Europaudvalget 2002-03
EUU Alm.del Bilag 568
Offentligt
1460879_0001.png
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 568)
rådsmødereferater
(Offentligt)
Til
Udvalgets medlemmer og stedfortrædere
Pressemeddelelse vedr. almindelige anliggender rådsmøde nr. 2483 den 28. januar 2003 5397/03 (Presse 9)
Dette rådsmøde blev behandlet af Europaudvalget på mødet den 23. januar 2003. Dansk
delegationsleder: Ambassadør, fast repræsentant Poul Skytte Christoffersen.
B-dagsordenspunkter til behandling på ministermødet, bl.a.:
RÅDETS ARBEJDSPROGRAM FOR 2003; forelagt ved den græske og italienske minister, offentlig debat
*
STATUS OVER DRØFTELSERNE I ANDRE RÅDSSAMMENSÆTNINGER; Notering af formandskabets
situationsrapport (5593/03)
*
OPFØLGNING AF DET EUROPÆISKE RÅD I KØBENHAVN;
*
– Udnævnelse af medlemmerne af Kommissionen i 2004; Orientering om positivt resultat af konsultation med Europa-
Parlamentet (5625/03)
*
– Eventuelt; fremhævelsen af en række spørgsmål der vil blive taget op
*
UDVIDELSEN
*
– Formandskabets arbejdsprogram; Notering af arbejdsprogram (5621/03)
*
– Konsolidering af tiltrædelsestraktaten; Notering af planer for endelig udformning af tekst i tiltrædelsestraktater
*
DET EUROPÆISKE RÅDS FORÅRSMØDE; Fremlæggelse ved Kommissionsformanden om sammenfattende rapport
(5454/03)
*
NICE-TRAKTATEN – Ikrafttræden; Erklæring se tekst
*
A-dagsordenspunkter færdigforhandlet af COREPER inden ministermødet. bl.a.:
Ingen
Ikke-hemmelige erklæringer vedr. A-dagsordenspunkter (vedlagt bagest):
Ingen
Henvisning til A-dagsordenspunkter vedr. almindelige anliggender behandlet på andre rådsmøder siden det
foregående ministerrådsmøde den 10. december 2002 :
Ingen
Punkter, som ikke blev behandlet på rådsmødet, herunder evt. mandater (FO) jf. EUU-dagsordenen, d. 23.
januar 2003 udg. 4:
Ingen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460879_0002.png
Bruxelles, den 5. ferbruar 2003
Med venlig hilsen
Michala Jessen
5397/03 (Presse 9)
(OR. en)
PRESSEMEDDELELSE
Vedr.:
ALMINDELIGE ANLIGGENDER OG EKSTERNE FORBINDELSER
*
2483. samling i Rådet
- ALMINDELIGE ANLIGGENDER -
den 28. januar 2003 i Bruxelles
Formand:
Giorgos PAPANDREOU
Den Græske Republiks udenrigsminister
Anastasios GIANNITSIS
Den Græske Republiks viceudenrigsminister
INDHOLD
DELTAGERE
*
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460879_0003.png
RÅDETS ARBEJDSPROGRAM FOR 2003
*
STATUS OVER DRØFTELSERNE I ANDRE RÅDSSAMMENSÆTNINGER
*
OPFØLGNING AF DET EUROPÆISKE RÅD I KØBENHAVN
*
– Udnævnelse af medlemmerne af Kommissionen i 2004
*
– Eventuelt
*
UDVIDELSEN
*
– Formandskabets arbejdsprogram
*
– Konsolidering af tiltrædelsestraktaten
*
DET EUROPÆISKE RÅDS FORÅRSMØDE
*
NICE-TRAKTATEN - ikrafttræden
*
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Jan DE BOCK
Ambassadør, fast repræsentant
Danmark:
Poul Skytte CHRISTOFFERSEN
Ambassadør, fast repræsentant
Tyskland:
Hans Martin BURY
Viceminister, udenrigsministeriet
Grækenland:
Giorgos PAPANDREOU
Udenrigsminister
Anastasios GIANNITSIS
Viceudenrigsminister
Spanien:
Ana PALACIO VALLELERSUNDI
Udenrigsminister
Frankrig:
Noëlle LENOIR
Viceminister under udenrigsministeren, med
ansvar for udviklingssamarbejde og frankofone
spørgsmål
Irland:
Brian COWEN
Udenrigsminister
Italien:
Franco FRATTINI
Roberto ANTONIONE
Luxembourg:
Nicolas SCHMIT
Nederlandene:
Atzo NICOLAÏ
Østrig:
Benita FERRERO-WALDNER
Portugal:
António MARTINS da CRUZ
Carlos COSTA NEVES
Finland:
Udenrigsminister
Statssekretær for udenrigsspørgsmål
Ambassadør, fast repræsentant
Statssekretær for Europaspørgsmål
Forbundsudenrigsminister
Udenrigsminister og minister for de portugisiske
samfund i udlandet
Statssekretær med ansvar for Europaanliggender
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460879_0004.png
Eikka KOSONEN
Sverige:
Sven-Olof PETERSSON
Det Forenede Kongerige:
Denis MACSHANE
Ambassadør, fast repræsentant
Ambassadør, fast repræsentant
Statssekretær, Ministeriet for Udenrigs- og
Commonwealth-spørgsmål
***
Kommissionen:
Romano PRODI
Günter VERHEUGEN
Formand
Medlem
***
Generalsekretariatet for Rådet:
Javier SOLANA
Generalsekretær/højtstående FUSP-repræsentant
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
RÅDETS ARBEJDSPROGRAM FOR 2003
Offentlig debat
Rådet havde en offentlig debat, der blev transmitteret direkte til medierne og offentligheden, om Rådets arbejdsprogram
for 2003
(15881/02).
Ministrene fokuserede navnlig på det europæiske perspektiv for landene i det vestlige Balkan samt
den videre udbygning af stabiliserings- og associeringsprocessen med henblik på topmødet i Thessaloniki i juni. Rådet
noterede sig dette første årlige arbejdsprogram, som blev præsenteret af den græske og den italienske minister for det
siddende og det kommende formandskab. De har udarbejdet det i fællesskab til opfyldelse af konklusionerne fra Det
Europæiske Råd i Sevilla vedrørende forbedring af Rådets arbejdsmetoder.
Den offentlige debat var ikke mindst rettet mod befolkningerne i det vestlige Balkan, der blev underrettet om Den
Europæiske Unions prioriteter og tilsagn. Formanden understregede, at Unionens forbindelser med det vestlige Balkan
vil have en meget høj prioritet under det græske formandskab, og at formandskabet meget gerne vil trække på de
hidtidige positive resultater med hensyn til gennemførelse af stabiliserings- og associeringsprocessen og fortsætte
arbejdet med spørgsmål såsom konsolidering af de demokratiske institutioner og retsstatsprincippet, beskyttelse af
minoriteter, fremme af den økonomiske genopbygning og udvikling og udbygning af det regionale samarbejde. I den
forbindelse vil topmødet i Thessaloniki den 21. juni i år, som er det andet møde mellem EU og landene i det vestlige
Balkan inden for rammerne af den såkaldte Zagreb-proces, som blev indledt i november 2000 i Zagreb, kunne give en ny
impuls til disse landes yderligere tilnærmelse til Den Europæiske Union.
Samtlige ministre og Kommissionen understregede, at landene i det vestlige Balkan skal betragtes i et europæisk
perspektiv, da de er del af samme europæiske familie. De bifaldt de pågældende landes hidtidige tiltag i retning af Den
Europæiske Union, men fremhævede også, hvilke punkter der mangler at blive taget op og den indsats, der skal gøres i
den forbindelse.
Formandskabet anførte afslutningsvis, at døren til Den Europæiske Union står åben for landene i det vestlige Balkan som
medlemmer af EU, men understregede også, at dette på den anden side ikke er nogen automatisk proces, og at
forudsætningen for medlemskab er respekt for europæiske værdier og principper, overtagelse af gældende lovgivning og
opfyldelse af Københavns-kriterierne.
STATUS OVER DRØFTELSERNE I ANDRE RÅDSSAMMENSÆTNINGER
Rådet noterede sig formandskabets situationsrapport
(5593/03)
om, hvor langt man er nået med de vigtigste spørgsmål,
der i øjeblikket drøftes i Rådets andre sammensætninger.
