Europaudvalget 2003-04
EUU Alm.del Bilag 189
Offentligt
1465036_0001.png
PDF udgave (269 KB)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
Journalnummer
1
400.C.2-0
Kontor
EUK
14. november 2003
Med henblik på mødet i Folketingets Europaudvalg 21. november 2003 –
dagsordenspunkt rådsmøde (uddannelse, ungdom og kultur) den 24.-25.
november 2003 – vedlægges Undervisningsministeriets notat vedrørende de
punkter, der forventes optaget på dagsordenen fsva. Undervisningsministeriets
ansvarsområde.
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465036_0002.png
Samlenotat til møde i Rådet (Uddannelse, Ungdom og Kultur) den 24. -25.
november 2003
Uddannelses- og Ungdomsdelen
5.   Forslag    Europa-Parlamentets    og    Rådets    afgørelse    om    et
EU-handlingsprogram  til  fremme  af  organisationer,  der  er  aktive  på
europæisk plan på uddannelsesområdet, og støtte til enkelt foranstaltninger
på uddannelsesområdet  (KOM (2003) 273 endelig)
- politisk
enighed + åben debat
(side 2)
6.
Udkast  til  resolution  om  at  gøre  skolen  til  et  åbent  læringsmiljø,  der  kan
forebygge  og  nedbringe  skolefrafald  og  manglende  tilpasning  hos  unge  og
fremme af deres sociale inddragelse
- vedtagelse
(side 4)
Udkast til konklusioner om udvikling af menneskelig kapital med henblik på social
samhørighed og konkurrenceevne i vidensamfundet
- politisk enighed
(side 6)
Meddelelse fra Kommissionen om fremme af sprogindlæring  og sproglig
mangfoldighed: Handlingsplan 2004 – 2006
(KOM(2003) 449 endelig)
- præsentation ved Kommissionen
(side 8)
Meddelelse  fra  Kommissionen:  Uddannelse  og  erhvervsuddannelse  2010  –
Lissabon  strategiens  succes  afhænger  af  hurtige  reformer.  Udkast  til
interimsrapport om opfølgning på Målsætningsrapporten
- debat
(side 10)
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse om et EF-handlingsprogram
til fremme af organer, der er aktive på europæisk plan på ungdomsområdet
- vedtagelse + åben debat
(side 14)
Det fremtidige europæiske samarbejde på ungdomsområdet
a) Forslag til resolution om fælles målsætninger for inddragelse og orientering
af unge
- vedtagelse
(side 16)
b)    Forbindelsen mellem ungdomspolitik og andre politikområder
- debat
(side 18)
7.
8.
9.
10.
11.
2
5. Forslag Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse om et
EU-handlingsprogram til fremme af organisationer, der er aktive på
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465036_0003.png
europæisk plan på uddannelsesområdet, og støtte til enkelt
foranstaltninger på uddannelsesområdet
(KOM (2003) 273 endelig)
- politisk
enighed
- åben debat
A. Baggrund og indhold
EU Kommissionen har fremsat et forslag om etablering af et EU program, som skal
støtte   institutioner   på   europæisk   niveau   og   specifikke   aktiviteter   på
uddannelsesområdet.  
Kommissionen fremfører, at forslag er af teknisk karakter og rettet mod behovet for at
etablere basisretsakter, hvor sådanne ikke eksisterer i dag.
Igennem flere år har EU ydet støtte til fremme af institutioners uddannelsesaktiviteter
på europæiske niveau samt givet støtte til specifikke europæiske uddannelsesaktiviteter.
Støtten er især givet under del A (driftsbevillinger) i Kommissionens budgetsektion
(sektion  III).  Støtte  er  bl.a.  givet  til  Europakollegiet  i  Brügge,  Det  Europæiske
Universitets Institut i Firenze og Det Europæiske Retsakademi i Trier.
Den vigtigste årsag til, at bevillingerne har været opført under del A er, at der ikke er
nogen basisretsakter, der giver grundlag for at opføre dem som aktionsbevillinger.
Deres  opførelse  under  del  A  har  gjort  det  muligt  at  betragte  dem  som
administrationsudgifter  for  Kommissionen,  og  sådanne  udgifter  kræver  ikke
basisretsakter for deres gennemførelse.
På samme måde finansieres en række tilskud i budgettets del B (aktionsbevillinger),
uden  at  de  er  omfattet  af  en  specifik  basisretsakt.  Der  er  bl.a.  givet  tilskud  til
forberedende  arbejde  om  Målsætningsrapporten  og  information  om  europæisk
integration inden for videregående uddannelse.
Disse  tilskud  er  normalt  opført  under  kapitel  B3-30  og  kræver  således  ikke  et
retsgrundlag på grund af de institutionelle beføjelser på informationsområdet.
Endelig er der en række tilskud, som midlertidigt har været tilknyttet eksisterende
basisretsakter. Det er bl.a. tilskuddene i forbindelse med platformen af europæiske
NGO'er på det sociale område (B3-4105 og B5-803).
De fleste af disse tilskud har et fælles sigte, nemlig at styrke organisationer eller fremme
aktioner, der styrker den europæiske identitet. De anvendes imidlertid inden for meget
forskellige  aktivitetssektorer,  som  henhører  under  forskellige  bestemmelser  i
traktaterne.
