Europaudvalget 2003-04
EUU Alm.del Bilag 256
Offentligt
1465103_0001.png
PDF udgave (328 KB)
emmerne af Folketingets Europaudvalg
res stedfortrædere
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EUK
28. november 2003
Med henblik på mødet i Folketingets Europaudvalg 5. december 2003 – dagsordenspunkt
rådsmøde (almindelig anliggender og eksterne forbindelser) den 8.-9. december 2003 – vedlægges
Udenrigsministeriets notat om de punkter, der forventes optaget på dagsordenen.
UDENRIGSMINISTERIET
Nordgruppen
EU-koordination, j.nr. 400.A.5-0-0
Den 27. november 2003
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465103_0002.png
Rådsmøde (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 8.-9. december 2003
Aktuelt notat
1.    Status for arbejdet i de øvrige rådsformationer
2.    Forberedelse af DER/Bruxelles den 12.-13. december 2003.
- Udkast til kommenteret dagsorden
Udvidelsen
Rådets flerårige strategiske program 2004-2006
Rådets arbejdsprogram 2004
Det vestlige Balkan
Irak
Iran
Mellemøsten
(Evt.) Barcelona-processen
- Opfølgning på Euro-Middelhavsmødet på udenrigsministerniveau
(side 3)
(side 3)
(side 4)
(side 4)
(side 5)
(side 6)
(side 6)
(side 7)
(side 7)
(Napoli den 2.-3. december 2003)
Den europæiske Sikkerhedsstrategi
Europæisk sikkerheds- og forsvarspolitik (ESDP)
- Formandskabsrapport
WTO/Doha-Runden
Masseødelæggelsesvåben
15.  Kommissionens forslag til forordning vedrørende etablering af yderligere told
på import af visse produkter med oprindelse i USA
16.  Rådsafgørelse om undertegnelse og indgåelse af samarbejdsaftale med
Mellemamerika og Det Andinske Fællesskab
(side 8)
(side 9)
(side 10)
(side 11)
(side 11)
(side 12)
(side 13)
2
17.  Forslag til etårig forlængelse og revision af GSP-forordningen (2501/01)
(side 13)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465103_0003.png
18.
Forslag til Rådets afgørelse om tilpasning af akten vedr. Den Tjekkiske
Republiks, Estlands, Cyperns, Letlands, Litauens, Ungarns, Maltas, Polens,
Sloveniens og Slovakiets tiltrædelse og tilpasningerne af de traktater, der danner
grundlag for Den Europæiske Union, som følge af reformen af den fælles
landbrugspolitik
(side 14)
19.  Forslag til Rådets forordning om tilpasning (EF) nr. 1782/2003 om fastlæggelse
af fælles regler for den fælles landbrugspolitiks ordninger for direkte støtte og om
fastlæggelse af visse støtteordninger for landbrugere, og tilpasning af forordning
(EF) nr. 1786/2003 om den fælles markedsordning for tørret foder og forordning
(EF)  nr.  1257/1999  om  støtte  til  udvikling  af  landdistrikterne  fra  Den  Europæiske
Udviklings-  og  Garantifond  for  Landbruget  (EUGFL)  som  følge  af  Den  Tjekkiske
Republiks, Estlands, Cyperns, Letlands, Litauens, Ungarns, Maltas, Polens,
Sloveniens og Slovakiets tiltrædelse af Den Europæiske Union
(side 15)
20.  Forslag til etablering af en mekanisme til overvågning og evaluering af
tredjelande i forbindelse med bekæmpelsen af ulovlig indvandring
21.  Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om et program for
finansiel og teknisk bistand til tredjelande på migrations- og asylområdet
(side 16)
(side 17)
Permanent mekanisme for finansiering af militære krisestyringsoperationer
”Athena”
(side 19)
23.  Eventuelt
3
1.
Status for arbejdet i de øvrige rådsformationer
Nyt notat.
Formandskabet ventes at give en kort status for arbejdet i Rådet generelt, herunder i de øvrige
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465103_0004.png
rådsformationer med henblik på at give et genereltden 17.-18. november været afholdt en række
(almindelige anliggender og eksterne forbindelser) overblik. Der har siden sidste rådsmøde
rådsmøder, herunder rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 17. november, rådsmøde (transport,
telekommunikation og energi) den 20. november, rådsmøde (økonomi- og finansministre) den
24.-25.  november,  rådsmøde  (uddannelse,  ungdom  og  kultur)  den  24.-25.  november  samt
rådsmøde  (konkurrenceevne)  den  27.  november.  Punktet  er  fast  på  dagsordenen  og  er  en
opfølgning på Trumpf/Piris-rapporten om effektivisering af Rådets arbejdsmetoder. Hensigten
med punktet er, at medvirke til at sikre kontinuitet i arbejdet mellem de forskellige formationer,
som Rådet mødes i.
Overvejelser om nærheds- og proportionalitetsprincippet er ikke relevante i forbindelse med
denne rådsdrøftelse.
Folketingets  Europaudvalg  har  tidligere  modtaget  aktuelt  notat  om  sagen,  senest  forud  for
rådsmødet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 17.-18. november 2003.
2. Forberedelse af DER/Bruxelles den 12.-13. december 2003.
Nyt notat.
- Udkast til kommenteret dagsorden
Selvom regeringskonferencen ikke formelt er en del af mødet i Det Europæiske Råd, forventes
den fortsat at blive mødets hovedpunkt. Det er fortsat formandskabets ambition at afslutte
forhandlingerne om den nye forfatningstraktat på Det Europæiske Råds møde.   
Formandskabets  udspil  til  en  kompromispakke  omfattende  både  de  institutionelle  og
ikke-institutionelle  spørgsmål  vil  blive  præsenteret  forud  for  konklavemødet  blandt
udenrigsministrene den 28.-30. november i Napoli.  
Udover regeringskonferencen har formandskabet i sit udkast til kommenteret dagsorden for Det
Europæiske Råd lagt op til fire andre temaer: Vækst, Retlige- og Indre Anliggender, udvidelsen og
aktuelle udenrigs- og sikkerhedspolitiske spørgsmål. Under sidstnævnte ventes Det Europæiske
Råd bl.a. at endossere den Europæiske Sikkerhedsstrategi. Reelt forventes kun få andre sager
4
udover  regeringskonferencen  drøftet  på  mødet.  Umiddelbart  vurderes  disse  at  være
vækstinitiativet, udvidelsen og evt. andre aktuelle emner. På baggrund af konklusionerne fra Det
Europæiske  Råds møde  i  oktober 2003,  forventes  Det Europæiske  Råd  at træffe  konkrete
beslutninger om indholdet i vækstinitiativet på mødet den 12.-13. december.
