Europaudvalget 2003-04
EUU Alm.del Bilag 142
Offentligt
1464997_0001.png
PDF udgave (358 KB)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
g deres stedfortrædere
Bilag
Journalnummer
Kontor
400.C.2-0
EUK
7. november 2003
Med henblik på mødet i Folketingets Europaudvalg den 21. november 2003 –
dagsordenspunkt rådsmøde (økonomi- og finansministre) (budget) den 24. november 2003 -
vedlægges Finansministeriets notat vedrørende Rådets 2. læsning af EU’s 2004-budget og
samråd med Europa-Parlamentet herom, som forventes optaget på dagsordenen.
6. november 2003
7.kt HKI/JBV
Notat til Folketingets Europaudvalg:
ECOFIN 24. november 2003 - Rådets 2. læsning af EU’s 2004-budget og samråd
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464997_0002.png
med Europa-Parlamentet herom
1. Indhold
Ecofin afholder den 24. november 2003 sin 2. og sidste læsning af EU's budget for 2004 på grundlag
af resultatet af Europa-Parlamentets 1. læsning under plenarforsamlingen den 20.-23. oktober 2003,
jf. tabel 1. Ved Rådets 2. læsning afholdes desuden samråd med Parlamentet om EU's 2004-budget.
Endvidere  skal  Rådet  behandle  Kommissionens  ændringsskrivelse  nr.  1  af  oktober  2003  til
2004-budgetforslaget  angående  ekstra  midler  til  Irak  og  en  nedjustering  af  budgetforslaget  for
EU-budgettets udgiftskategori 3, interne politiker. Ligeledes skal Rådet behandle Kommissionens
ændringsskrivelse nr. 2 af november 2003, som primært indeholder et revideret skøn over EU’s
landbrugsudgifter i 2004. Kommissionen har varslet, at den snarest vil fremlægge ændringsskrivelse
nr. 3. Indholdet i denne er endnu ukendt.
Der kan desuden som en del af budget-2004-proceduren forudses en behandling af Kommissionens
forslag om i lyset af udvidelsen at opjustere de årlige bevillinger i retsakterne for EU-programmer,
som  er  finansieret  i  udgiftskategori  3  og  vedtages  ved  fælles  beslutningstagen  af  Rådet  og
Parlamentet. Endvidere vil der sandsynligvis søges indgået en samlet aftale om Kommissionens
forslag til retsgrundlag for en  række budgetlinier under primært Kommissionens administrative
budget, hvortil der hidtil har været bevilliget midler uden særskilt retsgrundlag. Dette sker ligeledes
som led i budget-2004-proceduren.
1.1. Baggrund
Kommissionen  har  fremlagt  et  forslag  til  2004-budgettet  for  såvel  EU-15  som  for
tiltrædelseslandene, jf. tabel 1. Ved Rådets 1. læsning blev der afholdt samråd med Parlamentet. Der
blev her afgivet en erklæring om, at Rådet og Parlamentet sigter efter at indgå en samlet aftale om
budgettet for EU-25. Derfor vil fokus i det følgende primært være på budgettet for EU-25. Rådet og
Parlamentet  kan  dog  af  juridiske  årsager  kun  vedtage  budgettet  for  EU-15  inden  for
budget-2004-proceduren, som afsluttes med Parlamentets 2. læsning i december 2003. Budgettet for
tiltrædelseslandene vil formelt blive vedtaget i foråret 2004 som et tillægs- og ændringsbudget til
2004-budgettet.  
2004-budgettet fastlægges indenfor de udgiftslofter (finansielle perspektiver), som blev fastsat af Det
Europæiske Råd (DER) i København i december 2002 for 2004-2006 i lyset af 10 nye landes
tiltræden 1.  maj 2004, jf.  tabel 1.  Her oprettedes også  en ny udgiftskategori  8 til  midlertidige
kompensationer til tiltrædelseslandene. Rådet og Parlamentet har efterfølgende bekræftet resultatet
fra København ved en aftale, som blev indgået 7. april 2003. April-aftalen indebærer desuden en
yderligere opjustering af de finansielle perspektiver i 2004-2006 for interne politikker på 530 mio.
euro (2004-priser), heraf 55 mio. euro i 2004.
Tabel 1. Status for forhandlingerne vedrørende EU-budgettet for 2004
Mio. Euro
Budget 2003
i
2004-opstilling
2
Loftet for 2004
fastsat af DER i København
i december 2002
Kommissionens
forslag for 2004
af maj 2003
Rådets
1. Læsning
d. 16. juli 2003
Parlamentets 1. Læsning
d. 20.-23.
oktober 2003
2
EU15
Forpligtelser1:
1. Landbrug
47.211
EU25
49.305
EU15
EU25
EU15
45.625,9
EU25
EU15
EU25
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464997_0003.png
Margen:
2. Strukturfonde
Margen:
3. Interne politik.
44.780,4
2.597,6
34.326
33.980,0
12,0
7.053
6.789,3
6,7
38. 722
41. 035
45.785,9
1425,1
34.326,0
0,0
7.006,0
47,0
5.082
5.082
4.996,0
86,0
6.157
6.157
6.088,8
68,2
442
442
442,0
0,0
3.455
3.455
1.732,3
1.722,7
1.410
47.873,8
1431,2
41.035,0
0,0
8.639,5
1.585,1
34.326,0
47.713,8
1.591,2
41.035,0
45.803,7
1.407,3
34.326,0
0,0
7.041,7
11,3
5.076,5
5,5
6.070,1
86,9
442,0
0,0
1.732,3
1.722,7
47.907,1
1.397,,9
41.035,0
0,0
8.675,1
46,97
5.076,5
5,5
6.070,1
86,9
442,0
0,0
1.732,3
1.722,7
1.409,5
0,0    
6.975,2
77,8
0,0    
8.608,6
113,4
Margen:
82,5
4. Eksterne politik.
4.806,9
Margen:
165,1
5. Adm. udgifter
5.360,1
Margen:
21,9
6. Reserver
434,0
Margen:
0,0
7.
Førtiltrædelsesstøtte
Margen:
8.  Kompensation  til
EU-10
Margen:
I alt
Margen:
99.685,7
103.726
3.535,0
149,0
0,0
1.732,3
68,2
442,0
86,0
6.088,8
4.996,0
4.936,1
4.936,1
145,9
145,9
6.028,5
6.028,5
128,5
128,5
442,0
0,0
1.732,3
1.722,7
1.722,7
1.409,5
1.722,7
1.409,5
442,0
0,0
1.732,3
0,5
0,5
100.066,0 111.905,9
100.492,3 112.347,7
3.660,0
3.702,1
2.630,3
3.349,0
3.390,1
3.233,7
3.260,3
Betalinger1 i alt:
102.274
111.554
95.033,9
97.502,9
95.563,5 100.652,4
100.122,9
97.873,2 103.562,6
Margen:
7.240,1
11.431,1
6.710,5 10.901,6
5.435,1
4.400,8
7.991,4
Pct. af BNI
1,04 pct.
1,06 pct.
