Europaudvalget 2003-04
EUU Alm.del Bilag 63
Offentligt
1464923_0001.png
PDF udgave (342 KB)
mmerne af Folketingets Europaudvalg
stedfortrædere
Journalnummer
Kontor
400.C.2-0
EUK
23. oktober 2003
Med henblik på mødet i Folketingets Europaudvalg den 31. oktober 2003 – dagsordenspunkt
rådsmøde (retlige og indre anliggender) samt møde i Det Blandede Udvalg på ministerniveau med
deltagelse Norge og Island den 6. november 2003 – vedlægges Integrationsministeriets notat om de
punkter, der forventes optaget på dagsordenen fsva. Integrationsministeriets område.
- 1 -
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464923_0002.png
Udenrigsministeriet
Asiatisk Plads 2
1448 København K
Dato:
23. oktober 2003
Kontor: Internationalt kontor
J. nr.: 2003/4050-426
Sagsbeh.:
tkr
Fil-navn:
Oversendelse FEU
INM0172
Med henblik på oversendelse til Folketingets Europaudvalg sendes bidrag til samlet aktuelt notat vedrørende
rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 6. november 2003 for så vidt angår Integrationsministeriets
område.
Med venlig hilsen
Bertel Haarder
/Dorit Hørlyck
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464923_0003.png
MINISTERIET FOR FLYGTNINGE,
INDVANDRERE OG INTEGRATION
Dato:
13. oktober 2003
Kontor: Internationalt kontor
J. nr.:
2003/4050-426
INM0172
Samlet aktuelt notat til brug for rådsmøde (retlige og indre anliggender)
den 6. november 2003 og møde i Det Blandede Udvalg med Norge og Island
på ministerniveau
Dagsordenspunkt 21): Opfølgning på Det Europæiske Råds konklusioner fra
Bruxelles den 16. – 17. oktober 2003 vedrørende Kommissionens forslag om
5
etablering af et selvstændigt agentur for grænsekontrol
1.
2.
3.
4.
5.
6.
Indledning
Indhold
Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvandringssamarbejdet
Europa-Parlamentet
Nærhedsprincippet
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
5
6
6
6
6
6
7.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik og
Folketingets Europaudvalg
6
Dagsordenspunkt 22): Opfølgning på Det Europæiske Råds konklusioner fra Bruxelles den 16.
– 17. oktober 2003 vedrørende arbejdsprogram for bekæmpelse af ulovlig indvandring ad
søvejen
1.
2.
3.
4.
Indledning
Indhold
Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvandringssamarbejdet
Europa-Parlamentet
8
8
9
9
9
3
5.
6.
Nærhedsprincippet
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
9
9
7.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik og
Folketingets Europaudvalg
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464923_0004.png
Dagsordenspunkt 23): Opfølgning på Det Europæiske Råds konklusioner fra Bruxelles den
– 17. oktober 2003 vedrørende en redegørelse fra Kommissionen om status på indgåelse af 16.
tilbagetagelsesaftaler
1.
2.
3.
4.
5.
6.
Indledning
Indhold
Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvandringssamarbejdet
Europa-Parlamentet
Nærhedsprincippet
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
11
11
11
12
12
12
12
7.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik og
Folketingets Europaudvalg
12
Dagsordenspunkt 24): Rådets direktiv om minimumsstandarder for procedurer i
medlemsstaterne for tildeling og fratagelse af flygtningestatus (KOM (2002) 326 endelig)
1.
2.
3.
4.
5.
6.
Indledning
Indhold
Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvandringssamarbejdet
Europa-Parlamentet
Nærhedsprincippet
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
13
13
14
14
14
15
15
7.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik og
Folketingets Europaudvalg
15
Dagsordenspunkt 25): Resultat af seminaret ”Vejen til lettere tilgængelige samt mere retfærdige
og styrede asylsystemer” i Rom den 13. – 14. oktober 2003
17
1.
Indledning
17
4
2.
3.
4.
5.
6.
Indhold
Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvandringssamarbejdet
Europa-Parlamentet
Nærhedsprincippet
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
17
17
17
18
18
7.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik
og Folketingets Europaudvalg
18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464923_0005.png
Dagsordenspunkt 26): Rådets direktiv om udstedelse af tidsbegrænset opholdstilladelse til ofre
for organiseret ulovlig indvandring eller menneskehandel, der samarbejder med de kompetente
myndigheder KOM (2002)71 endelig
1.
2.
3.
4.
5.
6.
Indledning
Indhold
Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvandringssamarbejdet
Europa-Parlamentet
Nærhedsprincippet
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
19
19
19
20
20
20
20
7.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik
og Folketingets Europaudvalg
21
Dagsordenspunkt 27): Rådets afgørelse om fastsættelse af kriterier og nærmere bestemmelser til
udligning af de finansielle ubalancer, som opstår som følge af anvendelsen af Rådets direktiv
2001/40/EF om gensidig anerkendelse af afgørelser om udsendelse af tredjelandsstatsborgere,
KOM (2003) 49 endelig
22
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
Indledning
Indhold
Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvandringssamarbejdet
Europa-Parlamentet
Nærhedsprincippet
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Tidligere forelæggelser for Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik og
22
23
23
23
23
23
5
Folketingets Europaudvalg
24
Dagsordenspunkt 28): Initiativ fra Den Italienske Republik med henblik på vedtagelse af Rådets
beslutning om tilrettelæggelse af samlet udsendelse med fly af tredjelandsstatsborgere fra to
eller flere medlemsstaters område, som er omfattet af en individuel afgørelse om udsendelse,
EF-tidende C 223, s. 3-5
25
1.
2.
3.
4.
5.
Indledning
Indhold
Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvandringssamarbejdet
Europa-Parlamentet
Nærhedsprincippet
25
26
26
26
26
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464923_0006.png
6.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
26
7.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik og
Folketingets Europaudvalg
27
Dagsordenspunkt 29): Den Hellenske Republiks initiativ med henblik på vedtagelse af Rådets
beslutning om fastsættelse af mindstekrav i forbindelse med skiltning ved
grænseovergangssteder. EUT C 125 af 27.5.2003, s. 6
1.
2.
3.
4.
5.
6.
