Europaudvalget 2003-04
EUU Alm.del Bilag 645
Offentligt
1465484_0001.png
PDF udgave (119 KB)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
Journalnummer
1
400.C.2-0
Kontor
EUK
18. marts 2004
Med henblik på mødet i Folketingets Europaudvalg 19. marts 2004 –
dagsordenspunkt rådsmøde (almindelig anliggender og eksterne forbindelser)
den 22.-23. marts 2004 – vedlægges Udenrigsministeriets supplement til notat
vedrørende dagsordenspunkt 2.
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465484_0002.png
SUPPLEMENT TIL AKTUELT NOTAT
Til:
CC:
Fra:
Udenrigsministeriet
Folketingets Europaudvalg
J.nr.:
Bilag:
Dato:
18. marts 2004
JTF, 500.B.14.a
Emne Supplement til bidrag til det
:
samlede aktuelle notat for
rådsmøde (almindelige
anliggender og eksterne
forbindelser) den 22.-23. marts
2004:
Dagsordenspunkt 2:
Forberedelse af møde i Det
Europæiske Råd den 25.-26.
marts 2004
- Revideret udkast til
kommenteret dagsorden
Nyt notat.
Baggrund
I lyset af de voldsomme terrorhandlinger i Madrid den 11. marts 2004 er der
blandt EU-landene indledt overvejelser om, hvorledes man yderligere kan styrke
det eksisterende samarbejde om bekæmpelse af terrorisme.
EU har siden den 11. september 2001 iværksat en række initiativer med henblik
på at udbygge og styrke samarbejdet om international terrorbekæmpelse.
På baggrund af terrorangrebene i USA den 11. september 2001 blev der afholdt
et ekstraordinært møde i Rådet (retlige og indre anliggender samt
civilbeskyttelse) den 20. september 2001, hvor Rådet vedtog en række
konklusioner vedrørende initiativer som led i en styrkelse af indsatsen mod
terrorisme.
Endvidere blev der afholdt et ekstraordinært møde i Det Europæiske Råd den
21. september 2001, hvor det blev besluttet, at bekæmpelsen af terrorisme mere
end nogensinde skal være et højt prioriteret mål for Den Europæiske Union.
2
Det Europæiske Råd vedtog samtidig en handlingsplan om styrket politimæssigt
og retligt samarbejde, og på baggrund af denne handlingsplan blev der
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465484_0003.png
udarbejdet en køreplan.
Bekæmpelse af international terrorisme var en prioritet for det danske
EU-formandskab, og køreplanen er senest opdateret den 14. november 2002
under dansk formandskab.
Terrorbekæmpelsen er fortsat et meget højt prioriteret område i
EU-samarbejdet, og under det irske formandskab er arbejdet med en opdatering
af handlingsplanen for bekæmpelse af terrorisme iværksat. Formandskabet har
således udfærdiget et udkast til opdatering af handlingsplanen, hvori de
overordnede mål i forbindelse med bekæmpelse af terrorisme angives. Dette er
bl.a. sket som en opfølgning på den Europæiske Sikkerhedsstrategi, der blev
vedtaget i december 2003.
EU’s nuværende indsats på området har navnlig været baseret på den
handlingsplan, som EU-landenes stats- og regeringschefer vedtog den 21.
september 2001, den dertil knyttede køreplan samt konklusionerne fra Rådet af
20. september 2001.
EU-samarbejdet er koncentreret om en styrkelse af det retlige og politimæssige
samarbejde samt efterretningssamarbejdet, herunder udarbejdelse af fælles
regionale og geografiske trusselsvurderinger - og i forlængelse heraf samarbejdet
med tredjelande bl.a. i form af teknisk bistand til terrorbekæmpelse. Samarbejdet
har endvidere fokus på bekæmpelse af terrorfinansiering og en skærpet
grænsekontrol. Endelig vægtes samarbejdet med andre internationale fora, der
varetager bekæmpelsen af terrorisme, herunder organer som FN og NATO,
ligesom samarbejdet med Europol inden for rammerne af
Europol-konventionen og USA prioriteres.
På baggrund af terrorangrebene i Madrid har formanden for Det Europæiske
Råd foreslået, at Det Europæiske Råd på mødet den 25.-26. marts 2004
behandler spørgsmålet om kampen mod terrorisme og fremskynder
implementeringen af den Europæiske Sikkerhedsstrategis anbefalinger
vedrørende bekæmpelse af terrorisme. Det irske formandskab har fremlagt et
udkast til en erklæring om terrorismebekæmpelse fra Det Europæiske Råd.
