Europaudvalget 2002-03
EUU Alm.del Bilag 501
Offentligt
1460947_0001.png
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 501)
rådsmødereferater
(Offentligt)
_____________________________________________
REU, Alm. del - bilag 591 (Løbenr. 9113)
UUI, Alm. del - bilag 174 (Løbenr. 9184)
Til
Udvalgets medlemmer og stedfortrædere
Pressemeddelelse vedr. RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER rådsmøde nr. 2469 den 28. – 29. november 2002
14817/02 (Presse 375)
Dette rådsmøde blev behandlet af Europaudvalget på mødet den 22. november 2002.
Dansk delegationsleder: Justitsminister Lene Espersen og Minister for flygtninge,
indvandrere og integration samt minister uden portefølje (Europaminister).
B-dagsordenspunkter til behandling på ministermødet, bl.a.:
OPFØLGNING AF SEVILLA-KONKLUSIONERNE; Drøftelse af gennemførslen om asyl og migration og forvaltning
af de ydre grænser
*
AFGØRELSE AF, HVILKEN MEDLEMSSTAT DER ER ANSVARLIG FOR BEHANDLINGEN AF EN
ASYLANSØGNING (DUBLIN II); Opnåelse af bred enighed og iværksættelse af stiltiende procedure for at opnå
politisk enighed om kompromisforslag
*
TILBAGETAGELSESAFTALER MED TREDJELANDE; Vedtagelse af mandater til indgåelse af aftaler med Tyrkiet,
Albanien, Algeriet og Kina samt drøftelse af andre mandater
*
ANERKENDELSE AF TREDJELANDSSTATSBORGERE OG STATSLØSE SOM FLYGTNINGE ELLER SOM
PERSONER, DER BEHØVER INTERNATIONAL BESKYTTELSE; politisk enighed om størstedelen af forslag til
direktiv,
*
MINIMUMSSTANDARDER FOR MODTAGELSE AF ASYLANSØGERE I MEDLEMSSTATERNE; Delvis enighed
om udkast til direktiv og forventet enighed på kommende rådssamling
*
HANDLINGSPROGRAM FOR TILBAGESENDELSE; Vedtagelse af handlingsprogram
*
EU's PROGRAM for tilbagesendelse af statsborgere fra afghanistan; Vedtagelse af plan
*
sikre tredjelande; Vedtagelse af erklæring se tekst
*
integration af immigrationspolitikken i eu's forbindelser med tredjelande; Notering af konklusioner fra rådsmøde
almindelige anliggender og eksterne forbindelser (14183/02)
*
kompetence, anerkendelse og fuldbyrdelse af retsafgørelser i ægteskabssager og i sager vedrørende forældreansvar;
Enighed om forslag til forordning
*
HAAGERKONVENTIONEN AF 1996; Politisk enighed til bemyndigelse til underskrivning af konvention
*
STRAFFERETLIGT SAMARBEJDE OG UDLEVERING - AFTALE MELLEM EU OG USA; Status over
forhandlinger
*
BEKÆMPELSE AF RACISME OG FREMMEDHAD; Debat på baggrund af kompromis fra formandskabet
*
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460947_0002.png
ANVENDELSE AF PRINCIPPET OM GENSIDIG ANERKENDELSE PÅ BØDER; Debat om uafklarede spørgsmål i
udkast til rammeafgørelse
*
MINDSTEREGLER FOR GERNINGSINDHOLDET I STRAFBARE HANDLINGER I FORBINDELSE MED
ULOVLIG NARKOTIKAHANDEL OG STRAFFENE HERFOR; behandling af forslag til rammeafgørelse
*
BEKÆMPELSE AF BESTIKKELSE I DEN PRIVATE SEKTOR; fortsat uenighed om enkelt punkt til rammeafgørelse
*
EVENTUELT
*
– Udkast til samarbejdsaftele mellem Europol og USA om udveksling af personoplysninger; pålagde COREPER at
viderebehandle udkast
*
– Forbedring af Europols foranstaltninger til bekæmpelse af terrorisme; Underrettelse om forslag ved Kommissionen
*
A-dagsordenspunkter færdigforhandlet af COREPER inden ministermødet. bl.a.:
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
ASYL
Ulovlig indrejse og transit samt ulovligt ophold; Vedtagelse af direktiv (11910/02)…….……..14
ionen
*
6">*
#_Toc28155353">*
P>
Forbedring af indvandringsforbindelsesofficerernes (ILO) netværk - Rådets konklusioner (14464/02) se tekst
*
terrorisme
Taskforce for terrorismebekæmpelse, Tilslutning til anbefalinger fra Europols styrelsesråd
*
Terroristprofiler - Rådets henstilling
*
Sikkerhedshåndbog i forbindelse med møder i Det Europæiske Råd og andre tilsvarende arrangementer; Godkendelse af
sikkerhedshåndbog
*
Ordning for evaluering af de nationale retsregler om bekæmpelse af terrorisme og gennemførelsen heraf; Vedtagelse af
afgørelse (8811/02)
*
europol
Europol-konventionen; Vedtagelse af retsakt om udarbejdelse (13448/02)
*
Databeskyttelsesrapporter: Letland og Cypern; godkendelse til indgåelse af aftale
*
Antallet af vicedirektører i Europol, godkendelse af forslag fra formandskab
*
Europæisk netværk til beskyttelse af fremtrædende personer; Vedtagelse af afgørelse om oprettelse af netværk (9555/02)
*
Fælles toldaktioner i 2001; Vedtagelse af rapport om Capricorne og Sindbad-aktionerne (8353/02)
*
narkotika
Generisk klassificering af specifikke grupper af nye former for syntetisk narkotika - Rådets resolution (10683/4/02) se
tekst
*
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460947_0003.png
Midtvejsevaluering af EU's narkotikahandlingsplan - Note til Det Europæiske Råd; Godkendelse af note (12451/3/02)
*
Dokument om gennemførelsen af en aktion til bekæmpelse af syntetisk narkotika; Vedtagelse af gennemførelsesplan
(12452/02)
*
organiseret kriminalitet
Rapport om organiseret kriminalitet i EU i 2002; Notering af fortrolig rapport
*
Retshåndhævende myndigheder og disses rolle i bekæmpelsen af ulovlig narkotikahandel; Vedtagelse af
sammenfattende rapport
*
Haagerkonferencen om International Privatret; Godkendelse af henstilling om bemyndigelse af Kommissionen som
forhandler ved Haagerkonferencen
*
YDRE GRÆNSER
Fremsendelse af forfalskningsbulletinen til USA, Canada og kandidatlandene; Godkendelse
*
Videregivelse af EU's Håndbog over ægte identitetspapirer, rejselegitimation og opholdstilladelse til Canada
*
VISUM
Konsulært samarbejde - Rådets konklusioner Se tekst (14525/02)
*
SCHENGEN
Budget for Sisnet for 2003; Vedtagelse
*
UDVIDELSEN
Landerapport om Litauen (kollektiv evaluering); Notering af revideret landerapport
*
EKSTERNE FORBINDELSER
Cuba - deltagelse i AVS/EU-forhandlinger om økonomiske partnerskabsaftaler; tilslutning til Cubas deltagelse
*
Marokko - Import af tomater i Fællesskabet; godkendelse af afgørelse om indgåelse af aftale
*
Ikke-hemmelige erklæringer vedr. A-dagsordenspunkter (vedlagt bagest):
Henvisning til A-dagsordenspunkter vedr. Retlige og indre anliggender behandlet på andre rådsmøder siden det
foregående Retlige og indre anliggender ministerrådsmøde den 14.-15. oktober 2002:
Rådsmøde 2462 d.14. november 2002 (alm. del – bilag 460)
Standardformular til udveksling af oplysninger om terrorister
Rådsmøde 2463 d.18. november 2002 (alm. del – bilag 461)
HNS-konventionen om ansvar og erstatning for skader opstået i forbindelse med søtransport af farlige og skadelige
stoffer (11284/02, Vedtagelse af afgørelse
Punkter, som ikke blev behandlet på rådsmødet, herunder evt. mandater (FO) jf. EUU-dagsordenen, d. 22.
