Europaudvalget 2003-04
EUU Alm.del Bilag 1162
Offentligt
1465999_0001.png
PDF udgave (109 KB)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
Journalnummer
1
400.C.2-0
Kontor
EUK
18. august 2004
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Miljøministeriets
grundnotat vedrørende meddelelse fra Kommissionen til Rådet – Den
europæiske handlingsplan for miljø og sundhed 2004-2010, KOM(2004) 416
endelig.
MILJØ
styrelsen
17. august 2004
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465999_0002.png
Kemikalier                                                                             J. nr. M 1034-0004
LF/MST/DBJ/EUK
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Meddelelse fra Kommissionen til Rådet – Den europæiske handlingsplan
for miljø og sundhed 2004-2010
KOM (2004) 416 endelig.
Resume: Ovennævnte meddelelse skitserer Kommissionens strategi
vedrørende miljø og sundhed. Strategien tænkes gennemført i flere etaper og
skal supplere eksisterende lovgivning. Første etape omfatter tre
hovedindsatsområder, nemlig et integreret miljø- og
sundhedsovervågningssystem, forskning & nye områder samt
politikovervejelser & forbedret kommunikation. Meddelelsen følger op på en
tidligere meddelelse, hvori etableringen af en europæisk strategi for miljø og
sundhed blev fastlagt.
1. Status
Kommissionen sendte den 9. juni 2004 ovennævnte meddelelse til Rådet. Meddelelsen
skitserer første etape af en europæisk strategi for miljø og sundhed for indsatsen de
kommende år. Rammerne for strategien blev fastlagt i Kommissionens meddelelse af
19. juni 2003 (KOM (2003) 338 endelig).
Nærværende meddelelse har ikke tidligere været sendt til Folketingets Europaudvalg.
2003-meddelelsen og grundnotat herom blev oversendt til Folketingets Europaudvalg
den 20. oktober 2003.
Planen for 1. etape er anvendt som Kommissionens bidrag til WHO
konferencen om miljø og sundhed, som fandt sted i juni 2004 i Budapest.
Planen blev præsenteret på Rådsmødet (sundhed) den 2. juni 2004 og på Rådsmødet
(miljø) den 28. juni 2004.
Der forventes ikke en egentlig rådsbehandling af meddelelsen, heller ikke udformning
af rådskonklusioner.
2. Formål og indhold
A. Meddelelsen
Meddelelsen fastlægger rammerne for Kommissionens strategi på området, som bygger på
integration af information om miljøets og økosystemets tilstand med information om
menneskets sundhedstilstand.
2
Strategien tænkes gennemført i en række etaper med henblik på at blive gradvist mere
omfattende og skal supplere den eksisterende lovgivning.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465999_0003.png
De emner, der er udvalgt til den første etape, vedrører følgende tre
hovedindsatsområder, hvor inden for der foreslås en række tiltag:
1.   Et integreret miljø- og sundhedsovervågningssystem, med det formål at forstå de
samlede miljøvirkninger for menneskers sundhed (tiltag 1-4)
2.   Forskning og nye områder (tiltag 5-8)
3.   Politikovervejelser og forbedret kommunikation (tiltag 9-13)
1. Integreret miljø- og sundhedsovervågningssystem (tiltag 1-4)
Det integrerede miljø- og sundhedsovervågningssystem vil blive bygget op på
tre hovedsøjler:
Monitering af sundhed ved brug af fælles indikatorer, især vedrørende prioriterede
sygdomme (luftvejssygdomme, astma og allergier hos børn, forstyrrelser i
nervesystemets udvikling, kræft og forstyrrelser i hormonsystemet)
Monitering af miljøet, herunder fødevarer, hvor miljødata kan anvendes til at
vurdere, hvor meget miljøbelastning, mennesker udsættes for
Målrettet måling af problematiske stoffer i mennesker (biomonitering), når det er
berettiget på baggrund af specifikke bekymringer i relation til miljøeksponering og
sundhed
Med hensyn til indikatorer vil man afvente resultatet af et igangværende arbejde, der
udføres i samarbejde med WHO, om et Europæisk Fællesskabs system for sundheds-
og miljøinformation (WHO ECOHEIS), der afsluttes i efteråret 2004, og herefter
komme med anbefalinger, der kan gennemføres gennem folkesundhedsprogrammet i
2005.
