Europaudvalget 2003-04
EUU Alm.del Bilag 100
Offentligt
1464950_0001.png
PDF udgave (96 KB)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
Journalnummer
1
400.C.2-0
Kontor
EUK
29. oktober 2003
Med henblik på mødet i Folketingets Europaudvalg den 31. oktober 2003 –
dagsordenspunkt rådsmøde (økonomi- og finansministre) den 4. november 2003
- vedlægges Skatteministeriets supplerende notat vedrørende dagsordenspunkt 8.
Skatteministeriet
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464950_0002.png
Told- og Skattestyrelsen
J. nr. 99/03-2011-00070
29. oktober 2003
Bidrag til aktuelt notat
om
Meddelelse fra EU-Kommissionen til Rådet, Europa-Parlamentet og
det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg om toldvæsenets
rolle i den integrerede forvaltning af de ydre grænser (del af
KOM(2003)452).
ECOFIN   den   4.   november   2003   ventes   at   vedtage
rådskonklusioner  vedrørende  Kommissionens  meddelelse  om
toldvæsenets rolle i den integrerede forvaltning af de ydre grænser
(del  af  KOM(2003)  452).  De  indeholdte  betragtninger  og
overvejelser vil først efterfølgende skulle udmøntes ved konkrete
forslag.
1.
Baggrund
Kommissionen fremlagde sin meddelelse om toldvæsenets rolle i
den integrerede forvaltning af de ydre grænser den 24. juli 2003.
Meddelelsen  indgik  som  led  i  en  pakke  sammen  med
Kommissionens meddelelse om eTold samt forslag om ændring
af toldkodeks.
Meddelelsen  skal  ses  som  Kommissionens  opfølgning  på
meddelelse fra maj 2002 ”På vej mod en integreret forvaltning af
de ydre grænser for medlemslandene af den Europæiske Union”.
Meddelelsen  skal  også  ses  i  forlængelse  af  Kommissionens
meddelelse fra februar 2001 om en toldunionsstrategi samt Rådets
resolution af juni 2001, som handler herom.
2.
Indhold
Meddelelsen indeholder en række betragtninger og overvejelser
2
om den fremtidige forvaltning af toldkontrollen på EU´s ydre
grænser  og  opstiller  en  række  retningslinier  herfor.  Rådet,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464950_0003.png
Parlamentet foreslåede retningslinier, Sociale Udvalgså hurtigt som
at drøfte de og Det Økonomiske og således at der opfordres til
muligt kan udarbejdes konkrete forslag.
Kommissionen   anbefaler   følgende   retningslinier   for   den
fremtidige toldkontrol af EU’s ydre grænser:
7. At rationalisere toldkontrollen ved grænsestederne.
Dette indebærer en fordeling af arbejdet på
grænsetoldstederne i EU og toldsteder inde i EU, således at
grænsetoldstederne først og fremmest tager sig af det
sikkerhedsmæssige aspekt i forbindelse, med varekontrollen,
således at uønskede varer (fx eksplosiver, våben, narkotika,
miltbrand o.lign.) ikke kommer ind i EU, mens toldstederne
inde i EU ved hjælp af
nye kontrolmetoder sikrer de fiskale
og handelsbeskyttende aspekter.
8. At indføre en fælles fremgangsmåde over for risici, der er
forbundet med varer, og gøre den operationel i en fælles
mekanisme til samordning og samarbejde.
Dette  indebærer  en  fælles  organisatorisk  struktur,  som
opstiller, prioriterer og evaluerer fælles risikobilleder, som  vil
skulle anvendes ensartet i medlemslandene. Det er hensigten
at opdele risikoanalysen i 3 faser. Første fase er risikoprofiler,
der har til formål at udvælge de fortoldninger m.v. der skal
kontrolleres.  Anden  fase  er  vægtning  af  risikoobjekter,  fx
varekode og landekode. Tredje fase er en tilfældig udvalgt
stikprøvekontrol. Ensartetheden foreslås sikret gennem bl.a.
udvikling af kontrolstandarder. Der foreslås også en enkelt
elektronisk  overførselskanal  for  risikoinformationer  om
varerne fra erhvervslivet til toldmyndighederne samt systemer
og databaser til at håndtere disse informationer.
9. At sikre et passende niveau af menneskelige ressourcer
og udstyr ved de ydre grænser.
Dette  indebærer,  at  medlemsstaterne  stiller  det  fornødne
personale og udstyr til rådighed for en sikkerhedskontrol på
EU’s  ydre  grænse.  På  EU-plan  tænkes  der  fastlagt
minimumskrav  til  det  toldudstyr,  medlemsstaterne  skal
anskaffe. Herudover påtænkes der at oprette specielle teams,
som kan hjælpe de nye medlemslande og teams, som kan
sættes ind, hvis der hurtigt skal reageres på uventede risici.
Det   indebærer   også   best-practice-undersøgelser   i
medlemslandene og fælles uddannelse af personale.
3
10. At sikre, at der er en ramme af retlig og
forskriftsmæssigt art, hvor sikkerhedsdimensionen ved
toldarbejdet er inddraget.
Dette indebærer, at der skabes et fælles retligt grundlag for at
toldmyndighederne  kan  gennemføre  sikkerhedskontrol  og
samtidig  at  fremme  aftaler  mellem  bestemmelses-  og
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464950_0004.png
afgangslande, der har vigtige handelsveje til søs og i luften,
samt at styrke og videreføre samarbejdet med tredjelande.
