Europaudvalget 2003-04
EUU Alm.del Bilag 653
Offentligt
1465489_0001.png
PDF udgave (304 KB)
emmerne af Folketingets Europaudvalg
res stedfortrædere
Journalnummer
400.C.2-0
EUK
19. marts 2004
KOMITÉSAG
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Miljøministeriets notat samt
grundnotat vedrørende forslag til Kommissionens anbefalinger vedrørende resultaterne af
risikovurderingerne og risikoreduktionsstrategierne for 11 stoffer (JM/62/2003): Acetonitril,
acrylamid, acrylonitril, acrylsyre, butadien, hydrogenfluorid, hydrogenperoxid, methacrylsyre,
methylmethacrylat, toluen samt trichlorobenzen.
Der skal stemmes om forslaget ved skriftlig procedure senest den 22. marts 2004 ved
anvendelse af komitéproceduren (3b), forskriftsprocedure.
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465489_0002.png
MILJØstyrelsen
Kemikalier
17. marts 2004
J. nr. D 024-0078
EUK/OK
NOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Forslag til Kommissionens anbefalinger vedrørende resultaterne af risikovurderingerne og
risikoreduktionsstrategierne for 11 stoffer (JM/62/2003):
acetonitril
acrylamid
acrylonitril
acrylsyre
butadien
hydrogenfluorid
Forslaget har hjemmel i Rådets forordning (EØF) nr. 793/93 af 23. marts 1993 om vurdering
af og kontrol med risikoen ved eksisterende stoffer.
Der  skal stemmes  om  forslaget  ved skriftlig  procedure  senest  den 22.  marts  2004  ved
anvendelse af komitéproceduren (3b), forskriftsprocedure.
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Formålet med  Kommissionens forslag er  for de nævnte  11 stoffer  samlet at godkende
resultaterne   af   EU-risikovurderingerne   samt   tilhørende   risikoreduktionsstrategier.
Kommissionens anbefaling vil ligge til grund for det videre arbejde med reguleringen af de 11
stoffer.
Regeringen agter at stemme for forslaget.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465489_0003.png
MILJØstyrelsen
Kemikalier
17. marts 2004
J. nr. D 024-0078
beb
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Forslag til Kommissionens anbefalinger vedrørende resultaterne af risikovurderingerne og
risikoreduktionsstrategierne for 11 stoffer (JM/62/2003):
acetonitril
acrylamid
acrylonitril
acrylsyre
butadien
hydrogenfluorid
hydrogenperoxid
methacrylsyre
methylmethacrylat
toluen
trichlorobenzen
1. Status
Kommissionen fremsendte den 26. februar 2004 forslaget til medlemslandene.
Forslaget har hjemmel i Rådets forordning (EØF) nr. 793/93 af 23. marts 1993 om vurdering
af og kontrol med risikoen ved eksisterende stoffer.
Der  skal stemmes  om  forslaget  ved skriftlig  procedure  senest  den 22.  marts  2004  ved
anvendelse af komitéproceduren (3b), forskriftsprocedure.
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
2. Formål og indhold
Formålet med  Kommissionens forslag er  for de nævnte  11 stoffer  samlet at godkende
resultaterne   af   EU-risikovurderingerne   samt   tilhørende   risikoreduktionsstrategier.
Kommissionens anbefaling vil ligge til grund for det videre arbejde med reguleringen af de 11
stoffer.
3
Stofferne  er  blevet  risikovurderet  af  de  respektive  rapporterende  medlemsstater  efter
principperne i Kommissionens forordning 1488/94 af 28. juni 1994 om principperne for
vurdering  af  risikoen  for  mennesker  og  miljø  ved  eksisterende  stoffer,  og  efter  de
retningslinier,  som  er  givet  i  Kommissionens  tekniske  vejledning  til  støtte  for  denne
forordning.
Af nedenstående oversigt fremgår anvendelse af konklusionerne af risikovurdering og den
anbefalede risikoreduktionsstrategi for de enkelte stoffer.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465489_0004.png
4
Oversigt over anvendelse af, konklusionerne af risikovurdering af og den anbefalede risikoreduktionsstrategi for de enkelte stoffer
Tegnforklaring:
x : behov for regulering
– : ingen behov for yderligere oplysninger/regulering? : behov for yderligere oplysninger
Stof
Anvendelse
Sundhed
Risikovurdering
Regul
Miljø
erings
behov
x
Atmosfære:
Ingen identificeret risiko.
Eksisterende   risikobegrænsende
foranstaltninger er tilstrækkelige.
Risikoreduktionsstrategi
Regul
erings
behov
Arbejdere:
overveje  revision  af  den
nugældende   grænseværdi   for
erhvervsmæssig   udsættelse   (i
medfør   af   Kommissionens
direktiv 91/322/EØ F)
Acetonitril
Rapportør: Spanien
som
mellemprodukt ved
syntese
af
industrikemikalier,
farmaceutiske
produkter,
pesticider  og  ved
fremstilling af
fotografisk   film;
som
opløsningsmiddel
ved
ekstraktionsprocess
er og i forsknings-
Arbejdere:
bekymring for generel systemisk
toksicitet som følge af udsættelse
på huden
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465489_0005.png
og
analyselaboratorier.
5
Stof
Anvendelse
Sundhed
Risikovurdering
Regul
erings
behov
Miljø
Regul
erings
behov
Risikoreduktionsstrategi
Forbrugere:
Ingen identificeret risiko.
Eksisterende   risikobegrænsende
foranstaltninger er tilstrækkelige.
