Europaudvalget 2003-04
EUU Alm.del Bilag 1088
Offentligt
1465925_0001.png
PDF udgave (78 KB)
merne af Folketingets Europaudvalg
stedfortrædere
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EUK
12. juli 2004
Med henblik på mødet i Folketingets Europaudvalg den 16. juli 2004 – dagsordenspunkt rådsmøde
(retlige og indre anliggender) samt møde i Det Blandede Udvalg med deltagelse af Norge og Island
på ministerniveau den 19. juli 2004 – vedlægges Justitsministeriets og Indenrigs- og
Sundhedsministeriets supplerende notat vedrørende dagsordenspunkt 24.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465925_0002.png
Oversigt over supplerende aktuelt notat vedrørende de sager inden for
Justitsministeriets og Indenrigs- og Sundhedsministeriets
ansvarsområder, der forventes behandlet på rådsmødet (retlige og indre
anliggender) og mødet i Det Blandede Udvalg på ministerniveau med
deltagelse af Norge og Island den 19. juli 2004.
Side:
2-4
Dagsordenspunkt 24
Rådets resolution om cannabis
2
Dagsordenspunkt 24: Rådets resolution om cannabis
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465925_0003.png
Nyt notat.
1.
Baggrund
Det Europæiske Råd skal inden udløbet af 2004 vedtage en ny EU-narkotikastrategi.
Strategien skal fastlægge de overordnede retningslinjer og mål for EU’s indsats på
narkotikaområdet  i  de  næste  8  år.  På  baggrund  af  strategien  vil  Kommissionen
udarbejde  udkast  til  handlingsplaner,  hvori  målsætningerne  i  narkotikastrategien
konkretiseres. Det forventes, at den nye narkotikastrategi vil blive færdigforhandlet i
løbet af efteråret 2004.
I  forbindelse  med  de  indledende  forhandlinger  om  den  nye  narkotikastrategi  har
Sverige med støtte fra Spanien fremsat forslag til en resolution om cannabis med
henblik  på  at  sikre,  at  der  i  den  nye  strategi  og  de  nye  handlingsplaner  på
narkotikaområdet bliver taget højde for de øgede problemer, som misbrug af og ulovlig
handel med cannabis skaber inden for EU.
Det forventes, at formandskabet på rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 19.
juli 2004 vil fremlægge et udkast til ikke-bindende rådsresolution om cannabis med
henblik på vedtagelse.
2.
Indhold
I udkastet til rådsresolution tilskyndes medlemsstaterne til – via cheferne for
Europols nationale enheder og Europol – at overveje inden for de eksisterende
ressourcer at oprette en analysedatabase til indsamling, analyse og formidling af
oplysninger om international organiseret ulovlig handel med cannabis inden for
rammerne af retshåndhævelsesindsatsen på EU-plan. Der tilskyndes også til, at
medlemsstaterne og Europol overvejer at oprette fælles efterforskningshold med
henblik på at neutralisere kriminelle netværk, der i stor stil er involveret i ulovlig
handel og distribution af cannabis samt til med henblik herpå at tildele den
nødvendige retshåndhævelseskapacitet.
Herudover tilskyndes der til, at EONN (Det Europæiske Overvågningscenter for
Narkotika og Narkotikamisbrug) under iagttagelse af sin arbejdsplan fortsat nøje
følger situationen for så vidt angår cannabisbrug, og analyserer epidemiologisk og
anden relevant information om brugsmønstre, herunder hvordan ændringer blandt
dem, der bruger cannabis intensivt og/eller i store doser, afspejler sig i antallet af
personer, der får problemer og/eller bliver afhængige, herunder også betingelser for
effektiv forebyggelse og behandling, samt eksempler på bedste praksis, og til at
overveje udarbejdelse af en videnskabelig monografi som grundlag for en debat om
politikken på området.
3
Rådet opfordrer i udkastet til rådsresolution til, at Kommissionen og
medlemsstaterne på deres respektive kompetenceområde forbedrer dialogen og
samarbejdet mellem EU og de cannabis-producerende regioner for at styrke EU's
indsats til støtte for en alternativ udvikling og for at lette samarbejdet om
bekæmpelse af den ulovlige indførsel af cannabis fra disse regioner til EU. Rådet
opfordrer også Kommissionen til, så vidt det er muligt, udtrykkeligt at medtage
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465925_0004.png
cannabisforskning i og demonstration og opfordrer også medlemsstaterne til at
teknologisk udvikling rammeprogrammet for indsatsen inden for forskning,
tilskynde til ny og igangværende forskning på cannabisområdet, navnlig for så vidt
angår afhængighed og sundhedsrisici.
Medlemsstaterne opfordres desuden til at forbedre deres
efterspørgselsreduktionsstrategi og til at anerkende den vigtige rolle, som
lokalsamfundene spiller i dette arbejde ved at foretage foranstaltninger, der
modsvarer den øgede viden om den skade, som brug af cannabis bevirker, og til at
informere herom med henblik på at forhindre brugen heraf. Ligeledes opfordres
medlemsstaterne til i deres forskning og forebyggende arbejde at overveje
foranstaltninger, der skal forbedre kommunikationen med cannabisbrugere, navnlig
unge, for at få en bedre forståelse af de bagved liggende årsager til cannabisbrug
samt grundene til den forkerte opfattelse blandt mange unge europæere, nemlig at
cannabis er et ufarligt narkotikum.
Medlemsstaterne bør efter udkastet til rådsresolution tillige overveje
foranstaltninger som f.eks. information af og kurser til forældre, undervisere,
mediefolk, fængselspersonale og politifolk vedrørende de helbredsmæssige og
sociale risici, som er forbundet med brugen af cannabis og herigennem modvirke
denne misopfattelse. Der opfordres herudover til, at medlemsstaterne – med henblik
på at lette udveksling af information og erfaringer med god praksis – yderligere
fremmer netværkssamarbejde mellem fagfolk på sundheds- og
undervisningsområdet om cannabisrelaterede spørgsmål, navnlig for så vidt angår
forebyggelse, tidlig påvisning samt indsats og behandling.
Endelig opfordres medlemsstaterne til at forebygge spredningen af cannabis i
fængslerne, til at styrke bekæmpelsen af dyrkning og distribution af cannabis inden
for EU og til at overveje at tage foranstaltninger imod hjemmesider på internettet,
som indeholder oplysninger om dyrkning og brug samt oplysning om, at cannabis er
et ufarligt narkotika.
Rådet beslutter på denne baggrund ifølge udkastet til rådsresolution at inddrage de
nævnte spørgsmål i udarbejdelsen af Den Europæiske Unions nye narkotikastrategi og
den narkotikahandlingsplan.
3.
Europa-Parlamentet
Sagen har ikke været forelagt Europa-Parlamentet.
4
4.
Høring
Der er ikke foretaget høring i anledning af sagen.
5.
Specialudvalget for politimæssigt og retligt samarbejde
Sagen har ikke været drøftet i Specialudvalget for Politimæssigt og retligt samarbejde,
men det foreliggende bidrag til kommenteret dagsorden har været udsendt til udvalget
til orientering med henblik på eventuelle bemærkninger.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465925_0005.png
6.
Subsidiaritetsprincippet
Subsidiaritetsprincippet ses ikke at have betydning for sagen.
7.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Sagen har ikke lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser.
8.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg og Retsudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg og Retsudvalg.