YDRE GRÆNSER OG PLANEN
FOR BEKÆMPELSE AF ULOVLIG INDVANDRING OG MENNESKEHANDEL; Situationsrapport
fra formandskabet om opfølgning af planen og godkendelse af de projekter, der er vedtaget eller drøftet af
Det Strategiske Udvalg for Indvandring, Grænse r og Asyl med deltagelse af lederne af
grænsekontrolmyndighederne (SCIFA +) som led i planen for forvaltning af de ydre grænser ...................14
MINIMUMSSTANDARDER FOR PROCEDURER I MEDLEMSSTATERNE FOR TILDELING OG
FRATAGELSE AF FLYGTNINGESTATUS - BETINGELSERNE FOR
TREDJELANDSSTATSBORGERES INDREJSE OG OPHOLD MED HENBLIK PÅ STUDIER,
ERHVERVSUDDANNELSE ELLER ANDRE AKTIVITETER - OFFENTLIG FORHANDLING;
Drøftelse af forslag til ændring af direktiv og forslag til direktiv..................................................................15
TILBAGETAGELSESAFTALER; Drøftelse om, hvor langt man er kommet med de
tilbagetagelsesaftaler, der forhandles i øjeblikket, samt med mandaterne for nye aftaler, som i en nær
fremtid vil blive forelagt Rådet til vedtagelse................................................................................................17
DEN MEDLEMSSTAT DER ER ANSVARLIG FOR BEHANDLINGEN AF EN ASYLANSØGNING,
DER INDGIVES AF EN TREDJELANDSSTATSBORGER I EN AF MEDLEMSSTATERNE;
Drøftelse af forslag til forodning om fastsættelse af kriterier og procedurer til afgørelse af, hvilken
medlemsstat der er ansvarlig for behandlingen af en asylansøgning, der indgives af en
tredjelandsstatsborger i en af medlemsstaterne..............................................................................................17
MINIMUMSSTANDARDER FOR ANERKENDELSE AF TREDJELANDSSTATSBORGERE OG
STATSLØSE SOM FLYGTNINGE ELLER SOM PERSONER, DER AF ANDEN GRUND BEHØVER
INTERNATIONAL BESKYTTELSE; Drøftelse af en række udestående spørgsmålvedrørende direktiv
om fastsættelse af minimumsstandarder. ......................................................................................... ..............17
MINIMUMSSTANDARDER FOR MODTAGELSE AF ASYLANSØGERE I MEDLEMSSTATERNE;
Drøftelse af forslag til direktiv om fastlæggelse af minimumsstandarder for modtagelse af asylansøgere i
medlemsstaterne.............................................................................................................................................18
EU-PROGRAM FOR TILBAGESENDELSE AF STATSBORGERE FRA AFGHANISTAN;
Formandskabets udkast til EU-program for tilbagesendelse til Afghanistan.................................................18
TREDJELANDSSTATSBORGERES STATUS SOM FASTBOENDE UDLÆNDING; Drøftelse af
nogle udestående spørgsmål vedr. direktiv....................................................................................................18
INTEGRATION AF TREDJELANDSSTATSBORGERE; Vedtagelse af konklusioner, se tekst ...............18
SKÆRPELSE AF PROCEDURERNE FOR PA SKONTROL VED INDREJSESTEDER TIL
SCHENGEN-OMRÅDET; Drøftelse af procedurer for paskontrol og pålæggelse af dets kompetente
organer at fortsætte behandlingen af dette spørgsmål....................................................................................20
LISTE OVER SIKRE TREDJELANDE; Anmodning fra Østrig om, at der i forbindelse med asyl
(Løbenr. 3651)
3
udarbejdes en fælles europæisk liste over sikre tredjelande .................................................................... ......20
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461228_0003.png
I FORBINDELSE MED RÅDETS SAMLING
KONFERENCEN MELLEM REPRÆSENTANTERNE FOR MEDLEMSSTATERNES REGERINGER,
FORSAMLET I RÅDET
ERKLÆRING FRA JUSTITS- OG INDENRIGSMINISTRENE I EUs MEDLEMSSTATER OM
ASYL; Se tekst ..............................................................................................................................................20
MØDE MED KANDIDATLANDENE; Justits- og indenrigsministrene fra henholdsvis EU's
medlemsstater og kandidatlandene mødtes den 14. oktober 2002 for at drøfte en række spørgsmål af
væsentlig betydning for oprettelsen af et europæisk om råde med frihed, sikkerhed og retfærdighed...........21
SCHENGEN OG UDVIDELSEN; EUs medlemsstater og kandidatlandene udvekslede synspunkter
vedrørende indførelsen af retningslinjer for den proces, der skal føre til gennemførelse og anvendelse af
samtlige Schengen-regler i de nye medlemsstater .........................................................................................22
GENSIDIG ANERKENDELSE AF STRAFFERETLIGE AFGØRELSER; EUs og kandidatlandenes
ministre havde en drøftelse af, hvordan gennemførelsen og anvendelsen af EU-reglerne inden for retlige
og indre anliggender kan lettes, samtidig med at der udfoldes nødvendige og vedvarende bestræbelser på
at få kandidatlandenes retssystemer til at fungere mere smidigt....................................................................22
BESKYTTELSE AF EKSPORTCHAUFFØRER MOD VOLDELIGE OVERFALD - FÆLLES
ERKLÆRING; Se tekst ............................................................................................................ .....................22
A-dagsordenspunkter færdigforhandlet af COREPER inden ministermødet. bl.a.:
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
Elektronisk udveksling af oplysninger mellem medlemsstaterne - Rådets konklusioner; se tekst ................24
Inddragelse af kandidatlandene i projekter i forbindelse med planen for forvaltning af de ydre grænser;
Inddragelse overvejes
(Dok. 12765/02)
.........................................................................................................24
Anerkendelse og fuldbyrdelse af retsafgørelser på det civil- og handelsretlige område; Henstilling med
henblik på Rådets afgørelse om bemyndigelse af Kommissionen til at indlede forhandlinger om en
konvention mellem Fællesskabet og dels Danmark, dels Island, Norge, Schweiz og Polen om retternes
kompetence og om anerkendelse og fuldbyrdelse af retsafgørelser på det civil- og handelsretlige område .24
Aflæggelse af regnskaber for 2001 for Sirene, fase II, og serveren til online-hjælp samt Sisnet;
Meddelelse af decharge..................................................................................................................................25
Rapporter om databeskyttelse: Canada, Den Slovakiske Republik, Bulgarien og Litauen; Afgørelse om at
Europols direktør indleder forhandlinger.......................................................................................................25