På det ekstraordinære rådsmøde (retlige og indre anliggender) den 19. marts
2004 vil Rådet drøfte terrorbekæmpelse med udgangspunkt i formandskabets
erklæringsudkast.
Erklæringsudkastet forudses tillige drøftet i Rådet (almindelige anliggender og
3
eksterne forbindelser) den 22.-23. marts 2004 forud for drøftelse og vedtagelse i
Det Europæiske Råd den 25.-26. marts 2004. Udkastet er oversendt til
Folketingets Europaudvalgs fortrolige orientering.
Kommissionen har ligeledes den 17. marts 2004 udsendt et papir med
kommissionens oplæg vedrørende bekæmpelse af terrorisme. Kommissionens
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465484_0004.png
papir er også oversendt til Folketingets Europaudvalg.
Indhold
Formandskabets udkast til erklæring indeholder en række elementer inden for
bl.a. politi- og strafferetligt samarbejde, grænsekontrol og eksterne relationer
samt udkast til en opdatering af handlingsplanen, som indeholder strategiske
prioritetsområder, der er baseret på den oprindelige handlingsplan fra september
2001.
Punkt 1. Indledning
Indledningsvis tager erklæringen afstand fra de voldsomme terrorhandlinger i
Madrid den 11. marts 2004 og fremhæver samtidig, at bekæmpelsen af
terrorisme er et fælles ansvar, der har høj prioritet i EU.
Punkt 2. Den Europæiske Sikkerhedsstrategi
Der henvises i erklæringen til, at den Europæiske Sikkerhedsstrategi, der blev
vedtaget i december 2003, har identificeret terrorisme, som én af hovedtruslerne
mod EU’s interesser. Formandskabet, Rådets Generalsekretariat og
Kommissionen er på den baggrund anmodet om at fremsætte konkrete forslag
til implementering af strategien. I lyset af begivenhederne i Madrid slås det nu
fast, at implementering af foranstaltninger, der kan bekæmpe terrorisme, har høj
prioritet.
Punkt 3. Solidaritetsklausulen
Formandskabet foreslår, at stats- og regeringscheferne bliver enige om en
politisk tilkendegivelse i form af en erklæring om at påtage sig forpligtelser
indeholdt i solidaritetsklausulen i Konventets udkast til forfatningstraktat (art.
I-42). Det hedder i erklæringsudkastet, at Unionen og dens medlemsstater, i
solidaritetsklausulens ånd, handler i fællesskab på et solidarisk grundlag, hvis en
medlemsstat udsættes for et terrorangreb, en naturkatastrofe eller en
menneskeskabt katastrofe. Unionen tager alle de instrumenter i brug, der står til
dens rådighed, herunder de militære midler, medlemsstaterne stiller til dens
rådighed, med henblik på at forebygge terrortruslen på medlemsstaternes
område, at beskytte de demokratiske institutioner og civilbefolkningen mod et
eventuelt terrorangreb og at yde bistand til en medlemsstat på dennes område
efter anmodning fra dens politiske myndigheder i tilfælde af et terrorangreb.
4
Punkt 4. Etablering af en sikkerhedskoordinator
Erklæringen indeholder et forslag om, at der skal udpeges en
sikkerhedskoordinator inden for Rådets Generalsekretariat, der skal sikre
overblik over eksisterende, relevante instrumenter med henblik på at styrke
samarbejdet mellem EU-organer. Koordinatoren skal jævnligt afrapportere over
for Rådet.
Punkt 5. Udbygning af det eksisterende samarbejde
Erklæringen peger på, at det eksisterende samarbejde skal udbygges.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465484_0005.png
(a) Juridiskebekæmpelse af terrorisme forudsætter, at Rådets retsakter
En effektiv foranstaltninger
implementeres i alle medlemsstater. I den forbindelse er der opregnet en
tidsplan for, hvornår en række allerede vedtagne retsakter skal være
implementeret i medlemsstaterne. Samtidig lægges der vægt på, at arbejdet med
en række rammeafgørelser, der endnu er under forhandling, gives prioritet.