Indledning
Indhold
Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvandringssamarbejdet
Europa-Parlamentet
Nærhedsprincippet
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
28
28
28
29
29
29
29
7.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik og
29
Folketingets Europaudvalg
6
Dagsordenspunkt 21): Opfølgning på Det Europæiske Råds konklusioner fra
Bruxelles den 16. – 17. oktober 2003 vedrørende Kommissionens forslag om
etablering af et selvstændigt agentur for grænsekontrol
1
Nyt notat.
Indledning
Det Europæiske Råd opfordrede i Thessaloniki den 19. – 20. juni 2003 Kommissionen til på baggrund af
erfaringerne fra den Fælles Grænsekontrolinstans til sin tid at undersøge, om det er nødvendigt at indføre
nye institutionelle mekanismer, herunder eventuelt at oprette en operativ struktur på EF-plan, med
henblik på at styrke det operative samarbejde om forvaltning af EU’s ydre grænser.
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 2. – 3. oktober 2003 oplyste Kommissionen, at man i
begyndelsen af november måned 2003 agter at fremsætte forslag om etablering af et selvstændigt agentur
for grænsekontrol.
Det Europæiske Råd imødeså på sit møde i Bruxelles den 16. – 17. oktober 2003, at Kommissionen
fremsætter et forslag til agentur således, at det vil være muligt at opnå politisk enighed herom inden
udgangen af 2003.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464923_0007.png
Det forventes, at et forslag til etablering af et selvstændigt agentur vil blive fremsat med hjemmel i afsnit
IV i EF-traktaten.
Ifølge  artikel  1  i  Protokollen  om  Danmarks  Stilling  deltager  Danmark  ikke  i  Rådets  vedtagelse  af
foranstaltninger, der foreslås i henhold til afsnit IV i EF-traktaten, og ifølge protokollens artikel 2 er ingen
af de foranstaltninger, der er vedtaget i henhold til dette afsnit, bindende for eller finder anvendelse i
Danmark.
I  det  omfang  Rådet  har  truffet  afgørelse  om  et  forslag  om  eller  initiativ  til  udbygning  af
Schengen-reglerne efter bestemmelserne i afsnit IV i EF-traktaten, træffer Danmark i henhold til artikel 5
i Protokollen om Danmarks Stilling inden seks måneder afgørelse om, hvorvidt det vil gennemføre denne
afgørelse i sin nationale lovgivning. Hvis Danmark beslutter sig herfor, vil afgørelsen skabe en folkeretlig
forpligtelse mellem Danmark og de øvrige medlemsstater.
Det forventes, at et forslag til etablering af et selvstændigt agentur vil være et forslag til udbygning af
Schengen-reglerne.
På  rådsmødet  (retlige  og  indre  anliggender)  den  6.  november  2003  forventes  Kommissionen  at
præsentere sit forslag, og der forventes alene en kort indledende drøftelse.
Indhold
Kommissionens forslag til etablering af et selvstændigt agentur for grænsekontrol er endnu ikke fremsat.
Det forventes, at Kommissionen vil foreslå etablering af et agentur for grænsekontrol med egen juridisk
status, budget og personale. Et eventuelt agentur forventes at skulle koordinere en række operationelle
opgaver, herunder navnlig i forhold til de allerede etablerede ad-hoc centre vedrørende kontrol ved
lande-, sø- og luftgrænser samt de tematiske centre vedrørende risikoanalyse, uddannelse og teknisk
udstyr. Disse centre, der i dag koordineres af den Fælles Grænsekontrolinstans, er placeret i forskellige
medlemslande, men alle interesserede lande kan deltage i centrenes arbejde. Derudover forventes et
agentur at skulle koordinere fælles udsendelsesforanstaltninger.
Kommissionens  forslag  forventes  ikke  at  lægge  op  til,  at  agenturet  skal  erstatte  den  nationale
7
grænsekontrol.
Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvandringssamarbejdet
Sagen har været drøftet i Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvandringssamarbejdet (SPAIS) den 16.
oktober 2003.
Europa-Parlamentet
Europa-Parlamentet vil skulle høres, når forslaget er fremsat.
Nærhedsprincippet
Et selvstændigt agentur for grænsekontrol vil skulle koordinere fælles tiltag vedrørende forvaltning af
EU’s ydre grænser. Derfor skønnes Kommissionens forslag på det foreliggende grundlag at ville være i
overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Forslaget til etablering  af et  selvstændigt agentur  for grænsekontrol har  hverken
lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser, da Danmark efter Protokollen
om Danmarks Stilling ikke deltager i vedtagelsen.
En  tilknytning  til  forslaget  på  mellemstatsligt  grundlag  skønnes  ikke  at  have
lovgivningsmæssige statsfinansielle konsekvenser. Forslaget må forventes at kunne
have  statsfinansielle  konsekvenser,  som  det  ikke  er  muligt  at  skønne  over  på
nuværende tidspunkt.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464923_0008.png
Tidligere forelæggelser for Folketingets Udvalg for Udlændinge- og
Integrationspolitik og Folketingets Europaudvalg
Folketingets  Udvalg for  Udlændinge-  og Integrationspolitik  og  Folketingets Europaudvalg  er  blevet
orienteret om sagen forud for rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 2. – 3. oktober 2003 i
forbindelse med dagsordenspunktet vedrørende opfølgning på Det Europæiske Råds konklusioner fra
Thessaloniki på området for asyl, indvandring og grænsekontrol.
8
Dagsordenspunkt 22): Opfølgning på Det Europæiske Råds konklusioner fra
Bruxelles den 16. – 17. oktober 2003 vedrørende arbejdsprogram for bekæmpelse af
ulovlig indvandring ad søvejen
Nyt notat
Indledning
På baggrund af den samlede plan for bekæmpelse af ulovlig indvandring og menneskehandel i EU, som
Rådet  (retlige  og  indre  anliggender)  vedtog  den  28.  februar  2002,  udfærdigede  Kommissionen  en
gennemførlighedsundersøgelse om søgrænsekontrol.
Gennemførlighedsundersøgelsen forelå i endelig form forud for rådsmødet (retlige og indre anliggender)
den 2. – 3. oktober 2003.
På  sit  møde  i  Bruxelles  den  16.  –  17.  oktober  2003  noterede  Det  Europæiske  Råd  sig
gennemførlighedsundersøgelsen  vedrørende  søgrænser  og  opfordrede  Rådet  til  at  udarbejde  et
arbejdsprogram vedrørende dette emne inden udgangen af 2003.
