Europaudvalget 2003-04
EUU Alm.del Bilag 219
Offentligt
1465071_0001.png
PDF udgave (221 KB)
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt.
fejl.
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 219)
industriministerråd
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EUK
20. november 2003
Med henblik på mødet i Folketingets Europaudvalg den 28. november 2003
– dagsordenspunkt rådsmøde (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og for-
brugerbeskyttelse) den 1.-2. december 2003 - vedlægges Økonomi- og Er-
hvervsministeriets notat om de punkter, der forventes optaget på dagsorde-
nen fsva. Økonomi- og Erhvervsministeriets ansvarsområde.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465071_0002.png
2
14. november 2003
/SC-FS
Samlet  aktuelt  notat  vedrørende  rådsmøde  (forbruger)  den  1.-2.  december
2003
Indholdsfortegnelse
(Løbenr. 3877)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465071_0003.png
3
Pkt. 9 Rådsresolution om forbrugernes sikkerhed i forbindelse med udbud af
tjenesteydelser............................................................................................
4
10. Forslag til forordning om samarbejde mellem nationale myndigheder med
ansvar for håndhævelse af lovgivning om forbrugerbeskyttelse (KOM(2003) 443
endelig udg.)...............................................................................................6
(Løbenr. 3877)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465071_0004.png
4
Pkt. 9 Rådsresolution om forbrugernes sikkerhed i forbindelse
med udbud af tjenesteydelser
Nyt notat
1.
Baggrund og indhold
Ifølge produktsikkerhedsdirektivet (2001/95/EF) skulle Kommissionen lave en rap-
port  om  Fællesskabets  indsats  vedrørende  tjenesteydelsers  sikkerhed  senest  den  1.
januar   2003.   Kommissionen   oversendte   denne   rapport   til   Rådet   og   Europa-
Parlamentet den 6. juni 2003. Rådets formandskab har herefter fremsat et forslag til
rådsresolution om forbrugernes sikkerhed i forbindelse med udbud af tjenesteydelser.
Der er overensstemmelse mellem resolutionen og Kommissionens beretning.
Resolutionens indhold
I  resolutionen  udtrykkes  der  tilfredshed  med  Kommissionens  beretning  og
den  deri  valgte  prioritering  af  indsatsen  inden  for  området  tjenesteydelsers
sikkerhed. Tjenesteydelsers sikkerhed kan f.eks. omfatte sikkerhed ved offentli-
ge  forlystelser  og  sportsaktiviteter.  Kommissionen  anmodes  om  at  forbedre
videnbasen om tjenesteydelsers sikkerhed for at kunne identificere de væsent-
lige   risikofaktorer   og   indkredse   prioriterede   indsatsområder,   som   ifølge
Kommissionen i første omgang skal være turisme, sport og fritid. Kommissi-
onen opfordres til at undersøge, hvordan sikkerhedsstandarder kan bidrage til
et højt forbrugerbeskyttelsesniveau.  
Kommissionen  anmodes  endvidere  om  at  undersøge,  om  der  er  behov  for
konkrete fællesskabsinitiativer på dette område. Det fremhæves, at eventuelle
initiativer bør tage behørigt hensyn til små og mellemstore virksomheder for
at undgå at påføre disse unødvendige yderligere byrder.
2.
Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig.
3.
Nærheds - og proportionalitets princippet
Resolutionsudkastet har ikke konsekvenser, der kan vurderes efter nærheds- og pro-
portionalitetsprincippet.
4.
Gældende dansk ret
Gældende  dansk  ret  indeholder  enkelte  bestemmelser  om  turisme,  sport  og  fritid.
Som eksempel kan nævnes justitsministeriets cirkulære nr. 16. af 4. februar 1988 om
offentlige forlystelser med senere ændringer.
5.
Høring
Kommissionens  beretning  og resolutionsudkastet om tjenesteydelsers sikkerhed har
været sendt i høring i EU-specialudvalget for forbrugerbeskytttelse. Dansk Industri og
HTS har tilkendegivet synspunkter i overensstemmelse med resolutionsudkastet. For-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465071_0005.png
(Løbenr. 3877)
5
brugerrådet ønsker, at Kommissionen allerede nu opfordres til at fremlægge forslag til
en egentlig rammelovgivning om tjenesteydelsers sikkerhed.
6.
Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser
Resolutionsudkastet har ikke lovgivnings- eller statsfinansielle konsekvenser.
