Europaudvalget 2002-03
EUU Alm.del Bilag 257
Offentligt
1461185_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 257)
landbrugsministerråd
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
22. november 2002
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Fødevareministeriets notat om EU’s
bomuldsordning i relation til Grækenlands anmodning om Rådets godkendelse af at yde national støtte til de
græske bomuldsproducenter.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461185_0002.png
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
2. afdeling, 1. kontor
J.nr. 2001-321/M08-0004
Den 21. november 2002
DHB
LFM 0691
Notat
om
EU’s bomuldsordning i relation til Grækenlands anmodning om
Rådets godkendelse af at yde national støtte til de græske bomuldsproducenter
EU’s bomuldsproduktion er koncentreret omkring visse områder i Grækenland og Spanien (Portugal har dog indledt en
mindre produktion). De græske forhold er præget af meget små, specialiserede bedrifter. Bedrifterne er betydeligt større i
Spanien, men også her er der tale om en meget betydelig grad af specialisering. Fælles er, at bomuld spiller en meget
vigtig socioøkonomisk rolle i de egne, hvor det dyrkes.
EU's’ støtteordning til bomuld er baseret på et system med producenttilskud. Støtten, der udbetales til
egreneringsvirksomhederne, svarer til forskellen mellem en målpris (106,30 €/100 kg) og verdensmarkedsprisen (der er
en spotpris, som Kommissionen fastsætter). Egreneringsvirksomhederne skal til gengæld betale bomuldsproducenterne
en minimumspris (100,99 €/100 kg.).
Der er fastsat en maksimal garantimængde i EU, der er fordelt i nationale garantimængder. De nationale garantimængder
udgør 782.000 tons for Grækenland, 249.000 tons for Spanien og 1.500 for øvrige medlemsstater. Målprisen, støtten og
minimumsprisen (som er prisen til bomuldsproducenten) nedsættes, hvis den samlede garantimængde for Spanien og
Grækenland overskrides. Nedsættelsen var indtil 2001 på 50% af den procentuelle overskridelse af den nationale
garantimængde.
Med ændringen af bomuldsordningen i 2001 (Rådets forordning (EF) nr. 1051/2001 af 22. maj 2001 om støtte til
bomuldsproduktionen) blev det besluttet, at nedsættelsen skal øges yderligere og progressivt, hvis overskridelsen
overstiger en nærmere fastsat mængde. Minimumsprisen reduceres tilsvarende.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461185_0003.png
Der blev endvidere ved ændringen indført visse miljøbestemmelser. Det fremgår således af RFO 1051/01, at
medlemsstaterne fastsætter foranstaltninger til miljøforbedringer og træffer de miljøforanstaltninger, de anser for
passende, ligesom de indskærper over for producenterne, at det er nødvendigt, at overholde bestemmelserne.
Rådsforordningen giver også medlemsstaterne mulighed for at indføre foranst altninger til begrænsning af de arealer, der
kan godkendes tildyrkning af bomuld efter objektive miljøkriterier. Grækenland og Spanien skal inden udgangen af
december 2004 udarbejde en rapport om virkningerne af de nationale miljøforanstaltninger på bomuldssektoren.
I henhold til Kommissionens forordning (EF) nr. 1398/2002 var Grækenlands støtteberettigede bomuldsproduktion i
produktionsåret 2001/02 på 1.246.839 tons. Idet den græske kvote er på 782.000 tons, betød det en overskridelse af
kvoten på 464.839 tons. Sanktionsbestemmelsen finder derfor anvendelse, hvilket medfører en reduktion på 50% af den
procentuelle overskridelse (der udgør 59,4%). Dette giver en reduktion på 29,7% af målprisen og støtten.
På grund af produktionens størrelse skal den skærpede sanktion, som Rådet vedtog i maj 2001 endvidere anvendes. Dette
betyder, at reduktionen øges til 66% af den procentuelle overskridelse. Dette giver en samlet reduktion på 39,2%.
Virkningerne af den skærpede sanktion er således slået meget kraftigt igennem i Grækenland. Dette gælder såvel for
virksomhederne gennem nedsættelse af målprisen som for de græske bomuldsproducenter, hvor minimumsprisen er
blevet reduceret tilsvarende.
Grækenland har henvist til, at rådsforordningen og gennemførelsesbestemmelserne først blev offentliggjort efter, at de
græske bomuldsproducenter havde sået bomulden. Bomuldsproducenterne havde derfor ikke mulighed for at tilpasse sig
– hverken ved at dyrke en anden afgrøde eller i øvrigt begrænse produktionen. Hertil kommer, at sanktionens størrelse er
blevet kraftigt forstærket af, at der ikke har været en mellem Kommissionen og Grækenland om, hvad der er "faktisk"
produktion og hvad der er "støtteberettiget" produktion i den ændrede forordning. Kommissionen har således anerkendt
en større mængde bomuld (godt 60.00 tons) som støtteberettiget, som de græske myndigheder havde afvist.
Grækenland har derfor med henvisning til helt ekstraordinære omstændigheder i den græske bomuldssektor anmodet om
Rådets godkendelse af at yde national støtte til de græske bomuldsproducenter med henblik på at undgå sociale
problemer og en yderligere forringelse af vilkårene for det græske bomuldserhverv.