Europaudvalget 2002-03
EUU Alm.del Bilag 768
Offentligt
1460686_0001.png
PDF udgave (153 KB)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
20. marts 2003
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Beskæftigelsesmi-
nisteriets redegørelse for rådsmøde (beskæftigelse, sociale forhold, sundhed
og forbrugerbeskyttelse) den 6. marts 2003.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460686_0002.png
Folketingets Europaudvalg
Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg
Folketingets Socialudvalg
Rådsmøde (beskæftigelse, sociale forh old, sundhed og forbrugerbeskyttelse)
sag
Vores
den 6. marts 2003: Referat
7113-0041
Sammenfatning:
* Rådet nåede til enighed om bidrag til forårstopmødet vedr. den europæiske be-
skæftigelsesstrategi. Flere delegationer ønskede dog, at bekæmpelse af sort arbejde
blev inkluderet under de anførte prioriteter for den reviderede beskæftigelsesstrate-
gi, som foreslået af Kommissionen.* Punktet vedr. social beskyttelse gav ikke an-
ledning  til  megen  debat,  og  de  forelagte  rapporter  og  udtalelser  blev  vedtaget.  *
Afgørelsen om det sociale trepartstopmøde  blev vedtaget uden debat. Danmark og
UK fik optaget en erklæring til Rådsprotokollen, hvor man beklagede, at det ikke
var lykkedes at nå til enighed om et retsgrundlag for afgørelsen, som Rådets juridi-
ske   tjeneste   kunne   støtte.   *   Arbejdsprogrammer   for   Beskæftigelseskomiteen
(EMCO)  og  Komiteen  for  Social  Beskyttelse  (SPC)  blev  taget  til  efterretning.  *
Kommissionens meddelelser  om opfølgning  på  handlingsplanen  om mobilitet (fri
bevægelighed,  EURES,  europæ isk  sygesikringskort)  blev  taget  til  efterretning.  *
Vikardirektivet blev drøftet under frokosten. Den planlagte åbne debat blev aflyst.
Formanden  fremlagde  en  erklæring  vedr.   frokostdrøftelsen,  hvori  Coreper  blev
anmodet om at arbejde videre med direktivet med henblik på at nå til enighed på
det  kommende  Rådsmøde  i  juni.  *  Integrering  af  kønsaspektet    i  EU’s  politikker
vandt bred støtte. * Status for det europæiske handicapår gav ikke anledning til ind-
læg fra delegationerne. * Rådet tog formandskabets orientering om afholdte aktivi-
teter til efterretning.   
Referat:
1.
Forberedelse af Det Europæiske Råds forårsmøde
Kommissionen  præsenterede  årets  synteserapport  med  titlen:  ”Vælge  at  vokse  –
viden, innovation og job i et sammenhængende samfund”.  
a) Den europæiske beskæftigelsesstrategi
Der var tale om en åben debat med henblik på vedtagelse af et selvstændigt bidrag
til Det Europæiske Råds forårsmøde den 21. marts d.å.  
3
Kommissionen præsenterede sin meddelelse  om den fremtidige europæiske beskæf-
tigelsesstrategi.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460686_0003.png
Formanden  for  Beskæftigelseskomiteen  og  formanden  for  Komiteen  for  Social
Beskyttelse præsenterede de respektive udtalelser vedr. Kommissionens meddelelse.
Udtalelserne ville blive vedlagt som bilag til Rådets bidrag til Det Europæiske Råds
forårstopmøde.  
Flertallet  af  delegationerne  kunne  acceptere  det  foreliggende  udkast  til  Rådets  bi-
drag vedr. den europæiske beskæftigelsesstrategi. Flere delegationer  ønskede dog,
at man inkluderede sort arbejde under de anførte hovedprioriteter for en revideret
strategi, som foreslået af Kommissionen. Italien oplyste, at bekæmpelse af sort ar-
bejde ville blive en hovedprioritet under det kommende italienske formandskab.   
På baggrund af debatten konkluderede Kommissionen:
2.
At de overordnede mål for den reviderede beskæftigelsesstrategi - etable-
ring af forudsætningerne for fuld og bæ redygtig beskæftigelse, forbedring af
kvalitet og produktivitet i arbejdet samt fremme af social sammenhæng på
arbejdsmarkedet – var indbyrdes sammenhængende, hvorfor de gerne skulle
understøtte hinanden.   
