Europaudvalget 2003-04
EUU Alm.del Bilag 533
Offentligt
1465378_0001.png
PDF udgave (77 KB)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
Journalnummer
1
400.C.2-0
Kontor
EUK
19. februar 2004
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Trafikministeriets
notat om indledning af forligsprocedure om EU’s anden jernbanepakke,
KOM(2002) 21-25.
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465378_0002.png
Notat
Dato
J.nr.
Sagsbeh.
Org. enhed
:
:
:
:
17. februar 2004
601-36
JGa
6. Kontor
Notat til Folketingets Europaudvalg om indledning af forligsprocedure
om EU’s anden jernbanepakke. KOM (2002) 21-25
1. Baggrund og indhold
Kommissionens forslag til EU’s anden jernbanepakke er modtaget i Rådssekretariatet
den 25. januar 2002. Jernbanepakken består af en henstilling og 4 legislative forslag:
Forslag til Europa-Parlamentet og Rådets direktiv om jernbanesikkerhed i EU og
om  ændring  af  Rådets  direktiv  95/18/EF  om  udstedelse  af  licenser  til
jernbanevirksomheder    og    direktiv    2001/14/EF    om    tildeling    af
jernbaneinfrastrukturkapacitet   og   opkrævning   af   afgifter   for   brug   af
jernbaneinfrastruktur samt sikkerhedscertificering (KOM(2002) 21).
Forslag  til  Europa-Parlamentets  og  Rådets  direktiv  om  ændring  af  direktiv
96/48/EF  og  direktiv  2001/16/EF  om  interoperabilitet  i  det  europæiske
jernbanesystem (KOM(2002) 22).
Forslag  til  Europa-Parlamentets  og  Rådets  forordning  om  oprettelse  af  et
europæisk jernbaneagentur (KOM(2002) 23).
Henstilling med henblik på Rådets afgørelse om bemyndigelse af Kommissionen til
at føre forhandlinger om vilkårene for Fællesskabets tiltrædelse af konventionen om
internationale  jernbanebefordringer  (COTIF)  af  9.  maj  1980  som  ændret  ved
Vilnius-protokollen af 3. juni 1999 (KOM(2002) 24).
Forslag  til  Europa-Parlamentets  og  Rådets  direktiv  om  ændring  af  direktiv
91/440/EØF om udvikling af Fællesskabets jernbaner (KOM(2002) 25).
Forslagene er fremsat under henvisning til EF-Traktaten, særlig artikel 71, stk. 1, og
skal  vedtages  med  kvalificeret  flertal  efter  procedurerne  i  artikel  251  (fælles
beslutningstagen).
Kommissionens oprindelige forslag indeholdt i hovedtræk følgende:
En  gradvis  harmonisering  af  sikkerhedsområdet  via  en  harmonisering  af
sikkerhedsforskrifter,   reviderede   regler   for   sikkerhedscertificering   af
jernbanevirksomheder, regler om information om sikkerhed og fælles regler for
havariundersøgelser.
En  harmonisering  af  interoperabilitetsdirektiverne  for  højhastighedstog  og  for
konventionelle baner.
Oprettelsen af et europæisk jernbaneagentur for sikkerhed og interoperabilitet.
Fuldstændig   markedsåbning   for   nationale   (cabotage)   og   internationale
jernbanegodstransporter fra direktivets gennemførelsesdato (det følger allerede af
EU’s  1.  jernbanepakke,  at  medlemsstaterne  skal  give  adgang  til  hele  deres
jernbanenet for internationale jernbanegodstransporter fra den 15. marts 2008).
Sagen  har  været  forelagt  Folketingets  Europaudvalg  den  29.  november  2002  med
henblik på forhandlingsmandat.
Sagen har endvidere været forelagt Folketingets Europaudvalg ved grundnotater af 27.
februar  2002  vedrørende  de  enkelte  forslag.  Sagen  har  endelig  været  forelagt
Folketingets Europaudvalg den 22. marts 2002, den 27. september 2002 og den 21.