Vandmiljø:
bekymring  for effekter på
vandmiljøet   som   følge   af
eksponering fra brug af stoffet i
den farmaceutiske industri
x
Miljø:
overveje at opføre
acetonitril   på   listen   med
prioriterede stoffer i bilag X til
Europa-Parlamentets  og  Rådets
direktiv
2000/60/EF
(vandrammedirektivet)
stoffet    bør    inddrages
under det igangværende arbejde
om   BAT-vejledning   (bedste
tilgængelige teknik, i forbindelse
med  udstedelse  af  tilladelser  i
henhold   til   Rådets   direktiv
96/61/EF (IPPC))
begrænsning   af   lokale
miljøproblemer
gennem
nationale regler
Mennesker via miljøet:
Ingen identificeret risiko.
Eksisterende   risikobegrænsende
foranstaltninger er tilstrækkelige.
Sundhed
(fysisk-kemiske
egenskaber):
Ingen identificeret risiko.
Eksisterende   risikobegrænsende
foranstaltninger er tilstrækkelige.
Terrestrisk miljø:
bekymring  for effekter på
det terrestriske miljø  som følge
af eksponering fra brug af stoffet
i den farmaceutiske industri
Mikroorganismer
i
rensningsanlæ g:
bekymring   for   effekter
som  følge  af  eksponering  fra
brug   af   stoffet   i   den
farmaceutiske industri
x
x
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465489_0006.png
6
Stof
Anvendelse
Sundhed
Risikovurdering
Regul
erings
behov
Miljø
Regul
erings
behov
Risikoreduktionsstrategi
Acrylamid
Rapportør:
Storbritannien
som
mellemprodukt ved
fremstilling af
polyacrylamid
(spildevandsbehand
ling,   papir-   og
papirmasseforarbej
dning
og
mineraloparbejdnin
g, kosmetik,
jordforbedring);  til
fremstilling af
polyacrylamidgeler
til umiddelbar brug
og
i
injektionsmørtler
Arbejdere:
bekymring for mutagenicitet og
carcinogenicitet  som  følge  af
udsættelse  ved  produktion  af
stoffet  og  af  polyacrylamid  og
ved   brug   af   polyacrylamid,
polyacrylamidgeler
til
elektroforese og acrylamidbaseret
injektionsmørtel
bekymring for neurotoksicitet og
reproduktionstoksicitet    som
følge af udsættelse ved brug af
acrylamidbaseret
injektionsmørtel
Forbrugere:
bekymring for enhver udsættelse,
da  stoffet  er  identificeret  som
kræftfremkaldende  uden  nedre
grænse;  risikoen  er  imidlertid
allerede meget lav
x
Atmosfære:
Ingen identificeret risiko.
Eksisterende   risikobegrænsende
foranstaltninger er tilstrækkelige.
Arbejdere:
fastsætte  grænseværdi  for
erhvervsmæssig  udsættelse  for
acrylamid
(x)
Mennesker via miljøet:
bekymring  for  neurotoksicitet,
reproduktionstoksicitet,
mutagenicitet og carcinogenicitet
som   følge   af   udsættelse   i
forbindelse   med   brug   af
acrylamidbaseret
injektionsmørtel ved store bygge-
og anlægsarbejder
x
Vandmiljø:
bekymring  for effekter på
akvatiske økosystemer som følge
af  eksponering  fra  brug  af
acrylamidbaseret
injektionsmørtel  til  bygge-  og
anlægsformål   og   indirekte
eksponering af andre organismer
via  vand,  der  forurenes  som
følge af samme brug
Terrestrisk miljø:
behov for
yderligere   oplysninger   og/eller
undersøgelser på grund af
problemer  med  brug  af
acrylamidbaseret
injektionsmørtel  til  bygge-  og
anlægsformål
x
Forbrugere:
gældende  lovgivning  om
forbrugerbeskyttelse,
især
direktiv
76/769/EØ F
(markedsføring  og  brug)  om
CMR-stoffer    og    direktiv
2001/95/EF (produktsikkerhed)
anses for tilstrækkelige
?
Sundhed og miljø:
overveje begrænsninger
for  markedsføring  og  brug  af
acrylamid   i   injektionsmørtel
(ændring af direktiv
76/769/EØ F).
Anvendelsebegrænsning vil
samtidig  eliminere  behovet  for
yderligere
oplysninger
vedrørende terrestrisk miljø.
7
Stof
Anvendelse
Sundhed
Risikovurdering
Regul
erings
behov
Miljø
Regul
erings
behov
Risikoreduktionsstrategi
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465489_0007.png
Sundhed
(fysisk-kemiske
egenskaber):
Ingen identificeret risiko.
Eksisterende   risikobegrænsende
foranstaltninger er tilstrækkelige.
Mikroorganismer i rensningsanlæg:
Ingen identificeret risiko.
Eksisterende   risikobegrænsende
foranstaltninger er tilstrækkelige.
Acrylonitril
Rapportør: Irland
som monomer ved
fremstilling af
polymermaterialer,
først  og  fremmest
acryl-
og
modacrylfibre,
acrylonitril-butadie
n-styren-plast   og
styren-acrylonitril-p
last; ved syntese af
nyskabte
polymermaterialer
og  produktion  af
acrylamid,
adiponitril,
fedtaminer og
fedtalkoholer
Arbejdere:
bekymring for generelle
systemiske    virkninger    og
carcinogenicitet  som  følge  af
udsættelse under fremstilling og
forarbejdning af stoffet
x
Atmosfære:
Ingen identificeret risiko.
Eksisterende   risikobegrænsende
foranstaltninger er tilstrækkelige.