1,10 pct. 0,99 pct. 0,99 pct.
0,99 pct.
0,99 pct.
1,02 pct.
1,02 pct.
1)Forpligtelser vil sige de tilsagn om bevillinger, EU kan afgive et givet budgetår, mens betalingsbevillinger vil sige de konkrete udbetalinger, EU kan foretage
et givet budgetår.
2)Vedtagne budget. I 2004 er gennemført en nyfordeling af budgetlinier mellem udgiftskategorierne 3, 4 og 7, jf. afsnit 2.3, 2.4 og 2.7.
3)Inkl. ekstra opjustering på 55 mio. euro af loftet for udgiftskategori 3 for EU-25 i 2004 fastsat i aftalen af april 2003 mellem Rådet og Parlamentet om
justering af de finansielle perspektiver for 2004-2006 i lyset af udvidelsen.
115.608 100.377,0
0,5
112.216,9
Kommissionens   2004-budgetforslag   for   EU-25   af   maj   2003   indeholdt   samlede
forpligtelsesbevillinger på 112,2 mia. euro og betalingsbevillinger på 100,7 mia. euro, jf. tabel 1.
Udgiftslofterne indenfor de finansielle perspektiver blev omtrent opbrugt i alle kategorier med to
undtagelser, landbrugsområdet og førtiltrædelsesstøtte. Rådet reducerede ved sin 1. læsning budgettet
for  EU-25  til  111,9  mia.  euro  i  forpligtelser  og  100,1  mia.  euro  i  betalinger.  I  forhold  til
Kommissionens forslag har Rådet reduceret forpligtelserne for EU-25 med 0,3 pct. og betalingerne
med 0,6 pct.
Parlamentet forhøjede EU-25-budgettet ved sin 1. læsning til 112,3 mia. euro i forpligtigelser og
103,6 mia. euro i betalinger. Dette er en stigning i forhold til Kommissionens forslag af maj 2003 på
0,1 pct. og 2,9 pct. for hhv. forpligtelser og betalinger og i forhold til Rådets 1. læsning på hhv. 0,4
pct. og 3,5 pct.
Der kan ikke flyttes midler fra én udgiftskategori til en anden. Når Rådet og Europa-Parlamentet
3
forhandler  om  budgettet  for 2004,  forhandles  der  om,  hvordan  midlerne  indenfor  hver af  de
forskellige kategorier skal fordeles, samt hvilken
margen
der skal efterlades til uforudsete udgifter.
Samlet for alle kategorier findes endvidere et såkaldt fleksibilitetsinstrument, som giver mulighed for
hvert år at anvende yderligere 200 mio. euro, som ikke på forhånd er fordelt på udgiftskategorierne.
Dette må som udgangspunkt ikke dække det samme behov to på hinanden følgende regnskabsår.
En betydelig del af budgettet er områder, hvor substansbehandlingen er henlagt til andre Rådsregi,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464997_0004.png
indenfor hvilke dansk holdning på disse områder er blevet eller vil blive fastlagt. Der gælder generelt
et princip  om korrekt  budgettering, herunder  at sikre  en nøje  afpasning mellem  bevillinger til
forpligtelser og betalinger, jf. den interinstitutionelle aftale om EU's budget. Dette princip skal
Kommissionen efterleve i budgetteringen, og det skal håndhæves af Rådet og Parlamentet under
budgetprocessen. Der har de seneste år været en stor underudnyttelse af bevillingerne
på EU's
budget.
2. Uddybning af udviklingen i budgetproceduren fordelt på udgiftskategorier
2.1. Udgiftskategori
1 - Landbrug
Landbrugspolitikken under udgiftskategori 1 på EU-budgettet har to søjler: Søjle I, udgiftskategori
1a,  omfatter  primært  bevillinger  til  landbrugets  markedsordninger.  Søjle  II,  udgiftskategori  1b,
omfatter landdistriktsstøtte. Den del af landdistriktsstøtten, som tildeles tilbagestående regioner i
Europa, er omfattet af EU-budgettets udgiftskategori 2, strukturfonde.
Udgifter  under  udgiftskategori  1a  er  obligatoriske  udgifter,  hvor  Rådet  har  det  sidste  ord  i
budgetforhandlingerne,  mens  udgifter  til  landdistriktsstøtte  er  ikke-obligatoriske  udgifter,  hvor
Parlamentet har det sidste ord.
Udbetalinger  inden  for  markedsordningerne  finder  sted  på  grundlag  af  landbrugspolitikkens
forordninger. Den årlige budgetprocedure går langt hen ad vejen ud på at give et kvalificeret skøn
over disse udbetalinger primært baseret på de gældende markedsforhold. For landdistriktsstøtten
udbetales støtte i udgangspunktet i henhold til Kommissionens fler
årige programmering.
Tabel 2. Udviklingen i budgetp
roceduren for
landbrug
(mio. euro)
20.-23.
oktober 2003
Vedtaget
2003-budge
t
Kommissionens
forslag for 2004
af maj 2003
Rådets
1. Læsning
d. 16. juli 2003
EU-15EU-25
Parlamentets 1. Læsning
d.
E
U-15
40.822,9
Forp
ligtigelsesbevillin
ger
EU-25
41.1
77,8
EU-15
41.000,7
4.803,0
45.803,7
EU-25
41.371,1
6.536,0
47.907,1
Søjle
I
(udgiftskategor
i 1a)
Søjle I
I
(udgiftskategor
i 1b)
40.082,540.982,9
41.337,8
4.698,04.803,0
6.536,0
44.780,545.785,9
47.873,8
2.597,61.425,1
1.431,2
4.803,0
6
.536,0
Den fælles l
andbrugspoliti
k i alt
Margen
45.625,9
47.7
1
3,8
1.585,1
1
.
591,2
4
1.407,3 1.397,9
45.625,0 46.6
2
5,0
Beta
lingsbevi
llinger i alt
44.780,545.785,9
46.785,8
45.803,7 46.819,1  
Budgetforslaget for 2004 udgjorde 47.874 mio. euro for EU-25 i forpligtigelser, jf. tabel 2. Forslaget
indbudgetterer konsekvenserne af midtvejsreformen for programperioden 2000-2006. Reformen har
dog kun en begrænset effekt i 2004 i form af mindre besparelser for to sektorer under udgiftskategori
1a (tørret foder og mejeriprodukter).
Rådet foretog ved sin 1.  læsning en nedjustering af forpligtigelser under markedsordningerne i
udgiftskategori 1a på 160 mio. euro for såvel EU-15 og EU-25 begrundet i erfaringerne fra tidligere
år, jf. tabel 1. Parlamentet gik ved sin 1. læsning efterfølgende stort set tilbage til Kommissionens
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464997_0005.png
forslag. For  forpligtigelser isom opbruger udgiftsloftet.  
forhold til budgetforslaget,  udgiftskategori 1b,  landdistriktsstøtte, er  der ikke  sket ændringer  i
Kommissionen fremlagde i begyndelsen af november 2003 ændringsskrivelse nr. 2 til
budgetforslaget for 2004 af maj 2003, hvori Kommissionen nedjusterer sit budgetforslag i
kategori 1a med 1,1 mia. euro i både forpligtigelses- og betalingsbevillinger. Nedjusteringen
forklares primært med, at kornhøsten i 2003 er mindre end forventet, hvorfor der forventes
eksporteret mindre korn til ikke-EU-lande, og der dermed blive brug for tilsvarende mindre
eksportstøtte i 2004, ligesom der i mindre omfang bliver brug for prisstabiliserende
foranstaltninger indenfor EU (-741 mio. euro). Hverken Rådet eller Parlamentet har taget
stilling til skrivelsen.
