Europaudvalget 2003-04
EUU Alm.del Bilag 471
Offentligt
1465312_0001.png
PDF udgave (121 KB)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
Journalnummer
1
400.C.2-0
Kontor
EUK
2. februar 2004
Med henblik på mødet i Folketingets Europaudvalg den 6. februar 2004 –
dagsordenspunkt rådsmøde (økonomi- og finansministre) den 10. februar 2004
– vedlægges Økonomi- og Erhvervsministeriets supplerende notat vedrørende
dagsordenspunkt 5.
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465312_0002.png
Kommissionens forslag til forordning om ophævelse af forordning
(EØF) nr. 3975/87 og om ændring af forordning (EØF) nr. 3976/87
og forordning (EF) nr. 1/2003 med hensyn til flytrafik mellem
Fællesskabet og tredjelande (KOM(2003) 91 endelig)
Resumé
Forslaget har til formål at ophæve de bestemmelser i Fællesskabsretten, som
forhindrer Kommissionen i at anvende konkurrencereglerne på luftfart mellem
lufthavne i Fællesskabet og tredjelande. Forslaget har ikke konsekvenser for
gældende dansk ret.
1. Baggrund og indhold
Kommissionen har fremsat et forslag (KOM(2003) 91 endelig) til forordning om
ophævelse af forordning (EØF) nr. 3975/87 og om ændring af forordning
(EØF) nr. 3976/87 og forordning (EF) nr. 1/2003 med hensyn til flytrafik
mellem  Fællesskabet  og  tredjelande.  Forslaget  er  fremsat  med  hjemmel  i
Traktatens artikel 83, og skal vedtages af Rådet med kvalificeret flertal på forslag
fra Kommissionen og efter høring af Europa-Parlamentet.
Ved   forslaget   ønsker   Kommissionen   at   sikre   ens   håndhævelse   af
konkurrenceregler  for  luftfart  internt  i  Fællesskabet  og  luftfart  til  og  fra
Fællesskabet.  Det  skyldes  blandt  andet,  at  internationale  alliancer  mellem
flyselskaber er blevet stadig vigtigere og har stor indflydelse på luftfarten også
internt i Fællesskabet.
Desuden har Domstolen i sin afgørelse i ”open skies”-sagerne
1
 fastslået, at
medlemsstaterne handlede ulovligt ved at indgå bilaterale aftaler, der indebærer
forskelsbehandling mellem Fællesskabets luftfartsselskaber på grundlag af deres
ejeres nationalitet. Herefter er medlemsstaterne forpligtede til at åbne deres
trafik til tredjelande for selskaber fra andre medlemsstater, ligesom det gælder
for  flytrafik  mellem  medlemsstater.  Rettighederne  til  at  flyve  mellem
Fællesskabet  og  tredjelande  er  således  ikke  længere  opdelt  efter  nationale
grænser. Som opfølgning på Domstolens dom har Kommissionen foreslået en
”pakke” om eksterne relationer, som forventes at føre til betydelige ændringer i
det eksisterende bilaterale aftalesystem på luftfartsområdet. Kommissionen har
allerede  fået  mandat  til  at  forhandle  en  fællesskabsaftale  med  USA.
Kommissionen har desuden foreslået, at den får mandat til at forhandle med
tredjelande om blandt andet at ændre nationalitetsklausuler i de bilaterale aftaler.
2
En række medlemsstater, heriblandt Danmark, har sådanne bilaterale aftaler med lande
udenfor EU om luftfartsrettigheder. I Kommissionens forslag indgår en henvisning
til,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465312_0003.png
at Kommissionen
skal tage hensyn til eksisterende lovlige bilaterale aftaler
mellem
EU og tredjelande
ved behandlingen
af konkurrencesager om flytrafik
mellem medlemsstater og tredjelande om luftfartsrettigheder.
Kommissionen anser det for nødvendigt, at den har de samme beføjelser, når
den skal behandle samarbejdsaftaler mellem et luftfartsselskab i Fællesskabet og
et selskab i et tredjeland, som den har, når den skal behandle samarbejder
mellem  luftfartsselskaber  indenfor  Fællesskabet.  Det  medfører  også,  at
Kommissionens  adgang  til  at  udstede  gruppefritagelsesforordninger  på
luftfartsområdet skal udviddes til også at gælde trafik mellem Fællesskabet og
tredjelande.
På nuværende tidspunkt gælder procedurebestemmelserne i Fællesskabsretten
kun  for  flytrafik  mellem  lufthavne  i  Fællesskabet.  For  flytrafik  mellem
Fællesskabet og tredjelande har Kommissionen kun begrænsede beføjelser til at
håndhæve konkurrencereglerne for eksempel gennem undersøgelser, påbud om
at bringe overtrædelser til ophør og pålæggelse af forpligtelser og bøder.
