Europaudvalget 2002-03
EUU Alm.del Bilag 565
Offentligt
1460882_0001.png
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 565)
rådsmødereferater
(Offentligt)
_____________________________________________
FLF, Alm. del - bilag 577 (Løbenr. 10777)
Til
udvalgets medlemmer og stedfortrædere
Pressemeddelelse vedr. Landbrug og fiskeri rådsmøde nr. 2481 den 27. –28 januar 2003. 5433/03 (Presse 13)
Dette rådsmøde blev behandlet af Europaudvalget på mødet den 24. januar 2003. Dansk
delegationsleder: Minister for fødevarer, landbrug og fiskeri, Mariann FISCHER BOEL
B-dagsordenspunkter til behandling på ministermødet, bl.a.:
FORELÆGGELSE AF FORMANDSKABETS ARBEJDSPROGRAM; ved det græske formandskab
*
LANDBRUG
*
REFORM AF DEN FÆLLES LANDBRUGSPOLITIK: ET LANGSIGTET POLITISK PERSPEKTIV FOR
BÆREDYGTIGT LANDBRUG: LOVGIVNINGSFORSLAG - offentlig debat; Forlæggelse ved Kommissionen
*
FISKERI
*
REFORMEN AF DEN FÆLLES FISKERIPOLITIK - MEDDELELSER OG HANDLINGSPLANER
*
– EF-HANDLINGSPLAN FOR INTEGRATION AF MILJØBESKYTTELSESKRAV I DEN FÆLLES
FISKERIPOLITIK- Rådets konklusioner, Se tekst
*
– EN STRATEGI FOR BÆREDYGTIG UDVIKLING AF EUROPÆISK AKVAKULTUR - Rådets konklusioner; se
tekst
*
– INTEGRERET RAMME FOR FISKERIPARTNERSKABSAFTALER MED TREDJELANDE; Notering af
Kommissionens meddelelse (15243/02)
*
Rådets forordning om bevarelse af fiskeressourcerne gennem tekniske foranstaltninger til beskyttelse af unge marine
organismer; Notering af forlæggelse af forordning om bevarelse (15255)
*
fødevaresikkerhed
*
rådets direktiv om ef-foranstaltninger til bekæmpelse af mund- og klovesyge og om ændring af direktiv 92/46/EØF;
Forlæggelse af forslag til direktiv ved Kommissionen
*
RÅDETS FORORDNING OM INDFØRELSE AF EN ORDNING FOR IDENTIFIKATION OG REGISTRERING AF
FÅR OG GEDER OG OM ÆNDRING AF FORORDNING (EØF) NR. 3508/92; fremlæggelse ved Kommissionen
*
RÅDETS AFGØRELSE OM FORANSTALTNINGER TIL BESKYTTELSE MOD NEWCASTLE DISEASE I USA;
vedtagelse af afgørelse om foranstaltninger (5394/03)
*
BSE; Orientering ved Kommissionen om den seneste udvikling
*
EVENTUELT
*
IMPORT AF FJERKRÆKØD FRA IKKE-EU-LANDE; Orientering ved den italienske delegation om nødvendig
udvidelse af bestemmelser i forordning
*
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460882_0002.png
GMO-FRØ - SAMTIDIG TILSTEDEVÆRELSE AF TRADITIONELLE OG ØKOLOGISKE FRØ; Opmærksomhed
henledt på behov for situationsrapport ved den italienske delegation (se 15601/02)
*
GODKENDELSE AF NYE GMO-FØDEVARER; Orientering om betingelser for yderligere godkendelse af GMO’er
ved den
DANSKE Delegation.
*
VESTLIGE FARVANDE: NUVÆRENDE SITUATION; Opmærksomhed henledt på nødvendighed for løsning på
spørgsmål om de vestlige farvande ved den irske delegation
*
"PRESTIGE"; Orientering om negative konsekvenser af olieudslip
*
A-dagsordenspunkter færdigforhandlet af COREPER inden ministermødet. bl.a.:
ØKONOMISKE OG FINANSIELLE ANLIGGENDER
Revisionsretten - Særberetning nr. 5/2002 om ekstensiveringspræmieordningen og ordningen for ekstensiveringsbeløb
inden for den fælles markedsordning for oksekød - Rådets konklusioner; se tekst (15727/02)
*
Revisionsretten - Særberetning nr. 6/2002 om revision af Kommissionens forvaltning af EU's støtteordning for oliefrø -
Rådets konklusioner; Se tekst (15738/02)
*
Revisionsretten - Særberetning nr. 7/2002 om den økonomiske forvaltning af den fælles markedsordning for bananer;
Rådets konklusion se tekst (15739/02)
*
TOLDUNIONEN
Indien - Bemyndigelse til at forhandle en toldsamarbejdsaftale; Vedtagelse om afgørelse
*
Toldunionen mellem EF og Tyrkiet; vedtagelse af afgørelse om ændring af afgørelse
*
Andorra - Bestemmelser med henblik på, at toldunionen kan fungere korrekt; Godkendelse af fælles holdning
*
DET INDRE MARKED
Kosmetik - Forbud mod dyreforsøg* - offentlig forhandling; Vedtagelse af direktiv (5295/03 ADD 1 COR 1 - dok.
3668/02)
*
Ikke-hemmelige erklæringer vedr. A-dagsordenspunkter (vedlagt bagest):
Ingen
Henvisning til A-dagsordenspunkter vedr. behandlet på andre rådsmøder siden det foregående Landbrug og
fiskeri ministerrådsmøde den 16. –20 december 2002:
Rådsmøde 2480 d. 21. januar 2003 ( bilagsnummer ikke tildelt)
Ikke-kommerciel transport af kæledyr; Indkaldelse af forligsudvalg om forordning om dyresundhedsmæsige betingelser
(15848/02)
Punkter, som ikke blev behandlet på rådsmødet, herunder evt. mandater (FO) jf. EUU-dagsordenen, d. 24.
