Europaudvalget 2002-03
EUU Alm.del Bilag 471
Offentligt
1460976_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 471)
udenrigsministerråd
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
15. januar 2003
Med henblik på mødet i Folketingets Europaudvalg den 23. januar 2003 – dagsordenspunkt rådsmøde
(almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 27.-28. januar 2003 – vedlægges Udenrigsministeriets
notat om de punkter, der forventes optaget på dagsordenen.
UDENRIGSMINISTERIET EU-sekr.,j.nr. 400.A.5-0-0Nordgruppen Den 15. januar 2003
Rådsmøde (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 27. - 28. januar 2003Aktuelt notat
• Rådets årlige arbejdsprogram for 2003: Åben debat
(side 3)
Status for arbejdet i de øvrige rådsformationer
(side 3)
Opfølgning på Det Europæiske Råd i København
(side 3)
• Udvidelsen
(side 4)
1. Formandskabets arbejdsprogram
1. (Evt.) Affattelse af tiltrædelsestraktaten
• Forårstopmødet: Kommissionens synteserapport
(side 4)
• EU’s prioriteter inden for konfliktforebyggelse
(side 5)
• Det vestlige Balkan
(side 5)
• Mellemøsten
(side 6)
• Europæisk sikkerheds- og forsvarspolitik
(side 6)
• EU-Afrika forbindelser
(side 7)
• Zimbabwe
(side 8)
• (Evt.) Nordkorea
(side 8)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460976_0002.png
Forholdet til Rusland: Formandskabets prioriteter for gennemførelse af den
Fælles Strategi
(side 9)
• Forholdet til Ukraine: Formandskabets prioriteter for gennemførelse af den
Fælles Strategi
(side 9)
Den Fælles Strategi for Middelhavsregionen. Det græske formandskabs
arbejdsplan
(side 10)
• Forholdet til Uzbekistan: Vedtagelse af EU-holdningen til det 4.
samarbejdsråd i EU-Uzbekistan den 27. januar 2003
(side 11)
Somalia: Rådsforordning om våbenembargo
(side 12)
EU-Angola: Gennemgang af rådsforordning
(side 12)
Kimberley-processen: Iværksættelsesdato for certifikationssystem for
rå-diamanter
(side 12)
Fattigdomsbekæmpelse i landdistrikter
(side 13)
EIB: Rådsbeslutning om dækning af EIB’s udgifter ved administration af
Cotonou-aftalens investeringsfacilitet
(side 13)
Eventuelt
1. Rådets årlige arbejdsprogram for 2003: Åben debat
Nyt notat.
I overensstemmelse med konklusionerne fra Det Europæiske Råd i Sevilla og de deraf følgende ændringer i
Rådets forretningsorden fremlægger de to formandskaber et samlet og helårligt program for Rådets arbejde.
Grækenland og Italien fremlægger derfor i fællesskab program for 2003.
I overensstemmelse med gældende praksis forventes formandskabet at tage et eller flere emner fra sit
arbejdsprogram op. Disse emner vil blive drøftet i åben debat.
Formandskabet har endnu ikke præciseret emnerne for debatten.
Overvejelser om nærhedsprincippet og proportionalitetsprincippet vurderes ikke at være relevante i forhold til
dette dagsordenspunkt.
Folketingets Europaudvalg har ikke tidligere modtaget aktuelt notat om sagen.
2. Status for arbejdet i de øvrige rådsformationer
Nyt notat.
Formandskabet ventes at give en kort status for arbejdet i Rådet generelt, herunder i de øvrige rådsformationer
med henblik på at give et generelt overblik. Der vil siden sidste rådsmøde (almindelige anliggender og eksterne
forbindelser) have været afholdt en række rådsmøder, herunder rådsmøde (økonomi- og finansministre) den
11. december 2002, rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 16.-20. december 2002, rådsmøde (retlige og indre
anliggender) den 19.-20. december 2002, ekstraordinært rådsmøde (transportministre) den 31. december 2002
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460976_0003.png
samt rådsmøde (økonomi- og finansministre) den 21. januar 2003. Formandskabets initiativ, der er blevet
videreført fra først det belgiske formandskab og senest det danske, er en opfølgning på Trumpf/Piris-
rapporten om effektivisering af Rådets arbejdsmetoder og har til hensigt at medvirke til kontinuitet i arbejdet
mellem Rådets forskellige formationer.
