Europaudvalget 2002-03
EUU Alm.del Bilag 790
Offentligt
1460665_0001.png
PDF udgave (246 KB)
Finansudvalget
Folketinget
Christiansborg
Finansministeren
Finansministeriet
Christiansborg Slotsplads 1
DK-1218 København K
Tlf. (+45) 33 92 33 33
Fax (+45) 33 32 80 30
E-post [email protected]
Vedlagt fremsendes i 60 eksemplarer svar på Finansudvalgets spørgsmål
nr. 17, 18, 19 20 og 21 af 26. februar 2003 (§ 7 – bilag 86).
Besvarelsen er tillige oversendt elektronisk.
Med venlig hilsen
Thor Pedersen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460665_0002.png
17. marts 2003
Besvarelse af Finansudvalgets spørgsmål nr. 17-21 til
åbent samråd onsdag den 26. 2 2003 (§ 7 - bilag 86).
Spørgsmål:
17. Finansudvalget anmoder om ministerens talepapirer, baggrundsnotater og øvrige
håndakter vedrørende samråd d.d. om
-
-
regeringens økonomiske politik frem til 2010, jf. §7 – bilag 74, 77 og 81,
samt
EU’s budget, jf. §7 – bilag 80.
18. Ministeren bedes oversende en oversigt over éngangsindtægter på finanslov og til-
lægsbevillingslov for årene 1998-2003.
19. Finansministeren bedes fremsende en oversigt over antallet af overførselsind-
komstmodtagere for årene 1982-2002 opdelt på typer af modtagere.
20. Der ønskes en opstilling over prognoser for årene 2003-2010 over antal overfør-
selsindkomstmodtagere opdelt som under spørgsmål nr. 19.
21. Vil ministeren sikre, at oversigter over overførselsindkomstmodtagere og prognoser
herfor, jf. spørgsmål nr. 19 og 20, fremover optrykkes som bilag i Økonomisk
Redegørelse eller i Finansredegørelsen?
Svar:
Ad. 17.
Vedlagt  i  bilag  1-10  er  de  anmodede  talepapirer,  baggrundsnotater  og
håndakter.
Ad. 18.
Den  seneste  opgørelse  af  engangsforhold  mv.  i  tilknytning  til  statens
DAU-saldo  fremgår  af  bilag  1  i  ”Budgetoversigt  4”,  december  2002  (Fi-
nansministeriet). Bilaget, der dækker perioden 1997-2003, er vedlagt dette
svar (bilag 11). Der henvises endvidere til nedenstående figur ligeledes fra
”Budgetoversigt  4”,  som  viser  DAU-saldoen  med  og  uden  engangsfor-
hold.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460665_0003.png
Figur 1. DAU-saldoen med og uden engangsforhold mv., 1997-2003
Mia.kr.
40
Mia.kr.
40
30
30
20
20
10
10
0
0
-10
-10
-20
97
98
99
00
01
02
DAU-saldo
03
-20
DAU-saldo ekskl. engangsforhold mv.
Ad. 19.
Vedlagt i bilag 12 er de anmodede tabeller.
Ad. 20.
Vedlagt i bilag 13 er de anmodede tabeller.
Ad. 21.
Der vil så vidt muligt fremover optrykkes bilag i såvel
Økonomisk Redegø-
relse
som
Finansredegørelsen
over overførselsindkomstmodtagere og progno-
ser herfor.
Bilagsliste
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460665_0004.png
Bilag 1:   Besvarelse af Finansudvalgets spørgsmål nr. D af 6. februar 2003 (§7 -
bilag 74) til åbent samråd onsdag den 26-2-2003.
Bilag 2:   Besvarelse  af  Finansudvalgets  spørgsmål  E  af  7.  februar  2003  (§7  -
bilag 77) til åbents samråd onsdag den 26-2-2003.
Bilag 3:   Besvarelse af Finansudvalgets spørgsmål H (§7 - bilag 81) af 19. febru-
ar 2003 til åbent samråd onsdag den 26-2-2003.
Bilag 4:   Talepunkter til FM om konjunkturerne og beskæftigelsen.
Bilag 5:   Statens gæld og ØMU-gælden, ultimo 2002.
Bilag 6:   Talepunkt til spørgsmål F ved samråd i Finansudvalget den 26-2- 2003
(EU's budget).
Bilag 7:   Talepunkt til spørgsmål G ved samråd i Finansudvalget den 26-2-2003
om EU's budget.