Parlamentet har ved sin 1. læsning foreslået en række mindre pilotprojekter under
udgiftskategori 1. Det drejer sig om forsikring mod dyresygdomme, samarbejde om
nødvaccinationer, udvikling af miljøindikatorer og kvalitetssikring af hvert led i
forsyningskæden fra jord til bord. Endvidere har Parlamentet opdelt budgetlinien til støtte til
eksport af oksekød under udgiftskategori 1a, således at det tydeliggøres, hvilken del af
støtten, som går til eksport af levende dyr. Kommissionen har med ændringsskrivelse nr. 2
delvist taget højde for disse ændringsforslag ved at foreslå et pilotprojekt om anvendelsen af
miljøindikatorer, en analyse af europæiske kvalitetsmærker samt en analyse af finansieringen
af udgifterne ved udbrud af husdyrsygdomme. Kommissionen har endvidere forslået en
opsplitning af budgetlinien til støtte til
eksport af oksekød.  
2.2. Udgiftskategori
2 – Strukturfonde
Bevillinger til strukturfonde er obligatoriske udgifter, hvor Rådet har det sidste ord i
budgetlægningsprocessen. Forpligtelsesbevillingerne skal i henhold til Dagsorden
2000-aftalen vedtaget af DER i Berlin i 1999 sættes lig de finansielle perspektiver for
udgiftskategori 2. Således udgør disse i modsætning til de fleste andre udgiftskategorier
udgiftsmål frem for udgiftslofter, hvorfor der ikke er ændret på forpligtigelserne i løbet af
budget-proc
eduren, jf. tabel 3.
5
Tabel 3. Udviklingen i budgetproceduren for strukturfonde f
ordelt på hovedområder
(mio. euro)
20.-23.
oktober 2003
EU-15
21.952,1
EU-25
25.468,7
Vedtaget
2003-budget
Kommissionens
forslag for 2004
af maj 2003
Rådets
1. Læsning
d. 16. juli 2003
EU-15
EU-25
Parlamentets 1. Læsning
d.
E
U
-15
EU-25
Forp
ligtigelsesbevilli
nger
Mål 1 -
Tilbageståend
e regioner
Mål 2 -
Regioner med
strukturprobl
emer
Mål 3 -
Beskæftigelse,
uddannelse
m.v.
Andet
21.577,121.952,1
25.468,7
3.651,83.573,8
3.619,0
3.718,93.793,3
3.834,8
2.193,22.221,8
2.430,4
21.952,1
3.573,8
25.4
6
8,7
3
.
619,0
3.573,8
3.619,0
3.793,3
3
.
834,8
3.793,3
3.834,8
2.221,8
2
.
430,4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464997_0006.png
2.221,8
2.785,0
34.326,0
2.430,4
5.682,0
41.035,0
Samhørigheds
fonden
Udgiftskatego
ri 2 i alt
Margen
2.839,02.785,0
5.682,0
33.980,034.326,0
41.035,0
0,
0
Beta
33.173,1
lingsbevillinger i
alt
-12,0
2.785,0
34.326,0
5
.
682,0
41.0
3
5,0
0,0
0,0
0,0
28.922,4 30.682,3 28.762,4 30.5
2
2,3
0,0
0,0
30.210,4 32.570,3  
Kommissionen foreslog betalingsbevillinger på i alt 28,9 mia. euro for EU-15, hvilket er et fald i
forhold til 2003-budgettet på 13 pct., jf. tabel 3. Faldet skyldes dels, at afholdelsen af betalinger vedr.
programperioden  1994-1999 afsluttes  i 2003.  Dels har  Kommissionen for  første  gang valgt  at
anvende den faktiske implementering i foregående år som beregningsgrundlag for indbudgettering af
betalingsbevillinger for EU-15 i stedet for medlemslandenes egne skøn, som historisk har været
markant for høje og ført til store overskud på EU-budgettet. Kommissionen afsætter kun ekstra
betalingsbevillinger på 1,8 mia. euro til de ti nye medlemslande, hvilket bringer det samlede forslag
for EU-25 op på 30,7 mia. euro. De forholdsvis lave betalingsbevillinger til de nye lande skyldes, at
strukturfondsprogrammerne for disse først skal igangsættes.  
Rådet nedjusterede ved sin 1. læsning betalingsbevillingerne med 160 mio. euro for EU-25 i forhold
til Kommissionens forslag. Parlamentet vedtog ved sin 1. læsning betalingsbevillinger på 32,6 mia.
euro for EU-25 eller en stigning på 1,9 mia. euro i forhold til Kommissionens forslag, idet man har
baseret  sig  på  medlemsstaternes  skøn  for  betalingsafløbet.  Stigningen  i  de  samlede
betalingsbevillinger for EU-25 på 3,4 mia. fra Rådets til Parlamentets 1. læsning (jf. tabel 1) kan
således primært forklares med stigningen på
strukturfondsområdet.  
2.3. Udgiftskategori
3 - Interne politikker
Hele udgiftsområde 3 udgøres af ikke-obligatoriske udgifter, hvor Parlamentet har det sidste ord.
Godt 4/5 af udgifterne er imidlertid allerede planlagt ved flerårige programmer vedtaget af Rådet og
Parlamentet  ved  fælles  beslutningstagen,  hvilket  begrænser  muligheden  for  omprioriteringer  i
6
budgetforhandlingerne (ved fælles beslutningstagen indsættes indikative årlige beløbsrammer i de
vedtagne retsakter).
Det samlede loft for kategori 3 i 2004 udgør 8.722 mio. euro. Forhøjelsen på grund af udvidelsen
udgør 1.669 mio. euro, hvoraf 55 mio. euro kan tilskrives aftalen om justeringen af de finansielle
perspektiver indgået af Rådet og Parlamentet i april 20
03, jf. afsnit 1.
ordelt
på hovedområder
Budget 2003 i
2004-opstilling1
0.-23.
oktober 20033
EU-15
4.312,5
46,0
15,0
83,4
Kommissionens
Rådets
forslag for 2004
1. Læ sning
d. 16. juli 2003
af maj 2003
Forpligtigelses
EU-15EU-25
bevillinger
EU-25
Forskning og
4.055,04.310,04.815,0
teknologisk
udvikling
4.815,0
Andre
44,6
43,051
,
7
landbrugstiltag
54,7
Andre regionale
15,015,0
tiltag
15,0
15,0
Transport54,077,2
59,1
87,2
Andre70,474,3
fiskeritiltag
Parlamentets 1.