Arbejdsprogrammet forventes ikke at have karakter af en retsakt og skønnes ikke at have retlig bindende
virkning. På den baggrund kan arbejdsprogrammet ikke anses for omfattet af det danske forbehold over
for samarbejdet i første søjle vedrørende retlige og indre anliggender.
Såfremt der efterfølgende som led i gennemførelsen af arbejdsprogrammet måtte blive fremsat konkrete
forslag med hjemmel i afsnit IV i EF-Traktaten, vil de være omfattet af Protokollen om Danmarks
Stilling.
Ifølge  artikel  1  i  Protokollen  om  Danmarks  Stilling  deltager  Danmark  ikke  i  Rådets  vedtagelse  af
foranstaltninger, der foreslås i henhold til afsnit IV i EF-traktaten, og ifølge protokollens artikel 2 er ingen
af de foranstaltninger, der er vedtaget i henhold til dette afsnit, bindende for eller finder anvendelse i
Danmark.
I  det  omfang  Rådet  har  truffet  afgørelse  om  et  forslag  om  eller  initiativ  til  udbygning  af
Schengen-reglerne efter bestemmelserne i afsnit IV i EF-traktaten, træffer Danmark i henhold til artikel 5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464923_0009.png
i Protokollen om Danmarks Stilling inden seks måneder afgørelse om, hvorvidt det vil gennemføre denne
afgørelse i sin nationale lovgivning. Hvis Danmark beslutter sig herfor, vil afgørelsen skabe en folkeretlig
forpligtelse mellem Danmark og de øvrige medlemsstater.
Det forventes, at foranstaltninger, der vedtages på baggrund af et arbejdsprogram for bekæmpelse af
ulovlig indvandring ad søvejen, vil være foranstaltninger til udbygning af Schengen-reglerne.
På  rådsmødet  (retlige  og  indre  anliggender)  den  6.  november  2003  forventes,  at  det  italienske
formandskab blandt andet med udgangspunkt i gennemførlighedsundersøgelsen vil præsentere et forslag
til arbejdsprogram for bekæmpelse af ulovlig indvandring ad søvejen.
Det kan ikke udelukkes, at forslaget til arbejdsprogram vil blive fremsat med henblik på opnåelse af
politisk enighed og om muligt vedtagelse.
Indhold
Det italienske formandskabs forslag til et arbejdsprogram om bekæmpelse af ulovlig indvandring ad
søvejen er endnu ikke fremsat.
Det  forventes,  at  arbejdsprogrammet  vil  tage  udgangspunkt  i  den  gennemførlighedsundersøgelse
vedrørende søgrænsekontrol, som Kommissionen har udarbejdet.
Gennemførlighedsundersøgelsen beskriver de operationelle og juridiske rammer for søgrænsekontrol og
9
disses  effektivitet  og  foreslår  på  den  baggrund  forbedringer  af  det  operative  samarbejde  og  visse
ændringer  af  de  juridiske  regler,  herunder  i  forhold  til  havretten.  Gennemførlighedsundersøgelsen
fokuserer på Middelhavet, hvor problemerne med ulovlig indvandring er størst.
Gennemførlighedsundersøgelsen opfordrer til, at EU prioriterer en effektiv indsats til bekæmpelse af
ulovlig indvandring i form af en integreret forvaltning af de ydre grænser. Der bør ifølge undersøgelsen
blandt andet lægges vægt på et forstærket operationelt samarbejde, hvor der anvendes effektive tekniske
værktøjer som eksempelvis radar og ubemandede overvågningsfly. Derudover peges på behovet for at
samarbejde med tredjelande om blandt andet grænsekontrol.
Ifølge gennemførlighedsundersøgelsen vil etablering af en europæisk kystvagt ikke være hensigtsmæssig,
og en eventuel byrdefordeling bør målrettes som fælles finansiering af blandt andet pilotprojekter frem
for en egentlig finansiel omfordeling.
Det forventes endvidere, at et arbejdsprogram vil indeholde forslag til etablering af to centre vedrørende
søgrænsekontrol i Middelhavet.
Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvandringssamarbejdet
Sagen har været drøftet i Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvandringssamarbejdet (SPAIS) den 16.
oktober 2003.
Europa-Parlamentet
Europa-Parlamentet skal ikke høres i denne sag.
Nærhedsprincippet
Nærhedsprincippet har ikke relevans for nærværende sag.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Forslaget til et arbejdsprogram for bekæmpelse af ulovlig indvandring ad søvejen har
ikke i sig selv lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.
Såfremt der efterfølgende på baggrund af arbejdsprogrammet måtte blive fremsat
konkrete forslag til foranstaltninger med hjemmel i EF-Traktatens afsnit IV, vil
disse  hverken  have  lovgivningsmæssige  eller  statsfinansielle  konsekvenser,  da
Danmark  efter  Protokollen  om  Danmarks  Stilling  ikke  deltager  i  vedtagelsen.
Sådanne forslag forventes dog at udgøre en videreudvikling af Schengen-reglerne,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464923_0010.png
hvor Danmark ifølge Protokollen om Danmarks Stilling inden seks måneder efter,
at  Rådet  har  vedtaget  direktivforslaget,  træffer  afgørelse  om  at  gennemføre
direktivet i national lovgivning.
Hvorvidt en tilknytning på mellemstatsligt grundlag til forslag om foranstaltninger,
der fremsættes på baggrund af arbejdsprogrammet, vil have lovgivningsmæssige og
statsfinansielle konsekvenser kan ikke vurderes på nuværende tidspunkt.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Udvalg for Udlændinge- og
Integrationspolitik og Folketingets Europaudvalg
Folketingets  Udvalg  for  Udlændinge-  og  Integrationspolitik  og  Folketingets
Europaudvalg er ikke tidligere blevet orienteret om sagen.
10
Dagsordenspunkt 23): Opfølgning på Det Europæiske Råds konklusioner fra
Bruxelles den 16. – 17. oktober 2003 vedrørende en redegørelse fra Kommissionen
om status på indgåelse af tilbagetagelsesaftaler
Revideret notat. Ændringer er markeret med kursiv.
1. Indledning
På Det Europæiske Råds møde i Sevilla den 21. – 22. juni 2002 opfordrede
medlemsstaternes stats- og regeringschefer Rådet til at fremskynde indgåelsen
af de tilbagetagelsesaftaler, der er ved at blive forhandlet, og godkendelse af
nye mandater med henblik på forhandling af de tilbagetagelsesaftaler, som
Rådet allerede har udpeget.
