Europaudvalget 2003-04
EUU Alm.del Bilag 143
Offentligt
1464994_0001.png
PDF udgave (402 KB)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg og deres
stedfortrædereBilagJournalnummerKontor1400.C.2-0EUK7. november 2003
Med henblik på mødet i Folketingets Europaudvalg 14. november 2003 -
dagsordenspunkt rådsmøde (transport, telekommunikation og energi) den 20.
november 2003 - vedlægges Videnskabsministeriets notat om de punkter, der
forventes optaget på dagsordenen.
Samlenotat til Folketingets Europaudvalg med henblik på Rådsmøde (transport,
telekommunikation og energi) den 20. november 2003Dagsordenen
for Rådsmødet forventes
at omfatte:
TELE-delen
(formiddag)
Meddelelse fra Kommissionen til Rådet og Europa-Parlamentet om overgangen fra analogt
til digitalt TV (fra digital ”switchover” til analog ”switch-off”) - KOM(2003) 541
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464994_0002.png
Vedtagelse af Rådets konklusioner
Side 3
Meddelelse fra Kommissionen til Europa-Parlamentet og Rådet om barrierer for en bred
adgang til informationssamfundets nye services og standarder gennem åbne platforme
indenfor digitalt TV og 3G mobil kommunikation - KOM(2003) 410
Vedtagelse af Rådets konklusioner
Side 6
(Eventuelt) Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om etableringen af det
europæiske agentur for netværks- og informationssikkerhed - KOM(2003) 63
Vedtagelse af fælles holdning
Side 10
Situationen for den elektroniske kommunikationssektor i Europa
a. bredbånd og 3G
Side 16
b. implementering af telereguleringspakken
Side 18
Udveksling af synspunkter
(eftermiddag)
Meddelelse fra Kommissionen til Europa-Parlamentet og Rådet om ”Betydningen af Digital
Forvaltning for Europas fremtid”
- KOM(2003) 567
Vedtagelse af Rådets konklusioner
Side 20
Forslag  til  Europa-Parlamentets  og  Rådets  beslutning  om  interoperabel  levering  af
pan-europæiske  eForvaltningstjenester  til  offentlige  myndigheder,  virksomheder  og
borgere (IDAbc-programmet) - KOM(2003) 406
Politisk enighed
Side 27
Verdenstopmødet om informationssamfundet (WSIS)
Information ved formandskabet
Side 33
Stimulering af europæisk digitalt indhold: lovgivning og politikker
Udveksling af synspunkter
Side 37
Eventuelt
Ad dagsordenens punkt 1
Aktuelt notat til Folketingets Europaudvalg
Meddelelse fra Kommissionen til Rådet og
Europa-Parlamentet om overgangen fra analogt til digitalt TV (fra digital ”switchover” til
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464994_0003.png
analog ”switch-off”)
- KOM(2003) 541
- Vedtagelse af Rådskonklusioner
Resumé
: At overgå fra analogt til digitalt indebærer en række fordele, men er samtidig en
kompleks proces med betydelige sociale og økonomiske konsekvenser. Kommissionens
meddelelse om overgangen fra analog til digital radio-/tv-spredning redegør for de
problemstillinger, der knytter sig til overgangsprocessen samt til en eventuel aktiv offentlig
indsats for at fremme overgangen.
Med udgangspunkt i Kommissionens meddelelse er der udarbejdet et forslag til
Rådskonklusioner, der er i overensstemmelse med den linie, der blev lagt med meddelelsen.
Medlemsstaterne opfordres til at offentliggøre deres overgangsplaner og til at sikre, at enhver
aktiv offentlig indsats for at fremme overgangen er transparent, begrundet, proportional, rettidig
og ikke-diskriminerende.
Baggrund
I eEurope 2005 handlingsplanen opfordres medlemsstaterne til, inden udgangen af 2003 at
offentliggøre deres intentioner vedrørende en mulig overgang til digitalt tv. Kommissionen har i
øvrigt gennemført analyser af spørgsmålet om overgangen.
På den baggrund er Kommissionen fremkommet med meddelelsen vedr. overgangen til digitalt
tv, der redegør for de problemstillinger, der knytter sig til overgangsprocessen samt til en
eventuel aktiv offentlig indsats for at fremme overgangen. I et bilag til meddelelsen anføres
eksempler på, hvilke typer oplysninger medlemsstaterne kan medtage i disse rapporter.
Indhold
Meddelelsen
På  møde  den  19.  september  2003  i  Rådets  arbejdsgruppe  for  telekommunikation  og
informationssamfundets tjenester præsenterede Kommissionen meddelelse om overgangen
fra analog til digital radio-/tv-spredning (fra digital ”overgang” til analog ”afvikling”).
Meddelelsen redegør for de problemstillinger, der knytter sig til overgangen til jordbaseret
digitalt tv. Overgang til digitalt tv er således en langvarig og kompleks proces, der påvirker alle
led i værdikæden. Den største barriere består i, at alle forbrugere skal skaffe sig nyt digitalt
modtageudstyr. De apparater, som de fleste har, kan ikke umiddelbart modtage digitale signaler.
Mange forbrugere vil derfor skulle investere enten i nye tv-apparater eller såkaldte set top bokse,
der kan konvertere de digitale signaler, så de kan ses på de ”gamle” fjernsynsapparater.
Analog afvikling, altså stop for analog sending, bør først ske, når udbredelsen af digitalt
modtageudstyr er så godt som universel. I den forbindelse må hvert land følge sin egen
overgangsplan. Overgangen skal primært drives af markedet og brugernes efterspørgsel.
Intervention vil imidlertid kunne begrundes dels hvis der står almene interesser på spil dels i
tilfælde af markedssvigt.
Meddelelsen redegør i den forbindelse for de problemstillinger, der knytter sig til en eventuel
aktiv offentlig indsats for at fremme overgangen. Medlemsstaterne bør sikre, at eventuelle
indgreb er proportionale, rettidige, ikke-diskriminerende og så vidt muligt teknologineutrale.
På EU-plan er der behov for overvågning og koordinering. Endvidere vil der på EU-plan kunne
tages initiativer i relation til udstyrsstandarder, forbrugerinformation, lettelse og fremme af
adgangen til værdiforøgende tjenester, herunder offentlig information. Endvidere vil
Kommissionen foreslå medlemsstaterne at drøfte frekvensaspekterne ved overgangen inden for
rammerne af Fællesskabets nye frekvenspolitik.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464994_0004.png
Udkast til
til Rådskonklusioner indeholder blandt andet:
Udkastet
Rådskonklusioner
en velkomst af Kommissionens meddelelse,
en konstatering af, at politisk intervention primært skal ske på nationalt niveau og
at overgangen til digitalt tv er en kompleks proces med også sociale og økonomiske
implikationer,
en anerkendelse af, at markedet og forbrugernes efterspørgsel skal drive udviklingen, hvorfor
udviklingen af attraktivt indhold er vigtig,
en
opfordring til medlemsstaterne
om:
inden udgangen af 2003 at offentliggøre deres overgangsplaner
at sikre, at ethvert aktivt tiltag for at fremme overgangen er transparent, begrundet,
proportionalt, rettidigt og ikke-diskriminerende,
en
opfordring til Kommissionen
om:
at fortsætte overvågningen af de nationale overgangsplaner og udviklingen på markedet,
at analysere medlemsstaternes information vedr. overgangsplaner,
at undersøge mulighederne for koordineret forbrugerinformation,
at iværksætte en åben debat om relaterede frekvensspørgsmål.