Overvejelser om nærhedsprincippet og proportionalitetsprincippet vurderes ikke at være relevante i forhold til
dette dagsordenspunkt.
Folketingets Europaudvalg har tidligere modtaget aktuelt notat om sagen, senest forud for rådsmødet
(generelle anliggender og eksterne forbindelser) den 9. – 10. december 2002.
3. Opfølgning på Det Europæiske Råd i København
Nyt notat.
På det første rådsmøde (generelle anliggender og eksterne forbindelser) efter et møde i Det Europæiske Råd, er der
traditionelt et dagsordenspunkt, som omhandler opfølgningen på mødet i Det Europæiske Råd. Den væsentligste
opfølgning på Det Europæiske Råds møde i København ventes at være EU’s udvidelse, som er et særskilt
dagsordenspunkt på rådsmødet.
Overvejelser om nærhedsprincippet og proportionalitetsprincippet vurderes ikke at være relevante i forhold til dette
dagsordenspunkt.
Folketingets Europaudvalg har ikke tidligere modtaget aktuelt notat om sagen.
4. Udvidelsen
1. Formandskabets arbejdsprogram
1. (Evt.) Affattelse af tiltrædelsestraktaten
Nyt notat.
Rådet ventes på mødet den 27.-28. januar 2003 at tage formandskabets orientering om sit arbejdsprogram for
EU’s udvidelse til efterretning.
Det fremgår af det græske formandskabs program, at man efter afslutning af udvidelsesforhandlingerne på Det
europæiske Råds møde i København ønsker at forberede overgangen til et EU med 25 medlemmer. Arbejdet
med tiltrædelsestraktaten skal færdiggøres med henblik på undertegnelse i april 2003. Formandskabet vil
gennemføre praktiske ændringer i Rådets arbejdsmetoder som følge af udvidelsen, bl.a. som følge af at de
tiltrædende lande fra undertegnelsen af traktaten vil skulle deltage som aktive observatører i Rådets arbejde.
Forhandlingerne vil fortsætte med Bulgarien og Rumænien og tiltrædelsespartnerskaberne blive revideret –
også med Tyrkiet. Endelig vil samarbejdet med landene i det vestlige Balkan fortsætte i lyset af disse landes
status som potentielle kandidatlande.
Arbejdet med at omforme forhandlingsresultaterne med de 10 tiltrædende lande nåede ganske langt under
dansk formandskab og planlægges afsluttet primo februar, hvorefter der vil skulle indhentes udtalelser fra først
Kommissionen og dernæst Europa-Parlamentet inden undertegnelsen. Såfremt det bliver nødvendigt, vil
formandskabet forelægge eventuelle udeståender relateret til traktaten for Rådet.
Overvejelser om nærhedsprincippet og proportionalitetsprincippet vurderes ikke at være relevante i forbindelse
med denne rådsdrøftelse.
Folketingets Europaudvalg har senest modtaget aktuelt notat om sagen forud for rådsmødet (almindelige
anliggender og eksterne forbindelser) den 9.-10. december 2002.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460976_0004.png
5. Forårstopmødet: Kommissionens synteserapport
Det Europæiske Råd besluttede i Lissabon den 23.-24. marts 2000, at der hvert år skal afholdes et møde om
økonomiske og sociale spørgsmål, det såkaldte forårstopmøde, og opfordrede Kommissionen til forud for
hvert forårstopmøde at udarbejde en sammenfattende rapport (synteserapport) om fremskridtene vedrørende
beskæftigelse, innovation, økonomiske reformer og social samhørighed på grundlag af strukturelle indikatorer.
Som led i forberedelsen af Det Europæiske Råds møde i Bruxelles den 21. marts 2003 ventes Kommissionen
at præsentere synteserapporten på udenrigsministerrådsmødet den 28. januar.
Kommissionens synteserapport 2003 forventes først vedtaget på Kommissionens møde den 14. januar 2003.
Folketingets Europaudvalg vil blive informeret, når dokumenterne modtages.
Præsentationen af Kommissionens synteserapport 2003 har ingen statsfinansielle eller lovgivningsmæssige
konsekvenser.
Præsentationen af Kommissionens synteserapport berører ikke nærheds- og proportionalitetsprincippet.