7.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Resolutionsudkastet har
ikke
samfundsøkonomiske
konsekvenser.
8.
Tidligere forelæggelse i Europaudvalget
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465071_0006.png
(Løbenr. 3877)
6
10. Forslag til forordning om samarbejde mellem nationale myn-
digheder med ansvar for håndhævelse af lovgivning om forbru-
gerbeskyttelse (KOM(2003) 443 endelig udg.)
Revideret notat
Resumé
Kommissionen har den 22. juli 2003 fremsat et forordningsforslag om sam-
arbejde  mellem  nationale  håndhævelsesmyndigheder.  Forslagets  bestemmel-
ser om gensidig bistand mellem myndigheder omfatter overtrædelser af EU-
lovgivning, som beskytter forbrugernes interesser.
Hver  medlemsstat  skal  udpege  myndigheder,  der  varetager  forpligtelserne
efter forslaget, og et kontaktpunkt, der sikrer behørig koordination mellem de
udpegede myndigheder. Myndighederne skal yde bistand til andre medlems-
staters myndigheder, hvilket bl.a. omfatter udveksling af oplysninger, iværk-
sættelse  af  undersøgelser  og  håndhævelsessanktioner.  Myndighederne  skal
have visse håndhævelsesbeføjelser – f.eks. retten til at kræve informationer og
få nedlagt forbud mod en ulovlig handling.  
Forslaget indebærer, at der skal oprettes en fælles elektronisk database, hvor
Kommissionen  lagrer  indberettede  oplysninger  om  ulovlige  grænseoverskri-
dende handlinger, samt at der skal oprettes et udvalg, der skal bistå Kommis-
sionen med at gennemføre forslaget i praksis. Medlemsstaterne pålægges desu-
den at føre statistik om modtagne henvendelser fra forbrugere og informere
Kommissionen herom.
1.
Baggrund og indhold
Kommissionen offentliggjorde i oktober 2001 en grønbog om forbrugerbeskyttelse
i Den Europæiske Union (KOM(2001) 531 endelig udg.) samt i juni 2002 en op-
følgningsmeddelelse til grønbogen (KOM(220) 289 endelig udg.). Et af initiativerne
heri  var,  hvordan håndhævelsen af forbrugerdirektiverne og det europæiske myn-
dighedssamarbejde kunne styrkes.
Kommissionen har den 22. juli 2003 fremsat et forslag til forordning om samarbej-
de  mellem  nationale  myndigheder  med  ansvar  for  håndhævelse  af  lovgivning  om
forbrugerbeskyttelse (KOM(2003) 443 endelig udg.).
Hjemlen  for  forslaget  er  EU-traktatens  artikel  95  om  gennemførelsen  af  det  indre
marked og artikel 251, hvorefter Rådet skal træffe beslutning ved kvalificeret flertal i
fælles beslutningstagen med Europa-Parlamentet.  
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465071_0007.png
(Løbenr. 3877)
7
Anvendelsesområde
Forordningsforslaget har til formål at etablere et samarbejde mellem de europæiske
håndhævelsesmyndigheder   samt   at   styrke   kvaliteten   og  overensstemmelsen  af
håndhævelsen af forbrugerbeskyttelsesreguleringen.  
Forslaget finder anvendelse på overtrædelser af EU-lovgivning, som beskytter forbru-
gernes  interesser.  De  direktiver/forordninger  samt  EU-forslag,  der er eller vil blive
omfattet,  er  oplistet  i  bilaget  til  forslaget  (f.eks.  pakkerejsedirektivet,  direktivet  om
urimelige kontraktsvilkår og direktivforslaget om urimelig handelspraksis). Det frem-
går af forslaget, at det ikke berører international privatret, domstolenes kompetence,
det straffe- og civilretlige samarbejde, fællesskabslovgivningen om det indre marked
og tv-spredningstjenester.
Kommissionen får ikke håndhævelsesbeføjelser eller håndhævelsesansvar i henhold
til forslaget.
Udpegning af myndigheder
Forslaget indebærer, at der i hver medlemsstat skal udnævnes myndigheder, der kan
varetage forpligtelserne efter forslaget. Der skal være tale om offentlige myndighe-
der, ligesom de skal have et minimum af håndhævelsesbeføjelser. Beføjelserne om-
fatter f.eks. retten til at kræve informationer, at få nedlagt forbud mod en ulovlig
handling og via dommerkendelser at få beslaglagt midler.
