Europaudvalget 2003-04
EUU Alm.del Bilag 739
Offentligt
1465578_0001.png
PDF udgave (172 KB)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
Journalnummer
1
400.C.2-0
Kontor
EUK
7. april 2004
Med henblik på mødet i Folketingets Europaudvalg 16. april 2004 –
dagsordenspunkt ekstraordinært rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 21.-22. april
2004 – vedlægges Videnskabsministeriets notat om de punkter, der forventes
optaget på dagsordenen.
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465578_0002.png
Aktuelt notat til Folketingets Europaudvalg
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse om et flerårigt
fællesskabsprogram med sigte på forbedret tilgængelighed, anvendelighed og
kommerciel udnyttelse af digitalt indhold i Fællesskabet -
eContentplus
KOM(2004)
96
Resumé: Forslaget til et nyt flerårigt europæisk støtteprogram
eContentplus (2005-2008) er en efterfølger til det nuværende
eContent-program (2001-2004). Det nye program sigter på forbedret
tilgængelighed, anvendelighed og kommerciel udnyttelse af digitalt
indhold. Finansieringsrammen for gennemførelsen af programmet
foreslås at være 163 mio. EURO. Retsgrundlaget for programmet er
traktatens artikel 157, stk. 3. Vedtagelsen af programmet følger
proceduren i Fællesskabstraktatens artikel 251 om fælles beslutningstagen
med Europa-Parlamentet.
Baggrund
Forslaget til støtteprogrammet eContentplus (2005-2008) er en efterfølger til
eContent-programmet, der løber over en fireårig periode fra januar 2001 til udgangen af
2004.
Markedet for digitalt indhold har ændret sig i den tid, der er gået siden starten af
e
Content-programmet.  Den  konstaterede  ændring  af  markedet  er  dog  ikke  i  fuld
overensstemmelse med den udvikling, der forudsås ved eContent-programmets start,
ligesom væksten i sektoren ikke har været så omfattende som ønsket. Udviklingen på
markedet for informations- og kommunikationsteknologier (IKT) forløb i perioden
generelt   langsommere,   hvilket   igen   havde   en   negativ   indflydelse   på
informationsmarkedet.  Teknologiudbredelse,  -udvikling  og  -innovation  er  dog  nu
forstærket,  og  der  konstateres  igen  vækst  i  mange  sektorer,  herunder  på
informationsmarkedet.
Udbredelsen af ”always-on” bredbåndsforbindelser med  høj hastighed begynder at
skubbe til efterspørgslen efter digitalt online-indhold. Som det understreges i
eEurope
2005  handlingsplanen,  er  udbredelsen  af  bredbåndsinternetadgang  afhængig  af
udbuddet   af   passende   digitalt   indhold.   På   samme   måde   afhænger
udbredelseshastigheden  for  avancerede  tjenester  til  mobilkunder  (3G  og  senere
generationer) af udbuddet og tilgængeligheden af en bred vifte af digitalt indhold. På
det seneste har nye udviklinger inden for områderne viden- og indholdsteknologi givet
mulighed for at forbedre tilgængeligheden af digitalt indhold og for at forenkle dets
sammenstilling og videreanvendelse i produkter og tjenester betydeligt.
Samtidig er der vedtaget ny lovgivning i EU, herunder direktivet om videreanvendelse
af den offentlige sektors informationer (direktiv 2003/98/EF af 17. november 2003)
2
og direktivet om harmonisering af visse aspekter af ophavsret og beslægtede rettigheder
i informationssamfundet (direktiv 2001/29/EF af 22. maj 2001), som i øjeblikket er
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465578_0003.png
ved at bliveindre marked for digitale indholdsprodukter og -tjenester. formål at
fremme et omsat til national lovgivning. Begge disse direktiver har til
Denne udvikling forventes via indholdsbaserede applikationer at udmønte sig i fordele i
form  af  øget  produktivitet  og  innovation  og  bedre  informationsprodukter  og
–tjenester. Dette forventes at få en positiv indflydelse på indhold, applikationer og
tjenester på
eEurope
2005 handlingsplanens indsatsområder: e-forvaltning, e-sundhed,
e-business og e-læring.
Indholdsmarkedet   omfatter   medier   og   forlag,   online-databaser   og   andre
erhvervstjenester.  Dette  markeds  værdi  blev  anslået  til  515  mio.  EURO  i  2002
(European  Information  Technology  Observatory  –  EITO  2003).  Digitalt  indhold
udgør stadig kun en lille del af dette marked, som traditionelt er domineret af film,
tv-programmer, bøger, videoer, musik, CD’er og postordrekataloger.