Afklassificering af visse dele af Sirene-Håndbogen; Afgørelse om afklassificering ....................................25
EKSTERNE FORBINDELSER
EUPM - Deltagelse af tredjelande; Bemyndigelse af formandskabet til at indlede forhandlinger med
tredjelande, der bidrager med udstationeret personale til EU’s politimission (EUPM) i Bosnien-
Hercegovina, og til indgåelse af aftaler med disse tredjelande på grundlag af et aftaleudkast......................25
(Løbenr. 3651)
4
Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde - Delta gelse i fællesskabsordningen for miljøledelse og
miljørevision; Godkendelse af udkast til afgørelse om ændring af bilag XX (miljø) til EØS-aftalen for at
tage hensyn til den nyligt vedtagne fællesskabslo vgivning og for at give mulighed for organisationers
frivillige deltagelse i fællesskabsordningen for miljøledelse og miljørevision (EMAS)
(Dok. 11833/02)
...25
Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde - Lægemidler til sjældne sygdomme; Godkendelse af
udkast til afgørelse om ændring af protokol 37 og bilag II til EØS-aftalen ved at indarbejde forordning
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461228_0004.png
om lægemidler til sjældne sygdomme ............................................................................................. ..............26
Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde – Statistikker; Godkendelse af reviderede udgaver af 1)
udkast til afgørelse om ændring af bilag XXI (statistikker) til EØS-aftalen
(dok. 10186/1/02),
og 2) udkast
til afgørelse om ændring af bilag XXI (statistikker) til EØS-aftalen
(dok. 10175/1/02)
...............................26
ØKOFIN
Finansforordning vedrørende det almindelige budget; Vedtagelse af udtalelse om Kommissionens
forordning om rammefinansforordning
(Dok. 12425/02)
..............................................................................26
HANDEL
Tekstiler - forhandlinger om fornyelse af aftaler med Cambodja og Nepal; Vedtagelse af
henstillinger
om bemyndigelse af Kommissionen til at indlede forhandlinger
....................................... 26
Antidumping - Import af opløsninger af urinstof og ammoniumnitrat med oprindelse i Polen;
Vedtagelse af forordning
om ændring af forordning (EF) nr. 900/2001 om en endelig antidumpingtold
(Dok. 12310/02)
................................................................................................................................. 22
Ikke-hemmelige erklæringer vedr. A-dagsordenspunkter (vedlagt bagest):
Ingen
Henvisning til A-dagsordenspunkter vedr. retlige og indre anliggender samt civilbeskyttelse,
behandlet på andre rådsmøder siden det foregående ministerrådsmøde den 13. juni 2002:
Rådsmøde 2442 ØKOFIN d. 20. juni 2002 (alm. del – bilag 958)
Godkendelse af konklusionerne vedr. de nye krav til Schengen-informationssystemet (SIS) med
henblik på en mere effektiv bekæmpelse af terrorisme ved hjælp af nye funktionaliteter.
Rådsmøde 2444 ØKOFIN d. 12. juli 2002 (alm. del – bilag 1098)
Vedtagelse af to beslutninger om tilpasning af del III og VIII (den første beslutning) og del VI (den anden
beslutning) i de fælles konsulære instrukser
(dok. 9202/02 og 8729/1/02 + COR 1).
Godkendelse af valget af formanden og næstformændene for Eurojust
(dok. 10402/02 + COR 1)
(FO).
Godkendelse af afgørelse om ændring af artikel 20 i protokollen vedrørende statutten for De Europæiske
Fællesskabers Domstol
(dok. 15300/01)
og ændringer til artikel 29 og 104 i Domstolens procesreglement
(dok. 15299/01).
Vedtagelse af afgørelse om revision af Den Fælles Håndbog omhandlet i bilag A til Rådets afgørelse
1999/435/EF (EFT L 176 af 10.7.1999)
(dok. 9287/2/02).
Rådsmøde 2445 LANDBRUG d. 15. juli 2002 (alm. del – bilag 1096)
Vedtagelse af EUROPOL’s budget 2003 og godkendelse af Cepol’s budget 2003.
Rådsmøde 2446 ØKOFIN – BUDGET d. 19. juli 2002 (alm. del – bilag 1099)
Vedtagelse af rammeafgørelse om bekæmpelse af menneskehandel.
(Løbenr. 3651)
5
Rådsmøde 2447 ALMINDELIGE ANLIGGENDER OG EKSTERNE FORBINDELSER d. 22. juli 2002
(alm. del – bilag 1100)
Vedtagelse af afgørelse om indførelse af et rammeprogram om politisamarbejde og retligt samarbejde i
kriminalsager (AGIS)
Rådsmøde 2449 ALMINDELIGE ANLIGGENDER d. 30. september 2002 (alm. del – bilag 91)
Vedtagelse af fælles holdning vedr. forhandlinge rne i FN med henblik på udarbejdelse af FN’s
konvention om bekæmpelse af korruption.
Punkter, som ikke blev behandlet på rådsmødet, herunder evt. mandater (FO) jf. EUU-
dagsordenen d. 11. oktober, 4. udg.:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461228_0005.png
2. Rådets beslutning om bemyndigelse af Kommissionen til på EF’s vegne at forhandle en ny protokol
om supplering af den internationale konvention om oprettelse af en international fond for erstatning af
skader ved olieforurening.
3. Rådets beslutning om bemyndigelse af medlemsstaterne til i EF’s interesse at undertegne konventionen
om kompetence, lovvalg, anerkendelse og fuldbyrdelse samt om samarbejde vedr. forældreansvar og
foranstaltninger til beskyttelse af mindreårige børn.
4. Rådets beslutning om bemyndigelse af Kommissionen til at indlede forhandlinger med henblik på
vedtagelse af en protokol om specifikke forhold for rullende jernbanemateriel til konventionen om mobilt
udstyr under UNIDROIT’s og Den Mellemstatslige Organi sation for Internationale Jernbanefordringers
fælles auspicier.
14. Rammeafgørelse om bekæmpelse af alvorlig miljøkriminalitet.
15. Rådets bemyndigelse af formandskabet til at indlede forhandlinger med Norge og Island vedr. retligt
samarbejde i straffesager (revideret forhandlingsmandat)
16. Forklarende rapport vedr. protokollen til konventionen af 29. maj 2000 om gensidig retshjælp i
straffesager mellem EU’s medlemsstater.
36. Kollektiv evaluering: Udkast til revideret landerapport om Bulgarien
37. Rådets direktiv om definition af hjælp til ulovlig indrejse og rejse samt ulovligt ophold.
Bruxelles, den 5. november 2002
Med venlig hilsen
Morten Knudsen
(Løbenr. 3651)
-
Fejl! Ukendt argument for parameter.
-
12894/02 (Presse 308)
(OR. en)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461228_0006.png
2455. samling i Rådet
- RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER SAMT CIVILBESKYTTELSE -
- den 14.-15. oktober 2002 i Luxembourg
-
Formænd:
Lene ESPERSEN
, justitsminister
Bertel HAARDER
, minister for flygtninge,
indvandrere og integration
(Løbenr. 3651)
-
Fejl! Ukendt argument for parameter.