3
Kommissionens forslag skal ses i relation til tidligere vedtagelser om budgetprocedurer:
1.   Rådsreglement nr. 1605/2002 juni 2002 om finansiel regulering af det generelle
budget
2.   Aftalen mellem Europa-Parlamentet, Rådet og Kommissionen af 6. maj 1999
om  forbedring  af  budgetproceduren.  Herunder  at  der  skal  være  klare
tidsbegrænsninger  for  regres  til  forberedende  aktiviteter  uden  lovbestemt
grundlag.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465036_0004.png
Juridiske grundlag
Forslaget er baseret på artikel 149 og 150 i EU traktaten. Proceduren for vedtagelse er
baseret på artikel 251, hvorefter forslaget skal vedtages som en fællesbeslutning mellem
Europa-Parlamentet og Rådet.
Budgetmæssig indvirkning
Budgettet per år er ifølge Kommissionens forslag i stor udstrækning baseret på det
afsatte beløb til samme aktiviteter i finansåret 2003. Det foreslåede budget er i alt på
129,62 millioner Euro for en femårig periode fra 2004-2008.
B.
Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Efter  dansk  opfattelse  er  forslaget  i  overensstemmelse  med  nærheds-  og
proportionalitetsprincippet,  da  der  tages  udgangspunkt  i  kompetenceforholdet  på
uddannelsesområdet mellem medlemsstater og fællesskabsniveau.
C. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Det  vurderes,  at  initiativet  ikke  vil  have  lovgivningsmæssige  eller  statsfinansielle
konsekvenser.  
D. Høring
Forslaget har været i høring i EU-specialudvalget vedrørende Uddannelse. Danmarks
Lærerforening  (DLF) har i denne forbindelse anført, at de tilslutter sig en generelt
positiv holdning til forslaget. Det ønskes klarlagt, hvorvidt der er tale om nye midler.
DLF kan tilslutte sig, at projektmidler tildeles for hele perioden, hvis der hermed sker
en  forenkling  af  de  administrative  procedurer,  dog  bør  der  i  denne  forbindelse
medtænkes tilstrækkelig fleksibilitet af hensyn til støtte til nye projekter eller andre
institutioner end de nævnte.
Forslaget blev endvidere behandling på møde i EU-specialudvalget den 10. november
2003. De forsamlede medlemmer havde ikke bemærkninger til punktet.
E. Europa-Parlamentets udtalelse
Europa-Parlamentet vedtog i sin samling den 6. november 2003 14 ændringsforslag. Af
disse kan Rådet acceptere 1 i sin fulde ordlyd, 1 ændringsforslag kan i princippet
accepteres mens 4 ikke kan accepteres. De resterende ændringsforslag er knyttet til
budgettet og behandles i Rådets budgetkomité.
4
F. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
6.
Udkast til resolution om at gøre skolen til et åbent læringsmiljø, der kan
forebygge og nedbringe skolefrafald og manglende tilpasning hos unge og
fremme af deres sociale inddragelse
- vedtagelse
A.
Baggrund og indhold
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465036_0005.png
Formandskabet har fremlagt et udkast til resolution om at gøre skolen til et åbent
læringsmiljø, der kan forebygge og nedbringe skolefrafald og manglende tilpasning hos
unge og fremme af deres sociale inddragelse.
Udkastet skal ses i sammenhæng med andre tiltag på europæisk niveau; Bl.a.
Lissabon målsætningerne om at fremme social inddragelse, beskæftigelse, social
samhørighed og selvrealisering, Kommissionens meddelelse om livslang læring
og Kommissionens hvidbog om 'Et nyt afsæt for Europæisk Ungdom' fra 2001.
I  sine  konklusioner  fra  5.-6.  maj  2003  fastsatte  Rådet  (uddannelse)  en  række
referenceværdier, der skal anvendes ved gennemførelsen af målsætningsarbejdet og
understregede under hensyntagen til de enkelte medlemsstaters udgangspunkt, at det
gennemsnitlige antal af elever, der går for tidligt ud af skolen, inden 2010 skal bringes
ned på højst 10 %.
I udkastet til resolution opfordres medlemsstaterne og Kommissionen inden for deres
respektive ansvarsområder til at fremme passende foranstaltninger, der kan gøre skolen
til et åbent læringsmiljø. Et miljø, som er i stand til at foreslå løsninger på de problemer,
som rejses af de unge selv og af andre grupper og institutioner, der bidrager til deres
personlige og sociale udvikling. I udkastet peges bl.a. på følgende muligheder for at
fremme åbne læringsmiljøer:
3.   At fremme og støtte synergi og fælles aktioner mellem skoler og andre lokale
partnere   såsom   frivilligt   socialt   arbejde,   forældresammenslutninger,
virksomheder, lokaladministration og andre uddannelsessteder. Disse aktiviteter
kan  også  ske  i  centre,  hvor  de  kan  mødes  og  arbejde  for  at  fremme
kommunikationen mellem generationerne.
4.   At fremme og støtte initiativer og projekter, der gennemføres af skolerne med
det formål at øge de unges bevidsthed og gøre dem socialt engagerede, idet
man fremmer kendskabet til og udbredelsen af god praksis i forbindelse med
frivilligt arbejde, som gennemføres i skolerne og i samarbejde med skolerne.
5.   At støtte uddannelse af undervisningspersonalet, lærere, undervisere, tutorer,
vejledere  og  skoleledere  i  didaktisk  praksis,  organisationsmåder,  viden,
undervisningsmetoder   og   operationelle   instrumenter   til   fremme   af
komplementariteten mellem formel og ikke-formel læring, da en sådan strategi
5
kan forebygge og modvirke skolefrafald og manglende tilpasning hos de unge.