november 2002 udg. 5:
3. Rådets beslutning om bemyndigelse af Kommissionen til at forhandle ny protokol om oprettelse af international fond
for erstatning af skader ved olieforurening
6. Rådets direktiv om forbedret adgang til domstolsprøvelse
7. Trusselsvurdering vedrørende terrorisme
8. Opdatering af listen over terrororganisationer
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460947_0004.png
14. Samarbejdsaftale mellem Europol og Rusland om udveksling af strategiske oplysninger
23. Henstilling vedrørende behandling af stofmisbrugere i fængseler
31. Rapport om gennemførelse af rammeafgørelse om styrkelse af beskyttelsen mod falskmøntneri
32. Rapport om gennemførelse af alvorlig miljøkriminalitet
47. Styrkelse af procedurerne for paskontrol ved Schengen-Områdets indrejsesteder
51. Forslag til Rådets beslutning om ændring af tekniske specifikationer til Schengen konsultationsnetværket
52. Rådets forordning om ensartet udformning af opholdstilladelse
(FO)
53. Program for forbedring af samarbejdet vedrørende forebyggelse af terrortrusler
Bruxelles, den 17. januar 2003
Med venlig hilsen
Michala Jessen
14817/02 (Presse 375)
(OR. en)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460947_0005.png
PRESSEMEDDELELSE
Vedr.:
2469. samling i Rådet
- RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER -
- den 28.-29. november 2002 i Bruxelles
-
Formænd:
Lene ESPERSEN,
justitsminister
Bertel HAARDER,
Kongeriget Danmarks
minister for flygtninge, indvandrere og
integration samt minister uden portefølje
(Europaminister)
INDHOLD
DELTAGERE
*
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
OPFØLGNING AF SEVILLA-KONKLUSIONERNE
*
AFGØRELSE AF, HVILKEN MEDLEMSSTAT DER ER ANSVARLIG FOR BEHANDLINGEN AF EN
ASYLANSØGNING (DUBLIN II)
*
TILBAGETAGELSESAFTALER MED TREDJELANDE
*
ANERKENDELSE AF TREDJELANDSSTATSBORGERE OG STATSLØSE SOM FLYGTNINGE ELLER SOM
PERSONER, DER BEHØVER INTERNATIONAL BESKYTTELSE
*
MINIMUMSSTANDARDER FOR MODTAGELSE AF ASYLANSØGERE I MEDLEMSSTATERNE
*
HANDLINGSPROGRAM FOR TILBAGESENDELSE
*
EU's PROGRAM for tilbagesendelse af statsborgere fra afghanistan
*
sikre tredjelande
*
integration af immigrationspolitikken i eu's forbindelser med tredjelande
*
kompetence, anerkendelse og fuldbyrdelse af retsafgørelser i ægteskabssager og i sager vedrørende forældreansvar
*
HAAGERKONVENTIONEN AF 1996
*
STRAFFERETLIGT SAMARBEJDE OG UDLEVERING - AFTALE MELLEM EU OG USA
*
BEKÆMPELSE AF RACISME OG FREMMEDHAD
*
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460947_0006.png
ANVENDELSE AF PRINCIPPET OM GENSIDIG ANERKENDELSE PÅ BØDER
*
MINDSTEREGLER FOR GERNINGSINDHOLDET I STRAFBARE HANDLINGER I FORBINDELSE MED
ULOVLIG NARKOTIKAHANDEL OG STRAFFENE HERFOR
*
BEKÆMPELSE AF BESTIKKELSE I DEN PRIVATE SEKTOR
*
EVENTUELT
*
– Udkast til samarbejdsaftele mellem Europol og USA om udveksling af personoplysninger
*
– Forbedring af Europols foranstaltninger til bekæmpelse af terrorisme
*
PUNKTER GODKENDT UDEN DEBAT
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
ASYL
Forbedring af indvandringsforbindelsesofficerernes (ILO) netværk - Rådets konklusioner
*
terrorisme
Taskforce for terrorismebekæmpelse
*
Terroristprofiler - Rådets henstilling
*
Sikkerhedshåndbog i forbindelse med møder i Det Europæiske Råd og andre tilsvarende arrangementer
*
Ordning for evaluering af de nationale retsregler om bekæmpelse af terrorisme og gennemførelsen heraf
*
europol
Europol-konventionen
*
Databeskyttelsesrapporter: Letland og Cypern
*
Antallet af vicedirektører i Europol
*
Europæisk netværk til beskyttelse af fremtrædende personer
*
Fælles toldaktioner i 2001
*
narkotika
Generisk klassificering af specifikke grupper af nye former for syntetisk narkotika - Rådets resolution
*
Midtvejsevaluering af EU's narkotikahandlingsplan - Note til Det Europæiske Råd
*
Dokument om gennemførelsen af en aktion til bekæmpelse af syntetisk narkotika
*
organiseret kRiminalitet
Rapport om organiseret kriminalitet i EU i 2002
*
Retshåndhævende myndigheder og disses rolle i bekæmpelsen af ulovlig narkotikahandel
*
Haagerkonferencen om International Privatret
*
YDRE GRÆNSER
Fremsendelse af forfalskningsbulletinen til USA, Canada og kandidatlandene
*
Videregivelse af EU's Håndbog over ægte identitetspapirer, rejselegitimation og opholdstilladelse til Canada
*
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460947_0007.png
VISUM
Konsulært samarbejde - Rådets konklusioner
*
SCHENGEN
Budget for Sisnet for 2003
*
UDVIDELSEN
Landerapport om Litauen (kollektiv evaluering)
*
EKSTERNE FORBINDELSER
Cuba - deltagelse i AVS/EU-forhandlinger om økonomiske partnerskabsaftaler
*
Marokko - Import af tomater i Fællesskabet
*
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Antoine DUQUESNE
Indenrigsminister
Marc VERWILGHEN
Justitsminister
Danmark:
Lene ESPERSEN
Bertel HAARDER
Justitsminister
Minister for flygtninge, indvandrere og
integration samt minister uden portefølje
(Europaminister)
Forbundsindenrigsminister
Justitsminister
Justitsminister
Statssekretær for offentlig orden
Indenrigsminister
Seglbevarer, justitsminister
Justitsminister
Justitsminister
Indenrigsminister
Justitsminister, minister for statens finanser og
budget
Justitsminister
Minister for udlændingespørgsmål og integration
Ambassadør, fast repræsentant
Indenrigsminister
Justitsminister
Tyskland:
Otto SCHILY
Brigitte ZYPRIES
Grækenland:
Philippos PETSALNIKOS
Evangelos MALESIOS
Spanien:
Ángel ACEBES PANIAGUA
Frankrig:
Dominique PERBEN
Irland:
Michael McDOWELL
Italien:
Roberto CASTELLI
Giuseppe PISANU
Luxembourg:
Luc FRIEDEN
Nederlandene:
Jan Piet Hein DONNER
Hilbrand NAWIJN
Østrig:
Gregor WOSCHNAGG
Portugal:
Antonio FIGUEIREDO LOPES
Celeste CARDONA
Finland:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460947_0008.png
Johannes KOSKINEN
Sverige:
Thomas BODSTRÖM
Jan O. KARLSSON
Det Forenede Kongerige:
Lord Geoffrey FILKIN
Baroness SCOTLAND of ASHTAL
Justitsminister
Justitsminister
Minister for asyl og migration
Statssekretær, Indenrigsministeriet
Statssekretær, Justitsministeriet
***
Kommissionen:
António VITORINO
Medlem
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
OPFØLGNING AF SEVILLA-KONKLUSIONERNE
Rådet drøftede gennemførelsen af alle elementerne i konklusionerne fra Det Europæiske Råd i Sevilla om asyl og
migration, herunder planen for forvaltning af de ydre grænser og bekæmpelse af ulovlig indvandring og
menneskehandel.
Drøftelserne blev ført på grundlag af to rapporter fra formandskabet (dok.
14707/02 og 14708/02)
og en mundtlig
redegørelse fra kommissær Vitorino om status vedrørende muligheden for effektiv anvendelse af de finansielle midler,
der er til rådighed på fællesskabsplan, til tilbagesendelse af indvandrere, forvaltning af de ydre grænser og til asyl- og
migrationsprojekter i tredjelande.
Rådet støttede kommissær Vitorinos bestræbelser vedrørende dette vigtige spørgsmål, men mindede om, at
Kommissionen i henhold til Sevilla-konklusionerne burde have forelagt Rådet en skriftlig rapport om ovennævnte
finansielle foranstaltninger i slutningen af oktober 2002. Rådet opfordrede derfor Kommissionen til at forelægge en
sådan rapport snarest muligt.
Rådet mindede i den forbindelse om betydningen af at gå videre med gennemførelsen af aktioner, der skal foretages i
overensstemmelse med Sevilla-konklusionerne, som f.eks. handlingsprogrammet for tilbagesendelse, pilotprojekter for
kontrol ved de ydre grænser eller forstærket samarbejde med tredjelande.
Der mindes om, at Det Europæiske Råd på sit møde i Sevilla den 21.-22. juni 2002 gav udtryk for, at det var fast
besluttet på at fremskynde gennemførelsen af alle aspekter af det program, der var blevet vedtaget i Tammerfors med
henblik på oprettelse af et område med frihed, sikkerhed og retfærdighed i Den Europæiske Union. Samtidig påpegede
Det Europæiske Råd, at det er vigtigt for EU og dets medlemsstater, at migrationsstrømmene håndteres i samarbejde med
de lande, som disse strømme udgår fra, og transitlandene.