Medlemsstaterne skal desuden udpege et kontaktpunkt, der sikrer behørig koordi-
nation  mellem  de  udnævnte  myndigheder,  samt  særlige  embedsmænd,  der  kan
fremsætte anmodninger om bistand m.v. Informationer om kontaktpunkt og myn-
digheder skal meddeles Kommissionen og de øvrige medlemsstater, ligesom kon-
taktpunkterne skal give hinanden meddelelse om, hvilke embedsmænd der er udpe-
get.  
Gensidig bistand
Ifølge forslaget skal enhver oplysning, der er nødvendig for at afgøre, om der
foreligger en overtrædelse af EU-lovgivningen, udleveres efter anmodning fra
en myndighed i et andet land. Den myndighed, der er anmodet om bistand,
gennemfører  passende  undersøgelser  eller  træffer  andre  nødvendige  foran-
staltninger med henblik på at indsamle oplysninger.
En myndighed, der bliver opmærksom på en overtrædelse, eller finder, at der
er risiko for, at en overtrædelse findes, skal underrette Kommissionen og an-
dre  medlemsstaters  myndigheder  herom  samt  udlevere  alle  nødvendige  op-
lysninger.
En myndighed, der er anmodet om bistand, skal træffe alle nødvendige foranstaltnin-
ger med henblik på at få stoppet en overtrædelse. Myndigheden beslutter selv, hvilke
foranstaltninger  der  på  en  effektiv  måde  kan  sikre,  at  overtrædelsen  stoppes.  Den
myndighed, der har anmodet om bistand, høres under gennemførelsen af håndhævel-
sesforanstaltningerne.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465071_0008.png
(Løbenr. 3877)
8
Ifølge forslaget skal myndigheder, der bl.a. bliver klar over, at en overtrædelse skader
forbrugere i mere end to medlemsstater, koordinere deres overvågning, håndhævelse
og anmodninger om gensidig bistand. Kommissionen skal informeres og kan anmo-
des om at deltage.
Den  myndighed,  der  anmoder  om  bistand,  skal  sikre,  at  anmodningen  indeholder
tilstrækkelige informationer til at sætte den anmodede myndighed i stand til at imøde-
komme den. Anmodningen skal, medmindre andet er aftalt, fremsættes skriftligt og
elektronisk og kan sendes til kontaktpunktet, de udpegede myndigheder eller de på-
gældende  embedsmænd.  Oplysninger  om  sendte  og  modtagne  anmodninger  samt
informationer, der formidles, skal gives til det centrale kontaktpunkt.
Forslaget fastslår, at der som bevis kan påkaldes enhver information, dokument etc., s
er videregivet i henhold til forslaget, på samme grundlag som, hvis det var indhentet i
dighedens eget land. Al information, der er videregivet, er fortroligt, medmindre den m
dighed, der har videresendt det, giver samtykke til offentliggørelse, eller hvis det skal b
som bevis i f.eks. en retssag.
Medlemsstaterne kan som udgangspunkt ikke kræve de udgifter, som de har i
forbindelse med anvendelsen af forslaget, godtgjort, medmindre en domstol
erklærer foranstaltningerne for ubegrundede for så vidt angår substansen i
overtrædelsen. En myndighed, der anmodes om bistand, kan i visse tilfælde
afslå at efterkomme en anmodning, hvis anmodningen vil medføre en ufor-
holdsmæssig stor administrativ byrde sammenlignet med den skade, overtræ-
delsen kan afstedkomme, hvis der allerede er indledt en retssag eller afsagt en
afgørelse, eller hvis anmodningen ikke er tilstrækkelig begrundet.  
Databaser, koordinering af håndhævelse og administrativt sa m-
arbejde
Medlemsstaterne skal ifølge forslaget regelmæssigt give Kommissionen stati-
stiske oplysninger om alle de forbrugerklager
(både nationale som grænseoverskri-
dende),
som myndighederne modtager. Der skal oprettes en fælles elektronisk
database,  hvor  Kommissionen  lagrer  indberettede  oplysninger  om  ulovlige
grænseoverskridende  handlinger.  Medlemsstaternes  myndigheder  får  adgang
til denne.  
Forslaget   omhandler   desuden   koordinering   mellem   medlemsstaterne   og
Kommissionen  om  håndhævelse  –  som  uddannelse  og  udveksling  af  em-
bedsmænd,  oprettelse  af  sektorspecifikke  netværk  m.v.  -  og  aktiviteter,  der
har til formål at informere, rådgive og undervise forbrugere, fremme klage-
muligheder m.v. Det overlades til Kommissionen og medlemsstaterne at be-
stemme, hvilke aktioner der præcist er behov for.
