Europaudvalget 2003-04
EUU Alm.del Bilag 1204
Offentligt
1466041_0001.png
PDF udgave (105 KB)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
deres stedfortrædere
ilag
Journalnummer
Kontor
400.C.2-0
EUK
8. september 2004
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Miljøministeriets grundnotat om
forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om opbygning af en infrastruktur for
geodata (geografisk information) i Fællesskabet (INSPIRE), KOM(2004) 516 endelig.
Kort & Matrikelstyrelsen
Strategi og Sekretariat
2. september 2004
j.nr.: 006/006-2004
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1466041_0002.png
GRUNDNOTAT
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets Direktiv om opbygning af en infrastruktur for
geodata (geografisk information) i Fællesskabet (INSPIRE)
KOM ( 2004) 516 endelig
Resumé:
INSPIRE (INfrastructure for SPatial InfoRmation in Europe) etablerer en fælles infrastruktur for geod
Europa (i Danmark anvendes termen geodata i stedet for geografisk information). Målet er, at data ka
anvendes på både lokalt, nationalt og europæisk niveau og på tværs af sektorer (miljø, transport, landb
sundhed m.fl.). INSPIRE fokuserer i første omgang på de miljøpolitiske behov.
Direktivforslaget indebærer en gradvis udvikling af en harmoniseret infrastruktur for geodata i medlemsland
Infrastrukturen har betydning både i forbindelse med beredskab ved katastrofer (fx oversvømmelse, akut foru
eller terror), den daglige administration (fx registrering, overvågning, pleje og beskyttelse) samt i forbindelse
planlægning (lokalt, nationalt, på europæisk plan og globalt). For at sikre mulighed for at sammenstille data
af grænser er der behov for at have fælles referencer, standarder mm. – dvs. en fælles europæisk infrastruktu
geografisk information.
1. Status
Kommissionen sendte den 23. juli 2004 ovennævnte forslag til Europa-Parlamentet og Rådet.
Forslaget har hjemmel i artikel 175 stk. 1 i TEF og skal derfor vedtages af Rådet med
kvalificeret flertal efter proceduren om fælles beslutningstagen i artikel 251 i TEF.
Der er ikke tidligere oversendt grundnotat om forslaget til Folketingets Europaudvalg.
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig om sagen.
2. Formål og indhold
Kommissionen anfører, at med direktivforslaget skabes en retlig ramme for oprettelsen og
driften af en infrastruktur for geodata i Europa med henblik på at formulere, gennemføre,
overvåge og evaluere Fællesskabets politikker på alle niveauer og informere offentligheden.
Geodata – også kaldet geografisk information – er data, som rummer en henvisning til sted
eller geografisk område (fx koordinater, adresser og stednavne).
Ved infrastruktur for geodata forstås således standarder, regler, it-baserede tjenester mv. og
organisering heraf. Infrastrukturen sikrer, at data er tilgængelige, og kan bruges sammen
uanset hvilken datasamling de kommer fra.
2
Et centralt mål med direktivet er at tilvejebringe bedre geodata til brug for Fællesskabets
udformning af politikker og for gennemførelsen på alle niveauer i medlemsstaterne. INSPIRE
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1466041_0003.png
fokuserer på miljøpolitik, men kan a
nvendes af og fremover udvides til at omfatte andre
sektorer, f.eks. landbrug, transport og energi.
INSPIRE er udformet til at optimere mulighederne for at udnytte allerede disponible data
ved at stille krav om dokumentation af eksisterende geodata. INSPIRE vil ikke iværksætte
indsamling af nye geodata i medlemsstaterne. INSPIRE etablerer tjenester, som tilsigter at
lette adgangen til geodata og øge deres indbyrdes kompatibilitet, samt ved at rydde
hindringer for udnyttelsen af geodata af vejen. INSPIRE vil bane vej for en gradvis har
a)
monisering af geodata i medlemsstaterne.
De centrale elementer i forslaget til direktivet vedrører:
Generelle regler for oprettelse af en infrastruktur for geodata (geografisk information) i
Fællesskabet til brug for Fællesskabets miljøpolitik og for dets pob)
litik eller
aktiviteter på andre områder, der kan få direkte eller indirekte virkninger for miljøet.