Konklusionerne fra Sevilla-mødet indeholdt en konkret prioritering af foranstaltningerne på alle områder, der er omfattet
af samarbejdet om asyl, indvandring, bekæmpelsen af ulovlig indvandring og grænsekontrol, og der blev fastlagt
konkrete tidshorisonter for gennemførelsen.
AFGØRELSE AF, HVILKEN MEDLEMSSTAT DER ER ANSVARLIG FOR BEHANDLINGEN AF EN
ASYLANSØGNING (DUBLIN II)
Efter at der var opnået bred enighed om udkastet til Dublin II-forordningen om fastsættelse af kriterier og procedurer til
afgørelse af, hvilken medlemsstat der er ansvarlig for behandlingen af en asylansøgning, der indgives af en
tredjelandsstatsborger eller en statsløs i en af medlemsstaterne, besluttede formandskabet at iværksætte en stiltiende
procedure med henblik på at nå frem til politisk enighed om sit kompromisforslag.
Formandskabets kompromistekst vedrører primært de frister, der fører til fastlæggelse af den medlemsstat, der er
ansvarlig for behandlingen af asylansøgningen i tilfælde af ulovlig indrejse. Såfremt det fastslås, at en asylansøger
ulovligt har passeret grænsen til en medlemsstat, er denne medlemsstat ansvarlig for behandlingen af asylansøgningen i
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460947_0009.png
tolv måneder efter den dato, hvor grænsen blev passeret. Efter denne periode påhviler ansvaret for at behandle
ansøgningen den medlemsstat, hvor asylansøgeren tidligere har opholdt sig i mindst fem måneder.
Formålet med den foreslåede forordning, som Kommissionen fremlagde i juli 2001, er at overføre Dublin-konventionen
af 15. juni 1990 til Fællesskabets regi. Formålet med forslaget er at lukke smuthuller og at korrigere de unøjagtigheder,
der er konstateret i Dublin-konventionen. Endvidere sikrer den ved at hindre misbrug af asylprocedurerne, at
asylansøgerne har effektiv adgang til procedurerne til fastlæggelse af flygtningestatus.
TILBAGETAGELSESAFTALER MED TREDJELANDE
Rådet vedtog nye mandater til indgåelse af tilbagetagelsesaftaler med Tyrkiet, Albanien, Algeriet og Kina.
Rådet havde også en drøftelse af spørgsmålet om yderligere forhandlingsmandater. Rådet opfordrede i den sammenhæng
formandskabet og Kommissionen til at minde de kontraherende parter i Cotonou-aftalen, specielt Mali, Gambia, Ghana
og Nigeria, om, at de er bundet af forpligtelsen til tilbagetagelse i artikel 13, stk. 5, i aftalen, som finder anvendelse i
henhold til AVS/EF-Ministerrådets afgørelse 1/2002.
Der mindes om, at Rådet med hensyn til tilbagetagelsesaftaler, som for tiden forhandles, i 2000 og 2001 vedtog seks
mandater til forhandling af tilbagetagelsesaftaler med henholdsvis Marokko, Rusland, Pakistan, Sri Lanka, Hong Kong
og Macao. Rådet vedtog i 2002 et nyt mandat til Kommissionen til at forhandle med Ukraine.
ANERKENDELSE AF TREDJELANDSSTATSBORGERE OG STATSLØSE SOM FLYGTNINGE ELLER
SOM PERSONER, DER BEHØVER INTERNATIONAL BESKYTTELSE
Rådet nåede til politisk enighed om et stort antal artikler vedrørende forslaget til Rådets direktiv om fastsættelse af
minimumsstandarder for anerkendelse af tredjelandsstatsborgere og statsløse som flygtninge eller som personer, der af
anden grund behøver international beskyttelse.
Rådet pålagde De Faste Repræsentanters Komité at fortsætte arbejdet med henblik på at nå til politisk enighed om en
kommende rådssamling.
MINIMUMSSTANDARDER FOR MODTAGELSE AF ASYLANSØGERE I MEDLEMSSTATERNE
Rådet nåede i afventen af endelig bekræftelse fra én delegation til enighed om udkastet til direktiv om fastlæggelse af
minimumsstandarder for modtagelse af asylansøgere i medlemsstaterne, således at Rådet kan vedtage dette direktiv på en
kommende rådssamling.
Der mindes om, at direktivet fastlægger minimumsstandarder, der anses for tilstrækkelige til at sikre asylansøgerne en
værdig levestandard. Det omfatter alle tredjelandsstatsborgere og statsløse, der indgiver en asylansøgning ved en
medlemsstats grænse eller på dennes område, og som har tilladelse til at opholde sig på dette område, samt visse
familiemedlemmer.
Direktivet indeholder specifikke bestemmelser om opholdssted og retten til at færdes frit, familiens enhed, skolegang og
undervisning for mindreårige. Specielt hvad angår beskæftigelsesspørgsmål beslutter medlemsstaterne, på hvilke vilkår
ansøgeren får adgang til arbejdsmarkedet.
I henhold til bestemmelserne i de respektive protokoller om Det Forenede Kongeriges, Irlands samt Danmarks stilling
meddelte Det Forenede Kongerige, at det vil deltage i vedtagelsen af dette forslag, hvorimod Irland og Danmark ikke vil,
og derfor ikke er bundet af direktivets bestemmelser og anvendelse.
HANDLINGSPROGRAM FOR TILBAGESENDELSE
Rådet vedtog handlingsprogrammet for tilbagesendelse, som i vidt omfang bygger på grønbogen om en
fællesskabspolitik for tilbagesendelse af personer med ulovligt ophold og meddelelsen om fællesskabets politik for
tilbagesendelse af personer med ulovligt ophold, som begge er udfærdiget af Kommissionen.
Formålet med programmet for tilbagesendelse er at definere en fælles strategi på unionsplan på hele området for
tilbagesendelse ved at indkredse en række tiltag og foranstaltninger, der skal vedtages og gennemføres på dette område.
Formålet med programmet, hvis anvendelsesområde er meget omfattende, for så vidt det omfatter såvel frivillig
tilbagevenden som tvangsmæssig udsendelse, er ikke blot at styrke samarbejdet mellem medlemsstaterne, men også at
fremme den indbyrdes tilnærmelse og harmoniseringen af deres lovgivning. De relevante aktioner og foranstaltninger er
opført i bilaget til programmet, hvor fristerne, deres vedtagelse og gennemførelse også er fastsat.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460947_0010.png
Der mindes om, at der for så vidt angår udsendelses- og tilbagesendelsespolitikkerne i konklusionerne fra Det
Europæiske Råd i Sevilla blev opfordret til, at der inden udgangen af dette år vedtages et tilbagesendelsesprogram på
grundlag af Kommissionens grønbog (konklusion 30, 4. bullet).
EU's PROGRAM for tilbagesendelse af statsborgere fra afghanistan
Rådet vedtog planen for tilbagesendelse af statsborgere fra Afghanistan. Denne plan betragtes som den første anvendelse
af handlingsprogrammet for tilbagesendelse, som også blev vedtaget af Rådet på denne samling (jf. tidligere punkt).
Rådet noterede sig også Kommissionens tilsagn om at finansiere denne plan med 17 mio. EURO til finansieringen af
planen i 2003.
Rådet opfordrede til, at denne plan gennemføres snarest muligt i samråd med andre involverede parter og med passende
kontakter med de afghanske myndigheder.
Der skal mindes om, at konklusionerne fra Det Europæiske Råd i Sevilla opfordrede til, at elementerne i et
tilbagesendelsesprogram, som bør omfatte en optimering af fremskyndet tilbagevenden til Afghanistan, vedtages inden
udgangen af dette år (punkt 30, 4. bullet).
sikre tredjelande
Rådet vedtog følgende erklæring:
"1. Det Europæiske Råd i Tammerfors besluttede at udvikle EU som et område med frihed, sikkerhed og retfærdighed og
i den forbindelse at indføre et fælles europæisk asylsystem. Det bekræftede den betydning, som EU og medlemsstaterne
tillægger den absolutte respekt for retten til at søge asyl og nåede til enighed om at arbejde i retning af at oprette et fælles
europæisk asylsystem, som bygger på en fuldstændig og inklusiv anvendelse af Genève-konventionen, hvorved det
garanteres, at ingen sendes tilbage til forfølgelse, dvs. at "non–refoulement"–princippet opretholdes. Dette system skal
omfatte fælles standarder for en retfærdig og effektiv asylprocedure.
2. På grundlag af konklusionerne fra Tammerfors forpligtede Det Europæiske Råd i Laeken sig til snarest at vedtage en
fælles asyl- og indvandringspolitik, der tager hensyn til den nødvendige balance mellem beskyttelse af flygtninge i
overensstemmelse med principperne i Genève-konventionen af 1951, en legitim stræben efter et bedre liv samt EU's og
dets medlemsstaters modtagekapacitet.