Drøftelserne på rådsmødet (generelle anliggender og eksterne forbindelser) den 8.-9. december
2003  vil  munde  ud  i  en  endelig  kommenteret  dagsorden  fra  formandskabet  til  stats-  og
regeringscheferne med henblik på deres møde i Det Europæiske Råd den 12.-13. december. Der
vil forud for udenrigsministrenes drøftelse af den kommenterede dagsorden komme indspil fra
en række andre rådsformationer. Det gælder bl.a. ØKOFIN-rådet, Konkurrenceevnerådet og
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465103_0005.png
Rådet  (transport,  telekommunikation konkrete  projekter  på  transport-,  forsknings-  og  det
såkaldte  ”quick-start  program”  med  og  energi)  vedrørende  vækstinitiativet,  herunder
energiområdet, og RIA-rådet vedrørende status for tidsfrister fastlagt på tidligere Europæiske
Råd, herunder grænseagentur, bekæmpelse af narkotikahandel, samarbejde med oprindelses- og
transitlande samt et finansielt instrument vedr. udsendelse.
På rådsmødet (generelle anliggender og eksterne forbindelser) den 8.-9. december 2003 forventes
en substansdrøftelse af regeringskonference-spørgsmål og evt. en drøftelse af formandskabets
reviderede udkast til kommenteret dagsorden for Det Europæiske Råd.   
Overvejelser om nærheds- og proportionalitetsprincippet er ikke relevante i forbindelse med
denne rådsdrøftelse.
Folketingets Europaudvalg har tidligere modtaget aktuelt notat om sagen forud for rådsmødet
(almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 17.-18. november 2003.
3. Udvidelsen
Nyt notat.
Rådet forventes at drøfte spørgsmål relateret til de igangværende forhandlinger med Bulgarien og
Rumænien  mhp.  at  vedtage  yderligere  fælles  EU-holdninger  forud  for  den  kommende
tiltrædelseskonference  med  Bulgarien  og  Rumænien,  herunder  vedrørende  kapitel  9,
transportpolitik for Rumænien.  
Overvejelser om nærheds- og proportionalitetsprincippet er ikke relevante i forbindelse med
denne rådsdrøftelse.
Folketingets Europaudvalg har tidligere modtaget aktuelt notat om EU’s udvidelse senest forud
for rådsmødet (generelle anliggender og eksterne forbindelser) den 17.-.18 november 2003.
5
4. Rådets flerårige strategiske program 2004-2006
Nyt notat.
På Det Europæiske Råds møde i Sevilla juni 2002 blev det besluttet, at Rådet fra 2004 skulle
udarbejde  et  flerårigt  strategisk  program  mhp.  fastlæggelse  af  de  overordnede  politiske
retningslinier for Rådets arbejde. Et første udkast til dette program blev fremlagt og præsenteret
på Coreper den 20. november 2003 mhp. vedtagelse på rådsmødet (generelle anliggender og
eksterne relationer) den 8.-9. december 2003. Der forventes en kort substansdrøftelse af punktet.
Rådets  flerårige  strategiske  program  2004-2006  er  led  i  bestræbelserne  på  en  bedre
programmering   af   Rådets   arbejde   i   tæt   sammenhæng   til   Kommissionens   årlige
programmeringscyklus. Programmet vil således udgøre rammen for den årlige udarbejdelse af de
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465103_0006.png
fælles formandskabsprogrammer og de enkelte formandskabsprogrammer. Udarbejdelsen er sket
af de berørte formandskaber efter samråd med Kommissionen.
Det flerårige strategiske program for 2004-2006 fokuserer på tre hovedområder: 1) Rammerne
for det fremtidige EU, 2) Interne prioriteter, herunder Lissabon-strategien og RIA, og 3) EU som
global aktør.
Fsva. EU’s fremtidige rammer vil fokus være på evt. afslutning af regeringskonferencen og
forberedelserne til den nye traktats ikrafttræden, udvidelsen og forhandlingerne om de flerårige
finansielle rammer (Dagsorden 2007).  
Fsva.  EU’s  interne  politikker,  lægges  der  vægt  på  vækst  og  opnåelse  af  Lissabon-målene,
bæredygtig  udvikling,  justeringer  af  landbrugs-  og  fiskeripolitikken  og  gennemførelse  af  et
område med frihed, sikkerhed og retfærdighed.
Fsva. EU’s eksterne relationer, er EU’s sikkerhedsstrategi rammen herfor. På baggrund heraf
identificeres tre strategiske mål – udvide Europas ”sikkerhedszone”, styrke den internationale
orden og bekæmpe gamle og nye trusler.
Overvejelser om nærheds- og proportionalitetsprincippet er ikke relevante i forbindelse med
denne rådsdrøftelse.
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
5. Rådets arbejdsprogram 2004
6
Nyt notat.
På det Europæiske Råds møde i Sevilla juni 2002 blev det besluttet, at Rådets to kommende
formandskaber  hver  december  fremlægger  et  fælles  arbejdsprogram  for  Rådets  arbejde  det
kommende år.  
Rådets to kommende formandskaber (Irland og Holland) fremlægger således inden rådsmødet et
fælles arbejdsprogram for Rådets arbejde i 2004. Det fælles arbejdsprogram er udarbejdet bl.a. på
grundlag af drøftelserne af Kommissionens lovgivnings- og arbejdsprogram for 2004 og Rådets
flerårige strategiske program for 2004-2006.
Det  konkrete  indhold  af  arbejdsprogrammet  er  endnu  ikke  kendt,  men  hovedprioriteterne
forventes (på baggrund af Kommissionens arbejdsprogram for 2004 og udkast til Rådets flerårige
strategiske program for 2004-2006) at være gennemførelse af udvidelsen, Lissabon-processen,
retlige- og indre anliggender, EU’s rolle som global aktør og Dagsorden 2007.   
Overvejelser om nærheds- og proportionalitetsprincippet er ikke relevante i forbindelse med
denne rådsdrøftelse.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465103_0007.png
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
6. Det vestlige Balkan
Nyt notat.
Rådet  vil  have  en  drøftelse  af  Det  vestlige  Balkan,  med  særligt  sigte  på  første
udenrigsministermøde i EU-Vestbalkan-forum, som vil blive afholdt i Bruxelles den 9. december
2003.