6.   At forbedre familiens deltagelse i skolens liv og arbejde for at forebygge og
overvinde forskellige former for manglende tilpasning, der er opstået inden for
og uden for skolemiljøet.
7.   At  fremme  udveksling  af  god  praksis  i  partnerskaber,  der  omfatter
foranstaltninger vedrørende positiv forskelsbehandling og initiativer finansieret
af  Den  Europæiske  Socialfond,  der  allerede  er  gennemført  af  skoler,
ungdomsforeninger og frivilligt socialt arbejde, så der bliver en vekselvirkning
mellem formel, ikke-formel og uformel uddannelse, og det forhindres, at unge
går for tidligt ud af skolen.
8.   At  søge  at  udvirke,  at  EF-programmerne  Sokrates,  Leonardo  da  Vinci  og
Ungdom for Europa integreres og supplerer hinanden mere effektivt, især ved
fælles  aktioner,  og  fremme  samarbejdet  mellem  medlemsstaterne  om
prioriteterne i "målsætningsprocessen" for derved at støtte uformel læring og
forhindre, at unge går for tidligt ud af skolen.
9.   At sørge for, at de nye EF-programmer kommer til at omfatte foranstaltninger
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465036_0006.png
til fremme af denne resolutions mål.
B. Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Efter  dansk  opfattelse  er  forslaget  i  overensstemmelse  med  nærheds-  og
proportionalitetsprincippet,  da  der  tages  udgangspunkt  i  kompetenceforholdet  på
uddannelsesområdet mellem medlemsstater og fællesskabsniveau.
C. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Det  vurderes,  at  initiativet  ikke  vil  have  lovgivningsmæssige  eller  statsfinansielle
konsekvenser.
D. Høring
Forslaget blev behandling på møde i EU-specialudvalget den 10. november 2003. Der
var ikke bemærkninger til punktet.
E. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
7.
Udkast til konklusioner om udvikling af menneskelig kapital med henblik
på social samhørighed og konkurrenceevne i vidensamfundet
- politisk enighed
A. Baggrund og indhold
Det italienske formandskab har fremlagt et udkast til konklusioner om menneskelig
kapital med henblik på social samhørighed og konkurrenceevne i vidensamfundet.  
Udkastet skal ses i lyset af, at Det Europæiske Råd siden 2000 har påpeget, at
samarbejde på uddannelsesområdet er en forudsætning for opbygningen af en
konkurrencedygtig videnbaseret økonomi.
6
Menneskelig kapital ses i den forbindelse som en strategisk ressource for Europas
samlede udvikling. Derfor bør staternes uddannelses- og erhvervsuddannelsespolitik
sigte imod en udnyttelse af hver enkelt individs potentiale hele livet igennem og imod,
at borgerne i højere grad indgår i den sociale samhørighed og deltager i den økonomiske
udvikling.
Udover arbejdet i regi af Rådet har formandskabet afholdt et uformelt ministermøde
den 27.-28. oktober 2003 i Milano om samme emne. På mødet var der bred enighed
om, at der ikke skulle laves ny struktur for arbejdet med menneskelig kapital. I stedet
skulle   arbejdet   finde   sted   inden   for   arbejdet   med   målsætningerne,
Københavner-processen og Bologna-samarbejdet.
Ifølge formandskabet er målet med udkastet til konklusioner:
10. At  understrege  uddannelsespolitikkens  centrale  rolle  for  opbygningen  af  et
konkurrencedygtigt vidensamfund.
11. At understrege behovet for samarbejde mellem uddannelses-, arbejds-, social-
og forskningspolitik.
12. At understrege, at menneskelig kapital både handler om social samhørighed og
konkurrenceevne.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465036_0007.png
Hensigten er, at mål for uddannelses- og erhvervsuddannelsespolitikken i stigende grad
skal supplere   de   mål,   der   er   sat   for   den   økonomiske   politik   og   for
arbejdsmarkedspolitikken. Dermed vil det være muligt at fremme social samhørighed
og konkurrenceevne.
I udkast til konklusionerne understreges det:
13. At hvis Lissabon-målene nås, vil det styrke et struktureret samarbejde til støtte
for  udviklingen af  humankapitalen  og  sikre  en  regelmæssig  overvågning  af
resultaterne som led i opfølgningen af arbejdsprogrammet vedrørende målene
for uddannelse i Europa.
14. At der med henblik på udvikling af humankapitalen bør stilles de fornødne
finansielle midler til rådighed fra offentlige og private nationale og europæiske
og private kilder, inklusiv de Strukturelle Fonde, EU programmerne inden for
uddannelse og EIB. Den bedste udnyttelse af midlerne er en strategisk faktor
for den samlede udvikling i Europa.
15. At aktioner, undersøgelser  og analyser  vedrørende humankapitalens  og den
sociale kapitals bidrag til den økonomiske udvikling i Europa, der gennemføres
af europæiske organer, som f.eks. EIB og andre, er vigtige instrumenter i solide
uddannelses- og arbejdsmarkedspolitikker.
16. At  sammenhæng  og  komplementaritet  mellem  uddannelses-,  social-  og
arbejdsmarkedspolitikkerne   bør   fremmes   yderligere   med   henblik   på
virkeliggørelsen af livslang uddannelse.
17. At  medlemsstaterne  og  Fællesskabet  bør  sigte  mod  at  udvikle  et  særligt
europæisk perspektiv med henblik på et sådant samspil for således at styrke
forbindelsen mellem målsætningsprocessen, beskæftigelsesretningslinjerne og de
brede retningslinjer for den økonomiske politik.