Arbejdere:
fastsætte grænseværdier
for  erhvervsmæssig  udsættelse
for acrylonitril
Forbrugere:
risici
ved
samtlige
eksponeringsscenarier, da stoffet
i dag anses for
kræftfremkaldende  uden  nedre
grænse;  risikoen  er  imidlertid
allerede meget lav
x
Vandmiljø:
bekymring  for  effekter  på  det
lokale  vandmiljø  som  følge  af
eksponering  fra  produktion  af
acrylfibre på et givet anlæg
x
Forbrugere:
gældende  lovgivning  om
forbrugerbeskyttelse,
især
direktiv
76/769/EØ F
(markedsføring  og  brug)  om
CMR-stoffer,
direktiv
2001/95/EF (produktsikkerhed)
og  direktiv  96/61/EF  (IPPC)
anses for tilstrækkelige
8
Stof
Anvendelse
Sundhed
Risikovurdering
Regul
erings
behov
Miljø
Regul
erings
behov
Risikoreduktionsstrategi
Mennesker via miljøet:
risici
ved samtlige
eksponeringsscenarier, da stoffet
i dag anses for
kræftfremkaldende  uden  nedre
grænse;  risikoen  er  imidlertid
allerede meget lav
Sundhed
(fysisk-kemiske
egenskaber):
Ingen identificeret risiko.
Eksisterende   risikobegrænsende
foranstaltninger er tilstrækkelige.
x
Terrestrisk miljø:
Ingen identificeret risiko.
Eksisterende   risikobegrænsende
foranstaltninger er tilstrækkelige.
Mikroorganismer i rensningsanlæg:
Ingen identificeret risiko.
Eksisterende   risikobegrænsende
foranstaltninger er tilstrækkelige.
Mennesker via miljøet:
gældende  lovgivning  om
forbrugerbeskyttelse,
især
direktiv
76/769/EØ F
(markedsføring  og  brug)  om
CMR-stoffer,
direktiv
2001/95/EF (produktsikkerhed)
og  direktiv  96/61/EF  (IPPC)
anses for tilstrækkelige
Miljø:
stoffet    bør    inddrages
under det igangværende arbejde
om   BAT-vejledning   (bedste
tilgængelige teknik, i forbindelse
med  udstedelse  af  tilladelser  i
henhold   til   Rådets   direktiv
96/61/EF (IPPC))
begrænsning   af   lokale
miljøproblemer
gennem
nationale regler
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465489_0008.png
9
Stof
Anvendelse
Sundhed
Risikovurdering
Regul
erings
behov
Miljø
Regul
erings
behov
Risikoreduktionsstrategi
Acrylsyre
Rapportør: Tyskland
som
mellemprodukt ved
fremstilling af
polyacrylater
(cobuilder i
fosfatfrie
vaskemidler, i
flokkuleringsmidler
og  til drikkevands-
og
spildevandsbehandl
ing);
som
bestanddel i
klæbestoffer   og
forekommer  som
restmonomer    i
klæbestoffer,
malinger,
bindemidler,
trykfarver,
hygiejnebind,
trusseindlæg    og
blebukser
Arbejdere:
bekymring   for  irritation   og
ætsning af luftvejene som følge
af  en  enkel  udsættelse  ved
indånding
bekymring for lokale virkninger
som   følge   af
gentagen
udsættelse ved indånding
bekymring for generel systemisk
toksicitet som følge af gentagen
udsættelse ved indånding
x
Atmosfære:
Ingen identificeret risiko.
Eksisterende   risikobegrænsende
foranstaltninger er tilstrækkelige.
Arbejdere:
fastsætte  grænseværdi  for
erhvervsmæssig  udsættelse  for
acrylsyre
arbejdsgivere
følger
vejledning,  som  Kommissionen
skal til at udarbejde i medfør af
direktiv   98/24/EF   (kemiske
agenser) og nationale
sektorspecifikke vejledninger
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465489_0009.png
10
Stof
Anvendelse
Sundhed
Risikovurdering
Regul
erings
behov
Miljø
Regul
erings
behov
Risikoreduktionsstrategi
Forbrugere:
Ingen identificeret risiko.
Eksisterende   risikobegrænsende
foranstaltninger er tilstrækkelige.
Vandmiljø:
Bekymring  for  effekter  på  det
akvatiske  miljø  som  følge  af
eksponering
fra
vådpolymerisationsprocesser   og
brug
af
acrylbaseret
injektionsmørtel.
x
Miljø:
etablere harmoniseret
europæisk    prøvnings-    og
vurderingsordning  for  kemisk
injektionsmørtel
fastsætte
generelle
bestemmelser om brug af kemisk
injektionsmørtel
begrænsning   af   lokale
miljøproblemer
gennem
nationale regler
overveje at opføre
acrylsyre    på   listen   med
prioriterede stoffer i bilag X til
direktiv
2000/60/EF
(vandrammedirektivet)
stoffet    bør    inddrages
under det igangværende arbejde
om   BAT-vejledning   (bedste
tilgængelige teknik, i forbindelse
med  udstedelse  af  tilladelser  i
henhold   til   Rådets   direktiv
96/61/EF (IPPC))
Mennesker via miljøet:
Ingen identificeret risiko.
Eksisterende   risikobegrænsende
foranstaltninger er tilstrækkelige.
Sundhed
(fysisk-kemiske
egenskaber):
Ingen identificeret risiko.
Eksisterende   risikobegrænsende
foranstaltninger er tilstrækkelige.
Terrestrisk miljø:
Ingen identificeret risiko.
Eksisterende   risikobegrænsende
foranstaltninger er tilstrækkelige
Mikroorganismer
i
rensningsanlæ g:
behov for
yderligere   oplysninger   og/eller
undersøgelser på grund af
beskrivelse  af  risikoen for
anlæg    til    behandling    af
kommunalt spildevand
?