3. Det Europæiske Råd i Sevilla besluttede, at de foranstaltninger, der træffes på kort og mellemlang sigt med henblik på
en fælles håndtering af migrationsstrømmene, skal respektere en rimelig balance mellem på den ene side en
integrationspolitik for de indvandrere, der har bosat sig lovligt, og en asylpolitik, der overholder de internationale
konventioner, først og fremmest Genève-konventionen af 1951, og på den anden side en resolut bekæmpelse af ulovlig
indvandring og menneskehandel. I den forbindelse skal flygtninge sikres en hurtig og effektiv beskyttelse, og der skal
etableres mekanismer, der kan forhindre misbrug.
4. Spørgsmålet om sikre tredjelande er et stort problem i asylproceduren i medlemsstaterne. Disse behandler spørgsmålet
om sikre tredjelande forskelligt på grundlag af deres nationale lovgivning, hvilket medfører, at dette princip anvendes
forskelligt. Dette er til hinder for en velfungerende asylpolitik i EU. En effektiv bekæmpelse af "asyl-shopping" kræver
derfor harmonisering, og personer, som kun kan finde beskyttelse i EU, skal sikres en hurtig og effektiv asylprocedure.
5. Ud over medlemsstaterne skal listen navnlig omfatte de kandidatlande, som allerede befinder sig i
tiltrædelsesprocessen. Disse lande opfylder Københavnskriterierne, der bl.a. garanterer overholdelse af
retsstatsprincippet og korrekt og hensigtsmæssig behandling af asylansøgninger. Inden for rammerne af
tiltrædelsesforhandlingerne har disse lande også allerede forpligtet sig til at overtage gældende EU-ret og dermed også at
overholde de internationale forpligtelser i Genève-konventionen samt den europæiske menneskerettighedskonvention.
Rådet erklærer følgende:
1) På grund af beskyttelsesniveauet for flygtninge og asylansøgere i EFTA-landene er Rådet enigt om, at
disse lande ligeledes må antages at være sikre tredjelande.
2) På grund af det beskyttelsesniveau for flygtninge og asylansøgere, som kandidatlandene har dokumenteret under
tiltrædelsesforhandlingerne, er Rådet enigt om, at for medlemsstater, der anvender princippet om sikre tredjelande, må
disse lande antages at være sikre tredjelande fra den dato, hvor kandidatlandene underskriver tiltrædelsestraktaterne.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460947_0011.png
Rådet beslutter derfor at prioritere arbejdet med at fastsætte, hvilke lande der er sikre tredjelande i forbindelse med
udkastet til direktiv om asylprocedurer, for at fremskynde en afgørelse om dette direktiv inden for den tidshorisont, der
blev fastsat i Sevilla."
integration af immigrationspolitikken i eu's forbindelser med tredjelande
Rådet noterede sig de konklusioner om et tættere samarbejde med tredjelande om håndtering af migrationsstrømmene,
som Rådet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) vedtog på samlingen den 18. november 2002 (jf. dok.
14183/02 Presse 350).
Der mindes om, at disse konklusioner er blevet udarbejdet efter konklusionerne fra Det Europæiske Råd i Sevilla, som
fremhævede betydningen af at sikre samarbejde med hjem- og transitlandene i indvandringsspørgsmål. De understregede
endvidere, at der skal indsættes en bestemmelse om fælles håndtering af migrationsstrømmene og tvungen tilbagetagelse
i tilfælde af ulovlig indvandring i alle fremtidige samarbejds-, associerings- eller tilsvarende aftaler, som EU agter at
indgå med tredjelande.
Efter vurderingen af forbindelserne med tredjelande er otte lande (Albanien, Kina, Forbundsrepublikken Jugoslavien,
Marokko, Rusland, Tunesien, Ukraine og Tyrkiet) blevet udvalgt på dette indledende stadium med henblik på at udvikle
et tættere samarbejde på grundlag af det samarbejde, der allerede findes med dem. Endvidere vil der blive indledt
samarbejde med Libyen.
Disse konklusioner omfatter også de elementer, som bestemmelsen om fælles håndtering af migrationsstrømmene og
tvungen tilbagetagelse, der skal indgå i alle fremtidige EU-aftaler med alle tredjelande, bør indeholde.
kompetence, anerkendelse og fuldbyrdelse af retsafgørelser i ægteskabssager og i sager vedrørende
forældreansvar
Rådet nåede til enighed om forslaget til forordning om kompetence og om anerkendelse og fuldbyrdelse af retsafgørelser
i ægteskabssager og i sager vedrørende forældreansvar. Denne enighed er et vigtigt fremskridt i spørgsmål vedrørende
kompetence i sager om barnebortførelse.
I henhold til den tekst, der er opnået enighed om i Rådet, bevarer retterne i hjemlandet deres kompetence, indtil barnet
har fået sædvanligt opholdssted i en anden medlemsstat, i tilfælde af ulovlig fjernelse eller tilbageholdelse af et barn.
Med hensyn til tilbagegivelse af barnet er det i den tekst, der er opnået enighed om, fastsat, at en ret ikke kan nægte at
tilbagegive et barn, medmindre den person, der indgav anmodning om tilbagegivelse af barnet, har haft mulighed for at
blive hørt. Endvidere træffer retten afgørelse senest seks uger efter modtagelsen af anmodningen, medmindre særlige
omstændigheder gør dette umuligt.
Der skal mindes om, at dette forslag er en del af det igangværende arbejde inden for Det Europæiske Fællesskab med
henblik på at indføre et egentligt retligt område baseret på princippet om gensidig anerkendelse af retsafgørelser.
Forslaget udvider reglerne for anerkendelse og fuldbyrdelse i Rådets forordning (EF) nr. 1347/2000 til at omfatte alle
retsafgørelser om forældremyndighed, idet der fastsættes fælles regler for kompetence og for øget samarbejde mellem
myndighederne.
I medfør af artikel 3 i protokollen om Det Forenede Kongeriges og Irlands stilling, der er knyttet som bilag til traktaten
om Den Europæiske Union og til traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab, har Det Forenede Kongerige og
Irland meddelt, at de ønsker at deltage i vedtagelsen og anvendelsen af forordningen.
I medfør af artikel 1 og 2 i protokollen om Danmarks stilling, der er knyttet som bilag til traktaten om Den Europæiske
Union og til traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab, deltager Danmark ikke i vedtagelsen af denne
forordning, som derfor ikke er bindende for og ikke finder anvendelse i Danmark.
HAAGERKONVENTIONEN AF 1996
Efter den enighed, der blev opnået om det foregående punkt, bekræftede Rådet, at der var politisk enighed om
beslutningen om at bemyndige medlemsstaterne til i Det Europæiske Fællesskabs interesse at undertegne
Haagerkonventionen af 1996.
Denne konvention om kompetence, lovvalg, anerkendelse og fuldbyrdelse samt om samarbejde vedrørende
forældreansvar og foranstaltninger til beskyttelse af mindreårige blev indgået den 19. oktober 1996 inden for
Haagerkonferencen om International Privatret. Der er bred enighed mellem medlemsstaterne om, at konventionen vil
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460947_0012.png
kunne være et værdifuldt bidrag til beskyttelsen af børn, når der er tale om tilfælde, der overskrider Fællesskabets
grænser, og den vil således kunne være et nyttigt supplement til nuværende og kommende fællesskabsregler på området.
Nærværende beslutning vil således sætte medlemsstaterne i stand til at træffe alle nødvendige forberedelser til
ratificering uden yderligere forsinkelse. Desuden kan der træffes foranstaltninger til fælles undertegnelse for over for
resten af verden at tilkendegive den betydning, Fællesskabet tillægger konventionen.
STRAFFERETLIGT SAMARBEJDE OG UDLEVERING - AFTALE MELLEM EU OG USA
Rådet noterede sig status i forhandlingerne om udkastet til aftale mellem Den Europæiske Union og Amerikas Forenede
Stater om strafferetligt samarbejde og udlevering og tilsluttede sig den strategi, formandskabet skal følge med henblik på
det videre forløb i forhandlingerne med Amerikas Forenede Stater.
BEKÆMPELSE AF RACISME OG FREMMEDHAD
Rådet havde en indgående debat på grundlag af et samlet kompromis fra formandskabet, som generelt blev hilst
velkommen, om udkastet til Rådets rammeafgørelse om bekæmpelse af racisme og fremmedhad.
Debatten fokuserede på de nøglebestemmelser, der definerer lovovertrædelser vedrørende racistisk og fremmedfjendsk
adfærd. Den vigtigste bekymring, som flere delegationer gav udtryk for, var, hvordan der findes en afbalanceret tilgang
mellem på den ene side omfanget af strafansvar og på den anden side forfatningsmæssige bestemmelser og
grundlæggende principper vedrørende overholdelse af foreningsfrihed, pressefrihed og ytringsfrihed.