På EU-Vestbalkan-topmødet i Thessaloniki den 21. juni 2003 blev man enige om, inden for
rammerne  af  et  EU-Vestbalkan-forum,  efter  behov  at  afholde  årlige  møder  mellem
udenrigsministrene og ministrene med ansvar for retlige og indre anliggender, for at drøfte
spørgsmål af fælles interesse, gennemgå fremskridtene i landene i regionen på deres vej mod
Europa og udveksle synspunkter om den vigtigste udvikling inden for EU. Det første møde
blandt udenrigsministrene finder sted den 9. december 2003. Med henblik herpå vil Rådet skulle
fastlægge EU’s positioner, i form af udkast til en fælles EU-Vestbalkan erklæring. Erklæringen
ventes at understrege vigtigheden af fortsættelse af reformer på Vestbalkan med sigte på at
kvalificere   landene   til   medlemskab,   udtrykke   fortsat   støtte   til   gennemførelse   af
sikkerhedsrådsresolution 1244, samt understrege Vestbalkan-landenes forpligtelse til samarbejde
med  krigsforbrydertribunalet.  Videre  vil  der  blive  gjort  status  for  Stabiliserings-  og
associeringsprocessen og for fremskridt med reformer og regionalt samarbejde, herunder inden
7
for Stabilitetspagten.
Overvejelser om nærheds- og proportionalitetsprincippet er ikke relevante i forbindelse med
denne rådsdrøftelse.
Folketingets Europaudvalg har tidligere modtaget aktuelt notat om sagen forud for rådsmødet
(almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 17.- 18. november 2003.
7. Irak
Nyt notat.
Der forventes en drøftelse af den seneste udvikling vedrørende Irak, med vægt på blandt andet
den  fremtidige  politiske  proces  i  lyset  af  aftalen  af  15.  november  2003  mellem
Koalitionsmyndigheden  og  det  irakiske  Regeringsråd.  Aftalen  tilsigter  overdragelse  af  fuld
suverænitet til en irakisk regering senest den 30. juni 2004.
Desuden ventes en generel drøftelse af sikkerhedssituationen i Irak.
Overvejelser om nærheds- og proportionalitetsprincippet er ikke relevante i forbindelse med
denne rådsdrøftelse.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465103_0008.png
Folketingets  Europaudvalg  har  tidligere  modtaget  aktuelt  notat  om  sagen,  senest  forud  for
rådsmødet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 17.-18. november 2003.
8. Iran
Nyt notat.
Dagsordenspunktet forventes fokuseret på forholdet EU-Iran i lyset af den seneste udvikling i
forbindelse med IAEA’s behandling af spørgsmål vedrørende Irans atomprogram.
IAEA’s Styrelsesråd vedtog den 12. september 2003 en resolution, hvori Iran opfordres til at
samarbejde fuldt ud med IAEA med henblik på at afklare spørgsmål om sit atomprogram.
Iran har i en fælles erklæring af 22. oktober 2003, der er underskrevet sammen med udenrigsministrene
fra Frankrig, Tyskland og UK, påtaget sig at efterleve alle IAEA’s anbefalinger vedrørende landets
atomprogram, herunder at undertegne og ratificere IAEA’s tillægsprotokol samt frivilligt at suspendere
uranberigelse og ’processing’.
Den  10.  november  fastslog  IAEA  i  en  rapport,  at  Iran  har  overtrådt  indgåede  forpligtelser  under
Safeguards-aftalen ved at undlade at rapportere et stort antal tilfælde af omdannelse, fremstilling og
8
bestråling af atommateriale. Samtidig noterer rapporten, at Iran siden oktober 2003 har demonstreret vilje
til aktivt samarbejde og åbenhed og at der til dato ikke er fundet beviser på, at det iranske atomprogram
er møntet på udvikling af atomvåben. Først efter grundigere undersøgelser vil IAEA kunne vurdere, om
Irans atomprogram alene har fredelige hensigter.
IAEA’s Styrelsesråd vedtog på sit møde den 26. november 2003 en resolution i sagen, der er kritisk over
for de iranske overtrædelser af Safeguards-aftalen, men samtidig anerkender de positive fremskridt siden
oktober 2003. IAEA fortsætter herefter sine undersøgelser af det iranske atomprogram.
Menneskerettighedssituationen i Iran og dialogen EU-Iran kan ligeledes blive genstand for drøftelse i
opfølgning af vedtagelsen af en canadisk resolution om menneskerettigheds-situationen i Iran på mødet i
FN’s Generalforsamlings 3. udvalg den 21. november 2003.
Overvejelser om nærheds-  og proportionalitetsprincippet er  ikke relevante i  forbindelse med denne
rådsdrøftelse.
Folketingets Europaudvalg har modtaget aktuelt notat i sagen forud for rådsmøde (generelle
anliggender og eksterne forbindelse) den 17.-18. november 2003.
9. Mellemøsten
Nyt notat.
På rådsmødet ventes en drøftelse af, hvordan EU kan bidrage til at bedre situationen, fremskynde
den palæstinensiske reformproces og sikre fremdrift i fredsprocessen. Endvidere forventes det, at
en rapport (endnu ikke udkommet) til Det Europæiske Råd udarbejdet af Kommissionen og den
Høje Repræsentant, Solana, om EU’s forhold til den arabiske verden vil blive budt velkommen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465103_0009.png
En  substansdrøftelse af  rapporten  ventes  først  på  et af  de  næstkommende  møder  i Rådet
(almindelige anliggender og eksterne forbindelser).    
En ny palæstinensisk regering under ledelse af Ahmad Qurei (Abu Ala) og bestående af i alt 25
ministre blev godkendt af den palæstinensiske lovgivende forsamling den 12. november. Hakam
Bal’awi har overtaget indenrigsministerposten. Indenrigsministeren bevarer kontrol med politiet,
forebyggende sikkerhedstjeneste og civilforsvar, mens de fem øvrige nationale sikkerhedstjenester
lægges ind under Det Nationale Sikkerhedsråd, hvor Arafat er formand, og hvor regeringen er
medlem. I forbindelse med parlamentets godkendelse af den nye regering udtrykte Qurei vilje til
at genoptage fredsprocessen og søge en gensidig våbenhvile, og fremlagde planer om at afholde
præsident-  og  parlamentsvalg  inden  juni  2004  samt  at  fortsætte  den  palæstinensiske
reformproces.
Forud for dannelsen af Qurei-regeringen begyndte den israelske regering primo november at
sende positive signaler, herunder om viljen til at indlede en dialog med Qurei-regeringen om at
genstarte  fredsprocessen  på  basis  af  Køreplanen  for  Fred.  Der  har  været  flere  uformelle
9
kontakter mellem parterne, herunder på ministerniveau. Et møde mellem premierministrene
Sharon og Qurei forventes i den nærmeste fremtid.
Egypten søger pt. at mægle mellem parterne med henblik på at få en aftale om en omfattende
våbenhvile i stand, dvs. både mellem Israel og palæstinenserne og internt mellem de forskellige
palæstinensiske væbnede grupper.