Kommissionens synteserapport 2003 har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
6. EU’s prioriteter inden for konfliktforebyggelse
Der er tale om den tilbagevendende halvårlige gennemgang af EU’s prioriteter på området. Drøftelsen har
blandt andet til formål at identificere områder og regioner, hvor der fra EU's side kan sættes ind med
konfliktforebyggende initiativer.
Overvejelser om nærheds- og proportionalitetsprincippet er ikke skønnet relevante i forhold til dette
dagsordenspunkt.
Folketingets Europaudvalg har ikke tidligere modtaget aktuelt notat om sagen.
7. Det vestlige Balkan
Nyt notat.
Det vestlige Balkan generelt
Den græske rådsformand ventes at fremlægge de græske tanker om regionen og den fælles EU-holdning. Formandskabet
vil lægge stor vægt på Det vestlige Balkan i de kommende måneder. Formandskabet vil herunder se på, hvor
Stabiliserings- og Associeringsprocessen kan trække på erfaringer fra den netop afsluttede udvidelsesproces. Man vil
endvidere lægge vægt på at følge op på bekæmpelsen af organiseret kriminalitet. Det græske formandskab har desuden
til hensigt at afholde EU-Vestbalkan topmøde i Thessaloniki den 21. juni 2003.
Forbundsrepublikken Jugoslavien: Serbien og Montenegro
Den høje repræsentant Solana ventes at redegøre for den seneste udvikling mellem Serbien og Montenegro vedrørende
gennemførelsen af aftalen om et nyt forfatningscharter, som der syntes opnået politisk enighed om. Målet er en
vedtagelse af charteret inden månedens udgang. Endvidere ventes omtale af det mislykkede præsidentvalg i Montenegro
den 22.december 2002, hvor valgdeltagelsen var under 50 %, og evt. omtale af fhv. præsident Djukanovics udpegelse af
sin nye regering efter årsskiftet
Overvejelser om nærheds- og proportionalitetsprincippet vurderes ikke at være relevante i forhold til dette
dagsordenspunkt.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460976_0005.png
Folketingets har tidligere modtaget aktuelt notat om sagen forud for rådsmødet (almindelige anliggender og eksterne
forbindelser) den 9. – 10. december 2002.
8. Mellemøsten
Nyt notat.
På rådsmødet ventes en drøftelse af, hvordan EU kan bidrage til at bedre situationen, fremskynde den
palæstinensiske reformproces og sikre fremdrift i fredsprocessen.
Situationen i Mellemøsten er fortsat spændt. Som følge af de israelske militæraktioner holdes de
palæstinensiske områder fortsat i et jerngreb, og der er daglige ofre. Efter 6 ugers pause sprang den 5. januar to
selvmordsbomber i det centrale Tel Aviv. Ved aktionerne, der blev udført af Al Aqsa brigaderne, blev 23 dræbt
og over 100 såret. Det græske formandskab har på EU’s vegne fordømt terroraktionerne.
Der afholdes israelske valg den 28. januar. Likud fører fortsat i meningsmålingerne, men som følge af en række
korruptionsskandaler, herunder vedr. finansieringen af premierminister Sharons kampagne op til valget i 2001,
falder opbakningen til partiet støt. Dette forhold synes imidlertid ikke at gavne Arbejderpartiet, idet de
flygtende Likud-vælgeres stemmer i stedet ifølge meningsmålingerne går til andre højrepartier og sekulære
midterpartier.
På Mellemøst-kvartettens møde den 20. december 2002 blev der vedtaget en fælles køreplan, som fremover vil
blive det centrale referencepunkt for fredsbestræbelserne i Mellemøsten. Der opnåedes enighed om, at den
endelige version af køreplanen vil blive præsenteret for parterne efter det israelske valg den 28. januar,
hvorefter implementering vil blive iværksat.
Der forventes desuden en drøftelse af den seneste udvikling i Irak-spørgsmålet.
Overvejelser om nærhedsprincippet og proportionalitetsprincippet er ikke skønnet relevant for dette punkt.
Folketingets Europaudvalg har tidligere modtaget aktuelt notat om sagen, senest forud for rådsmøde
(almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 9.-10. december 2002.
9. Europæisk sikkerheds- og forsvarspolitik
Nyt notat.
Der ventes på rådsmødet en drøftelse af status for ESDP med særlig fokus på implementeringen af den indgåede aftale
mellem EU og NATO samt igangværende og mulige EU-ledede operationer.