Læsning d.
2
E
U
-15
4.310,0
43,0
15
,
0
105
,
3
80
,
2
EU-25
4
.
815,0
51,7
15,0
55,3
74,3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464997_0007.png
80,2
704,4
74,3
563,5
80,2
703,3
131,3
116,9
108,0
93,2
96,4
110,4
207,5
pm
49,0
19,3
2
3
8,4
190,7
pm
64,0
23,1
265,0
213,3
pm
50,9
19,3
242,9
18,0
0,3
1
7
1,8
0,0
20,2
0,3
211,5
0,0
19,9
0,3
180,7
0,0
9
5,5
137,9
113,6
Uddannelse562,7564,6
og ungdom
Kulturelle117,5117,6
og
audiovisuell
e aktioner
Information110,389,8
og
kommunika
tion
Sociale180,8187,1
dimension
og
beskæftigels
e
Bidrag til7,0
europæiske
partier
pmEnergi
48,0
65,9Euratom 18,8
23,1Miljø
237,3
269,5Beskyttelse 22,6
af  sundhed
og
f
orbrugere2
22,1Hjælp    til 0,6
genopbygge
lse
0,3Det   indre 200,3
marked
220,4Industri
0,0
0,0Arbejdsmar 122,5
ked    og
teknisk
innovation
143,0Statistisk 35,4
information
704,4
131,3
5
6
4,6
1
1
7,6
100,
2
82,8
207,7
1
8
6,9
pm
51,0
19,3
239,0
218,0
pm
66
,
0
23
,
1
265,6
220
,
2
0
,
3
185,2
0
,
0
95,5
0,3
225,0
0,0
137,9
36,8
41
,
6
7
36,8
41,6
773,5
224,4
11,3
138,0
199,0
317,0
0,0
8
.
6
08,6
37,3
716,6
167,5
9,9
0,0
0,0
0,0
8,3
7
1
6,4
1
7
0,1
10,1
0,0
0,0
0,0
0,0
6.975,2
Heraf EU-10:
1.633,4
11,3
42,2Transeurop 725,1
æiske
netværk
777,8Retlige   og 153,6
indre
anliggender
225,8Svigsbekæm7,2
pelse
12,1Nuklear
0,0
sikkerhed
138,0Institutions 0,0
opbygning
202,0Schengen 0,0
317,0”Performan
ce reserve”
8,3Udgiftskate
gori 3 i alt
8.6
75,1
Heraf
EU-10:
1.633,5
6,747,0
82,
5
0,6
6.789,3
716,4
155,8
10,1
0,0
0,0
0,0
0
,
0
7.006,08.639,5
Heraf
EU-10:
1.633,5
77,8
773,5
210,1
1
1
,3
138
,
0
199
,
0
317
,
0
0,0
7.041,7
Margen
113,4
46,9
Betalingsbevilling
6.198,4
er i alt 6.576,4
7.496,0 6.555,0 7
.
474,6 6.966,1 7.870,6  1)Vedtaget budget. Informationsprogrammer for ikke-medlemslande er flyttet fra
kategori 3 til 4 i 2004
2)Vedtaget budget. Det umiddelbare fald i bevillingerne til ”Beskyttelse af sundhed og forbrugere” i Kommissionens
2004-forslag dækker over, at der er sket en ny afgrænsning af de forskellige områder under kategori 3. Ses på det
samlede politikområde ”Helbreds- og forbrugerbeskyttelse” i Kommissionens budgetforslag opgjort efter en
aktivitetsbaseret budgetopstilling ses en stigning på 24 pct. fra
381
til 472 mio. euro.
Kommissionens budgetforslag af maj 2003 foreslår en margen for EU-25 på 83 mio. euro, jf. tabel 4.
Kommissionen forudså i sin Politiske Strategi for 2004 - som blev fremlagt i marts 2003, før aftalen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464997_0008.png
om de ekstra 55 41 mio. euro ud af det ekstramargen påpå 55 mio. euro i sit budgetforslag.
at have anvendt mio. euro blev indgået -  en råderum 73 mio. euro. Kommissionen angiver således
Rådet har under sin 1. læsning omsat det forøgede råderum i 2004 til en margen for EU-25 på 113
mio. euro, idet de foreslåede nedjusteringer ikke berører EU-10, som uændret foreslås bevilliget
1.634 mio. euro som i Kommissionens forslag. I lyset af DER i Thessaloniki, som anbefalede en
stigning i rammen til retlige og indre anliggender i 2004-2006, forhøjede Rådet dog bevillingerne til
dette område med 14 mio. euro, jf. tabel 4.
Parlamentets 1. læsning formindskede margenen for EU-25 til 46,9 mio. euro, idet Parlamentet har
anvendt  ekstra  midler  på  egne  prioriteter.  Den  største  beløbsstigning  ses  for  Information  og
Kommunikation, hvortil bevillingerne er forøget med 10 mio. euro i forhold til budgetforslaget, jf.
tabel 4.
Kommissionen fremlagde 1. oktober 2003 ændringsskrivelse nr. 1 til sit 2004-budgetforslag, i hvilken der
foretages en nedjustering af Kommissionens kategori 3-budgetforslag fra maj på 25 mio. euro i både
forpligtigelses- og betalingsbevillinger. Nedjusteringen hidrører Den Europæiske Investeringsfond under
området Arbejdsmarked. Parlamentet har tiltrådt denne del af ændringsskrivelse nr. 1 ved sin 1. læsning
den 20.-23. oktober. Ændringsskrivelse nr. 1 indeholdt endvidere tekniske justeringer uden budgetmæssig
betydning samt ekstra midler til Irak, jf. afsnit 2.4. Ændringsskrivelse nr. 1 blev tiltrådt af Rådets bud
getudvalg 14. oktober
8
2.3.1. Justering af bevillingerne i retsakterne for
kategori 3-programmer
Kommissionen fremsatte som en del af sit 2004-budgetforslag forslag om i lyset af udvidelsen at
opjustere de årlige indikative bevillinger i retsakterne for EU-programmer, som er finansieret i
udgiftskategori 3 og vedtages ved fælles beslutningstagen af Rådet og Parlamentet. Dette skal ske
under budget 2004-proceduren og sker i henhold til de udgiftsrammer, som blev afsat hertil ved
aftalen om EU’s udvidelse indgået af DER i København i december 2002.
Justeringen vedrører ikke blot 2004 men hele perioden, som programmerne løber. Justeringen drejer
sig om i alt 2.571 mio. euro for perioden 2004-2006 og 51 mio. euro efter 2006 (løbende priser), jf.
tabeller i bilag 1. Rådet og Parlamentet blev ved Rådets 1. læsning af EU’s budget for 2004 den 16.
juli 2003 enige om at søge en samlet aftale om Kommissionens forslag senest ved Rådets 2. læsning.
Det ventes, at Kommissionen efter indgåelsen af en politisk aftale mellem Rådet og Parlamentet vil
fremsætte formelle forslag for justering af de enkelte programmers retsgrundlag. De skal herefter
formelt  vedtages  af  de  ansvarlige  rådsformationer  og  af  Europa-Parlamentet.  Herved  vil
justeringerne kunne træde i kraft inden udvidelsen
af EU pr. 1. maj 2004.