-
INDHOLD
1
DELTAGERE..................................................................................................................................................5
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
RETSHJÆLP ...................................................................................................................... .............................9
BEKÆMPELSE AF BESTIKKELSE I DEN PRIVATE SEKTOR ........ .....................................................10
KONFISKATION AF UDBYTTE, REDSKABER OG FORMUEGODER FRA STRAFBART
FORHOLD.....................................................................................................................................................10
SEKSUEL UDNYTTELSE AF BØRN OG BØRN EPORNOGRAFI ..........................................................11
MINDSTEREGLER FOR GERNINGSINDHOLDET I STRAFBARE HANDLINGER I
FORBINDELSE MED ULOVLIG NARKOTIKAHANDEL OG STRAFFENE HERFOR........................11
ANVENDELSE AF PRINCIPPET OM GENSIDIG ANERKENDELSE PÅ BØDESTRAF......................13
EFTERFORSKNING OG STRAFFORFØLGNING AF KRIGSFORBRYDELSER, FOLKEDRAB OG
FORBRYDELSER MOD MENNESKEHEDEN..........................................................................................13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461228_0007.png
EVALUERING AF RETSSYSTEMERNE OG DERES NATIONALE ANVENDELSE I
BEKÆMPELSEN AF TERRORISME ...................................................................................................... ...13
PROCEDURE FOR UDVÆLGELSE AF EUROPOLS LEDELSE.............................................................14
PLANEN FOR FORVALTNING AF EU-MEDLEMSSTATERNES YDRE GRÆNSER OG PLANEN
FOR BEKÆMPELSE AF ULOVLIG INDVANDRING OG ME NNESKEHANDEL................................14
MINIMUMSSTANDARDER FOR PROCEDURER I MEDLEMSSTATERNE FOR TILDELING OG
FRATAGELSE AF FLYGTNINGESTATUS - BETINGELSERNE FOR
TREDJELANDSSTATSBORGERES INDREJSE OG OPHOLD MED HENBLIK PÅ STUDIER,
ERHVERVSUDDANNELSE ELLER ANDRE AKTIVITETER - OFFENTLIG FORHANDLING..........15
TILBAGETAGELSESAFTALER ................................................................................................................17
DEN MEDLEMSSTAT DER ER ANSVARLIG FOR BEHANDLINGEN AF EN ASYLANSØGNING,
DER INDGIVES AF EN TREDJELANDSSTATSBORGER I EN AF MEDLEMSSTATERNE...............17
MINIMUMSSTANDARDER FOR ANERKENDELSE AF TREDJELANDSSTATSBORGERE OG
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konk lusioner eller resolutioner, angives dette i
overskriften for det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://ue.eu.int.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
mødeprotokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rå dets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
(Løbenr. 3651)
-
Fejl! Ukendt argument for parameter.
-
STATSLØSE SOM FLYGTNINGE ELLER SOM PERSONER, DER AF ANDEN GRUND BEHØVER
INTERNATIONAL BESKYTTELSE...........................................................................................................17
MINIMUMSSTANDARDER FOR MODTAGELSE AF ASYLANSØGERE I MEDLEMSSTATERNE.18
EU-PROGRAM FOR TILBAGESENDELSE AF STATSBORGERE FRA AFGHANISTAN ..................18
TREDJELANDSSTATSBORGERES STATUS SOM FASTBOENDE UDLÆNDING.............................18
INTEGRATION AF TREDJELANDSSTATSBORGERE...........................................................................18
SKÆRPELSE AF PROCEDURERNE FOR PA SKONTROL VED INDREJSESTEDER TIL
SCHENGEN-OMRÅDET ............................................................................................................... ..............20
LISTE OVER SIKRE TREDJELANDE .......................................................................................................20
I FORBINDELSE MED RÅDETS SAMLING .............................................................................................20
KONFERENCEN MELLEM REPRÆSENTANTERNE FOR MEDLEMSSTATERNES REGERINGER,
FORSAMLET I RÅDET .............................................................................................................. .................20
ERKLÆRING FRA JUSTITS- OG INDENRIGSMINISTRENE I EUs MEDLEMSSTATER OM
ASYL.............................................................................................................................................................20
MØDE MED KANDIDATLANDENE....................................................................................................... ..21
SCHENGEN OG UDVIDELSEN .........................................................................................................22
GENSIDIG ANERKENDELSE AF STRAFFERETLIGE AFGØRE LSER .........................................22
BESKYTTELSE AF EKSPORTCHAUFFØRER MOD VOLDELIGE OVERFALD - FÆLLES
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461228_0008.png
ERKLÆRING...................................................................................................................... ..........................22
PUNKTER GODKENDT UDEN DEBAT
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
Elektronisk udveksling af oplysninger mellem medlemsstaterne - Rådets konklusioner..............................24
Inddragelse af kandidatlandene i projekter i forbindelse med planen for forvaltning af de ydre grænser.....24
Anerkendelse og fuldbyrdelse af retsafgørelser på det civil- og handelsretlige område................................24
Aflæggelse af regnskaber for 2001 for Sirene, fase II, og serveren til online-hjælp samt Sisnet..................25
Rapporter om databeskyttelse: Canada, Den Slovakiske Republik, Bulgarien og Litauen ...........................25
Afklassificering af visse dele af Sirene-Håndbogen ......................................................................................25
EKSTERNE FORBINDELSER
EUPM - Deltagelse af tredjelande .................................................................................................................25
Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde - Deltagelse i fællesskabsordningen for miljøledelse og
miljørevision ..................................................................................................................................................25
(Løbenr. 3651)
-
Fejl! Ukendt argument for parameter.
-
Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde - Lægemidler til sjældne sygdomme ..............................26
Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde - Statistikker ...................................................................26
ØKOFIN
Finansforordning vedrørende det almindelige budget ...................................................................................26
HANDEL
Tekstiler - forhandlinger om fornyelse af aftaler med Cambodja og Nepal ..................................................26
Antidumping - Import af opløsninger af urinstof og ammoniumnitrat med oprindelse i Polen...... 26
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461228_0009.png
(Løbenr. 3651)
-
Fejl! Ukendt argument for parameter.
-
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Antoine DUQUESNE
Danmark:
Lene ESPERSEN
Bertel HAARDER
Justitsminister
Minister for flygtninge, indvandrere og integration
samt minister uden portefølje (Europaminister)
Indenrigsminister
Tyskland:
Otto SCHILY
Hansjörg GEIGER
Grækenland :
Michalis CHRISOCHOÏDIS
Spanien:
Ángel ACEBES PANIAGUA
José Maria MICHAVILA NÚNEZ
Frankrig:
Nicolas SARKOZY
Indenrigsminister og minister for den indre sikkerhed
og lokale friheder
Seglbevarer, justitsminister
Indenrigsminister
Justitsminister
Minister for offentlig orden
Forbundsindenrigsminister
Statssekretær, Forbundsjustitsministeriet
Dominique PERBEN
Irland:
Michael McDOWELL
Italien:
Justitsminister
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461228_0010.png
Roberto CASTELLI
Giuseppe PISANU
Luxembourg:
Luc FRIEDEN
Nederlandene:
Jan Piet Hein DONNER
Justitsminister
Indenrigsminister
Justitsminister, minister for statens finanser og budget
Justitsminister
(Løbenr. 3651)
-
Fejl! Ukendt argument for parameter.
-
Rob HESSING
Statssekretær for indenrigsspørgsmål og
forbindelserne inden for kongeriget (offentlig orden
og sikkerhed)
Østrig :
Ernst STRASSER
Forbundsindenrigsminister
Portugal:
Antonio FIGUEIREDO LOPES
Joao MOTA DE CAMPOS
Indenrigsminister
Statssekretær under justitsministeren
Finland:
Johannes KOSKINEN
Justitsminister
Sverige:
Thomas BODSTRÖM
Jan O. KARLSSON
Justitsminister
Minister for asyl og migration
Det Forenede Kongerige:
David BLUNKETT
Lord Geoffrey FILKIN
Baroness SCOTLAND of ASHTAL
Indenrigsminister
Statssekretær, Indenrigsministeriet
Statssekretær, Justitsministeriet
Kommissionen:
António VITORINO
Medlem
Deltagere fra kandidatlandene:
Bulgarien:
Anton STANKOV
Georgi PETKANOV
Justitsminister
Indenrigsminister
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461228_0011.png
Cypern:
Lazaros SAVIDES
Statssekretær, Jus titsministeriet og Ministeriet for
offentlig orden
Statssekretær, Indenrigsministeriet
Kyriakos TRIANDAFILIDES
Den Tjekkiske Republik:
(Løbenr. 3651)
-
Fejl! Ukendt argument for parameter.