Europa-Parlamentets udtalelse
Europa-Parlamentets udtalelse foreligger ikke.
Nærhed og proportionalitet
Kommissionens meddelelse og udkast til Rådskonklusioner er i overensstemmelse med
nærhedsprincippet og proportionalitetsprincippet.
Gældende dansk ret
Meddelelsen og udkast til Rådskonklusioner har ikke implikationer for gældende dansk ret.
Dansk høring
Meddelelsen og udkastet til Rådskonklusioner har været forelagt EU-Specialudvalget for it og
telekommunikation på udvalgets møde den 5. november 2003
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Meddelelsen og vedtagelsen af Rådskonklusionerne forventes ikke i sig selv at have
lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.
Tidligere forelæggelser
Folketingets Europaudvalg har modtaget grundnotat (VTUT0130) fremsendt med brev dateret 27.
oktober 2003 via Udenrigsministeriet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464994_0005.png
Ad dagsordenens punkt 2
Aktuelt notat til Folketingets Europaudvalg
Kommissionens meddelelse om hindringer
for udstrakt adgang til informationssamfundets nye tjenester og applikationer ved hjælp af
åbne platforme for digitalt tv og 3G-mobilkommunikation
KOM(2003) 410 endelig
Vedtagelse af Rådskonklusioner
Resumé:
Digitalt tv og 3G-mobilkommunikation samt flere andre teknologiske platforme vil kunne give
brugerne adgang til informationssamfundets tjenester. Dermed vil informationssamfundet stå åbent også for
de, der ikke benytter pc med internetadgang. En væsentlig forudsætning for at realisere det fulde potentiale e
imidlertid, at platformene er ”åbne” - at der kan kommunikeres og benyttes tjenester på tværs af operatører,
teknologier og terminaler. I Kommissionens meddelelse analyseres barrierer for udbredelsen af
informationssamfundets tjenester via forskellige platforme.
Med  udgangspunkt  i  Kommissionens  meddelelse  er  der  udarbejdet  et forslag  til
Rådskonklusioner,  der  er  i  overensstemmelse  med  den  linie,  der  blev  lagt  med
Kommissionens  meddelelse.  Medlemsstaterne  opfordres  til  at  sikre,  at  offentlige
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464994_0006.png
elektroniske tjenester gøres tilgængelige på forskellige platforme, hvor dette er muligt.
Medlemsstaterne opfordres endvidere til at sikre fuld og effektiv implementering af
Fællesskabets samlede regulering af elektroniske kommunikationsnet- og tjenester
(tele-pakken).
Baggrund
At sikre et informationssamfund for alle er en overordnet it-politisk målsætning i EU. For at
realisere målsætningen er det en forudsætning, at
alle
har adgang til informationssamfundets
tjenester - digital forvaltning, elektronisk handel osv.
I dag er den primære adgangsvej til disse tjenester en pc med internetadgang (tilslutningen er på
ca. 40% af alle husholdninger i EU). Selv om udbredelsen af pc’er fortsat stiger, vil der imidlertid
fortsat være en gruppe, der ikke bruger pc.
Blandt andet på den baggrund lancerer handlingsplanen eEurope 2005 en multiplatform-strategi;
en række platforme skal kunne benyttes som adgangsveje til informationssamfundet.
Specielt mobiltelefoner og tv-apparater rummer i den forbindelse et stort potentiale. I dag
benytter snart 80% af befolkningen i hele EU mobilkommunikation, mens så godt som alle har
adgang til et tv-apparat. Når disse apparater også kan give adgang til informationssamfundets
tjenester, vil der opstå en række alternative og supplerende adgangsveje. Det vil øge udbredelsen
af informationssamfundet og give en større fleksibilitet i brugen af tjenesterne.
Det Europæiske Råd opfordrede derfor på topmødet i Barcelona den 15. -16. marts 2002
Kommissionen til at fremlægge en samlet analyse af de sidste hindringer for udstrakt adgang
til informationssamfundets nye tjenester og applikationer ved hjælp af åbne platforme for
digitalt tv og 3G-mobilkommunikation. Opfordringen blev gentaget ved topmødet i Sevilla
den 21. - 22. juni 2002 og er reflekteret i handlingsplanen eEurope 2005.
Meddelelsens tema behandles på Rådsmødet (transport, telekommunikation og energi) den
20. november 2003, i hvilken forbindelse der er udarbejdet et udkast til Rådskonklusioner.
Indhold
Meddelelsen
Ved  møde  den  11.  september  2003  i  Rådets  arbejdsgruppe  for  telekommunikation  og
informationssamfundets  tjenester  præsenterede  Kommissionen  sin  meddelelse  om
hindringer for udstrakt adgang til informationssamfundets nye tjenester og applikationer ved
hjælp  af  åbne  platforme  for  digitalt  tv  og  3G-mobilkommunikation.  Kommissionens
meddelelse   indeholder   en   analyse   af   hindringerne   for   udstrakt   adgang   til
informationssamfundets tjenester via et åbent multiplatformmiljø.
Åbne platforme.
At platformene er åbne er en afgørende forudsætning for at realisere det fulde
potentiale i forhold til informationssamfundet. At en platform er åben - interoperabel -
betyder, at kommunikation kan ske på tværs af net, operatører, udstyr etc. Set fra brugerens
perspektiv gør interoperabilitet derfor en platform langt mere attraktiv. Interoperabilitet har
derfor betydning for udbredelsen af  (efterspørgslen efter) platformen, og dermed for hvor
hurtigt aktørerne på markedet kan opnå en kritisk masse.  
Graden  af  en  platforms  åbenhed afhænger  af  dens  interfacesoftware,  API  (Application
Program Interface). API’en kan anvende åbne standarder (konsensusbaserede), open source
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464994_0007.png
software  (frit  tilgængelig  kildekode)  eller  proprietær  teknologi  (utilgængelig  (hemmelig)
kildekode).
Digitalt tv.
Markedet for digitalt tv er i øjeblikket præget af en mangel på åbne API’er.
Operatørerne, der anvender proprietær teknologi, er derfor i stand til at samle alle elementer
af de elektroniske tjenester i ”pakker”. Den proprietære teknologi kan begrænse forbrugernes
valg, fordi den måske er utilgængelig for tredjeparter, som derved ikke kan udvikle indhold
og  tjenester  til  platformen.  Endelig  indebærer  et  marked  med  forskellige  proprietære
teknologier, at indholdet skal undergå en fordyrende tilpasning (re-authoring) for at blive
tilgængelig for hver enkelt teknologi.