2.4. Udgiftskategori
4. Eksterne politikker
Udgifterne i kategori 4 indeholder både obligatoriske og ikke-obligatoriske. Aftaler indgået med 3.
part, herunder fiskeriaftaler samt bidrag til internationale organisationer udgør obligatoriske udgifter,
hvor Rådet har det sidste ord i budgetlægningsprocessen, mens Parlamentet har sidste ord for øvrige
udgifter.
Revisionen af de finansielle perspektiver i lyset af udvidelsen ændrer ikke lofterne for kategori 4,
eksterne politikker i 2004, jf. tabel 1. Imidlertid flyttes bevillinger til Tyrkiet fra kategori 4 til 7,
førtiltrædelsesstøtte  (149  mio.  euro  i  2003)  og  bevillinger  til  Malta  og  Cypern  afholdes  efter
udvidelsen via andre udgiftskategorier. Dette betyder umiddelbart et ekstra råderum i kategori 4 i
2004
på ca. 175 mio. euro.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464997_0009.png
Tabel
ordelt på hovedområder
5. Udviklingen i budgetproceduren for eksterne politikker
f
Budget 2003 i Kommissionens
(mio. euro)
2004-opstilling forslag for 2004
1
af maj 2003
Rådets
1. Læsning
d. 16. juli 2003
Parlamentets 1. Læsning
d. 20.-23.
oktober 2003
E
U
-15/EU-25
Fo
rpligtelsesbevilli
nger
EU-15/EU-25
419,0
490,0
610,0
310,0
134,0
859,0
538,3
675,0
Fødevarehjælp
EU-15/EU-25
417,5
490,0
598,0
307,0
134,0
839,0
530,3
677,0
4
2
5,6
Humanitær bistand
489,2Asien
617,5Latinamerika
323,1Sydlige Afrika
133,8Middelhavsområdet
og Mellemøsten
857,5Østeuropa
og
Centralasien
535,6Balkan
673,2Andet
(inkl.
internationale
fiskeriaftaler)
427,0
4
4
1,7
5
6
2,5
3
3
7,0
1
2
7,0
7
5
3,9
5
0
7,4
6
8
4,6
9
1
9,7
9
901,2
889,2
51,5
-
4.806,9
52,6
-
4
.
996,0
951,5Fælles  Udenrigs-  og
Sikkerhedspolitik
(FUS
P
)
47,5
-
30,0
5.076,5
4.936,1
Marge
n
47,5
Særlig budgetlin
i
e til Irak
Udgiftskategori 4 I alt
165,1
86,0
145,9
5,5
udgiftskategorier.
Betal
ingsbevillinger i alt  4.694,0 4
.
791,8 4.763,9 5.184,7  1)Vedtaget budget. Kommissionen tager højde for, at informationsprogrammer
for ikke-EU-lande er flyttet fra kategori 3 til 4 i 2004, og at Tyrkiet er flyttet til kategori 7. Kommissionen tager øjensynligt ikke højde for et
ekstra råderum som følge af, at udgifter til Malta og Cypern efter udvidelsen afholdes via an
dre
Kommissionens 2004-budgetforslag af maj 2003 efterlod en margen på 86 mio. euro, jf. tabel 5.
Rådet  forøgede  ved  sin  1.  læsning  den  16.  juli  margenen  til  146  mio.  euro  ved  generelle
nedjusteringer, idet Rådet ønskede at opnå en samlet margen på niveau med de bortfaldne bevillinger
til Tyrkiet, jf. tabel 5. Bevillingerne til Balkan blev dog øget til 677 mio. euro i lyset af konklusionerne
fra DER/Thessaloniki,  om, at  der skal  ydes flere  midler til  Balkan i  perioden 2004-2006  end
oprindeligt planlagt af Kommissionen.
Kommissionen foreslog bevilget 51,5 mio. euro i 2004 til den Fælles Udenrigs- og Sikkerhedspolitik
(FUSP) mod 47,5 mio. euro i 2003. Stigningen begrundedes bl.a. i behovet for en større reserve til
uventede krisesituationer samtidigt med, at EU-politistyrken i Bosnien-Herzegovina pr. 1. januar
2003  absorberer  en  stor  del  af  FUSP-budgettet.  Rådet  foretog  ved  sin  1.  læsning  en  teknisk
forhøjelse af FUSP-budgettet på 1 mio. euro, som følge af omlægning af opgavevaretagelsen i
Rådssekretariatet. Vedtagelsen af en EU-politimission i Makedonien på Rådsmødet (almindelige
anliggender  og  eksterne  forbindelser)  den  29.  september  2003  har  dog  medført  et  yderligere
finansieringsbehov i forhold til Rådets 1. læsning. Desuden kan der opstå finansieringsbehov i
forhold til nye civile EU-missioner i 2004 i fx Den Demokratiske Republik Congo.
Kommissionen fremlagde den 1. oktober 2003 i ændringsskrivelse 1 til sit budgetforslag om at
indbudgettere ekstra 160 mio. euro til Irak i 2004 i forpligtigelser og 128 mio. euro i betalinger. Dette
indebærer,  at  Kommissionens  reviderede  budgetforslag  overskrider  kategori  4-loftet  for
forpligtigelsesbevillinger med 74 mio. euro. Forslaget om 160 mio. euro ekstra til Irak i 2004 skal ses
i lyset af Kommissionens ønske om, at EU kunne give tilsagn om 200 mio. euro for 2003-2004 på
Irak-donorkonferencen, som blev afholdt i Madrid den 24. oktober 2003. Kommissionen havde
allerede i sit oprindelige budgetforslag øremærket ca. 20 mio. euro i forpligtigelser til Irak i 2004
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464997_0010.png
under rammerne til Mellemøsten.
Kommissionen har fremlagt særskilt forslag om, at overskridelsen af loftet i 2004 på 74 mio. euro
finansieres via det såkaldte fleksibilitetsinstrument, som giver mulighed for hvert år at anvende 200
mio. euro ud over udgiftslofterne for forpligtigelsesbevillinger for EU-budgettets kategorier.
EU-udenrigsministrene bekræftede 13. oktober, at Kommissionen kunne give tilsagn om 200 mio.
euro  i  2003-2004  på  donorkonferencen  i  Madrid  24.  oktober,  idet  det  blev  fastslået,  at
finansieringsformen fastlægges indenfor budgetproceduren. Rådets budgetudvalg accepterede den 14.
oktober Kommissionens ændringsskrivelse nr. 1. Budgetudvalget accepterede dog ikke forslaget om
at anvende fleksibilitetsinstrumentet til at finansiere midler til Irak i 2004, da Rådets 1. læsning af
kategori 4-budgettet for 2004 resulterede i en betydelig margen (146 mio. euro), og det ekstra beløb
til Irak i 2004 derfor forventes at kunne finansieres ved omprioriteringer.
