Europaudvalget 2003-04
EUU Alm.del Bilag 1247
Offentligt
1466085_0001.png
PDF udgave (134 KB)
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl.
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 1247)
rådsmødereferater
(Offentligt)
_____________________________________________
FIU, Alm. del - bilag 188
ERU, Alm. del - bilag 636
(Offentligt)
_____________________________________________
FIU, Alm. del - bilag 188
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
Journalnummer
1
400.C.2-0
Kontor
EUK
22. september 2004
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Finansministeriets
redegørelse med bilag af det uformelle EU-finansministermøde den 10.-11.
september 2004.
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1466085_0002.png
20. septembe
2004
Referat af det uformelle EU-finansministermøde d. 10.-11. september 2004
Agenda 2007
Ministrene drøftede formandskabets såkaldte ”building block” tilgang til de
kommende forhandlinger om de næste finansielle perspektiver, der kan tjene
som ramme for at identificere de elementer, som landene vil prioritere. Der var
enighed om, at der var lagt op til en rimelig procedure.
Stabilitets- og Vækstpagten
Man drøftede hvilke analyser, der kan udarbejdes med henblik på forberedelse af
en planlagt diskussion på ECOFIN-mødet i november om styrket
implementering af Stabilitets- og Vækstpagten. Ministrene blev enige om en
udtalelse herom (vedlagt). Der var enighed om, at overvejelserne angår alle
EU-lande. Fra dansk side noteredes, at holdninger til eventuelle forslag om
ændringer vil følge efter normal dansk procedure.
Ministrene udtrykte bekymring for kvaliteten af de statistiske oplysninger, som
ligger til grund for indberetninger af tal for offentlige finanser i Grækenland
(udtalelse vedlagt).
Lissabon-strategien
Den tidligere hollandske premierminister Wim Kok præsenterede de foreløbige
overvejelser i den gruppe, der er nedsat til at udarbejde forslag til revision af
Lissabon-strategien mhp. Det Europæiske Råd i november 2004. Blandt andet
på grundlag heraf var ministrene enige om, at der i arbejdet med
Lissabon-strategien bør fokuseres mere på vækst og beskæftigelse,
implementeringen af anbefalingerne, at anvende benchmarking af landene,
styrke landenes ejerskab til strategien samt forbedre fokuseringen ved at styrke
de brede økonomisk-politiske retningslinier som det centrale
koordinationsværktøj.
(Løbenr. 25283)
2
Administrative byrder
Formandskabet orienterede kort om nederlandske erfaringer med reduktion af
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1466085_0003.png
administrative byrder. Formandskabet konkluderede, at betydelige besparelser i
EU-medlemslandene kan opnås som følge af en reduktion i de administrative
byrder, der pålægges erhvervslivet i forbindelse med national- samt
EU-regulering.
Man var enige om, at der i arbejdet med ny EU-lovgivning fremover skal
inddrages vurderinger af administrative byrder og konsekvenserne heraf.
Grænseoverskridende overtagelser og fusioner i banksektoren
De administrerende direktører for tre europæiske banker (ABN Amro, BNP
Paribas og Royal Bank of Scotland) introducerede problemstillingen om
barrierer for grænseoverskridende overtagelser og fusioner i banksektoren
blandt andet som følge af landenes tilsynsregler.
Fra dansk side gjorde man opmærksom på, at grænseoverskridende overtagelser
og fusioner i banksektoren ikke er et mål i sig selv, men at ønsket er at nedbryde
barrierer, som forhindrer effektive markeder, høj konkurrence samt et stort og
varieret udbud af finansielle tjenesteydelser. Blandt mulige barrierer blev fra
forskellige lande nævnt tilsynsregler, indskudsgarantier, skatteregler og
forbrugerbeskyttelsesregler.
Der var tilslutning til, at Kommissionen undersøger og kortlægger hindringer for
grænseoverskridende overtagelser og fusioner inden for banksektoren i EU.
Finansiel stabilitet
Der var en generel drøftelse af finansiel stabilitet herunder udvikling af rammer
for håndtering af finansielle stabilitetsproblemer i EU.
Risikokapital
Med udgangspunkt i en rapport udarbejdet af Komitéen for Finansielle
Tjenesteydelser drøftede ministrene betydningen af et effektivt marked for
risikovillig kapital for vækst og jobskabelse i især små og mellemstore
virksomheder.
Man blev enige om elementer, der kan indgå i opfølgning på EU’s handlingsplan
for risikokapital.
Nogle lande udbad sig en drøftelse på et kommende ECOFIN-møde af
offentlige pensionsfondes påvirkning af den statistiske opgørelse af de offentlige
finanser.
(Løbenr. 25283)
3
Forberedelse af IMFC, herunder den økonomiske situation
EU-formandskabets tale til IMF’s årsmøde den 2. oktober 2004 i Washington
blev godkendt med enkelte rettelser.
Derudover var der en drøftelse af den internationale økonomiske situation
herunder de seneste olieprisstigninger. Det blev konkluderet, at effekterne af
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1466085_0004.png
olieprisstigningerne er afEn grund hertil er, at de vestlige økonomier er mindre
oliekriserne i 1970’erne. mere beskeden størrelse sammenlignet med
afhængige af olie end tidligere. Der var enighed om, at der ikke bør reageres på
højere oliepriser med lavere energiafgifter, og ingen lande har planer om noget
sådant.