3.
Der var enighed om følgende forhold vedr. indhold og form for en revi-
deret strategi: 1) Behovet for en helhedsorienteret strategi (som for eksem-
pel  dækkede  harmonisering  skatteforhold  inden  for  EU);  2)  strømlining  i
forhold til de brede økonomiske retningslinier; 3) behovet for forenkling og
resultatorientering samt  4) behov for dannelsen af brede partnerskaber og
inddragelse af alle relevante aktører i processen.  
4.
Kommissionen  havde  noteret  sig  divergerende  holdninger  om  følgende
forhold vedr. indhold og form for en revideret strategi: 1) Det nærmere be-
hov for yderligere kvantitative mål i forbindelse med en revideret strategi.
Kommissionen udviste forståelse for de fremførte indvendinger, men vur-
derede, at kvantitative redskaber var den eneste måde at afdække konkrete
resultater fremover; 2) Antallet af opstillede prioriteter. Kommissionen op-
lyste, at man forsøgte at opstille en enkelt politisk ramme, men at man sam-
tidig  måtte  forsøge  at  tage  højde  for  specifikke  problemer  i  enkelte  med-
lemsstater.  Det  var  således  indlysende, at  sort  arbejde  ville  blive  et  langt
større problem i det udvidede EU. 3) Inddragelsen af arbejdsmarkedets par-
ter. Kommissionen understregede, at de var op til de enkelte medlemsstater
at organisere arbejdsmarkedets parters inddragelse i processen.
5.
Endelig  noterede  Kommissionen,  at  der  var  opnået principiel tilslutning
til  etablering  af  en  uafhængig  task  force,  der  inden  forårstopmødet  2004
skulle  fremlægge  praktiske  idéer  til  at  fremme  beskæftigelsen  som  supple-
ment til den reviderede europæiske beskæftigelsesstrategi.  
4
Endelig blev Rådets og Kommissionens fællesrapport om beskæftigelsen 2003 ved-
taget uden bemærkninger. Formanden oplyste, at Rådets bidrag til Det Europæiske
Råd  vedr.  beskæftigelsesstrategien  ville  indgå  som  en  del  af  fællesrapporten,  som
også skulle forelægges Det Europæiske Råd.  
b)
Social beskyttelse
Formanden for SPC gav udtryk for, at et flertal i gruppen ønskede at fortsætte den
brede samarbejdsform. Vedrørende strømlining havde man noteret sig, at der var
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460686_0004.png
forskellige holdninger blandt medlemsstaterne.
Kommissionen var af den opfattelse, at rapporten var en opfølgning af beslutnin-
gerne  fra  Lissabon og  ville  være et stærkt si gnal om viljen til modernisering, hvis
den blev vedtaget.
Arbejdet med indikatorer på pensionsområdet var overordentligt vigtigt. Den stati-
stik, som hviler på Husholdningspanelets oplysninger, er det bedste man har, selv-
om flere lande ikke var tilfredse med dette grundlag, har man for tiden ikke et mate-
riale, der er bedre.  
Vedrørende strømlining ville Kommissionen relativt snart komme med en rapport.
Formanden konkluderede, at rapporterne kunne vedtages med henblik på videregi-
velse til ECOFIN, som holdt møde den 7. marts, og herefter til forårstopmødet.
2.
Forslag til Rådets afgørelse om et socialt trepartstopmøde om vækst
og beskæftigelse
Forslaget  blev  vedtaget  uden  debat.  Danmark  og  UK  fremlagde  en  erklæring  til
mødeprotokollen, hvor man beklagede, at Rådets juridiske tjeneste ikke havde kun-
net  godkende  retsgrundlaget,  og  hvor  man  motiverede  sin  tilslutning  til  forslaget
med politiske hensyn. Samtidig understregedes det, at der hermed ikke skulle skabes
en præcedens for anvendelse af artikel 202 som retsgrundlag for yderligere afgørel-
ser om nedsættelse af udvalg.
3.
Beskæftigelsesudvalgets arbejdsprogram, 2003
Rådet tog Beskæftigelsesudvalgets arbejdsprogram for 2003 til efterretning.
4.
Arbejdsprogram for Komiteen for Social Beskyttelse, 2003
Arbejdsprogrammet for Komiteen for Social Beskyttelse 2003 blev vedtaget uden
bemærkninger.
5.