I lyset af drøftelserne og på baggrund af en række forbehold foreslog formandskabet at ændre sit kompromis. Det
besluttede specielt at udvide anvendelsesområdet for teksten og minde om, at denne rammeafgørelse skal overholde
traktatens artikel 6 og ikke vil bringe medlemsstaternes forfatningsmæssige principper og værdier i fare. Rådet pålagde
på dette grundlag sine relevante organer at gennemgå udkastet til rammeafgørelse med henblik på at nå frem til politisk
enighed på en kommende samling.
Der skal mindes om, at Kommissionen i november 2001 foreslog en rammeafgørelse om bekæmpelse af racisme og
fremmedhad. Formålet med forslaget er er at bygge videre på og styrke Rådets fælles aktion af 15. juli 1996 om
bekæmpelse af racisme og fremmedhad.
Forslaget vedrører både definition af den strafbare adfærd, sanktionerne for denne adfærd og foranstaltninger til at sikre
effektivt retligt samarbejde mellem medlemsstaterne vedrørende racistiske og fremmedfjendske lovovertrædelser.
ANVENDELSE AF PRINCIPPET OM GENSIDIG ANERKENDELSE PÅ BØDER
På grundlag af en kompromistekst fra formandskabet havde Rådet en debat om de vigtigste uafklarede spørgsmål i
udkastet til rammeafgørelse om anvendelse af princippet om gensidig anerkendelse på bøder.
Rådet koncentrerede sig i sin debat primært om spørgsmålet om eventuel anvendelse af princippet om dobbelt
strafbarhed. I henhold til dette princip kan den kompetente myndighed i en medlemsstat med henblik på fuldbyrdelse af
en afgørelse eventuelt gå imod anerkendelsen og fuldbyrdelsen af en sådan afgørelse, hvis det kan fastslås, at den
adfærd, som førte til bødepålæggelsen, ikke er begået i den stat, der har udstedt bøden, og ikke blev anset for en
overtrædelse i den stat, som har anmodet om, at bøden fuldbyrdes.
På baggrund af drøftelserne pålagde Rådet sine relevante organer at arbejde videre med forslaget på grundlag af
formandskabets tekst, som efter de fleste delegationers opfattelse var et godt grundlag for at nå til enighed i nær fremtid.
I denne rammeafgørelse forstås ved "bødestraf": pligten til at betale:
– et pengebeløb, der idømmes for en overtrædelse ved en afgørelse
– erstatning til ofre, idømt ved samme afgørelse, når ofret ikke kan deltage som civil part i retssagen og
domstolen handler i overensstemmelse med sin strafferetlige kompetence
– beløb idømt til dækning af sagsomkostninger eller administrative omkostninger i forbindelse med
afgørelsen
– beløb idømt ved samme afgørelse, der skal betales til en offentlig fond eller en organisation for støtte til
ofre.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460947_0013.png
MINDSTEREGLER FOR GERNINGSINDHOLDET I STRAFBARE HANDLINGER I FORBINDELSE MED
ULOVLIG NARKOTIKAHANDEL OG STRAFFENE HERFOR
Rådet viderebehandlede forslaget til rammeafgørelse om fastsættelse af mindsteregler for gerningsindholdet i strafbare
handlinger i forbindelse med ulovlig narkotikahandel og straffene herfor.
Rådets drøftelser fokuserede igen på spørgsmålet vedrørende straffe (forslagets artikel 4) og noterede sig, at en
kompromistekst fra formandskabet generelt var blevet positivt modtaget, men ikke accepteret af nogle få delegationer.
Der mindes om, at formålet med forslaget er, at ulovlig produktion, fremstilling, udvinding, tilberedning, tilbud, udbud
til salg, distribution, salg, levering, mæglervirksomhed, forsendelse, import eller eksport af narkotika skal straffes med
fængsel af en maksimal varighed på mindst 1-3 år. Der fastsættes en straf af en maksimal varighed på mindst 5-10 års
fængsel for dyrkning af narkotika med henblik på fremstilling af narkotika, besiddelse eller køb af narkotika med henblik
på udøvelse af en af de ovenfor anførte former for virksomhed og fremstilling, transport og distribution af prækursorer i
tilfælde, hvor der er tale om store mængder narkotika eller om de typer narkotika, der enten er blandt de mest
sundhedsskadelige, eller som har medført store skader for flere personers sundhed.
BEKÆMPELSE AF BESTIKKELSE I DEN PRIVATE SEKTOR
Indtil der er fundet en løsning på det eneste uafklarede spørgsmål vedrørende en medlemsstats mulighed for kun at
anvende rammeafgørelsen på adfærd, der omfatter konkurrenceforvridning, tilsluttede Rådet sig generelt teksten til
udkast til rammeafgørelse om bekæmpelse af bestikkelse i den private sektor.
Rådet pålagde derfor sine organer at behandle dette uafklarede spørgsmål så hurtigt som muligt, således at der kan nås
frem til en generel indstilling til udkastet til rammeafgørelse på en kommende samling.
Der mindes om, at det er hensigten med rammeafgørelsen at sikre, at såvel aktiv som passiv bestikkelse i den private
sektor er strafbart i alle medlemsstater, at også juridiske personer kan holdes ansvarlige for disse lovovertrædelser, og at
de straffe, der idømmes, er effektive, står i rimeligt forhold til lovovertrædelsen og har afskrækkende virkning.
EVENTUELT
– Udkast til samarbejdsaftele mellem Europol og USA om udveksling af personoplysninger
Rådet pålagde De Faste Repræsentanters Komité at viderebehandle udkastet til samarbejdsaftale mellem Europol og
USA om udveksling af personoplysninger med henblik på at opnå enighed på en kommende samling
Forbedring af Europols foranstaltninger til bekæmpelse af terrorisme
Rådet blev af Kommissionen underrettet om, at den vil forelægge et forslag vedrørende forbedring af Europols
foranstaltninger til bekæmpelse af terrorisme. I den forbindelse meddelte Kommissionen, at 5 mio. EUR vil blive stillet
til rådighed for dette initiativ.
PUNKTER GODKENDT UDEN DEBAT
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
ASYL
Ulovlig indrejse og transit samt ulovligt ophold
Rådet vedtog et direktiv om definition af hjælp til ulovlig indrejse og transit samt ulovligt ophold
(dok. 11910/02)
og en
rammeafgørelse om styrkelse af de strafferetlige rammer med henblik på bekæmpelse af hjælp til ulovlig indrejse og
transit samt ulovligt ophold
(dok. 11909/02).
Dette direktiv har til formål at definere hjælp til ulovlig indvandring og derved sikre en mere effektiv gennemførelse af
rammeafgørelsen med henblik på at bekæmpe denne lovovertrædelse.
Dette direktiv samt rammeafgørelsen supplerer andre instrumenter, der er vedtaget med henblik på bekæmpelse af
ulovlig indvandring, ulovlig beskæftigelse, menneskehandel og seksuel udnyttelse af børn.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460947_0014.png
Forbedring af indvandringsforbindelsesofficerernes (ILO) netværk - Rådets konklusioner
(dok. 14464/02)
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"1. Med henblik på gradvis at indføre en samordnet og integreret forvaltning af de ydre grænser anmodede Det
Europæiske Råd på mødet i Sevilla om, at der inden udgangen af 2002 oprettes et netværk af
indvandringsforbindelsesofficerer (ILO) fra medlemsstaterne. Rådet noterer sig formandskabets rapport om oprettelsen
af et ILO-netværk. Den viser, at der på nuværende tidspunkt allerede findes et netværk af forbindelsesofficerer i de fleste
af de lande, der er nævnt i rapporten. Rådet noterer sig imidlertid også, at der er behov for at styrke netværket yderligere.
2. Formandskabets rapport konkluderer, at medlemsstaternes forbindelsesofficerer udfører deres opgaver dygtigt og
engageret. Det bemærkes dog også, at der kan gøres mere for yderligere at øge de fordele, som medlemsstaterne allerede
drager af de udsendte forbindelsesofficerer. På baggrund heraf er der behov for gradvis at gennemføre initiativer, der kan
føre til en forbedring af ILO-netværket.
3. På grundlag af undersøgelsen opfordrer Rådet indtrængende til, at der tages følgende skridt:
• Gennemførelse af det belgisk ledede ILO-netværksprojekt for det vestlige Balkan, som vil give værdifulde erfaringer
med henblik på yderligere forbedring af ILO-netværket (projektstart: december 2002 - endelig rapport: slutningen af
december 2003).
• Medlemsstaterne bør straks pålægge deres forbindelsesofficerer i højere grad at udveksle operative oplysninger,
under behørig overholdelse af den nationale lovgivning.
• Medlemsstaterne bør straks tilskynde til en forbedring af samarbejdet mellem deres forbindelsesofficerer og
konsulære tjenester fra andre medlemsstater.
• Der bør afholdes seminarer og workshopper med deltagelse af indvandringsforbindelsesofficerer med henblik på at
fastlægge god praksis, og et første møde bør holdes hurtigst muligt, og senest om fire måneder.