7
B. Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Efter  dansk  opfattelse  er  forslaget  i  overensstemmelse  med  nærheds-  og
proportionalitetsprincippet,  da  der  tages  udgangspunkt  i  kompetenceforholdet  på
uddannelsesområdet mellem medlemsstater og fællesskabsniveau.
C. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Det  vurderes,  at  initiativet  ikke  vil  have  lovgivningsmæssige  eller  statsfinansielle
konsekvenser.  
D. Høring
På   mødet   i   EU-specialudvalget   den   10.   november   2003   henviste   Dansk
Arbejdsgiverforening (DA) til fodnoten s. 4 i udkastet til konklusioner (EDUC 147) og
foreslog  at  slette  ordet  ”businesses”,  eftersom  udgifterne  reelt  deles  mellem  det
offentlige og de private virksomheder. Fodnoten kunne læses som om alle udgifter nu
blev lagt over på virksomhederne. Danmarks Lærerforening (DLF) fandt, at udkastet
fokuserede meget på uddannelse til arbejdslivet og savnede hele dannelsesaspektet. DA
og Dansk Industri (DI) mente, at balancen var meget godt ramt.
E. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465036_0008.png
8
8.
Meddelelse fra Kommissionen om fremme af sprogindlæring og sproglig
mangfoldighed: Handlingsplan 2004 – 2006
(KOM(2003) 449 endelig)
- præsentation ved Kommissionen
A.
Baggrund og indhold
Det Europæiske Sprogår 2001 satte på en lang række områder fokus på fremme af
sprogindlæring og sproglig mangfoldighed. Rådet (uddannelse) opfordrede på sit møde
den 14. februar 2002 medlemsstaterne til at tage konkrete skridt til at fremme sproglig
mangfoldighed  og  sprogindlæring,  og  opfordrede  samtidig  Kommissionen  til  at
formulere  forslag  til  foranstaltninger  på  disse  områder.  Det  Europæiske  Råd
anerkendte  på  sit  møde  i  Barcelona  i  marts  2002  behovet  for,  at  EU  og
medlemsstaterne  tager  skridt  til  at  forbedre  sprogindlæring.  Handlingsplanen  er
Kommissionens svar på denne anmodning.
Handlingsplanen  består  af  to  hoveddele.  I  afsnit  1  fastlægges  baggrunden  for
handlingsplanen, og hvilke overordnede politiske mål, der skal forfølges. I afsnit 2
opstilles konkrete forslag til håndgribelige forbedringer på kort sigt. Der foreslås en
række foranstaltninger, som skal træffes på EU-plan fra 2004-2006 med henblik på at
understøtte lokale, regionale og nationale myndigheders foranstaltninger.
Foranstaltningerne  benytter  sig  af  ressourcer,  som  er  til  rådighed  i  eksisterende
Fællesskabsprogrammer  og  –aktiviteter.  Ingen  af  dem  stiller  krav  om,  at
Kommissionen tildeles yderligere budgetmæssige ressourcer. Det understreges, at det er
medlemsstaterne, som må iværksætte hovedparten af  foranstaltningerne.
Afsnit 1:
I dette afsnit er der opstillet tre brede aktionsområder med underliggende delområder:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465036_0009.png
Område I: Livslang sprogindlæring
I dette afsnit fokuseres på det vigtigste mål om udvidelsen af fordelene ved
sprogindlæring til at omfatte alle borgere. Sprogfærdighederne er en af de
centrale kompetencer, som enhver borger har brug for i forbindelse med
uddannelse,  beskæftigelse,   kulturudveksling   og   personlig   udvikling.
Sprogindlæring  defineres  derfor  som  en  livslang  aktivitet.  Følgende
delområder anføres:
1.   ”Modersmål plus to fremmedsprog”: en tidlig start.
2.   Indlæring   af   fremmedsprog   fra   6.   klasse   til   og   med
gymnasiet/erhvervsskole.
3.   Indlæring af fremmedsprog på de videregående uddannelser.
4.   Voksenundervisning i sprog.
5.   Sprogelever med særlige behov.
6.   Udvalg af sprog.
Område II: Bedre sprogundervisning
9
Det  fremhæves  her,  at  skoler  og  erhvervsuddannelsesinstitutioner  bør
anvende  en  holistisk  tilgang  til  sprogundervisning,  som  skaber  en
hensigtsmæssig  sammenhæng  mellem  undervisningen  i  ”modersmålet”,
”fremmedsprog”, undervisningssproget  og  sprog,  der  tales  i  samfund  af
vandrende arbejdstagere. Følgende delområder anføres:
1.   Den fremmedsprogsvenlige skole.
2.   Det fremmedsprogsvenlige klasseværelse.
3.   Uddannelse af sprogundervisere.
4.   Tilstrækkeligt mange sprogundervisere.
5.   Uddannelse af undervisere i andre fag.
6.   Afprøvning af fremmedsprogsfærdigheder.
Område III: Etablering af et sprogvenligt miljø
Det fremhæves, at sprogindlæring vedrører alle borgere gennem hele deres
liv. Europas regioner, byer og landsbyer bør udvikle sig til mere sprogvenlige
miljøer.  Kommissionen  mener  derfor,  at  de  vigtigste  indsatsområder  på
EU-plan i  den  forbindelse  er  fremme  af  en  integreret tilgang  til  sprog,
opbygning af mere sprogvenlige samfund og forbedring af udbuddet og
udnyttelsen af sprogindlæringsmuligheder. Følgende delområder anføres:
7.   En integrerende tilgang til sproglig mangfoldighed.
8.   Opbygningen af sprogvenlige samfund.
9.   Forbedring af udbuddet af og deltagelsen i sprogundervisning.
Endelig fremhæver Kommissionen, at fremme af sprogindlæring og sproglig
mangfoldighed  indebærer  en  reel  investering  og  forpligtigelse  fra  de
offentlige myndigheders side både på lokalt, regionalt, nationalt og EU-plan.