Udenrigsministrene ventes at drøfte den nærmere implementering af samarbejdsaftalen mellem EU og NATO
("Berlin+"), der overordnet faldt på plads i forbindelse med Det Europæiske Råd i København den 12.-13. december
2003. Der ventes i den forbindelse truffet beslutning vedrørende indgåelse af en sikkerhedsaftale mellem EU og NATO
om bl.a. udveksling, håndtering og opbevaring af klassificerede informationer.
Der ventes også en drøftelse af den forudsete EU-overtagelse af NATO’s militære operation i Makedonien (Allied
Harmony). Rådet ventes at vedtage en fælles aktion herom samt evt. andre relaterede dokumenter, herunder et
krisestyringskoncept. EU’s forudsete overtagelse af NATO’s operation i Makedonien vil være omfattet af det danske
forsvarsforbehold.
Der kan herudover blive tale om en drøftelse af spørgsmålet om EU’s evt. overtagelse af NATO’s militære operation i
Bosnien-Herzegovina (SFOR). EU’s evt. overtagelse af operationen vil være omfattet af det danske forsvarsforbehold.
Rådet ventes også at notere sig retningslinier for finansiering af de fælles udgifter til militære krisestyringsoperationer,
der slutteligt skal fordeles mellem medlemslandene, evt. i form af modeller, som vil kunne vælges afhængigt af den
enkelte operation. Ifølge traktaten skal operationelle udgifter til krisestyringsoperationer, der har indvirkning på militær-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460976_0006.png
eller forsvarsområdet, afholdes af deltagende medlemslande. I overensstemmelse med forsvarsforbeholdet vil Danmark
ikke være forpligtet til at bidrage til finansiering af aktionsudgifter i forbindelse med operationer, der har indvirkning på
forsvarsområdet.
Rådsmødet ventes også at vedtage et nyt øvelsesprogram for 2003-2007. Danmarks deltagelse i konkrete øvelser vil
selvsagt ske i overensstemmelse med forbeholdet, og vil i hvert enkelt tilfælde blive afpasset efter indholdet af den
pågældende øvelse.
Folketingets Europaudvalg har senest modtaget aktuelt notat om sagen forud for rådsmøde (almindelige anliggender og
eksterne forbindelser) den 9.-10. december 2002.
10. EU-Afrika forbindelser
Nyt notat.
På rådsmødet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 27. – 28. januar 2003 forventes en drøftelse af EU-
Afrika-topmødet planlagt til at finde sted i Lissabon i april 2003. Dialogen mellem EU og Afrika vanskeliggøres i
stigende grad af krisen i Zimbabwe og præsident Mugabes uforsonlige kurs over for det internationale samfund. Som
følge af den forværrede situation i Zimbabwe besluttede EU i februar 2002 at indføre sanktioner over for Zimbabwe,
herunder visumsanktioner over for præsident Mugabe og hans nærmeste støtter. Rådsdrøftelsen forventes især at
koncentrere sig om, hvordan EU skal håndtere Zimbabwes deltagelse i mødet i lyset af de nævnte sanktioner.
Overvejelser om nærhedsprincippet og proportionalitetsprincippet er ikke skønnet relevante i forhold til dette
dagsordenspunkt.
Folketingets Europaudvalg har tidligere modtaget aktuelt notat i sagen forud for rådsmødet (almindelige anliggender og
eksterne forbindelser) den 9. – 10. december 2002.
11. Zimbabwe
Nyt notat.
På rådsmødet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 27. – 28. januar 2003 forventes en
drøftelse af, hvorvidt EU skal forlænge sanktionsregimet over for Zimbabwe. Den 18. februar 2002 besluttede
EU som følge af den forværrede politiske situation i landet at iværksætte sanktioner mod Zimbabwe.
Sanktionsregimet bestod af målrettede sanktioner (visa-restriktioner, indefrysning af udvalgte bankkonti i EU-
landene og våben-embargo) og Cotonou-sanktioner (beskæring og omallokering af EU’s bistand til
Zimbabwe). Det var en prioritet, at sanktionerne ikke måtte ramme den almindelige befolkning. De målrettede
sanktioner var oprindeligt møntet på 20 personer fra Zimbabwes magtelite, herunder præsident Mugabe samt
topministre og -embedsmænd. På rådsmødet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) i juli 2002 blev
det vedtaget at udvide de målrettede sanktioner til at omfatte i alt 79 personer. Sanktionerne gælder for et år og
udløber således den 18. februar 2003.