Endvidere lægges der op til, at Rådet skal overveje, om der er behov for tiltag
omkring logning af telekommunikation, grænseoverskridende forfølgning,
udveksling af oplysninger om terrorister og oprettelse af et EU-register
indeholdende oplysninger om domfældelser og rettighedsfrakendelser.
(b) Operationelt samarbejde
Der skal ligeledes ske en styrkelse af efterretningssamarbejdet mellem
medlemsstaternes politi og efterretningsmyndigheder i form af en hurtig
udveksling af oplysninger, der er relevante i forbindelse med bekæmpelse af
terrorisme. I den forbindelse skal der ske en styrkelse af det praktiske
samarbejde, særligt gennem fuld anvendelse af de muligheder, der allerede er for
samarbejde inden for rammerne af Police Chiefs Task Force, Europol og
Eurojust. Styrkelsen af det operationelle samarbejde om den interne sikkerhed
skal koordineres af det såkaldte Artikel 36-Udvalg.
Endvidere skal sikkerheden i relation til våben, eksplosivstoffer mv. styrkes.
(c) Informationssystemer
Med henblik på at effektivisere anvendelsen af informationssystemer skal
udviklingen af anden generation af Schengen Informationssystemet (SIS II) og
det nye visuminformationssystem prioriteres.
(d) Styrkelse af grænsekontrol mv.
Endvidere skal der sikres en effektiv grænsekontrol og styrkelse af
dokumentsikkerheden, idet arbejdet med det foreslåede europæiske
grænseagentur og anvendelsen af biometriske kendetegn i visa, opholdstilladelser
og pas skal prioriteres.
5
Punkt 6. Fælles tilgang til bekæmpelse af terrorisme
Der skal nås en endelig aftale om retningslinier for en fælles tilgang til kampen
mod terrorisme.
Punkt 7. Opdatering af handlingsplanen
Handlingsplanen fra Det Europæiske Råd af 21. september 2001 skal opdateres
og de strategiske prioritetsområder skal udmøntes, således at Det Europæiske
Råd kan blive orienteret om status på et møde i juni 2004.
Punkt 8. Effektivt efterretningssamarbejde
Erklæringen understreger vigtigheden af et effektivt efterretningssamarbejde i
form af informationsudveksling og udarbejdelse af trusselsvurderinger. Samtidig
lægges der vægt på yderligere udvikling af samarbejdet mellem Europol og
efterretningstjenesterne.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465484_0006.png
Punkt 9. Bekæmpelse af finansiering af terrorisme
Bekæmpelsen af finansiering af terrorisme skal styrkes, bl.a. ved hjælp af øget
informationsudveksling og øget samarbejde mellem de kompetente nationale
henholdsvis offentlige myndigheder og private institutioner. Medlemsstaterne
opfordres samtidig til at ratificere og implementere FN’s
terrorfinansieringskonvention.
Punkt 10. Transportsikkerhed og civilbeskyttelse
Den internationale transportsikkerhed skal styrkes, ligesom samarbejdet inden
for de eksisterende EU-rammer om civilbeskyttelse skal styrkes. Kommissionen
og Rådet opfordres samtidig til at iværksætte eventuelle tiltag, der kan sikre en
effektiv håndtering af konsekvenserne af terrorangreb.
Punkt 11. Erstatning til ofre
Rådet anmodes om at vedtage et direktiv om erstatning til ofre for forbrydelser
senest den 1. maj 2004.
Punkt 12. Internationalt samarbejde
Samarbejdet i FN-regi skal fortsættes med henblik på at opnå enighed om en
globalkonvention om terrorisme. EU skal endvidere effektivisere det praktiske
samarbejde med tredjelande om bekæmpelse af terrorisme, navnlig i form af
udvikling af teknisk assistance-strategier. Samtidig skal der gennemføres en
målrettet indsats som led i EU’s udenrigspolitik over for tredjelande, som har
behov for bistand til terrorbekæmpelse.
Punkt 13. Samarbejde med USA
EU vil endvidere styrke samarbejdet med USA navnlig med henblik på at
overvåge trusselsbilledet.
6
Punkt 14. Den videre vej
Der lægges op til, at Det Europæiske Råd skal orienteres om fremskridtene på
området i juni 2004.
Udkastet er ikke i strid med subsidiaritetsprincippet.
Folketingets Europaudvalg har tidligere modtaget aktuelt notat om sagen, senest
forud for ekstraordinært rådsmøde (retlige og indre anliggender) den 19. marts
2004.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465484_0007.png