Mediernes konvergens og internettets globale udbredelse har forvandlet digitalt indhold
til et potentielt lukrativt marked. I Europa er der dog visse hindringer for udbredelsen
af digitalt indhold. Det gælder navnlig mangfoldigheden af sprog, kulturer og sædvaner
i  den  offentlige  administration  og  i  virksomheder,  som  påvirker  etableringen  af
grænseoverskridende europæiske tjenester baseret på digitalt indhold.
Det foreliggende programforslag om
eContentplus
(2005-2008) behandler
problemstillingerne i forbindelse med disse hindringer og peger på områder af offentlig
interesse i Europa, hvor markedskræfterne ikke på nuværende tidspunkt understøtter
tilstrækkelige investeringer. Programmet sigter mod at skabe forhold, som giver en bredere
adgang til og bedre anvendelse af digitalt indhold, og om nødvendigt rammer, som giver et
bedre økonomisk afkast fra tjenester, som bygger på adgang til og (videre-) anvendelse af
digitalt indhold.
Indhold
Kommissionen  godkendte  den  13.  februar  2004  forslaget  om  et  flerårigt
fællesskabsprogram  med  sigte  på  forbedret  tilgængelighed,  anvendelighed  og
kommerciel udnyttelse af digitalt indhold i Fællesskabet –
eContentplus.
Retsgrundlaget  for  programmet  er  traktatens  artikel  157,  stk.  3.  Vedtagelsen  af
programmet  følger  proceduren  i  Fællesskabstraktatens  artikel  251  om  fælles
beslutningstagen med Europa-Parlamentet.
Programmet  har  sigte  på  forbedret  tilgængelighed,  anvendelighed  og  kommerciel
udnyttelse af digitalt indhold i Fællesskabet for at lette produktion og udbredelse af
informationer  og  viden  –  inden  for  områder  af  offentlig  interesse  –  på
fællesskabsniveau.
For at nå det overordnede mål opstiller programmet tre primære aktionslinier:
3
at lette adgang til europæisk digitalt indhold
at forbedre kvaliteten og at fremme bedste praksis i forbindelse med digitalt indhold
at styrke interessenternes samarbejde og bevidsthed om digitalt indhold.
Programmet vil støtte projekter, som sigter mod at forbedre værktøjer, processer og
tjenester i forbindelse med produktion, adgang til, anvendelse og distribution af digitalt
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465578_0004.png
indhold.
Programmet  skal  fremme  overførsel  af  viden,  erfaringer  og  god  praksis,
koordineringsaktiviteter,  samspil  mellem  indholdssektorer,  indholdsudbydere  og
brugere. Med dette mål for øje omfatter programmet også anvendelsen af bedste
praksis-aktioner, som normalt gennemføres i tematiske klynger, samt tematiske net,
som  samler  en  række  forskellige  interessenter  om  et  specifikt  teknologisk  og
organisatorisk mål.
Programaktiviteterne  vil  specifikt  støtte  udviklingen  af  paneuropæiske  rammer
(tjenester, informationsinfrastruktur osv.), som letter udviklingen af og adgangen til
digitalt indhold i Europa samt etablering af nye indholdsbaserede tjenester og deres
organisatoriske grundlag.
eContentPlus strækker sig over en fireårig periode (2005-2008) med et forslag til et
budget på 163 mio. EURO. Det nuværende eContent program har en budgetramme på
4 år og en bevilling på 100 mio. EURO.
Nærhed og proportionalitet
Kommissionen har vurderet, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet
og  proportionalitetsprincippet.  Kommissionen  finder,  at  programmet  bedre  kan
gennemføres på fællesskabsplan, da målene ikke i tilstrækkelig grad kan opfyldes af
medlemsstaterne  alene,  som  følge  af  programmets  grænseoverskridende  karakter.
Kommissionen   finder   desuden,   at   forslaget   er   i   overensstemmelse   med
proportionalitetsprincippet og ikke er mere vidtgående end, hvad der er nødvendigt for
at nå disse mål.
Det  vurderes,  at  forslaget  er  i  overensstemmelse  med  princippet  om  nærhed  og
princippet om proportionalitet.
Europa-Parlamentets udtalelse
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig om forslaget.