Overvejelser om nærhedsprincippet og proportionalitetsprincippet er ikke skønnet relevante i forhold til dette
dagsordenspunkt.
Folketingets Europaudvalg har tidligere modtaget aktuelt notat om sanktioner over for Zimbabwe forud for
rådsmødet (udenrigsministre) den 18. – 19. februar og den 22. – 23. juli 2002.
12. (Evt.) Nordkorea
Nyt notat.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460976_0007.png
Rådet ventes at drøfte udviklingen i Nordkorea i lyset af landets beslutninger om først at bede Det Internationale
Atomenergiagentur (IAEA)’s inspektører om at forlade landet og siden at melde sig ud af ikke-spredningstraktaten
(NPT). Der er tale om en eskalering af situationen siden oktober, hvor Nordkorea over for USA anerkendte at have et
uranberigelsesprogram. Et sådant program, som Nordkorea ifølge amerikanske oplysninger havde kørt i en årrække, er i
strid med internationale forpligtelser. Samtidig med eskaleringen pågår der kontakter især mellem Nord- og Sydkorea
om en opblødning af situationen. EU anser fælles international håndtering af denne sag som essentiel i forsøget på at
finde en fredelig løsning. EU er derfor fortsat i tæt kontakt med relevante partnere, herunder især USA, Sydkorea og
Japan, men også Rusland og Kina.
Rådet ventes at opfordre Nordkorea til at genoverveje beslutningen om udtrædelse af ikke-spredningstraktaten. Ligeledes
ventes Rådet at fortsætte sine overvejelser om, hvordan man bedst muligt opnår nordkoreansk ophør af det nukleare
våbenprogram og tillade tilstrækkelig verifikation. Herunder ventes en drøftelse af, hvordan EU bedst medvirker hertil.
Overvejelser om nærhedsprincippet og proportionalitetsprincippet er ikke skønnet relevante i forhold til dette
dagsordenspunkt.
Folketingets Europaudvalg har tidligere modtaget aktuelt notat om sagen i forbindelse med rådsmødet
(almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 18.-19. november 2002.
13. Forholdet til Rusland: Formandskabets prioriteter for gennemførelse af den
Fælles Strategi
Nyt notat.
I juni 1999 vedtog Det Europæiske Råd en fælles strategi for Rusland, som bl.a. bestemmer, at hvert
formandskab skal udarbejde en arbejdsplan med prioriteter for gennemførelsen af den fælles strategi.
Det græske formandskabs plan prioriterer især følgende emner:
0. Fortsat støtte til russiske administrative og juridiske reformer og til bevarelse af uafhængige medier.
1. Fortsat overvågning af situationen i Tjetjenien og opfordring til den russiske regering om at finde en
politisk løsning og respektere menneskerettighederne.
2. Støtte til arbejdet på at skabe et Fælles Europæisk Økonomisk Rum, fortsættelse af energidialogen og
opfordring til russisk ratifikation af Energicharteret. Støtte til forberedelse af medlemskab i WTO.
3. Samarbejde om sikkerhedspolitik og krisestyring, løsning af konflikter bl.a. inden for OSCE, ikke-
spredning af masseødelæggelsesvåben og bekæmpelse af terrorisme.
4. Udvidet samarbejde om retlige og indre anliggender, gennemførelse af forståelsen mellem EU og
Rusland om transit til og fra Kaliningrad, forhandling af en tilbagetagelsesaftale og bekæmpelse af
organiseret kriminalitet.
5. Russisk ratifikation af Kyoto-protokollen og støtte til håndtering af atomaffald.
Overvejelser om nærheds- og proportionalitetsprincipperne er ikke skønnet relevante for dette
dagsordenspunkt.
Folketingets Europaudvalg har ikke tidligere modtaget aktuelt notat om sagen.
14. Forholdet til Ukraine: Formandskabets prioriteter for gennemførelse af den
Fælles Strategi
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460976_0008.png
Nyt notat.
I december 1999 vedtog Det Europæiske Råd en fælles strategi for Ukraine, som bl.a. bestemmer, at hvert formandskab
skal udarbejde en arbejdsplan med prioriteter for gennemførelsen af den fælles strategi.
Det græske formandskabs plan prioriterer især følgende emner:
• Støtte til udvikling af det civile samfund og frie medier og til, at de ukrainske myndigheder respekterer
menneskerettighederne og gennemfører juridiske reformer.