EU  har  en  vedtaget  målsætning  om  at  fremme  interoperabiliteten  inden  for
digital-tv-platformen og en række foranstaltninger er iværksat eller planlagt.
3. generations mobiltelefoni, 3G.
For at sikre et attraktivt tjenesteudbud vil 3G-mobiloperatørerne
give adgang til andre tjenesteudbyderes tjenester, hvilket forudsætter interoperabilitet.
Erhvervslivet udfolder derfor aktive bestræbelser på at opnå interoperabilitet, og meddelelsens
konklusioner er, at erhvervslivets bestræbelser fortsat skal støttes, mens der indtages en
afventende holdning, før det kan besluttes, om det er nødvendigt med nye politiske initiativer.
Udkast til Rådskonklusioner
Udkastet til Rådskonklusioner indeholder:
en velkomst af Kommissionens meddelelse,
en anerkendelse af betydningen af åbne platforme med henblik på at sikre konkurrencen og
forbrugernes frie valg,
en
opfordring til medlemsstaterne
om:
at sikre at offentlige elektroniske tjenester gøres tilgængelige på forskellige platforme, hvor
dette er muligt,
at sikre fuld og effektiv implementering af Fællesskabets samlede regulering af elektroniske
kommunikationsnet- og tjenester (tele-pakken).
en
opfordring til Kommissionen
om blandt andet:
at iværksætte en række initiativer med henblik på at følge op på meddelelsen, bl.a. i relation
til juridiske spørgsmål samt støtte til den private sektors tiltag.
aktivt  at  udvide  sine  undersøgelser  vedrørende  opnåelse  af  udbredt  adgang  til
informationssamfundets  nye  tjenester  og  applikationer  til  at  omfatte  alle  relevante
platforme,
at overvåge udviklingen med henblik på at undersøge om proprietære teknologier i urimeligt
omfang begrænser forbrugernes valgmuligheder.
Europa-Parlamentets udtalelse
Europa-Parlamentets udtalelse foreligger ikke.
Nærhed og proportionalitet
Rådets   konklusioner   vil   være   overensstemmelse   med   nærhedsprincippet   og
proportionalitetsprincippet.
Gældende dansk ret
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464994_0008.png
Meddelelsen har ikke implikationer for gældende dansk ret.
I meddelelsen og Rådskonklusionerne henvises til bestemmelser i Europa-Parlamentets og
Rådets  direktiv  2002/21/EF  af  7.  marts  2002  om  fælles  rammebestemmelser  for
elektroniske kommunikationsnet og -tjenester, det såkaldte rammedirektiv, der tager sigte på
at fremme åbne platforme. Disse bestemmelser er implementeret i dansk ret med lov nr. 450
af 10. juni 2003 om konkurrence- og forbrugerforhold på telemarkedet, der trådte i kraft 25.
juli 2003.
Dansk høring
Meddelelsen og Rådets konklusioner har ikke været sendt i høring, men har været forelagt
EU-Specialudvalget for it og telekommunikation på udvalgets møde den 5. november 2003.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Meddelelsen og vedtagelsen af Rådskonklusionerne forventes ikke i sig selv at have hverken
lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.
Tidligere forelæggelser
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Ad dagsordenens punkt 3
Aktuelt notat til Folketingets Europaudvalg
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets
forordning om etablering af det europæiske agentur for netværks- og
informationssikkerhed
KOM(2003) 63 endelig
Vedtagelse af fællesholdning
Resumé:
Med baggrund i eEurope 2005 handlingsplanen har Kommissionen fremlagt et forslag til
forordning om etablering af et europæisk agentur for netværks- og informationssikkerhed. Agenturet, der
forventes etableret med en tidsbegrænset funktionsperiode på 5 år, skal bl.a. formidle samarbejde mellem de
nationale IT-sikkerheds-funktioner, således at de enkelte lande både nationalt og i fællesskab bedre kan
imødegå trusler omkring netværks- og informationssikkerhed.
Agenturet skal ledes af en direktør med reference til en bestyrelse. Agenturet skal udarbejde en årlig
arbejdsplan.
Agenturet vil få 31 medarbejdere, og der foreslås et budget på 24,3 mio. euro fordelt over fem år.
Baggrund og indhold
I Rådsresolutioner om en europæisk strategi for en net- og informations-sikkerhedskultur af
18. februar 2003 og af 28. januar 2002 om netværks- og informationssikkerhed udtrykte
Rådet tilslutning til Kommissionens planer om at fremsætte et forslag til oprettelse af en
"Cyber Security Task Force".
I eEurope 2005 handlingsplanen er dette forslag under titlen "Cyber Security Task Force”
konkretiseret og medtaget som et særligt initiativ i strategien for at stimulere udviklingen af
en sikker informationsinfrastruktur.
I februar 2003 har Kommissionen fremlagt et forslag til Europa-Parlamentets og  Rådets
forordning om oprettelse af et europæisk agentur for netværks- og informationssikkerhed.
Forslaget blev behandlet i Rådets arbejdsgruppe for transport og informationssamfundets
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464994_0009.png
tjenester  i  foråret  2003  med  henblik  på  politisk  enighed  på  Rådsmøde  (transport,
telekommunikation og energi) den 5.-6. juni 2003.
Baggrunden  for forslaget  er, at  informations- og  netværkssikkerhed er  et område,  som
kræver både  nationalt og internationalt  samarbejde for at  sikre udveksling af viden  og
erfaringer og for at skabe den bedste forebyggelse.
De overordnede mål for det foreslåede agentur er:
at analysere og formidle data og information om risici knyttet til anvendelse af netværk
og informationssystemer.
at yde  rådgivning og  formulere holdninger på  området til Kommissionen  og andre
relevante organisationer.
at  forbedre  samarbejdet  mellem  de  forskellige  interessenter  omkring  netværks-  og
informationssikkerhed.
at formidle et samarbejde mellem Kommissionen og medlemslandene om udvikling af
fælles metoder til at håndtere forhold omkring netværks- og informationssikkerhed.
at  bidrage  til  adgang  til  hurtig,  objektiv  og  fyldestgørende  information  om  forhold
omkring netværks- og informationssikkerhed.
at støtte Kommissionen og medlemslandene i deres dialog med industrien om udbedring
af sikkerhedsrelaterede problemer i udstyr og programmel.
at følge udviklingen af standarder indenfor netværks- og informationssikkerhed.
at fremme udviklingen af metoder til risikoanalyse og virksomheders anvendelsen af
risikoanalyse.
at bidrage til internationalt samarbejde på området.
at  afgive  uafhængige  konklusioner,  vurderinger  og  meninger  om  forhold  indenfor
agenturets arbejdsområde.
Agenturet foreslås etableret i en tidsbegrænset periode fra 1. januar 2004 til 31. december
2008.
Agenturet skal ledes af en direktør, der refererer til en bestyrelse.