11. At styrke samarbejdet mellem politi, grænsevagter og
andre myndigheder ved de ydre grænser
.
Dette indebærer en styrkelse af det operationelle samarbejde
og informationsudvekslingen mellem de myndigheder, der har
ansvaret for at overvåge de ydre grænser og øge synergien
mellem disse myndigheder.
Der  foreligger  nu  udkast  til  rådskonklusioner,  der  hilser
Kommissionens  meddelelse  vedkommen  og  opfordrer  alle
involverede parter til at løfte sine respektive dele af ansvaret for at
meddelelsens principper udmøntes i forslag, konkrete handlinger
m.v. Specielt opfordres Kommissionen til at fremlægge konkrete
forslag til udmøntning.
En gennemførelse af tiltag efter de retningslinier, der peges på
Kommissionens meddelelse, vil betyde, at EU’s toldmyndigheder
– ud over den almindelige toldkontrol i forbindelse med varers
indførsel til, transit gennem eller udførsel fra Fællesskabet – nu
også  skal  tilpasse  toldkontrollen  og  toldprocedurerne  til  at
iagttage  mere  sikkerhedsorienterede  hensyn  i  forbindelse  med
varers  passage  over  EU’s  ydre  grænser,  bl.a.  af  hensyn  til
beskyttelsen af EU’s borgere.
Uanset udvidelsen af EU med 10 ny medlemslande den 1.5.2004
vil Danmark fortsat have ansvaret for beskyttelsen af en del af
EU’s   ydre   grænser,   hvor   varer   passerer   enten   med
erhvervsmæssigt eller privat formål. Det drejer sig hovedsageligt
om lufthavne og havne, hvor Danmark er første indpassagested,
transitland   eller   udpassagested   for   tredjelandsvarer   eller
eksportvarer.
7. Forholdet til Europa-Parlamentet
Meddelelsen er forelagt Europa-Parlamentet. Der er endnu ingen
informationer om hvornår, det vil behandle meddelelsen, eller om
Europa-Parlamentets holdning.
4
4.
Høring
Meddelelsen har sammen med de øvrige dele af ”pakken” været i
høring i Told- og Skattestyrelsens toldudvalg, hvor der sidder
repræsentanter  for  erhvervsorganisationerne  m.fl.  Der  er  kun
indkommet få høringssvar til ”pakken”. Ingen af de indkomne
svar relaterer sig til denne meddelelse om eksterne grænser.
5.
Nærhedsprincippet og proportionalitetsprincippet
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464950_0005.png
Forslaget vurderes at være i overensstemmelse med nærheds-
og propor-tionalitetsprincippet. En integreret forvaltning af de
ydre grænser forudsætter koordination på EU-plan.
6.
Samfundsøkonomiske og statsfinansielle konsekvenser.
En  gennemførelse  af  de  retningslinier,  som  er  foreslået  af
Kommissionen, og som ligger  til grund for Rådets  forslag til
konklusioner, vil medføre øgede udgifter til indkøb af toldudstyr,
uddannelse af kontrolpersonale og tilførsel af et antal årsværk til
toldopgaven. Antallet vil afhænge af hvordan og i hvilket omfang
de retningslinier, der ligger i meddelelsen, vil blive gennemført.
Endvidere vil der – afhængig af eventuelle senere konkrete forslag
–  blive  tale  om  yderligere  omkostninger  til  tilretning  af
edb-systemer, herunder tilpasning til nye former for risikoanalyse
og implementering af nye kontrolstandarder.
I forbindelse med fremlæggelse af fremtidige konkrete forslag til
implementering af principperne i Kommissionens meddelelse vil
der ske en nærmere vurdering af de statsfinansielle konsekvenser.
Der  vil  endvidere  blive  stillet  yderligere  krav  til  importører,
eksportører  og  transportører  om  informationer  vedrørende
varerne m.v., herunder fremsendelse af oplysninger til en fælles
database i EF. Medmindre der samtidig med indførelsen af en
kontrol  baseret  på  et  fælles  risikoanalysesystem  også  opnås
administrative lettelser i forbindelse med toldprocedurerne, vil der
være tale om visse ekstra omkostninger for erhvervslivet.
Modsat vil det dog også kunne få samfundsmæssige økonomiske
omkostninger for Danmark, hvis vi ikke på dette punkt bidrager
til   globalt   at   styrke   sikkerheden   i   forbindelse   med
grænseoverskridende varestrømme. Der kan bl.a. henvises til den
vægt, USA lægger på sikkerheden i forbindelse med varestrømme
5
i containere og for flyfragt. Den danske samhandel bl.a. med USA
har et væsentligt omfang.
Der er m.a.o. tale om omkostninger, der følger af bestræbels7.
erne på at imødegå den generelt øgede
internationale
usikkerhed.
Lovgivningsmæssige konsekvenser.
Skatteministeren har fremsat forslag til ændring af toldloven som
følge af afskaffelsen af den såkaldte 24-timers frist gældende for
spiritus og tobak (L 28). I forbindelse hermed foreslås mindre
ændringer,  således  at  også  ToldSkats  medvirken  til  sikring  af
sikkerhed og tryghed for borgerne i forbindelse med kontrollen
med vareførslen m.v. er præciseret.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464950_0006.png
Evt.  yderligere  behov  for  ændringer  i  national  lov  vil  blive
vurderet i forbindelse med
Kommissionens fremsættelse af
konkrete forslag til udmøntning.
8.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Grund
notat er ove
rsendt den 24. september 200