Afsnit 2:
Kommissionen anfører, at det er op til den enkelte medlemsstat at overveje, hvorledes
de  vil  gennemfører  handlingsplanen,  herunder  etablere  sin  egen  handlingsplan  –
eventuelt i forbindelse med processen vedrørende ”Uddannelsessystemernes konkrete
fremtidige mål”.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465036_0010.png
Medlemsstaterne opfordres på denne baggrund til at aflægge rapport i 2007 om de
foranstaltninger, som de har iværksat.
I  afsnittet  opstilles  herefter  en  række  forslag  til  initiativer  og  foranstaltninger  på
EU-plan, som supplerer medlemsstaternes egne initiativer.
B.
Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Efter  dansk  opfattelse  er  forslaget  i  overensstemmelse  med  nærheds-  og
proportionalitetsprincippet,  da  der  tages  udgangspunkt  i  kompetenceforholdet  på
uddannelsesområdet mellem medlemsstater og fællesskabsniveau.
10
C. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Det  vurderes,  at  initiativet  ikke  vil  have  lovgivningsmæssige  eller  statsfinansielle
konsekvenser.  
D. Høring
På  mødet  i  specialudvalget  den  10.  november  2003  nævnte  Handelsskolernes
Lærerforening (HLF), at handlingsplanen som sådan var et udmærket initiativ, som vel
snarere skulle betragtes som et inspirationskatalog, idet handelsskolerne som følge af
besparelser ikke ville kunne leve op til handlingsplanen. DA fandt ligeledes, at det var
en ambitiøs plan, men OK som et inspirationskatalog.
E. Europa-Parlamentets udtalelse
Europa-Parlamentets udtalelse foreligger ikke endnu.
F. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
9.
Meddelelse fra Europa-Kommissionen: Uddannelse og
erhvervsuddannelse 2010 – Lissabon strategiens succes afhænger af
hurtige reformer. Udkast til fælles interimsrapport om opfølgningen på
Målsætningsrapporten (KOM(2003) yyy endelig)
A. Baggrund og indhold
Europa-Kommissionen vedtog på sit møde den 11. november 2003 en meddelelse med
titlen:  ”Uddannelse  og  erhvervsuddannelse  2010”  –  Lissabon  strategiens  succes
afhænger af hastende reformer. Meddelelsen er et udkast til den fælles interimsrapport
om opfølgning på Målsætningsrapporten, som Rådet og Kommissionen skal aflevere til
Det Europæiske Råds forårstopmøde 2004.
Hovedbudskabet i meddelelsen er, at medlemsstaterne – og Unionen – ikke vil kunne
gennemføre målsætninger for 2010, hvis det nuværende reformtempo fastholdes.
Meddelelsen er opbygget i to hovedsektioner, hvor den første sektion gennemgår status
for situationen her og nu, og anden sektion præsenterer fire støttepiller for det videre
arbejde.
Sektion I
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465036_0011.png
Platformene plads.  Kommissionenpå uddannelses- og erhvervsuddannelsesområdet  et
allerede  på for en styrket indsats  henviser  til  Københavner  Deklarationen  om er
forstærket europæisk samarbejde på erhvervsuddannelsesområder, Bologna-processen,
indsatsen for etablering af strategier for livslang læring, eLearning, indsatsen for en
styrket fremmedsprogsindlæring m.v.
Det anføres, at EU ikke har opnået de nødvendige resultater vedrørende livslang
læring,  på  universitetsområdet,  på  erhvervsuddannelsesområdet  og  vedrørende
mobilitet.
11
Det påpeges, at Unionen sakker bagud efter sine vigtigste konkurrenter i forbindelse
med:
18. investeringer i menneskelige ressourcer
19. antallet af personer, der gennemfører videregående uddannelser
20. at Unionen tiltrækker færre kvalificerede studerende end konkurrenterne.
Kommissionen analyse af Unionens nuværende præstationer på en række områder
viser, at:
21. skolefrafaldet fortsat er for højt
22. der er en truende mangel på kvalificerede lærere
23. for få kvinder på videnskabelige og teknologiske områder
24. næsten 20% af alle unge får ikke tilegnet sig nøglekompetencer
25. for få voksne deltager i efter- og videreuddannelse.
Sektion II
Med henblik på at skabe øget momentum i processen, og derved sikre gennemførelsen
af 2010 målsætningerne, foreslår Kommissionen, at det fremtidige arbejde koncentreres
om fire støttepiller:
1. Fokusere reformer og investeringer på nøgleområder.
1.   En  ”High  Level  Group”  skal  fra  2004  gennemfører  reviews  af  nationale
politikker på uddannelses- og erhvervsuddannelsesområdet og identificere de
områder, hvor europæisk samarbejde er mest nødvendigt.