Bestyrelsen sammensættes med en repræsentant fra alle medlemslande og 6 medlemmer
udpeget af Kommissionen. Desuden udpeger Rådet efter indstilling fra Kommissionen 2
erhvervsrepræsentanter  og  1  forbrugerrepræsentant.  Disse  3  medlemmer  er  dog  uden
stemmeret i bestyrelsen.
Agenturets opgaver fastlægges i en årlig arbejdsplan, der skal godkendes af bestyrelsen.
Agenturet kan i nødvendigt omfang nedsætte arbejdsgrupper.
Der planlægges en bemanding af agenturet med 31 medarbejdere og med et budget på 24,3
mio. euro over de fem år.
Efter 3 år skal der gennemføres en evaluering af agenturets arbejde, bl.a. med henblik på
vurdering af behovet for en forlængelse af agenturets funktionsperiode og en evt. ændring af
agenturets opgaver.
Europa-Parlamentets udtalelse
Der foreligger endnu ikke en endelig udtalelse fra Europa-Parlamentet. En arbejdsgruppe i
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464994_0010.png
Europa-Parlamentet har gennemgået forslaget og opstillet en række ændringsforslag. En række af
disse forslag er sammenfaldende med ændringsforslag fra Rådets arbejdsgruppe. Enkelte
ændringsforslag drøftes i en trialog-gruppe med henblik på at opnå enighed, således at forslaget
kan godkendes af Europa-Parlamentet i første behandling.
Nærhed og proportionalitet
Forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet, idet problemstillingerne kræver
løsning på europæisk niveau i samarbejde med nationale it-sikkerhedsfunktioner.
Forslaget  er  i  overensstemmelse  med  proportionalitetsprincippet,  idet  den  foreslåede
organisation, budget og bemanding vurderes hensigtsmæssig til opgavens varetagelse.
Gældende dansk ret
Der er ikke lovgivning i Danmark vedrørende dette forslag.
Dansk høring
Forslaget har været sendt i bred høring.
Der er modtaget 19 høringssvar.
Danmarks Meteorologiske Institut, Grønlands Hjemmestyre og Telia har ikke bemærkninger
til forslaget eller udtrykker kort støtte til forslaget.
Følgende havde bemærkninger til forslagets substans:
Advokatrådet støtter forslaget og påpeger, at det er vigtigt, at relevante danske myndigheder
får mulighed for at trække på agenturets ekspertise. En vigtig opgave for agenturet vil blive
at  stille  uvildige  oplysninger  om  netværks-  og  informationssikkerhed  til  rådighed  for
offentligheden.  Denne  opgave  bør  fremgå  mere  klart  af  opgavebeskrivelsen.  Der  bør
arbejdes for en placering af agenturet i Danmark.
Datatilsynet er umiddelbart positiv overfor forslaget og gør opmærksom på bestemmelser i
det  generelle  databeskyttelsesdirektiv,  der  pålægger  den  registeransvarlige  at  tage
foranstaltninger til beskyttelse af personoplysninger mod en række forhold.
Datatilsynet bemærker, at Kommissionens rolle, som den er beskrevet i forslaget, eventuelt
kan rejse spørgsmål om agenturets uafhængighed.
Datatilsynet  finder  det  hensigtsmæssigt,  hvis  også  nationale  datatilsyn,  som  er  nedsat  i
henhold til det generelle databeskyttelsesdirektiv, får mulighed for at fremsætte anmodninger
om udtalelser og bistand fra agenturet.
Datatilsynet peger på, at oplysninger af fortrolig karakter i alle sammenhænge bør behandles
fortroligt og ikke videregives til tredjepart, heller ikke Kommissionen.
DANSK IT støtter oprettelsen af et agentur for it-sikkerhed på europæisk plan, da en lang
række  problemstillinger på  området har  grænseoverskridende karakter.  Sammenhæng  til
regionale aktiviteter bør fremgå mere tydeligt af forslaget.
DANSK IT vurderer, at der er behov for en indsats udover funktionsperioden på fem år, og
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464994_0011.png
finder den fastlagte evaluering fornuftig.
En opgave, som bør fremstå klarere af agenturets opdrag - og som agenturet med fordel vil
kunne løfte - er at lægge pres på leverandører af produkter og services i retning af levering af
sikkert opsatte produkter og ydelser.
Deltagelse i relevante internationale standardiseringsorganer vil være en naturlig opgave for
agenturet, da standardiseringsorganerne i dag er præget af tunge leverandørinteresser.
DANSK IT opfordrer til, at der arbejdes for en placering af agenturet i Øresundsregionen.
Argumentationen for en sådan placering ville støttes yderligere, hvis Danmark hurtigt kunne
fremvise en plan for etablering af undervisning og forskning specifikt inden for it-sikkerhed.
Dansk  Industri,  ITEK  støtter  etablering  af  agenturet  og  finder  revisionsklausulen
hensigtsmæssig. ITEK  kan tilslutte  sig opgavebeskrivelsen, men  opfordrer til en  hurtig
detaljering af arbejdsopgaverne i arbejdsprogrammet. Man peger bl.a. på følgende opgaver:
frivillig koordinering mellem ”early warning” aktører.
indsamling  og  analyse  af  trusler  samt  udarbejdelse  af  årlige  rapporter  for  EU´s
it-sikkerhedstilstand.
skabe synergi mellem offentlige og private initiativer.
skabe  opmærksomhed  (awareness)  om  it-sikkerhed  blandt  borgere,  virksomheder  og
institutioner.
Agenturet  skal  være  åbent  og  invitere  til  frivilligt  samarbejde,  men  må  ikke  via  sit
arbejdsprogram hæmme udvikling af forretningsmuligheder.
Det bør sikres, at agenturet ikke selvstændigt kan iværksætte foranstaltninger, der påfører
virksomheder omkostninger.
Det er vigtigt, at alle bestyrelsesmedlemmer har stemmeret og dermed samme ansvar og
indflydelse.
Personalesammensætning synes relevant, men der udtrykkes tvivl om budgettets størrelse,
specielt det første år synes lavt budgetteret.
ITEK foreslår placering i Danmark eller alternativt i Øresundsområdet.
Forsikring og Pension kan støtte det foreliggende forslag. Det noteres med tilfredshed, at
agenturet også vil arbejde med risikoanalyse, der omfatter forretningsmæssige risici i bredere
forstand. Det anses for vigtigt, at der sikres kontakt til såvel den offentlige som den private
sektor, og at der sikres koordinering med nationale tilsyn, f.eks. Datatilsynet, Finanstilsynet og
Rådet for IT-sikkerhed.
En placering af agenturet i Danmark eller Sverige støttes.
IT-Brancheforeningen (ITB) finder det positivt, at der på europæisk plan etableres et
koordinerende og rådgivende organ omkring netværks- og informationssikkerhed.
ITB har noteret sig, at agenturet ifølge forslaget alene skal være rådgivende, vidensformidlende
og samarbejds-koordinerende samt fungere som et kompetencecenter på europæisk niveau.