Bilag 8:   Håndakt til brug for samråd i Finansudvalget den 26-2-2003 om EU's
budget.
Bilag 9:   Baggrundsnotat  til  brug  for  samråd  i  Finansudvalget  den  26-2-2003.
Samrådsspørgsmål  G  vedr.  Revisionsrettens  årsberetning  samt  rege-
ringsinitiativer til en styrket kontrol med EU-midlerne.
Bilag 10: Faktablad 2000-2002.
Bilag 11: Engangsforbedringer og ekstraordinære forhold, 1997-2003.
Bilag 12: Tabel   vedr.   antallet   overførselsindkomstmodtagere   1982-2004,   som
lagt til grund for
Økonomisk Redegørelse, december 2002 
.
Bilag 13: Tabel   vedr.   antallet   overførselsindkomstmodtagere   1982-2010,   som
lagt til grund for
Finansredegørelse 2002
.
Bilag 1.
24. februar 2003
Besvarelse af Finansudvalget spørgsmål nr. D af 6.
februar 2003 (§ 7 - bilag 74) til åbent samråd onsdag den
26. 2. 2003.
Spørgsmål:
D. Finansministeren bedes i et kommende samråd vurdere i hvilket omfang Regerin-
gen overholder de oprindelige målsætninger i fremskrivningen af dansk økonomi frem
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460665_0005.png
til 2010.
Svar:
Regeringens hensigt er at målsætninger omkring skat og service skal real-
iseres  inden  for  en  finanspolitisk  holdbar  ramme  og  at  gældsnedbringel-
sen skal foregå med samme styrke som hidtil planlagt. Derfor sigtes fort-
sat efter at skabe grundlag for den nødvendige stigning i beskæftigelsen.  
Det  er  på  den  baggrund  meget  tilfredsstillende  at  de  offentlige  finanser
udvikler sig som ventet.  
Der  har  samtidig  været  omfattende  di skussion  af  beskæftigelsesudvik-
lingen  siden  2000.  Ifølge  de  seneste,  foreløbige,  statistiske  opgørelser  er
beskæftigelse  og  arbejdsudbud  faldet  i  2001  (med  henholdsvis  4.000  og
9.000  personer)  og  i  2002  (begge  med  21.000  personer),  mens  der  var
forudsat en stigning i 2010-planen.  
Til  gengæld  har  det  statistiske  udgang spunkt  vist  sig  at  være  højere.  I
2000  er  niveauet  for  beskæftigelsen  og  arbejdsstyrken  oprevideret  med
henholdsvis 27.000 og 20.000 personer.  Derfor er niveauet for beskæfti-
gelse  og  arbejdsstyrke  i  2002  ikke  langt  fra  vores  skøn,  på  trods  af  det
registrerede fald siden 2000.  
Særligt de sidste kvartaler i 2002 vise r oplysningerne for beskæftigelsen –
som   bygger   på   indbetalingerne   til   ATP   –   betydelige   fald.  Det  er  en
strømpil i uønsket retning, men størrelsesordenen skal indtil videre tolkes
forsigtigt  bl.a.  fordi  ATP  oplysningerne  ofte  viser  betydelige  udsving  i
enkeltkvartaler, som ikke afspejler den reelle underliggende tendens.  
Desuden  er  ATP-oplysningerne  et  mål  for  fuldtidsbeskæftigelsen.  Om-
fanget  af  deltidsarbejde  kan  være   steget,  og  det  opgjorte  fald  i  ATP-
beskæftigelsen er derfor ikke nødvendigvis udtryk for et tilsvarende fald i
antallet af beskæftigede personer.  
Det  uventede  fald  i  beskæftigelsen  –  både  siden  2000  og  i  sidste  halvår
2002  –  kan  ikke  umiddelbart  forklares  af  mertiltilgang  til  førtidig  til-
bagetrækning.  
Antallet  af  efterlønsmodtagere  er  godt  nok  steget  med  knap  12.000  per-
soner i 2002, men det svarer stort set til det, som ligger til grund for de
mellemfristede  opgørelser  af  arbejdsstyrke  og  beskæftigelse.  Stigningen  i
nettotilgangen til efterløn skal samtidig ses i sammenhæng med, at antallet
af 60-66 årige er steget i nogenlunde samme omfang.  
Det opgjorte fald i beskæftigelsen har også kun i meget begrænset omfang
vist  sig  i  større  ledighed.  I  gennemsnit  var  ledigheden  i  2002  således  ca.