-
Jaroslav BURES
Justitsminister
Estland:
Ain SEPPIK
Indenrigsminister
Ungarn:
László FELKAI
Statssekretær for indenrigsspørgsmål
Letland:
Ingrida LABUCKA
Mareks SEGLINŠ
Justitsminister
Indenrigsminister
Litauen:
Vytautas MARKEVICIUS
Juozas BERNATONIS
Justitsminister
Indenrigsminister
Malta:
Austin GATT
Tonio BORG
Justitsminister
Indenrigsminister
Polen:
Sylweriusz M. KRÓLAK
Zenon KOSINIAK-KAMYSZ
Statssekretær, Justitsministeriet
Statssekretær for indenrigsspørgsmål og
administrative anliggender
Rumænien :
Rodica STANOIU
Alexandru FARCAS
Justitsminister
Statssekretær for indenrigsspørgsmål
Den Slovakiske Republik:
Jàn ARNOGURSKÝ
Justitsminister
Slovenien:
Ivo BIZJAK
Rado BOHINC
Justitsminister
Indenrigsminister
Tyrkiet:
Rüstü Kazim YÜCELEN
Indenrigsminister
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461228_0012.png
(Løbenr. 3651)
-
Fejl! Ukendt argument for parameter.
-
Andre deltagere:
Carla DEL PONTE
Anklagemyndighed ved Den Internationale
Krigsforbryderdomstol vedrørende det Tidligere
Jugoslavien
(Løbenr. 3651)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461228_0013.png
-
Fejl! Ukendt argument for parameter.
-
Ved begyndelsen af Rådets samling meddelte formandskabet, at det betragtede det frygtelige
bombeattentat i Bali, som har forvoldt massevis af uskyldige menneskers død, med største alvor.
Formandskabet betragtede ligeledes bombeattentatet i Finland med største alvor.
Formandskabet gav udtryk for sin dybe medfølelse over for henholdsvis Finlands og Indonesiens regering
og de mennesker, der er blevet ramt af disse forfærdende terrorhandlinger.
Ved frokosten mødte ministrene anklagemyndigheden ved Den Internationale Krigsforbryderdomstol
vedrørende det Tidligere Jugoslavien (ICTY), Carla DEL PONTE.
Carla DEL PONTE gav ministrene en briefing om anklagemyndighedens arbejde ved ICTY.
Ministrene udtrykte deres påskønnelse af den store indsats, som anklagemyndigheden hidtil har gjort, og
fandt det af største betydning at styrke samarbejdet mellem disse domstole og EU's medlemsstater.
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
RETSHJÆLP
Rådet nåede til politisk enighed om et direktivom forbedret adgang til domstolsafgørelse af
grænseoverskridende tvister gennem fastsættelse af fælles mindsteregle r for retshjælp i forbindelse med
tvister af denne art.
Rådet gav sine relevante fora mandat til at løse de udestående tekniske spørgsmål i direktivet, således at
det kan vedtages på en kommende samling i Rådet.
Direktivet skal gælde i grænseoverskridende tvister fo r retssager på det civil- og handelsretlige område
uanset domsmyndighedens art. Det omfatter i særdel eshed ikke spørgsmål vedrørende skat, told eller
administrative anliggender. Retshjælpen anses for passende, når den sikrer:
a)
rådgivning forud for en retssag med henblik på at søge tvisten bilagt, så der ikke skal
indledes en retssag
b)
advokatbistand i retten og fritagelse for eller hjælp til at betale retshjælpsmodtagerens
sagsomkostninger, herunder de i artikel 5 omhandlede omkostninger og vederlag til personer, der af retten
bemyndiges til at udføre retshandlinger under retssagen.
Medlemsstaterne skal yde retshjælp til personer, der som følge af deres økonomiske situation ikke kan
betale sagsomkostningerne, således at der virkelig sikres dem adgang til retlig prøvelse.
Medlemsstaterne kan fastsætte, at ansøgninger om retshjælp i forbindelse med åbenbart grundløse
søgsmål kan afvises af de kompetente myndigheder. Hvis der tilbydes rådgivning forud for en retssag,
kan yderligere retshjælp afvises elle r indstilles af grunde, der vedrører sagens realitet, for så vidt adgang
til retlig prøvelse er sikret.
Det Forenede Kongerige og Irland har meddelt, at de ønsker at deltage i vedtagelsen og anvendelsen af
direktivet. I medfør af artikel 1 og 2 i protokollen om Danmarks stilling, der er knyttet som bilag til
traktaten om Den Europæiske Union og til traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab, deltager
Danmark ikke i vedtagelsen af direktivet, som derfor ikke er bindende for og heller ikke finder
anvendelse i Danmark.
(Løbenr. 3651)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461228_0014.png
-
Fejl! Ukendt argument for parameter.
-
BEKÆMPELSE AF BESTIKKELSE I DEN PRIVATE SEKTOR
Rådet havde en indgående drøftelse om et udkast tilrammeafgørelse om bekæmpelse af bestikkelse i den
private sektor.
Efter drøftelserne vedtog Rådet at henstille til De Faste Repræsentanters Komité, at den foretager en
yderligere gennemgang af udkastet.
Det er hensigten med rammeafgørelsen at sikre, at såvel aktiv som passiv bestikkelse i den private sektor
er strafbart i alle medlemsstater, at også juridiske personer kan holdes ansvarlige for disse
lovovertrædelser, og at de straffe, der idømmes, er effektive, står i rimeligt forhold til lovovertrædelsen og
har afskrækkende virkning.
Ifølge udkastet træffer medlemsstaterne de nødvendige foranstaltninger for at sikre, at følgende forsætlige
adfærd er strafbar, når den udøves som led i forretningsmæssige aktiviteter:
a)
direkte eller gennem tredjemand at love, tilbyde eller yde en person, der i en hvilken som
helst egenskab leder eller arbejder for en virksomhed i den private sektor, en uberettiget fordel, uanset
dennes art, for vedkommende selv eller for tredjemand, for at denne person i strid med sine pligter skal
udføre eller undlade at udføre en handling
b)
direkte eller gennem tredjemand at anmode om eller modtage en uberettiget fordel, uanset
dennes art, for sig selv eller for tredjemand samt at tage imod et løfte herom, hvis man i en hvilken som
helst egenskab leder eller arbejder for en virksomhed i den private sektor, for i strid med ens pligter at
udføre eller undlade at udføre en handling.
Medlemsstaterne træffer de nødvendige foranstaltninger for at sikre, at den ovenfor beskrevne adfærd kan
straffes med maksimumsstraffe på mindst 1 til 3 års fængsel.
