Europaudvalget 2002-03
EUU Alm.del Bilag 511
Offentligt
1460937_0001.png
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 511)
rådsmødereferater
(Offentligt)
Til
Udvalgets medlemmer og stedfortrædere
Pressemeddelelse vedr. rådsmøde ALMINDELIGE ANLIGGENDER OG EKSTERNE FORBINDELSER nr.
2475 den 10. december 2002
Dette rådsmøde blev behandlet af Europaudvalget på mødet den XX 2002. Dansk
delegationsleder: Udenrigsminister Per Stig Møller, Minister for flygtninge,
indvandrere og integration samt minister uden portefølje (Europaminister) Bertel
Haarder og Statssekretær for udenrigsspørgsmål Friis Arne Petersen.
B-dagsordenspunkter til behandling på ministermødet, bl.a.:
STATUS OVER ARBEJDET I ANDRE RÅDSSAMMENSÆTNINGER; På grundlag af rapport fra formandskabet
(15002/02)……………………………………………………………………...
*
FORBEREDELSE AF DET EUROPÆISKE RÅD I KØBENHAVN…………………………….
*
……………………………………………………...
*
UDVIDELSEN; Drøftelse af det videre arbejde
(FO)…...………………………………………...
*
llip;…………………………………………...
*
RAPPORT OM DEN SPROGLIGE ORDNING I ET UDVIDET EU; Notering af rapport (15334/1/02)
………………………………………………………………………………………..
*
llip;…...
*
UDKAST TIL KOMMENTERET DAGSORDEN FOR DET EUROPÆISKE RÅDS MØDE; enighed om revideret
udkast………………………………………………………………………..
*
hellip;..
*
llip;…...
*
RÅDETS ÅRLIGE ARBEJDSPROGRAM; Drøftelse af udkast………….……………………….
*
llip;………………………………………..
*
hellip;..
*
llip;…...
*
INTERINSTITUTIONEL AFTALE OM BEDRE LOVGIVNING; Notering af rapport fra
formandskabet………………………………………………………………………………………
*
Toc30916065">*
hellip;..
*
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460937_0002.png
llip;…...
*
TRANSIT GENNEM ALPERNE - ØKOPOINTSYSTEM I FORBINDELSE MED VEJTRANSPORT GENNEM
ØSTRIG; Drøftelse af problemer………………………………….
*
……………………………
*
Toc30916065">*
hellip;..
*
llip;…...
*
A-dagsordenspunkter færdigforhandlet af COREPER inden ministermødet. bl.a.:
Ingen
Ikke-hemmelige erklæringer vedr. A-dagsordenspunkter (vedlagt bagest):
Ingen
Henvisning til A-dagsordenspunkter vedr. almindelige anliggender XX behandlet på andre rådsmøder siden det
foregående almindelige anliggender ministerrådsmøde den 18. november 2002:
Rådsmøde 2472 d. 5.-6. december 2002 (alm. del – bilag – ikke tildelt)
Tiltrædelseskonferencer; Fælles holdninger vedrørende Cypern, Malta, Ungarn, Polen, Slovakiet, Letland, Estland,
Litauen, Den tjekkiske Republik og Slovenien.
Punkter, som ikke blev behandlet på rådsmødet, herunder evt. mandater (FO) jf. EUU-dagsordenen, d. 5.
december 2002 udg. 5:
5. Moldova
14. EU’s informationsstrategi
16. Kimberley-processen: Indførelse af certifikationssystem for rå-diamanter
29. Kommissionens forslag til ændringsskrivelse nr. 4 til budgetforslaget for 2003
Bruxelles, den 21. januar 2003
Med venlig hilsen
Michala Jessen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460937_0003.png
15184/02 (Presse 383)
(OR. en)
PRESSEMEDDELELSE
Vedr.:
ALMINDELIGE ANLIGGENDER OG EKSTERNE FORBINDELSER
*
2475. samling i Rådet
- ALMINDELIGE ANLIGGENDER -
den 10. december 2002 i Bruxelles
Formand:
Per Stig MØLLER
Kongeriget Danmarks udenrigsminister
________________________
*
2474. samling vedrørende almindelige anliggender er gengivet i en separat pressemeddelelse (dok.