Rapporten vedrører de rådssamlinger, der har fundet sted, siden der sidst blev udarbejdet en rapport. Den belyser navnlig
den enighed, der er opnået om flere vigtige spørgsmål, som følger op på mandater fra Det Europæiske Råd, eller som er
af særlig betydning for de pågældende politiske områder, nemlig afgørelserne om det fælles europæiske luftrum og om
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460879_0005.png
handel med kvoter for drivhusgasemissioner, forordningen om GMO'er, Dublin II-forordningen (fastsættelse af kriterier
og procedurer til afgørelse af, hvilken medlemsstat der er ansvarlig for behandlingen af en asylansøgning, der indgives af
en tredjelandsstatsborger) samt foranstaltninger efter Prestige's forlis.
Formanden gjorde navnlig opmærksom på den politiske enighed, der den 21. januar blev opnået i Rådet (økonomi og
finans) om beskatning af renteindtægter, hvilket baner vejen for formel godkendelse af skattepakken inden Det
Europæiske Råds forårsmøde.
Formandskabet skitserede endvidere sine planer for den umiddelbare fremtid og den praktiske opfølgning på en række
spørgsmål navnlig med hensyn til det videre arbejde med uløste asylspørgsmål (i forbindelse med grænsekontrol og
ulovlig indvandring) frem til Det Europæiske Råd i Thessaloniki i juni, samt arbejdet i retning af enighed om
Kommissionens forslag om at fremskynde indførelse af krav om dobbeltskrogs- eller tilsvarende design for
enkeltskrogede skibe.
Under dette punkt noterede Rådet sig endvidere visse medlemsstaters forslag om, at denne regelmæssige rapport skal
være mere fremadrettet, således at Rådet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) kan optræde mere effektivt
som koordinator i tråd med konklusionerne fra Det Europæiske Råd i Sevilla.
OPFØLGNING AF DET EUROPÆISKE RÅD I KØBENHAVN
Udnævnelse af medlemmerne af Kommissionen i 2004
Formandskabet meddelte Rådet, at konsultationerne med Europa-Parlamentet om retningslinjerne for udnævnelse af
medlemmerne af Europa-Kommissionen i 2004 er afsluttet med positivt resultat - inden for den tidsfrist, Det Europæiske
Råd i København fastlagde i december 2002 - og at en skrivelse med Rådets godkendte svar vil blive sendt til formanden
for Europa-Parlamentet (5625/03). De løsninger, der er udarbejdet under kontakterne med Europa-Parlamentet og efter
konsultationer med de kommende medlemsstaters myndigheder, tager hensyn til såvel kravene i traktaterne og visse
politiske nødvendigheder.
Med hensyn til udnævnelse af de 10 nye medlemmer af Kommissionen pr. 1. maj 2004, hvor EU udvides med 10 nye
medlemsstater, og tiltrædelsestraktaten træder i kraft, gav Rådet udtryk for, at det er rede til at meddele en liste over
kandidater til Europa-Parlamentet senest den 1. marts 2004. Med hensyn til udnævnelsen af ny Kommission for en
femårig periode fra 1. november 2004 til 31. oktober 2009 erklærer Rådet, at det er indforstået med at godkende
udnævnelsen af den nye formand for Kommissionen på Europa-Parlamentets møde i juli 2004. Rådet er desuden rede til
at meddele Europa-Parlamentet kandidaterne til de øvrige pladser som medlem af Kommissionen inden udgangen af
august 2004.
Eventuelt
Formanden fremhævede under dette punkt en række spørgsmål, som formandskabet agter at tage op i løbet af første
halvår 2003. De vedrører bl.a. de foranstaltninger, der skal træffes efter Prestige's forlis, og formandskabet fastslog, at
det vil gøre sit yderste for at gennemføre konklusionerne fra samlingen i Rådet (transport og miljø) i december 2002.
Formanden understregede desuden betydningen af at fortsætte arbejdet med et "Bredere Europa", stabiliserings- og
associeringsprocessen med landene i det vestlige Balkan, styrkelsen af forbindelserne med Rusland samt udbygningen af
forbindelser med Ukraine, Moldova og Belarus inden for "Initiativet vedrørende nye nabolande", samt med landene i det
sydlige Middelhavsområde.
UDVIDELSEN
Formandskabets arbejdsprogram
Rådet påhørte formandskabets præsentation af dets arbejdsprogram vedrørende udvidelsen
(5621/03),
samt et indlæg fra
kommissær Verheugen.