11
Stof
Anvendelse
Sundhed
Risikovurdering
Regul
erings
behov
Miljø
Regul
erings
behov
Risikoreduktionsstrategi
Butadien
Rapportør:
Storbritannien
som
Arbejdere:
mellemprodukt   i
polymerindustrien
bekymring for mutagenicitet og
(fremstilling    af
carcinogenicitet  som  følge  af
syntetisk   gummi,
udsættelse   for   stoffet   ved
termoplastharpikser
produktion   og   brug   som
); ved fremstilling af
mellemprodukt
i
neopren  til bil-  og
polymerindustrien
industrigummivarer
,
methylmethacrylat-
x
Atmosfære:
Ingen identificeret risiko.
Eksisterende   risikobegrænsende
foranstaltninger er tilstrækkelige.
Arbejdere:
fastsætte  grænseværdi  for
erhvervsmæssig  udsættelse  for
butadien
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465489_0010.png
butadien-styren-pol
ymer  (MBS)  (til
bl.a. PVC)
Forbrugere:
bekymring for mutagenicitet og
carcinogenicitet  som  følge  af
udsættelse  for  stoffet  ved  alle
anvendelser,   da   stoffet   er
identificeret
som
kræftfremkaldende  uden  nedre
grænse
Mennesker via miljøet:
bekymring for mutagenicitet og
carcinogenicitet  som  følge  af
udsættelse for stoffet, da stoffet
er identificeret som
kræftfremkaldende  uden  nedre
grænse
Sundhed
(fysisk-kemiske
egenskaber):
Ingen identificeret risiko.
Eksisterende   risikobegrænsende
foranstaltninger er tilstrækkelige.
x
Vandmiljø:
Ingen identificeret risiko.
Eksisterende   risikobegrænsende
foranstaltninger er tilstrækkelige.
Forbrugere:
gældende  lovgivning  om
forbrugerbeskyttelse,
især
direktiv
76/769/EØ F
(markedsføring  og  brug)  om
CMR-stoffer,
direktiv
2001/95/EF (produktsikkerhed)
og  direktiv  96/61/EF  (IPPC)
anses for tilstrækkelige
Mennesker via miljøet:
gældende  lovgivning  om
forbrugerbeskyttelse,
især
direktiv
76/769/EØ F
(markedsføring  og  brug)  om
CMR-stoffer,
direktiv
2001/95/EF (produktsikkerhed)
og  direktiv  96/61/EF  (IPPC)
anses for tilstrækkelige
x
Terrestrisk miljø:
Ingen identificeret risiko.
Eksisterende   risikobegrænsende
foranstaltninger er tilstrækkelige.
Mikroorganismer i rensningsanlæg:
Ingen identificeret risiko.
Eksisterende   risikobegrænsende
foranstaltninger er tilstrækkelige.
12
Stof
Anvendelse
Sundhed
Risikovurdering
Regul
erings
behov
Miljø
Regul
erings
behov
Risikoreduktionsstrategi
Hydrogenfluorid
Rapportør: Holland
som
Arbejdere:
mellemprodukt   i
den kemiske
bekymring for irritation og/eller
industri  til  syntese
ætsning af hud, øjne og luftveje
af organiske
som følge af gentagen udsættelse
fluorforbindelser og
hhv.   engangsudsættelse   for
uorganiske
hydrogenfluoridgas
eller
fluorider; som
væskeformig   hydrogenfluorid
bejdsemiddel   til
ved produktion og/eller brug
metaloverflader;
som  ætsemiddel til
bekymring for generel systemisk
glas og til
toksicitet som følge af udsættelse
overfladerensning
ved   gentagen   indånding   i
forbindelse med brug
Forbrugere:
bekymring for irritation og/eller
ætsning af  huden som  følge af
udsættelse én eller flere gange for
væskeformig   hydrogenfluorid
ved  brug  af  præparater,  der
indeholder stoffet
x
Atmosfæ re:
bekymring  for effekter på
det   lokale   vandmiljø   og
atmosfæren   som   følge   af
eksponering fra nogle
produktionsanlæg
x
x
Vandmiljø:
bekymring  for effekter på
det   lokale   vandmiljø   og
atmosfæren   som   følge   af
eksponering fra nogle
produktionsanlæg
x
Arbejdere:
indføre  EU-forbud  mod
brug   af   hydrogenfluorid   i
professionelle  rengøringsmidler
til bygningsoverflader (herunder
gulve) ved optagelse af stoffet i
bilag  III  til  Rådets  direktiv
98/24/EF (kemiske agenser)
evt.   revision   af   den
nugældende   grænseværdi   for
erhvervsmæssig udsættelse
(OEL)   efter   anbefaling   fra
Kommissionens  Videnskabelige
Udvalg (SCOEL)
Forbrugere:
hydrogenfluoridpræparater,  der
er klassificeret som ætsende eller
giftige,
fjernes
fra
forbrugermarkedet
ved
omgående  tilbagetrækning,  idet
de ikke er ”sikre” produkter efter
direktiv
92/59/EØ F
(produktsikkerhed);
medlemsstaterne    bør   føre
effektivt   markedskontrol   og
underrette  Kommissionen  via
underretningssystemet  i direktiv
92/59/EØ F
Mennesker via miljøet:
bekymring for generel systemisk
toksicitet som følge af gentagen
udsættelse   ved   indånding   i
nærheden af produktionsanlæg
x
Terrestrisk miljø:
Ingen identificeret risiko.