januar 2003 udg. 5:
10. EU’s forslag til modaliteter i forhandlingerne i WTO på landbrugsområdet
Bruxelles, den 4. februar 2003
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460882_0003.png
Med venlig hilsen
Michala Jessen
5433/03 (Presse 13)
(OR. en)
PRESSEMEDDELELSE
Vedr.:
2481. samling i Rådet
- LANDBRUG OG FISKERI -
den 27. og 28. januar 2003 i Bruxelles
Formand:
Georgios DRYS
Den Hellenske Republiks Landbrugsminister
INDHOLD
DELTAGERE
*
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
FORELÆGGELSE AF FORMANDSKABETS ARBEJDSPROGRAM
*
LANDBRUG
*
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460882_0004.png
REFORM AF DEN FÆLLES LANDBRUGSPOLITIK: ET LANGSIGTET POLITISK PERSPEKTIV FOR
BÆREDYGTIGT LANDBRUG: LOVGIVNINGSFORSLAG - offentlig debat
*
FISKERI
*
REFORMEN AF DEN FÆLLES FISKERIPOLITIK - MEDDELELSER OG HANDLINGSPLANER
*
– EF-HANDLINGSPLAN FOR INTEGRATION AF MILJØBESKYTTELSESKRAV I DEN FÆLLES
FISKERIPOLITIK- Rådets konklusioner
*
– EN STRATEGI FOR BÆREDYGTIG UDVIKLING AF EUROPÆISK AKVAKULTUR - Rådets konklusioner
*
– INTEGRERET RAMME FOR FISKERIPARTNERSKABSAFTALER MED TREDJELANDE
*
Rådets forordning om bevarelse af fiskeressourcerne gennem tekniske foranstaltninger til beskyttelse af unge marine
organismer
*
fødevaresikkerhed
*
rådets direktiv om ef-foranstaltninger til bekæmpelse af mund- og klovesyge og om ændring af direktiv 92/46/EØF
*
RÅDETS FORORDNING OM INDFØRELSE AF EN ORDNING FOR IDENTIFIKATION OG REGISTRERING AF
FÅR OG GEDER OG OM ÆNDRING AF FORORDNING (EØF) NR. 3508/92
*
RÅDETS AFGØRELSE OM FORANSTALTNINGER TIL BESKYTTELSE MOD NEWCASTLE DISEASE I USA
*
BSE
*
EVENTUELT
*
IMPORT AF FJERKRÆKØD FRA IKKE-EU-LANDE
*
GMO-FRØ - SAMTIDIG TILSTEDEVÆRELSE AF TRADITIONELLE OG ØKOLOGISKE FRØ
*
GODKENDELSE AF NYE GMO-FØDEVARER
*
VESTLIGE FARVANDE: NUVÆRENDE SITUATION
*
"PRESTIGE"
*
PUNKTER GODKENDT UDEN DEBAT
ØKONOMISKE OG FINANSIELLE ANLIGGENDER
Revisionsretten - Særberetning nr. 5/2002 om ekstensiveringspræmieordningen og ordningen for ekstensiveringsbeløb
inden for den fælles markedsordning for oksekød - Rådets konklusioner
*
Revisionsretten - Særberetning nr. 6/2002 om revision af Kommissionens forvaltning af EU's støtteordning for oliefrø -
Rådets konklusioner
*
Revisionsretten - Særberetning nr. 7/2002 om den økonomiske forvaltning af den fælles markedsordning for bananer
*
TOLDUNIONEN
Indien - Bemyndigelse til at forhandle en toldsamarbejdsaftale
*
Toldunionen mellem EF og Tyrkiet
*
Andorra - Bestemmelser med henblik på, at toldunionen kan fungere korrekt
*
DET INDRE MARKED
Kosmetik - Forbud mod dyreforsøg* - offentlig forhandling
*
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460882_0005.png
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Annemie NEYTS-UYTTENBROEK
Minister under udenrigsministeren, med ansvar
for landbrug
Vera DUA
Flamsk miljø- og landbrugsminister
Landbrugsminister og minister for landdistrikter
José HAPPART
(regionen Vallonien)
Danmark:
Mariann FISCHER BOEL
Minister for fødevarer, landbrug og fiskeri
Tyskland:
Renate KÜNAST
Alexander MÜLLER
Grækenland:
Georgios DRYS
Spanien:
Miguel ARIAS CAÑETE
Frankrig:
Hervé GAYMARD
Irland:
Joe WALSH
Dermot AHERN
Italien:
Giovanni ALEMANNO
Paolo SCARPA BONAZZA BUORA
Luxembourg:
Fernand BODEN
Nederlandene:
Cees VEERMAN
Østrig:
Wilhelm MOLTERER
Portugal:
Armando SEVINATE PINTO
Luis FRAZÃO GOMES
Finland:
Jari KOSKINEN
Sverige:
Ann-Christin NYKVIST
Det Forenede Kongerige:
Margaret BECKETT
Elliot MORLEY
Forbundsminister for forbrugerbeskyttelse,
fødevarer og landbrug
Statssekretær i Forbundsministeriet for
Forbrugerbeskyttelse, Fødevarer og Landbrug
Landbrugsminister
Minister for landbrug, fiskeri og fødevarer
Minister for landbrug, fødevarer, fiskeri og
landdistriktspørgsmål
Minister for landbrug og fødevarer
Minister for kommunikation, marine ressourcer
og naturressourcer
Landbrugs- og skovbrugsminister
Statssekretær for landbrug og skovbrug
Minister for landbrug, vinavl og udvikling af
landdistrikterne
Minister for landbrug, naturforvaltning og fiskeri
Forbundsminister for landbrug og skovbrug samt
miljø og vandforvaltning
Minister for landbrug, udvikling af landdistrikter
og fiskeri
Statssekretær under fiskeriministeren, med
ansvar for fiskeri
Minister for landbrug og skovbrug
Minister for landbrug, fødevarer og fiskeri
Minister for miljø, fødevarer og
landdistriktspørgsmål
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460882_0006.png
Lord WHITTY
Ross FINNIE
Michael GERMAN
Ian PEARSON
Kommissionen:
Franz FISCHLER
David BYRNE
Statssekretær, Ministeriet for Miljø, Fødevarer og
Landdistriktspørgsmål
Statssekretær, Ministeriet for Miljø, Fødevarer og
Landdistrikterne
Minister for miljø og landdistriktsudvikling (den
skotske regering)
Viceførsteminister og minister for økonomisk
udvikling (Den Walisiske Forsamling)
Statssekretær, Ministeriet for Nordirland
Medlem
Medlem
***
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
FORELÆGGELSE AF FORMANDSKABETS ARBEJDSPROGRAM
Minister Georgios DRYS forelagde på det græske formandskabs vegne dettes arbejdsprogram for Rådet. Formandskabet
vil blandt andet fokusere på behandlingen af lovgivningsforslagene om reformen af den fælles landbrugspolitik for at
opnå et positivt resultat af forhandlingerne. Forhandlingerne indenfor Verdenshandelsorganisationen (WTO) vil også
være et centralt spørgsmål for formandskabet, som vil bidrage til forberedelsen af WTO's næste 5. ministerkonferences
samling i Cancun (10.-14. september 2003). En række fælles markedsordninger eller støtteordninger, som f.eks. tobak,
bomuld, frugt og grøntsager vil også kunne behandles under det græske formandskab. For så vidt angår
fødevaresikkerhedsspørgsmål, vil formandskabet takle det resterende forslag om fødevarehygiejne samt nye forslag fra
Kommissionen om udryddelse af mund- og klovesyge og identifikation af får og geder (jf. punkter om
fødevaresikkerhed). Med hensyn til fiskerispørgsmål vil Rådet under det græske formandskab også behandle
Middelhavsdimensionen.