Udvalg og afrapportering
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465071_0009.png
Ifølge forslaget skal der nedsættes et rådgivende som  formand.  Udvalget  skal  bistå
fra  medlemsstaterne  og  med  Kommissionen udvalg bestående af repræsentanter
Kommissionen med at gennemføre forslaget i praksis.  
(Løbenr. 3877)
9
Medlemsstaterne  skal  aflægge  rapport  til Kommissionen hvert andet år om forord-
ningens anvendelse. Der skal bl.a. afrapporteres om tendenser, midler m.v. i relation
til grænseoverskridende ulovlige handlinger, der navnlig har afsløret huller i forbru-
gerbeskyttelseslovgivningen.
2.
Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig om forordningsforslaget.
3.
Nærheds - og proportionalitets princippet
Kommissionen  har  vurderet,  at  forslaget  er  i  overensstemmelse  med  nærheds-  og
proportionalitetsprincippet.  Kommissionen  finder,  at  samarbejde  og  koordinering
bedre kan gennemføres på fællesskabsplan, da målene for den påtænkte handling ikke
i tilstrækkelig grad kan opfyldes af medlemsstaterne alene. Kommissionen finder des-
uden, at forslaget i overensstemmelse med proportionalitetsprincippet ikke er mere
vidtgående end, hvad der er nødvendigt for at nå målene.
Det er regeringens holdning, at forordningsforslaget ikke er i strid med nærheds- og
proportionalitetsprincippet.
4.
Gældende dansk ret
Der findes en række offentlige myndigheder, som fører tilsyn med forbrugerbeskyt-
telseslovgivningen. Forbrugerombudsmanden fører eksempelvis tilsyn med, at mar-
kedsføringslovens  bestemmelser  overholdes.  I  henhold  til  markedsføringslovens
generalklausul  har  Forbrugerombudsmanden  desuden  mulighed  for  at  gribe  ind
over for overtrædelser af særlovgivningen (f.eks. forbrugeraftaleloven, kreditaftale-
loven og e-handelsloven), hvor dette ikke er særskilt sanktioneret i den pågældende
lov. Af øvrige myndigheder kan bl.a. nævnes Lægemiddelstyrelsen, der fører tilsyn
med overholdelsen af reglerne om humanmedicinske lægemidler, og Finanstilsynet,
der fører tilsyn med finansielle virksomheder.
Retsplejeloven  indeholder  regler  om  foreløbige  retsmidler,  der  kan  anvendes  for  at
forhindre eller bringe en retsstridig adfærd til ophør eller for at efterforske eller under-
søge, om en sådan adfærd har fundet sted. Som eksempel herpå kan nævnes nedlæg-
gelse af fogedforbud. Retsplejeloven indeholder desuden regler om politiets mulighed
for  at  foretage  indgreb  i  meddelelseshemmeligheden,  ransagning  og  beslaglæggelse.
Derudover har visse tilsynsmyndigheder i medfør af særlovgivningen fået tillagt særli-
ge kontrolmidler.  
I markedsføringsloven er der specifikke regler om, hvornår der kan gribes ind over
for  ulovlig  markedsføring.  Lovens  sanktionssystem,  der  bygger  på  et  forhandlings-
princip, indeholder mulighed for administrativt at meddele påbud, anlæggelse af sag
om forbud, påbud og erstatning ved domstolene og nedlæggelse af foreløbigt forbud.  
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465071_0010.png
En række myndigheder – f.eks. Forbrugerombudsmanden oger nødvendige for udfø-
har adgang til efter lovgivningen at kræve informationer, der Lægemiddelstyrelsen -
relsen af deres tilsyn, udleveret af virksomhederne.  
(Løbenr. 3877)
10
Forbudsloven giver mulighed for at standse ulovlig grænseoverskridende markeds-
føring. Efter loven kan udenlandske myndigheder og organisationer, der er udpeget
hertil, efter retsplejelovens bestemmelser anlægge forbudssager ved danske domsto-
le  mod  danske  virksomheder,  der  har  markedsført  sig  ulovligt  i  myndighedens
hjemland. Forbrugerombudsmanden og Lægemiddelstyrelsen – f.s.v.a. humanmedi-
cinske lægemidler - er udpeget til at anlægge forbudssager i andre medlemsstater.
