Europaudvalget 2003-04
EUU Alm.del Bilag 206
Offentligt
1465056_0001.png
PDF udgave (59 KB)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
Journalnummer
1
400.C.2-0
Kontor
EUK
19. november 2003
Med henblik på mødet i Folketingets Europaudvalg den 21. november 2003 –
dagsordenspunkt rådsmøde (økonomi- og finansministre) den 25. november
2003 - vedlægges Finansministeriets supplerende notat vedrørende
dagsordenspunkt 6.
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465056_0002.png
18. november 2003
F12 MRN
Aktuelt notat vedr. prægning af euromønter
Baggrund og indhold
Kommissionen vedtog den 29. september 2003 en henstilling, der indeholder regler for
ændring af de nationale sider på euromønterne. Disse regler medfører, at der ikke må
foretages ændring af den nationale side af euromønterne i de første syv år efter at de er
sat i omløb, dvs. frem til slutningen af 2008. Undtagelsen er dog, hvis der sker et skift
af statsoverhoved.
Kommissionen  henstiller  ligeledes,  at  det  nuværende  moratorium  på  udstedelse  af
erindringsmønter ophæves, så det efter 2004 bliver tilladt at udstede maksimalt én
erindringsmønt pr. år pr. land (moratoriet for udstedelse af erindringsmønter i de første
år med nye sedler og mønter blev fastsat på Ecofin-mødet den 23. november 1998).
Rådet  (ECOFIN)  ventes  på  et  snarligt  kommende  møde  som  a-punkt  at  vedtage
konklusioner,  der  udtrykker  tilfredshed  med  etableringen  af  en  fælles  praksis  for
ændring af den nationale side af euromønterne, som præsenteret i Kommissionens
henstilling.  Disse  tiltag  skal  sikre,  at  der  ikke  opstår  unødig  forvirring  omkring
euromønterne.
Indholdet  af  sådanne  rådskonklusioner  gælder  ikke  Danmark,  da  Danmark  ikke
udsteder euromønter.
Rådskonklusionerne ventes at påpege, at landene bør afholde sig fra at ændre den
nationale  side  af  euromønterne  før  2008,  medmindre  der  sker  et  skift  af
statsoverhoved.  For  så  vidt  angår  erindringsmønter,  der  har  status  som  lovligt
betalingsmiddel i samtlige eurolande, ventes Rådet at vedtage en ophævelse af det
nuværende moratorium på udstedelse heraf, således at hvert land fra 2004 tillades at
udstede maksimalt en erindringsmønt pr. år.
Rådskonklusionerne  ventes  endvidere  at  støtte  de  betingelser  for  udstedelse  af
erindringsmønter,  der  er  opstillet  i  Kommissionens  henstilling.  Det  vil  sige,  at
erindringsmønter udelukkende må udstedes som 2-euromønter, og at det samlede antal
af hver enkelt erindringsmønt, der bliver sendt i omløb, ikke må overstige den højeste
af følgende grænser: a) 0,1 pct. af det samlede antal cirkulerende 2-euromønter fra
samtlige eurolande, eller b) 5 pct. af det pågældende lands cirkulerende mængde af
2-euromønter. Førstnævnte grænse  kan i de  få tilfælde,  hvor den begivenhed,  der
udløser udstedelsen af en erindringsmønt betragtes som værende ”global og højest
symbolsk”  (fx  OL  i  Grækenland  i  2004)  hæves  fra  0,1  pct.  af  det  samlede  antal
2
cirkulerende 2 euromønter til 2 pct. I sådanne tilfælde bør det pågældende land dog
efterfølgende afstå fra at udstede erindringsmønter i de kommende fire år. Rådet ventes
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465056_0003.png
ligeledes  at  støtte  henstillingen  om,  at  Kommissionenpå en euromønt.  senest  seks
måneder før en eventuel ændring af det nationale design  skal  informeres
Statsfinansielle og lovgivningsmæssige konsekvenser
En eventuel vedtagelse af rådskonklusioner på området forventes hverken at have
statsfinansielle eller lovgivningsmæssige konsekvenser.
Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Sagen    skønnes    at    være    i    overensstemmelse    med    nærheds-    og
proportionalitetsprincippet.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Rådskonklusionerne har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.