5.000 personer
lavere
end i 2000. Ledigheden er heller ikke større end fo-
rudsat  i  den  oprindelige  2010-plan,  hvilket  skal  ses  i  lyset  af  lidt  større
fald fra 2000 til 2001 end oprindeligt skønnet.  
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460665_0006.png
De  foreløbige  vurderinger  tyder  ikke  på,  at  de  offentlige  finanser  til  og
med 2002 har udviklet sig svagere end forudsat, på trods af det opgjorte
fald i beskæftigelsen, snarere tværtimod.  
De seneste nationalregnskabstal for de offentlige finanser i 2001 viser således et
overskud på 2,8 pct. af BNP, hvilket stort set svarer til det forudsatte i decem-
bervurderingen. De tilgængelige oplysninger for 2002 peger på, at der heller ikke
for dette år er behov for en nedjustering af overskuddet på de offentlige finan-
ser. De løbende indbetalinger af skatter og afgifter frem til december 2002 har
fx været lidt større end det forudsatte i december, på trods af det opgjorte fald i
beskæftigelsen.   
Samtidig viser Nationalbankens opgørelse, at statsgælden ved udgangen af 2002
var lavere end ventet. De nye gældstal  giver anledning til, at skønnet for ØMU-
gælden ved udgangen af 2002 foreløbigt  nedjusteres med ca. 4 mia. kr. i forhold
til skønnet i december.  
De  offentlige finanser synes at følge sporet, og derfor må det forventes,
at   gældsnedbringelsen vil kunne fortsætte i uændret tempo.
Det  er  et  klart  mål  at  nå  et  højere  niveau  for  beskæftigelsen  i  2010.
Udgangspunktet  herfor  er  ikke  afgørende  påvirket  af  det  opgjorte  fald  i
beskæftigelsen siden 2000, fordi niveauet for beskæftigelsen som nævnt er
oprevideret  i  historiske  år  og  derfor er  større end  vi hidtil  har troet.  De
nye  opgørelser  for  2002,  peger  således  på  at  beskæftigelsen  i  niveau  er
omkring ca. 5.000 mindre end forudsat i den seneste Finansredegørelse.
Bilag 2.
4. marts 2003
Besvarelse af Finansudvalget spørgsmål E af 7. februar 2003 (§
7 - bilag 77) til åbent samråd onsdag den 26. 2. 2003.
Spørgsmål:
E. I Finansredegørelsen, november 2002, fremgår det, at skatten på arbejdsindkomst
kan reduceres med �½ procent af BNP frem mod 2010, hvis måltallet for realvæksten
i den offentlige forbrug reduceres fra ¾ pr ocent af BNP til en �½ procent af BNP i
realvækst i perioden 2006-2010. I forbindelse med præsentationen af budgetredegørel-
sen den 4. februar 2003 er finansministeren citeret for, at regeringen har ændret
politik – jf. f.eks. vedlagte telegram af 4. februar 2003 fra Reuter Finans. Kan fi-
nansministeren bekræfte, at regeringen har besluttet at reducere måltallet for realvæk-
sten i det offentlige forbrug i perioden 2006-2010 fra ¾ procent til en �½ procent?
Svar:
I   Finansredegørelsen   2002   har   vi   vist   hvilke   krav   der   stilles   til   ar-
bejdsmarkedet for at skabe plads til mulige forbedringer omkring skat og
service inden for en holdbar ramme.  
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460665_0007.png
Redegørelsen  indeholder  to  forskellige  forløb  for  realvæksten  i  det  of-
fentlige  forbrug  i  årene  2006-2010.  I  det  ene  forløb  udgør  realvæksten
årligt �½ pct. – på linje med den op rindelige DK2010-fremskrivning. I det
andet forløb udgør realvæksten årligt knap ¾ pct. i lyset af, at den seneste
befolkningsprognose fra 2002 indeholder en opjustering af det demograf-
iske træk på den offentlige service frem til 2005.     
Det  kan  bekræftes  at  regeringen  fastholder  den  hidtidige  målsætning  om
en realvækst i det offentlige forbrug på �½ pct. pr. år fra 2006-2010. Det
vil fortsat indebære, at ressourcerne  til offentlig service vil vokse lidt hur-
tigere end det demografiske træk på den offentlige service.
I  Økonomisk
 Redegørelse  ,
der offentliggøres i maj, fremlægges en opdateret
2010-fremskrivning.            
Bilag 3.