15182/02 Presse 382).
INDHOLD
DELTAGERE
*
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
STATUS OVER ARBEJDET I ANDRE RÅDSSAMMENSÆTNINGER
*
FORBEREDELSE AF DET EUROPÆISKE RÅD I KØBENHAVN
*
UDVIDELSEN
*
RAPPORT OM DEN SPROGLIGE ORDNING I ET UDVIDET EU
*
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460937_0004.png
UDKAST TIL KOMMENTERET DAGSORDEN FOR DET EUROPÆISKE RÅDS MØDE
*
RÅDETS ÅRLIGE ARBEJDSPROGRAM
*
INTERINSTITUTIONEL AFTALE OM BEDRE LOVGIVNING
*
TRANSIT GENNEM ALPERNE - ØKOPOINTSYSTEM I FORBINDELSE MED VEJTRANSPORT GENNEM
ØSTRIG
*
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Louis MICHEL
Vicepremierminister og udenrigsminister
Annemie NEYTS
Minister under udenrigsministeren, med ansvar
for landbrug
Danmark:
Per Stig MØLLER
Udenrigsminister
Bertel HAARDER
Minister for flygtninge, indvandrere og
integration samt minister uden portefølje
(Europaminister)
Friis Arne PETERSEN
Statssekretær for udenrigsspørgsmål
Tyskland:
Joschka FISCHER
Grækenland:
Giorgos PAPANDREOU
Anastasios GIANNITSIS
Spanien:
Ana PALACIO VALLELERSUNDI
Ramón DE MIGUEL Y EGEA
Frankrig:
Noëlle LENOIR
Irland:
Brian COWEN
Italien:
Franco FRATTINI
Roberto ANTONIONE
Luxembourg:
Lydie POLFER
Nederlandene:
Jaap de HOOP SCHEFFER
Atzo NICOLAÏ
Østrig:
Benita-Maria FERRERO-WALDNER
Portugal:
António MARTINS DA CRUZ
Finland:
Erkki TUOMIOJA
Jari VILÉN
Sverige:
Forbundsudenrigsminister og stedfortrædende
forbundskansler
Udenrigsminister
Viceudenrigsminister
Udenrigsminister
Statssekretær for Europaspørgsmål
Viceminister under udenrigsministeren,
med ansvar for Europaspørgsmål
Udenrigsminister
Udenrigsminister
Statssekretær for udenrigsspørgsmål
Udenrigsminister og minister for udenrigshandel
Udenrigsminister
Statssekretær for Europaspørgsmål
Forbundsudenrigsminister
Udenrigsminister og minister for de portugisiske
samfund i udlandet
Udenrigsminister
Minister for udenrigshandel
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460937_0005.png
Anna LINDH
Det Forenede Kongerige:
Jack STRAW
Udenrigsminister
Minister for udenrigs- og Commonwealth-
spørgsmål
***
Kommissionen:
Loyola DE PALACIO
Franz FISCHLER
Günter VERHEUGEN
Christopher PATTEN
Næstformand
Medlem
Medlem
Medlem
***
Generalsekretariatet for Rådet:
Javier SOLANA
Generalsekretær/højtstående FUSP-repræsentant
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
STATUS OVER ARBEJDET I ANDRE RÅDSSAMMENSÆTNINGER
Rådet gjorde status over drøftelserne i andre rådssammensætninger på grundlag af den vanlige rapport fra formandskabet
(dok. 15005/02). Rapporten indeholder en oversigt over de væsentligste spørgsmål, der er blevet drøftet på de seneste
samlinger i Rådet.
Der henvises navnlig til, at Rådet (retlige og indre anliggender) på samlingen den 28.–29. november nåede frem til en
række afgørelser om spørgsmål af direkte interesse for Rådet (almindelige anliggender). RIA-Rådet godkendte fire
forhandlingsmandater for tilbagetagelsesaftaler med Albanien, Algeriet, Kina og Tyrkiet og vedtog et handlingsprogram
med fastlæggelse af en fælles strategi på EU-plan og EU's plan for tilbagesendelse af statsborgere fra Afghanistan.