Afgørelser  om  forhandlingsmandater  vedrørende  tilbagetagelsesaftaler  samt  undertegnelse  og
indgåelse heraf har hjemmel i TEF, afsnit IV, artikel 63, stk. 3, litra b), samt artikel 300, stk. 2,
første afsnit, andet punktum.
Ifølge artikel 1 i Protokollen om Danmarks Stilling deltager Danmark ikke i Rådets vedtagelse af
foranstaltninger, der foreslås i henhold til afsnit IV i EF-traktaten, og ifølge protokollens artikel 2
er ingen af de foranstaltninger, der er vedtaget i henhold til dette afsnit, bindende for eller finder
anvendelse i Danmark.
Vedtagelse  af  forhandlingsmandater  vedrørende  tilbagetagelsesaftaler  samt
indgåelse heraf er derfor ikke bindende for Danmark.
Idet der blot er tale om en redegørelse for status samt for det videre forløb, har sagen ikke form af en
retsakt, og skønnes ikke at have retligt bindende virkning. På den baggrund kan redegørelsen ikke anses
for  omfattet  af  det  danske  forbehold  over  for  samarbejdet  i  søjle  et  vedrørende  retlige  og  indre
anliggender.
Det Europæiske Råd opfordrede på sit møde i Bruxelles den 16. – 17. oktober 2003
Kommissionen, Rådet og medlemsstaterne til at bestræbe sig på at lette en succesfuld
vedtagelse af tilbagetagelsesaftaler inden for Fællesskabet. Det Europæiske Råd opfordrede
Rådet og Kommissionen til i begyndelsen af næste år at udarbejde en rapport, der særligt
identificerer prioriteterne ved en fælles tilbagetagelsespolitik og peger på de foranstaltninger,
der skal sikre en succesfuld udvikling af en sådan politik.
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 6. november 2003 forventes Kommissionen på
den baggrund at redegøre for status på forhandlingerne om indgåelse af tilbagetagelsesaftale
mellem Fællesskabet og en række tredjelande. Det forventes endvidere, at Kommissionen vil
redegøre for, hvordan man vil følge op på konklusionerne fra Det Europæiske Råd. I den
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464923_0011.png
forbindelse forventes der en nærmere drøftelse heraf.
2. Indhold
Kommissionens redegørelse forventes at indeholde en status på forhandlingerne
om indgåelse af tilbagetagelsesaftaler med en række tredjelande (Hongkong,
Macao,  Rusland,  Pakistan,  Marokko,  Sri  Lanka,  Ukraine,  Kina,  Tyrkiet,
Algeriet og Albanien), for hvilke der er vedtaget forhandlingsmandater.
11
Forhandlingerne om tilbagetagelsesaftaler med henholdsvis Hongkong, Macao og
Sri Lanka er alle afsluttede, og Rådets afgørelse om indgåelse af de tre aftaler
forventes truffet på et kommende rådsmøde.
Rådet traf den 13. oktober 2003 beslutning om, at tilbagetagelsesaftalen med Macao kan
undertegnes. Aftalerne med henholdsvis Macao, Hong Kong og Sri Lanka forventes at
træde i kraft i begyndelsen af 2004 som de første aftaler om tilbagetagelse inden for
Fællesskabet.
3. Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvandringssamarbejdet
Sagen er
senest
sendt i skriftlig høring til Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvandringssamarbejdet
(SPAIS) den 17. oktober 2003.
4. Europa-Parlamentet
Europaparlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Nærhedsprincippet har ikke relevans for nærværende sag.
6. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Kommissionens redegørelse har hverken lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.
1. Tidligere forelæggelser for Folketingets Udvalg for Udlændinge- og
Integrationspolitik og Folketingets Europaudvalg
Folketingets  Udvalg  for  Udlændinge-  og  Integrationspolitik  og  for  Folketingets  Europaudvalg  blev
orienteret om sagen forud for rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 14. – 15. oktober 2002
og den
2. – 3. oktober 2003.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464923_0012.png
12
Dagsordenspunkt 24): Rådets direktiv om minimumsstandarder for procedurer i
medlemsstaterne for tildeling og fratagelse af flygtningestatus (KOM (2002) 326
endelig )
Revideret notat. Ændringer er markeret med kursiv.
Indledning
Kommissionen fremsatte den 26. oktober 2000 forslag til rådsdirektiv om
minimumsstandarder for procedurer i medlemsstaterne for tildeling og
fratagelse af flygtningestatus, (KOM (2000) 578 endelig).
Kommissionens direktivforslag er fremsat med hjemmel i afsnit IV i Traktaten
om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab, artikel 63, stk. 1, nr. 1, litra d.
Direktivet skal i henhold til Traktatens artikel 67, nr. 1, vedtages med
enstemmighed efter høring af Europa-Parlamentet.
Forslaget blev præsenteret af Kommissionen på rådsmødet (retlige og indre
anliggender) den 28. september 2000.
På baggrund af forhandlingssituationen opfordrede Det Europæiske Råd på sit
møde i Laeken den 14. - 15. december 2001 Kommissionen til senest den 30.
april 2002 at fremsætte et revideret direktivforslag om asylprocedurer.
Det Europæiske Råd opfordrede på sit møde i Sevilla i juni 2002 Rådet til at
godkende det reviderede direktivforslag inden december 2003.
Kommissionen fremsatte det reviderede forslag til Rådets direktiv om
asylprocedurer (KOM (2002) 326 endelig) den 19. juni 2002.
Ifølge artikel 1 i Protokollen om Danmarks Stilling deltager Danmark ikke i
Rådets vedtagelse af foranstaltninger, der foreslås i henhold til afsnit IV i
EF-traktaten, og ifølge protokollens artikel 2 er ingen af de foranstaltninger, der
er vedtaget i henhold til dette afsnit, bindende for eller finder anvendelse i
Danmark.
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 5. – 6. juni 2003 blev der med
få undtagelser opnået politisk enighed om artiklerne 1 – 22. På dette møde
vedtog en række lande endvidere en erklæring, hvorefter man ønskede en fælles
liste over sikre oprindelseslande.
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 2. – 3. oktober 2003 blev der
opnået politisk enighed om, at der skal udarbejdes en fælles minimumsliste over
sikre oprindelseslande. Det italienske formandskab har anmodet Kommissionen
om hurtigst muligt at fremlægge et forslag til liste til vedtagelse samtidig med
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464923_0013.png
13
direktivets vedtagelse.