Frokostemner
Man drøftede en rapport vedrørende de væsentligste strukturelle udfordringer i
kandidatlandene (Bulgarien, Rumænien og Tyrkiet).
Endvidere drøftede ministrene Kommissionens ideer om en fælles
selskabsskattebase som en vej til bl.a. lettelse af virksomhedernes administrative
byrder. Der var synspunkter for og imod etableringen af en sådan. Man drøftede
desuden nedsættelse af en arbejdsgruppe med henblik på videre overvejelser om
en fælles selskabsskattebase. Her var der ligeledes synspunkter for og imod.
Konklusionen blev, at Kommissionen nedsætter en arbejdsgruppe med
eksperter fra de af medlemslandene, som er interesserede.
(Løbenr. 25283)
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1466085_0005.png
Elements for strengthening, clarifying and better implementation of
the Stability and Growth Pact
Ministers had a first discussion on the Stability and Growth Pact following the
Commission Communication, and in light of Court ruling and the Declaration
by the European Council on the Stability and Growth Pact. Ministers agreed
that the Commission Communication provides a good basis for discussion.
Ministers do not look for a watering down of the Pact, but rather for a
strengthening and clarification and better implementation.
Ministers gave the following guidance as regards the discussion on the Stability
and Growth Pact:
3.
The pact has proven its usefulness in anchoring budget deficits, e.g. by
comparing to the levels seen during earlier slow downs and compared to
other regions; the Pact has contributed to low inflation and low interest
rates.
3.
The 3% deficit and the 60% debt criterion in the Treaty remain of
paramount importance.
(Løbenr. 25283)
5
3.
A rules-based system remains the best guarantee for commitments to be
enforced and for all Member States to be treated equally. Ministers agree
that the Treaty should not be changed and that changes to the
regulations should be minimized, if necessary at all.
3.
In strengthening and clarifying the Stability and Growth Pact, due
consideration should be given to strengthening its economic rationale
and implementation.
3.
To ensure the credibility of the framework, the rules should at the same time
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1466085_0006.png
remain transparent and simple. Inter alia the following elements should
be analysed:
3.
3.
The preventive arm of the Pact should be strengthened.
First, a more symmetrical approach to fiscal policy through budgetary
discipline in good times with the objective to gradually achieve budgetary
surpluses.
3.
3.
3.
3.
Second, through practising peer pressure and peer support at an early stage
of budgetary deviations.
Third, through transparent budgetary figures and growth assumptions, so as
to identify and correct budgetary deviations in a timely manner.
The focus on debt and sustainability should be enhanced.
First, the debt ratio should be sufficiently diminishing if it is above the
reference value, approaching the reference value at a satisfactory pace.
3.
Second, in the assessment of whether Member States have reached
sustainable public finances, the future costs of ageing should also be
taken into account.
3.
Third, ministers agreed to look into the issue of debt sustainability and the
possible statistical implications of pension reforms.
(Løbenr. 25283)
6
3.
In the EDP, when assessing compliance with the recommendations a
distinction should be made between measures taken and economic
forecasting errors.
4.
Within the framework, budgetary policies need to set the right
priorities towards structural reforms, innovation, competitiveness,
in support of the Lisbon agenda to promote economic growth
and employment creation.
Ministers asked the EFC/EWG and the Commission to work out these
elements.
- o -
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1466085_0007.png
Statement by the ministers of Economy and Finance on statistics
MINISTERS STRESS GOOD STANDARDS IN STATISTICS
The ECOFIN Council in its informal meeting of 10/11 September 2004
adopted the following statement concerning the situation of statistics in
economic and monetary union:
Ministers are concerned about the size and scope of substantial data revisions contained i
recent fiscal notifications of Greece. Already on 2 June they noted with regret that at seve
instances fiscal statistics had been revised after a new government took office. The Counc
reiterates its view that the compilation and reporting of budgetary statistics must not
vulnerable to political and electoral cycles. In the case of Greece, it is of utmost importan
arrive soon at a clear and true picture of the situation and to draw the necessary consequ
The credibility of budgetary surveillance crucially hinges upon reliable fiscal statistics.
The Council asked the Commission to make by June 2005 a proposal for minimum standa
in the domain of statistics, which reinforce the independency, integrity and accountability
Member States’ national statistical institutions and also help to address the quality of fisc
statistics. Ministers will hold preliminary discussions on these issues before the end of the
(Løbenr. 25283)
7
Ministers stress that rapid progress is necessary in this area and also call upon the Comm
to assume the highest degree of awareness and concern for the quality of the statistical da
used in budgetary surveillance. At the same time, the Council emphasizes that it is more
important than ever that Finance Ministers take the improvement of statistics as a priority
matter so as to improve the system of checks and balances, also in their domestic domains
Ministers expressed their great concerns on the deficit and debt dynamics in Greece again
background of prosperous economic circumstances. The Greek authorities reiterated
commitment to sound budgetary policies and announced to redress current budgetary imb
as soon as possible. Ministers welcomed this announcement. They decided to discu
consequences for the excessive deficit procedure Greece in the next meeting of the Counci
________________
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1466085_0008.png
(Løbenr. 25283)