LANDBRUG
REFORM AF DEN FÆLLES LANDBRUGSPOLITIK: ET LANGSIGTET POLITISK PERSPEKTIV FOR
BÆREDYGTIGT LANDBRUG: LOVGIVNINGSFORSLAG - offentlig debat
Rådet noterede sig Kommissionens forelæggelse af lovgivningsforslagene vedrørende det langsigtede perspektiv for
bæredygtigt landbrug og havde en indledende drøftelse af de brede politiske aspekter af disse forslag.
Rådet pålagde Specialkomitéen for Landbrug straks at indlede sit arbejde med at gennemgå disse forslag og at forelægge
rapporter så hurtigt som muligt.
Nogle delegationer så generelt med tilfredshed på forslagene set ud fra både landbrugernes og forbrugernes interesser
samt i sammenhæng med Unionens internationale forpligtelser, og havde gerne set endnu mere ambitiøse forslag. Flere
delegationer fandt forslagene forhastede, og at de ikke var begrundet i den aktuelle budgetmæssige eller
landbrugsmarkedsmæssige situation, samt at de ville skabe vanskelige økonomiske forhold i visse regioner og sektorer.
Med hensyn til afkoblingsspørgsmålet støttede nogle delegationer tanken om en afkoblingsstøtte som et instrument til at
opnå større markedsorientering og til at imødekomme forbrugernes krav. Flere delegationer understregede behovet for at
tage hensyn til forholdene i de forskellige regioner ved anvendelsen af afkobling, specielt med hensyn til produktion i
ugunstigt stillede områder og randområder for at undgå affolkning og nedlæggelse af uproduktive bedrifter. Disse
delegationer udtrykte også betænkeligheder ved muligheden for indkomsttab som følge af en støtte til den enkelte bedrift
uden forbindelse med produktionen som ville afløse den aktuelle støtte, og udsigten til, at de nuværende
fordelingsuligheder fastlåses, idet der anvendes en referenceperiode, som er baseret på produktionsårene 2000-2002.
Med hensyn til gradueringsspørgsmålet, understregede nogle delegationer, at graduering bør gennemføres som et vigtigt
redskab til at omfordele støtten blandt medlemsstaterne for at begrænse den nuværende uligevægt. Mange delegationer
beklagede, at overførslen af midler til programmerne for udvikling af landdistrikter ikke ville begynde før 2007. Nogle
delegationer henviste til Kommissionens meddelelse om midtvejsrevisionen, der blev fremlagt den 10. juli 2002, og gav
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460882_0007.png
udtryk for den opfattelse, at den nuværende tærskel for direkte støtte pr. bedrift (5 000 Euro om året), hvorefter
landbrugere undtages fra nedsættelse af direkte støtte, var for lav. Enkelte delegationer fandt, at de største bedrifter ville
få pålagt en uforholdsmæssig stor byrde.
Med hensyn til markedsspørgsmål, så flere delegationer positivt på forslaget om at opretholde kvoteordningen i
mælkesektoren indtil 2014/2015, medens andre udtrykte betænkeligheder med hensyn til foregribelsen med et år (2004)
af nedsættelsen af interventionspriserne på mælk, den foreslåede nedsættelse af interventionsprisen på korn, afskaffelsen
af de månedlige forhøjelser samt den barske karakter af foranstaltningerne vedrørende rug. Nogle delegationer gik ind
for en mere markedsorienteret tilgang med hensyn til ris og kornsektoren.
FISKERI
REFORMEN AF DEN FÆLLES FISKERIPOLITIK - MEDDELELSER OG HANDLINGSPLANER
EF-HANDLINGSPLAN FOR INTEGRATION AF MILJØBESKYTTELSESKRAV I DEN FÆLLES FISKERIPOLITIK-
Rådets konklusioner
"Rådet
1. SOM HENVISER TIL Cardiff-processen, som blev indledt i 1998, og EU-strategien for bæredygtig udvikling, som
blev vedtaget af Det Europæiske Råd i Göteborg den
15.-16. juni 2001
2. SOM HENVISER TIL Rådets konklusioner af 25. april 2001 om integration af miljøhensyn og bæredygtig udvikling i
den fælles fiskeripolitik og Kommissionens meddelelse om en EF-handlingsplan for integration af miljøbeskyttelseskrav
i den fælles fiskeripolitik
3. SOM ERINDRER OM den seneste udvikling inden for fiskeri og miljø, herunder den erklæring, der blev fremsat på
Reykjavik-konferencen om ansvarligt fiskeri i det marine økosystem (oktober 2001), Bergen-erklæringen fra den femte
internationale konference om beskyttelse af Nordsøen (marts 2002), og ganske særligt den implementeringsplan, der
blev vedtaget på verdenstopmødet om bæredygtig Udvikling (Johannesburg 2002), særlig de i punkt 30 omhandlede
forpligtelser vedrørende vedligeholdelse af bestandene, herunder genopretning af udtømte bestande, fiskeristøtte og
bæredygtig akvakultur
4. SOM NOTERER at fremskridt inden for integration af miljøhensyn også afhænger af initiativer, som medlemsstater,
forskningsinstitutter, faglige og sociale organisationer og andre interessenter tager inden for deres respektive
kompetenceområder
5. SOM TAGER HENSYN TIL de nye rammer, der er udstukket med Rådets forordning nr. 2371/2002 om bevarelse og
bæredygtig udnyttelse af fiskeressourcerne som led i den fælles fiskeripolitik
6. BIFALDER Kommissionens forslag til handlingsplan som et skridt i retning af gennemførelse af den
integrationsstrategi, der er skitseret i tidligere politikdokumenter, og opfordrer Kommissionen til at forelægge relevante
forslag med henblik på gennemførelse af handlingsplanen inden for de nye rammer, der er udstukket med forordning nr.