2.   Hvert  medlemsland  skal  udarbejde  egne  nationale  politiske  prioriteter  for
investeringer og reformer inden for uddannelse og erhvervsuddannelse, på
såvel kort som mellemlangt sigt, samt angive, hvorledes den nationale indsats
bidrager til gennemførelsen af 2010 målsætningerne.
3.   Mobilisere  de  nødvendige  ressourcer  effektivt.  Dette  skal  gøres  via  en
kombination af følgende kilder:
-   større offentlige investeringer i bestemte nøgleområder
-   større bidrag  fra  den private  sektor  (særligt i  videregående  uddannelse,
voksenuddannelse og efter- og videreuddannelse)
-   fra EU-niveau, herunder særligt fra strukturfondene og Den Europæiske
Investeringsbank.
4.   Med henblik på at gøre lærerprofessionen mere attraktiv, skal medlemsstaterne
i 2005 iværksætte en handlingsplan for efter- og videreuddannelse af lærere.
2. Gøre livslang læring en konkret realitet
26. Senest i 2005 skal alle medlemsstater have defineret en national strategi for
livslang  læring,   samt  en   sammenhængende  handlingsplan   for  dens
implementering  omfattende  alle  dimensioner  i  uddannelsessystemet,  såvel
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465036_0012.png
formelle som uformelle.
27. Medlemsstaterne skal styrke indsatsen overfor grupper med særlige behov.
28. Der skal senest i  2005 opnås enighed om  fælles europæiske referencer og
principper. Dette arbejde er allerede drøftet i eksisterende arbejdsgrupper, og
12
vedrører:
-   gennemsigtighed
-   fælles principper for anerkendelse af uformel og ikke formel læring
-   definition af nøglekompetencer som alle skal beherske – og som skal være
grundlaget for fortsat succesfuld indlæring
-   definition  af  kompetencer  og  kvalifikationer,  som  lærere  behøver  for  at
udføre deres nye funktioner
-   grundlæggende principper for kvalitet i relation til mobilitet.
3. Etablering af et Europa for uddannelse og erhvervsuddannelse
1.   Behovet for en europæisk ramme for kvalifikationer, der skal bygge på
kvalitetssikrings  instrumenter,  der  er  sammenlignelige  og  troværdige,
således  at  de  gensidigt  kan  anerkendes.  Der  henvises  til,  at
Kommissionen vil arbejde for, at dette i 2005 er på plads vedrørende:
-  den fælles ramme for udvikling af kvalitets erhvervsuddannelse (som
del af opfølgningen på Københavner Deklarationen)
-  skabelsen af en platform for kvalitetssikring og akkreditering inden for
videregående uddannelse (som del af Bologna-processen).
2.   Konsolidere  den  europæiske  dimension  i  uddannelse.  Kommissionen
foreslår to initiativer:
-  at der i 2005 er defineret en Fællesskabs reference for europæisk viden
og kompetence, som elever skal tilegne sig, samt at denne skal danne
grundlag for nationale initiativer, såvel på det juridiske område som i
forhold  til  produktion  af  passende  undervisningsmateriale  og
–instrumenter
-  at  i  2010  skal  alle  uddannelsessystemer  sikre,  at  deres  elever  ved
udgangen af ungdomsuddannelsen har den viden og de kvalifikationer
de behøver, for at begå sig som fremtidige borgere i Europa.
4. Give ”Uddannelse og erhvervsuddannelse 2010” den rette plads
3.   Øge profilen for arbejdet med arbejdsprogrammet for gennemførelsen af
Målsætningsrapporten.  Den  afgørende  rolle  som  uddannelse  og
erhvervsuddannelse  har  i  Lissabon  strategien  skal  afspejle  sig  i
konklusionerne fra Det Europæiske Råd. Tilsvarende er det afgørende, at
”Uddannelse og erhvervsuddannelse 2010” bliver centrale elementer i
national politik formulering.
4.   Implementeringen  af  arbejdsprocessen  skal  effektiviseres,  herunder  at
mandater, metoder  og  arbejdsformer på  arbejdsgruppeniveau  ændres.
Desuden foreslås, at  aktioner knyttet til erhvervsuddannelse, livslang
læring og mobilitet i 2006 er fuldt integreret, samt at der etableres en
tættere koordinering med Bologna-processen.
5.   Kvaliteten af eksisterende indikatorer skal øges og der skal udvikles et
begrænset antal nye indikatorer. Det foreslås, at Indikatorgruppen medio
2004 fremlægger et forslag til en sådan liste.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465036_0013.png
13
Kommissionen konkluderer afslutningsvist i sin meddelelse, at der er behov for
en mere struktureret og systematiseret opfølgningsproces. Der forslås derfor
følgende:
6.   Medlemsstaterne hvert år fra 2004 fremsender en konsolideret rapport
om  alle  aktioner,  de  har  iværksat  inden  for  uddannelse  og
erhvervsuddannelse,
-  som   kan   bidrage   til   gennemførelsen   af   Lissabon-strategiens
målsætninger,
-  som viser hvilke resultaterne, der er opnået samt
-  som redegør for hvorledes ovenstående fire støttepiller inddrages.
7.   Den årlige rapport skal afløse hidtidige rapporter om mobilitet, strategier
for livslang læring samt Bologna-processen.
8.   Kommissionen analyserer rapporterne og udarbejder et årligt dokument,
der indeholder observationer, der skal være brugbare for alle aktører og
beslutningstagere.  Dokumentet  vil  være  et  årligt  bidrag  til  brug  for
udarbejdelsen af Kommissionens synteserapport til Det Europæiske Råds
forårstopmøde.