Der gennemføres en undersøgelse af moniterings- og rapporteringsforpligtelser på
miljøområdet, hvor man vil fremhæve de parametre, der er relevante for den
menneskelige sundhed. Endvidere skal det overvejes, hvordan kommunikationen
mellem dem, der arbejder fagligt inden for sundheds-, miljø- og fødevareområdet, kan
forbedres. Dette arbejde vil foregå i 2004 og 2005.
Med hensyn til biomonitering søges der udviklet en fælles tilgang, idet man er
opmærksom på, at etiske forhold kan spille afgørende ind. Dette arbejde vil foregå i
2004-07 og vil herefter muligvis resultere i et forsøgsprojekt på tværs af Europa.
For at sikre at viden på området nyttiggøres, vil Kommissionen arbejde for og støtte
udveksling af informationer mellem lande og myndighedsstrukturer.
2 . Forskning og nye områder (tiltag 5-8)
På det forskningsmæssige område vil Kommissionen gennemføre en analyse af
resultaterne opnået i relevante forskningsprojekter, og man opfordrer medlemsstaterne
3
til at gøre det samme, så man i 2007 har et samlet overblik over resultaterne. Man
ønsker på denne måde at sikre, at forskningsresultaterne rent faktisk integreres i
politikudformningen.
Forskningsmæssigt vil Kommissionen sætte særlig fokus på de fire prioriterede
sygdomme og effekten fra tungmetaller. Endvidere fokuseres på, hvordan man kan
håndtere de komplekse sammenhænge mellem miljø og sundhed, såsom spørgsmålet
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465999_0004.png
om det enkelte individs følsomhed over for en given miljøfaktor, lavdosispåvirkning fra
flere samtidige kilder, langtidspåvirkninger, betydningen af livsstil for miljøpåvirkninger
mv. Endvidere fokuseres på harmonisering af vurderingssystemer, miljøøkonomiske
værktøjer, metoder mv.
Kommissionen har fokus på særlige områder, nemlig klimaændringer i relation til
sundhed, vandforurening (både mikrobiologisk og kemisk) og miljø- og
sundhedseffekter af nanopartikler. Hertil kommer, at Kommissionen sammen med
medlemsstaterne og internationale organisationer vil undersøge, hvordan
sundhedssystemet i højere grad kan være forberedt på ekstreme vejrsituationer.
Politikovervejelser og forbedret kommunikation (tiltag 9- 13)
Kommissionen vil koncentrere indsatsen om adfærd i relation til miljørisici for børn,
bl.a. med fokus på forældrenes indsats. Dette skal ske på netværksbasis blandt
professionelle på området. Det kan dreje sig om indeklima, elektromagnetiske felter,
fødevarevalg, UV-stråling og fysisk aktivitet. Kommissionen vil iværksætte projekter
vedrørende de to førstnævnte i 2004.
Kommissionen vil i perioden 2005-08 iværksætte tiltag som kan lette myndighedernes
arbejde i forbindelse med befolkningens risikoopfattelse, risikohåndtering og
risikokommunikation.
Kommissionen vil iværksætte initiativer, herunder igennem  LIFE-ordningen, der kan
øge professionelles kompetence på området, blandt andet ved i 2005-06 at gennemføre
pilotprojekter om efteruddannelse af professionelle og udvikling af organisatorisk
kapacitet.
Kommissionen har til hensigt at iværksætte arbejde for at forbedre indeklima, specielt
passiv rygning, men også svampe, byggematerialer og effekter af udendørs forurening
på indeklimaet med henblik på at få reguleret området.
Endvidere vil Kommissionen følge udviklingen i kendskabet til sammenhængen
mellem elektromagnetiske felter og sundhed.