• På grundlag af erfaringerne fra seminarer og workshopper samt de erfaringer, der er gjort i forbindelse med
gennemførelsen af det belgisk ledede ILO-projekt på det vestlige Balkan og de UK-ledede projekter på det vestlige
Balkan, samt på baggrund af det arbejde, der inden for afsnit VI i TEU er udført vedrørende forbindelsesofficerer, bør
der skabes større klarhed over de forskellige roller for forbindelsesofficerer, indvandringsforbindelsesofficerer,
lufthavnsforbindelsesofficerer, dokumentrådgivere, tekniske rådgivere og konsulære tjenester, der alle beskæftiger sig
med indvandringsrelaterede spørgsmål. Under hensyn til disse erfaringer, samt god praksis som fastlagt ved seminarer og
workshopper bør det overvejes at udarbejde en fælles håndbog for indvandringsforbindelsesofficerer. Dette bør
gennemføres, inden der er gået et år.
4. Rådet understreger, at indvandringsforbindelsesofficererne skal arbejde som et integreret netværk, og
opfordrer medlemsstaterne til at overveje at udsende flere indvandringsforbindelsesofficerer. Fordelene ved
at udstationere flere forbindelsesofficerer forventes at være større end udgifterne ved udstationeringen. Det
er helt klart omkostningseffektivt at udsende indvandringsforbindelsesofficerer.
5. Inden udgangen af 2003 vil Rådet foretage en evaluering af de forbedringer, der er sket i ILO-netværket,
under hensyntagen til gennemførelsen af de anbefalinger, der er anført i disse konklusioner."
terrorisme
Taskforce for terrorismebekæmpelse
Rådet tilsluttede sig anbefalingerne fra Europols styrelsesråd til Rådet om fremtiden for den taskforce for
terrorismebekæmpelse, der er oprettet inden for rammerne af Europol i henhold til konklusionerne fra samlingen i RIA-
Rådet den 20. september 2001 og konklusionerne fra det ekstraordinære møde i Det Europæiske Råd den 21. september
2001.
Terroristprofiler - Rådets henstilling
Rådet vedtog en henstilling om udarbejdelse af terroristprofiler. Det understreges i henstillingen, at en intensivering af
samarbejdet mellem de myndigheder i medlemsstaterne, der har ansvaret for terrorbekæmpelsen, og med Europol, er et
centralt element i den forstærkede kamp mod terrorismen.
Sikkerhedshåndbog i forbindelse med møder i Det Europæiske Råd og andre tilsvarende arrangementer
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460947_0015.png
Rådet godkendte sikkerhedshåndbogen til brug for politiet i forbindelse med møder i Det Europæiske Råd og andre
tilsvarende arrangementer. Håndbogen kan benyttes som vejledning og idékatalog for medlemsstaterne med henblik på
deres sikkerhedsforanstaltninger i forbindelse med ovennævnte arrangementer.
De overordnede rammer for håndbogen er udstukket i RIA-Rådets konklusioner af 13. juli 2001 (10916/01) og i den
fælles aktion 97/339/RIA vedrørende samarbejde om offentlig orden og sikkerhed, som Rådet vedtog den 26. maj 1997.
Ordning for evaluering af de nationale retsregler om bekæmpelse af terrorisme og gennemførelsen heraf
Rådet vedtog en afgørelse om indførelse af en ordning for evaluering af de nationale retsregler om bekæmpelse af
terrorisme og gennemførelsen heraf. Formålet med dette initiativ er at øge samarbejdet og den gensidige hjælp i
forbindelse med forebyggelse og bekæmpelse af terrorhandlinger inden for rammerne af politisamarbejdet og det retlige
samarbejde i kriminalsager
(dok. 8811/02).
europol
Europol-konventionen
Rådet vedtog en retsakt om udarbejdelse af en protokol om ændring af Europol-konventionen og protokollen om
privilegier og immuniteter for Europol, medlemmerne af Europols organer samt Europols vicedirektører og personale
(dok. 13448/02).
Formålet med den ændrede Europol-konvention er at opstille regler for Europol-personalets deltagelse i fælles
efterforskningshold og for Europols anmodninger om indledning af kriminalefterforskning.
Databeskyttelsesrapporter: Letland og Cypern
Rådet besluttede på grundlag af rapporter fra Europols Styrelsesråd, at der ikke er noget til hinder for, at Europols
direktør indleder forhandlinger med Letland og Cypern med henblik på en aftale, som også omfatter Europols
videregivelse af personoplysninger til Letland og Cypern.
Antallet af vicedirektører i Europol
Rådet godkendte formandskabets forslag om, at antallet af vicedirektører indtil videre fastsættes til tre, idet det noterer
sig, at styrelsesrådet til sin tid vil tage spørgsmålet om Europols ledelsesstruktur op igen, herunder antallet af
vicedirektører i Europol.
Europæisk netværk til beskyttelse af fremtrædende personer
Rådet vedtog en afgørelse om oprettelse af et europæisk netværk til beskyttelse af fremtrædende personer. Netværket
består af de nationale politimyndigheder eller andre myndigheder med ansvar for beskyttelsen af fremtrædende personer.
Hver medlemsstat udpeger et enkelt kontaktpunkt. Kandidatlandene og Europol kan udpege et kontaktpunkt med henblik
på deltagelse i netværket
(dok. 9555/02).
Fælles toldaktioner i 2001
Rådet vedtog rapporten om fælles toldaktioner i 2001
(dok. 8353/02),
især om to, som medlemsstaterne gennemførte i
2001:
• Capricorne-aktionen, der var tilrettelagt af det britiske toldvæsen, var en fælles toldaktion med sigte på at afsløre
forsendelser af kokain fra Caribien, som transporteres ad luftvejen med henblik på at blive indført i EU.
• Sindbad-aktionen, der var tilrettelagt af det franske toldvæsen, blev afviklet som en toldaktion til vands og i luften
i Middelhavsområdet med henblik på at afsløre ulovlige transporter af narkotika og følsomme varer, der foretages
med mindre fartøjer.
Forskellige tredjelande og internationale organisationer har deltaget i disse kontrolaktioner, således som det vil blive
beskrevet nærmere i forbindelse med gennemgangen af de enkelte aktioner.
narkotika
Generisk klassificering af specifikke grupper af nye former for syntetisk narkotika - Rådets resolution
(dok. 10683/4/02)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460947_0016.png
"Rådet for Den Europæiske Union –
– SOM TAGER I BETRAGTNING, at De Forenede Nationers Generalforsamlings særlige samling i 1998 opfordrede til
inden 2003 at vedtage eller styrke national lovgivning til gennemførelse af handlingsplanen for bekæmpelse af ulovlig
fremstilling, misbrug af og ulovlig handel med amfetaminderivater,
– SOM ERINDRER OM resultatet af konferencerne om kontrol med narkotika og psykotrope stoffer, som blev
organiseret af Det Internationale Kontroludvalg for Narkotiske Midler i samarbejde med Pompidou-Gruppen under
Europarådet i 1998 og 2000, særlig opfordringen til regeringerne til at undersøge den mulige anvendelse af en
hasteklassificeringsmekanisme og/eller analoge og/eller generiske klassificeringsmekanismer på nationalt plan,
– SOM ERINDRER OM overvejelserne på Narkotikakommissionens 42. møde i 1999 med hensyn til ændring af
omfanget af kontrollen med stoffer, særlig en eventuel ændring af bilag I og II til De Forenede Nationers konvention om
psykotrope stoffer af 1971,
• SOM HENVISER TIL Kommissionens meddelelse af maj 1997 om kontrollen med nye former for syntetisk
narkotika,
– SOM HENVISER TIL Rådets afgørelse af juni 1997 om en fælles aktion vedrørende nye former for
syntetisk narkotika, der tager sigte på hurtig identifikation af og indgriben mod nye former for syntetisk
narkotika,
– SOM ERINDRER OM, at der i Den Europæiske Unions strategi om narkotika (2000-2004) udtrykkeligt
henvises til behovet for at evaluere og eventuelt forbedre den fælles aktion,
– SOM HENVISER TIL Den Europæiske Unions handlingsplan for narkotika 2000-2004,
– SOM ERINDRER OM den konference, som blev afholdt af det belgiske EU-formandskab i samarbejde med De
Forenede Nationers narkotikakontrolprogram i november 2001, om indkredsning og forståelse af samt reaktion på
problemet med amfetaminderivater,
– SOM ERKENDER, at individuel klassificering af nye former for syntetisk narkotika i det internationale system og i de
nationale lovgivninger undertiden kan blive forsinket på grund af de formelle procedurer, der skal følges,
– SOM TAGER I BETRAGTNING, at generisk klassificering af specifikke grupper af syntetisk narkotika indebærer
mulighed for på forhånd straks at kontrollere alle nye former for narkotika af samme generisk art, som narkotikahandlere
måtte sammensætte og fremstille til ikke-medicinsk brug,
• SOM ERKENDER, at generisk klassificering fortsat skal suppleres med individuel klassificering af syntetisk
narkotika, som ikke falder ind under specifikke grupper; et sådant supplement kunne være en midlertidig
hasteklassificeringsprocedure,
– SOM ER SIG BEVIDST, at det fremgår af lovdatabasen i Det Europæiske Overvågningscenter for Narkotika og
Narkotikamisbrug, at EU-medlemsstaterne ser forskelligt på klassificeringen af syntetisk narkotika bortset fra de former
for syntetisk narkotika, der er optaget på listerne i De Forenede Nationers konventioner om narkotika og psykotrope
stoffer, samt dem, der er klassificeret ved afgørelse truffet af Rådet for Den Europæiske Union som resultat af arbejdet
på grundlag af den fælles aktion,
– SOM ERKENDER, at kun et begrænset antal medlemsstater har inkorporeret generisk klassificering af specifikke
grupper af syntetisk narkotika i deres nationale lovgivning,
– SOM TAGER I BETRAGTNING, at hvis en sådan generisk klassificering skønnes at være mulig, vil den kunne
bidrage til at gøre medlemsstaternes politik for kontrol med syntetisk narkotika mere ensartet i hele Den Europæiske
Union,
• SOM TAGER I BETRAGTNING, at hvis en midlertidig hasteklassificeringsprocedure skønnes at være mulig, vil
den kunne styrke sådanne kontrolaspekter og udbygge samarbejdet på retsmedicinsk og videnskabeligt plan
mellem medlemsstaterne.