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 6. november 2003 forventes
direktivforslagets bestemmelser, herunder om tredjelande og om klageadgang,
drøftet med henblik på opnåelse af hel eller delvis politisk enighed herom.
Indhold
Direktivforslaget fastlægger blandt andet minimumsgarantier for
asylproceduren, herunder at afgørelser skal træffes individuelt, objektivt og
upartisk, og at negative afgørelser skal begrundes. Herudover fastlægger
direktivforslaget fælles standarder for anvendelse af begreberne ”uantagelige
ansøgninger”, ”grundløse ansøgninger” og ”første asylland”. Endvidere
indeholder direktivforslaget fælles standarder for ”sikkert oprindelsesland” og
”sikkert tredjeland”. Det er fakultativt for medlemsstaterne at anvende de
sidstnævnte begreber, men såfremt de vælger at anvende dem, skal anvendelsen
følge de fælles rammer.
Det italienske formandskab har foreslået, at der indføjes en bestemmelse
angående procedurer for vedtagelse af en fælles liste over sikre
oprindelseslande. En forudsætning for at anse et land som sikkert
oprindelsesland er, at landet opfylder en række kriterier i direktivforslagets
anneks III. Der må således ikke generelt finde forfølgelse eller omstændigheder,
der kan begrunde subsidiær beskyttelse, sted i det pågældende land. Ifølge
forslaget skal en medlemsstat afslå en ansøgning, såfremt ansøgeren er fra et
land på den omtalte liste, og såfremt landet findes sikkert for den pågældende
ansøger.
Forslaget til hvilke konkrete lande, der skal medtages på en fælles liste,
foreligger endnu ikke.
Direktivforslaget indeholder bestemmelser vedrørende klageadgang. Ifølge
forslaget skal der være ret til ved en domstol eller et tribunal at klage over
afslag på asyl og afslag på en anmodning om at genoptage asylsagen efter, at
der er truffet afgørelse i sagen, samt over en afgørelse om afvisning. Endvidere
skal der være klageadgang ved en afgørelse om inddragelse af status.
Direktivforslaget indeholder endelig bestemmelser om opsættende virkning af
en klage. Som udgangspunkt skal påklage have opsættende virkning, herunder
ved anmodning om genoptagelses af en asylsag. Medlemsstaterne kan dog
beslutte, at påklage af afgørelser om afvisning, af åbenbart grundløse
ansøgninger eller af afslag på genoptagelse ikke skal have opsættende virkning,
såfremt udsendelsesspørgsmålet kan indbringes for en domstol eller et tribunal.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464923_0014.png
14
Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvandringssamarbejdet
Sagen har været drøftet i Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvandringssamarbejdet (SPAIS) den 11.
september 2000, den 5. september 2001, den 13. november 2001, den 24. september 2002, den 19. maj
2003, den 11. september 2003,
samt den 16. oktober 2003.
Europa-Parlamentet
Europa-Parlamentet godkendte den 20. september 2001 med en række
ændringsforslag Kommissionens oprindelige forslag til direktiv om
asylprocedurer.
Europa-Parlamentet har oplyst, at de med ændringsforslagene har ønsket at
styrke asylansøgernes status og sikre medlemsstaternes efterlevelse af
Flygtningekonventionen og den Europæiske Menneskerettighedskonvention.
Forslagene indeholder bestemmelser vedrørende forbedret adgang til juridisk
assistance under asylsagen, forbedret information af asylansøgeren og dennes
juridiske rådgiver, krav på en personlig samtale om asylmotivet, en
begrænsning af kriterierne for at frihedsberøve asylansøgere, en begrænsning af
mulighederne for at afvise asylansøgninger som ubegrundede, skærpede
betingelser for at udpege et land som et sikkert tredjeland samt en udvidelse af
anvendelsen af opsættende virkning af påklage.
På baggrund af blandt andet Europa-Parlamentets ændringsforslag fastlægger
det reviderede direktivforslag om asylprocedurer på visse områder et højere
niveau af minimumsgarantier for asylproceduren.
Da det reviderede direktivforslag har taget Europa-Parlamentets bemærkninger i
betragtning, vil en fornyet høring af Europa-Parlamentet ikke finde sted.
Nærhedsprincippet
Kommissionen har i det oprindelige direktivforslag som begrundelse for at
indføre fællesskabsretlig regulering på området anført, at situationen med
hensyn til proceduregarantier for asylansøgere, kravene til beslutningstagning
og standarderne for anvendelse af begreber og praksis, for eksempel
fremskyndede procedurer, varierer betydeligt fra medlemsstat til medlemsstat.
Fastsættelsen af minimumsstandarder på fællesskabsplan vil være medvirkende
til at begrænse asylansøgeres sekundære bevægelser som følge af forskellige
procedurer i medlemsstaterne.
Kommissionen har ikke gentaget begrundelsen for fremsættelsen af forslaget i
det reviderede direktivforslag, hvorfor det antages, at ovennævnte begrundelse
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464923_0015.png
fortsat er gældende.
Det skønnes, at direktivforslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Det reviderede forslag til direktiv om asylprocedurer har hverken lovgivningsmæssige eller statsfinansielle
konsekvenser, da Danmark efter Protokollen om Danmarks Stilling ikke deltager i vedtagelsen.
Såfremt tilsvarende regler ønskes gennemført i dansk ret, vil det kræve ændringer i udlændingeloven,
ligesom en gennemførelse i dansk ret vil medføre visse statsfinansielle konsekvenser, som det dog på
nuværende tidspunkt ikke er muligt at skønne endeligt over.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Udvalg for Udlændinge- og
Integrationspolitik og Folketingets Europaudvalg
Folketingets  Udvalg for  Udlændinge-  og Integrationspolitik  og  Folketingets Europaudvalg  er  blevet
orienteret om sagen forud for rådsmøderne (retlige og indre anliggender) den 28. september 2000, den 27.
– 28. september 2001 og 6. – 7. december 2001, den 14. – 15. oktober 2002, den 5. – 6. juni 2003, og
den
2. – 3. oktober 2003.
Grundnotat om Kommissionens oprindelige forslag til Rådet direktiv om
asylprocedurer blev sendt til Folketingets Europaudvalg og Folketingets
Retsudvalg den 18. juni 2001.