Bestemmelser om, at infrastrukturen for geodata (geografisk informatic)
on) i
Fællesskabet bygger på infrastrukturer for geodata, der oprettes og drives af
medlemsstaterne.
Bestemmelser for de komponenter disse infrastrukturer omfatter: metadata, geodatasæt og
geodatatjenester, nettjenester og netteknologier, aftaler om videregivel
se, adgang og
dinerings- og overvågningsmekanismer, -proces-ser og -procedurer.
anvendelse, samt koor
d)
For de)
e nævnte komponenter gælder:
Metadata.
Metadata er beskrivelser af geodatasæt og geodatatjenester.
Geodatasæt.
Direktivet indeholder en oversigt over hvilke offentlige geodatasæt, der er omfattet. INSPIRE
vedrører alene geodatasæt, der foreligger på elektronisk form.
Forslaget omfatter kun kommunale geodatasæt, hvis indsamling eller formif) dling af data
sker på vegne af en anden offentlig instans eller det er lovpligtigt i medlemsstaten.
Geodatatjenester, nettjenester og netteknologier.
INSPIRE indebærer etablering af tjenester og teknologier, der sikrer brugerne oversigt over og
mulighed for adgang til eksister
e
g) nde data. Private dataejere har mulighed for at gøre data
tilgængelige via de etablerede tjenester.
Aftaler om videregivelse, adgang og anvendelse.
De etablerede tjenester skal stilles gratis til rådighed for offentligheden. INSPIRE respekterer be
stemmelserne i PSI (Direktivet vedr. videregivelse af den offeh) ntlige sektors
information, EFTL 345) om rettigheder over, beskyttelse af og betaling for data m.v.
3
Koordinerings- og overvågningsmekanismer samt processer og procedurer.
Kommissionen skal sammen med medlemslandene etablere det tekniske og organisatoriske
grundlag vedrørende drift, udvikling, implementering og overvågning af INSPIRE. Danm
ar
k skal
i den forbindelse udpege en offentlig instans som ansvarlig for kontakten med Kommissionen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1466041_0004.png
3. Nærhedsprincippet & at målet med dette direktiv, nemlig at oprette en infrastruktur for
Kommissionen anfører, proportionalitetsprincippet
geografisk information i Fællesskabet, ikke i tilstrækkelig grad kan opfyldes af medlemsstaterne
alene. Dette skyldes målets tværnationale aspekter og det generelle be
hov for – og nytte af - at
samordne vilkårene for adgangen til geografiske informationer i Fællesskabet.
Kommissionen  vurderer  på  den  baggrund,  at  direktivet
 er  i  overensstemmelse  med
nærheds- og proportionalitets
princippet. Regeringen er enig heri.
4. Konsekvenser for Danmark
Lovgivningsmæssige konsekvenser:
Det foreliggende direktivforslag vil ikke medføre behov for selvstændig dansk lovgivning om
infrastruktur for geodata.
Implementering af det foreliggende direktivforslag i dansk lovgivning vil ske i forbindelse
med kommende lovgivninger på specifikke fagområder med bestemmelser om brug af den
europæiske infrastruktur for geodata (INSPIRE) som planlægnings-, registrerings,
afrapporterings- eller informationsgrundlag. Disse områder kunne f.eks. være miljø, transport
og landbrug.
Der kan måske blive behov for udarbejdelse af bekendtgørelser og tilhørende vejledninger til
støtte for decentrale og centrale myndigheder f. s.
a. indhold, form mm. for datasæt omfattet af
INSPIRE.
Økonomisk
e og administrative
konsekvenser:
De økonomiske og administrative konsekvenser er under afklaring.
Beskyttelsesniveau:
Forslaget vurderes at have en neutral indvirkning på beskyttelsesniveauet i Danmark.
5. Høring
Forslaget er sendt i høring med svarfrist til den 2. september 2004. Forslaget er udsendt til 33
statslige interessenter herunder Forsvaret, 4 kommunale og amtskommunale parter, 2
offentlige Servicefællesskaber, 10 uddannelsesinstitu 
tioner, 17 pri
vate
geo
data-
g