Forvaltningsloven  og  offentlighedsloven indeholder regler om offentlige myndighe-
ders tavshedspligt samt forpligtelse til at videregive oplysninger.  
5.
Høring
Forslaget har i september 2003 været sendt i høring i en bred kreds.
Følgende organisationer har ikke haft bemærkninger til direktivforsla-
get:
Børnerådet, Danmarks Automobilforhandler Forening, Danske Re-
klame- og Relationsbureauers Brancheforening, Den Danske Dom-
merforening, Finansrådet, Foreningen Registrerede Revisorer, Libera-
le Erhvervs Råd, Realkreditrådet, Telekommunikationsindustrien i
Danmark og TV2/Reklame.
Følgende organisationer har haft bemærkninger til direktivforslaget:
Advokatrådet, Danmarks Rejsebureau Forening, Dansk Handel & Ser-
vice, Dansk Industri, DDK – Dansk Detailkreditråd, Finansforbundet,
Forbrugerombudsmanden, Forbrugerrådet, Forsikring & Pension,
HORESTA, HTS Interesseorganisationen, Håndværksrådet og Land-
brugsrådet.
Generelle bemærkninger
Danmarks Rejsebureau Forening er positiv over for forslagets formål, da et forsøg p
styrke kvaliteten og skabe en konsekvent håndhævelse af forbrugerbeskyttelsesreguleri
er et skridt i den rigtige retning. Foreningen finder dog ikke, at forslaget i dets nuvære
form yder den tilsigtede beskyttelse, ligesom de betvivler, at samtlige medlemsstater be
viljen og evnen til at ville håndhæve reglerne.
Dansk Detail Kreditråd er af den principielle opfattelse, at håndhævelsen af forbruger
skyttelseslovgivningen skal foregå så effektivt som muligt, og at forslaget ikke bør med
stort bureaukrati i EU.
Dansk Industri støtter forslagets formål, da det er væsentligt, at alle medlemsst
forbrugermyndigheder, der kan sikre håndhævelsen af gældende ret, og at der s
system, hvor myndighederne kan bistå hinanden med at sikre håndhævelsen. Organisa
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465071_0011.png
rencen, fordi reglerne er væsentligt, at danske virksomheder ikke det dog tvivlsomt, h
nen henviser til, at det ikke håndhæves ens. Organisationen finder stilles ringere i konk
forslaget vil sikre en ensartet håndhævelse, da myndighederne skal opfylde deres forpl
som de bl.a. ville gøre det på vegne af forbrugerne i deres land.
(Løbenr. 3877)
11
Dansk Handel & Service støtter forslagets overordnede linier, da forbrugerbeskyttelse
givningen ikke håndhæves konsekvent i EU på grund af manglende håndhævelsesmynd
heder og uensartet regelhåndhævelse.
Finansforbundet er positiv over for forslaget, da den nuværende retstilstand gør det va
ligt at dæmme op for grænseoverskridende overtrædelser af forbrugerbeskyttelsesregl
bundet finder, at forslagets konsekvenser for dansk ret bør analyseres nærmere.
Forsikring & Pension anerkender hensynet bag forslaget, men stiller sig skeptisk over
den effekt, forslaget får på omfanget af den grænseoverskridende handel af finansielle
steydelser på forbrugerområdet.
HTS og HORESTA støtter, at der skal etableres et samarbejde mellem de europæiske
håndhævelsesmyndigheder, da dette kan forbedre virksomhedernes konkurrencemu
og styrke forbrugernes tillid til grænseoverskridende handel.
Forbrugerombudsmanden hilser principielt forslaget velkomment, da det kræver forpl
rammer og praktiske redskaber for at sikre en effektiv håndhævelse af bl.a. forbrugerd
tiverne.
Forbrugerrådet hilser forslaget velkomment, da det er et vigtigt skridt for at fastholde
forbrugerbeskyttelsesniveau, ligesom det kan sikre, at direktivforslaget om urime
delspraksis bliver effektivt.
Landbrugsraadet er generelt positiv over for forslaget, herunder at det styrker samarb
og bidrager til en bedre og mere konsekvent håndhævelse af forbrugerbeskyttelseslovg
gen.
Anvendelsesområde
Dansk Handel & Service finder, at det skal tilkendegives i forslaget, at samarbejdet sk
prioritere sikringen af en ensartet praksis.