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464923_0016.png
Dagsordenspunkt 25): Resultat af seminaret ”Vejen til lettere tilgængelige samt
mere retfærdige og styrede asylsystemer” i Rom den 13. – 14. oktober 2003
Nyt notat.
Indledning
Det italienske formandskab afholdt den 13. – 14. oktober 2003 et seminar under titlen ”Vejen til lettere
tilgængelige samt mere retfærdige og styrede asylsystemer”. Seminaret havde til formål at udarbejde
retningslinier for opfølgning på målsætningen fra DER i Thessaloniki om at undersøge alle parametre for
at sikre en mere velordnet og styret indrejse i EU af personer, der har behov for international beskyttelse,
og undersøge, hvordan beskyttelseskapaciteten i hjemregionen kan styrkes med henblik på inden juni
2004 at forelægge Rådet en samlet rapport med forslag til de foranstaltninger, der skal træffes.
I seminaret deltog repræsentanter fra medlemsstaterne, de tiltrædende lande og kandidatlandene, samt
Schweiz,  Canada  og  USA.  Endvidere  deltog  repræsentanter  fra  EU-institutionerne,  UNHCR,
International   Organisation   for   Migration,   European   Council   on   Refugees   and   Exiles,
interesseorganisationer og forskere.
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 6. november 2003 ventes en præsentation og mulig
drøftelse af konklusionerne fra seminaret.
Indhold
Seminaret  koncentrerede  sig  om  en  præsentation  og  drøftelse  af  to  forskningsprojekter,  som
EU-kommissionen har iværksat. Det ene forskningsprojekt, udført af Institut for Menneskerettigheder,
Danmark,  omhandler  mulighederne  for  behandling  af  asylansøgninger  uden  for  EU.  Det  andet
forskningsprojekt, udført af Migration Policy Institute, Washington DC, omhandler mulighederne for
genbosætning af flygtninge.
De endelige konklusioner fra seminaret foreligger endnu ikke. Det ventes, at konklusionerne beskriver
mulige  fordele  og  ulemper  ved  behandling  af  asylansøgninger  uden  for  EU  samt  understreger,  at
genbosætning er en vigtig del af den internationale beskyttelse af flygtninge og personer med subsidiær
beskyttelse. Såvel behandling af asylansøgninger uden for EU og genbosætning skal ses som delelementer
i et samlet system til at sikre en velordnet og styret indrejse i EU af personer, der har behov for
international beskyttelse.
Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvandringssamarbejdet
Sagen har været i skriftlig høring i Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvandringssamarbejdet (SPAIS)
den 17. oktober 2003.
Europa-Parlamentet
Europa-parlamentet ikke skal høres i sagen.
Nærhedsprincippet
Nærhedsprincippet er ikke relevant i denne sag, hvor der er tale om præsentation og drøftelse af resultatet
af et internationalt seminar.
17
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Sagen har hverken lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Udvalg for Udlændinge- og
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464923_0017.png
Integrationspolitik og Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik eller
for Folketingets Europaudvalg.
18
Dagsordenspunkt 26): Rådets direktiv om udstedelse af tidsbegrænset
opholdstilladelse til ofre for organiseret ulovlig indvandring eller menneskehandel,
der samarbejder med de kompetente myndigheder KOM (2002)71 endelig
*
Nyt notat.
Indledning
Kommissionen har den 11. februar 2002 fremsat et forslag til Rådets direktiv om
udstedelse  af  tidsbegrænset  opholdstilladelse  til  ofre  for  organiseret  ulovlig
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464923_0018.png
indvandring eller menneskehandel, der samarbejder med de kompetente myndigheder.
Kommissionens direktivforslag er fremsat med hjemmel i afsnit IV i EF-traktaten,
artikel 63, stk. 3, litra a. Direktivforslaget skal i henhold til traktatens artikel 67,
stk. 1, vedtages af Rådet med enstemmighed efter høring af Europa-Parlamentet.
Ifølge artikel 1 i Protokollen om Danmarks Stilling deltager Danmark ikke i Rådets
vedtagelse af foranstaltninger, der foreslås i henhold til afsnit IV i EF-traktaten, og
ifølge protokollens artikel 2 er ingen af de foranstaltninger, der er vedtaget i henhold
til dette afsnit, bindende for eller finder anvendelse i Danmark.
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 6. november 2003 forventes direktivforslaget drøftet med
henblik på opnåelse af hel eller delvis politisk enighed om forslaget.
Indhold
Formålet  med  direktivforslaget  er  at  fastsætte  betingelserne  for  udstedelse  af  en  tidsbegrænset
opholdstilladelse til ofre for organiseret menneskehandel og for personer, der er indrejst som led i ulovlig
organiseret indvandring, fordi de samarbejder med de kompetente myndigheder mod de formodede
gerningsmænd.
Efter  direktivforslaget  skal  medlemsstaterne  vurdere,  om  der  skal  udstedes  en  midlertidig
opholdstilladelse til et offer for menneskehandel eller til en person, der er indrejst som led i ulovlig
organiseret indvandring, hvis den pågældendes tilstedeværelse i medlemsstaten er hensigtsmæssig for
eksempel i forbindelse med retsforfølgning af de formodede gerningsmænd. Dette forudsætter, at den
pågældende vil samarbejde med de kompetente myndigheder, og at den pågældende har brudt enhver
kontakt med de formodede gerningsmænd.
Efter direktivforslaget skal medlemslandene give den pågældende tredjelandsstatsborger adgang til at
opholde  sig  i  landet  i  en  kortere  periode,  inden  der  træffes  afgørelse  om  den  midlertidige
opholdstilladelse, hvorved den pågældende får tid til at overveje, om han/hun ønsker at samarbejde med
de kompetente myndigheder.   
Den midlertidige opholdstilladelse har en varighed på seks måneder eller så længe, det er nødvendigt, at
den pågældende opholder sig i landet med henblik på retsforfølgning af de formodede gerningsmænd.
Efter forslaget kan medlemsstaterne give personer, der har fået udstedt en midlertidig opholdstilladelse,
adgang til arbejdsmarkedet.
Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvandringssamarbejdet
Sagen har været drøftet i Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvandringssamarbejdet (SPAIS) den 16.
oktober 2003.
19
Europa-Parlamentet
Europa-Parlamentet godkendte den 5.  december 2002 en række ændringsforslag  til Kommissionens
direktivforslag.
Europa-Parlamentet er generelt positiv over for Kommissionens forslag.