ITB lægger vægt på, at IT-sikkerhedsløsninger bør udvikles og udbydes på et konkurrencedrevet
marked og tager afstand fra egentlig offentlig regulering på området. Dette bør afspejles i
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464994_0012.png
agenturets opgavebeskrivelse. Desuden bør opgavebeskrivelsen afspejle, at agenturet bør have
fokus på de særlige problemstillinger, der er af grænseoverskridende karakter.
ITB opfordrer til en nordisk placering af agenturet gerne i Øresundsregionen. Argumenterne er
bl.a. stor koncentration af it-virksomheder, gode muligheder for rekruttering af medarbejdere,
region med grænseoverskridende problemstillinger og godt udgangspunkt for inddragelse af hele
Østersøregionen.
ITB lægger vægt på, at der arbejdes for, at danskere med branchekendskab knyttes til agenturet
på bestyrelses- eller ledelsesniveau.
ITB lægger vægt på, at branche- og brugerrepræsentationen i bestyrelsen styrkes, og at disse
repræsentanter får fuld indflydelse med stemmeret.
ITB finder Kommissionens bestemmende indflydelse på en række forhold i agenturet uheldig.
Rådet for it-sikkerhed finder det væsentligt, at der også på europæisk plan arbejdes offensivt og
konstruktivt med at sikre tryghed og tillid til it-anvendelsen. Derfor byder Rådet for it-sikkerhed
forslaget om etablering af et europæisk agentur for netværks- og informationssikkerhed
velkommen.
Rådet for it-sikkerhed kan umiddelbart støtte forslaget. Det er væsentligt, at der skabes
gennemsigtighed og overblik over problemfelterne, og at der gennem etableringen af et agentur
opbygges nøglekompetencer, der kan støtte og vejlede nationale myndigheder og organisationer
om tiltag mv. evt. koordineret med øvrige medlemslande.
Rådet for it-sikkerhed lægger vægt på, at et kommende agentur opbygger et tæt og konstruktivt
samarbejde med nationale myndigheder og organisationer om at fremme og styrke en europæisk
it-sikkerhedskultur. Dette ses som centralt for at fremme et globalt samspil herom, idet netværks-
og informationssikkerhed ikke er et lokalt problem, men et globalt problem, der grundlæggende
kræver globale tiltag og løsninger. Samtidigt vil et europæisk initiativ af denne karakter indenfor
it-sikkerhed i højere grad og med større vægt være i stand til at påvirke markedets leverandører
og de internationale standardiseringsorganer.
Rådet for it-sikkerhed ser gerne agenturet placeret i Øresundsregionen og opfordrer derfor til, at
den danske regering arbejder herfor.
TDC peger på, at agenturet kan være af interesse for danske virksomheder, der skal kunne
markedsføre og sælge tjenester baseret på sikkerhed. Der peges også på, at samarbejde på tværs
af landegrænser på det sikkerhedsmæssige område bliver mere og mere påkrævet. Derfor hilses
en EU harmonisering principielt velkommen.
TDC gør det dog klart, at agenturet ikke må gribe forsinkende ind i udvikling af
forretningsmuligheder, og at der ikke må igangsættes foranstaltninger, der påfører virksomheder
og dermed brugerne omkostninger.
Statsfinansielle og lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget vil ikke have lovgivningsmæssige konsekvenser. Forslaget kan få statsfinansielle
konsekvenser, såfremt behovet for en udvidet prioritering af sikkerhedsområdet ikke kan ske
inden for rammerne af det samlede EU-budget.
Tidligere forelæggelser
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464994_0013.png
Sagen har tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg:
Ved udvalgets møde den 29. november 2002 med samlenotat af 21. november 2002 forud
for Rådsmødet (transport, telekommunikation og energi) den 5. og 6. december 2002.
Ved udvalgets møde den 21. marts 2003 med samlenotat af 13. marts 2003 forud for
Rådsmødet (transport, telekommunikation og energi) den 27. og 28. marts 2003.
Ved udvalgets møde den 28. maj 2003 med samlenotat af 15. maj 2003 forud for Rådsmødet
(transport, telekommunikation og energi) den 5.-6. juni 2003.
Endvidere  har  Folketingets  Europaudvalg  modtaget  grundnotat  (VTUT0120)  fremsendt
med brev dateret den 5. maj 2003 via Udenrigsministeriet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464994_0014.png
Ad dagsordenens punkt 4a
Aktuelt notat til Folketingets Europaudvalg
Situationen for den elektroniske
kommunikationssektor i Europa
- Udveksling af synspunkter
Resumé
: Det italienske EU-formandskab har stillet fire spørgsmål og lægger op til en udveksling
af synspunkter om bredbånd og 3G som ”drivere” for udviklingen i den elektroniske
kommunikationssektor.
Baggrund
Fokus på bredbånd og 3 G
Kommissionen præsenterede på Rådsmøde (transport, telekommunikation og energi) den
27.-28. marts 2003 meddelelse fra Kommissionen til Rådet og Europa-Parlamentet om
Elektronisk  kommunikation:  Vejen  til  videnøkonomien,  som  konkret  opfordrer
medlemsstaterne til at arbejde for:
den  fulde,  effektive  og  rettidige  implementering  af  den  nye  regulatoriske  ramme  for
telekommunikation (telepakken)
at  styrke  brugen  af  elektroniske  kommunikationsteknologier  gennem  bredbånd  og
multiplatformadgang, som det er angivet i eEurope 2005 handlingsplanen, hvor det
forudsættes, at alle medlemsstater har udarbejdet nationale bredbåndsstrategier inden
udgangen af 2003
at understøtte og styrke den nuværende forskningsindsats på nationalt og EU niveau.
På  Rådsmødet  (transport,  telekommunikation  og  energi)  den  27.-28.  marts  2003  blev
følgende punkter fremhævet: fremtidige bredbåndsstrategier i medlemsstaterne og emner
knyttet  til  udbredelse  af  3G  mobilkommunikation  såsom  samarbejde  om  udvikling  af
applikationer og tjenester.
Indhold
Formandskabet  ønsker  en  diskussion  vedrørende  situationen  for  den  elektroniske
kommunikationssektor i Europa, specielt med fokus på bredbånd og 3G.
Formandskabet ønsker følgende synspunkter diskuteret:
Den økonomiske situation i den elektroniske kommunikationssektor er forsigtig positiv.
Udfordringen  ligger  således i  udbredelse  af  bredbånd og  3G,  der  udpeges som  de
primære  teknologier,  der  skal  drive  udviklingen  i  sektoren  fremad.  Det  medfører
forandringer for branchen og herunder også udstyrs- og indholdsbrancherne. Det gælder
først  og  fremmest  udviklingen  af  nye  forretningsmodeller  og  behovet  for  flere
investeringer. Det stiller krav til, at medlemsstaterne sikrer et pålideligt regulatorisk
regime,  i  form  af  den  netop  implementerede  telepakke.  Yderligere  kan  der  være
problemer i relation til ophavsret og piratkopiering samt interoperabilitet.