2371/2002
7. OPFORDRER TIL at rette særlig opmærksomhed mod forbedret videnskabelig forskning for at skabe et sundt og
objektivt grundlag for en forvaltningsmæssig indsats. Medlemsstaterne og Kommissionen opfordres til at gøre alt for at
etablere eller fremme videnskabelig forskning, herunder indsamling af relevante data, som kan bidrage til en bedre
forståelse af, hvordan de marine økosystemer er opbygget og fungerer, og hvilke følger fiskeri og andre menneskelige
aktiviteter, herunder utilsigtet olieforurening, har på alle dele af det marine økosystem og navnlig på kommercielle arter,
følsomme arter og habitater
8. NOTERER SIG Kommissionens initiativ til inden for rammerne af sjette miljøhandlings-plan at udarbejde en
overordnet strategi for beskyttelse af havene under hensyn til alle de aktivitetssektorer, der udgør en trussel for det
marine miljø, samt koordinere indsatsen blandt de eksisterende fora for forskning, overvågning og forvaltning af marine
spørgsmål
9. ER ENIGT I, at Kommissionen skal bidrage til den definition af de operationelle krav til gradvis gennemførelse af en
økosystembaseret tilgang til forvaltning af fiskeriet, som blev indledt på konferencen i Reykjavik, og som nu udarbejdes
i detaljer inden for rammerne af FAO's fiskeriudvalg. I den forbindelse bifalder Rådet Kommissionens initiativ med
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460882_0008.png
henblik på at udvikle en økosystembaseret tilgang, der bygger på økosystemindikatorer og referenceværdier og fremmer
udarbejdelsen af integreret rådgivning med henblik på økosystembaseret forvaltning
10. OPFORDRER medlemsstaterne og Kommissionen til at lægge særlig vægt på at forbedre fiskerimetoderne for at
mindske de negative miljømæssige følger, herunder følgerne af fiskeri efter havpattedyr og hvaler. I den forbindelse
tilskyndes medlemsstaterne til at opfordre forskningsinstitutter, faglige organisationer og andre interessenter til at
forelægge forslag til undersøgelser og pilotprojekter på dette område inden for de finansieringsordninger, der er fastsat i
forordning nr. 2792/1999 (finansielt instrument til udvikling af fiskeriet), forordning nr. 1543/2000 (indsamling af data)
og sjette forskningsrammeprogram
11. OPFORDRER Kommissionen og medlemsstaterne til at undersøge nærmere, hvilke muligheder de områdebaserede
begrænsninger giver for at nedbringe fiskeripresset på følsomme økosystemer, med udgangspunkt i foreliggende
videnskabelige oplysninger og med henblik på at nå bestemte mål
12. TILSKYNDER medlemsstaterne, Kommissionen og miljøagenturerne til at fortsætte deres bestræbelser på at
fastlægge indikatorer, der kan anvendes som referencer, således at forvaltningen ledes i retning af fuldstændig
miljøintegration, under hensyn til arbejdet i forbindelse med udarbejdelsen af Det Europæiske Råds forårsrapport 2003
om implementering af Lissabon-strategien."
EN STRATEGI FOR BÆREDYGTIG UDVIKLING AF EUROPÆISK AKVAKULTUR
- Rådets konklusioner
"1. Rådet hilser med tilfredshed Kommissionens meddelelse om Fællesskabets strategi for bæredygtig udvikling af
europæisk akvakultur og anerkender, at akvakultur spiller en stadigt større rolle i forbindelse med reformen af den fælles
fiskeripolitik, og at det er nødvendigt at udvikle en strategi for bæredygtig og gradvis udvikling af denne sektor.
Akvakultur, kyst- såvel som indlandsproduktionsenheder, er en vigtig del af Fællesskabets fiskeindustri, både produkt-
og værdimæssigt, og vil blive endnu vigtigere i årene, der kommer.
2. Rådet anerkender, at det er nødvendigt at sikre økonomiske levedygtighed og konkurrenceevne for
akvakultursektoren, som fortsat skal være en markedsstyret aktivitet, og industriens store betydning i denne forbindelse.
Rådet finder også, at Fællesskabets finansielle støtte skal fortsætte, så længe det er hensigtsmæssigt, og det noterer sig, at
Kommissionen har planer om at udvide anvendelsesområdet for FIUF til også at gælde nogle supplerende
foranstaltninger inden for det nuværende FIUF-budget. Virksomheder kan ikke blive økonomiske rentable, når de gang
på gang rammes af aktivitetsophør, f.eks. på grund af forurening forårsaget af giftige alger; der bør i sådanne tilfælde, på
særlige betingelser og inden for den eksisterende FIUF-bevillingsramme, overvejes støtte til midlertidigt aktivitetsophør
og FIUF-samfinansiering af den. Rådet erkender, at man ved at fremme væksten i denne sektor tilvejebringer en
supplerende kilde af fiskevarer, hvilket kan være med til at lette presset på visse fiskebestande i havet. Endvidere er det
Rådets opfattelse, at sektoren har et reelt potentiale til at opretholde og skabe beskæftigelse, især i fiskeriafhængige
områder og i andre landdistrikter.
3. Rådet tilskynder til miljøvenlig akvakultur. Rådet er opmærksom på, at det er nødvendigt at sikre en fortsat
miljømæssig sund industri samt en videreudvikling af denne med henblik på at nedbringe den negative indvirkning på
miljøet, og at det kan blive nødvendigt med yderligere EF-lovgivning med henblik herpå, idet der tages hensyn til en
passende tilpasning af eksisterende miljølovgivning med tilknytning dertil. Rådet noterer sig imidlertid, at det er
nødvendigt at imødegå de negative indvirkninger af miljøforureningen, som stammer fra andre aktiviteter, på den
normale udvikling af akvakulturen. En harmonisering af gennemførelsen og forvaltningen af reglerne er af afgørende
betydning. Det er også nødvendigt at udarbejde en fælles strategi for fiskeædende dyr (f.eks. skarv). Rådet noterer sig
også, at forskellige former for særlig miljøvenlig akvakultur, som f.eks. ekstensiv fiskeavl, fortjener særlig
opmærksomhed, herunder udvikling af specifik mærkning. Forskning i og udvikling af miljøvenlige
produktionsteknikker bør fremmes, for eksempel gennem støtte, der medfinansieres af FIUF. Rådet noterer sig, at
Kommissionen foreslår, at medlemsstaterne medtager akvakultur i planerne for integreret kystzoneforvaltning. Rådet
erkender ligeledes, at der er behov for at mindske negative virkninger af marinpark-produktion for så vidt angår
genetiske og økologiske forstyrrelser.
4. Rådet lægger stor vægt på kvalitetsproduktion og på fremme af høje normer for dyresundhed og -velfærd. I den
forbindelse haster det med at udvikle en lang række veterinærlægemidler, og koordineringen og harmoniseringen af EU-
lovgivningen skal forbedres. Der bør fastlægges kriterier og passende evalueringsteknikker for at støtte disse mål.
5. Rådet anerkender, at der bør forskes mere i akvakultur og gives passende finansiel støtte med henblik på at bidrage til
bæredygtig udvikling af Fællesskabets akvakulturindustri; bl.a. bør forskning i nye arter fremmes, idet der erindres om
nødvendigheden af at finde en balance mellem kødædende fisk og andre ikke-kødædende arter.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460882_0009.png
6. Endelig støtter Rådet den generelle indfaldsvinkel i Kommissionens strategi for bæredygtig udvikling af europæisk
akvakultur, en udvikling, som også indebærer, at der skal træffes en række foranstaltninger på nationalt og lokalt plan
med deltagelse af de relevante berørte parter.
7. Rådet forpligter sig til sammen med Kommissionen at undersøge og gennemføre passende initiativer, som hører under
Fællesskabets kompetence, så Fællesskabet kan spille en ledende rolle i udviklingen af en bæredygtig akvakultursektor,
som er til gavn for alle borgere i Fællesskabet."
