Europaudvalget 2003-04
EUU Alm.del Bilag 141
Offentligt
1464996_0001.png
PDF udgave (79 KB)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
Journalnummer
1
400.C.2-0
Kontor
EUK
7. november 2003
KOMITÉSAG
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Fødevareministeriets
notater om udkast til Kommissionens direktiv om ændring af Kommissionens
direktiv 94/54 om angivelse på mærkningen af bestemte levnedsmidler af andre
obligatoriske oplysninger end dem, der er fastsat i Rådets direktiv 2000/13/EF,
SANCO/2492/2003 (rev. 3).
Forslaget forventes sat til afstemning på mødet den 10. november 2003 i Den
Stående Komité for Fødevarekæden og Dyresundhed.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464996_0002.png
Fødevaredirektoratet/6. kontor
J.nr.: 1997-4113-0001
Den 31. oktober 2003
FA3/TEG/LAP
FVM 123
Notat til Folketingets Europaudvalg
om udkast til Kommissionens direktiv om ændring af Kommissionens direktiv
94/54 om angivelse på mærkningen af bestemte levnedsmidler af andre
obligatoriske oplysninger end dem, der er fastsat i Rådets direktiv 2000/13/EF
SANCO/2492/2003 (rev. 3)
Forslaget forventes sat til afstemning på mødet den 10. november 2003 i Den
Stående Komité for Fødevarekæden og Dyresundhed.
Forslaget behandles i forskriftsprocedure i Den Stående Komité for Fødevarekæden
og Dyresundhed. Hvis der er kvalificeret flertal, udsteder Kommissionen direktivet.
Opnås der ikke kvalificeret flertal, forelægger Kommissionen sagen for Rådet og
underretter samtidig Europa-Parlamentet. Rådet kan med kvalificeret flertal vedtage
forslaget uændret eller udtale sig mod det. Hvis der kvalificeret flertal imod
forslaget, skal Kommissionen behandle sagen på ny. Handler Rådet ikke inden en
frist på højst tre måneder, kan Kommissionen udstede direktivet.
Forslaget vedrører mærkning af konfekture eller drikkevarer, der indeholder
glycyrrhizinsyre eller ammoniumsalt heraf som følge af tilsætning af selve
stoffet/stofferne eller lakridsplanten Glycyrrhiza glabra.
En vedtagelse af forslaget skønnes at forbedre beskyttelsesniveauet. Danmark er
dog af principielle grunde imod forslaget om en advarselsmærkning og finder, at der
i stedet bør fastsættes en grænseværdi. Hvis Danmark ikke kan få fornøden
opbakning til et forslag om grænseværdier, kan man dog tilslutte sig det
foreliggende forslag, idet en advarselsmærkning er at foretrække frem for helt at
udelade en regulering af området.
Regeringen agter på den baggrund at tilslutte sig forslaget, idet man arbejder for, at
der fastsættes grænseværdier.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464996_0003.png
3
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Fødevaredirektoratet/6. kontor
J.nr.: 1997-4113-0001
Den 31. oktober 2003
FA3/TEG/LAP
FVM 123
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464996_0004.png
Aktuelt notat til Folketingets Europaudvalg
om udkast til Kommissionens direktiv om ændring af Kommissionens direktiv
94/54 om angivelse på mærkningen af bestemte levnedsmidler af andre
obligatoriske oplysninger end dem, der er fastsat i Rådets direktiv 2000/13/EF
SANCO/2492/2003 (rev. 3)
Baggrund
Kommissionen har den 24. september 2003 fremsendt rev. 3 af udkast til direktiv
om ændring af Kommissionens direktiv 94/54/EF om angivelse på mærkningen af
bestemte levnedsmidler af andre obligatoriske oplysninger end dem, der er fastsat i
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2000/13/EF. Forslaget er fremsat med
henvisning til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2000/13/EF, artikel 4, stk. 2.
Forslaget behandles i forskriftsprocedure i Den Stående Komité for Fødevarekæden
og Dyresundhed. Hvis der er kvalificeret flertal, udsteder Kommissionen direktivet.
Opnås der ikke kvalificeret flertal, forelægger Kommissionen sagen for Rådet og
underretter samtidig Europa-Parlamentet. Rådet kan med kvalificeret flertal vedtage
forslaget uændret eller udtale sig mod det. Hvis der kvalificeret flertal imod
forslaget, skal Kommissionen behandle sagen på ny. Handler Rådet ikke inden en
frist på højst tre måneder, kan Kommissionen udstede direktivet.
Forslaget forventes sat til afstemning på mødet den 10. november 2003 i Den
Stående Komité for Fødevarekæden og Dyresundhed.
Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Der er ikke redegjort for nærheds- og proportionalitetsprincippet, idet der er
totalharmonisering på området for mærkning af og præsentationsmåder for sådanne
fødevarer.