Der er behov for dækning i yderområder med bredbånd samt behov for at fjerne flaskehalse
i forbindelse med indholdsproduktion.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464994_0015.png
Formandskabet stiller 4 konkrete spørgsmål:
Er der enighed om, at den økonomiske situation kan betegnes som forsigtig positiv, samt at
bredbånd  og  3G  er  de  teknologiske  platforme,  der  skal  drive  en  væsentlig  del  af
udviklingen i branchen?
Ansøgerlandene implementerer telepakken inden 1. maj 2004. Kan medlemsstaterne sikre, at
de selv er færdige med hele implementeringen, herunder markedsanalyser mv. til den
dato?
Kan medlemsstaterne bekræfte, at deres bredbåndsstrategier er færdige inden ultimo 2003?
Hvilke midler har medlemsstaterne taget i anvendelse for at sikre, at 3G-operatørerne kan
leve op til udrulningskravene?
Europa-Parlamentets udtalelse
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig.
Nærhed og proportionalitet
Ikke relevant for udveksling af synspunkter.
Gældende dansk ret
Sagen har ikke implikationer for gældende dansk ret.
Dansk høring
Sagen har ikke været sendt i høring, men har været forelagt EU-Specialudvalget for it og
telekommunikation på udvalgets møde den 5. november 2003.
Statsfinansielle og lovgivningsmæssige konsekvenser
Der er ikke statsfinansielle eller lovgivningsmæssige konsekvenser for
Danmark.
Tidligere forelæggelser
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Ad dagsordenens punkt 4b
Aktuelt notat til Folketingets Europaudvalg
Situationen for den elektroniske
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464994_0016.png
kommunikationssektor i Europa
- Udveksling af synspunkter
Resumé:
Kommissionen ventes på Rådsmødet at præsentere sin meddelelse om niende rapport om
implementeringen af telereguleringen. Meddelelsen forventes at have fokus på medlemsstaternes implementer
af den regulatoriske ramme for telekommunikation - telepakken.
Fokus på implementering af reguleringspakken
Baggrund og indhold
Kommissionen forventes, at forelægge den niende implementeringsrapport på Rådsmødet
(transport, telekommunikation og energi) den 20. november 2003.
Kommissionen har siden 1997 hvert år foretaget en undersøgelse af gennemførelsen af
EU-regelsættet  i  medlemsstaterne  og  udviklingen  i  konkurrencen  på  de  europæiske
markeder.   Resultaterne   af   undersøgelserne   offentliggøres   i   de   såkaldte
implementeringsrapporter. Kommissionen har nu udarbejdet den niende rapport i denne
række. Rapporten adskiller sig fra de foregående ved denne gang at tage udgangspunkt i
medlemsstaternes  gennemførelse  af  Fællesskabets  samlede  regulering  af  elektroniske
kommunikationsnet-   og   tjenester   (tele-pakken),   idet   den   foregående   ottende
implementeringsrapport   tog   udgangspunkt   i   markedssituationen   og   udbydernes
meningstilkendegivelser.
Den niende implementeringsrapport forventes således ikke at indeholde nationale høringer af
branche- og forbrugerorganisationer, og den vil dermed ikke indeholde specielle landeafsnit.
Nærhed og proportionalitet
Kommissionens meddelelse forventes at være i overensstemmelse med nærhedsprincippet
og proportionalitetsprincippet.
Europa-Parlamentets udtalelse
Europa-Parlamentet  har  ikke  afgivet  udtalelse  om  den  kommende  meddelelse  fra
Kommissionen.
Gældende dansk ret
Niende implementeringsrapport har ikke implikationer for gældende dansk ret.
Dansk høring
Kommissionens meddelelse foreligger endnu ikke. Sagen har ikke været sendt i høring, men
har været forelagt EU-Specialudvalget for it og telekommunikation på udvalgets møde den 5.
november 2003.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Meddelelsen forventes ikke i sig selv at have hverken lovgivningsmæssige eller statsfinansielle
konsekvenser.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464994_0017.png
Tidligere forelæggelser
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Ad dagsordenens punkt 5
Aktuelt notat til Folketingets EuropaudvalgMeddelelse fra Kommissionen til
Europa-Parlamentet og Rådet om ”Betydningen af Digital Forvaltning for Europas
fremtid”.
KOM(2003) 567 final
- Vedtagelse af Rådskonklusioner
Resumé:
I meddelelsen redegør Kommissionen for muligheder og udfordringer for Fællesskabet
og for de enkelte landes offentlige administrationer i at anvende informations- og
kommunikationsteknologierne. Mulighederne omfatter bl.a. effektivisering og etablering af nye
servicetilbud til borgere og virksomheder. Udfordringerne ligger bl.a. i behovet for
organisationsudvikling og tilretning af forretningsgange og regelsæt.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464994_0018.png
Meddelelsen lister en bred vifte af indsatsområder, hvor optimal anvendelse af teknologierne kan
bidrage til en bedre og mere effektiv opgaveløsning.
Der peges også på en række initiativer, ”an eGovernment Roadmap”, som vil kræve en
vedtagelse i Rådet, eller som påhviler Kommissionen. Initiativer som vil fjerne hindringer for
eller stimulere udviklingen af digital forvaltning i medlemsstaterne og på europæisk niveau.
Baggrund og indhold
Digital forvaltning
(eGovernment)
kan defineres som
”anvendelsen af informations- og
kommunikationsteknologierne indenfor den offentlige sektor i sammenhæng med
organisationsudvikling og nye kompetencer til at forbedre offentlig tjenester og demokratiske
processer samt styrke udmøntningen af politiske mål for sektoren.”
Eller sagt kortere: Digital forvaltning er værktøjet til at skabe en bedre og mere effektiv offentlig
administration. Både på nationalt og på europæisk niveau.
Meddelelsen
Meddelelsen blev vedtaget af Kommissionen den 26. september 2003 og fremlagt for Rådet den
1. oktober 2003.
Meddelelsen har været drøftet i Rådets arbejdsgruppe for telekommunikation og
informationssamfundets tjenester med henblik på forberedelse af et sæt rådskonklusioner til
vedtagelse på Rådsmøde (transport, telekommunikation og energi) den 20. november 2003.
Meddelelsen gennemgår en række korte eksempler på de kommende års udfordringer for den
offentlige sektor:
Internationaliseringen stiller nye krav.
En fortsat udvikling af det indre marked med større bevægelighed på tværs af landegrænser stiller
nye krav.
Borgerne stiller større krav til frihed, til retfærdighed og til sikkerhed, og
borgerne forventer bl.a. som konsekvens af internettet en høj grad af åbenhed og mulighed for
deltagelse i beslutningsprocesser.
Endelig vil udviklingen til et EU med 25 medlemsstater stille særlige krav.