Dokumentet ville også kunne udgøre grundlaget for forberedelsen af en
fælles rapport, som det foreslås at Rådet og Kommissionen hvert andet
år, startende i 2006, udarbejder til forårstopmødet i Det Europæiske Råd.
I de mellemliggende år (dvs. ulige år) kan de nationale rapporter, efter
aftale mellem Kommissionen og Rådet, fokusere på bestemte aspekter
eller temaer knyttet til uddannelse og erhvervsuddannelse, som er særlig
relevant for de uddannelsesmæssige, økonomiske og sociale målsætninger
af Lissabon-strategien.
B
Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Gennemførelsen  af  arbejdsprogrammet  for  målsætningsrapporten  foretages
inden  for  rammerne  af  den  åbne  koordinationsmetode,  hvor  der  tages
udgangspunkt   i   kompetenceforholdet   på   uddannelsesområdet   mellem
medlemsstaterne og fællesskabsniveauet. Efter dansk opfattelse er meddelelsen
derfor i overensstemmelse med nærheds- og proportionalitetsprincippet.
C.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Meddelelsen  vil  ikke  i  sig  selv  have  lovgivnings  eller  statsfinansielle
konsekvenser.  Eventuelle  konsekvenser  vil  afhænge  af  de  specifikke
beslutninger, der tages på baggrund af meddelelsen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465036_0014.png
14
D.
Høring
Forslaget  er  sendt  i  høring  i  Specialudvalget  vedrørende  uddannelse  med
svarfrist onsdag den 3. december 2003.
E.
Europa-Parlamentets udtalelse
Europa-Parlamentets udtalelse foreligger ikke endnu.
H.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
10.
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse om et
EF-handlingsprogram til fremme af organer, der er aktive på europæisk
plan på ungdomsområdet
- vedtagelse
- åben debat
A.
Baggrund og indhold
EU Kommissionen har fremsat et forslag om etablering af et EU program, som skal
fremme organer, der er aktive på europæisk plan på ungdomsområdet.  
Kommissionen fremfører, at forslaget er af teknisk karakter og rettet mod behovet for
at etablere basisretsakter, hvor sådanne ikke eksisterer i dag.
Igennem flere år har EU ydet støtte til fremme af organer, der er aktive på europæisk
plan på ungdomsområdet.
Støtten er især givet under del A (driftsbevillinger) i Kommissionens budgetsektion
(sektion III). Støtte er bl.a. givet til European Youth Forum (EU afdelingen). I det nye
forslag ligger  en  mindre  udvidelse,  idet  der  bl.a.  nu vil  blive  givet  støtte  til  hele
European Youth Forum organisationen dvs. inkl. til deres arbejde i de tiltrædende
lande samt ansøger- landene.
Den vigtigste årsag til, at bevillingerne har været opført under del A, er at der ikke er
nogen basisretsakter, der giver grundlag for at opføre dem som aktionsbevillinger.
Deres  opførelse  under  del  A  har  gjort  det  muligt  at  betragte  dem  som
administrationsudgifter  for  Kommissionen,  og  sådanne  udgifter  kræver  ikke
basisretsakter for deres gennemførelse.
Kommissionens forslag skal ses i relation til tidligere vedtagelser om budgetprocedurer:
29. Rådsreglement nr. 1605/2002 juni 2002 om finansiel regulering af det generelle
budget.
30. Aftalen mellem Europa-Parlamentet, Rådet og Kommissionen af 6. maj 1999
om  forbedring  af  budgetproceduren.  Herunder  at  der  skal  være  klare
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465036_0015.png
tidsbegrænsninger  for  regres  til  forberedende  aktiviteter  uden  lovbestemt
grundlag.
Juridiske grundlag
Forslaget er baseret på artikel 149 og 150 i EU traktaten. Proceduren for vedtagelse er
baseret  på  artikel  251:  Forslaget  skal  vedtages  som  en  fællesbeslutning  mellem
Europa-Parlamentet og Rådet.
Budgetmæssig indvirkning
Budgettet per år er ifølge Kommissionens forslag i stor udstrækning baseret på det
afsatte beløb til samme aktiviteter i finansåret 2003. Det foreslåede budget er i alt på
11,520 millioner Euro for en treårig periode fra 2004-2006.
B.
Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Efter  dansk  opfattelse  er  forslaget  i  overensstemmelse  med  nærheds-  og
proportionalitetsprincippet,  da  der  tages  udgangspunkt  i  kompetenceforholdet  på
ungdomsområdet mellem medlemsstater og fællesskabsniveau.
C. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Det  vurderes,  at  initiativet  ikke  vil  have  lovgivningsmæssige  eller  statsfinansielle
konsekvenser.  
D. Høring
Medlemmerne   af   EU-specialudvalget   vedrørende   uddannelse   havde   ingen
bemærkninger til dette punkt.
E.
Europa-Parlamentets udtalelse
Europa-Parlamentets vedtog på sin samling 20 ændringsforslag. Af
disse kan Rådet acceptere 10 ændringsforslag, 4 kan i princippet
accepteres og 4 kan ikke accepteres. De resterende to
ændringsforslag er relateret til budgettet og behandles i Rådets
budgetkomité.
H. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
16
11.