Ændringsforslagene  har  blandt  andet  til  hensigt  at  give  en  klar  definition  på  menneskehandel  og
menneskesmugling,  idet  det  præciseres,  at  både menneskehandel  og  menneskesmugling  er  alvorlige
krænkelser af menneskerettighederne. Europa-Parlamentet foreslår ligeledes, at ofre skal have adgang til
at  påklage  enhver  afgørelse  vedrørende  den  midlertidige  opholdstilladelse,  afslag  på  forlængelse  og
inddragelse.
Nærhedsprincippet
Kommissionen  har  anført,  at  formålet  med  direktivet  er  at  bekæmpe  menneskehandel  og  ulovlig
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464923_0019.png
indvandring.  Det  findes tiltrækkes af de lande, hvor risikoen for retsforfølgning er mindst.
kriminelle organisationer  uhensigtsmæssigt,  at  lovgivningen  i  medlemsstaterne  er  forskellig,  idet  de
Det skønnes, at direktivforslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Forslaget til direktiv har hverken lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser, da Danmark
efter Protokollen om Danmarks Stilling ikke deltager i vedtagelsen.
Såfremt tilsvarende regler ønskes gennemført i dansk ret, vil det kræve ændringer i udlændingeloven.
Forslaget skønnes ikke at få statsfinansielle konsekvenser af betydning.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Udvalg for Udlændinge- og
Integrationspolitik og Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik eller
for Folketingets Europaudvalg.
20
Dagsordenspunkt 27): Rådets afgørelse om fastsættelse af kriterier og nærmere
bestemmelser til udligning af de finansielle ubalancer, som opstår som følge af
anvendelsen af Rådets direktiv 2001/40/EF om gensidig anerkendelse af afgørelser
om udsendelse af tredjelandsstatsborgere, KOM (2003) 49 endelig
Revideret notat. Ændringer er markeret med kursiv.
Indledning
Det fremgår Rådets direktiv 2001/40/EF om gensidig anerkendelse af afgørelser om udsendelse af
tredjelandsstatsborgere, jf. artikel 7, at Rådet på forslag fra Kommissionen skal vedtage kriterier og
nærmere  bestemmelser  for  udligning  af  de  finansielle  ubalancer,  som  måtte  opstå  som  følge  af
anvendelsen af det pågældende direktiv.  
På denne baggrund har Kommissionen fremsat forslaget til Rådets afgørelse herom.
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 63, nr. 3, og skal vedtages med enstemmighed efter høring af
Europa-Parlamentet.
Ifølge  artikel  1  i  Protokollen  om  Danmarks  Stilling  deltager  Danmark  ikke  i  Rådets  vedtagelse  af
foranstaltninger, der foreslås i henhold til afsnit IV i EF-traktaten, og ifølge protokollens artikel 2 er ingen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464923_0020.png
af de foranstaltninger, der er vedtaget i henhold til dette afsnit, bindende for eller finder anvendelse i
Danmark.
I  det  omfang  Rådet  har  truffet  afgørelse  om  et  forslag  om  eller  initiativ  til  udbygning  af
Schengen-reglerne efter bestemmelserne i afsnit IV i EF-traktaten, træffer Danmark i henhold til artikel 5
i Protokollen om Danmarks Stilling inden seks måneder afgørelse om, hvorvidt det vil gennemføre denne
afgørelse i sin nationale lovgivning. Hvis Danmark beslutter sig herfor, vil afgørelsen skabe en folkeretlig
forpligtelse mellem Danmark og de øvrige medlemsstater.
Det  fremgår  af  direktivforslagets  præambel,  at  der  er  tale  om  en  rådsafgørelse  til  udbygning  af
Schengen-reglerne.
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den
6. november 2003
forventes
det, at der kan opnås politisk
enighed om
forslaget til rådsafgørelse. Forslaget forventes endvidere drøftet på mødet i Det Blandede
Udvalg med Norge og Island på ministerniveau.
Indhold
Formålet med forslaget er at vedtage de relevante kriterier og bestemmelser for bilateral udligning af de
finansielle ubalancer, som måtte opstå ved anvendelsen af Rådets direktiv 2001/40/EF.
Hovedprincippet  i  forslaget  er,  at  den  stat,  hvori  afgørelsen  er  truffet,  skal  yde  refusion  til
fuldbyrdelsesstaten på grundlag af de faktiske omkostninger, som fuldbyrdelsesstaten har i forbindelse
med udsendelse af en tredjelandsstatsborger, når udsendelsen sker i medfør af direktivet, det vil sige på
baggrund  af  en  anerkendelse  af  ophavsstatens  afgørelse  om  udsendelse  af  den  pågældende
tredjelandsstatsborger, og når udgifterne ikke kan dækkes af den person, der udsendes.
Refusionsberettigede faktiske omkostninger omfatter ifølge forslaget
fem
former for udgifter: transport-,
administrations- og indkvarteringsudgifter
for den, der udsendes, og ledsagere, udgifter til dagpenge til ledsagere samt
udgifter til lægebehandling.
Listen over refusionsberettigede omkostninger er udtømmende og fastsætter et
21
klart loft for refusionen for at sikre, at omkostningerne er rimelige og sammenlignelige.
Udgifterne fastsættes
for så vidt angår dagpenge og indkvarteringsudgifter i overensstemmelse med national lovgivning og/eller praksi
I forslaget fastlægges regler og procedurer for fremsættelse og behandling af refusionsanmodninger.
Anmodninger skal fremsættes skriftligt og indeholde dokumentation for faktisk afholdte udgifter. Der
kan kun kræves refusion
for så vidt angår udsendelsesafgørelser, der er truffet efter ikrafttrædelsen af rådsafgørelsen.
Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvandringssamarbejdet
Sagen er sendt i skriftlig høring til Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvandringssamarbejdet (SPAIS) den 1
2003.
Europa-Parlamentet
Europa-Parlamentets udtalelse foreligger endnu ikke.
Nærhedsprincippet
Gensidig anerkendelse af udsendelsesafgørelser og udligning af udgifter i den forbindelse tilgodeser den
fælles målsætning inden for Fællesskabet til at bringe udrejsepligtige tredjelandsstatsborgeres ulovlige
ophold til ophør. Forslaget anses derfor for at være i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Forslaget  har  hverken  lovgivningsmæssige  eller  statsfinansielle  konsekvenser,  da  Danmark  efter
Protokollen om Danmarks Stilling ikke deltager i vedtagelsen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464923_0021.png
Det fremgår af forslagets præambel, at det er en udbygning af Schengen-reglerne.