4
Formål og indhold
Glycyrrhizinsyre og dets ammoniumsalt findes typisk i konfekturevarer, f.eks.
lakrids, og i drikkevarer.
Den Videnskabelige Komité for Levnedsmidler har konkluderet, at en indtagelse af
glycyrrhizinsyre og dets ammoniumsalt på 100 mg pr. dag, sikrer en tilstrækkelig
beskyttelse af størstedelen af befolkningen, mens et højere indtag kan medføre
forhøjet blodtryk. Samtidig er Den Videnskabelige Komité for Levnedsmidler klar
over, at der i befolkningen findes grupper som har en nedsat funktion af det enzym
som nedbryder glycyrrhizinsyre (11-beta-hydroxysteroid dehydrogenase-2), folk
med lang fordøjelses-transittid og folk med forhøjet blodtryk. Komitéen peger på, at
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464996_0005.png
der stadig mangler data for at fastsætte en ADI (acceptabel daglig indtagelse).
På baggrund af konklusionen fra Den Videnskabelige Komité for Levnedsmidler er
det fundet nødvendigt, at give forbrugerne klar information om eventuelt indhold af
glycyrrhizinsyre eller dets ammoniumsalt i konfektureprodukter og drikkevarer.
Direktivudkastet vedrører mærkning af konfekture eller drikkevarer, der indeholder
glycyrrhizinsyre eller ammoniumsalt heraf som følge af tilsætning af selve
stoffet/stofferne eller lakridsplanten Glycyrrhiza glabra i en koncentration på 100
mg/kg eller 10 mg/l eller derover. Konfekture, der indeholder glycyrrhizinsyre eller
ammoniumsalt heraf som følge af tilsætning af selve stoffet/stofferne eller
lakridsplanten Glycyrrhiza glabra i en koncentration på 4 g/kg eller derover.
Drikkevarer, der indeholder glycyrrhizinsyre eller ammoniumsalt heraf som følge af
tilsætning af selve stoffet/stofferne eller lakridsplanten Glycyrrhiza glabra i
koncentrationer på 50 mg/l eller derover eller på 300 mg/l eller derover ved
drikkevarer, der indeholder over 1,2 % vol. alkohol.
For at undgå dobbeltmærkning skal det ikke påføres, at produktet indeholder
lakrids, hvis dette allerede fremgår af ingredienslisten eller produktets navn, og
koncentrationerne er under 100 mg/kg eller 10 mg/l.
Endelig kan produkter, der indeholder lakridsekstrakt, mærkes ”indeholder lakrids”.
Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
Gældende dansk ret
Der er ingen særlige danske regler for mærkning med eller grænseværdier for
tilsætning af glycyrrhizinsyre. Mærkning af aromaer er reguleret i bekendtgørelse
nr. 530 af 18. juni 2003 om mærkning af fødevarer, særligt § 19.
Konsekvenser
En vedtagelse af forslaget skønnes at forbedre beskyttelsesniveauet.
Forslaget skal implementeres i Fødevaredirektoratets bekendtgørelse om mærkning,
men forventes i øvrigt ikke at have lovgivningsmæssige eller statsfinansielle
konsekvenser.
Høring
5
Forslaget har af Fødevaredirektoratet været sendt i høring til en række
organisationer, jf. fødevarelovens § 6, stk. 1.
Foreningen af Danske Spiritusfabrikanter finder, at grænseværdien på 10 mg/l ved
drikkevarer er sat for lavt, idet de forholder sig til, at en person skal drikke 10 l for
at nå den Videnskabelige Komites anbefalinger for en normal person. Forslaget
tager imidlertid udgangspunkt i, at man ønsker at advare grupper, der kun kan tåle et
langt lavere indtag. Foreningen af Danske Spiritusfabrikanter foreslår en
differentiering af, om det er drikkevarer med eller uden alkohol, således at spiritus
først mærkes ved et indhold på 50 mg/l.
Bemærkning:
Denne differentiering og
grænse har imidlertid hele tiden fremgået af forslaget.
FødevareIndustrien under Dansk Industri, Bryggeriforeningen og Danske Læskedrik
Fabrikanter har bemærket, at der for at undgå dobbeltmærkning ikke bør påføres
”indeholder lakrids”, hvis dette allerede fremgår af ingredienslisten.
Bemærkning:
Dette punkt er imødekommet ved grænser på 100 mg/kg, men ikke ved 4g/kg, hvor
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464996_0006.png
der tilknyttes en advarsel: Undgåi for stort indtag i sit synspunkt om forsvarligheden
Virksomheden Dandy fremførte december 2002 tilfælde af forhøjet blodtryk.
af højt indhold af glycyrrhizinsyre som kommentar til Kommissionens
ændringsforslag af aromadirektiv 88/388/EØF (udkast til forordning i december
2002). Dandys ønskede at kunne tilsætte forholdsvis høje doser (4g/kg) ved
særregler for tyggegummi.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.