Opfølgning af handlingsplan vedr. kvalifikationer og mobilitet
a) Kommissionens meddelelse om indførelse af et europæiske sygesik-
ringskort; b) EURES-nettet: Charter og retsgrundlag; c) Kommissio-
nens meddelelse ”Arbejdstagernes frie bevægelighed – vejen til fuld
udnyttelse af fordele og muligheder
Rådet noterede sig Kommissionens meddelelser.
6.
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om vikaransattes
arbejdsforhold
5
Der var lagt op til en uformel drøftelse under ministrenes  frokost efterfulgt af en
åben debat under selve samlingen. Under frokosten gav flere medlemslande tilsyne-
ladende udtryk for, at man på det foreliggende grundlag ikke fandt det formålstjen-
ligt med en åben debat. I det lys valgte formandskabet at aflyse debatten i Rådet. I
selve fremlagde formandskabet en erklæring i Rådet med følgende ordlyd:
”Ministers and the Commissioner Diamantopoulou had an extensive discussion of the proposed
directive on temporary agency work during lunch (discussion lasting for more then two hours).
There was general recognition of the importance of the issue and broad agreement of the need for a
directive. The area of agreement includes, amongst other:
6.
The importance of the development of temporary agency work in the context of
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460686_0005.png
7.
8.
the diversification of work patterns;
the need to combine flexibility of labour markets with security for workers (in-
cluding through minimum rights);
the importance of addressing this issue is increased in the perspective of
enlargement.
The discussion clearly brought out the existing differences as between member states concerning
legislation, the degree of regulation, the role of the social partners as well as the relative importance
and characteristics of temporary agency work in member states. In this context, the very frank
discussion also clarified the well-known and still important differences in view on specific aspects of
the directive:
9.
10.
The way to address and implement the principle of equal treatment;
the appropriateness of removing obstacles to the development of temporary
agency work.
The Ministers and the Commissioner agreed on the approach to be followed with a view to overcom-
ing the difficulties and reaching a political agreement in June (which will then be subject of a public
debate). In particular they identified a balanced political compromise will have to be worked out on
the following three articles in the Directive:
11.
12.
13.
Article 1(3) about how to address the need for a specific derogation with a
view to fostering the insertion of unemployed into the labour market:
Article 4 about reviewing and possibly removing restrictions to temporary
agency work; and
Article 5(4) about the principle and length of the qualifying period for im-
plementing the principle of equal treatment.
In this context constructive suggestions were made about various ways of facilitating acceptance of
the directive through, for instance, phasing in and/or other evolutive arrangements.
COREPER is now charged to pursue the work and prepare a compromise with a view to coming
to a political agreement on a common position in June.”
7. Kønsmainstreaming
Formanden gav udtryk for, at man ønskede politisk tilslutning på højt plan, og der-
for ønskede forelæggelse fo r Det Europæiske Råd.
6
Kommissionen var af den opfattelse, at kønsmainstreaming havde vist sig effektiv,
men at metoden nok kunne udnyttes bedre, hvis der årligt blev udarbejdet en rap-
port til fremlæggelse på forårstopmøderne.  
Under den efterfølgende debat støttede delegationerne Kommissionens forslag.  
8.
a) Status for gennemførelsen af handicapåret 2003,
b) Gennemførelse af Artikel 13 direktiverne
Kommissionen fremlagde situationen, idet man gav udtryk for, at det handlede om
bevidstgørelse    af  rettigheder  for  handicappede.  Kommissionen  havde  herudover
støttet arbejdet med udarbejdelsen af et internationalt instrument i FN-regi.
For  så  vidt  angik  gennemførelsen  af  de  to  artikel  13-direktiver  2000/43/EF  og
2000/78/EF, var Kommissionen af den opfattelse, at det gik noget langsomt i flere
medlemsstater, og  man opfordrede til at  bruge handicapåret til at gøre noget ved
dette.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460686_0006.png
9.
a)
Oplysninger om formandskabets aktiviteter:
Uformelt møde mellem beskæftigels es- og socialministrene den 23.-24.
januar 2003 i Nafplio
a) Lancering af det europæiske handicapår 2003 den 26. januar
2003 i Athen
Konference om arbejdets fremtid og de væsentlige udfordringer for
den europæiske beskæftigelsesstra tegi den 13.-14. februar i Athen
Rådet tog formandskabets orientering om afholdte aktiviteter til efterretning.   
.
c)