Eksisterende   risikobegrænsende
foranstaltninger er tilstrækkelige.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465489_0011.png
13
Stof
Anvendelse
Sundhed
Risikovurdering
Regul
erings
behov
Miljø
Regul
erings
behov
Risikoreduktionsstrategi
Sundhed
(fysisk-kemiske
egenskaber):
Ingen identificeret risiko.
Eksisterende   risikobegrænsende
foranstaltninger er tilstrækkelige.
Mikroorganismer i rensningsanlæg:
Ingen identificeret risiko.
Eksisterende   risikobegrænsende
foranstaltninger er tilstrækkelige.
Miljø:
stoffet    bør    inddrages
under det igangværende arbejde
om   BAT-vejledning   (bedste
tilgængelige teknik, i forbindelse
med  udstedelse  af  tilladelser  i
henhold   til   Rådets   direktiv
96/61/EF (IPPC))
begrænsning   af   lokale
miljøproblemer
gennem
nationale regler
Hydrogenperoxid
Rapportør: Finland
til   blegning   og
Arbejdere:
desinfektion  (bl.a.
blegning af
bekymring for irritation og/eller
papirmasse,  tekstil,
ætsning  af  hud,  øjne  og/eller
produkter til
luftveje som følge af udsættelse i
blegning  af  tænder
forbindelse   med   forskellige
og
hår,
anvendelser
hårfarveprodukter,
behandling af
bekymring for generel systemisk
drikkevand og
toksicitet som følge af gentagen
spildevand, ætsning i indånding  ved  brug  af  vandige
elektronikindustrien
opløsninger af stoffet
)
x
Atmosfære:
Ingen identificeret risiko.
Eksisterende   risikobegrænsende
foranstaltninger er tilstrækkelige.
Arbejdere:
arbejdsgiverne
skal
revurdere
enhver
risikovurdering, der er foretaget i
medfør  af  direktiv  98/24/EF
(kemiske agenser) og træffe alle
de fornødne foranstaltninger
arbejdsgivere,   som   iflg.
Risikovurderingen
har
problematiske  anvendelser  af
stoffet,  følger  vejledning,  som
Kommissionen   skal   til   at
udarbejde  i  medfør  af  direktiv
98/24/EF (kemiske agenser) og
de  heraf  følgende  nationale
sektorspecifikke vejledninger
14
Stof
Anvendelse
Sundhed
Risikovurdering
Regul
Miljø
Regul
Risikoreduktionsstrategi
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465489_0012.png
erings
behov
erings
behov
Forbrugere:
bekymring for irritation og/eller
ætsning  af  øjne  som  følge  af
udsættelse  ved  hårfarvning  og
-blegning hhv. ved anvendelse af
tekstilblege- og rensemidler
bekymring    for    specifikke
skadevirkninger på tandmarv og
tænder som følge af
tandblegning
x
Vandmiljø:
bekymring  for  effekter  på  det
akvatiske økosystem som følge af
eksponering
fra
fire
produktionsanlæg og brug af andre
kemikalier ved fremstillingen
x
Mennesker via miljøet:
Ingen identificeret risiko.
Eksisterende   risikobegrænsende
foranstaltninger er tilstrækkelige.
Terrestrisk miljø:
Ingen identificeret risiko.
Eksisterende   risikobegrænsende
foranstaltninger er tilstrækkelige.
Forbrugere:
overveje inden for
rammerne  af  Kommissionens
direktiv 2003/83/EF at tillade en
grænse   på   op   til   6%
hydrogenperoxid  i  midler  til
blegning   af   tænder   hos
tandlæger,  forudsat  at  der  på
etiketten er trykt de nødvendige
anvendelsesbetingelser
og
advarsler
ændringer
i
formuleringen  (konsistensen)  af
tekstilblegemidler og rensemidler
med = 5% hydrogenperoxid, så
risikoen for irritation/ætsning af
øjnene  bliver  mindre;  risiciene
bør
fremhæves
i
brugsanvisningen og produktets
indhold  af  H2O2  angives;  for
hårfarve/blegemidler   overveje
nye  regler  om  disse  forhold  i
EU-kosmetiklovgivningen
husholdningskemikalier
med   hydrogenperoxid   skal
forsynes    med    børnesikre
lukninger efter direktiv
1999/45/EF (farlige præparater)
Miljø:
stoffet    bør    inddrages
under det igangværende arbejde
om   BAT-vejledning   (bedste
tilgængelige teknik, i forbindelse
med  udstedelse  af  tilladelser  i
henhold   til   Rådets   direktiv
96/61/EF (IPPC))
15
Stof
Anvendelse
Sundhed
Risikovurdering
Regul
erings
behov
Miljø
Regul
erings
behov
Risikoreduktionsstrategi
Sundhed
egenskaber):
(fysisk-kemiske
x
bekymring  for  brandrisiko  ved
spild   af   stærke   (>   25%)
hydrogenperoxidopløsninger  på
brændbare materialer
Mikroorganismer i rensningsanlæg:
Ingen identificeret risiko.
Eksisterende   risikobegrænsende
foranstaltninger er tilstrækkelige.
Methacrylsyre
Rapportør: Tyskland
som
Arbejdere:
mellemprodukt  til
fremstilling af
bekymring   for   irritation   af
luftvejene   som   følge   af
methacrylsyrestere;
som  comonomer  i
korttidsudsættelse ved indånding
forskellige
i
forbindelse
med
polymertyper;  som
produktionsprocesser
og
bestanddel i
anvendelse af klæbestoffer
klæbestoffer;
forekommer  som
bekymring for lokale virkninger
restmonomer    i
for  luftvejene  som  følge  af
malinger og
gentagen udsættelse ved
tekstilbehandlingsm
indånding  i  forbindelse  med
x
Atmosfære:
Ingen identificeret risiko.