SER POSITIVT PÅ EUROPA-KOMMISSIONENS INITIATIV TIL:
– i fortsættelse af evalueringen af den fælles aktion vedrørende nye former for syntetisk narkotika og i samarbejde med
Det Europæiske Overvågningscenter for Narkotika og Narkotikamisbrug, Det Internationale Kontroludvalg for
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460947_0017.png
Narkotiske Midler, De Forenede Nationers narkotikakontrolprogram, Verdenssundhedsorganisationen og Pompidou-
Gruppen under Europa-Rådet at indlede en teknisk vurdering af muligheden for
a) at fastlægge et system for generisk klassificering af specifikke grupper af syntetisk narkotika,
b) at oprette et midlertidigt hasteklassificeringssystem, og muligheden for på den ene side at inkorporere enten det ene
eller begge systemer i de nationale lovgivninger for at lette overvejelser og samordning mellem medlemsstaterne herom
og på den anden side at respektere borgernes ret til på forhånd at vide, hvilke stoffer, der er omfattet af
kontrolforanstaltninger.
OPFORDRER MEDLEMSSTATERNE TIL:
• i denne henseende at arbejde energisk og tæt sammen med Kommissionen i indsamlingen af de nødvendige
oplysninger om nationale forhold, erfaringer og evaluering, herunder af de forfatningsmæssige, lovgivningsmæssige,
retslige, tekniske og praktiske forhold, der gør sig gældende."
Midtvejsevaluering af EU's narkotikahandlingsplan - Note til Det Europæiske Råd
Rådet godkendte en note til Det Europæiske Råd i forbindelse med midtvejsevalueringen af EU's narkotikahandlingsplan
(dok. 12451/3/02).
På grundlag af de resultater, Kommissionen er nået frem til i sin meddelelse, og de generelle
tilkendegivelser fra medlemsstaterne, som er fremkommet siden handlingsplanen blev vedtaget, finder Rådet, at noten
bør gælde som retningslinjer for gennemførelsen af strategien og handlingsplanen i de sidste to år af disses løbetid.
Der mindes om, at Det Europæiske Råd i december 1999 vedtog EU's narkotikastrategi (2000-2004), der fastlægger de
overordnede retningslinjer og mål. EU's narkotikahandlingsplan, der omsætter strategien til konkrete aktioner, blev
vedtaget af Det Europæiske Råd i juni 2000. Ifølge handlingsplanen skal Kommissionen foretage en midtvejsevaluering
af strategiens gennemførelse.
Dokument om gennemførelsen af en aktion til bekæmpelse af syntetisk narkotika
Rådet vedtog en gennemførelsesplan, som skitserer, hvad der kan gøres for at bekæmpe produktionen og distributionen
af syntetisk narkotika
(dok. 12452/2/02).
I dette dokument foreslås initiativer til bekæmpelse af ulovlig anvendelse af
kemiske prækursorer, der er en forudsætning for produktionen af syntetisk narkotika, og initiativer til bekæmpelse af
distributionskæden fra produktionsstedet til gaden og i forhold til salget af narkotika på gadeplan. Endvidere udstikker
dokumentet et supplerende mål, nemlig en udvidelse af indsatsen og initiativerne til at omfatte landene rundt om EU,
især kandidatlandene.
organiseret kRiminalitet
Rapport om organiseret kriminalitet i EU i 2002
Rådet noterede sig en fortrolig rapport om organiseret kriminalitet i EU i 2002 fra Europol.
Retshåndhævende myndigheder og disses rolle i bekæmpelsen af ulovlig narkotikahandel
Rådet vedtog en sammenfattende rapport om anden runde af de gensidige evalueringer vedrørende retshåndhævende
myndigheder og disses rolle i bekæmpelsen af ulovlig narkotikahandel. I dette dokument sammenfattes konklusionerne
og henstillingerne i de første fem rapporter, der er blevet udarbejdet, om Østrig, Sverige, Luxembourg, Belgien og
Tyskland.
Det primære formål med anden runde var at evaluere, hvordan instrumenter vedrørende retshåndhævelse og
narkotikahandel og den deraf følgende lovgivning og praksis på nationalt plan samt det internationale samarbejde
udmøntes og efterleves i de enkelte medlemsstater. Evalueringen skulle navnlig tage sigte på at vurdere samarbejdet og
koordineringen mellem de forskellige retshåndhævende myndigheder og deres operationelle praksis. Evalueringen skulle
hovedsagelig være rettet mod det daglige praktiske samarbejde mellem forskellige enheder på både nationalt og
internationalt plan.
Haagerkonferencen om International Privatret
Rådet godkendte
• en henstilling om bemyndigelse af Kommissionen til at indlede og føre forhandlinger med Haagerkonferencen om
International Privatret om betingelser og vilkår for Det Europiske Fællesskabs tiltrædelse.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460947_0018.png
• en afgørelse om bemyndigelse af Kommissionen til at indlede forhandlinger med Haagerkonferencen om
International Privatret om en fremtidig konvention om, hvilken lov der skal anvendes på visse rettigheder med
hensyn til værdipapirer, der besiddes via en mellemmand.
YDRE GRÆNSER
Fremsendelse af forfalskningsbulletinen til USA, Canada og kandidatlandene
Med henblik på at udbygge samarbejdet med USA, Canada og kandidatlandene (Cypern, Malta, Ungarn, Polen,
Rumænien, Slovakiet, Letland, Estland, Litauen, Bulgarien, Den Tjekkiske Republik og Slovenien) godkendte Rådet
fremsendelsen af forfalskningsbulletinen til ovennævnte lande.
Forfalskningsbulletinen er en del af en fælles indberetningstjeneste og udgør en central registrering af manuelle
hjælpemidler til afsløring af falske og forfalskede dokumenter, der skal fremskynde procedurerne for meddelelse af
oplysninger om tilfælde, hvor der er afsløret falske og forfalskede rejsedokumenter, til de enkelte medlemsstater.
Forfalskningsbulletinens grundlæggende formål er at orientere grænsemyndighederne om misbrug af rejsedokumenter og
derved øget indrejsekontrollens effektivitet.
Videregivelse af EU's Håndbog over ægte identitetspapirer, rejselegitimation og opholdstilladelse til Canada
Med henblik på at udbygge samarbejdet med Canada for at forbedre grænsesikkerheden, som er et afgørende element i
bekæmpelsen af ulovlig indvandring og terrorisme, godkendte Rådet videregivelsen af Den Europæiske Unions Håndbog
over ægte identitetspapirer, rejselegitimation og opholdstilladelse til Canada.