Det fremhæves ligeledes, at Rådet (økonomi og finans) godkendte budgetforslaget for 2003 på samlingen den
25. november, hvor Rådet og Europa-Parlamentet nåede til enighed om et beløb på 47,5 mio. EUR til FUSP.
Endvidere understreges det, at der er truffet afgørelser på samlingen i Rådet (transport, telekommunikation og energi)
den 25. november (liberalisering af markedet for elektricitet og gas) og den 5.-6. december (pakken om det fælles
europæiske luftrum) samt i Rådet (konkurrenceevne) den 26. november (reform af Fællesskabets konkurrenceregler)
som opfyldelse af de mandater, der blev fastlagt af Det Europæiske Råd som led i Lissabon-strategien.
FORBEREDELSE AF DET EUROPÆISKE RÅD I KØBENHAVN
UDVIDELSEN
Rådet drøftede, hvordan det videre arbejde skal forløbe med henblik på at afslutte tiltrædelsesforhandlingerne med 10
lande på Det Europæiske Råds møde i København den 12. og 13. december 2002 som planlagt af Det Europæiske Råd i
Bruxelles.
Formanden orienterede medlemsstaterne om resultaterne af de uformelle konsultationer med kandidatlandene, som
formandskabet bistået af Kommissionen har fulgt op ved at udarbejde "en pakke" til hvert enkelt kandidatland.
Rådet besluttede, at såvel forhandlingsspørgsmålene om det samlede beløb (herunder de finansielle konsekvenser af
forslagene til landbrugskvoter) som spørgsmålet om direkte indkomststøtte i landbruget skal forelægges Det Europæiske
Råd i København med henblik på endelig fastlæggelse af EU's holdning til disse spørgsmål. Rådet accepterede de
løsninger, som formandskabet har foreslået i forbindelse med alle de øvrige udestående forhandlingsspørgsmål, forudsat
at disse indgår i en samlet aftale under tiltrædelsesforhandlingerne på Det Europæiske Råds møde i København.
Det blev ligeledes noteret, at der efter medlemsstaternes opfattelse allerede er tale om et meget generøst tilbud fra
formandskabets side, og at Rådet ikke kan strække sig yderligere.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460937_0006.png
Rådet vedtog desuden i forbindelse med drøftelserne om udvidelsen følgende konklusioner om Kaliningrad som
opfølgning af topmødet mellem EU og Rusland den 11. november 2002:
"Da det er nødvendigt at sikre, at den nye aftale, der er baseret på Schengen-reglerne, om det forenklede transitdokument
(FTD) og det forenklede togtransitdokument (FRTD) kan være omfattet af de garantier, der er fastlagt i protokollen om
transit af personer over land mellem Kaliningrad og andre dele af Den Russiske Føderation, der skal vedlægges som
bilag til tiltrædelsestraktaten, forpligter Rådet sig til at træffe alle de nødvendige foranstaltninger med henblik på at
vedtage den nye aftale om FTD og FRTD inden undertegnelsen af tiltrædelsestraktaten. Ligesom det var tilfældet i
forbindelse med den samlede aftale om Kaliningrad, vil denne nye aftale, der er baseret på Schengen-reglerne, blive
udarbejdet og besluttet i nært samråd med Litauen.
Rådet bekræfter, at EU er rede til at yde Litauen finansiel støtte til dækning af de supplerende udgifter i forbindelse med
gennemførelse af foranstaltningerne vedrørende Litauen, der er omhandlet i den fælles erklæring fra EU og Rusland af
11. november 2002. Rådet opfordrer Kommissionen til inden årets udgang at fastlægge disse supplerende udgifter i
samråd med Litauen og træffe de nødvendige foranstaltninger for at tilvejebringe midler fra begyndelsen af 2003. De
anslåede udgifter for 2003, baseret på foreliggende oplysninger, beløber sig til 9 mio. EUR."
*
**
Under middagen drøftede ministrene med henblik på Det Europæiske Råds møde de næste skridt i forbindelse med
Tyrkiets ansøgning om medlemskab. De noterede sig den nye regerings orientering mod Europa og dens
reformdagsorden og drøftede navnlig spørgsmålet om tidsplanen for de næste skridt i forbindelse med ansøgningen
under hensyntagen til Københavnskriterierne.