KONFISKATION AF UDBYTTE, REDSKABER OG FORMUEGODER FRA STRAFBART
FORHOLD
Rådet drøftede nogle centrale spørgsmål, som formandskabet havde indkredset i forbindelse med udkastet
til rammeafgørelse om konfiskation af udbytte, redskaber og formuegoder fra strafbart forhold.
Ministrene kom i deres drøftelser navnlig ind på, hvorvidt beføjelserne til konfiskation bør udvides til
også at omfatte andre af lovovertræderens formuegoder, uanset at de ikke hidrører fra den kriminelle
handling, som han er kendt skyldig i.
Efter drøftelserne konkluderede formandskabet, at udvidelsen af beføjelserne til konfiskation bør
begrænses til kun at omfatte visse specifikke begræn sede lovovertrædelser og kun i tilfælde, hvor en
domstol på grundlag af sagens kendsgerninger har fundet, at formuegoderne er erhvervet ulovligt eller
med ulovlige midler.
Rådet bekræftede, at udvidelsen af beføjelserne til konfiskation principielt bør være i overensstemmelse
med grundrettighederne og den europæiske konvention til beskyttelse af menneskerettigheder og
grundlæggende frihedsrettigheder.
Rådet pålagde sine kompetente organer til at fortsætte arbejdet på grundlag af Rådets drøftelser.
(Løbenr. 3651)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461228_0015.png
-
Fejl! Ukendt argument for parameter.
-
SEKSUEL UDNYTTELSE AF BØRN OG BØRNEPORNOGRAFI
Rådet nåede med forbehold af nogle parlamentariske undersøgelsesforbehold til politisk enighed om en
rammeafgørelse om bekæmpelse af seksuel udnyttelse af børn og børnepornografi.
Ifølge rammeafgørelsen træffer hver medlemsstat de nødvendige foranstaltninger for at sikre, at følgende
forsætlige adfærd er strafbar:
a)
at tvinge et barn til prostitution eller til at deltage i pornografiske optrin, eller at drage
fordel af eller på anden måde udnytte et barn til sådanne formål;
b)
c)
i)
at hverve et barn til prostitution eller til deltagelse i pornografiske optrin;
at tage del i seksuelle aktiviteter med et barn, hvor
der gøres brug af tvang, magt eller trusler,
ii)
der gives penge eller andre former for aflønning eller erkendtlighed som modydelse for
barnets deltagelse i seksuelle aktiviteter, eller
iii)
der er tale om misbrug af en anerkendt position med hensyn til tillid, myndighed eller
indflydelse i forhold til barnet.
Med hensyn til lovovertrædelser i forbindelse med børnepornografi træffer hver medlemsstat de
nødvendige foranstaltninger for at sikre, at følgende forsætlige adfærd er strafbar, uanset om der anvendes
et edb-system som hjælpemiddel:
a)
b)
c)
d)
fremstilling af børnepornografi,
distribution, spredning eller transmission af børnepornografi,
udbydelse eller tilrådighedsstillelse af børnepornografi,
anskaffelse eller besiddelse af børnepornografi.
Rådet vil formelt vedtage rammeafgørelsen på en kommende samling, så snart de parlamentariske
forbehold er frafaldet, og teksten er endeligt udformet af Jurist-lingvist-Gruppen.
MINDSTEREGLER FOR GERNINGSINDHOLDET I STRAFBARE HANDLINGER I
FORBINDELSE MED ULOVLIG NARKOTIKAHANDEL OG STRAFFENE HERFOR
Rådet behandlede et forslag til rammeafgørelse om fastsættelse af mindsteregler for gerningsindholdet i
strafbare handlinger i forbindelse med ulovlig narkotikahandel og straffene herfor.
Rådets drøftelser fokuserede navnlig på spørgsmåletvedrørende straffe (forslagets artikel 4), og det
noterede sig, at en kompromistekst fra formandskabet med forbehold af en række undersøgelsesforbehold
var blevet godt modtaget som grundlag for, at der kan opnås enighed på en kommende samling i Rådet.
Formålet med forslaget er, at ulovlig produktion, fremstilling, udvinding, tilberedning, tilbud, udbud til
salg, distribution, salg, levering, mæ glervirksomhed, forsendelse, import eller eksport af narkotika skal
straffes med fængsel af en maksimal varighed på mindst 1-3 år. Der fastsættes en straf af en maksimal
varighed på mindst 5-10 års fængsel for dyrkning af narkotika med henblik på fremstilling af narkotika,
besiddelse eller køb af narkotika med henblik på udøvelse af en af de ovenfor anførte former for
virksomhed og fremstilling, transport og distribution af prækursorer i tilfælde, hvor der er tale om store
(Løbenr. 3651)
-
Fejl! Ukendt argument for parameter.
-
mængder narkotika eller om de typer narkotika, der enten er blandt de mest sundhedsskadelige, eller som
har medført store skader for flere personers sundhed.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461228_0016.png
(Løbenr. 3651)
-
Fejl! Ukendt argument for parameter.
-
ANVENDELSE AF PRINCIPPET OM GENSIDIG ANERKENDELSE PÅ BØDESTRAF
Rådet afholdt sonderende drøftelser om visse centrale spørgsmål, som formandskabet havde indkredset,
vedrørende udkast til Rådets rammeafgørelse om anvendelse af princippet om gensidig anerkendelse på
bødestraf.
Disse drøftelser fokuserede på definitioner, grundlæggende rettigheder, princippet om dobbelt strafbarhed
og tidsbegrænsning samt om bødestraffens størrelse.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461228_0017.png
Under drøftelserne nåede Rådet til enighed om definitionerne i forslagets artikel 1 af "afgørelse",
"bødestraf", "domsstaten" og "fuldbyrdelsesstaten".
Rådet bekræftede også, at rammeafgørelsen ikke vil ændre pligten til at respektere de grundrettigheder og
retsgrundsætninger, som er fastlagt i artikel 6 i traktaten om Den Europæiske Union.
Med hensyn til princippet om dobbelt strafbarhed støttede Rådet formandskabets tekst, men spørgsmålet
skal afklares nærmere, før der opnås enighed.
Rådet pålagde sine relevante organer at fortsætte behandlingen af udkastet til rammeafgørelse, således at
der kan opnås politisk enighed påen kommende samling i Rådet.
EFTERFORSKNING OG STRAFFORFØLGNING AF KRIGSFORBRYDELSER, FOLKEDRAB
OG FORBRYDELSER MOD MENNESKEHEDEN
Med forbehold af nogle parlamentariske undersøgelsesforbehold og Europa-Parlamentets udtalelse nåede
Rådet til enighed om en generel strategi vedrørende en afgørelse om efterforskning og strafforfølgning af
folkedrab, forbrydelser mod menneskeheden og krigsforbrydelser.
Formålet med denne afgørelse er at styrke samarbejdet mellem nationale enheder, således at de enkelte
medlemsstaters retshåndhævende myndigheder i videst muligt omfang kan samarbejde effektivt om
efterforskning og strafforfølgning af personer, der har udført eller deltaget i udførelsen af folkedrab,
forbrydelser mod menneskeheden eller krigsforbrydelser.