24. marts 2003
Besvarelse af Finansudvalgets spørgsmål H (§ 7 - bilag 81) af
19. februar 2003 til åbent samråd onsdag den 26. 2 2003.
Spørgsmål
:
H. Hvilke initiativer påtænker Regeringen for at imødegå den stigende ledighed og
dermed sikre, at beskæftigelsesudviklingen er i overensstemmelse med 2010-
målsætningen
Svar:
Ledigheden  er  –  efter  at  have  været  st abilt  lav  i  nogle  år  i  træk  –  steget
lidt   stærkere   (med   6.000   personer)   fra   september   til   oktober   2002.   I
resten af 2002 har ledigheden imidlertid været stort set uændret. Niveauet
for ledigheden er dermed lidt mindre (800 pers.) end forventet i december
redegørelsen  (skøn:  146.000  pers.).  Ledigheden  ligger  fortsat  tæt  på  det
laveste niveau i 25 år.  
Billedet    bekræftes    af    Danmarks    Stat istiks    Arbejdskraftundersøgelser
(AKU)
1
,  som  bl.a.  opgør  hvor  mange  mennesker  der  ikke  har  arbejde,
som   søger   et  job   og  som   reelt   står  til  rådighed  for  arbejdsmarkedet.
Denne opgørelse af ledigheden (den såkaldte AKU ledighed) viser et stort
set   stabilt   niveau   gennem   2002,   og   at   ledigheden   for   hele   2002   (på
135.000 personer) stort set er på samme niveau som i 2000.  
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460665_0008.png
Da lønstigningerne fortsat ligger i den høje ende (ca. 4,3 pct. i 4. kvartal
2002) også sammenlignet med udlandet (ca. 2,5 pct. i 3. kvartal 2002) er
betingelserne  for  en  finanspolitisk  kickstart  som  i  1993  ikke  til  stede.
Dengang var ledigheden mere end dobbelt så stor som i dag (349.000 per-
soner), mens lønstigningerne var svage.  
Samtidig skal udsigterne for ledighed og beskæftigelse bl.a. ses i sammen-
hæng  med  et  meget  lavt  renteniveau,   som  vil  bidrage  til  at  understøtte
efterspørgslen.  
Regeringens    strategi    er    derfor    fortsat    at    gennemføre    strukturelle
forbedringer,  som  varigt  kan  styrke  beskæftigelsen  og  understøtte  2010-
planen.  Med  udspillet  ”Flere  i  arbejde”  fra  efteråret  2002  blev  taget  et
første vigtigt skridt. En nedsættelse af skatten på arbejdsindkomst vil give
yderligere bidrag.
AKU-opgørelsen   er   en   stikprøvebaseret   spørgeskemaundersøgelse,   der   omfatter
15.000 personer hvert kvartal. Der er derfor stikprøveusikkerhed forbundet med opgø-
relsen.   
1
Arbejdet  med  at  øge  beskæftigelse  og  arbejdsudbud er  mangeårigt  og vil
fortsætte skridt for skridt igennem de kommende 8 år. Kommende initia-
tiver vil bl.a. sigte på at styrke integrationen af indvandrere, forbedre inci-
tamentet til at blive længere på arbejdsmarkedet og sikre en hurtigere vej
for unge igennem uddannelsessystemet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460665_0009.png
Bilag 4.
25. februar 2003
Talepunkter til FM om konjunkturerne og beskæftigelsen
·
Det internationale konjunkturbillede tegner sig aktuelt lidt svagere,
end vi tidligere regnede med. Det påvirker dansk økonomi gennem
en mere afdæmpet eksport, men også gennem lavere renter. Noget
som mange husholdninger allerede har nydt godt af blandt andet i
form af billigere flekslån.
Mange har hæftet sig ved de nye tal som tyder på, at den danske
beskæftigelse er faldet med 30.-35.000 personer igennem 2002.
Ledigheden er imidlertid kun steget med ca. 10.000 personer.
Udviklingen betyder, at pressetpå arbejdsmarkedet er taget noget
af, men det aktuelle niveau for ledigheden (på ca. 150.000 per-
soner) er ikke højere end dét, der var regnet med i Danmark –
2010, og de danske lønstigninger er fortsat højere end i udlandet.
Der er således ikke meget der tyder på, at situationen på ar-
bejdsmarkedet er væsentligt anderl edes end dét, der blev lagt til
grund i mellemfristede strategi.