Efter artikel 32  i Rådets  forordning (EF)  nr. 1/2003  om gennemførelse af
konkurrencereglerne i traktatens artikel 81 og 82 (”procedureforordningen”), er
der  kun  tre  områder,  som  procedurereglerne  i  forordningen  ikke  finder
anvendelse på: International trampfart, søtransport udelukkende mellem havne i
en og samme medlemsstat samt lufttransport mellem Fællesskabets lufthavne og
tredjelande.
Af procedureforordningens artikel 43, stk. 2, fremgår det, at Rådets forordning
nr. 141 om ikke-anvendelse af Rådets forordning nr. 17 på transportsektoren,
ophæves ved ikrafttrædelsen af procedureforordningen den 1. maj 2004. Det
betyder,  at  de  almindelige  regler  i  procedureforordningen  også  gælder  for
transportområdet.
Det fremgår endvidere  af procedureforordningens artikel 39,  at artikel 3-19
(undtagen artikel 6, stk. 3) i forordning (EØF) nr. 3975/87, som indeholder
procedureregler  for  Kommissionens  anvendelse  af  konkurrenceretten  på
luftfartsområdet,    ligeledes    ophæves    ved    ikrafttrædelsen    af
procedureforordningen.  Af  materielle  regler  indeholder  forordning  3975/87
herefter  kun  bestemmelser  om,  at  forordningen  kun  finder  anvendelse  på
luftfart mellem lufthavne i medlemsstaterne (artikel 1, stk. 2), undtagelser for så
vidt angår visse tekniske aftaler (artikel 2) samt en overgangsregel om løbende
aftaler om fritagelse (artikel 6, stk. 3).
3
Bestemmelsen  i  artikel  1,  stk.  2,  i  forordning  3975/87  blev  i  princippet
overflødig  ved  ikrafttrædelsen  af  procedureforordningen,  da  det  fremgår  af
dennes artikel 32, c), at forordningen ikke finder anvendelse på lufttransport
mellem  Fællesskabets  lufthavne  og  tredjelande.  Ved  gennemførelsen  af
Kommissionens  forslag  om  ophævelse  af  bestemmelsen  i  artikel  32,  c)  i
procedureforordningen vil bestemmelsen i artikel 1, stk. 2, i forordning 3975/87
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465312_0004.png
skulle ophæves for ikke at være i strid med procedureforordningen.
For så vidt angår undtagelsen for visse tekniske aftaler i artikel 2 i forordning
3975/87, så eksisterer der ifølge Kommissionen nu så meget praksis på området,
at bestemmelsen ikke længere er nødvendig.
Overgangsbestemmelsen i artikel 6, stk. 3, i forordning 3975/87, skal dog f
ortsat
gælde som en overgangsordning for beslutninger om individuel fritagelse efter artikel
81,  stk.  3,  som  vedtages  inden  1.  maj  2004,  og  indtil  disse  beslutningers
gyldighedsperiode udløber.
Rådets forordning (EØF) nr. 3976/87 giver Kommissionen mulighed for at udstede
gruppefritagelser  på  luftfartsområdet.  Af  forordningens  artikel  1,  fremgår  det,  at
forordningen  kun  finder  anvendelse  på  international  luftfart  mellem  lufthavne  i
Fællesskabet.   Hvis   Kommissionen   skal   have   mulighed   for   at   anvende
konkurrencereglerne for så vidt angår luftfart mellem Fællesskabet og tredjelande, skal
muligheden  for  at  udstede  gruppefritagelser  tilsvarende  udvides.  Kommissionen
foreslår derfor, at forordningens artikel 1 formuleres såle2.
des: ”Denne
forordning finder
anvendelse på international luftfart.”
Kommissionen i  øjeblikket  i gang  med  at udarbejde  lignende  forslag til  en
revision af procedurereglerne på søfartsområdet.
Europa-Parlamentets holdning
Efter proceduren i Traktatens artikel 83 skal Europa-Parlamentet høres, inden
Rådet træffer endelig beslutning.
Europa-Parlamentet har fore
sl3.
ået en teknisk ændring i forhold til Kom
missionens oprindelige forslag, hvilket Kommissionen har efterkommet i det
endelige forslag. Europa-Parlamentet
4.
er i øvrigt enig i
forslagets substans.
Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Det er regeringens opfattelse, at forslaget er i overensstemmelse med nærheds-
og
5.  proport
ionalitetsprincippet.
Gældende dansk ret
Der eksisterer ingen specifikke regler på området ud over de almindelige regler i
4
konkurrenceloven, lovbekendtgørelse nr. 539 af 28. juni 2002.