Når medlemsstaternes kompetente myndigheder modtager oplysninger om, at en person, som har søgt om
opholdstilladelse, mistænkes for at have udført eller deltaget i udførelsen af folkedrab, forbrydelser mod
menneskeheden eller krigsforbrydelser, skal de ifølge afgørelsen sikre, at de pågældende handlinger
efterforskes, og, hvis det er begrundet, strafforfølges i henhold til national lovgivning.
EVALUERING AF RETSSYSTEMERNE OG DERES NATIONALE ANVENDELSE I
BEKÆMPELSEN AF TERRORISME
Rådet fastlagde en generel indstilling til en afgørelse om indførelse af en ordning til evaluering af
retssystemerne og deres nationale anvendelse i bekæ mpelsen af terrorisme, idet der dog stadig består
nogle parlamentariske forbehold.
Med denne afgørelse vil der som led i det internationale samarbejde mellem medlemsstaterne blive
indført en ordning for peer-evaluering af de nationale foranstaltninger til bekæmpelse af terrorisme.
De enkelte medlemsstater forpligter sig til at sørge for, at deres nationale myndigheder samarbejder tæt
med de evalueringshold, der sammensættes i medf ør af denne afgørelse med henblik på dens
gennemførelse, og at dette sker under overholdelse af de lovbestemmelser og etiske regler, der gælder i de
enkelte medlemsstater.
Når de parlamentariske forbehold er hævet, agter Rådet at vedtage afgørelsen formelt på en kommende
(Løbenr. 3651)
-
Fejl! Ukendt argument for parameter.
-
samling.
PROCEDURE FOR UDVÆLGELSE AF EUROPOLS LEDELSE
Rådet gav sin tilslutning til en procedure for udvælgelse af medlemmer af Europols ledelse.
Udvælgelsesproceduren består i en fuldstændig åben ordning, hvor både stillingen som direktør og
stillingen som vicedirektør i Europol opslås ledige. Udvælgelsesproceduren er fuldt ud i
overensstemmelse med principperne i vedtægtens artikel 24, stk. 1.
Dette betyder i praksis, at styrelsesrådet udarbejder en stillingsprofil og lader den offentliggøre i samtlige
medlemsstater i både EF-Tidende, nationale aviser og fagtidsskrifter med en opfordring til at indgive
ansøgninger.
Europol underretter medlemsstaternes nationale enheder, når stillingen som direktør eller vicedirektør
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461228_0018.png
bliver ledig, og meddeler, hvem der har søgt stillingen. Medlemsstaterne kan afgive udtalelse om
ansøgerne til Europols styrelsesråd gennem deres nationale enheder eller på anden vis. Som en del af
udvælgelsesproceduren skal der forelægges dokument ation, der er attesteret af den pågældende
medlemsstat, til godtgørelse af, at ansøgerne opfylder vandelskravene og er egnede til at varetage den
ledige stilling.
Derefter nedsætter Europols styrelsesråd en komité, som foretager en første udvælgelse ud fra ansøgernes
faglige kvalifikationer og erfaringer. Komitéen indkalder ansøgerne til samtale og udarbejder en rapport
til styrelsesrådet.
På grundlag af komitéens rapport opstiller Europols styrelsesråd en fuldstændig liste over ansøgerne, med
angivelse af, hvilke ansøgere der er fundet egnede, og sender den til Rådet sammen med hver enkelt af
disse ansøgeres sagsmappe.
Rådet træffer afgørelse med enstemmighed på grundlag af alle relevante oplysninger.
PLANEN FOR FORVALTNING AF EU-MEDLEMSSTATERNES YDRE GRÆNSER OG
PLANEN FOR BEKÆMPELSE AF ULOVLIG INDVANDRING OG MENNESKEHANDEL
Rådet noterede sig en situationsrapport fra formandskabet om opfølgningen af planen for forvaltning af
EU-medlemsstaternes ydre grænser og af planen for bekæmpelse af ulovlig indvandring og
menneskehandel (dok. 12931/02).
Rådet godkendte især de projekter, der var blevet vedtaget eller drøftet af Det Strategiske Udvalg for
Indvandring, Grænser og Asyl med deltagelse af lederne af grænsekontrolmyndighederne (SCIFA +) som
led i planen for forvaltning af de ydre grænser.
Rådet drøftede også indgående gennemførelsen af konklusionerne fra Det Europæiske Råd i Sevilla for så
vidt angår forebyggelse og bekæmpelse af ulovlig indvandring og menneskehandel.
Efter drøftelserne vedtog Rådet disse konklusioner:
"Det Europæiske Råd i Sevilla placerede spørgsmålet om forebyggelse og bekæmpelse af ulovlig
indvandring og menneskehandel blandt Den Europæiske Unions højeste prioriteter. De menneskelige
tragedier i Dover, Porto Empedocle og senest i Scoglitti (Sicilien) og ud for Andalusiens kyster og De
Kanariske Øer bekræfter blot behovet for en hurtig indsats. Det er af afgørende betydning hurtigt at
iværksætte konkrete foranstaltninger, som styrker kontrollen ved land-, sø- og luftgrænser.
Rådet hilser de aktioner, som er indledt i overensstemmelse med konklusionerne fra Sevilla, velkommen,
(Løbenr. 3651)
-
Fejl! Ukendt argument for parameter.
-
noterer sig med tilfredshed formandskabets statusrapport om opfølgningen af planen for forvaltning af
EU-medlemsstaternes ydre grænser og den samlede plan for bekæmpelse af ulovlig indvandring, og
opfordrer til en fortsat effektiv og hurtig gennemførelse af konklusionerne fra Sevilla og ovennævnte
handlingsplaner, så der kan opnås konkrete og brugbare resultater.
Rådet opfordrer Coreper og SCIFA + til at sørge for, at der er overblik over og stor overvågning af de
projekter, der er sat i gang, og til at overveje målrettede initiativer, som fremlægges af medlemsstaterne,
for at styrke den operative kapacitet i alle situationer, hvor der er behov for en hurtig indsats. Rådet
opfordrer desuden Kommissionen til fortsat at prioritere en integreret, samlet og velafbalanceret
bekæmpelse af ulovlig indvandring.
En effektiv bekæmpelse af ulovlig indvandring kræver passende finansielle midler, der skal tildeles over
fællesskabsbudgettet og medlemsstaternes nationale budgetter. I den forbindelse understreger Rådet
betydningen af opfordringen til Kommissionen om i slutningen af oktober 2002 at forelægge en rapport
om de finansielle fællesskabsmidlers effektiv itet og tilstrækkelighed for så vidt angår
tilbagesendelse af illegale indvandrere og afviste asylansøgere,
forvaltning af de ydre grænser og
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461228_0019.png
asyl- og migrationsprojekter i tredjelande, herunder teknisk og finansiel bistand, der kan
styrke deres operationelle kapacitet, navnlig med henblik på indgåelse af tilbagetagelsesaftaler.
Efter at have vurderet denne rapport vil Rådet tage stilling til, hvilke skridt der er behov for at tage. En
fælles indsats fra Det Europæiske Fællesskab og medl emsstaterne til bekæmpelse af ulovlig indvandring
vil være langt mere omkostningseffektiv end støtte til et stadigt stigende antal illegale indvandrere.
Rådet lægger i overensstemmelse med konklusionerne fra Sevilla vægt på betydningen af at samarbejde
med tredjelande om at forebygge og bekæmpe ulovlig indvandring og menneskehandel, og det anmoder
Kommissionen om at fortsætte forhandl ingerne om tilbagetagelsesaftaler.