FN’s Sikkerhedsråd endosserede den  19. november Køreplanen for Fred  i Mellemøsten og
opfordrede i resolutionen parterne til at opfylde deres forpligtelser i forhold til køreplanen i
samarbejde med Kvartetten.
Overvejelser om nærheds- og proportionalitetsprincippet er ikke relevante i forbindelse med
denne rådsdrøftelse.
Folketingets Europaudvalg har tidligere modtaget aktuelt notat om sagen, senest forud for rådsmødet (alm
anliggender og eksterne forbindelser) den 17.-18. november 2003.
10. (Evt.) Barcelona-processen
Nyt notat.
- Opfølgning på Euro-Middelhavsmødet på udenrigsministerniveau (Napoli den 2.-3. december
2003)
Rådet ventes at følge op på det sjette Euro-Middelhavs udenrigsministermøde den 2.-3. december
2003 i Napoli mellem EU og de 12 middelhavspartnere.
Det forventes at drøftelsen i Napoli særligt vil fokusere på en parlamentarisk forsamling for
Euro-Middelhavsområdet,   den   fremtidige   udvikling   af   investeringsfaciliteten   for
Middelhavsområdet (FEMIP) samt Euro-Middelhavsfonden for dialog mellem kulturer.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465103_0010.png
Det er forhåbningen, at fremskridt på disse tre områder vil skabe et tættere politisk samarbejde,
mere fokuseret støtte til økonomiske reformer og udvikling af den private sektor såvel som
fremskridt  i  den  inter-kulturelle  dialog  og  forståelse.  Fokus  på  civilsamfundet  i
Euro-Middelhavspartnerskabet forventes også herigennem at blive styrket.
Der lægges i udkastet til EU’s retningslinjer for mødet vægt på et fortsat fælles engagement i
Barcelona-processen  trods  den  spændte  internationale  politiske  situation.  Det  forudses,  at
udenrigsministrene på mødet skal vurdere gennemførelsen af Valencia-handlingsplanen fra april
2002, som dækker alle tre søjler af Euro-Middelhavssamarbejdet (dvs. det politiske, økonomiske
og  kulturelle/sociale  samarbejde)  og  drøfte  retningslinjerne  for  det  fremtidige  arbejde.
Valencia-handlingsplanen blev senest evalueret i forbindelse med mid-term ministermødet på
10
Kreta i maj 2003.
For  så  vidt  angår  det  politiske  og  sikkerhedspolitiske  samarbejde  fokuseres  på  de  ’nye
sikkerhedsmæssige udfordringer’ i Middelhavsområdet såsom anti-terrorisme og migration. På
det økonomiske område sigtes der mod tiltag, der kan fremskynde reformer, som er nødvendige
for  at  imødegå  de  grundlæggende  arbejdsmarkedsmæssige  og  strukturelle  udfordringer  i
Middelhavsområdet. For så vidt angår det kulturelle og sociale område forudses en styrkelse af de
nuværende instrumenter og regionale programmer, samt oprettelse af Euro-Middelhavsfonden,
der bl.a. skal medvirke til at skabe øget synlighed for aktiviteterne på dette område.
Overvejelser om nærheds- og proportionalitetsprincippet er ikke relevante i forbindelse med
denne rådsdrøftelse.
Folketingets Europaudvalg har tidligere modtaget aktuelt notat om sagen forud
rådsmødet (generelle anliggender og eksterne forbindelser) den 17.-18. november 2003.
11. Den europæiske Sikkerhedsstrategi
Nyt notat.
På rådsmødet vil der være en drøftelse af udkastet til en europæisk sikkerhedsstrategi. Det
forventes,  at  rådsmødet  vil  nå  til  enighed  om  udkastet,  således  at  den  europæiske
sikkerhedsstrategi kan vedtages på Det Europæiske Råd den 12.-13. december 2003.
Den Høje Repræsentant Javier Solana fremlagde i juni et første udkast til en sikkerhedsstrategi.
Efterfølgende er udkastet blevet drøftet på internationale seminarer med deltagelse af forskere,
journalister, parlamentsmedlemmer m.m. Hertil kommer, at strategien har været genstand for
drøftelser i forskellige EU-regi, herunder blandt udenrigsministrene.
Solana uddelte på denne baggrund et revideret udkast på rådsmødet (almindelige anliggender og
eksterne forbindelser) den 17. november. Bl.a. er vigtigheden af partnerskab med Rusland blevet
styrket og regionale konflikter såvel som mere fjerntliggende truslers indflydelse på Europas
sikkerhed er præciseret. Også betydningen af det transatlantiske forhold er blevet fremhævet
yderligere.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465103_0011.png
Overvejelser om nærheds-  og proportionalitetsprincippet er  ikke relevante i  forbindelse med denne
rådsdrøftelse.
Folketingets Europaudvalg har tidligere modtaget aktuelt notat om sagen forud for rådsmødet
(almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 17.-18. november 2003.
11
12. Europæisk sikkerheds- og forsvarspolitik (ESDP)
Nyt notat.
- Formandskabsrapport
På rådsmødet forventes udenrigsministrene at godkende formandskabets fremskridtsrapport om
ESDP, der skal forelægges Det Europæiske Råd. Rapporten redegør for de opnåede fremskridt i
indeværende formandskabsperiode i anden halvår af 2003 og danner grundlag for arbejdet under
det kommende irske formandskab.
Der ventes at blive tale om en faktuel gennemgang af status for udviklingen af civile og militære
krisestyringskapaciteter. I 2003 blev der opnået store fremskridt, men mangler er også konstateret
i bestræbelserne på at opfylde de mål, der blev stillet med ”Helsinki Headline Goal”. Rapporten
formodes at lægge op til opstilling af nye, kvalitative militære kapacitetsmål med 2010 som ny
skæringsdato  –  de  primære  mål  vil  vedrøre  inter-operabilitet  og  udsendelsesevne.
Formandskabsrapporten ventes også at opfordre til en styrkelse af de civile kapabiliteter og
styrkelse af koordinationen mellem militære og civile redskaber.
Siden  EU  i  foråret  2003  indgik  en  samarbejdsaftale  med  NATO  –  de  såkaldte
Berlin+-arrangementer om brug af NATOs planlægningskapaciteter og udvalgte aktiver – er
ESDP for alvor blevet operativ. EU har overtaget NATOs militære operation i Makedonien, og
en militær operation i DR Congo er succesrigt fuldført. Desuden påbegyndte EU politimissionen
i Bosnien den 1. januar 2003, ligesom EU vil iværksætte endnu en politioperation i Makedonien
den 15. december.
Overvejelser om nærheds-  og proportionalitetsprincippet er  ikke relevante i  forbindelse med denne
rådsdrøftelse.