Landbrugsraadet ønsker afklaret, hvilken fællesskabslovgivning - ud over den næ
bilaget - forslaget er relevant for.
Udpegning af myndigheder
Advokatrådet bemærker, at beføjelserne, som myndigheder skal have efter forslaget, e
vidtgående, end hvad der følger af nationale regler. Rådet og Dansk Handel &
finder, at det bør præciseres, at virksomhederne ikke har pligt til at udlevere oplysning
dokumenter, der er selvinkriminerende.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465071_0012.png
HTS og HORESTA finder, at det bør præciseres, at myndighedernes beføjelser skal væ
omfattet af det forvaltningsretlige proportionalitetsprincip.
(Løbenr. 3877)
12
Håndværksrådet kan ikke støtte, at myndighederne skal have en række beføjelser om r
sagning m.v., hvis dette betyder, at de skal kunne kræve ethvert dokument udleveret ell
foretage ransagning uden retskendelse.
Landbrugsraadet finder, at myndighederne bør findes inden for eksisterende myndighe
strukturer, således at unødigt bureaukrati undgås.
Gensidig bistand
Advokatrådet finder, at det bør præciseres, hvad de indhentede oplysninger m.v. kan b
til, herunder om oplysninger fra et andet land, nationalt kan bruges til håndhæ
nationale regler, der er mere vidtgående, end hvad der følger af direktiverne.
Danmarks Rejsebureau Forening tvivler på, om bestemmelserne om gensidig bis
blive anvendt med samme seriøsitet og effektivitet i medlemsstaterne, hvorfor det ville
ønskeligt, hvis Kommissionen eventuelt blev tillagt en håndhævelsesret eller tilsynskom
ce.
Dansk Industri og Dansk Handel & Service finder, at reglen om, at bistandssøgte myn
digheder ikke kan kræve udgifter godtgjort af den bistandssøgende myndighed, medmi
foranstaltningerne er ubegrundede, for unødigt processkabende og urimeligt omk
krævende. Organisationerne mangler desuden en bestemmelse, der sikrer virksomhede
få kompensation, hvis tiltag og indgreb viser sig ubegrundede. Dette støttes af
HORESTA og Advokatrådet.
Dansk Handel & Service bemærker, at forslaget ikke sikrer mod forskelsbehandling på
forskellige nationale markeder, hvilket skader virksomheder, der har indrettet sig
hjemlandets høje grad af efterlevelse.
Forsikring & Pension undrer sig over den vidtgående adgang for udveksling af oplysn
mellem nationale myndigheder og Kommissionen og bemærker, at der af retssikkerhed
sige hensyn bør søges at præcisere rammerne for udvekslingen og registreringen af op
ger.
HTS og HORESTA ønsker sikret, at den bistandssøgte myndighed forinden gennemfør
sen af diverse undersøgelser m.v. har egen prøvelsesret.
Håndværksrådet finder, at en bistandssøgt myndighed bør have adgang til at foretage
kvalitativ bedømmelse af anmodningen og afvise den, hvis anmodningen baserer sig p
utilstrækkeligt eller usagligt grundlag.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465071_0013.png
Databaser, koordinering af håndhævelse og administrativt sama r-
bejde
Dansk Handel & Service finder, at virksomhederne skal have mulighed for at se de ind
rettede oplysninger med henblik på berigtigelse, at forslaget ikke tager højde for besky
af følsomme oplysninger, herunder erhvervshemmeligheder, og at myndighederne skal
(Løbenr. 3877)
13
ges et forsigtighedsprincip. Organisationen bemærker, at forslaget bør sikre, at indsat
god information til erhvervslivet prioriteres.
HTS og HORESTA finder, at det bør sikres, at information, der indgår i databasen,
forældes og udgår efter retningslinier, der sikrer formålet med databasen og virksomh
retssikkerhed.
Finansforbundet støtter, at medlemsstaterne og Kommissionen skal koordinere aktivite
der skal støtte arbejdet vedrørende organer til udenretslig bilæggelse af tvister.
Forbrugerombudsmanden bemærker, at det havde været ønskeligt med en offentl
åbenhed på linie med offenlighedstraditionen i nordisk forvaltning, at det er afgørende
aktørerne ikke får en rolle, som kommer i konflikt med elementære statsforfatningsretl
principper og princippet om Forbrugerombudsmandens uafhængighed, og at tilrettelæ
af det administrative samarbejde og indholdet heraf virker ressourcetungt og bureauk
Forbrugerombudsmanden opfordrer til, at rollefordelingen mellem aktørerne præ
nærmere.