Rådet vil vende tilbage til spørgsmålet på sin næste samling med henblik på at iværksætte specifikke
tiltag i overensstemmelse med konklusionerne fra Sevilla.
Formandskabet vil i begyndelsen af december 2002 aflægge statusrapport om ge nnemførelsen af Sevilla-
konklusionerne."
MINIMUMSSTANDARDER FOR PROCEDURER I MEDLEMSSTATERNE FOR TILDELING
OG FRATAGELSE AF FLYGTNINGESTATUS - BETINGELSERNE FOR
TREDJELANDSSTATSBORGERES INDREJSE OG OPHOLD MED HENBLIK PÅ STUDIER,
ERHVERVSUDDANNELSE ELLER ANDRE AKTIVITETER - OFFENTLIG FORHANDLING
Rådet drøftede med offentlig forhandling dels det ændrede fo rslag til Rådets direktiv om
minimumsstandarder for procedurer i medlemsstaterne for tildeling og fratagelse af flygtningestatus, dels
Rådets direktiv om betingelserne for tredjelandsstatsborgeres indrejse og ophold med henblik på studier,
erhvervsuddannelse eller andre aktiviteter.
Efter drøftelserne pålagde Rådet sin relevante instanser at indlede behandlingen af disse to forslag, så de
kan blive vedtaget snarest muligt.
Kommissionen forelagde den 24. oktober 2000 et forslag om asylprocedure. Formålet var at indføre et
mindsteniveau for harmonisering af procedureregler i medlemsstaterne. Rådet vedtog den 6. december
2001 konklusioner, hvori det opfordrede Kommissionen til at udarbejde et ændret forslag. Denne
opfordring blev gentaget på Det Europæiske Råd i Laeken. Det ændrede forslag indeholder en ny struktur
(Løbenr. 3651)
-
Fejl! Ukendt argument for parameter.
-
for asylprocedurer og indfører en række ændringer om ga rantier, klassificering af procedurer, afvisning af
at behandle ansøgningen samt om klager.
For så vidt angår det andet af de behandlede direktivforslag udgør Kommissionens seneste forslag til
Rådets direktiv ifølge resultattavlen det sidste juridiske dokument, som Kommissionen agter at forelægge
med henblik på gennemførelse af konklusionerne fra Det Europæiske Råd i Tammerfors i 1999.
I forhold til de forslag, der allerede er forelagt i denne forbindelse med det formål at skabe en overordnet
juridisk ramme for betingelserne for tredjelandsborgeres indrejse i og ophold på EU-medlemsstaternes
område, er formålet med dette nye forslag mere begrænset, for så vidt det regulerer nogle specifikke
tilfælde - studier, erhvervsuddannelse og den frivillige se ktor - der ikke er omfattet af ovennævnte forslag.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461228_0020.png
(Løbenr. 3651)
-
Fejl! Ukendt argument for parameter.
-
TILBAGETAGELSESAFTALER
Rådet havde en drøftelse på grundlag af oplysninger fra Kommissionen om, hvor langt man er kommet
med de tilbagetagelsesaftaler, der forhandles i øjeblikket, samt med mandaterne for nye aftaler, som i en
nær fremtid vil blive forelagt Rådet til vedtagelse.
Da tilbagetagelsesaftaler har vist sig at være et særdeles hensigtsmæssigt og effektivt redskab i
bekæmpelsen af ulovlig indvandring og i perspektivet fo r udvikling af en fælles strategi og tilgang på EU-
plan til bekæmpelse af dette fænomen, vil Rådet drøfte spørgsmålet igen på næste samling i Rådet (RIA) i
november.
DEN MEDLEMSSTAT DER ER ANSVARLIG FOR BEHANDLINGEN AF EN
ASYLANSØGNING, DER INDGIVES AF EN TREDJELANDSSTATSBORGER I EN AF
MEDLEMSSTATERNE
Rådet drøftede forslaget til
forordning om fastsættelse af kriterier og procedurer til afgørelse af, hvilken
medlemsstat der er ansvarlig for behandlingen af en asylansøgning, der indgives af en
tredjelandsstatsborger i en af medlemsstaterne.
Drøftelserne fokuserede dels på rækkefølgen af kriterierne for at overdrage en medlemsstat ansvaret for at
behandle en ansøgning fra en asylansøger, der ulovligt har passeret grænsen til en medlemsstat, dels på de
tilfælde hvor denne asylansøger tidligere har boet en bestemt periode i en anden medlemsstat, og dels på
de problemer der er forbundet med forordningens forskellige frister for fastsættelse af, hvilken
medlemsstat der er kompetent, eller for overførsel af en asylansøger til den pågældende medlemsstat.
Rådet pålagde De Faste Repræsentanters Komité at fortsætte arbejdet, så der kan opnås enighed på næste
samling i Rådet (RIA) den 28.-29. november.
Formålet med forordningsforslaget er at integrere Dublin-konventionen af 15. juni 1990 i
fællesskabslovgivningen. Forordningsforslaget behandler de grundlæggende principper, der skal sikre
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461228_0021.png
asylansøgere, at der undgås, at deren medlemsstat, der er kompetent til at behandle deres asylansøgninger,
samtidig med det altid vil være indgives ansøgning i flere medlemsstater. Ansvaret ligger generelt hos
den medlemsstat, der har spillet den største rolle i forbindelse med ansøgerens indrejse i eller ophold på
medlemsstaternes områder.
Kommissionen forslag definerer nye kriterier, som understreger medlemsstaternes pligt til effektivt at
bekæmpe ulovlig indvandring, og nye bestemmelser, som giver familiens enhed en selvstændig og
bindende værdi. Med hensyn til gennemførelsesprocedurerne er de foreslåede frister meget kortere, og
klager over overførsel til den ansvarlige medlemsstat vil ikke længere have opsættende virkning for en
sådan overførsel.
MINIMUMSSTANDARDER FOR ANERKENDELSE AF TREDJELANDSSTATSBORGERE
OG STATSLØSE SOM FLYGTNINGE ELLER SOM PERSONER, DER AF ANDEN GRUND
BEHØVER INTERNATIONAL BESKYTTELSE
Rådet drøftede en række udestående spørgsmål vedrørende Rådets direktiv om fastsættelse af
minimumsstandarder for anerkendelse af tredjelandsstatsborgere og statsløse som flygtninge eller som
personer, der af anden grund behøver international beskyttelse.
Drøftelserne fokuserede navnlig på bestemmelserne om definition af en flygtning og om subsidiær
beskyttelse.
Rådet pålagde sine kompetente instanser at fortsætte arbejdet, så forslaget kan blive vedtaget på
(Løbenr. 3651)
-
Fejl! Ukendt argument for parameter.
-
samlingen i Rådet (RIA) i november eller senest i juni 2003 som angivet af Det Europæiske Råd i Sevilla.