10
Parlamentet har ved sin 1. læsning den 20-23. oktober tilkendegivet at kunne acceptere
Kommissionens forslag i ændringsskrivelse 1 om ekstra 160 mio. euro til Irak i 2004.
Imidlertid indbudgetterede Parlamentet kun 30 mio. euro, mens finansieringen af de
resterende 130 mio. euro forudses aftalt under samrådet ved Rådets 2. læsning den 24.
november.
Ses bort fra de ufinansierede 130 mio. euro til Irak, resulterede Parlamentets 1. læsning i en margen
på 5,5 mio. euro, idet Parlamentet i forhold til Rådets 1. læsning har anvendt flere midler til bl.a.
Asien,  Latinamerika,  Middelhavsområdet  og  Mellemøsten,  jf.  tabel  5.  Parlamentet  har  desuden
nedjusteret FUSP-budgettet til 47,5 mio. euro svarende til bevillingen i 2003, idet det anføres, at
Rådet yderligere må begrunde behovet for et forøget budget i 2004. Parlamentet har indbudgetteret
ekstra betalinger på 393 mio. euro i forhold til Kommissionens forslag ud fra en forventning om øget
afløb på forpligtigelser indgået tidligere år, jf. tabel 5.
Kommissionen ændringsskrivelse 2 af november 2003 til budgetforslaget indeholder en række tekniske
justeringer uden budgetmæssig betydning af området Internationale Fiskeriaftaler. Hverken Råd eller
Parlament har taget
stilling hertil.
2.5 Udgiftskategori 5 - Administrative
udgifter
Kommissionens budgetforslag for 2004 til administrative udgifter udgjorde i alt 6.086 mio. euro,
hvilket er en stigning på 14 pct. i forhold til 2003. Kommissionens forslag efterlader en margen på 71
mio. euro under udgiftsloftet i 2004, jf. tabel 6. EU’s institutioner angav udvidelsesudgifter til
primært oversættelse/tolkning, bygninger og nyt personale som hove 
dårsag til stigningen.
Tabel 6. Udviklingen i budgetproceduren for
a
dministrative
udgifter
(mio. euro)
Vedtaget
2003-budg
et
Kommissionens
forslag for 2004
af maj 2003
Rådets
Parlamentets 1.
1. Læsning
Læsning d. 20.-23.
d. 16. juli 2003 oktober 2003
EU-15/EU-25
E
U
-15/EU-25
Forp
ligtigelser/b
etalinger
EU-15/EU-25
Kommissionen (inkl.3.489,53
.
821,2
pensioner)
3.787,0
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464997_0011.png
3.821,5
1.231,0
522,6
236,4
98,0
1.231,0
524,8
220,3
96,2
107,9
63,5
5,7
16
.
086,3
Parlamentet1.086,6
Rådet
524,8EU-domstolen
231,3
1
.
231,0
4
3
1,7
1
5
0,6
77,1
Det   Økonom.   og
Sociale Udvalg
101,8
Regionsudvalg
e
t
58,8
Ombuds
m
anden
5,7  Udgiftskategori 5 i alt
6.070,2
Revisionsrett
e
n
95,3
8
1,2
39,0
4,4
5.360,1
103,8
60,0
5,4
6.028,5
11
Marge
n
21,9 70,7 128,4 86,8 1)Kommissionens samlede budgetforslag var i det aktuelle notat oversendt til Europaudvalget forud for
Rådets 1. læsning den 16. juli angivet til 6.089 mio. euro, mens Kommissionen kort før selve rådsmødet nedjusterede det til 6.086 mio.
euro. Der er således taget højde herfor i det oversendte
resumé fra rådsmødet.
Rådet nedsatte bevillingerne ved sin 1. læsning og øgede margenen til 128 mio. euro med udgangspunkt i
en evaluering af EU-institutionernes behov. Rådet forøgede dog Rådets eget samlede administrative
budget  med 2  mio. euro  i  lyset af  ekstra  udgifter til  nye computernetværk  på  i alt  13  mio. euro.
Parlamentet har ved sin 1. læsning indbudgetteret en margen på 87 mio. euro, idet særligt Kommissionen
er blevet begunstiget med henvisning til dennes udvidelsesudgifter i 2004, jf. tabel 6. Parlamentet har
sidste ord
i udgiftskategori 5.
2.5.1. Forslag til retsgrundlag for administrative
budgetlinier
På  Ecofin  16.  juli  2003  blev  Parlamentet  og  Rådet  enige  om,  at  man  i  tilknytning  til
budgetproceduren vil søge at indgå en politisk aftale om Kommissionens forslag til 7 retsakter for en
række budgetlinier under primært Kommissionens administrative budget. Forslagene drejer sig både
om de konkrete regler i retsakterne og de finansielle rammer på i alt 313 mio. euro for 2004-2008, jf.
tabel i bilag 2. De aktuelle budgetlinier anvendes til tilskud til organisationer, som arbejder på
europæisk niveau indenfor forskellige områder.
Rådet og Parlamentet sigter, om muligt, efter at indgå en samlet aftale ved Rådets 2. læsning den 24.
november. De enkelte retsakter skal herefter formelt vedtages af de ansvarlige rådsformationer og af
Parlamentet  ved  fælles  beslutningstagning,  hvorfor  de  angivne  årlige  beløb  i  retsakterne  i
udgangspunktet er bindende for budgetmyndigheden i den årlige budgetprocedure.
De  aktuelle  tilskud  har  hidtil  været  bevilget  uden  særskilt  retsgrundlag  under  henvisning  til
Kommissionens administrative beføjelser. Dette er dog ikke muligt ifølge den nye finansforordning,
som trådte i kraft pr. 1. januar 2003. Rådets holdning til de enkelte forslag til retsakter er under
fastlæggelse i de relevante rådsformationer samt i
Rådets budgetudvalg.
2.6. Udgiftskategori
6 – Reserver
Kommissionen afsatte i sit budgetforslag 442 mio. euro til reserver i forpligtigelser, heraf 221 mio.
euro  til  lånegarantireserven  og  221  mio.  euro  i  nødhjælpsreserve  i  overensstemmelse  med  de
finansielle perspektiver, jf. tabel 1. Samme beløb blev afsat i betalinger. Der er ikke ændret herpå i
løbet af
budgetproceduren.
2.7. Udgiftskategori 7 –
Førtiltrædelsesstøtte
Hovedsigtet med udgiftsområdets programmer, Sapard (landbrug), ISPA (strukturstøtte) og Phare
(generel førtiltrædelsesstøtte) er at hjælpe kandidatlande til optagelse i EU. Parlamentet har det sidste
o
rd i denne kategori.
førtiltrædelsesstøtte
(mio. euro)
20.-23.
Budget 2003 i Kommissionens
2004-opstilling forslag for 2004
1
af maj 2003
Rådets
Parlamentets 1.
