Europaudvalget 2003-04
EUU Alm.del Bilag 204
Offentligt
1465046_0001.png
PDF udgave (99 KB)
dlemmerne af Folketingets Europaudvalg
deres stedfortrædere
Journalnummer
Kontor
400.C.2-0
EUK
18. november 2003
Med henblik på mødet i Folketingets Europaudvalg den 21. november 2003 – dagsordenspunkt
rådsmøde (retlige og indre anliggender) samt møde i Det Blandede Udvalg på ministerniveau
med deltagelse Norge og Island den 27.-28. november 2003 - vedlægges Integrationsministeriets
supplerende notat vedrørende dagsordenspunkt 46.
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465046_0002.png
MINISTERIET FOR FLYGTNINGE,
INDVANDRERE OG INTEGRATION
Dato:
12. november 2003
Kontor: Internationalt kontor
J. nr.: 2003/4050-433
INM0175
Supplerende aktuelt notat til brug for rådsmødet (retlige og indre
anliggender) samt mødet i det Blandede Udvalg med Norge og Island på
ministerniveau den 27. – 28. november 2003
Dagsordenspunkt 46): Rådets direktiv om betingelserne for
tredjelandsstatsborgeres indrejse og ophold med henblik på
beskæftigelse som lønmodtagere og udøvelse af selvstændig
erhvervsvirksomhed KOM(2001) 386 endelig
Nyt notat.
Indledning
Kommissionen fremsatte den 11. juli 2001 forslag til Rådets direktiv om
betingelserne for tredjelandsstatsborgeres indrejse og ophold med henblik på
beskæftigelse som lønmodtagere og udøvelse af selvstændig
erhvervsvirksomhed.
Kommissionens direktivforslag er fremsat med hjemmel i afsnit IV i
EF-traktaten, artikel 63, nr. 3, litra a. Direktivforslaget skal i henhold til
traktatens artikel 67, stk. 1, vedtages af Rådet med enstemmighed efter høring
af Europa-Parlamentet.
Ifølge artikel 1 i Protokollen om Danmarks Stilling deltager Danmark ikke i Rådets
vedtagelse af foranstaltninger, der foreslås i henhold til afsnit IV i EF-traktaten, og
ifølge protokollens  artikel 2 er  ingen af de  foranstaltninger, der er vedtaget  i
henhold til dette afsnit, bindende for eller finder anvendelse i Danmark.
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 27. – 28. november 2003
forventes en drøftelse af de hidtidige forhandlingsresultater med henblik på at
give retningslinier for det videre arbejde med direktivet.
Indhold
Direktivforslaget fastlægger betingelserne for tredjelandsstatsborgeres indrejse
og ophold med henblik på beskæftigelse som lønmodtagere og udøvelse af
selvstændig erhvervsvirksomhed og fastlægger standarder for procedurer i
forbindelse med medlemsstaternes meddelelse af tilladelser i den forbindelse.
2
Efter direktivet udstedes der en opholds- og arbejdstilladelse med henblik på
beskæftigelse som lønmodtager, når det kan dokumenteres, at en stilling i
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465046_0003.png
mindst fire uger ikke har kunnet besættes med en af medlemsstatens egne
statsborgere, en unionsborger eller visse grupper af tredjelandsstatsborgere, der
allerede opholder sig lovligt i medlemsstaten.
Tredjelandsstatsborgeren skal desuden blandt andet besidde de nødvendige
kvalifikationer i forhold til den pågældende stilling og skal kunne forsørge sig
selv og eventuelle familiemedlemmer.
Efter direktivet udstedes der en opholds- og arbejdstilladelse med henblik på
udøvelse af selvstændig erhvervsvirksomhed, hvis det kan påvises, at den
påtænkte selvstændige erhvervsvirksomhed vil skabe en
beskæftigelsesmulighed for ansøgeren og være til gavn for beskæftigelsen i den
pågældende medlemsstat eller for den økonomiske udvikling i denne
medlemsstat.
Medlemsstaterne kan beslutte at vedtage nationale bestemmelser, der sætter en
øvre grænse for antallet af opholdstilladelser, der kan udstedes i henhold til
direktivet, under henvisning til den samlede kapacitet til at modtage og integrere
tredjelandsstatsborgere på deres område.
Medlemsstaterne kan nægte at meddele eller forlænge en opholdstilladelse eller
tilbagekalde en opholdstilladelse efter direktivet af hensyn til den offentlige
orden, sikkerhed eller sundhed.
Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvandringssamarbejdet
Sagen har været sendt i skriftlig høring i Specialudvalget vedrørende Asyl- og
Indvandringssamarbejdet.
Europa-Parlamentet
Europa-Parlamentet vedtog den 23. januar 2003 sin udtalelse vedrørende
direktivforslaget.
Det fremgår blandt andet af Europa-Parlamentets udtalelse, at et af de
væsentligste forslag til ændringer af Kommissionens forslag er, at
medlemsstaterne ikke skal kunne beslutte at vedtage nationale bestemmelser,
der sætter en øvre grænse for antallet af opholdstilladelser, der kan udstedes i
henhold til direktivet, under henvisning til den samlede kapacitet til at modtage
og integrere tredjelandsstatsborgere på deres område.
Europa-Parlamentet foreslår ligeledes, at medlemsstaterne skal kunne fastsætte
regler om, at der kan gives en opholdstilladelse på op til seks måneder til en
3
tredjelandsstatsborger med henblik på, at denne kan søge arbejde i
medlemsstaten.
Nærhedsprincippet
Det fremgår af Kommissionens begrundelse for direktivforslaget, at hovedformålet
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465046_0004.png
med direktivforslaget er at indføre et sæt harmoniserede  ophold EU vedrørende
betingelserne  for  tredjelandsstatsborgeres  indrejse  og regler i  med  henblik  på
beskæftigelse som lønmodtager og udøvelsen af selvstændig erhvervsvirksomhed
og  vedrørende  procedurerne  for  medlemsstaternes  meddelelse  af  de  relevante
tilladelser. I dag varierer de administrative regler og procedurer på dette område
betydeligt  medlemsstaterne  imellem.  Grundet  de  store  forskelle  mellem
medlemsstaternes nationale bestemmelser og lovgivningsmæssige tilgange kan der
kun tilvejebringes en harmonisering af de retlige rammer på fællesskabsplan.
Forslaget findes at være i overensstemmelse med nærhedsprincippet. Indførelsen af
et område med frihed, sikkerhed og retfærdighed i EU indebærer, at der skal
vedtages fælles regler vedrørende indvandringspolitikken.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Direktivforslaget   har   hverken   lovgivningsmæssige   eller   statsfinansielle
konsekvenser, da Danmark efter Protokollen om Danmarks Stilling ikke deltager i
vedtagelsen.
Såfremt tilsvarende regler ønskes gennemført i dansk ret, vil det navnlig kunne
kræve ændringer i udlændingeloven.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Udvalg for Udlændinge-
og Integrationspolitik og Europaudvalg
Direktivforslaget  har  ikke  tidligere  været  forelagt  for  Folketingets  Udvalg  for
Udlændinge- og Integrationspolitik eller Folketingets Europaudvalg. 
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465046_0005.png
5
Forslaget er fremsat helt eller delvist med hjemmel i TEF, afsnit IV. Protokollen om Danmarks Stilling, der
er knyttet til Amsterdam-traktaten, finder derfor anvendelse.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465046_0006.png