RAPPORT OM DEN SPROGLIGE ORDNING I ET UDVIDET EU
Rådet noterede sig en rapport fra formandskabet om den sproglige ordning i Rådet i et udvidet EU (dok. 15334/1/02).
Rapporten følger op på konklusionerne fra Det Europæiske Råds møde i Sevilla i juni 2002, hvori Rådet blev opfordret
til at undersøge praktiske foranstaltninger til at forbedre den nuværende situation, uden at de grundlæggende principper
anfægtes.
Rådet var enigt om at forelægge rapporten for Det Europæiske Råd i København og lade arbejdet fortsætte på grundlag
af de konklusioner, som formandskabet har draget i rapporten.
Formandskabet har på baggrund af det mandat, der blev givet i Sevilla, udarbejdet en foreløbig rapport, der beskriver
udfordringerne som følge af, at antallet af officielle sprog næsten fordobles, når ti nye medlemsstater tiltræder. Den
opridser kort de grundlæggende principper for EU's sprogordning og skitserer forskellige praktiske forslag til, hvordan
situationen kan forbedres. Det anbefales i formandskabets konklusioner i rapporten at fortsætte arbejdet på grundlag af
alle de forslag til modeller, der er fremsat, så der snarest kan opnås enighed om og iværksættes en løsning for tolkning
ved møder i Rådet mellem tjenestemænd og embedsmænd som forberedelse til Rådets samlinger, om muligt inden
udgangen af juni 2003. Ingen af forslagene i rapporten sætter spørgsmålstegn hverken ved den nuværende praksis med
fuld tolkning ved Rådets samlinger og i Det Europæiske Råd eller ved kravet i Rådets forretningsorden om, at alle
retsakter og politiske dokumenter, som Rådet skal træffe afgørelse om, skal oversættes til alle officielle sprog.
UDKAST TIL KOMMENTERET DAGSORDEN FOR DET EUROPÆISKE RÅDS MØDE
Rådet nåede til enighed om de elementer, der er indeholdt i det reviderede udkast til kommenteret dagsorden for Det
Europæiske Råds møde i København. Det Europæiske Råd vil koncentrere sig om to spørgsmål: udvidelsen (herunder
fuldførelse af første fase af udvidelsesprocessen og afslutning af tiltrædelsesforhandlingerne med 10 kandidatlande,
vedtagelse af en styrket tiltrædelsesstrategi for Bulgarien og Rumænien med en revision af køreplanerne og en forøgelse
af førtiltrædelsesstøtten samt de næste skridt i forbindelse med Tyrkiets ansøgning om medlemskab) og Rådets
arbejdsgange på baggrund af udvidelsen (med en drøftelse af den foreløbige rapport fra det danske formandskab om
formandskabet for Rådet, dok. 15406/02). Det Europæiske Råd forventes også at drøfte de alvorlige følger af
olietankskibet Prestiges forlis ud for Spaniens nordvestkyst.
Der vil endvidere blive forelagt en række rapporter for Det Europæiske Råd, herunder navnlig formandskabets halvårlige
rapport om de fremskridt, der er gjort med at udvikle den europæiske sikkerheds- og forsvarspolitik, den årlige rapport
fra Rådet om gennemførelsen af EU's fælles strategi over for Ukraine, den årlige statusrapport om gennemførelsen af
handlingsplanen for den nordlige dimension, Kommissionens årlige rapport om bedre lovgivning samt formandskabets
rapport om skattepakken efter samlingen i Rådet (økonomi og finans) den 11. december 2002.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460937_0007.png
RÅDETS ÅRLIGE ARBEJDSPROGRAM
Rådet havde en drøftelse om det udkast til Rådets arbejdsprogram for 2003, som blev forelagt af det kommende græske
og italienske formandskab i fællesskab, og som de har udarbejdet med bidrag fra Kommissionen og Europa-Parlamentet.