Formålet med dette direktiv er at skabe rammer for en international beskyttelsesordning, baseret på det
internationale samfunds og EU's eksisterende forpligtelser og medlemsstaternes gældende praksis og
opdelt i de to komplementære kategorier flygtningestatus og subsidiær beskyttelsesstatus med henblik på
at bevare Genève-konventionens forrang i en sådan ordning. Direktivet fastsætter minimumsstandarder
for anerkendelse af og efterfølgende indrømmelse af status som flygtninge til tredjelandsstatsborgere og
statsløse, som falder ind under disse kategorier, men det lovgiver ikke om personer, som medlemsstaterne
vælger at indrømme en sådan status af medfølelse eller af humanitære hensyn.
MINIMUMSSTANDARDER FOR MODTAGELSE AF ASYLANSØGERE I
MEDLEMSSTATERNE
Rådet drøftede forslaget til Rådets direktiv om fastlæggelse af minimumsstandarder for modtagelse af
asylansøgere i medlemsstaterne.
Drøftelserne fokuserede på spørgsmålet om asylansøgeres adgang til arbejdsmarkedet. Rådet aftalte at
vende tilbage til dette spørgsmål på samlingen inovember, så direktivet kan blive vedtaget.
EU-PROGRAM FOR TILBAGESENDELSE AF STATSBORGERE FRA AFGHANISTAN
Rådet noterede sig formandskabets udkast til EU-program for tilbagesendelse til Afghanistan og pålagde
De Faste Repræsentanters Komité at arbejde videre med udkastet, så programmet kan blive vedtaget på
næste samling i Rådet (RIA) i november.
TREDJELANDSSTATSBORGERES STATUS SOM FASTBOENDE UDLÆNDING
Rådet havde en drøftelse af nogle udestående spørgsmål vedrørende direktivet om
tredjelandsstatsborgeres status som fastboende udlænding.
Rådet drøftede dels, hvorvidt flygtninge skal være omfattet af direktivets anvendelsesområde, dels
spørgsmålet om varigheden af det ophold i en medlemsstat, der er nødvendigt for at få status som
fastboende udlænding, dels tredjelandsstatsborgeres in tegration som betingelse for at opnå en sådan status
og dels fastboende udlændinges mobilitet.
Et stort flertal af delegationerne var på baggrund af drøftelserne af den opfattelse, at flygtninge også bør
være omfattet af direktivet, dog i en særskilt artikel eller et særskilt kapitel. Der blev udtrykt bred enighed
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461228_0022.png
fra alle delegationerne på nær én om den foreslåede periode på fem år for at få status som fastboende
udlænding. For så vidt angår spørgsmålet om integration gik et stort flertal af delegationerne ind for den
mulighed, at medlemsstaterne som betingelse for at tildele en tredjelandsstatsborger status som
fastboende udlænding kan fastsætte, at den pågældende retter sig efter integrationsforanstaltningerne i
henhold til national lov. Delegationerne blev desuden enige om, at direktivet på visse betingelser bør
regulere og gøre det lettere for de personer, der har fået status som fastboende udlænding, at flytte fra den
medlemsstat, der har tildelt denne status, til en anden medlemsstat.
Rådet pålagde sine relevante organerat foretage yderligere behandling af forslaget til direktiv og aftalte at
tage det op igen på en af sine kommende samlinger.
INTEGRATION AF TREDJELANDSSTATSBORGERE
Rådet vedtog følgende konklusioner:
1.
Rådet noterer sig, at Det Europæiske Råd ved flere lejligheder har gjort opmærksom på
betydningen af EU-samarbejde om integration af tredjelandsstatsborgere med lovligt ophold i
(Løbenr. 3651)
-
Fejl! Ukendt argument for parameter.
-
medlemsstaterne.
2.
Rådet fastslår, at det i konklusionerne fra Det Europæiske Råd i Tammerfors i oktober
1999 erklæres, at en mere effektiv integrationspoliti k bør sigte mod at indrømme tredjelandsstatsborgere
rettigheder og pligter, der kan sammenlignes med dem, der gælder for EU-borgere. Den bør også fremme
ikke-forskelsbehandling i det økonomiske, sociale og kulturelle liv og udforme foranstaltninger til
bekæmpelse af racisme og fremmedhad.
3.
Endvidere fastslår Rådet, at Det Europæiske Råd i Nice i december 2000 godkendte den
europæiske social- og arbejdsmarkedspolitiske dagsorden, hvor det fastsættes, at en politik til
bekæmpelse af fattigdom og social udstødelse skal ledsages af foranstaltninger til sikring af
ligebehandling af alle statsborgere i tredjelande, som har lovlig bopæl på EU's område. I den social- og
arbejdsmarkedspolitiske dagsorden blev det endvidere fastslået, at EU bør udvikle udveksling af
erfaringer om de integrationspolitikker, der føres på nationalt plan.
4.
Endelig noterer Rådet sig, at Det Europæiske Råd i Sevilla i juni 2002 understregede, at en
fælles håndtering af migrationsstrømmene skal respektere en rimelig balance mellem på den ene side en
integrationspolitik for de indvandrere, der har bosat sig lovligt, og en asylpolitik, der overholder de
internationale konventioner, og på den anden side en resolut bekæmpelse af ulovlig indvandring og
menneskehandel.
5.
Rådet finder, at integration af tredjelandsstatsborgere med lovligt ophold i
medlemsstaterne er en væsentlig faktor i udarbejdelsen af en europæisk asyl- og indvandringspolitik, som
kunne omfatte integrationskrav. I den forbindelse har Kommissionen forelagt flere forslag vedrørende
rettigheder og pligter for tredjelandsstatsborgere med lovligt ophold.
6.
Rådet finder det vigtigt, at nationale integrationspolitikker søger at tilnærme de
implicerede personers, navnlig fastboende personers, rettigheder og pligter til EU's medlemsstaters egne
borgeres rettigheder og pligter for at sikre muligheden for faktisk deltagelse i alle aspekter af det
økonomiske, sociale, kulturelle og civile liv i værtslandet.
7.
Rådet understreger betydningen af de fortsatte bestræbelser på at bekæmpe diskrimination
og fremmedhad.
8.
Rådet understreger, at nyankomne indvandrere bør have hurtig og relevant adgang til
oplysninger om deres værtsland, og at der bør organiseres sprogkurser i overensstemmelse med national
lovgivning.
9.
Rådet finder det ligeledes vigtigt, at nationale ordninger tilskynder tredjelandsstatsborgere
til at deltage aktivt i samfundslivet og på arbejdsmarkedet i overensstemmelse med national lovgivning.
Medlemsstaternes integrationspolitikker forudsætter en samordnet aktion af regeringerne, regionale og
lokale myndigheder, migrant- og ikke-statslige organisationer, arbejdsmarkedets parter og civilsamfundet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461228_0023.png
10.
Rådet lægger stor vægt på at fremme udvekslingen af oplysninger mellem medlemsstaterne
om værdifulde erfaringer og nationale integrations politikker. Udvekslingen af oplysninger kunne resultere
i en gradvis udarbejdelse af den bedste praksis med hensyn til integration af tredjelandsstatsborgere, der
har lovligt ophold i medlemsstaterne.
11.
I den sammenhæng opfordrer Rådet til, at der oprettes nationale kontaktpunkter i
medlemsstaterne for at skabe en effektiv kontakt mellem et net af myndigheder, der er ansvarlige for
integrationsspørgsmål i medlemsstaterne.
12.
Rådet understreger også betydningen af iværksættelsen af bilaterale integrationsprojekter i
(Løbenr. 3651)