Eksisterende   risikobegrænsende
foranstaltninger er tilstrækkelige.
Arbejdere:
fastsætte  grænseværdi  for
erhvervsmæssig  udsættelse  for
methacrylsyre
arbejdsgivere
følger
vejledning,  som  Kommissionen
skal til at udarbejde i medfør af
direktiv   98/24/EF   (kemiske
agenser) og nationale
sektorspecifikke vejledninger
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465489_0013.png
idler
fremstilling    og    brug    af
klæbestoffer
Forbrugere:
Ingen identificeret risiko.
Eksisterende   risikobegrænsende
foranstaltninger er tilstrækkelige.
Vandmiljø:
virkninger  som  følge  af
eksponering   fra   brug   af
acrylatbaseret injektionsmørtel
x
Miljø:
etablere  en  harmoniseret
europæisk    prøvnings-    og
vurderingsordning  for  kemisk
injektionsmørtel
fastsætte
generelle
bestemmelser om brug af kemisk
injektionsmørtel
begrænsning   af   lokale
miljøproblemer
gennem
nationale regler
Mennesker via miljøet:
Ingen identificeret risiko.
Eksisterende   risikobegrænsende
foranstaltninger er tilstrækkelige.
Terrestrisk miljø:
Ingen identificeret risiko.
Eksisterende   risikobegrænsende
foranstaltninger er tilstrækkelige.
16
Stof
Anvendelse
Sundhed
Risikovurdering
Regul
erings
behov
Miljø
Regul
erings
behov
Risikoreduktionsstrategi
Sundhed
(fysisk-kemiske
egenskaber):
Ingen identificeret risiko.
Eksisterende   risikobegrænsende
foranstaltninger er tilstrækkelige.
Mikroorganismer i rensningsanlæg:
Ingen identificeret risiko.
Eksisterende   risikobegrænsende
foranstaltninger er tilstrækkelige.
Methylmethacrylat
som
Rapportør: Tyskland
Arbejdere:
bekymring   for  irritation   og
ætsning af luftvejene som følge
af udsættelse ved indånding ved
fremstilling og brug af forskellige
produkter
bekymring for hudsensibilisering
som følge af udsættelse af huden
i
produktionsprocesserbekymring
for lokale virkninger som følge af
udsættelse ved    gentagen
indånding  i  forbindelse  med
fremstilling og brug af produkter
bekymring for generel systemisk
toksicitet som følge af udsættelse
ved indånding i forbindelse med
fremstilling og brug af produkter
x
mellemprodukt ved
fremstilling  af bl.a.
polymerer,
copolymerer,
klæbestoffer   og
reaktive  harpikser;
ved  fremstilling  af
bl.a.   emulsions-,
dispersions-    og
opløsningspolymer
er; som bestanddel i
reaktive
klæbestoffer   og
harpikser  til  bl.a.
medicinsk  brug  og
tandlægebrug;
forekommer  som
restmonomer    i
malinger  og  andre
polymerer til
anvendelse i
forbrugerprodukter
Atmosfære:
Ingen identificeret risiko.
Eksisterende   risikobegrænsende
foranstaltninger er tilstrækkelige.
Arbejdere:
fastsætte  grænseværdi  for
erhvervsmæssig  udsættelse  for
methylmethacrylat
arbejdsgivere
følger
vejledning,  som  Kommissionen
skal til at udarbejde i medfør af
direktiv   98/24/EF   (kemiske
agenser) og nationale
sektorspecifikke vejledninger
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465489_0014.png
17
Stof
Anvendelse
Sundhed
Risikovurdering
Regul
erings
behov
Miljø
Regul
erings
behov
Risikoreduktionsstrategi
Forbrugere:
Ingen identificeret risiko.
Eksisterende   risikobegrænsende
foranstaltninger er tilstrækkelige.
Vandmiljø:
bekymring  for effekter på
vandmiljøetsom    følge    af
eksponering
fra
vådpolymerisationsprocesser
x
Miljø:
overveje at opføre
methylmethacrylat på listen med
prioriterede stoffer i bilag X til
Europa-Parlamentets  og  Rådets
direktiv
2000/60/EF
(vandrammedirektivet)
stoffet    bør    inddrages
under det igangværende arbejde
om   BAT-vejledning   (bedste
tilgængelige teknik, i forbindelse
med  udstedelse  af  tilladelser  i
henhold   til   Rådets   direktiv
96/61/EF (IPPC))
begrænsning   af   lokale
miljøproblemer
gennem
nationale regler
Mennesker via miljøet:
Ingen identificeret risiko.
Eksisterende   risikobegrænsende
foranstaltninger er tilstrækkelige.
Sundhed
(fysisk-kemiske
egenskaber):
Ingen identificeret risiko.
Eksisterende   risikobegrænsende
foranstaltninger er tilstrækkelige.
Terrestrisk miljø:
Ingen identificeret risiko.
Eksisterende   risikobegrænsende
foranstaltninger er tilstrækkelige.
Mikroorganismer i rensningsanlæg:
Ingen identificeret risiko.
Eksisterende   risikobegrænsende
foranstaltninger er tilstrækkelige.