Folketingets Europaudvalg har tidligere modtaget aktuelt notat om sagen forud for
rådsmødet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 17.-18. november 2003.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465103_0012.png
12
13. WTO/Doha-Runden
Nyt notat.
På rådsmødet forventes en drøftelse af status i WTO-forhandlingerne indenfor Doha-Runden.
Drøftelsen  finder  sted  som  led  i  EU's  forberedelse  af  det  WTO-møde,  som  i  henhold  til
erklæringen fra ministermødet i Cancún i september 2003 skal finde sted den 15. december 2003.
Der pågår i øjeblikket konsultationer i WTO-regi om de største forhandlingsemner. I EU-regi er
forberedelsen til den 15. december-mødet pågået gennem nogen tid.
På  rådsmødet  den  8.  december  forventes  der  vedtaget  konklusioner,  som  vil  understrege
nødvendigheden af, at den multilaterale proces relanceres, og at alle parter må bidrage dertil. For
på sin side at bidrage forventes EU at signalere, at EU har taget konsekvenserne af blokeringen i
Cancún vedrørende de såkaldte Singapore-emner (investering, konkurrence, handelslettelse og
offentlige indkøb). Kommissionen har således forud for rådsmødet lagt op til, at EU i hvert fald
ikke længere bør forfølge de to kontroversielle Singapore-emner - investering og konkurrence -
som obligatoriske aftaler for alle WTO-lande, og i øvrigt bør udvise fleksibilitet vedrørende
Singapore-emnerne. I stedet bør EU's arbejde sigte på frivillige, plurilaterale aftaler, hvor de
lande, der selv ønsker det, kan være med.  
EU's forventede indspil i WTO-forhandlingerne den 15. december finder sted efter en periode,
hvor EU nøje har overvejet, hvad der gik galt i Cancún, og hvordan Runden kan reaktiveres.
Sigtet med det forudsete signal vedrørende Singapore-emnerne er at tilskynde en deblokering  af
WTO-forhandlingerne på et tidspunkt, hvor der i Geneve ses visse på tegn på erkendelse af, at
der fra alle sider må bidrages konstruktivt til forhandlingerne.
Overvejelser om nærhedsprincippet og proportionalitetsprincippet er ikke relevante i forbindelse
med denne rådsdrøftelse.
De  danske  prioriteter  i  WTO-forhandlingerne  blev  i  forbindelse  med  Seattle-ministermødet
forelagt Folketingets Europaudvalg forud for rådsmøde (udenrigsministre) den 11.-12. oktober
1999. Senest har Folketinget i vedtagelse V12 af den 6. november 2003 udtrykt sin holdning om
WTO-forhandlingerne.
Folketingets  Europaudvalg  har  tidligere  modtaget  aktuelt  notat  om  sagen,  senest  forud  for
rådsmødet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 29.-30. september 2003.
14. Masseødelæggelsesvåben
Nyt notat.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465103_0013.png
13
På rådsmødet den 17.-18. november 2003 vedtog Rådet en fælles holdning om styrkelse af
multilaterale aftaler og fremme af deres universelle karakter på området for ikke-spredning af
masseødelæggelsesvåben og disses fremføringsmidler. Rådet vedtog endvidere en rapport om
integration af ikke-sprednings-politikker i EU's generelle forbindelse med tredjelande (indsættelse
af essentielle ikke-spredningsklausuler i aftaler med tredjelande).
Rådet noterede sig, at andre dele af handlingsplanen for gennemførelsen af grundprincipperne i
EU-strategien mod spredning af masseødelæggelsesvåben er ved at blive gennemført.
Rådet anmodede Den Udenrigs- og Sikkerhedspolitiske Komité (PSC) om - i overensstemmelse
med  Thessaloniki-erklæringen  og  på  grundlag  af  de  allerede  fastsatte  grundprincipper  -  at
videreudvikle et udkast til en sammenhængende EU-strategi til vedtagelse på et senere rådsmøde.
Rådet anmodede desuden PSC og andre dele af Rådets organer om i samarbejde med den
højtstående repræsentant og Kommissionen at fortsætte deres bestræbelser for at gennemføre
handlingsplanen i sin helhed. Rådet agter at vende tilbage til handlingsplanen for at foretage en
vurdering af dens gennemførelse og dens videre udvikling.
På rådsmødet forudses en statusredegørelse for dette arbejde.  
Overvejelser om nærheds- og proportionalitetsprincippet er ikke relevante i forbindelse med
denne rådsdrøftelse.
Folketingets  Europaudvalg  har  tidligere  modtaget  aktuelt  notat  om  sagen,  senest  forud  for
rådsmødet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 17.-18. november 2003.
15. Kommissionens forslag til forordning vedrørende etablering af yderligere told på
import af visse produkter med oprindelse i USA
Nyt notat.
Kommissionen  har  fremlagt  et  forordningsforslag,  som  skal  iværksætte  en  yderligere
toldpålæggelse af importerede amerikanske produkter som følge af WTOs tvistafgørelse i den
såkaldte FSC-sag. Baggrunden er, at WTO den 30. august 2002 afgjorde, at EU er berettiget til at
indføre en straftold overfor USA på godt 4 mia. USD pr. år pga. USAs manglende opfyldelse af
WTOs  afgørelser  i  FSC-sagen.  FSC,  Foreign
 Sales  Corporations  Scheme,  giver
 skattefordele  til
amerikanske virksomheder, der etablerer sig ekstraterritorialt. FSC er gentagne gange kendt i strid
med WTOs regler. Efter konsultationer med medlemslandene har Kommissionen udarbejdet en
liste over amerikanske produkter til en værdi på godt 4 mia. euro, der kan omfattes af europæisk
straftold. I forordningen bemyndiges Kommissionen til at iværksætte denne liste gradvist med en
told, som starter med 5% af det fulde beløb fra 1. marts 2004, hvorefter tolden forøges med et
procentpoint om måneden op til 17%. Herefter skal Kommissionen fremlægge et nyt forslag i
lyset af situationen. Tolden vil være  et signal til den amerikanske lovgivningsproces om at
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465103_0014.png
14
gennemføre de fornødne lovændringer, og vil efter særskilt rådsbeslutning blive suspenderet i
tilfælde af amerikansk efterlevelse af WTO-afgørelsen. Forslaget fremsættes med hjemmel i TEF
art. 133 om den fælles handelspolitik.
Nærheds- og proportionalitetsprincippet: Der er tale om en forordning, der gennemfører EU’s
fælles handelspolitik.
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg. (Sagen indgik dog i det aktuelle
notat  forud  for  rådsmødet  (almindelige  anliggender  og  eksterne  forbindelser)  den  17.-18.
november 2003, hvor sagen imidlertid blev taget af dagsordenen.)