1. Læsning Læsning d.
d. 16. juli 2003
EU-15/EU-25
Forp
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464997_0012.png
oktober 2003
E
U
-15/EU-25
1.1
2
9,0
1.6
9
3,0
EU-15/EU-25
226,7
226,7
453,3
809,7
ligtigelsesbevillinger
Sapard
226,6
453,3
809,7
5
6
4,0
453,1
805,8
ISPA
Phare
Tyrkiet
12
1
4
9,0
242,6
242,6
241,9
5,0
1.732,3
1.722,7
”Performan
c
e
reserve”
1.732,3
1.722,7
Udgiftskategori 7 i alt
Margen
3.535,0
-149,0
1
.
732,3
1
.
722,7
Betalingsbevillinger
i alt 2.862,9 2
.
956,2 2.856,2 3.196,2 1)Vedtaget budget. Tyrkiet er blevet overflyttet fra ka
tegori
4 til 7 i 2004
Optagelsen af de 10 nye lande har ikke betydet en revision af de finansielle perspektiver i form af et
lavere udgiftsloft for førtiltrædelsesstøtte i 2004, jf. tabel 1. Kommissionen foreslår stigende støtte til
de resterende kandidatlande, Rumænien, Bulgarien og Tyrkiet som aftalt på DER i København med
en konkret udmøntning svarende til 1.732 mio. euro i forpligtigelser, hvilket efterlader en margen på
1.723 mio. euro, jf. tabel 7. Der er ikke ændret herpå i løbet af budgetproceduren, idet Parlamentet
dog har udsparet 5 mio. euro i en reserve, som kan udbetales til de programmer, der udviser en høj
implementeringsrate.
Kommissionen vil styrke indsatsen i 2004 for at få gennemført projekter, som allerede er aftalt tidligere år.
Kommissionen foreslog derfor betalingsbevillinger på 2.956 mio. euro i 2004, således at der kan ske
yderligere indfrielse af forpligtigelser indgået tidligere år. Rådet nedsatte betalingsbevillingerne til 2.856
mio. euro ved sin 1. læsning, mens Parlamentet ved sin 1. læsning forøgede bevillingerne til 3.196 mio.
euro i håbet om meget store indfrielser,
jf. tabel 7.
3. Nærheds- og propo
rtionalitetsprincippet
Da der er tale om et forslag vedrørende EU’s budget, kan det kun behandles på EU-niveau, og det
opfylder derfor nærheds- og proportionalitetsprincippet.
4. Statsfinansielle og lovgivningsmæssige
konsekvenser
Kommissionens budgetforslag for EU-15 af maj 2003 vil medføre et dansk EU-bidrag på ca. 15,2
mia. kr. (kurs 7,44 kr./euro) i 2004. Medregnes konsekvenserne af det tillægs- og ændringsbudget,
som skal vedtages for de 10 nye lande i marts/april 2004 fås et
dansk
EU-bidrag på 15,5 mia. kr.
svarende til ca. 2,1 pct. af det samlede budget for EU-25. Rådets 1. læsning den 16. juli gav en
reduktion  af det danske bidrag i forhold til Kommissionens budgetforslag for EU-25 af maj 2003 på
ca. 0,1 mia. kr., mens Parlamentet 1. læsning den 20-23. oktober gav en forhøjelse på ca. 0,5 mia. kr.
Det endeligt indbudgetterede EU-bidrag på Finansloven for 2004 afhænger også af størrelsen af
overskuddet på EU-budgettet i 2003 og af, hvordan overskuddet i 2003 skal fordeles i form af
mindrebetalinger fra EU-landende i hhv. 2003 og 2004. 2003-overskuddet ventes at blive på niveau
med 2002 svarende til en dansk mindrebetaling på ca. 1 mia. kr., jf. nedenfor.
Budgetforslaget for 2003 indebar et dansk EU-bidrag på 15,2 mia. kr. På finansloven for 2003 blev
budgetteret med et dansk bidrag på 14,6 mia. kr. byggende på en forudsætning om et 2002-overskud
på 4 mia. euro forudset tilbagebetalt i 2003. Det danske bidrag i 2003 estimeres pt. til ca. 14,1 mia.
kr., hvilket primært forklares af, at det det faktiske 2002-overskud, som blev tilbagetalt i 2003, blev
på 7,6 mia. euro svarende til en dansk mindrebetaling
på ca. 1,2 mia. kr.
5. Seneste forelæ
ggelse for Folketinget
Folketingets Europaudvalg og Finansudvalg fik forelagt et notat forud for Ecofins 1. læsning af EU's
budget for 2004 den
16. juli 2003.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464997_0013.png
13
Bilag 1: Forslag til justering af bevillingerne i retsakterne for kategori 3-programmer i lyset af
udvidelsen, som vedtages ved fæll
es beslutningstagning
Tabel 1. Forslag for 2004-2006 (Tillempet Combud 314
/03 af september 2003)
Programnavn (varighed)
2005
Status:
2004
V:Vedtaget
F:Forslag
2006
TOT
AL
04-06
(mio.
euro
løben
de
priser
svare
nde
til
nomi
nelle
beløb
for
de
enkel
te
progr
amm
e
r
fordelt
enkeltå
r)
6.
Ramme
program
- F
orskning
(2002-2
006)
Udveks.
af data
ml.
administ
ration
er(IDA)
(2001-2
004)
6 pct.
EU-15 Forslag EU-15 Forslag EU-15
EU-10
EU-10
Forslag
EU-10
EU-15
Fors
l
ag EU-10
EU-10/
EU-15
V   4.310,0
480,0 4.500,0
580,04.635,0
650,0
13
.
445,0
1.735,0
13 pct.
V
25,01,5
25,0
1,5
2,9
40,0
7,3
18 pct.
Arbej
dsmarked
(2002-200
6)
Udelukkel
se fra
a
rbejdsm.
(2002-200
6)
V12,51,9
12,5
2,5
15,
0
V15,21,2
16,9
1,7
18
,
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464997_0014.png
14
1,1
50,5
4,0
8 pct.
3,9
9,0
9,7   108 pct.
1
0,0
60,0
25,0
42 pct.
115,0
1.898,0
255,0
14 pct.
2
8
,7
148,0
63,7
43 pct.
2,0
39,0
6,0
15 pct.
Omstrukt
. af sys.
for landbr
ugsu
nders.
(2003-200
7)
Marco
Polo
(2003-200
6)
TEN -
Transport
og
Energi
(2000-200
6)
Intelligen
t Energi
(2003-200
6)
Skovbes
kyttelse
(2003-200
6)
Tilskud til
NGO’er
m
iljøomr.
(2002-200
6)
V/F3,22,0
2,9
3,9
2,
9
V15,05,0
20,0
10,0
25,0
V627,050,0 627,0
90,0
644,0
V49,015,0   49,0
20,0
50,0
F13,02,0
13,0
2,0
13,
0
V6,5
6,5
0,3
6
,
5
1,0
19,5
1,3  7 pct.
LIFE
I
II
(miljø) (
2001-200
4)
Bymiljø
(2001-200
4)
V152,69,9
152,6
9,9
5,0
6 pct.
0,8   16 pct.
V5,0
0,8
0,2
1,0
0,2
1
,
0
0,2
3,0
0,6   20 pct.
0
,0
12,0
2,4   20 pct.