• Generel styrkelse af samarbejde mellem EU og Ukraine bl.a. gennem EU’s Nye Naboskabers Initiativ.
• Støtte til Ukraines økonomiske reformer og landets forberedelse af medlemskab i WTO.
• Samarbejde i OSCE, bl.a. om løsning af konflikten i Transnistrien.
• Samarbejde om reform af energisektoren, energibesparelser og nuklear sikkerhed.
• Forhandling af en tilbagetagelsesaftale og bekæmpelse af handel med mennesker, våben og narkotika samt
bekæmpelse af terrorisme, korruption og hvidvaskning af penge.
Overvejelser om nærheds- og proportionalitetsprincipperne er ikke skønnet relevante for dette dagsordenspunkt.
Folketingets Europaudvalg har ikke tidligere modtaget aktuelt notat om sagen.
15. Den Fælles Strategi for Middelhavsregionen. Det græske formandskabs arbejdsplan
Nyt notat.
Ethvert nyt formandskab fremlægger ved formandskabets begyndelse sine prioriteter for arbejdet med
gennemførelsen af EU’s Fælles Strategi for Middelhavsområdet.
Middelhavsstrategien gennemføres i hovedsagen inden for den såkaldte Barcelona-proces. Det græske
formandskab har udarbejdet et arbejdsprogram, som i vidt omfang – ligesom i sin tid det danske
formandskabsprogram – tager udgangspunkt i den handlingsplan for Barcelona-processen, som blev vedtaget
på udenrigsministermødet mellem EU og partnerlandene i Valencia i april 2002. Det græske formandskab vil
prioritere følgende emner og aktiviteter:
• En drøftelse af betydningen for Barcelona-processen af EU’s udvidelse.
• Arbejde videre med planerne om etablering af en Euro-Middelhavs parlamentarisk forsamling.
• Videreførelse af arbejdet med en bedre strukturering af arbejdet i Barcelona-processen (som bl.a. sigter
på at styrke partnerlandenes ejerskab til processen).
• Afholdelse af en Euromed energiministerkonference i maj 2003.
• Afholdelse af en uformel Euromed udenrigsministerkonference, ligeledes i maj 2003.
EU’s fælles strategi for Middelhavsområdet blev vedtaget af Det Europæiske Råd i Feira den 19.-20. juni 2000.
Strategien omfatter fire hovedkapitler, der vedrører EU’s vision for Middelhavsområdet, målsætningerne med
den fælles strategi, konkrete indsatsområder og midlerne til at opnå de opstillede mål. Den fælles strategi er
baseret på Euro-Middelhavspartnerskabet og dettes samarbejdsområder som etableret ved Barcelona-
erklæringen fra 1995.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460976_0009.png
Overvejelser om anvendelsen af nærhedsprincippet og proportionalitetsprincippet er ikke relevante i denne
sammenhæng.
Folketingets Europaudvalg har tidligere modtaget aktuelt notat om sagen forud for rådsmødet (økonomi- og
finansministre) den 8. oktober 1999 samt forud for rådsmødet (udenrigsministre) den 15.-16. november 1999,
6.-7. december 1999, 22.-23. maj 2000, 13.-14. juni 2000, 18.-19. september 2000, 14.-15. maj 2001, 11.-12. juni
2001, 16.-17. juli 2001, 28.-29. januar 2002 samt 22.-23. juli 2002.
16. Forholdet til Uzbekistan: Vedtagelse af EU-holdningen til det 4.
samarbejdsråd i EU-Uzbekistan den 27. januar 2003
Nyt notat.
Det fjerde møde i Samarbejdsrådet EU/Uzbekistan finder sted i trojka-format den 27.-28. januar 2003 i tilknytning til
rådsmødet. Den fælles EU-holdning med henblik på mødet ventes vedtaget uden debat.
Mødet i Samarbejdsrådet er et led i de regelmæssige møder, der er forudset under Partnerskabs- og Samarbejdsaftalen
mellem Uzbekistan og EU, som trådte i kraft 1. juli 1999. Partnerskabs- og Samarbejdsaftalen indeholder elementer fra
alle tre søjler af EU-samarbejdet.