Hertil kommer stadig større forventninger til den offentlige sektor fra både borgere og
virksomheder. Forventninger, der skal opfyldes med begrænsede budgetter.
Digital forvaltning er under udvikling i alle medlemsstater. Der er gode eksempler på, hvorledes
nye tjenester til borgerne skaber højere livskvalitet. Nye tjenester til virksomhederne skaber
grundlag for et mere konkurrencedygtigt Europa. Tjenester på tværs af administrationer og
landegrænser styrker et samarbejdende Europa.
Meddelelsen lister og beskriver herefter 18 indsatsområder med henblik på at fjerne hindringer
for eller stimulere udviklingen af digital forvaltning i medlemsstaterne og på europæisk niveau.
Multiplatformadgang til offentlige tjenester skal indarbejdes i nationale strategier og understøttes
af bred erfaringsudveksling.
Rådskonklusioner på Rådsmøde november 2003.
Nye former for interaktive tjenester, der udnytter mulighederne i bredbånd og
multiplatformadgang, skal have fokus i de europæiske forsknings- og udviklingsprogrammer
og programmer til støtte af pilotprojekter.
Initiativ fra Kommissionen i 2004.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464994_0019.png
Teknologier til beskyttelse af fortrolighed (privacy) skal fremmes gennem relevante
EU-programmer.
Resolution om ”The role of eGovernment” og initiativ fra Kommissionen i 2003.
Strategier for Digital Forvaltning skal fremme troværdighed i og tillid til offentlige tjenester og til
demokratiske processer på nettet.
Rådsresolution 2004.
Rammer for håndtering af identifikation af borgere og virksomheder indenfor fællesskabet skal
afklares både i forhold til krav til teknisk sammenhæng og til fremtidige krav med
udgangspunkt i de forskellige administrative og kulturelle traditioner og indenfor rammerne
af EU’s bestemmelser om databeskyttelse. Projektet foreslås støttet af
fællesskabsprogrammerne 6. rammeprogram, eTEN og IDA.
Initiativ fra Kommissionen i 2004.
Hurtig vedtagelse og gennemførelse af direktivet om genanvendelse og kommerciel udnyttelse af
den offentlige sektors dokumenter. Pilotprojekter skal bidrage til at fjerne barrierer på tværs
af grænser og formidle erfaringer indenfor Fællesskabet.
Vedtagelse af direktiv om brug af offentlig sektor information i Europa-Parlamentet og i
Rådet oktober 2003.
Forslag til en omfattende 3-årig handlingsplan for udvikling af nye rammer for offentlige udbud
og indkøb via internettet (e-Procurement).
Initiativ fra Kommissionen i 2004.
Fremme af udvikling af tjenester på nettet, der umiddelbart er tilgængelige for brugere i andre
lande.
Rådsresolution 2004.
Fælles ansvar for medlemsstaterne og for de europæiske institutioner for identifikation, udvikling
og implementering af relevante tværeuropæiske tjenester.
Rådsresolution om ”The role of eGovernment” og initiativ fra Kommissionen i 2003.
Vedtagelse af IDAbc programmet til støtte for udvikling af paneuropæiske tjenester til brug for
de nationale administrationer.
Beslutninger i Europa-Parlamentet og i Rådet i 2003/2004.
Hurtig vedtagelse af ændringer af de finansielle rammer for eTEN programmet (Projektstøtte op
til 30%) med henblik på støtte til paneuropæiske tjenester til den offentlige sektor i Europa.
Beslutninger i Europa-Parlamentet og i Rådet inden juli 2004.
Udveksling af erfaringer mellem offentlige administrationer om anvendelsen af åbne standarder
og open source programmel.
Initiativ fra Kommissionen i 2003.
Rammer for sammenhæng (interoperability) til støtte for paneuropæiske tjenester til borgere og
virksomheder som angivet i eEurope 2005 handlingsplanen skal vedtages i en første udgave.
Vil bl.a. omfatte fælles netværk til udveksling af data, fælles beskrivelse af relevante data og
nødvendig organisatorisk sammenhæng.
Initiativ fra Kommissionen i 2003.
EU’s 6. rammeprogram vil støtte forskning og udvikling i sammenkædningen af teknologisk og
organisatorisk udvikling indenfor offentlige administrationer med sigte på at skabe et
europæisk forskningsrum for digital forvaltning.
Initiativ fra Kommissionen i 2003.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464994_0020.png
Nyt oplæg omkring sammenlignende målinger af og forskning i økonomien knyttet til digital
forvaltning med henblik på udvikling af bedre metoder til vurdering og evaluering.
Rådsresolution om eGovernment og initiativ fra Kommissionen i 2003.
Udvikling af en ny ramme for erfaringsudveksling om digital forvaltning med henblik på mere
effektiv formidling af erfaringerne.
Initiativ fra Kommissionen i 2003.
Første fase af et ”one-stop shopping” initiativ for Kommissionens aktiviteter omkring udvikling
af digital forvaltning. Målet er at skabe bedre sammenhæng mellem bl.a. eGovernment
aktiviteter i 6. rammeprogram, eTEN programmet og IDA programmet.
Initiativ fra Kommissionen i 2003.
Undersøgelse af muligheder for fælles projekter med deltagelse af flere medlemsstaterne med
henblik på mere effektiv investering i digital forvaltning.
Rådsresolution og initiativ fra Kommissionen i 2003.
Afsluttende markerer Kommissionen nødvendigheden af politisk lederskab og engagement
baseret på visionen om den offentlige sektors bidrag til Europa i informationssamfundet.
Udkast til Rådskonklusioner
I udkast til Rådskonklusioner anerkender Rådet betydningen af en fortsat udbygning af
anvendelsen af kommunikations- og informationsteknologierne og vigtigheden af at få
identificeret relevante paneuropæiske services til støtte for borgere og virksomheder.
Rådet opfordrer Kommissionen, medlemsstaterne og de nye medlemsstater til at gennemføre
pilotprojekter, for at undersøge mulige rammer for elektronisk identifikation af borgerne og til at
arbejde for etableringen af sammenhængende paneuropæiske services.
Medlemsstaterne og de nye lande opfordres til at afklare barrierer for udvikling af digital
forvaltning. Desuden opfordres landene til at afklare potentialet i digital forvaltning bl.a. ved at
støtte udviklingen af et europæisk forskningsrum for teknologiudvikling, teknologianvendelse og
organisationsudvikling.
Kommissionen opfordres til at afklare barrierer for digital forvaltning på europæisk niveau.
Desuden opfordres Kommissionen til gennem eksisterende programmer at stimulere udviklingen
af digital forvaltning på europæisk niveau.
Europa-Parlamentets udtalelse
Der foreligger ikke en udtalelse fra Europa-Parlamentet.
Nærhed og proportionalitet
Det vurderes, at meddelelsen og udkastet til Rådskonklusioner er i overensstemmelse med
principperne om nærhed og proportionalitet, idet udviklingen af paneuropæisk digital forvaltning
ikke kan gennemføres af medlemsstaterne hver for sig.