Udvidelsen er en af det græske formandskabs største prioriteter, og det vil gøre sit yderste for at nå de mål, der blev
formuleret af Det Europæiske Råd i København i december 2002. Der er først og fremmest tale om færdiggørelse af
tiltrædelsestraktaten, så den - efter udtalelse fra Kommissionen, samstemmende udtalelse fra Europa-Parlamentet og
vedtagelse i Rådet - kan undertegnes af medlemsstaternes og de tiltrædende landes stats- og regeringschefer den 16. april
2003 i Athen. Dernæst ønsker formandskabet at sikre, at de nye medlemsstater integreres smidigt i EU's
arbejdsstrukturer, navnlig ved at man anvender informations- og konsultationsproceduren og lader dem deltage på alle
niveauer som aktive observatører fra tidspunktet for undertegnelse af tiltrædelsestraktaten.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460879_0006.png
Formandskabet fastslog desuden, at det vil være særlig opmærksomt på, at de tiltrædende lande fortsætter og styrker
overvågningen af, at gældende EU-ret omsættes til national lovgivning, og at de tilsagn, der er givet under
forhandlingerne, opfyldes. I den forbindelse noterede Rådet sig, at Kommissionen regelmæssigt vil forelægge
overvågningsskemaer.
Med hensyn til Cypern gjorde formandskabet opmærksom på, at Det Europæiske Råd i København bekræftede, at det
stærkt går ind for et forenet Cyperns tiltrædelse. Det bifaldes derfor, at de to parter på Cypern har genoptaget
drøftelserne, og formandskabet støtter stærkt de to lederes tilsagn om at forsætte forhandlingerne med henblik på at nå
frem til en samlet løsning senest den 28. februar 2003.
I tråd med Det Europæiske Råds konklusioner fastslog formandskabet, at det i høj grad ønsker at fastholde momentum i
forhandlingerne med Bulgarien og Rumænien, og at det agter at gøre fremskridt med så mange forhandlingskapitler som
muligt, herunder de kapitler, der har finansielle følger.
For så vidt angår Tyrkiet erklærede formandskabet sig fast besluttet på energisk at støtte Tyrkiets tiltrædelsesstrategi
yderligere. Den tyrkiske regering vil dermed få tilskyndelse og støtte til sin erklærede reform- og
demokratiseringsproces. Formandskabet forventer at holde et møde med Tyrkiet i associeringsrådet til april.
I den forbindelse bifaldt Rådet desuden, at Kommissionen påtænker at forelægge reviderede tiltrædelsespartnerskaber for
Bulgarien, Rumænien og Tyrkiet til marts.
Endelig arbejder formandskabet på at skabe øget offentlig opbakning om udvidelsen og, mere generelt, større
bevågenhed omkring fordelene ved en udvidet Union.
Konsolidering af tiltrædelsestraktaten
Rådet noterede sig formandskabets planer for endelig udformning af teksten til tiltrædelsestraktaten samt
Kommissionens bemærkninger hertil. Rådet konstaterede med tilfredshed, at der indtil videre er gjort betragtelige
fremskridt med udkastene til tiltrædelsestraktaten, og påpegede atter, at det er vigtigt at overholde den tidsfrist, der er
opstillet af Det Europæiske Råd, for at sikre at tiltrædelsestraktaten undertegnes i tide. I den forbindelse fremhævede
Rådet nødvendigheden af at holde sig til resultaterne af tiltrædelsesforhandlingerne, som fuldt ud afspejles i udkastene til
traktattekster.
Rådet bad De Faste Repræsentanters Komité foretage det nødvendige i den forbindelse.
DET EUROPÆISKE RÅDS FORÅRSMØDE
Rådet påhørte kommissionsformand Prodis præsentation af Kommissionens sammenfattende rapport (5454/03), som er
udarbejdet med henblik på Det Europæiske Råds forårsmøde den 21. marts 2003. Under den efterfølgende debat fik
rapporten bred tilslutning fra medlemsstaterne, idet delegationerne især tilsluttede sig Kommissionens mål og prioriteter.
Nogle delegationer manede dog til forsigtighed med hensyn til sammenligneligheden af nationale indikatorer.
I den forbindelse noterede Rådet sig endvidere formandskabets køreplan
(5628/03),
som giver et overblik over det
forberedende arbejde, der skal udføres frem til Det Europæiske Råd.