VISUM
Konsulært samarbejde - Rådets konklusioner
(dok. 14525/02)
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"Rådet –
der erindrer om begivenhederne den 11. september 2001, der skabte et behov for øget kontrol i forbindelse med
personbevægelser over de ydre grænser, både på kort og på længere sigt,
der henviser til samlingen i Rådet den 20. september 2001, hvor Rådet opfordrede medlemsstaterne til at udvise den
største omhu ved visumudstedelse og med henblik herpå forstærke det lokale konsulære samarbejde,
der henviser til Det Europæiske Råds møde i Laeken den 14.-15. december 2001, hvor medlemsstaterne var enige om, at
en bedre forvaltning af kontrollen ved EU's ydre grænser ville bidrage til at bekæmpe terrorisme, organiseret ulovlig
indvandring og menneskehandel, og hvor Det Europæiske Råd derfor anmodede Rådet og medlemsstaterne om at træffe
foranstaltninger til at indføre et fælles visumidentifikationssystem,
der henviser til Det Europæiske Råds møde i Sevilla den 21.-22. juni 2002, hvor stats- og regeringscheferne mindede
om, at der skal gives absolut højeste prioritet til snarest muligt at indføre et fælles visumidentifikationssystem på
grundlag af en feasibility-undersøgelse, der skal forelægges i marts 2003, og på baggrund af Rådets retningslinjer,
der noterer, at Rådet på samlingen den 13. juni 2002 vedtog retningslinjer for indførelsen af et fælles system for
udveksling af visumoplysninger, og at resultatet af Kommissionens feasibility-undersøgelse på grundlag af
retningslinjerne forventes at foreligge i marts 2003, hvorefter det omfattende arbejde med oprettelse af den egentlige
database vil begynde,
der erindrer om, at de fælles konsulære instrukser fastlægger rammerne for det konsulære samarbejde, bl.a. med henblik
på udveksling af oplysninger om visumansøgere, der har fået afslag på deres ansøgning, fordi de har anvendt stjålne,
bortkomne eller forfalskede dokumenter, fordi de ikke har overholdt udrejsefristen på tidligere visa, eller udgør en
sikkerhedsrisiko, navnlig når der foreligger mistanke om forsøg på ulovlig indvandring til medlemsstater, som fuldt ud
anvender de gældende Schengen-regler,
der erindrer om, at de diplomatiske missioner med henblik herpå skal tilrettelægge møder på et niveau, som de finder
passende, og med en frekvens, der er afpasset efter begivenhederne,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460947_0019.png
der erkender, at udveksling af oplysninger som led i det konsulære samarbejde er et uvurderligt middel til på et tidligt
stadium at identificere personer, der sættes i forbindelse med terrortrusler, herunder terrorister og terrorgrupper, samt til
at bekæmpe ulovlig indvandring og menneskehandel,
der tager i betragtning, at der på nuværende tidspunkt er behov for øjeblikkeligt at forøge samarbejdet mellem
medlemsstaterne om visumspørgsmål i tilknytning til intern sikkerhed og bekæmpelse af terrorisme,
som erindrer om Rådets forordning (EF) nr. 334/2002 af 18. februar 2002 om ensartet udformning af visa og om kravet
heri om at anbringe et foto fremstillet i overensstemmelse med høje sikkerhedsstandarder på den selvklæbende
visummærkat inden der er gået fem år fra vedtagelsen af de tekniske foranstaltninger,
som noterer sig den omfattende plan for bekæmpelse af ulovlig indvandring og menneskehandel i Den Europæiske
Union, som Rådet vedtog den 28. februar 2002, og ifølge hvilken det skal overvejes, hvordan ikke blot et foto af
ansøgeren, men også dennes biometriske data kan indlæses i visummet i relevante tilfælde,
som tager hensyn til rapporten om omfanget af det nuværende og det fremtidige samarbejde mellem medlemsstaternes
immigrationsforbindelsesofficerer i tredjelande -
har vedtaget følgende konklusioner:
– Rådet erindrer om, at et effektivt konsulært samarbejde i tilknytning til udstedelse af visa er vigtigt, herunder med
hensyn til implementering af afgørelser vedrørende konsultationsprocedurer; i den forbindelse erindrer Rådet om, at
medlemsstaternes centrale myndigheder i sidste instans bærer ansvaret for en smidig afvikling af konsulært samarbejde
på lokalt plan, og det opfordrer De Faste Repræsentanters Komité til at påse, at det konsulære samarbejde bliver mere
effektivt ved en tættere overvågning af aktiviteterne,
– Rådet understreger, at det i forbindelse med visumansøgninger ligeledes er vigtig, at der indsamles oplysninger, at
eksisterende databaser anvendes, og at der udveksles oplysninger, som kan anvendes til at identificere personer med
forbindelse til terroristtrusler, terrorister, terroristgrupper, ulovlig indvandring og menneskehandel,
– samarbejdet, herunder udvekslingen af oplysninger, i det konsulære samarbejde bør derfor styrkes og omfatte
udveksling af oplysninger indsamlet i forbindelse med behandlingen af visumansøgninger, idet sådanne oplysninger kan
være relevante for bekæmpelsen af terrorisme, ulovlig indvandring og menneskehandel,
– under hensyn til tidsperspektivet for den fælles visumdatabase og behovet for effektive foranstaltninger til bekæmpelse
af terrorisme, ulovlig indvandring og menneskehandel finder Rådet det påkrævet, at det inden april 2003 undersøges,
hvorvidt de hidtidige konsultationer med de centrale myndigheder som omhandlet i Schengen-konventionen har været
effektive, navnlig for så vidt angår antallet af tredjelande som er anført i bilag 5 til den fælles konsulære instruks,
• Rådet opfordrer medlemsstaternes diplomatiske missioner i tredjelande, hvor der formodes at findes netværk, som
er involveret i eller har tilknytning til international terrorisme, til regelmæssigt, og mindst en gang om måneden, at
udveksle oplysninger, der er indhentet i forbindelse med visumansøgninger,
– oplysningerne udveksles inden for rammerne af de nationale databeskyttelsesregler og relevante
internationale retsinstrumenter,
– Rådet opfordrer medlemsstaterne til at fremskynde implementeringen af Rådets forordning af 18. februar 2002 om
ensartet udformning af visa, så der uanset forordningens frist på fem år snarest muligt kan anbringes et foto på den
selvklæbende visummærkat,
– Rådet opfordrer de relevante EU-organer til at overveje, om der er behov for at fremskynde arbejdet med muligheden
for at indlæse ansøgeres biometriske data i visummærkater,
– Rådet opfordrer endvidere medlemsstaterne til at være opmærksom på, at der er behov for, at
immigrationsforbindelsesofficererne i tredjelande og medlemsstaternes ambassader udveksler oplysninger inden for
rammerne af det konsulære samarbejde,
– endelig opfordrer Rådet medlemsstaterne til at overveje, i hvilken udstrækning det konsulære samarbejde også kan
være praktisk i forbindelse med implementeringen af EU's handlingsprogram for tilbagesendelse."
SCHENGEN
Budget for Sisnet for 2003
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460947_0020.png
I henhold til finansforordningen vedrørende oprettelse og drift af Sisnet vedtog repræsentanterne for medlemsstaternes
regeringer, forsamlet i Rådet, budgettet for Sisnet for 2003
(dok. 13899/02).
UDVIDELSEN
Landerapport om Litauen (kollektiv evaluering)
Rådet noterede sig en revideret landerapport om Litauen med henblik på udvidelsen.
EKSTERNE FORBINDELSER
Cuba - deltagelse i AVS/EU-forhandlinger om økonomiske partnerskabsaftaler
Efter anmodning fra formanden for AVS-ministerrådet af 26. september 2002 gav Rådet sin tilslutning til et svar fra EU-
formanden til dennes AVS-modpart med oplysning om, at EU kan accepterer, at Cuba deltager i den fase af ØPA-
forhandlingerne, hvor alle AVS-stater deltager, som uformel observatør og at denne status kan formaliseres, når Cuba
fremsætter en anmodning om tiltrædelse af Cotonou-aftalen.
Der mindes om, at forhandlingerne om økonomiske partnerskabsaftaler blev iværksat den 27. september 2002 i
Bruxelles, og at Cuba deltog i den officielle åbning som AVS-formandskabets særlige gæst. Første fase af
forhandlingerne med alle AVS-partnerne ventes at vare ca. et år, dog indtil september 2003, hvorefter forhandlingerne
bør splittes op i regionale forhandlinger. Rådet vil vende tilbage til sagen på dette tidspunkt.
Marokko - Import af tomater i Fællesskabet
Rådet godkendte afgørelsen om indgåelse af aftalen i form af brevveksling vedrørende import af tomater fra Marokko i
Fællesskabet. Formålet er for perioden 1. oktober 2002 - 31. maj 2003 at udvide de midlertidige autonome
indrømmelser, der er givet i forordning (EF) nr. 2264/01 for perioden 1. november 2001 - 31. maj 2003, dvs. en
forøgelse af toldkontingenterne med 4000 t for november, 2000 t for december, 7500 t for april og 4581 t for maj.
Beslutningen om at udvide disse ordninger er taget i afventen af afslutningen af de omfattende genforhandlinger af
associeringsaftalens landbrugsprotokoller, og for at Marokkos traditionelle eksport af tomater kan fortsætte uden at
forstyrre Fællesskabets marked. Fællesskabet og Marokko forbeholder sig ret til at bringe disse ordninger til ophør, hvis
genforhandlingerne af ordningen for handel med landbrugsprodukter ikke er afsluttet inden den 31. december 2002. Når
disse genforhandlinger er afsluttet, vil de nye ordninger afløse bestemmelserne i brevvekslingen.
________________________