Samarbejdsrådet vil fastlægge retningslinierne for gennemførelsen af Partnerskabs- og Samarbejdsaftalen i det
kommende år. EU vil tilskynde Uzbekistan til at fortsætte de iværksatte politiske og økonomiske reformer og opfordre til
øget demokratisering. EU vil stille muligheden for støtte fra EU i udsigt til fremme af liberalisering og
valutakonvertibilitet samt forbedring af vilkårene for udenlandske erhvervsvirksomheder, således at proceduren for
Uzbekistans optagelse i Verdenshandelsorganisationen, WTO, kan fortsætte. EU vil samtidig udtrykke stærk bekymring
over menneskerettighedssituationen i Uzbekistan og opfordre til konkrete forbedringer på dette område.
Den politiske dialog under mødet forventes især at dreje sig om samarbejde til stabilisering af forholdene i Afghanistan
og transport af nødhjælpsforsyninger, mulighederne for regionalt samarbejde i Centralasien, indre politiske forhold i
Uzbekistan og udviklingen i forholdet mellem Uzbekistan og EU.
Overvejelser om nærhedsprincippet og proportionalitetsprincippet er ikke skønnet relevante i forhold til dette
dagsordenspunkt.
Folketingets Europaudvalg har ikke tidligere modtaget aktuelt notat om sagen.
17. Somalia: Rådsforordning om våbenembargo
Nyt notat.
På rådsmødet den 28. - 29. januar 2003 ventes Rådet at vedtage en rådsforordning om våbenembargo mod Somalia på
baggrund af FN Sikkerhedsrådsresolution 1425 af 22. juli 2002.
Forslaget vurderes at være i overensstemmelse med traktatens bestemmelser for anvendelsen af nærheds- og
proportionalitetsprincipperne.
Folketingets Europaudvalg har tidligere modtaget aktuelt notat om sagen forud for rådsmødet (almindelige anliggender
og eksterne forbindelser) den 9. – 10. december 2002.
18. EU-Angola: Gennemgang af rådsforordning
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460976_0010.png
Nyt notat.
Angolas regering og oprørsbevægelsen UNITA indgik den 4. april 2002 en fredsaftale. På denne baggrund ophævede
FN’s sikkerhedsråd den 9. december 2002 sanktionerne mod UNITA. EU Kommissionen har i opfølgning heraf
udarbejdet et forslag til en rådsforordning, hvorefter man ophæver den tidligere forordning, som forbyder økonomiske
transaktioner med UNITA. Kommissionens udkast til forordning forventes vedtaget på rådsmødet (almindelige
anliggender og eksterne forbindelser) den 27. – 28. januar 2003.
Overvejelser om nærhedsprincippet og proportionalitetsprincippet er ikke skønnet relevante i forhold til dette
dagsordenspunkt.
Folketingets Europaudvalg har ikke tidligere modtaget aktuelt notat i sagen.
19. Kimberley-processen: Iværksættelsesdato for certifikationssystem for rå-diamanter
Nyt notat.
På rådsmødet den 28. - 29. januar 2003 ventes Rådet at vedtage en dato for iværksættelse af certificeringssystemet for rå-
diamanter i EU, der er blevet udarbejdet i lyset af forhandlingerne under Kimberley-processen.
Iværksættelsesdatoen vurderes at være i overensstemmelse med traktatens bestemmelser for anvendelsen af nærheds- og
proportionalitetsprincipperne.
Folketingets Europaudvalg har senest modtaget aktuelt notat om sagen forud for rådsmødet (almindelige anliggender og
eksterne forbindelser) den 9. – 10. december 2002.
20. Fattigdomsbekæmpelse i landdistrikter
Nyt notat.
KOM (2002) 429 endelig.
Kommissionen har fremlagt en meddelelse om fattigdomsbekæmpelse i landdistrikterne i udviklingslandene. Udvikling
af landdistrikter og fødevaresikkerhed udgør ét af seks prioriterede hovedindsatsområder for fællesskabsbistanden.
Kommissionen anfører i meddelelsen, at fattigdom og sult overvejende er problemer for landbefolkningen, at
landdistrikterne står over for alvorlige miljøproblemer, at landbrugssektorerne udgør en væsentlig drivkraft for
økonomisk vækst i mange udviklingslande, og at udvikling af landområderne kan spille en væsentlig rolle i reduktionen
af ulighed og konflikter. Til trods herfor er udvikling af landdistrikter hidtil ikke i tilstrækkeligt omfang blevet prioriteret
af donorer eller nationale regeringer.