Såfremt Danmark ifølge Protokollen om Danmarks Stilling inden seks måneder efter, at Rådet har
vedtaget forslaget, træffer afgørelse om at gennemføre afgørelsen i national lovgivning, skønnes det ikke
at få hverken lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Udvalg for Udlændinge- og
Integrationspolitik og Folketingets Europaudvalg
Sagen  har  været  forelagt  for  Folketingets  Udvalg  for  Udlændinge-  og  Integrationspolitik  og  for
Folketingets Europaudvalg forud for rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 2. – 3. oktober 2003.
22
Dagsordenspunkt 28): Initiativ fra Den Italienske Republik med henblik på
vedtagelse af Rådets beslutning om tilrettelæggelse af samlet udsendelse med fly
af tredjelandsstatsborgere fra to eller flere medlemsstaters område, som er omfattet
af en individuel afgørelse om udsendelse, EF-tidende C 223, s. 3-5
Nyt notat.
Indledning
Det fremgår af EU-handlingsprogrammet for tilbagesendelse, som Rådet (retlige og indre anliggender)
vedtog  under  det  danske  formandskab  den  28.  november  2002,  at  medlemsstaterne  bør  søge  at
gennemføre fælles charter-flyvninger med henblik på tilbagesendelse på frivillig basis.
Det italienske formandskab har på denne baggrund fremsat et forslag om en rådsbeslutning, der skal
skabe rammerne for tilrettelæggelse af fælles udsendelser med fly, ligesom der er foreslået retningslinier
for sikkerhedsforanstaltninger i forbindelse med fælles udsendelser.
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 63, nr. 3, litra b), og skal vedtages med enstemmighed efter
høring af Europa-Parlamentet.
Ifølge  artikel  1  i  Protokollen  om  Danmarks  Stilling  deltager  Danmark  ikke  i  Rådets  vedtagelse  af
foranstaltninger, der foreslås i henhold til afsnit IV i EF-traktaten, og ifølge protokollens artikel 2 er ingen
af de foranstaltninger, der er vedtaget i henhold til dette afsnit, bindende for eller finder anvendelse i
Danmark.
I  det  omfang  Rådet  har  truffet  afgørelse  om  et  forslag  om  eller  initiativ  til  udbygning  af
Schengen-reglerne efter bestemmelserne i afsnit IV i EF-traktaten, træffer Danmark i henhold til artikel 5
i Protokollen om Danmarks Stilling inden seks måneder afgørelse om, hvorvidt det vil gennemføre denne
afgørelse i sin nationale lovgivning. Hvis Danmark beslutter sig herfor, vil afgørelsen skabe en folkeretlig
forpligtelse mellem Danmark og de øvrige medlemsstater.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464923_0022.png
Det fremgår af beslutningsforslagets præambel, at der er tale om en rådsbeslutning til udbygning af
Schengen-reglerne.
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 6. november 2003 forventes det, at der kan opnås politisk
enighed om forslaget til rådsbeslutning. Forslaget forventes endvidere drøftet på mødet i Det Blandede
Udvalg med Norge og Island på ministerniveau.
Indhold
Formålet  med  forslaget  er  at  fastlægge  rammerne  for  og  koordinere  tilrettelæggelsen  af  en  samlet
udsendelse med fly af tredjelandsstatsborgere fra to eller flere medlemsstaters område. Den pågældende
tredjelandsstatsborger skal være omfattet af en individuel afgørelse om udsendelse. Forslaget dækker både
frivillige og tvangsmæssige udsendelser.  
En medlemsstat, der beslutter at tilrettelægge en samlet udsendelse af tredjelandsstatsborgere med fly,
som er åben for deltagelse af andre medlemsstater, skal underrette de nationale myndigheder i de andre
medlemsstater.
De medlemsstater, der måtte ønske at deltage i den samlede udsendelse, skal informere den nationale
myndighed i den organiserende medlemsstat om blandt andet antallet af tredjelandsstatsborgere, der skal
23
udsendes. De deltagende medlemsstater skal som udgangspunkt stille det nødvendige antal ledsagere til
rådighed.
Herudover fastsætter forslaget en række opgaver, hvorefter det sikres, at de tredjelandsstatsborgere, der
skal udsendes, og ledsagerne er i besiddelse af tilstrækkelige dokumenter for udrejsen, og at de relevante
diplomatiske og konsulære repræsentationer er informeret.
Formandskabet har i et bilag til forslaget vedhæftet et sæt retningslinjer for sikkerhedsbestemmelser i
forbindelse  med  fælles  udsendelse  med  fly,  der  blandt  andet  vedrører  helbredsforhold  for  de
tredjelandsstatsborgere, der skal udsendes, uddannelse og ”code of conduct” for ledsagere, indcheckning
med videre.
Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvandringssamarbejdet
Sagen er sendt i skriftlig høring til Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvandringssamarbejdet (SPAIS)
den 17. oktober 2003.
Europa-Parlamentet
Europa-Parlamentets udtalelse foreligger endnu ikke.
Nærhedsprincippet
En fælles koordinering af tilrettelæggelsen af en samlet udsendelse med fly af tredjelandsstatsborgere fra
to eller flere medlemsstaters område, som er omfattet af en individuel afgørelse om udsendelse, er en
opfølgning på Rådets handlingsprogram vedrørende tilbagesendelse af 28. november 2002. Forslaget
indebærer, at der sikres et bedre samarbejde mellem medlemslandene om udsendelse.
Forslaget anses derfor for at være i overensstemmelse med nærhedsprincippet
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Forslaget  har  hverken  lovgivningsmæssige  eller  statsfinansielle  konsekvenser,  da  Danmark  efter
Protokollen om Danmarks Stilling ikke deltager i vedtagelsen.
Det fremgår af forslagets præambel, at det er en udbygning af Schengen-reglerne.
Såfremt Danmark ifølge Protokollen om Danmarks Stilling inden seks måneder efter, at Rådet har
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464923_0023.png
vedtaget forslaget, træffer afgørelse omstatsfinansielle konsekvenser.
at få hverken lovgivningsmæssige eller at gennemføre afgørelsen i national lovgivning, skønnes det ikke
Tidligere forelæggelser for Folketingets Udvalg for Udlændinge- og
Integrationspolitik og Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik eller
for Folketingets Europaudvalg.