Det fremtidige europæiske samarbejde på ungdomsområdet
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465036_0016.png
Forslag til resolution om fælles målsætninger for inddragelse og
orientering af unge
- vedtagelse
b) Forbindelsen mellem ungdomspolitik og andre politikområder
- debat
Ad a: Forslag til resolution om fælles målsætninger for inddragelse og
orientering af unge
A. Baggrund og indhold
Forslag til fælles europæiske målsætninger for inddragelse og orientering af unge er en
del  af  opfølgningen  på  EU  Kommissionens  hvidbog:  Et  nyt  afsæt  for  europæisk
ungdom (2001).
Hvidbogen indeholder i alt fire prioriterede områder for samarbejde under den åbne
koordinationsmetode, men nærværende forslag vedrører alene de to første:
31. unges deltagelse (inddragelse)
32. information af unge (orientering)
33. unges frivillige arbejde (voluntørtjeneste)
34. viden om unge (ungdomsforskning).
Kommissionen vedtog den 11. april 2003 en meddelelse til Rådet om opfølgning af
førnævnte hvidbog. I meddelelsen foreslås en række målsætninger for inddragelse og
orientering af unge. Formandskabets forslag bygger på Kommissionens meddelelse.
Forslaget indeholder for hvert af de to områder tre hovedmålsætninger:
Deltagelse (inddragelse):
5.   øge unges deltagelse i det lokale samfundsliv
6.   at sørge for en bedre deltagelse (inddragelse) af de unge i det repræsentative
demokrati
7.   øget støtte til forskellige initiativer, der skal lære dem at deltage.
Information (orientering):
1.   forbedre unges adgang til informationstjenester
2.   øge leveringen af kvalitetsinformation
3.   øge  unges  deltagelse  i  alle  aspekter  af  ungdomsinformation  og  specielt  i
udformningen og spredningen af information.
Herudover  indeholder  dokumentet  opfordringer  til  medlemsstaterne  og  EU
Kommissionen  i  forbindelse  med  implementering  og  opfølgning  på  de  fælles
målsætninger, samt et bilag med en række forslag til initiativer.  
B. Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Efter  dansk  opfattelse  er  forslaget  i  overensstemmelse  med  nærheds-  og
proportionalitetsprincippet,  da  der  tages  udgangspunkt  i  kompetenceforholdet  på
a)
17
ungdomsområdet mellem medlemsstater og fællesskabsniveau.
C. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Det  vurderes,  at  initiativet  ikke  vil  have  lovgivningsmæssige  eller  statsfinansielle
konsekvenser.  
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465036_0017.png
D. Høring
Kommissionens meddelelse af 11. april 2003 til Rådet om opfølgning på hvidbogen
”Et nyt afsæt for europæisk ungdom” – Forslag til fælles målsætninger for inddragelse
og orientering af de unge i henhold til Rådets resolution af 27. juni 2002 om rammerne
for  det  europæiske  samarbejde  på  ungdomsområdet,  blev  sendt  i  høring  i
specialudvalget den 13. maj 2003.
Dansk Ungdoms Fællesråd (DUF) meddelte som svar herpå, at ”man forholder sig
positivt til Kommissionens forslag til fælles målsætninger og har glædeligt noteret, at
disse målsætninger er langt mere ambitiøse og vidtrækkende, end hvad vi tidligere har
set fra Kommissionens side på ungdomsområdet”. Desuden angav DUF en række
konkrete  for  slag  til  præciseringer  af  forslagene  i  Kommissionens  meddelelse.
Afslutningsvist blev det påpeget, at da opfølgningen på målsætninger primært skal
foretages  nationalt,  er  der  behov  for  etablering  af  en  bredt  sammensat
baggrundsgruppe.
På  specialudvalgsmødet  den  10.  november  2003  gav  DA udtryk  for  støtte  til  en
fleksibel implementering, der bliver håndterbar.
G. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Kommissionens meddelelse om opfølgning på hvidbogen ”Et nyt afsat for europæisk
ungdom” – forslag til fælles målsætninger for deltagelse og information vedrørende
unge, blev omtalt i samlenotat af 24. april 2003 samt behandlet på møde i Folketingets
Europaudvalg den 2. maj 2003.
Der blev endvidere oversendt i grundnotat om sagen den 15. maj 2003.
Ad b: Forbindelsen mellem ungdomspolitik og andre politikområder
- debat
A. Baggrund og indhold
Formandskabet har stillet tre spørgsmål til styring af debatten:
1.   Hvilke  nationale  initiativer  har  demonstreret  deres  effektivitet  ved  at
kombinere fremgangsmåder fra ungdomsområdet med fremgangsmåder på
andre politikområder?
2.   Hvorledes  kan  ungdomsdimensionen  mere  effektivt  blive  taget  i
betragtning på andre europæiske politikområder, jf. henstillingen herom i
18
rammerne for det europæiske ungdomsarbejde?
3.   Hvilken grad af komplementaritet vil inden for rammerne af den fremtidige
generation af programmer være passende for:
- det fremtidige ungdomsprogram og nationale programmer;
- europæiske    programmer    inden    for    ungdom,    uddannelse,
erhvervsuddannelse, kultur og sport?
B. Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Spørgsmålene er formuleret af formandskabet og påvirker som sådan ikke nærheds- og
proportionalitetsprincippet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465036_0018.png
C.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Spørgsmålene vil ikke have lovgivningsmæssige eller statsfinansielle
konsekvenser.
D. Høring
EU-specialudvalget vedrørende uddannelse havde på sit møde den 10. november 2003
ingen bemærkninger til dette punkt, da spørgsmålene først forelå efter mødet.
E. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Spørgsmålene har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.