Høring
Forslaget  har  været  i  høring  hos  Advokatrådet,  Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd, Bryggeriforeningen, Cimber Air A/S, Maersk Air A/S, Star Air
A/S,  MyTravel  Airways  A/S,  SAS,  Sterling  European  Kommanditselskab,
Sun-Air of Scandinavia A/S, Københavns Lufthavne A/S, Billund Lufthavn,
Aalborg   Lufthavn,   Dansam,   Danske   Pilotorganisationers   Samråd,
Erhvervsflyvningens  Sammenslutning,  Danmarks  Rederiforening,  Dansk
Handel og Service, Dansk Industri, HTS Interesseorganisationen, Forsikring og
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465312_0005.png
Pension, Håndværksrådet, Landbrugsraadet, SID, Finansrådet, Forbrugerrådet
og Realkreditrådet.
Følgende  interesseorganisationer  og  virksomheder  har  bemærkninger  til
forslaget:
Advokatrådet  mener,  at  den  foreslåede  forordning  kommer  for  tidligt.
Advokatrådet anbefaler således, at forordningen afventer, at der sker afklaring
af,  om  –  og  i  bekræftende  fald  i  hvilket  omfang  –  Kommissionen  har
forhandlingsmandat overfor tredjelande.
Advokatrådet støtter generelt, at der kommer til at gælde de samme regler for
trafik  mellem  medlemslande  og  tredjelande,  som  der  gælder  for  trafik
medlemslandene imellem. Advokatrådet har dog generelle forbehold overfor de
retssikkerhedsmæssige aspekter af Kommissionens beføjelser til for eksempel at
foretage ”dawn raids” uden retlig prøvning af mistanke.
SAS mener, at Kommissionens forslag bør kædes sammen med spørgsmålet om
Fællesskabets luftfartsrelationer  med tredjelande.  SAS  mener derfor  ikke,  at
forslaget om procedureregler kan behandles isoleret.
Efter EU's konkurrenceregler er bilateral priskoordination for eksempel forbudt.
Men de eksisterende bilaterale aftaler forudsætter typisk, at der faktisk sker
bilateral koordination. SAS stiller således grundlæggende spørgsmålstegn ved,
om Danmark fortsat kan have aftaler, som strider imod EU's konkurrenceregler.
I det  omfang,  at  aftaler om  luftfartsrettigheder  i  forhold til  tredjelande  for
fremtiden skal indgås på fællesskabsniveau, mener SAS ikke, at der kan være
tvivl om, at EU's konkurrenceregler også skal gælde for disse markeder. SAS
foreslår  i  den  forbindelse,  at  en  mulig  løsning  kan  være,  at  EU's
konkurrenceregler  successivt  udstrækkes  til  tredjelande  i  takt  med,  at  Fæl
lesskabet indgår luftfartsaftaler med disse. En anden løsning kunne ifølge SAS
være,  at  der  i  konkurrencereglerne  indføres  en  gruppefritagelse  for  de
5
traditionelle bilaterale luftfartsaftaler.
Maersk Air A/S kan umiddelbart tilslutte sig, at konkurrencereglerne udvides til
også at omfatte trafik til tredjelande. Maersk Air mener dog, at forslaget bør
afvente  og  kæde
s  sammen  med  Parlamentets  og  Rådets  behandling  af
Kommissionens  meddelelse  af  26.  februar  2003  (KOM(2003)  94  endelig)  vedr.
relationerne mellem Fællesskabet og tredjelande på luftfartens område.
Maersk Air kan i øvrigt tilslutte sig, at Kommissionen snarest muligt meddeles mandat
til forhandling af luftfartsrettigheder med tredjelande. Maersk Air mener, at anvendelse
af Fællesskabets konkurrenceregler også for ruter til tredjelande er logisk og nødvendig.
I den forbindelse bør Kommis6.
sionen tilstræbe en harmoniseret eller i det
mindste pa
rallel anvendelse af begge parters (Fællesskabets og det berørte
tredjelands) konkurren
c7.
eregler for at tilsikre en ”leve
l playing field”.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465312_0006.png
ekvenser
Forslaget skønnes ikke at have
lovgivningsmæssige eller statsfinansielle
konsekvenser.
Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle kon
s8.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
F
o
6
r
slaget skønnes ikke at have samfundsøkonomiske konsekvenser.
Tidligere forelæggelse i Europaudvalget
Grundnotat om Kommissionens forslag blev oversendt til Europaudvalget den 24. juli 2003.
Domstolens domme i sagerne C-466-469/98, C-471-472/98 og C-475-476/98,
Kommissionen mod Det Forenede Kongerige, Danmark, Sverige, Finland, Belgien,
Luxemborg,  Østrig  og  Tyskland.  Sagen  blev  rejst,  fordi  Kommissionen  anså  de
bilaterale aftaler for stridende mod Traktatens regler om tjenesteydelsernes fri bev
g
ndli
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465312_0007.png