Gældende dansk ret
Der findes ikke særlovgivning på området. Dansk rets almindelige regler finder anvendelse
herunder persondataloven, som er fastsat til gennemførelse af databeskyttelsesdirektivet i dansk
ret og som tillige gælder for digital behandling af personoplysninger, som foretages for den
offentlige forvaltning.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464994_0021.png
Dansk høring
Forslaget har været sendt i bred høring til 89 høringsparter, hvorfra der blev modtaget 11
høringssvar.
Danske  Dagblades  Forening,  Sonofon  og  Telekommunikationsindustrien  havde  ingen
bemærkninger til forslaget.
Følgende havde bemærkninger til forslagets substans:
Computer Sciences Corporation Danmark A/S CSC anerkender arbejdet med eGovernment
som det pågår på europæisk plan, herunder indsatsen i Danmark.
CSC  tilslutter  sig  fuldt  ud  Kommissionens  betragtning  om,  at  eGovernment  kræver
samtænkning  af såvel  teknologi  som organisatorisk  forandring  for  at realisere  værdi  af
eGovernment.
Den nævnte ”villighed til nytænkning” er således ikke stimuleret eller understøttet
af kommissionens fremtidige arbejde. Det er CSC’s opfattelse, at der i de offentlige
forvaltninger på tværs af Europa er brug for en fornyelse af tankesættet - udbredelsen af
eGovernment  hæmmes  af  såvel  udbudsreglerne  som  af  de  offentlige  institutioners
manglende  villighed  til  at  lade  de  private  virksomheder  varetage  de  udviklings-  og
driftsmæssige aspekter af eGovernment.
CSC finder, at der overordnet mangler en tilkendegivelse af, at disse opgaver løses bedst og
billigst af industrien i partnerskab med det offentlige.
CSC finder, at de 18 initiativer omfatter en række af de forhold, som er nødvendig for at
skabe dynamiske tværeuropæiske/internationale eGovernment løsninger. Der savnes dog
initiativer på områder som Risk Management og værdianalyse af de foreslåede løsninger.
Rsik  Management  er  en  nødvendig  forudsætning  for  at  skabe troværdige  og  pålidelige
systemer.  Værdianalyse  skal  anvendes  til  at  vurdere  sammenhæng  mellem  de  samlede
omkostninger og den nytteværdi, som et givet system leverer.
Datatilsynet  er enig i beskrivelsen af, at beskyttelse af personoplysninger, autenticitet og
integritet skal sikres. Dette er på linie med de krav, der følger af persondataloven.
Datatilsynet gør opmærksom på, at persondataloven ikke generelt giver borgere ret til at
bestemme over egne oplysninger. Overvejelserne i meddelelsen kan derfor ses som en
indskrænkning af de muligheder danske myndigheder i dag har for at behandle oplysninger
om borgerne uden samtykke..
De beskrevne overvejelser om borgerens adgang til information om, hvorledes personlige
oplysninger har  været anvendt, er  en udvidelse i  forhold til de gældende  muligheder i
persondataloven.
Det er Datatilsynets vurdering, at persondataloven ikke medfører et generelt krav om brug af
såkaldte privatlivsfremmende teknologier, der sigter på at give den registrerede mulighed for
at optræde anonymt eller under et pseudonym. En europæisk udvikling på dette område kan
udgøre en skærpelse i forhold til persondataloven.
Kommissionens meddelelse indeholder således tilkendegivelser, som går ud over, hvad der
kræves efter persondataloven. En dansk holdning til konkrete initiativer må derfor kræve
overvejelser i samarbejde med Justitsministeriet.
Samlet forudsætter Datatilsynet, at etablering af sammenhæng og udveksling af oplysninger
mellem  medlemsstaternes  administrative  myndigheder  sker  under  iagttagelse  af
persondatalovens samt databeskyttelsesdirektivets regler om videregivelse af oplysninger.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464994_0022.png
De Samvirkende Invalideorganisationer, DSI gør opmærksom på at den digitale forvaltning
skal foregå på en sådan måde, at alle Fællesksbaets borgere - også mennesker med handicap -
fuldt ud og på lige vilkår kan benytte sig af den.
DSI opfordrer til, at det indskærpes, at EU Kommissionen bærer et overordentlig stort
ansvar for at sikre, at det videre arbejde med digitaliseringen af den offentlige forvaltning
overholder de regelsæt, der er fastsat for at sikre handicappedes tilgængelighed til offentlige
ydelser.
DSI undrer sig over, at tilgængelighedsspørgsmålet ikke figurerer mere specifikt og skarpt i
Kommissionens meddelelse.
Det  Centrale  Handicapråd noterer,  at  i  forhold  til handicappede  betyder  eGovernment
oplagte muligheder for bedre inddragelse og for adgang til information. Manglende omtanke
ved udformningen af løsningerne kan dog betyde det modsatte resultat.
Der gøres opmærksom på mulighederne i multiplatforms-strategien og man understreger
betydningen af ”Inclusive multi-platform access”.
Der  opfordres til  et  kraftigere fokus  på  at  tilgængelighed skal  indtænkes  i den  digitale
forvaltning, og til et fremadrettet fokus på implementeringen af WAI (Web Accessibility
Initiative) retningslinierne indenfor fællesskabet.
Rådet for it-sikkerhed finder at meddelelsen adresserer en række relevante elementer, der er
af betydning for udvikling af digital forvaltning. Man savner dog, at EU tager ejerskab til
løsningen  af  de  problemstillinger,  der  er  fælles  for  alle  eGovernment  projekter,  f.eks.
etablering af en pan-europæisk infrastruktur til sikker identifikation og kommunikation.
Det  sikkerhedsmæssige  bør  indtage  en  mere  central  plads  i  meddelelsen  overordnede
formålsformulering. Nødvendigheden af politisk lederskab og engagement på alle niveauer
gælder også det at sikre tryg it-anvendelse.
Meddelelsen  savner  emner  omkring  sårbarhed:  Svigt  i  kommunikationssystemer,
strømudfald, øget sårbarhed ved sabotage m.m.
Rådet peger på særlige problemer i forhold til sikker identifikation af digitale ”original”
dokumenter,  herunder  behovet  for  en  tidsstempling,  og  i  forhold  til  sikker  lagring  af
kompromitterende data i andre lande end oprindelseslandet.
Statsfinansielle og lovgivningsmæssige konsekvenser
Meddelelsen og udkastet til Rådskonklusioner har hverken lovgivningsmæssige konsekvenser
eller statsfinansielle konsekvenser. Det forventes, at omkostningerne til europæiske initiativer
dækkes af budgetter i eksisterende programmer. Omkostninger til tilknyttede nationale aktiviteter
forventes dækket indenfor de respektive ministeriers budgetter.
Tidligere forelæggelser
Folketingets Europaudvalg har modtaget grundnotat (VTUT0129) fremsendt med brev dateret 27.
oktober 2003 via Udenrigsministeriet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464994_0023.png