Medlemsstaterne udtrykte tilfredshed med dette nye initiativ som en væsentlig forbedring med henblik på større
effektivitet og bedre planlægning af Rådets aktiviteter. De to kommende formandskaber vil nu i lyset af drøftelserne
lægge sidste hånd på udkastet til arbejdsprogram.
Programmet er et udtryk for gennemførelse af en af de foranstaltninger, der blev vedtaget af Det Europæiske Råd i
Sevilla i juni 2002 med henblik på at forbedre arbejdsgangen i Rådet. I henhold til denne foranstaltning får Rådet hvert
år i december forelagt et årligt arbejdsprogram udarbejdet af de to kommende formandskaber i fællesskab. Formålet med
arbejdsprogrammet er at gøre Rådets arbejde mere fokuseret og styre det bedre gennem øget samarbejde mellem de
skiftende formandskaber.
I det udkast til arbejdsprogram for 2003, der er udarbejdet af Grækenland og Italien bistået af Generalsekretariatet for
Rådet og i nært samråd med Kommissionen, identificeres bl.a. følgende prioritetsområder:
▪ Den dobbelte udfordring med udvidelse og reform
▪ Styrkelse af EU's økonomiske og sociale sammenhængskraft og fremme af bæredygtig udvikling
▪ Udvikling af et europæisk område med frihed, sikkerhed og retfærdighed, navnlig ved hurtig
implementering af beslutningerne fra Det Europæiske Råd i Sevilla vedrørende asyl og indvandring og
kontrol af de ydre grænser
▪ EU i verden: fremme af stabilitet.
INTERINSTITUTIONEL AFTALE OM BEDRE LOVGIVNING
Rådet noterede sig en rapport fra formandskabet om status for forhandlingerne mellem Rådet, Kommissionen og Europa-
Parlamentet om en interinstitutionel aftale om forbedring af fællesskabslovgivningens kvalitet. Der er indledt drøftelser
om en sådan aftale i de tre institutioner og mellem disse indbyrdes i Den Tekniske Gruppe på Højt Plan vedrørende
Interinstitutionelt Samarbejde i overensstemmelse med et mandat herom fra Det Europæiske Råd i Sevilla i juni 2002.
Der aftegner sig indtil videre en bred fælles tilgang til hovedelementerne i den interinstitutionelle aftale. Drøftelserne
fortsætter på teknisk niveau om en række punkter, hvor der stadig ikke er fundet en løsning. Rådet anmodede det græske
formandskab om at videreføre forhandlingerne med henblik på at gøre aftalen færdig snarest muligt.
Hovedpunkterne i denne aftale er forbedring af koordinationen af lovgivningsprocesserne og bedre planlægning, navnlig
i forbindelse med den fælles beslutningsprocedure, større gennemsigtighed og oplysningsaktivitet i forbindelse med
arbejdet samt undersøgelse af anvendelsen af alternative instrumenter som fælles regulering (til gennemførelse af
afgørelser) og selvregulering ved hjælp af erhvervslivet, arbejdsmarkedets parter, ngo'er og europæiske organisationer.
TRANSIT GENNEM ALPERNE - ØKOPOINTSYSTEM I FORBINDELSE MED VEJTRANSPORT GENNEM
ØSTRIG
Rådet drøftede problemerne i forbindelse med lastvogntransport på vejene i Østrig på grundlag af en række
kompromiselementer, som formandskabet har foreslået med henblik på at indføre en overgangsordning for transit
gennem Alperne til afløsning af det økopointsystem, der i øjeblikket finder anvendelse i Østrig. Drøftelserne fortsætter
med henblik på at nå en aftale inden eller på Det Europæiske Råds møde i København den 12.–13. december.
De problemer, der længe har eksisteret med hensyn til transit gennem Alperne, skyldes vanskeligheder med at forene
prioriteter for miljøhensyn, tunnelsikkerhed, behovet for varernes fri bevægelighed og udvikling og forbedring af vej- og
jernbanetransportnet. Det nuværende økopointsystem, der er fastsat i en protokol til akten for Østrigs, Finlands og
Sveriges tiltrædelse af EU, blev indført som en midlertidig foranstaltning med henblik på at regulere trafikken med
lastbiler gennem Østrig og udløber den 31. december 2003.
________________________