16.  Rådsafgørelse om undertegnelse og indgåelse af samarbejdsaftale med Mellemamerika og Det
Andinske Fællesskab
Nyt notat.
På topmødet mellem EU og Latinamerika og Caribien i Madrid den 16.-17. maj 2002 besluttede
stats- og regeringscheferne for EU og de mellemamerikanske stater Costa Rica, El Salvador,
Guatemala,  Honduras,  Nicaragua  og  Panama  samt  Det  Andinske  Fællesskab  og  dets
medlemslande (Bolivia, Colombia, Ecuador, Peru og Venezuela) at indlede forhandlinger om
aftaler om politisk dialog og samarbejde. Forhandlingsdirektiverne blev godkendt af Rådet den
18. marts 2003.
Hovedmålene med aftalerne er at styrke forbindelserne mellem EU og regionerne gennem en
udvikling af den politiske dialog og en styrkelse af samarbejdet på en lang række områder,
herunder samarbejde om menneskerettigheder, demokrati og god regeringsførelse samt regional
integration. De nye aftaler fokuserer alene på politisk dialog og samarbejde. Aftalerne omfatter
ingen handelskomponent. Desuden søges skabt et grundlag for fremtidige forhandlinger om
associeringsaftaler, herunder frihandelsaftaler.
Samarbejdsaftalerne er baseret på EF-traktatens artikel 181 om internationalt samarbejde og
artikel 300, stk. 2 om procedure for EF’s indgåelse af aftaler med tredje lande eller internationale
organisationer.
Overvejelser om nærheds- og proportionalitetsprincippet er ikke relevante i forbindelse med
denne rådsdrøftelse.
Folketingets Europaudvalg har tidligere modtaget aktuelt notat om sagen forud for rådsmødet
(almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 18.-19. marts 2003.
17. Forslag til etårig forlængelse og revision af GSP-forordningen (2501/01)
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465103_0015.png
Nyt notat.
KOM 2003/634
Med henblik på Rådets vedtagelse har Kommissionen fremlagt forslag til etårig forlængelse og
revision af EU´s system for generelle toldpræferencer (GSP). GSP giver udviklingslande særligt
gunstige markedsadgangsvilkår ved toldnedsættelser for industrivarer og landbrugsprodukter, der
ikke udstrækkes til de øvrige WTO-lande.
Hovedmålsætningen med forslaget er en forlængelse af EU´s nuværende GSP-arrangement, der
er  baseret  på  Rådets  forordning  2501/01  om  anvendelse  af  et  arrangement  med  generelle
toldpræferencer  for  perioden  1.  januar  2002  til  31.  december  2004.  Efter  forlængelsen  vil
ordningen gælde frem til den 31. december 2005.
Forslaget fastlægger en mindstegrænse vedrørende graduering, som i praksis må forventes at
betyde, at reglerne om graduering (vedrørende udelukkelse af lande/sektorer fra GSP-ordningen)
stort set ikke længere vil finde anvendelse for omkring 170 af de ca. 180 udviklingslande, der er
omfattet af ordningen. Videre foreslås det, at betingelserne for anvendelse af bestemmelserne om
ordninger  til  fremme  af  beskyttelse  af  arbejdstagernes  rettigheder  udstrækkes  til  de
modtagerlande, som er i færd med at sikre anvendelsen af ILO´s konventioner i nationalt regi,
selvom denne proces endnu ikke er afsluttet.
Forlængelsen skal ses i lyset af den uafklarede situation efter sammenbruddet af forhandlingerne i
Cancun i september 2003.
Overvejelser om nærheds- og proportionalitetsprincippet er ikke relevante i forbindelse
med denne rådsdrøftelse.
Folketingets  Europaudvalg  har  tidligere  modtaget  aktuelt  notat  om  EU's  nugældende
GSP-ordning forud for rådsmødet (udenrigsministre) den 19.-20. november 2001.
18.  Forslag til Rådets afgørelse om tilpasning af akten vedr. Den Tjekkiske Republiks, Estlands,
Cyperns, Letlands, Litauens, Ungarns, Maltas, Polens, Sloveniens og Slovakiets tiltrædelse og
tilpasningerne af de traktater, der danner grundlag for Den Europæiske Union, som følge af
reformen af den fælles landbrugspolitik
Nyt notat.
KOM (2003) 643 endelig
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465103_0016.png
Rådet forventes at vedtage ovennævnte tilpasning af akten.
Det drejer sig om konsekvenstilpasning af Tiltrædelsesakten, som følge af reformen af den fælles
landbrugspolitik.
Forslaget er fremsat med hjemmel i akten om de ovennævnte 10 landes tiltrædelse, særligt artikel
2,  stk.  3  og  artikel  23  og  kan  vedtages  af  Rådet  med  enstemmighed  efter  høring  af
Europa-Parlamentet. Europa-Parlamentets udtalelse foreligger endnu ikke
Reformen af den fælles landbrugspolitik medfører betydelige ændringer i den fællesskabsret, som
tiltrædelsesforhandlingerne var baseret på. Formålet med forslaget er at tilpasse Tiltrædelsesakten,
så forhandlingsresultaterne er forenelige med den nye gældende fællesskabsret. Det gælder især
hvor henvisningerne i Tiltrædelsesakten er blevet forældede, eller hvor forhandlingsresultaterne
ikke er forenelige med de nye landbrugsordninger. Hensigten er at sikre, at de nye medlemslande
så let og hurtigt som muligt integreres i den fælles landbrugspolitik, som den ser ud efter
reformen. De grundlæggende principper i resultatet af de 10 landes tiltrædelsesforhandlinger
bevares i forbindelse med introduktion af nye elementer, og tilpasningerne af Tiltrædelsesakten
begrænses til, hvad der er absolut nødvendigt.
Tilpasningen af Tiltrædelsesakten afspejler ændringer i den fælles landbrugspolitik på blandt
andet følgende områder:
Indfasning af nye direkte betalinger
Tekniske justeringer af den generelle arealbetalingsordning
Supplerende nationale direkte betalinger (”topping –up”)
Fælles markedsordning for mælk og mejeriprodukter
Udvikling af landdistrikter
Overvejelser om nærheds- og proportionalitetsprincippet er ikke relevante i forbindelse
med denne rådsvedtagelse.
Folketingets Europaudvalg har tidligere modtaget aktuelt notat om EU’s udvidelse senest forud
for rådsmødet (generelle anliggender og eksterne forbindelser) den 17.-.18 november 2003.
19. Forslag til Rådets forordning om tilpasning (EF) nr. 1782/2003 om fastlæggelse af
fælles regler for den fælles landbrugspolitiks ordninger for direkte støtte og om
fastlæggelse af visse støtteordninger for landbrugere, og tilpasning af forordning (EF) nr.