________________________
INTEGRERET RAMME FOR FISKERIPARTNERSKABSAFTALER MED TREDJELANDE
Rådet noterede sig Kommissionens forelæggelse af meddelelsen (15243/02) om en integreret ramme for
fiskeripartnerskabsaftaler med tredjelande samt delegationernes generelle bemærkninger. Rådet pålagde De Faste
Repræsentanters Komité at foretage en indgående gennemgang af meddelelsen.
Den spanske, franske, portugisiske, nederlandske og italienske delegation mindede om betydningen af Rådets
konklusioner (11687/97) om dette spørgsmål af 30. oktober 1997. Den spanske og den portugisiske delegation ønskede,
at fiskerimulighederne kunne udnyttes fuldt ud inden for fiskeriaftalerne. Den tyske delegation pegede på, at
fiskeressourcernes bæredygtighed og den private sektors øgede finansielle inddragelse var to nøglespørgsmål, der skal
tages op. Den italienske og den græske delegation støttede Kommissionens tilgang, selv om disse delegationer gjorde det
klart, at udbyggede partnerskaber med tredjelande ikke bør ske på bekostning af de kommercielle aspekter. Den svenske
delegation støttede den forelagte meddelelse, idet den bekræftede sine krav vedrørende omkostningerne i forbindelse
med fiskerimulighederne og anmodede om en bedre samordning med Fællesskabets politikker vedrørende udvikling og
bistand.
Kommissær FISCHLER mindede delegationerne om, at Rådet og Kommissionen havde samme syn på behovet for, at EF
har bæredygtige ressourcer både i fællesskabsfarvandene og i andre farvande. Han understregede også nødvendigheden
af at fremme højsøflåden med hensyn til størrelsen af EF-flåden og anførte, at bestemmelserne i meddelelsen ville
fremme investeringer, overførsel af teknisk know-how for at bistå tredjelande med at udvikle deres fiskeriforvaltning af
ressourcerne. Endelig understregede han, at de afgifter, som betales af rederne, betragtes som en del af det samlede
finansielle bidrag, der ydes i henhold til en fiskeripartnerskabsaftale og skal afspejle en rimelig pris for adgang til
fiskerirettigheder.
Det anføres i meddelelsen, at den eksterne dimension af den fælles fiskeripolitik er en vigtig bestanddel af denne politik,
og det foreslås, at aftalerne med tredjelande tilpasses for at sikre en bæredygtig udvikling, der er baseret på
videnskabelige data. Kommissionen foreslår også, at der gennemføres konsekvensvurdering af bæredygtigheden til brug
for forhandlinger om nye fiskeripartnerskabsaftaler.
Rådets forordning om bevarelse af fiskeressourcerne gennem tekniske foranstaltninger til beskyttelse af unge
marine organismer
Rådet noterede sig kommissær FISCHLER's forelæggelse af en forordning om bevarelse af fiskeressourcerne gennem
tekniske foranstaltninger til beskyttelse af unge marine organismer (15255/02) samt bemærkningerne fra nogle
delegationer. Rådet pålagde De Faste Repræsentanters Komité straks at påbegynde sin gennemgang af dette forslag og at
aflægge rapport på en kommende samling.
Den svenske delegation støttede generelt Kommissionens forslag. Den danske delegation meddelte, at den vil have en
åben og konstruktiv tilgang til dette forslag og vil fortsætte med at gennemgå de nye foreslåede regler om maskestørrelse
for Skagerrak og Kattegat. Denne delegation lagde også vægt på behovet for et mere selektivt fiskeri for at undgå
genudsætning af fisk. Den franske og den portugisiske delegation tilkendegav, efter at have noteret sig, at tekniske
foranstaltninger var et nøgleelement i bevarelse af ressourcerne, deres betænkeligheder med hensyn til at lade de
nuværende undtagelser vedrørende maskestørrelser for fartøjer på under 12 m i område VIII udgå, hvilket vil have
alvorlige virkninger for lokale fiskere. Disse delegationer anmodede Kommissionen om at tage hensyn til den særlige
karakter af disse fiskeområder.
Kommissær FISCHLER anførte ved forelæggelsen af forslaget, at det ville konsolidere de nugældende bestemmelser i
en enkelt tekst. Han understregede, at det ville harmonisere bestemmelserne om fangster afhængigt af maskestørrelsen
og beskytte unge kulmuler i visse fiskeområder, specielt på Frankrigs vestkyst og Irlands sydkyst.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460882_0010.png
Forordningens tekniske foranstaltninger fastlægger maskestørrelser og andre aspekter af fangstredskabernes struktur,
perioder og geografiske områder, inden for hvilke bestemte typer fiskeri er forbudt eller begrænset, samt mindstemål for
de marine organismer, der landes.
Formålet med forordningen er:
• at konsolidere den eksisterende lovgivning (Rådets forordning 850/98 og hertil knyttede tekster) i en samlet pakke
for at forenkle og forbedre gennemsigtigheden af teksterne om emnet;
• at sørge for yderligere beskyttelse af unge torsk og kulmuler efter den seneste udtalelse fra Det Internationale
Havundersøgelsesråd (ICES) om den stigende risiko for sammenbrud af en række torskebestande og af en større
kulmulebestand; de planlagte foranstaltninger omfatter en udvidelse af to geografiske områder, der er lukket for
visse typer fiskeri for at beskytte kulmuler, samt forslaget om ved hjælp af Kommissionens forordning er at
fastlægge nærmere regler for faststående redskabers lineære dimensioner og sættetid. De omfatter også nærmere
regler for medbringning af slæberedskaber med forskellig maskestørrelse.
fødevaresikkerhed
rådets direktiv om ef-foranstaltninger til bekæmpelse af mund- og klovesyge og om ændring af direktiv
92/46/EØF
Rådet noterede sig kommissær BYRNE's forelæggelse af forslaget til Rådets direktiv om EF-foranstaltninger til
bekæmpelse af mund- og klovesyge, der er udarbejdet efter det seneste udbrud af mund- og klovesyge i begyndelsen af
2001, og de første positive bemærkninger fra de fleste delegationer. Flere delegationer understregede imidlertid behovet
for kun at overveje vaccination, hvis dette accepteres på internationalt plan, navnlig i OIE, for at beskytte EU's
eksportmuligheder. Rådet pålagde De Faste Repræsentanters Komité at aflægge rapport om denne sag på en kommende
samling efter yderligere gennemgang af forslaget.
Formålet med forslaget er at fastlægge harmoniserede bestemmelser om EF-foranstaltninger:
• til bekæmpelse af mund- og klovesyge i tilfælde af udbrud ved fastsættelse af fælles bestemmelser for
medlemsstaterne i tilfælde af mistanke om mund- og klovesyge, og
• for at forbedre situationen med hensyn til medlemsstaternes forberedelse i tilfælde af et muligt udbrud af mund- og
klovesyge, især ved at styrke den rolle, nødvaccination kan spille.