Kommissionen opstiller i meddelelsen en strategi for den fremtidig indsats til bekæmpelse af fattigdom i landdistrikter.
Udgangspunktet er, at udvikling af landdistrikter og bæredygtig anvendelse af naturressourcer skal indarbejdes i
relevante politikker, herunder nationale udviklingsstrategier, frem for som hidtil at udgøre separate aktiviteter. Indsatsen
vil ske inden for seks områder: i) støtte til økonomisk vækst i landdistrikterne; ii) sikre mere lige adgang til produktive
aktiver, markeder og serviceydelser; iii) investering i menneskelig kapital (sundhed, uddannelse, ernæring); iv) fremme
af bæredygtig anvendelse af naturressourcer; v) forebyggelse af risici og etablering af sikkerhedsnet i krisesituationer; og
vi) støtte til opbygning af effektive, troværdige og decentraliserede institutioner.
Det forventes, at Rådet når til enighed om at udtrykke støtte til Kommissionens meddelelse, at opfordre Kommissionen
og medlemsstaterne til at fortsætte samarbejdet om bekæmpelse af fattigdom i landdistrikter og at opfordre
Kommissionen til at afrapportere om gennemførelsen af indsatsen i sin årsrapport om Fællesskabets eksterne bistand.
Der er fællesskabskompetence for Fællesskabets udviklingspolitik, hvorfor sagen for så vidt angår nærheds- og
proportionalitetsprincippet ikke giver anledning til bemærkninger.
Folketingets Europaudvalg har ikke tidligere modtaget aktuelt notat i sagen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460976_0011.png
21. EIB: Rådsbeslutning om dækning af EIB’s udgifter ved administration af
Cotonou-aftalens investeringsfacilitet
Nyt notat.
KOM (2002) 603 endelig.
Et af elementerne i Cotonou-aftalen om udviklingssamarbejdet mellem de 77 udviklingslande i Afrika, Karibien og Stillehavet
(AVS-landene) og EU er fremme af den private sektor med henblik på fattigdomsbekæmpelse, fremme af bæredygtig
udvikling og gradvis integration af AVS-landene i verdensøkonomien.
Udviklingen af den private sektor skal især fremmes gennem en investeringsfacilitet på 2,2 mia. EURO, der skal forvaltes af
Den Europæiske Investeringsbank (EIB).
I samarbejdet med AVS-landene har EIB medvirket ved finansiering af investeringer dels med egne midler dels ved
administration af midler fra Den Europæiske Udviklingsfond ("risikovillig kapital"). EIB har dækket omkostningerne ved
långivningen med egne midler med den rentemarginal, som banken sædvanligvis beregner sig for sådanne lån. EIB har
endvidere fra medlemslandene modtaget et vederlag for administrationen af udlån af risikovillig kapital fra Den Europæiske
Udviklingsfond. Efter den interne aftale mellem EU-medlemslandene om oprettelse af Den 9. Europæiske Udviklingsfond
skal samme princip anvendes for den nye investeringsfacilitet.
De samlede omkostninger for EIB’s administration af investeringsfaciliteten (både lån til AVS-lande og til de oversøiske
lande og territorier) vil maksimalt kunne udgøre 220 mio. EURO svarende til 2% årligt i en femårsperiode af det samlede
kapitalindskud i investeringsfaciliteten.
På langt sigt er det hensigten, at EIB’s vederlag afholdes gennem tilbagebetalingerne til investeringsfaciliteten. Denne
mulighed kan imidlertid først realiseres, når der er en tilstrækkelig tilbagebetaling på de ydede lån.
Kommissionen har derfor fremlagt forslag til en rådsbeslutning om dækning af EIB’s omkostninger ved administration af
investeringsfaciliteten.
Vederlag til EIB skal efter forslaget afholdes af tilbagebetalingerne på lån ydet under Lomé-konventionerne. For de nyere
EU-medlemslande, der endnu ikke modtager tilstrækkelige tilbagebetalinger, debiterer EIB foreløbig deres konti for beløbet
og beregner en årlig rente derfor.
Der er fællesskabskompetence for Fællesskabets udviklingspolitik, hvorfor sagen, for så vidt angår nærheds- og
proportionalitetsprincippet, ikke giver anledning til bemærkninger.
Folketingets Europaudvalg har ikke tidligere modtaget aktuelt notat i sagen.