1786/2003 om den fælles markedsordning for tørret foder og forordning (EF) nr.
1257/1999 om støtte til udvikling af landdistrikterne fra Den Europæiske Udviklings- og
Garantifond for Landbruget (EUGFL) som følge af Den Tjekkiske Republiks, Estlands,
Cyperns, Letlands, Litauens, Ungarns, Maltas, Polens, Sloveniens og Slovakiets
tiltrædelse af Den Europæiske Union
17
Nyt notat.
KOM (2003) 640
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465103_0017.png
Rådet forventes at vedtage ovennævnte tilpasning.
Det drejer sig om konsekvenstilpasning af relevante forordninger som følge af udvidelsen med
henblik på anvendelsen af disse i de tiltrædende lande.
Forslaget er fremsat med hjemmel i Akten om de ovennævnte 10 landes tiltrædelse, særlig artikel
2, stk. 3 og artikel 57, stk. 2 og kan vedtages af Rådet med kvalificeret flertal.
I teksterne til reformen af den fælles landbrugspolitik tages der ikke hensyn til resultaterne af
tiltrædelsesforhandlingerne eller til selve udvidelsen af EU. Formålet med forslaget er at tilpasse
teksterne  om  reform  af  den  fælles  landbrugspolitik,  så  de  kan  anvendes  over  for  de  nye
medlemsstater, og så de kommer til at omfatte relevante resultater fra tiltrædelsesforhandlingerne.
De  grundlæggende  principper  fra  tiltrædelsesforhandlingerne  bevares  i  forbindelse  med
introduktion af nye elementer og tilpasningerne begrænses til, hvad der er absolut nødvendigt.
Formålet er, at de nye medlemslande så hurtigt og let som muligt integreres i den reformerede
fælles landbrugspolitik.
Der fastlægges fælles regler for den fælles landbrugspolitiks ordninger for direkte støtte og om
fastlæggelse af visse støtteordninger for landbrugere, om den fælles markedsordning for tørret
foder og om støtte til udvikling af landdistrikterne, som følge af Den Tjekkiske Republiks,
Estlands,  Cyperns,  Letlands,  Litauens,  Ungarns,  Maltas,  Polens,  Sloveniens  og  Slovakiets
tiltrædelse af Den Europæiske Union.
Tilpasningen af EU’s landbrugsforordninger afspejler ændringer i den fælles landbrugspolitik på
blandt andet følgende områder:
Enkeltbetalingsordningen
Cross compliance
Modulation og finansiel disciplin
Kvoter og lofter
Supplerende direkte betaling i mejerisektoren
Overvejelser om nærheds- og proportionalitetsprincippet er ikke relevante i forbindelse
med denne rådsvedtagelse.
Folketingets Europaudvalg har tidligere modtaget aktuelt notat om EU’s udvidelse senest forud
for rådsmødet (generelle anliggender og eksterne forbindelser) den 17.-.18 november 2003.
18
20.
Forslag til  etablering af  en mekanisme  til overvågning  og evaluering  af tredjelande  i
forbindelse  med bekæmpelsen  af ulovlig indvandring
Nyt notat.
Stats- og Regeringscheferne understregede på deres møde i Sevilla 2002 vigtigheden af, at der
etableres  et  samarbejde  med  hjem-  og  transitlandene  med  henblik  på  fælles  håndtering  af
migration, grænsekontrol og tilbagetagelse. Det Europæiske Råd fandt det i den forbindelse
nødvendigt, at der blev foretaget en systematisk evaluering af forbindelserne til de tredjelande,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465103_0018.png
som  ikke  samarbejder  med  EU  om  bekæmpelsen  af  ulovlig  indvandring.  Utilstrækkeligt
samarbejde fra et lands side vil kunne gøre det vanskeligt at uddybe forbindelserne mellem dette
land og EU.   
På deres møde i Thessaloniki i 2003 bekræftede Stats- og Regeringscheferne på ny, at EU’s dialog
og foranstaltninger med tredjelande på migrationsområdet bør være en del af en samlet integreret,
overordnet  og  afbalanceret  strategi,  der  på  en  differentieret  måde  tager  hensyn  til  den
eksisterende situation i de forskellige regioner og i hvert enkelt partnerland. Det Europæiske Råd
erkender  i  den  forbindelse  nødvendigheden  af  at  udvikle  en  evalueringsmekanisme  til
overvågning af forbindelserne med tredjelande, som ikke samarbejder med EU om bekæmpelse
af ulovlig indvandring.
I opfølgning af nævnte konklusioner forventes Rådet at opnå enighed om etableringen af en
mekanisme til monitorering og evaluering af tredjelande i forbindelse med bekæmpelsen af
ulovlig indvandring.  
Målet  med  den  fælles  monitorerings-  og  evalueringsmekanisme  er  at  overvåge  situationen
vedrørende migration i relevante tredjelande, inklusive deres administrative og institutionelle
kapacitet til at håndtere asyl og migration, herunder foretagne handlinger til begrænsning af
ulovlig indvandring. Herudover vil mekanismen kunne være af betydning for Kommissionens
ansvar i relation til de relevante tredjelande.
Kommissionen  vil  årligt  skulle  rapportere  til  Rådet  om  resultatet  af  den  gennemførte
overvågning, inklusive fremsætte eventuelle forslag og anbefalinger herom. Kommissionen vil
forberede dette arbejde med udgangspunkt i en liste af indikatorer, som fra sag til sag vil blive
anvendt fleksibelt.
Overvågningen vil i muligt omfang blive udført i partnerskab med de enkelte tredjelande med
udgangspunkt i vedtagne mål og aktiviteter for hvert enkelt land. Eksisterende aftaler mellem
Fællesskabet og dets medlemsstater og de pågældende tredjelande vil blive anvendt som ramme
for de målsætninger, der skal aftales, og gennemførelsen heraf. Medlemsstater og tiltrædende
stater opfordres til at samarbejde og dele relevante oplysninger med Kommission med henblik på
at få etableret et komplet overblik over situationen i det pågældende land.
19
I princippet vil mekanismen omfatte alle relevante tredjelande. I en pilotfase vil mekanismen
imidlertid blive afprøvet på et begrænset antal tredjelande, identiske med de lande som Rådet i
november  2002  vedtog  at  prioritere  (Albanien,  Kina,  Forbundsrepublikken  Jugoslavien,
Marokko, Rusland, Tunesien, Ukraine, Tyrkiet og Libyen) for et intensiveret eller begyndende
samarbejde om migrationshåndtering.  