Det nye forslag indeholder flere enkeltheder om de foranstaltninger, der skal træffes i tilfælde af et udbrud og tildeler
nødvaccination en nøglerolle for at undgå massiv nedslagtning af dyr inden for rammerne af
sygdomsbekæmpelsesforanstaltninger. I tilfælde af mistanke om et udbrud af mund- og klovesyge skal der træffes flere
foranstaltninger som f.eks. optælling af dyrene i den mistænkte smittede bedrift foretaget af den kompetente myndighed,
forbud mod flytning til og fra bedriften og oprettelse af et beredskabslager for vacciner og antigener. Foranstaltninger i
tilfælde af bekræftelse på et udbrud af mund- og klovesyge omfatter nedslagtning på stedet af dyrearter i bedriften, der er
modtagelige for sygdommen, desinfektionsprocedure og sporing af produkter, der er fremstillet af mistænkte dyr eller
som har været i berøring med disse. Betingelser for udløsning af nødvaccination er bl.a. baseret på den potentielle risiko
for, at et udbrud af mund- og klovesyge i et område af EF kan spredes til et andet område som følge af dets geografiske
beliggenhed eller vejrforhold.
De nugældende EF-foranstaltninger til bekæmpelse af mund- og klovesyge er fastlagt i direktiv 85/511/EØF og er
primært baseret på nedslagtning af inficerede besætninger og besætninger, som kan ventes inficeret eller kontamineret
med mund- og klovesygevirus. Nødvaccination skal være sidste udvej.
RÅDETS FORORDNING OM INDFØRELSE AF EN ORDNING FOR IDENTIFIKATION OG
REGISTRERING AF FÅR OG GEDER OG OM ÆNDRING AF FORORDNING (EØF) NR. 3508/92
Rådet fik af kommissær BYRNE forelagt et forslag til Rådets forordning om indførelse af en ordning for identifikation
og registrering af får og geder og om ændring af forordning (EØF) nr. 3508/92 og noterede sig delegationernes
indledende bemærkninger. Rådet pålagde De Faste Repræsentanters Komité at aflægge rapport om sagen på en
kommende samling efter yderligere behandling af forslaget.
Adskillige delegationer udtrykte betænkelighed med hensyn til den større administrative byrde og de øgede
omkostninger, som forslaget vil medføre for så vidt angår den tidsplan, Kommissionen har fastsat for indførelsen af det
nye system. Nogle af dem understregede, at der skal foretages en vurdering af omkostningerne, inden der indføres en
varig ordning for elektronisk identifikation af dyrene.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460882_0011.png
Formålet med forslaget er at indføre en pålidelig ordning for identifikation og registrering for derigennem at bekæmpe
og begrænse sygdomsudbrud, og hensigten er, at alle nyfødte lam og kid skal forsynes med et mærke og et
flytningsdokument. Dyr, der fødes efter den 1. juli 2003, identificeres med et toårigt øremærke. Det vil sikre
tilstrækkelig identifikation af de enkelte dyr og kontrol med alle flytninger, efter at de har forladt bedriften. Forslaget
indeholder en bestemmelse om en database, der i første omgang skal omfatte et centralt register over bedrifterne og i
anden omgang registrere hver enkelt flytning af dyrene. Det er hensigten, at der gradvis skal indføres en elektronisk
ordning, så en dækkende elektronisk identifikation er gennemført pr. 1. juli 2006. Kommissionen iværksatte i 1998 et
storstilet projekt vedrørende elektronisk identifikation af dyr (IDEA), og det viste en betragtelig forbedring af
identifikationsordningerne for får og geder takket være brugen af elektroniske identifikatorer.
Bestemmelserne i den nuværende lovgivning (Rådets direktiv 92/102/EØF) vedrørende får og geder har ikke været
tilfredsstillende, da registreringen bygger på flytning af bestandene.
RÅDETS AFGØRELSE OM FORANSTALTNINGER TIL BESKYTTELSE MOD NEWCASTLE DISEASE I
USA
Rådet vedtog enstemmigt i henhold til komitologibestemmelserne en afgørelse (5394/03) om foranstaltninger til
beskyttelse mod Newcastle disease i USA. Afgørelsen tager sigte på, at der indtil den 1. juni 2003 anvendes restriktioner
vedrørende import af fjerkræ og fjerkrækødprodukter fra staterne Californien, Nevada og Arizona, efter at et udbrud af
den eksotiske form af Newcastle disease (END) blev rapporteret af de amerikanske myndigheder den 1. oktober 2002.
Kommissionen har forelagt medlemsstaterne forslaget til afgørelse på møder i Den Stående Komité for Fødevarekæden
og Dyresundhed (forskriftskomitéen) i december 2002 og januar 2003. Da sygdommen har udviklet sig mere permanent
vil Kommissionen dog muligvis forelægge flere forslag om spørgsmålet i den kommende tid.
Rådet og Kommissionen har fremsat en fælles erklæring, hvori de henviser til, at veterinæraftalen mellem Det
Europæiske Fællesskab og USA af 1999 giver mulighed for at begrænse foranstaltninger eller restriktioner til en region
inden for en af parterne. På det mere politiske plan anførte en af medlemsstaterne, at erklæringen skal sende et kraftigt
signal til USA om, at princippet om regionalisering skal anvendes gensidigt, navnlig med hensyn til klassisk svinepest.
Newcastle disease er en virus, der rammer fjerkræ og kan have forskellig oprindelse. Sygdommens eksotiske former er
de farligste. Navnlig trækfugle kan smitte adskillige bestande, hvilket kan få alvorlige følger.
Kommissær BYRNE oplyste, at han inden længe vil drøfte spørgsmålet med den amerikanske landbrugsminister.
BSE
Kommissær BYRNE orienterede Rådet om den seneste udvikling vedrørende epidemien af bovin spongiform
encephalopati (BSE) og transmissibel spongiform encephalopati (TSE). Kommissær BYRNE underrettede også Rådet
om de forsøg, der er blevet udført med henblik på at forebygge og udrydde scrapie hos får, og om vedtagelsen af
mindstekravene til udtagning af foderprøver til kontrol for kød- og benmel. Han oplyste desuden, at tonsiller og hoveder
af kvæg samt tarme fra små drøvtyggere eventuelt vil blive medtaget på listen over specificeret risikomateriale.
Den portugisiske delegation gav en orientering om den aktuelle situation i Portugal med hensyn til udbruddet af BSE og
bemærkede, at antallet af smittede dyr var faldet med 22% fra 2001 til 2002.
EVENTUELT
IMPORT AF FJERKRÆKØD FRA IKKE-EU-LANDE
Den italienske delegation, der blev støttet af den spanske, franske og irske delegation, gjorde Rådet og Kommissionen
opmærksom på, at det er bydende nødvendigt at udvide de nuværende bestemmelser i Kommissionens forordning nr.
1223/2002, der fastsætter en højere importafgift på saltede kyllingebryster fra ikke-EU-lande, til også at omfatte andre
produkter, såsom uudbenede kyllingebryster og kalkunlår.