Mere generelt vil Kommissionen fra 2005 revurdere og eventuelt justere gældende
miljøpolitikområder på basis af den øgede viden om effekter på sundheden, integrere
miljø- og sundhedshensyn i andre politikområder og anvende forsigtighedsprincippet,
hvis det er begrundet.
4
Opfølgning
Kommissionen vil lave en midtvejsvurdering i 2007.
B. Rådskonklusioner
I forbindelse med 2003 meddelelsen vedtog Rådet på mødet i oktober 2003 en række
konklusioner, der generelt udtrykte tilfredshed med strategien og hensigten om at
etablere et europæisk integreret miljø- og sundhedsovervågnings- og reaktionssystem.
Rådet opfordrede blandt andet Kommissionen til at sikre, at strategien udformes i nær
sammenhæng og vekselvirkning med det sjette miljøhandlingsprogram og
handlingsplanen under WHO for Europa for børns miljø og sundhed (CEHAPE).
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465999_0005.png
3. Nærhedsprincippet & proportionalitetsprincippet
Meddelelsen indeholder ikke konkrete forslag til regulering, hvorfor nærheds-
og proportionalitetsprincippet ikke berøres. Regeringen vil tage stilling til
nærheds- og proportionalitetsprincippet i forbindelse med forslag til
regulering, som måtte udmunde af meddelelsen.
4. Konsekvenser for Danmark
Da  en  meddelelse  ikke  kan  pålægge  medlemslandene  forpligtelser,  er  der  ingen
umiddelbare  konsekvenser  for  Danmark.  På  nuværende  tidspunkt  kan  det  ikke
vurderes, i  hvilket  omfang  konkrete  initiativer i  forlængelse  af  strategien  vil  have
konsekvenser for Danmark
5. Høring
Meddelelsen er sendt i høring med frist medio september 2004.
I høringssvarene fra høringen af meddelelsen fra 2003 (KOM (2003) 338
endelig), som ligger til grund for den nye meddelelse, blev blandt andet
følgende tilkendegivet:
Landbrugsrådet lægger afgørende vægt på, at de miljøkrav, som landbruget udsættes
for, udformes så ensartet som overhovedet muligt.
SID finder, at der i 1. etape bør indgå arbejdsmiljøpåvirkninger, idet mange af de
lidelser som børn har, kan stamme fra forældrenes arbejdsmiljø.
Dansk Metal finder, at hensynet til arbejdsmiljøet bør have en væsentlig mere central
rolle. Dansk Metal kan i øvrigt tilslutte sig at hensynet til den forebyggende indsats får
en langt større rolle end overvågningsdelen.
Forbrugerrådeter enig i, at kemikalier og deres potentielle miljø- og sundhedseffekter
skal være et hovedfokus for strategien. Dog er det ikke oplagt at prioritere
vidensopbygning for dioxiner, PCB og tungmetaller højest, da disse kemikalier er
blandt de mest undersøgte. Rådet finder, at der bør være mere fokus på udsættelse for
kemikalier gennem forbrugerprodukter. Rådet beklager, at strategien ikke ses i
sammenhæng med indsatsen for miljømærker. Rådet mener, at der i meddelelsen
mangler indikatorer, hvormed fremskridt kan måles, og finder det relevant at overveje,
5
hvordan almindelige europæiske borgere kan få adgang til at indrapportere erfaringer til
biomonitoreringssystemet.
Dansk Industri finder, at strategiens formål er at udfylde huller i viden om
sammenhængen mellem miljø og sundhed, og støtter derfor ikke, at Danmark arbejder
for, at der fokuseres mest muligt på konkrete tiltag.
Det Økologiske Råd  foreslår, at de ressourcer, som ellers ville blive brugt på
monitorering af sundheden, i stedet bør bruges på foranstaltninger til at nedbringe
påvirkningerne, f.eks. med ultrafine partikler, som man allerede ved har skadelig effekt
på sundheden.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465999_0006.png