Selvom arbejdsstyrken faldt sidste år, har tilgangen til de mere
permanente tilbagetræ kningsordninger såsom efterløn og før-
tidspension ikke været større en d forventet. Udviklingen i arbe-
jdsstyrken kan således være mere konjunkturbetinget, eller op-
gørelsen kan være påvirket af et større omfang af deltidsbeskæfti-
gelse.
Med faldende beskæftigelse skulle man tro, at de offentlige finan-
ser udviklede svagere end tidligere skønnet, men gælden er som
·
·
·
·
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460665_0010.png
forventet, og skatteindtægterne synes at være lidt større end ven-
tet.
·
Da de offentlige finanser underliggende har det godt, kan de cen-
trale elementer med gældsnedbringelse osv. alligevel fastholdes,
selv om den samlede stigning i beskæftigelsen fra 2000 til 2010
bliver mindre end forudsat. Det der er afgørende for de offentlige
finanser i det mellemfristede forløb, er, hvorledes beskæftigelsen
udvikler sig i fra nu og frem til 2010.
·
Med hensyn til de aktuelle konjunkturer følger regeringen natur-
ligvis situationen nøje, men det kommer ikke på tale at bruge fi-
nanspolitikken til at fine-tune den økonomiske udvikling.
Danske Bank har i dag udsendt ny prognose for dansk økonomi,
hvori de taler om en moderat positiv udvikling med tiltagende
vækst igennem 2003. De forudser -  ligesom regeringen - en yder-
ligere stigning i ledigheden frem til sommeren, hvorefter den igen
vil falde til under 150.000 personer i 2004. [Danske Bank regner i
2003 med 0-vækst i vareeksporten og  en BNP-vækst på 1,1 pct.,
mens regeringens seneste skøn er en vækst i vareeksporten på 4,5
pct. og i BNP på 1,8 pct. På trods af den mindre BNP-vækst
regner Danske Bank med en lidt bedre offentlig saldo i 2003 end
regeringen, og betalingsbalancen ventes kun forringet med et par
mia. kr. sammenlignet med 2002.]
·
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460665_0011.png
Bilag 5.
25. februar 2003
7 JGC/CBR
Statens gæld og ØMU-gælden, ultimo 2002
Nationalbanken har pr. 23. januar offentliggjort tal for statsgælden ultimo
2002.  Den  samlede  statsgæld  andrager   ultimo  2002  520,6  mia.kr,  hvilket
svarer til 38,1 pct. af BNP (med korrektion for seneste Nationalregnskab-
stal  på  BNP).  Korrigeret  for  genudlån  er  den  samlede  statsgæld  508,1
mia.kr. hvilket kun er en beskeden stigning i forhold til 2001,
jf. tabel 1
.
Tabel 1: Statens gæld 2001-2003
Nominel statsgæld ultimo året, mia.kr., årets priser
2001
BO4
2002
630,3
83,8
-43,9
BO4
2003
627,5
83,9
-30,0
Faktisk
2002
624,9
83,7
-46,7
-141,4
529,8
12,5
517,3
542,5
25,3
517,2
520,6
12,5
508,1
38,1
533,5
25,3
508,2
Nyt skøn
2003
619,6
83,7
-30,0
Indenlandsk gæld
Udenlandsk gæld
Nettogæld til Nationalbanken
Værdi af Den Sociale Pensionsfonds obligationsbehold-
ning
Samlet statsgæld
Udestående genudlån
Samlet statsgæld korrigeret for genudlån
611,0
83,8
-40,2
-141,1
513,5
5,8
507,7
38,8
Kilde: Danmarks Nationalbank og egne beregninger
I forhold til Budgetoversigt dec. 2002 (BO4) er gælden lavere end forven-
tet. Baggrunden for dette skal findes i enten højere DAU-saldo eller æn-
drede beholdningsbevægelser. Med ud gangspunkt i de sædvanlige afvigel-
ser  mellem  Budgetoversigt  dec.  og regnskabstal  for beholdningsbevægel-
ser  forventes  det,  at  en  betydelig  effekt  stammer  fra  forbedret  DAU-
saldo.  Den  præcise  fordeling  er  vanskelig  at  opgøre  før  statsregnskabet
foreligger.
Ud  fra  de  nye  stocktal  for  2002  og  likviditetsflowet  (nettokassesaldoen)
ifølge FL03 kan statsgælden ulti mo 2003 skønnes til 533,5 mia.kr.