Forordningen blev vedtaget sidste år for at standse den unormalt store tilgang af saltede kyllingestykker på EU's marked
ved at lade toldtarifkoden for fersk kølet eller frosset kød omfatte kyllingebryster med et lille saltindhold. Den italienske
delegation bemærkede imidlertid, at der stadig indføres saltet fjerkræ under en anden toldtarifkode på grund af
medlemsstaternes uensartede anvendelse af forordningen, og fordi selve forordningens anvendelsesområde er for
snævert.
Kommissær FISCHLER noterede sig den stadig større import af frosne krydrede kyllingefileter. Han oplyste, at
Kommissionens Udvalg for Toldspørgsmål i begyndelsen af denne måned havde forelagt et forslag herom, så der snart
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460882_0012.png
kan blive vedtaget en afgørelse, som betyder, at medlemsstaternes toldmyndigheder foretager en harmoniseret
klassificering af importeret frosset fjerkrækød. Efter denne afgørelse vil kyllingefileter med tilsætning af omkring 2%
salt blive klassificeret som saltkød. Han gjorde også opmærksom på, at det er Verdenstoldorganisationens opgave at
danne ramme om en fælles fortolkning af bestemmelserne om dette spørgsmål.
GMO-FRØ - SAMTIDIG TILSTEDEVÆRELSE AF TRADITIONELLE OG ØKOLOGISKE FRØ
Den italienske delegation, der blev støttet af et bredt flertal af delegationerne, gjorde Rådet og Kommissionen
opmærksom på, at Kommissionen snarest muligt bør fremlægge en situationsrapport om de problemer, der kunne opstå
på grund af sameksistensen af traditionelle, økologiske og bioteknologiske landbrugsbedrifter (se dok. 15601/02). Efter
denne situationsrapport vil Rådet i februar kunne drøfte følgende to spørgsmål:
• kommende bestemmelser om sameksistensen af forskellige former for landbrug;
• udsættelse af optagelsen af genetisk modificerede frø på den fælles sortsliste, indtil sådanne bestemmelser
vedtages.
Nogle delegationer støttede Italiens ønske, men understregede alligevel, at en sådan udsættelse bør undgås.
Kommissær FISCHLER gjorde det klart, at ingen former for dyrkning er udelukket inden for EU. Han understregede, at
det er nødvendigt at have et stabilt retsgrundlag og en fyldestgørende videnskabelig vurdering, som for eksempel en
udtalelse fra Den Videnskabelige Komité for Planter og Det Fælles Forskningscenters oversigt over risici for
kontaminering mellem GMO-planter og andre planter. Han orienterede Rådet om en rundbordsdrøftelse om den
samtidige tilstedeværelse af GMO-frø og traditionelle frø, der skal afholdes i april 2003, og opfordrede medlemsstaterne
til at deltage. Han oplyste, at resultatet af rundbordsdrøftelsen vil have betydning for fremlæggelsen af en varig løsning
på spørgsmålet. Han bemærkede, at nogle medlemsstater allerede tager initiativer på nationalt plan til en klar sondring
mellem de to former for dyrkning, og at den kommende debat vil være styret af disse initiativer.
På den sidste samling i Rådet den 16.-19. december 2002 gjorde den italienske delegation med støtte fra den franske,
østrigske, tyske, luxembourgske og portugisiske delegation Rådet og Kommissionen opmærksom på dette spørgsmål.
Kommissær FISCHLER påpegede, at Kommissionen vil behandle spørgsmålet, så Rådet snarest i 2003 kan få forelagt et
forslag.
GODKENDELSE AF NYE GMO-FØDEVARER
Den danske delegation, der blev støttet af den franske, italienske, østrigske, portugisiske og luxembourgske delegation,
gjorde Rådet og Kommissionen opmærksom på betingelserne for yderligere godkendelse af genetisk modificerede
organismer (GMO), idet Rådet på samlingen den 28. november 2002 (14350/02) var nået til politisk enighed om
forslaget til en forordning om genetisk modificerede fødevarer og foderstoffer.
Nogle af de nævnte delegationer støttede navnlig det synspunkt, at der ikke bør bevilges nogen ny
godkendelsesprocedure vedrørende salg af nye GMO'er, før denne forordning er trådt i kraft.
Kommissær BYRNE erindrede om, at Rådet (landbrug og fiskeri) på samlingen den 28. november 2002 var nået til
politisk enighed om et forslag til en forordning om genetisk modificerede fødevarer og foderstoffer, og at Rådet (miljø)
på samlingen den 9. december 2002 var nået til politisk enighed om en forordning om sporbarhed og mærkning af
GMO'er og af fødevarer og foder fremstillet af GMO'er. Han bemærkede, at en ansøgning om godkendelse af et GMO-
produkt vil blive behandlet i henhold til en af disse to forordninger. Han nævnte, at ansøgninger på nuværende tidspunkt
behandles i henhold til gældende EF-bestemmelser, indtil de to forordninger er blevet godkendt af Europa-Parlamentet
ved andenbehandlingen.
VESTLIGE FARVANDE: NUVÆRENDE SITUATION
Den irske delegation, der blev støttet af den portugisiske og Det Forenede Kongeriges delegation, gjorde Rådet og
Kommissionen opmærksom på, at det er bydende nødvendigt at søge at opnå en løsning på spørgsmålet om de vestlige
farvande, der er tilfredsstillende for alle berørte parter, og orienterede Rådet om den aktuelle situation efter den 1. januar
2003. Den irske delegation understregede, at en sådan løsning ikke bør omfatte en øget fiskeriindsats, og bad
formandskabet sætte spørgsmålet på dagsordenen som et prioriteret punkt.
Den spanske delegation mindede Rådet om sin holdning til spørgsmålet (15636/02).
Anmodningen er en følge af, at Kommissionen på Rådets sidste samling (16.-20. december 2002) forelagde et forslag til
en forordning om forvaltning af fiskeriindsatsen i de vestlige farvande (15636/02).
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460882_0013.png
Kommissær FISCHLER opfordrede alle berørte parter til at handle rimeligt, indtil forordningen er vedtaget, og der er
indført klare juridiske rammer.
Rådet noterede sig delegationernes holdning til spørgsmålet og oplysningerne fra den irske delegation og opfordrede De
Faste Repræsentanters Komité til at fortsætte behandlingen af forslaget med henblik på at finde frem til en løsning
snarest muligt.
"PRESTIGE"
Den franske delegation, der blev støttet af den spanske og den portugisiske delegation, gjorde Rådet og Kommissionen
opmærksom på de negative konsekvenser, som olieudslippet fra "Prestige" har for det sydvestlige Frankrigs
kystområder. Den franske delegation redegjorde kort for omfanget af de miljømæssige og økonomiske skader som følge
af "Prestige"s forlis og oplyste, at den franske regering midlertidigt har forbudt dyrkning af østers inden for et bestemt
område. Delegationen meddelte Rådet og Kommissionen, at den muligvis vil forelægge en anmodning om økonomisk
støtte, således som Spanien gjorde på Rådets samling i december (15636/02). Støtten kunne ydes gennem omfordeling af
midler fra det finansielle instrument til udvikling af fiskeriet til kompensation for, at fiskerne midlertidigt må indstille
deres aktivitet, og til finansiering af genopbygningen af akvakulturbrug.