Udvalg og afrapportering
Forbrugerombudsmanden finder det positivt, at koordinationen af samarbejdet vareta
Kommissionen med bistand af en forvaltningskomité. Forbrugerombudsmanden frygte
at forslaget muliggør, at Kommissionen og medlemsstaterne kan udstede retningslinie
til håndhævelsesmyndighederne, hvilket vil være i konflikt med de uafhængige håndhæ
semyndigheders opgavevaretagelse.
6.
Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser
Den nationale lovgivnings territoriale anvendelsesområde omfatter ifølge folkeretlige
principper  som  udgangspunkt  alene  det  pågældende  lands  territorium.  Markedsfø-
ringsloven er f.eks. baseret på dette princip, hvorfor lovens bestemmelser alene finder
anvendelse på markedsføring, der har virkning på det danske marked. Forordnings-
forslaget vil betyde, at en række loves territoriale anvendelsesområde skal udvides til
også at omfatte den virksomhed, som danske erhvervsdrivende foretager uden for det
danske marked. Denne udvidelse af anvendelsesområdet kendes dog allerede fra en
række love – f.eks. e-handelsloven.
Forslagets krav til, hvilke minimumsbeføjelser en myndighed skal have, skønnes ikke
at  medføre  lovændringer,  da  retsplejeloven,  markedsføringslovens  sanktionssystem
samt øvrige bestemmelser i speciallovgivningen må anses for at opfylde disse krav.
Forslagets forpligtelser til videregivelse af oplysninger og fortrolighed skal vurderes i
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465071_0014.png
forhold til offentligheds- og forvaltningsloven og vil muligvis nødvendiggøre indførel-
se af særlig lovhjemmel herom.  
Forslagets bestemmelser om gensidig bistand, herunder betingelserne om, hvornå
modning kan afvises, vil sandsynligvis kræve en ændring af virksomhedsbekendtgørels
Forbrugerombudsmanden, da Forbrugerombudsmanden i relation til grænseovers
sager ikke får samme adgang til at prioritere, som han har i relation til nationale sage
(Løbenr. 3877)
14
Det  samme  kan  gøre  sig  gældende  for  andre  myndigheder,  såfremt  de  har
adgang til at nedprioritere henvendelser fra udenlandske myndigheder.
Forslagets forpligtelser til at yde bistand til øvrige medlemsstaters myndigheder skøn-
nes at få statsfinansielle konsekvenser. Dette skyldes, at myndighedernes arbejdsom-
råde  udvides  til  at  omfatte  lovovertrædelser,  som  finder  sted  uden  for  det  danske
marked.  Det  fælleseuropæiske  samarbejde  betyder  desuden  flere  opgaver  i  form  af
deltagelse  i  informationsopgaver,  uddannelse  af  embedsmænd,  oprettelse  af  sektor-
specifikke netværk m.v.  For
Forbrugerstyrelsen og Forbrugerombudsmanden som koordinerende
instans vil det medføre et ekstra ressourcebehov.
7.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Styrkelsen  af  håndhævelsen,  kravet  om  oprettelse  af  offentlige  håndhævel-
sesmyndigheder  og  samarbejdet  mellem  myndighederne  vil  sikre  retssikker-
hed  og  lige  konkurrencevilkår  for  erhvervslivet  på  det  europæiske  marked.
Faktorer,  der  vil  kunne  øge  konkurrencen  og  medvirke  til  at  skabe et øget
udbud af varer og tjenesteydelser på det europæiske marked. Øget konkur-
rence og handel vil have positive samfundsøkonomiske konsekvenser.
Forslaget kan desuden være med til at skabe øget tillid hos forbrugerne til det indre
marked, da forbrugerne sikres en bedre retsbeskyttelse i relation til grænseoverskri-
dende handlinger. Et vigtigt element til at opnå forbrugernes tillid er, at de oplever,
at de fællesskabsretlige forbrugerbeskyttelsesregler håndhæves ensartet og effektivt i
alle medlemsstater.  
8.
Tidligere forelæggelse i Europaudvalget
Forordningsforslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaud-
valg. Grundnotat er fremsendt den 2. september 2003.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465071_0015.png
(Løbenr. 3877)
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465071_0016.png
(Løbenr. 3877)