18
Stof
Anvendelse
Sundhed
Risikovurdering
Regul
erings
behov
Miljø
Regul
erings
behov
Risikoreduktionsstrategi
Toluen
Rapportør: Danmark
som
mellemprodukt ved
syntese  af  andre
kemikalier, i
opløsningsmidler
Arbejdere:
bekymring  for  akut  toksicitet
som følge af udsættelse af huden
og    ved    indånding    ved
x
Atmosfæ re:
bekymring   for   bidraget
fra   handelsvaren   toluen   til
dannelsen  af  ozon  og  andre
skadelige stoffer, f.eks. smog
x
Arbejdere:
evt.   revision   af   den
nugældende   grænseværdi   for
erhvervsmæssig udsættelse
(OEL)   efter   anbefaling   fra
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465489_0015.png
og   klæbestoffer,
maling,   lak   og
fernis og i
mineralolie-,
brændstof- og
polymerindustrien;
inden  for  papir-,
tekstil-,  landbrugs-,
elektricitets-    og
elektronikindustri
fremstilling   hhv.   brug   af
produkter
bekymring for øjenirritaion som
følge   af    udsættelse    ved
fremstilling og brug af produkter
bekymring for generel systemisk
toksicitet som følge af udsættelse
ved  indånding  og  på huden  i
forbindelse med fremstilling hhv.
brug af produkter
bekymring  for  toksicitet  for
specifikke  organer  (systemisk
ototoksicitet)   som   følge   af
udsættelse   ved   indånding   i
forbindelse med  fremstilling og
brug af produkter
bekymring   for   effekter   på
reproduktion (forplantningsevne,
fosterudvikling    og    spont
abort)som  følge  af  udsættelse
ved indånding i forbindelse med
fremstilling og brug af produkter
Kommissionens  Videnskabelige
Udvalg (SCOEL)
19
Stof
Anvendelse
Sundhed
Risikovurdering
Regul
erings
behov
Miljø
Regul
erings
behov
Risikoreduktionsstrategi
Forbrugere:
akut  toksicitet  og  øjenirritation
som  følge  af  udsættelse  ved
indånding  eller  udsættelse  af
øjnene for dampe;
behov  for  yderligere  oplysninger
om
sammenhængen
mellem
reproduktionstoksiske   effekter
og  varigheden  af  udsættelsen,
som fører til disse effekter.
Mennesker via miljøet:
virkninger  for  mennesker  som
følge af bidraget fra handelsvaren
toluen til dannelsen af ozon og
andre  skadelige  stoffer,  f.eks.
smog
x
?
Vandmiljø:
bekymring  for effekter på
vandmiljøet   som   følge   af
eksponering fra visse
produktionsanlæg    og    fra
anvendelser i en række sektorer
x
Forbrugere:
overveje ændring af
76/769/EØ F:
direktiv
begrænsninger for markedsføring
og brug af for stoffet som sådant
og  i  præparater  til  brug  i
klæbestoffer  og  sprøjtemaling.
Begrænsning  af  markedsføring
og  brug  af  toluen  vil  samtidig
eliminere behovet for yderligere
oplysninger
vedrørende
reproduktion.
Mennesker via miljøet:
overveje  at  opføre  toluen
på listen med prioriterede stoffer
i bilag X til direktiv 2000/60/EF
(vandrammedirektivet);
i
mellemtiden anses toluen som et
relevant  liste  II-stof  i  direktiv
76/464/EØ F   (forurening   af
vandmiljø, således at der kræves
opstillet
nationale
kvalitetsmålsætninger,
overvågning   og   eventuelle
begrænsende foranstaltninger
stoffet    bør    inddrages
under det igangværende arbejde
om   BAT-vejledning   (bedste
tilgængelige teknik, i forbindelse
med  udstedelse  af  tilladelser  i
henhold   til   Rådets   direktiv
x
Terrestrisk miljø:
bekymring   for   effekter
som  følge  af  eksponering  fra
forarbejdning og eksponering fra
en række sektorer
x
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465489_0016.png
96/61/EF (IPPC))
begrænsning   af   lokale
miljøproblemer
gennem
nationale regler
20
Stof
Anvendelse
Sundhed
Risikovurdering
Regul
erings
behov
Miljø
Regul
erings
behov
Risikoreduktionsstrategi
Sundhed
(fysisk-kemiske
egenskaber):
Ingen identificeret risiko.
Eksisterende   risikobegrænsende
foranstaltninger er tilstrækkelige.
Mikroorganismer
i
rensningsanlæ g:
bekymring  for effekter på
spildevandsbehandlingsanlæg
som  følge  af  eksponering  fra
forarbejdning   af   stoffet   og
anvendelsen i nogle sektorer
x
Miljø:
overveje  at  opføre  toluen
på listen med prioriterede stoffer
i bilag X til direktiv 2000/60/EF
(vandrammedirektivet);
i
mellemtiden anses toluen som et
relevant  liste  II-stof  i  direktiv
76/464/EØ F   (forurening   af
vandmiljø, således at der kræves
opstillet
nationale
kvalitetsmålsætninger,
overvågning   og   eventuelle
begrænsende foranstaltninger)
stoffet    bør    inddrages
under det igangværende arbejde
om   BAT-vejledning   (bedste
tilgængelige teknik, i forbindelse
med  udstedelse  af  tilladelser  i
henhold   til   Rådets   direktiv
96/61/EF (IPPC))
begrænsning   af   lokale
miljøproblemer
gennem
nationale regler
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465489_0017.png
21
Stof
Anven
delse
Risikovurdering
Sundhed
Miljø
Risikoredukt
ionsstrategi
Re
gu
ler
in
gs
be
Atmosfære:
ho
Ingen
v
identificeret risiko.
Eksisterende   risikobegrænsende
foranstaltninger er tilstrækkelige.