2
marts 2003 til orientering
Europa-Parlamentet godkendte den 14. januar 2003 jernbanepakke 2 med forbehold
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465378_0003.png
for sit nåede til politisk enighed om en fælles holdning den 26. marts 2003. Rådet
Rådet ændringsforslag.
vedtog en fælles holdning den 26. juni 2003.
Rådets fælles holdning indeholder i hovedtræk følgende:
Markedsåbning   for   international  godstransport   fra   den   1.   januar   2006.
Markedsåbning for alle former for godstransport fra 1. januar 2008.
Kommissionen skal inden udgangen af 2003 forelægge et forslag om indførelse af
et europæisk førerbevis for lokomotivførere.
Det Europæiske Jernbaneagentur bliver et teknisk  organ, der udelukkende på et
rådgivningsmæssigt plan tilfører Fællesskabet den nødvendige ekspertise og midler
til at træffe effektive skridt med hensyn til jernbanesikkerhed og interoperabilitet.
Rådets vedtager Fællesskabets tiltrædelse af COTIF-konventionen.
Parlamentet godkendte ved sin andenbehandling den 23. oktober 2003 Rådets fælles
holdning med forbehold for sit ændringsforslag.
Parlamentets ændringsforslag indeholder i hovedtræk følgende:
Markedsadgang  for  alle  typer  af  godstransport  fra  den  1.  januar  2006.
Markedsadgang for persontransport fra den 1. januar 2008 (medlemsstaterne kan
åbne markedet tidligere under forbehold for reciprocitet).
Krav om deltagelse af repræsentanter fra fagforeningerne i visse arbejdsgrupper
under Agenturet, når arbejdsopgaverne har direkte indvirkning på arbejdsvilkår,
sundhed og sikkerhed for arbejdstagerne. En stramning af Agenturets budget- og
regnskabsregler, hvor bl.a. Revisionsretten og Parlamentet får større indflydelse.
Parlamentet ønsker indført en forelæggelse af nye nationale
sikkerhedsforanstaltninger for Kommissionen med henblik på forudgående
godkendelse og en harmonisering af strukturen for sikkerhedsregler.
Parlamentet har ligeledes understreget behovet for indførelse af en "sort boks" i
togene samt harmonisering af de indsamlede data og af behandlingen af disse – her
er der en tæt sammenhæng med interoperabilitetsdirektivet.
Parlamentet støttede endvidere fortsat indførelsen af et europæisk førerbevis for
lokomotivførere samt harmonisering af køre- og hviletider for lokomotivførere og
personale, der varetager sikkerhedsfunktioner
Det personale, der står for drift, opbygning og vedligeholdelse af systemet skal have
kvalifikationer og samme sundheds- og sikkerhedsbetingelser, uanset deres
konkrete arbejdsplads. Det ønskes af Parlamentet, at de inddrages i de spørgsmål,
som vedrører deres ansvarsområde og arbejdsvilkår.
Parlamentet har endvidere foreslået, at TSI'erne skal begrundes ud fra undersøgelser,
som viser, hvilke fordele de indebærer for markedsandele og trafikudvikling
samtidig med, at der tages hensyn til de eksterne omkostninger, dvs. deres
virkninger på miljø, sikkerhed og sociale aspekter.
Da  Rådet  ikke  fuldstændigt  har  kunnet  tilslutte  sig  Parlamentets  forslag  ved
3
andenbehandlingen, er forslagene gået videre til forligsprocedure.
Der  har  foreløbig  været  afholdt  et  trialog-møde  mellem  Rådet,  Parlamentet  og
Kommissionen den 27. januar 2004. Der blev ikke nået til enighed på dette møde.
Det væsentligste udestående problem lader til at være spørgsmålet om liberalisering af
passagertransporten, idet Parlamentet som nævnt ovenfor ønsker en markedsåbning
for  passagertransport,  mens  Rådets  Fælles  holdning  udelukkende  indebærer  en
markedsåbning for godstransport.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465378_0004.png
Fra dansk side henholder man sig under forhandlingerne til det forhandlingsoplæg, der
blev forelagt Folketingets Europaudvalg den 29. november 2002.