Baseret  på  de  seneste  tal  for  statens  gæld  og  indikationer  for  ATPs  be-
holdning af statsobligationer kan endvidere foretages nye
skøn
for ØMU-
gælden ultimo 2002 (og 2003),  
jf.  tabel  2
. Det nye skøn for 2002 er ca. 4
mia.kr.  lavere  end  skønnet  i  forbindelse  med  Økonomisk  Redegørelse,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460665_0012.png
december.  Det  bemærkes,  at  der  for  kommunernes  er  tale  om  skøn  –
holdning  af  statsobligationers  vedkommende  fortsat  gæld  og  ATPs  be-
også  for  2002.  Endelige tal vil blive opgjort af Danmarks Statistik inden
for 1-2 dage.
Tabel 2: ØMU-gælden 2001-2003
Nominel ØMU-gæld ultimo året, mia.kr., årets priser
2001
ØR
dec.
2002
630,3
83,8
ØR
dec.
2003
627,5
83,9
Nyt skøn
2002
624,9
83,7
-113,1
37,7
Nyt skøn
2003
619,6
83,7
Indenlandsk gæld
Udenlandsk gæld
Værdi af Den Sociale Pensionsfonds statsobligationsbe-
holdning
Kommunernes gæld (netto for beholdning af statsobligati-
oner)
ATPs beholdning af statsobligationer
Samlet ØMU-gæld
Udestående genudlån
Samlet ØMU-gæld korrigeret for genudlån
611,0
83,8
-109,5
37,7
-21,7
601,4
5,8
595,6
45,4
-26,0
614,0
12,5
601,5
-31,5
606,0
25,3
580,7
-23,0
610,2
12,5
597,7
44,7
-28,5
599,6
25,3
574,3
Fra  2002  til  2003  ventes  et  fald  på  omkring  10  mia.kr.  i  ØMU-gælden.
Det skyldes blandt andet forslaget om én afregningskonto, der sigter mod
bedre  likviditetsstyring  i  staten  og  indebærer  en  nedbringelse  af  statens
indenlandske obligationsgæld via en nedbringelse af statens indestående i
Nationalbanken.  Det  påvirker  den  opgjorte  ØMU-gæld,  men  ikke  den
opgjorte statsgæld.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460665_0013.png
Bilag 6.
25. februar 2003
F7 JBV/GGI
Talepunkt til spørgsmål F
ved samråd i Finansudvalget den 26. februar 2003 (EU's
budget)
F. Der ønskes en redegørelse for EU's budgetprocedure og herunder for, hvorledes det søges
sikret, at det vedtagne budget ikke overskrides, samt at midlerne anvendes så effek-
tivt som muligt og til de bevilgede formål. I redegørelsen skal indgå en sammenlig-
ning med tilsvarende danske regler og procedurer.
Den årlige budgetprocedure i EU
Normalt fremlægger Kommissionen sit budgetforslag i maj. Heref-
ter gennemfører Rådet og Parlamentet to behandlinger hver (så-
kaldte læsninger) afsluttende me d Parlamentets anden behandling i
december. (under det danske formandskab fandt Rådets to læsnin-
ger sted den 19. juli og 25. november).
Både Rådet og Parlamentet behandler hele budgettet. Imidlertid er budget-
tet delt op således, at Rådet har det afgørende ord for såkaldte obligatori-
ske udgifter, mens Parlamentet har det afgørende ord for ikke-
obligatoriske udgifter. Obligatoriske udgifter kan nærmest sammenlignes
med lovbundne udgifter (er defineret som udgifter, som budgetmyndigheder-
ne er forpligtet til at optage på budgettet i henhold til traktaten eller rets-
akter udstedt i henhold til denne). Dette gælder især landbrugsbevillinger
til landmænd, internationale fiskeriaftaler, bidrag til internationale orga-
nisationer, pensioner for EU's ansatte mv. – i alt knap 50 pct. af budget-
tet.
I forbindelse med Rådets 1. og 2. læsning afholdes samråd mellem Rådet
og Parlamentet, hvor man forsøger at opnå enighed om de centrale punkter
i budgettet. Det lykkedes under det danske formandskab at indgå en afta-
le med Parlamentet, ligesom det har været tilfældet de seneste år.
Den overordnede budgetstyring
Styringen af den overordnede udvikling i EU's udgifter er siden
1988  primært  sket  på  basis  af  de  såkaldte
finansielle  perspektiver
.