Kommissær FISCHLER bekræftede, at både franske fiskere og østersproducenter vil kunne få økonomisk erstatning for
skaderne fra olieudslippet, hvis der foretages ændringer i FIUF-programmeringen, og hvis Regionalfondens
anvendelsesområde udvides. Han understregede imidlertid, at Kommissionen har brug for en første vurdering af
skaderne for at kunne danne sig et skøn over udgifterne, og han opfordrede den franske delegation til at foretage
vurderingen.
På samlingen i december vedtog Rådet enstemmigt en forordning om særforanstaltninger for at yde erstatning til den
spanske fiskeri-, skaldyrs- og akvakultursektor for de tab, olieudslippet fra Prestige har forårsaget. Kommissionen
forelagde sit forslag den 19. december. Europa-Parlamentet afgav udtalelse samme dag. Formålet med forslaget er at
medvirke til at yde erstatning for skaderne gennem et bidrag fra Fællesskabet.
PUNKTER GODKENDT UDEN DEBAT
ØKONOMISKE OG FINANSIELLE ANLIGGENDER
Revisionsretten - Særberetning nr. 5/2002 om ekstensiveringspræmieordningen og ordningen for
ekstensiveringsbeløb inden for den fælles markedsordning for oksekød - Rådets konklusioner
(Dok. 15727/02)
Rådet noterede sig særberetningen og vedtog følgende konklusion:
"Rådet anmoder Kommissionen om at underrette det om resultatet af rapporten om den samlede evaluering af ordningen
for ekstensiveringsbeløb inden for den fælles markedsordning for oksekød, der skal foretages i 2004/2005, og om at
overveje foranstaltninger til opfølgning af de punkter, som Revisionsretten har nævnt i særberetning nr. 5/2002, især
samspillet mellem ekstensiveringsordningen og foranstaltningerne til landdistriktudvikling."
Revisionsretten - Særberetning nr. 6/2002 om revision af Kommissionens forvaltning af EU's støtteordning for
oliefrø - Rådets konklusioner
(Dok. 15738/02)
Rådet noterede sig særberetningen og vedtog følgende konklusion:
"Rådet anmoder om, at Kommissionen undersøger, hvorvidt udbetalt fællesskabsstøtte kan tilbagesøges i tilfælde, hvor
støtten er udbetalt i strid med reglerne."
Revisionsretten - Særberetning nr. 7/2002 om den økonomiske forvaltning af den fælles markedsordning for
bananer
(Dok. 15739/02)
Rådet noterede sig særberetningen og vedtog følgende konklusion:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460882_0014.png
"Rådet tillægger den samlede evaluering af den fælles markedsordning for bananer, der skal foretages i 2004, stor
betydning;
og anbefaler Kommissionen, at den
– ved den samlede evaluering af den fælles markedsordning for bananer i 2004 foretager en grundig gennemgang af alle
støtteforanstaltninger i banansektoren
– i samråd med medlemsstaterne udarbejder instrukser for, hvordan medlemsstaterne skal gennemføre
kontrol med den nye enhedstarifordning, der er fastsat for importordningen, og overvåger og kontrollerer
gennemførelsen af kontrollen."
TOLDUNIONEN
Indien - Bemyndigelse til at forhandle en toldsamarbejdsaftale
Rådet vedtog en afgørelse om bemyndigelse af Kommissionen til på Fællesskabets vegne at forhandle en
toldsamarbejdsaftale med Indien.
Afgørelsen indeholder et krav om, at forhandlingerne skal føres i overensstemmelse med direktiverne i Rådets afgørelse
af 5. april 1993 vedrørende Canada, Hong Kong, Japan og USA, som i maj 1997 blev udvidet til også at omfatte
ASEAN-landene og Kina.
Toldunionen mellem EF og Tyrkiet
Rådet vedtog en afgørelse om ændring af afgørelse nr. 1/2001 for at tage hensyn til udviklingen i EF's toldlovgivning og
gøre det muligt at anvende metoden med merværdibeskatning for så vidt angår proceduren for passiv forædling i
toldunionen mellem EF og Tyrkiet.
Andorra - Bestemmelser med henblik på, at toldunionen kan fungere korrekt
Rådet godkendte Fællesskabets holdning med henblik på vedtagelse af en afgørelse truffet af Den Blandede Komité EF-
Andorra om de love og administrative bestemmelser, der er nødvendige, for at toldunionen kan fungere korrekt.
DET INDRE MARKED
Kosmetik - Forbud mod dyreforsøg* - offentlig forhandling
(Dok. 5295/03 ADD 1 COR 1 - dok. 3668/02)
Rådet vedtog direktivet, hvis formål er at forbyde dyreforsøg ved udvikling af kosmetiske midler inden seks år i
overensstemmelse med den fælles tekst, som der blev opnået enighed om under forligsproceduren med Europa-
Parlamentet den 3. december.
Formålet med den vedtagne tekst, som ændrer direktiv 76/768/EØF, er at forbedre dyrevelfærden uden at sætte
forbrugersikkerheden og beskyttelsen af folkesundheden over styr, og således at Fællesskabet overholder sine
internationale forpligtelser. Den tager sigte på at fremme udviklingen af alternative forsøgsmetoder og at sikre, at
sådanne metoder faktisk bruges, når de findes, og at de valideres videnskabeligt.
Direktivet har fire hovedmål:
– at forbyde dyreforsøg med kosmetiske midler i Fællesskabet;
– at forbyde dyreforsøg med kosmetiske bestanddele og markedsføring af kosmetik, der er blevet afprøvet på dyr, eller
som indeholder bestanddele, der er blevet afprøvet på dyr, i Fællesskabet, så snart Kommissionen har valideret
alternative forsøgsmetoder og under hensyntagen til validering foretaget af Organisationen for Økonomisk Samarbejde
og Udvikling (OECD);
– at bringe bestemmelserne i direktiv 76/768/EØF i overensstemmelse med Verdenshandelsorganisationens (WTO's)
regler;
– at forbedre forbrugeroplysningen i forbindelse med brug af kosmetiske produkter.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460882_0015.png
Teksten omfatter frister for indførelsen af forbuddet mod markedsføring og forbuddet mod forsøg på højst seks år fra
direktivets ikrafttræden. Kommissionen er imidlertid bemyndiget til, om nødvendigt, at give medlemsstaterne tilladelse
til at afvige fra forbuddene ved hjælp af en udvalgsprocedure, hvis der på grund af helt usædvanlige omstændigheder
opstår alvorlig bekymring for sikkerheden i forbindelse med en eksisterende kosmetisk bestanddel.
________________________