Europaudvalget 2002-03
EUU Alm.del Bilag 570
Offentligt
1460877_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 570)
indre marked
(Offentligt)
_____________________________________________
ERU, Alm. del - bilag 353 (Løbenr. 12676)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
5. februar 2003
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Økonomi- og Erhvervsministeriets grundnotat
vedrørende forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om investeringsservice og regulerede markeder
og om ændring af Rådets direktiv 85/611/EØF, Rådets direktiv 93/6/EØF samt Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2000/12/EF, KOM (2002) 625 endelig.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460877_0002.png
Økonomi- og Erhvervsministeriet
5.februar 2003
BØRS/FOIN
Eksp.nr.
/JD/MEH
Forslag til Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv om investeringsservice og
regulerede markeder og om ændring af
Rådets direktiv 85/611/EØF, Rådets
direktiv 93/6/EØF samt Europa-
Parlamentets
og
Rådets
direktiv
2000/12/EF (KOM(2002 625 endelig)
Resumé
Baggrund og indhold
Forslaget, der er fremsat den 19. november
2002 skal erstatte det nuværende direktiv om
Investeringsservice. Direktivforslaget indgår
som en del af den finansielle handlingsplan,
hvorefter direktivet skal være gennemført i
national lovgivning inden udgangen af 2005.
Baggrunden for direktivforslaget er et ønske
om
at
skabe
et
ensartet
højt
investorbeskyttelsesniveau inden for EU samt
lette og effektivisere handel med værdipapirer
på tværs af grænserne.
I forslaget lægges op til en yderligere
harmonisering af betingelserne for at opnå
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460877_0003.png
tilladelse
som
investeringsselskab
og
driftsvilkårene
for
investeringsselskaber.
Hensigten hermed er at skabe en effektiv
ramme for gensidig anerkendelse af tilladelser
til
at
udøve
virksomhed
som
investeringsselskab og dermed et effektivt
"europæisk pas".
Der indføres således nye særskilte regler om
håndtering af interessekonflikter mellem
investeringsselskabet og dettes kunder samt
regler der indfører yderligere harmonisering af
bestemmelserne om god forretningsskik for
investeringsselskaber.
For at sikre investorer den bedst mulige pris,
stilles krav om, at investeringsselskaber skal
sørge for at handler gennemføres til den bedst
opnåelige pris for investor. Som noget nyt
stilles krav om, at investeringsselskaber og
kunder eksplicit skal indgå aftale om
handelsformen forud for eksekveringen af den
aftalte handel.
Skal investorerne sikres den bedst mulige pris
er det vigtigt at markederne er gennemsigtige.
Kommissionen foreslår derfor, at alle priser,
der stilles (bud og udbud), samt priser for
gennemførte handler med aktier, skal
indberettes til det regulerede marked. Dette er
en begrænsning i forhold til de nugældende
regler, hvor denne indberetning skal ske i
forbindelse med handel med både obligationer
og aktier.
Endvidere stilles der en række økonomiske og
organisatoriske krav til regulerede markeder og markedsoperatører. Som noget nyt indføres der bl.a. en minimumskapital for
regulerede markeder og en vurdering af markedsoperatørernes egnethed og hæderlighed.
Endelig lægger forslaget op til en udvidelse af anvendelsesområdet i forhold til det gældende direktiv:
Investeringsrådgivning i form af personlige anbefalinger til kunder omfattes af direktivforslaget, hvilket medfører, at
investeringsrådgivere skal have tilladelse som investeringsselskab. Dette er en ændring i forhold til de gældende regler, hvor
der ikke er krav om, at investeringsrådgivere har tilladelse og er under tilsyn.
Finansielt analysearbejde omfattes som noget nyt af forslaget som en accessorisk tjenesteydelse. Dette vil medføre, at
finansielle virksomheder, der kombinerer analysearbejde med eksempelvis handler for kunder, vil blive omfattet af reglerne
om håndtering af interessekonflikter. Virksomheder, der udelukkende arbejder med finansielle analyser, vil ikke blive
omfattet af direktivet.
Der indføres regler for driften af handelsplatforme, der fremover vil blive regnet for en investeringsservice og derved opnå et
"europæisk pas". Hensigten hermed er at opnå en mere lige konkurrence med de allerede omfattede regulerede markeder
(Fondsbørser etc.).
Endelig vil tjenesteydelser med råvarederivater eksempelvis futures på elektricitet og kreditderivater blive omfattet af
direktivet.
Kommissionen anfører i forslaget at, der er hjemmel i artikel 47, stk. 2, i TEF. Der således tale om en fælles beslutningstagen
med Europa-Parlamentet.
Direktivet skal vedtages med kvalificeret flertal ifølge artikel 251 i TEF.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460877_0004.png
Direktivet indeholder en hjemmel til at gøre brug af gennemførelsesforanstaltninger på visse områder (artikel 59), jf. Rådets
beslutning 1999/468/EC, der blev vedtaget på Det Europæiske Råd i Stockholm. Det drejer sig f.eks. om tilpasning og
afklaring af definitioner og undtagelser, god forretningsskik og regler om indberetning af værdipapirer for at sikre, at de
anvendes på en ensartet måde og er forenelig med den tekniske udvikling på finansmarkederne.
Europa-Parlamentets holdning
Europa-parlamentet har endnu ikke afgivet udtalelse om forslaget.
Nærheds- og proportionalitets princippet
Kommissionen anfører, at skabelsen af et integreret finansielt marked, hvor investorer nyder effektiv beskyttelse, og hvor det
samlede markeds effektivitet og integritet er beskyttet, er mål, som kræver, at der indføres fælles reguleringsmæssige krav til
investeringsselskaber, uanset hvor i Fællesskabet disse har fået tilladelse, og til regulerede markeders og andre
handelssystemers funktion, således at det forhindres, at uigennemsigtighed eller forstyrrelser på ét marked undergraver hele
det europæiske finansielle systems effektivitet. Da disse mål bedre kan gennemføres på fællesskabsplan, kan Fællesskabet i
overensstemmelse med subsidiaritetsprincippet i henhold til traktatens artikel 5 vedtage bestemmelser herom. I
overensstemmelse med proportionalitetsprincippet i henhold til samme artikel går dette direktiv ikke længere end nødvendigt
for at nå disse mål.
Gældende dansk ret
Direktivforslagets område er reguleret i lov om værdipapirhandel m.v. og lov om fondsmæglerselskaber med tilhørende
bekendtgørelser.
Høring
Direktivforslaget har endnu ikke været i høring, men det påtænkes snarest at indlede en høringsprocedure.
Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser
Gennemførelsen af forslaget forventes at medføre ændringer i lov om værdipapirhandel m.v. samt lov om finansiel
virksomhed.
Det forventes ikke, at gennemførelsen vil have væsentlige statsfinansielle konsekvenser.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Det forventes, at forslaget vil styrke det indre marked for finansielle tjenesteydelser.