6,7
0,8   12 pct.
40,0
8
,0
119,0
19,9   17 pct.
Havfo
V1,0
rurening
(2001-2
006)
Net- ogF6,0
informat
ionssikk
erhed
(
Modinis
)
(2003-2
005)
Illegalt
F6,7
&
skadel.
indh.
Intern.
(2003-2
004)
TEN -V39,0
Teleko
mmu
nikation
(2000-2
006)
Told
V23,5
2007
(2003-2
007)
0,7
6,0
1,7
0,8
4,7
40,0
7,2
5,0
25,7
9,4
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464997_0015.png
25,4
9,2
74,6
23,6   32 pct.
8,7
288,8
6,3
25,8
848,7
16,8   65 pct.
200,0   24 pct.
66
,
0
13,0
6,5
36,0
18,0   50 pct.
27,3
1
5,2
48,6
30,5
30,4   63 pct.
3,7   12 pct.
14,5
2,0   14 pct.
8,0
0,6
8 pct.
71,6
2
5
,5
220,6
80,0   36 pct.
18,
0
2,2
54,0
6,6   12 pct.
51,8
7
,4
156,0
20,6   13 pct.
8,
5
1,1
24,0
3,0   13 pct.
40,1
8
,0
115,3
20,1   17 pct.
FiscalisV8,5
2007
(2003-2
007)
SocratesV268,7
(2000-2
006)
E-
F11,0
Learnin
g
(2004-2
006)
Erasm
F6,0
us
World
(2004-2
008)
KulturV30,5
(2000-2
004)
Medi
V8,0
etræning
(2001-2
005)
Europæi
V8,0
ske år
for udd.
gennem
sport
(2003-2
004)
UngdoV68,0
m
(2000-2
006)
Forbru
F18,0
ge
rpolitik
(2004-2
007)
BeskytteV52,0
lse af
su
ndhed
(2003 to
2008)
BekæmpF7,0
. af vold
m. børn
mv.(Da
phne II)
(2004-2
008)
StatistisV36,8
k
informat
ions
politik
(2003-2
007)
NetværkV9,8
for
intra-E
U
statistik.
(Edicom
)
(2001-2
005)
4,5
8,6
6,0
67,0
0,7
291,2
12,0
67,0
6,5
0,4
15,3
13,2
3,7
1,0
6,5
1,
0
0,6
26,0
81,0
28,5
2,2
18,0
2,2
6,5
52,2
6,7
0,8
8,5
1,1
4,8
38,4
7,3
0,9
11,5
1,
5
16
21,3
2,4 11 pct.
TOTA 5.842,5 699,7
5.863,7
869,9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464997_0016.png
6.003,9
970,2
17
.
710,1
2.570,6   15 pct.
L
Subtotal 5.772,7 690,7
Vedtagn
5.789,0
841,3
e
prog
5.922,2
941,3
17
.
483,9
2.499,1   14 pct.
rammer
Subtotal 69,8
Foreslåe
de
program
mer
9,0 74,7 28,6 81,7 2
8
,9 226,3 71,5 32 pct.  
Tabel 2. Forslag efter 2006 (Tillempet Combud 314
/03 af september 2003)
Programnavn (varighed)
2007
Status:
V:Vedtaget
F:Forslag
2008
TOTAL
07-08
(mio.
euro –
løbende
priser
svarend
e til
nominel
le beløb
for de
enkelte
program
mer
fordelt
enkeltå
r)
Omstru
kt.   af
sys.  for
landbr
ugsu
nders.
(2003-2
007)
EU-15
Forslag EU-15
EU-10
Forslag
EU-10
EU-15
Forsl
a
g
EU-10
EU-10/
EU-15
V/F2,9
3,
9
52,8
8,
5
Told
2007
V27,7
9,
0
(2003-200
7)
27,79,0
32 pct.
FiscalisV
8,9
2007
(2003-2
007)
8,9
6,5
73 pct.
Forbruge
18,0
rpolitik
(2004-2007)F
18,0
2,2   12 pct.
Beskyttelse af52,3
sundhed
(2003 to 2008)
V
105,1
16,2   15 pct.
Bekæmp. af
8,5
8
,3
vold m. børn
mv.(Daphne
II)
(2004-2008)F
2,617,0
5,2
31 pct.
Statistisk41,8
informations
politik
(2003-2007)V
2,93,9
134 pct.
6
,
5
2,
2
7,9
2,6
8,
0
17
61,3
52,8
1
0
,9
41,8
221,4
184,5
8,0 19 pct.
50,9   23 pct.
41,7   23 pct.
8
,3
TOTAL
160,1
Subtotal –131,7
Vedtagne
programmer
Subtotal –
Foreslåede
programmer
40,1
33,4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464997_0017.png
Bilag som anvendes retsakter for budgetlinier under primært
budget, 2: Forslag til til tilskud til forskellige organisationer,
som arbejder på europæisk niveau indenf
o
r forskellige områder
Tabel 1. Årlig ramme i de 7 foresl
åede retsakter (EU-25)
28,4
6,7 8,
5
2,6 36,9 9,3 25 pct.
Kommissionens administrative
Program
n
avn (varighed)
2005
(mio. euro –
2007
20
04
200
6
løbende
priser
svarende  til
nominelle
beløb for de
enkelte
programm
e
r fordelt på
enkeltår)
1,1
-
TOTAL 04-08Støtte    til 1,1
-
organisation
er,  som  på
europæiske
niveau
arbejder for
lighed
mellem
mænd   og
kvinder
(2004-20
0
5)
2,2
Støtte  til 23,4
26,
1
26,4
26,7
organisat
ioner,
som  er
aktive på
europæis
ke niveau
inden for
området
uddannel
se   og
træning
(2004-20
08)
129,6
27,
1
2008
-
18
Støtte  til 3,7
organisat
ioner,
som  er
aktive på
europæis
ke niveau
inden for
området
ungdom
(2004-20
06
)
-
11,5
3,94,0
-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464997_0018.png
Støtte  til 5,
8
organisat
ioner,
som  er
aktive på
europæis
ke niveau
inden for
området
Kultur
(2004-20
08)
6
,
5
30,9
Støtte  til 19,8
organisat
ioner,
som  på
europæis
ke niveau
arbejder
for   en
aktiv
Europæis
k
borgerde
ltagelse
(2004-20
08)
23,
9
113,1
6,16,2
6,3
22,
0
23,6
23,8
19
Støtte  til 1,4
organisat
ioner,
som  er
aktive på
europæis
ke niveau
og
arbejder
for
relationer
mellem
EU  og
visse
ikke-indu
strialisere
de
regioner i
verden
1,41,4
-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464997_0019.png
(2004-20
0
6
)
-
4,1
Støtte til
organisat
ioner,
som er
aktive på
europæis
ke niveau
og
arbejder
for
beskyttel
se af
fællesska
bets
finansiell
e
interesser
(2004-20
08)
4,
0
4,24,3
4,4
4,6 21,5
TOTAL – Alle forslag 59,1 64,
7
65,8
61,2 62,0 312,9
20
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464997_0020.png