Forslaget er i overensstemmelse med nærheds- og proportionalitetsprincippet, idet der er tale om
en mekanisme, der på EU-niveau skal overvåge og evaluere EU’s forhold til tredjelande, som ikke
samarbejder med EU om bekæmpelsen af ulovlig indvandring.
Folketingets Europaudvalg har senest været orienteret om sagen forud for rådsmødet (retlige og
indre anliggender) den 2.-3. oktober 2003.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465103_0019.png
21.
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om et program for finansiel og
teknisk bistand til tredjelande på migrations- og asylområdet
Nyt notat.
Forslaget til forordning lægger op til en videreførsel af den hidtidige pilotbudgetlinie B7-667
under højniveaugruppen for migration og asyl. B7-667 blev oprettet i 2001 med henblik på
finansiering af forberedende aktioner om migration og asyl udført i partnerskab med tredjelande
og regioner.
Forslagets målsætning er at etablere et flerårigt samarbejdsprogram for perioden 2004-2008, som
tager sigte på at give finansiel og teknisk bistand til tredjelande for at støtte deres bestræbelser på
bedre at styre migrationstrømmene i alle deres dimensioner. Samarbejdsprogrammet er især
henvendt  til  tredjelande,  der  er  aktivt  engageret  i  forberedelse  eller  gennemførelse  af  en
tilbagetagelsesaftale med EU. Programmet skal fremme samarbejdet mellem EU og tredjelande
ved i partnerskab med disse at bidrage til bl.a. udvikling af tredjelandenes lovgivning og etablering
af  en  effektiv  politik  vedrørende  indvandring,  tilbagetagelse,  integration  og  international
beskyttelse samt til bekæmpelse af illegal indvandring.
Forordningsforslaget er fremsat med hjemmel i TEF artikel 179, stk. 1 og artikel 181A og skal
behandles efter proceduren for fælles beslutningstagen i TEF artikel 251. Da retsakten ikke
vedtages i henhold til afsnit IV i TEF, er den ikke omfattet af Danmarks forbehold vedrørende
retlige og indre anliggender.
Der er tale om en opfølgning af Det Europæiske Råds konklusioner fra henholdsvis Tampere i
1999, hvor man understregede behovet for en samlet tilgang til migration, og Sevilla i 2002, hvor
der  blev  slået  til  lyd  for  integrering  af  indvandringsspørgsmålet  i  EU’s  forbindelser  med
tredjelande, og hvor betydningen af et intensiveret samarbejde med tredjelande om styring af
migrationsstrømmene blev fremhævet.  
20
Der vil gennem programmet bl.a. kunne ydes støtte til foranstaltninger, der er nødvendige til
fastlæggelse, forberedelse, kontrol og evaluering af aktioner, gennemførelse af konkrete projekter
samt udøvelse af informationsvirksomhed og teknisk bistand til fordel for EU eller tredjelande.
For at sikre sammenhængen i EU’s eksterne aktioner vil de aktioner, der finansieres på grundlag
af dette instrument, være specifikke og komplementære i forhold til de aktioner, der finansieres
på grundlag af andre af EU’s samarbejds- og udviklingsinstrumenter.
Partnere, der vil kunne modtage finansiel støtte i henhold til dette program, er bl.a. nationale og
lokale regeringer og myndigheder, regionale og internationale organisationer og organer (især
FN-organer) og NGO’er. Kommissionen er ansvarlig for administration og gennemførelse af
operationer, der finansieres i medfør af denne forordning.
Det finansielle referencegrundlag for programmets gennemførelse i perioden 1. januar 2004 til 31.
december 2008 er på 250 Meuro, hvoraf 120 Meuro forventes anvendt i løbet af de første tre år,
dvs. i perioden indtil 31. december 2006.    
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465103_0020.png
Til gennemførelse af samarbejdsprogrammet vil der blive udarbejdet et årligt arbejdsprogram,
som fastlægger prioriteterne for de aktioner, der skal ydes støtte til med hensyn til mulige
geografiske og tematiske indsatsområder.
Det fremgår af Kommissionens begrundelse for forordningsforslaget, at målene for den påtænkte
aktion, nemlig inden for rammerne af en samlet tilgang til migrationsspørgsmålet at fremme en
mere effektiv styring af migrationsstrømmene i snævert samarbejde med de pågældende lande,
ikke  i  tilstrækkelig  grad  kan  opfyldes  af  medlemsstaterne,  men  bedre  kan  gennemføres  på
EU-plan.  Forslaget  vurderes  således  at  være  i  overensstemmelse  med  nærheds-  og
proportionalitetsprincippet.
Folketingets Europaudvalg har ikke tidligere modtaget aktuelt notat i sagen.  
21
22.
Permanent mekanisme for finansiering af militære krisestyringsoperationer ”Athena”
Nyt notat.
Det forventes, at Rådet vil vedtage etableringen af en permanent mekanisme for finansiering af
militære krisestyringsoperationer. Mekanismens navn bliver ”Athena”.
Udgifter  til  militære  operationer  dækkes  i  overensstemmelse  med  TEU  art.  28,  stk.  3,  af
medlemslandene. Rådet besluttede den 22. september 2003, at der skal etableres en permanent
finansieringsmekanisme for militære operationer senest den 1. marts 2004
Mekanismen indebærer, at de medlemsstater, der vælger at deltage i en given militær operation,
indbetaler op til 30 pct. af deres bidrag til operationen senest 30 dage efter Rådets fastsættelse af
et overslag over de forventede omkostninger. Mekanismen udelukker ikke, at mekanismen kan
lånefinansiere i perioden indtil beløbene er indbetalt fra medlemsstaterne. Sideløbende hermed
indbetaler alle medlemsstater, der kan tænkes at deltage i en EU militær operation, til dækning af
driften af mekanismen. Mekanismen vil samtidig muliggøre lagring af udstyr og materiel, der
tilhører Athena, samt finansiering af EU militærøvelser. Tredjelande, der deltager i konkrete
militære operationer, vil kunne bidrage til Athena på basis af faste aftaler udarbejdet i opfølgning
på mekanismen.  
Mekanismen bygger på  erfaringerne fra den  militære EU mission  Concordia i Makedonien.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465103_0021.png
Athena skal ses som det første skridt i retning af udarbejdelse af et retligt og finansielt grundlag
for ESDP-området.
Som følge af forsvarsforbeholdet deltager Danmark ikke i foranstaltninger, der har indvirkning
på  forsvarsområdet,  herunder  finansieringen  heraf,  hvilket  vil  klargøres  i  forbindelse  med
beslutningen.
Overvejelser om nærhedsprincippet og proportionalitetsprincippet er ikke relevante i forhold til
denne rådsvedtagelse.
Folketingets Europaudvalg har ikke tidligere modtaget aktuelt notat om sagen.