Disse  udgør  udgiftslofter  for  EU's  udgifter  på  8  forskellige
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460665_0014.png
udgiftsområder. Senest blev lofterne for 2000-2006 fastlagt ved
den  såkaldte  Dagsorden  2000-aftale  indgået  på  regeringschef-
niveau  i  Berlin  i  1999.  Denne  er  efterfølgende  tiltrådt  af  både
Parlamentet og Kommissionen ved en aftale mellem institution-
erne.  
De finansielle perspektiver er overordnede grænser, der ikke må overskri-
des, dvs. et styringsinstrument for budgetmyndigheden (Rådet og parla-
mentet).
Generelt er de finansielle perspektiver et effektivt instrument. I
den 15-årsperiode, der gik forud for de finansielle perspektiver
(altså 1973-1987), steg EU's udgifter fra 0,52til 1,03 % af EU’s
BNP. I den 15-årsperiode der er gået fra de finansielle overslag
blev  indført  (1988-2003),  er  EU’s  udgifter  holdt  på  omtrent
samme niveau i forhold til BNP i en periode, hvor EU har un-
dergået en markant udvikling.
I  tilfælde  af  uforudsete  situationer  kan  de  finansielle  perspek-
tiver revideres. I indeværende budgetperiode er dette reelt sket
én  gang  ved  oprettelsen  af  den  såkaldte  Solidaritetsfond  til
katastrofehjælp  efter  oversvømme lserne  i  Centraleuropa  (især
Tyskland) i sommer.
Overskridelse af de årlige budgetter?
De årlige vedtagne budgetter gennemføres af Kommissionen på
eget  ansvar  og  indenfor  de  givne  bevillinger,  jf.  EF-traktaten
(artikel 274). De vedtagne budgetter har så vidt vides ikke været
overskredet uden forudgående fornyet hjemmel.  
Hvis der opstår behov for at anvende nye midler skal Kommis-
sionen udarbejde et EU-aktstykke (såkaldt tillægs- og ændrings-
bevilling),  som  Ministerrådet  og  Europa-Parlamentet  skal  god-
kende. Dette gælder også for bevillinger, som vi i Danmark be-
tragter som lovbundne udgifter, der i Danmark optages direkte
på tillægsbevillingsloven.  
Nye bevillinger via EU-aktstykker skal naturligvis også holde sig
indenfor  de  finansielle  perspektiver,  dvs.  at  merudgifter  skal
Side 15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460665_0015.png
finansieres  via  den  uforbrugte  margin  op  til  de  finansielle  per-
spektiver.  Alternativt  må  Kommissionen  finde  kompenserende
besparelser.  
Antallet  af  EU-aktstykker  er  normalt  under  10  mod  Danmarks
ca. 250 om året.
Endelig vil jeg nævne, at EU-budgetsystemet arbejder med sær-
skilte bevillingsrammer for henholdsvis tilsagn (såkaldte forplig-
telser)  og  betalingsbevillinger.  Eksempelvis  kan  der  et  givet
budgetår  være  afsat  en  ramme  for  forpligtelser,  som  Kommis-
sionen  kan  indgå  til  grænseoverskridende  trafikprojekter,  mens
de  tilhørende  konkrete  bevillinger  fordeles  over  flere  finansår
ud  fra  den  forventede  fremdrift  for  de  pågældende  projekter.
Denne  opdeling  gik  vi  i  Danmark  væk  fra  for  nogle  år  siden,
idet vi budgetterer udgifterne, når vi afgiver tilsagn om bevillin-
gerne.  På  EU  budgettet  afsættes  normalt  rigelige  betalingsbe-
villinger,  hvilket  betyder,  at  der  ofte  tilbagebetales  bidrag  til
medlemsstaterne  via  nedsættelse   af  de  månedlige  betalinger.
Rådet   har   ved   flere   lejligheder   krævet,   at   Kommissionen
forbedrer sine budgetskøn for betalingsbevillingerne.
Effektiv anvendelse af midlerne
Kommissionen gennemfører budgettet i overensstemmelse med
princippet  om  forsvarlig  økonomisk  forvaltning,  dvs.  i  over-
ensstemmelse med principperne om sparsommelighed, produk-
tivitet  og  effektivitet,  jf.  EF-traktaten  (artikel  274)  og  Finans-
forordningen  for  EU’s  budget   (artikel  27).  Medlemsstaterne
samarbejder med Kommissionen med henblik på at sikre, at be-
villingerne  anvendes  i  overensstemmelse  med  princippet  om
forsvarlig økonomisk forvaltning.