Europa-Kommissionens rapport "At vælge at vokse: Viden, innovation og job i et sammenhængende samfund" blev
vedtaget den 14. januar 2003 med henblik på forberedelsen af Det Europæiske Råds forårsmøde den 21. marts 2003. Der
erindres om, at Det Europæiske Råd i Lissabon i marts 2000 introducerede Unionens strategi for økonomisk, social og
miljømæssig fornyelse for det kommende tiår og anmodede Det Europæiske Råd om at vurdere fremskridtene hvert år
under dets forårsmøde.
Kommissionen beskriver de hidtidige resultater i sin seneste sammenfattende report - ti år med det indre marked, fem år
med den europæiske beskæftigelsesstrategi og etårsdagen for euroens indførelse - som viser Unionens kapacitet til at
gennemføre ambitiøse mål til trods for de seneste måneders politiske usikkerhed og økonomiske afmatning. Den peger
imidlertid også på de områder, hvor der skal foretages strukturreformer, eller hvor strukturreformerne skal fortsættes.
Den lægger især vægt på, at beskæftigelsen og produktiviteten øges med henblik på at styrke Unionens vækstpotentiale.
Kommissionen understreger også betydningen af at udvikle viden, innovation og et dynamisk erhvervsliv, uden at den
sociale samhørighed og miljødimensionen tilsidesættes med henblik på en reel bæredygtig udvikling. Kommissionen
opfordrer kort sagt medlemsstaterne til at skabe betingelserne for større investeringer i viden og innovation samt til at
gennemføre og fremskynde de allerede vedtagne reformer. Den anmoder især Det Europæiske Råd om at sikre:
– at viden og innovation bliver fremmet
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460879_0007.png
– at der træffes endelige beslutninger om de resterende Lissabon-reformer
– samspil mellem Lissabon-strategien og den makroøkonomiske politik.
NICE-TRAKTATEN - ikrafttræden
Erklæring fra formanden for Rådet for Den Europæiske Union om Nice-traktatens ikrafttræden den 1. februar 2003:
"Nice-traktaten træder i kraft den 1. februar 2003. Det drejer sig om en ændringstraktat, der baner vejen for den mest
omfattende udvidelse af Den Europæiske Union nogen sinde ved at skabe det nødvendige institutionelle grundlag for at
kunne realisere gennemførelsen af dette strategiske mål af historisk betydning.
Traktaten bidrager til at styrke Unionens demokratiske karakter, samtidig med at den grundlæggende balance mellem
institutionerne og mellem medlemstaterne bevares, samt til at gøre beslutningsprocedurerne mere effektive.
Rent konkret fastsætter den stemmevægtningen i Rådet og fordelingen af antallet af repræsentanter i Europa-Parlamentet
i den udvidede Union og tager således først og fremmest sigte på at løse spørgsmål, som er en forudsætning for at kunne
gennemføre udvidelsen. Samtidig tilpasser den Kommissionens størrelse og styrker dens formands rolle i spørgsmål
angående Kommissionens interne funktion. Den indfører også en ordning for finansiering af europæiske politiske partier.
Desuden indfører traktaten en udvidet anvendelse af kvalificeret flertal i beslutningstagningen på de fleste områder, der
er omfattet af proceduren med fælles beslutningstagning, hvilket vil styrke Europa-Parlamentets rolle og den
demokratiske karakter af EU's funktionsmåde.
Et andet vigtigt aspekt for EU's institutionelle udvikling er den planlagte forenkling af reglerne vedrørende det
forstærkede samarbejde. På dette område sikres systemets åbne karakter, således at alle de medlemsstater, der ønsker det,
kan deltage i sådanne foranstaltninger.
Traktaten får også direkte følger for den europæiske borger. På det socialpolitiske område indføres der væsentlige
forbedringer, idet det udtrykkelig er fastsat, at EU skal træffe foranstaltninger til bekæmpelse
af social udstødelse. Af betydning er endvidere lettelsen af den europæiske borgers adgang til EU's retssystem og den
forenklede procedure for finansiel støtte til medlemsstater, der er udsat for naturkatastrofer.
Med ratifikationen af Nice-traktaten fuldføres de institutionelle ændringer, der er nødvendige for, at de nye
medlemsstater kan tiltræde. Den bredere og mere detaljerede drøftelse om Europas fremtid, der finder sted i Det
Europæiske Konvent, tager imidlertid sigte på en langsigtet og integreret opfyldelse af de behov, der opstår som følge af
udvidelsen, såvel på det institutionelle område som med hensyn til de politikker og midler, der er nødvendige for at
opfylde dem."
________________________