Trichlorobenzen
Rapportør: Danmark
som
mellemprodukt ved
syntese
af
herbicider;   som
opløsningsmiddel
til   processer   i
lukkede  systemer;
som   bærer   af
farvestoffer i
tekstilindustrien;
som tilsætningsstof
i dielektriske
væsker; som
korrosionshindrend
e middel
Re
gu
ler
in
gs
be
Arbejdere:
ho
v
bekymring for generel systemisk
toksicitet som følge af gentagen
udsættelse  ved  indånding  ved
produktion og brug af produkter
bekymring for irritation af øjne
og luftveje som følge af gentagen
udsættelse for dampe af stoffet i
forbindelse med  fremstilling og
brug af produkter
bekymring for generel systemisk
toksicitet og lokale hudvirkninger
som følge af gentagen udsættelse
på huden ved brug af produkter
behov  for  yderligere  oplysninger
og/eller undersøgelser på grund af
bekymring for mulige virkninger
som   følge   af   udsættelse   i
forbindelse med brug af stoffet
til    en    række    forskellige
anvendelser.
Forbrugere:
irritation af øjne og luftveje som
følge af gentagen udsættelse for
dampe og med generel systemisk
toksicitet som følge af gentagen
indånding og udsættelse af huden
i forbindelse med sprøjtemaling
og bilpolering
x
Arbejdere:
overveje ændring af
76/769/EØ F:
direktiv
begrænsninger for alle
anvendelser  af  trichlorbenzen,
undtagen  som  mellemprodukt,
og for markedsføring og brug af
genstande,   der   indeholder
1,2,4-trichlorbenzen.   Forbud
mod   disse   anvendelser   vil
eliminere behovet for
oplysninger   i   relation   til
arbejdstagere.
?
x
Vandmiljø:
bekymring   for   effekter
som  følge  af  eksponering  fra
brug  af  stoffet  som  bærer  af
farvestoffer   og   til   andre
anvendelser
x
Forbrugere:
overveje ændring af
direktiv
76/769/EØ F:
begrænsninger for alle
anvendelser  af  trichlorbenzen,
undtagen  som  mellemprodukt,
og for markedsføring og brug af
genstande,   der   indeholder
1,2,4-trichlorbenzen
22
Stof
Anven
delse
Risikovurdering
Sundhed
Miljø
Risikoredukt
ionsstrategi
Re
gu
ler
in
gs
be
Terrestrisk miljø:
ho
v
bekymring   for   effekter
som  følge  af  eksponering  fra
brug  af  stoffet  som  bærer  af
farvestoffer   og   til   andre
anvendelser
Re
gu
ler
in
gs
be
Mennesker via miljøet: ho
v
indirekte  udsættelse,  eftersom
udsættelse lokalt kan overskride
WHO’s    TDI-værdier    og
vejledende værdier for
drikkevand
x
x
Sundhed
(fysisk-kemiske
egenskaber):
Ingen identificeret risiko.
Eksisterende   risikobegrænsende
foranstaltninger er tilstrækkelige.
Mikroorganismer
i
rensningsanlæ g:
problemer
for
spildevandsbehandlingsanlæg
som  følge  af  eksponering  fra
brug af stoffet
x
Mennesker via miljøet:
overveje ændring af
76/769/EØ F:
direktiv
begrænsninger for alle
anvendelser  af  trichlorbenzen,
undtagen  som  mellemprodukt,
og for markedsføring og brug af
genstande,   der   indeholder
1,2,4-trichlorbenzen
Miljø:
overveje ændring af
direktiv
76/769/EØ F:
begrænsninger for alle
anvendelser  af  trichlorbenzen,
undtagen  som  mellemprodukt,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465489_0018.png
og for markedsføring og brug af
genstande,   der   indeholder
1,2,4-trichlorbenzen
3. Nærhedsprincippet & proportionalitetsprincippet
Kommissionen    har    ikke    redegjort    for     nærheds-    og
proportionalitetsprincippet, idet der for de 11 stoffer alene er tale om en
anbefaling.
4. Konsekvenser for Danmark
Lovgivningsmæssige konsekvenser :
Da der for de 11 stoffer alene er tale om en anbefaling, har den ingen
lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske og administrative konsekvenser  :
Da der for stofferne alene er tale om en anbefaling, har den i sig selv ingen
økonomiske eller administrative konsekvenser.
Da der for stofferne alene er tale om en anbefaling, har den ingen negative
økonomiske konsekvenser for erhvervslivet, forbrugere eller for stat, amter
og kommuner.
Beskyttelsesniveau:
Det vil først være muligt at foretage en samlet vurdering af anbefalingens
indflydelse på beskyttelsesniveauet, når Kommissionen fremsætter forslag til
evt. anvendelsesbegrænsning af stofferne.
5. Høring
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465489_0019.png
Risikovurderingsudvalget,  som  er  sammensat  af  repræsentanter holdt
Arbejdstilsynet, Fødevaredirektoratet og Miljøstyrelsen, er løbende  fra
orienteret om arbejdet i forbindelse med udarbejdelsen af de pågældende
risikovurderinger og risikoreduktionsstrategier.  
Forslaget har været sendt til høring i specialudvalget vedr. miljøspørgsmål
Specialarbejderforbundet meddeler, at  man kan støtte  forslaget, men vil
samtidig  opfordre  til,  at  der  i  forbindelse  med  risikovurderingen  og
risikoreduktionsstrategierne tilføjes, at alternative metoder til erstatning for
anvendelse af disse kemikalier skal indgå. Ligesom det skal indgå, at hvis
brug af værnemidler er nødvendigt, skal disse være testet til beskyttelse mod
gennemtrængning af det pågældende kemikalie.
Overordnet set støtter DANVA anbefalingerne til risikoreduktionsstrategier
for de 11 stoffer. Foreningens holdning er, at miljøfremmede stoffer i videst
muligt  omfang  bør  reguleres  ved  kilden  for  at  undgå  stofferne  i