Der  skal  opstilles  præcise  målsætninger  og  resultatindikatorer
for  alle  de  aktivitetsområder,  som  budgettet  omfatter.  End-
videre skal der foretages forudgående og efterfølgende evaluer-
inger  på  de  store  udgiftsområder  i  overensstemmelse  med  ret-
ningslinjer fastlagt af Kommissionen (jf. også Finansforordnin-
gen for EU’s budget artikel 27).  
Side 16
De  nævnte  bestemmelser  genfindes  i  et  vist  omfang  i  danske
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460665_0016.png
regler  og  procedurer  som  beskrevet  i  Finansministeriets  Øko-
nomi-Administrative Vejledning.
Den  praktiske  udmøntning  af  princippet  om  forsvarlig  økono-
misk forvaltning på en række af de store udgiftsområder sker i
et  tæt  samarbejde  mellem  Kommissionen  og  medlemsstaterne.
Samarbejdet    er    typisk    reguleret    i    de    relevante    sektor-
forordninger. På eksempelvis strukturfondsområdet er der fast-
lagt  detaljerede  bestemmelser  for  effektiv  anvendelse  af  mid-
lerne  gennem  veldefinerede  procedurer  for  såvel  overvågning
og finanskontrol som evaluering.
Baggrund
Figur 1: EU's udgifter i procent af BNP
1,4
1,2
1
0,8
0,6
0,4
0,2
0
År
Udgifter
Stigningstakt før finansielle perspektiver
Stigningstakt efter finansielle perspektivers indførelse
1960 - 2001: Udnyttede betalingsbevillinger
2002 - 2003: Budgetterede betalingsbevillinger (normalt højere end udnyttede bevillin-
ger)
Side 17
Tabel 1. EU's bevillinger de seneste år (løbende priser)
1992
1993
1994
1995
1996
1997
1998
1999
2000
2001
2002
2003
Bevillinger til forpligtel-
ser, budget
Bevillinger til betalin-
ger, budget
63,9
61,1
70,4
66,9
71,8
68,4
79,8
75,4
86,6
81,9
89,1
82,4
90,7
83,5
96,7
85,6
94,7
92,9
95,8
92,3
99,4
95,7
99,7
97,5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1460665_0017.png
Udnyttelse af betalinger
Udnyttelse af betalinger
i procent af BNI
58,5
1,00
64,8
1,09
59,3
0,95
66,5
1,02
77,0
1,13
79,8
1,11
80,9
1,07
83,5
1,05
79,0
0,93
81,1
0,93
-
-
-
-
Tabel 2. De finansielle perspektiver - EU-25
Euro mill. – 1999 priser
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
1. Landbrug
Landbrugsudgifter
Landbrugsstøtte
40.920
36.620
4.300
42.800
38.480
4.320
43.900
39.570
4.330
43.770
39.430
4.340
42.760
38.410
4.350
41.930
37.570
4.360
41.660
37.290
4.370
2. Strukturelle operationer
Strukturfonde
Samhørighedsfond
32.045
29.430
2.615
31.455
28.840
2.615
30.865
28.250
2.615
30.285
27.670
2.615
29.595
27.080
2.515
29.595
27.080
2.515
29.170
26.660
2.510
3. Interne politikker
4. Eksterne politikker
5. Administration
6. Reserver
7. Førtiltrædelsesstøtte
8. Udvidelse
Loft for forpligtigelsesbevillinger
Loft for betalinger
5.930
4.550
4.560
900
3.120
92.025
89.600
6.040
4.560
4.600
900
3.120
93.475
91.110
6.150
4.570
4.700
650
3.120
6.450
100.405
98.360
4.140
6.260
4.580
4.800
400
3.120
9.030
102.245
101.590
6.710
6.370
4.590
4.900
400
3.120
11.610
103.345
100.800
8.890
6.480
4.600
5.000
400
3.120
14.200
105.325
101.600
11.440
6.600
4.610
5.100
400
3.120
16.780
107.440
103.840
14.220
Til udvidelse
Loft for bevillinger til betalinger
(% af BNI)
Margin til uforudsete udgifter
Loft for egne indtægter (% af BNI)
1,13%
0,11%
1,24%
1,12%
0,12%
1,24%
1,14%
0,10%
1,24%
1,15%
0,09%
1,24%
1,11%
0,13%
1,24%
1,09%
0,15%
1,24%
1,09%
0,15%
1,24%
Side 18