Det  irske  EU-formandskab  arbejder  sammen  med  Europa-Parlamentet  og  det
kommende hollandske EU-formandskab på en vedtagelse af forslaget i første læsning.
Det forventes, at forslaget er på dagsordenen på Europa-Parlamentets plenarforsamling
den 20. april 2004.
Dansk høring
4
Forslaget  har  været  sendt  i  skriftlig  procedure  i  EU-Specialudvalget  for  it  og
telekommunikation. Desuden vil forslaget blive drøftet i EU-Specialudvalget for it og
telekommunikation på udvalgets kommende møde.
Der er indkommet høringsbidrag fra ITEK.
ITEK  tilslutter  sig  de  betragtninger  om udviklingen  på  content-markedet,  som  er
indeholdt i notatet. ITEK er følgelig også enig i, at der kan være behov for at støtte
udviklingen inden for området.
ITEK savner i Kommissionens oplæg nogle mere jordnære beskrivelser af, hvilke typer
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465578_0005.png
af projekter, programmet konkret påtænker at støtte.
ITEK nævner eksempelvis:
-
Når det i Bilag 1 anføres, at der skal r "fokuseres
 på  at  understøtte  en  mere  udbredt
anerkendelse af vigtigheden af den offentlige sektors oplysninger, deres kommercielle værdi
hørende samfundsmæssige betydning af deres anvendelse"
Betyder det, at programmet skal
gøre det legitimt for det offentlige at tjene penge på oplysninger, fx på det kulturelle
område, som borgere og virksomheder allerede "har betalt" via fx skatter?
-
Andet steds i samme bilag er det fremført, at programmet skal fokusere på at
"fremme udbredelsen af åbne europæiske videnpuljer med digitale objekter til uddannelses
forskersamfund og den enkelte borger. Aktiviteterne vil understøtte etablering af transeurop
formidlingstjenester for digitalt læringsindhold med tilhørende forretningsmodeller.
Betyde
at der via programmet kan gives støtte til etablering af særlige databaser, og at
forretningsmodellerne  dermed  ikke  nødvendigvis  skal  hvile  på  et  kommercielt
grundlag? - og hvordan vil det i givet fald blive sikret, at programstøttede aktiviteter
ikke forvrider konkurrencen i forhold til rent kommercielle aktiviteter.
ITEK anfører endvidere, at der i oplæggets afsnit 3.3. beskrives en række potentielle
hindringer for udvikling. Som eksempel fremhæves, at hindringer ikke er af teknisk art,
men  at  lovgivningen  kan  differentiere  mellem  medlemslandene,  fx  i  relation  til
ophavsret. Det anføres, at
den foreslåede fællesskabsforanstaltning (derfor) sigter mod at skabe
forhold uden disse hindringer ved at fokusere på metoder, værktøjer, processer og tjenester i fo
med udformning, udvikling, adgang til og distribution af digitalt indhold af høj kvalitet.
ITEK finder, at den foreslåede fællesskabsforanstaltning kan næppe "afvikle " forskelle i
medlemslandenes lovgivning - i bedste fald kan projekter hjælpe til med at identificere
sådanne forskelle.
ITEK anser det for væsentligt at støtte udviklingen på content-markedet, og anser
derfor også initiativet for positivt. At det offentlige har en væsentlig rolle at spille i
forbindelse med udvikling af content-området skal der heller ikke herske tvivl om.
ITEK finder den foreslåede finansielle ramme for programmet er høj. Om dette er
berettiget er det svært at vurdere på baggrund af det nu foreliggende oplæg.
5
Gældende dansk ret
Der er ingen dansk lovgivning på området.
Statsfinansielle og lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget vil ikke have lovgivningsmæssige konsekvenser.
Finansieringsrammen for gennemførelsen af programmet foreslås at være 163 mio.
EURO  for  den  fireårige  periode  2005-2008.  Forslaget  kan  få  statsfinansielle
konsekvenser, såfremt ønsket om den udvidede prioritering af området ikke kan ske
inden for rammerne af det samlede EU-budget.
Tidligere forelæggelser
Det nuværende eContent-program har været forelagt Folketingets Europaudvalg den 24. juli
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465578_0006.png
2000. Det foreliggende forslag om eContentplus-programmet har ikke tidligere været
forelagt Folketingets Europaudvalg.
6
Aktuelt notat til Folketingets Europaudvalg
Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets beslutning om et flerårigt
EF-program til fremme af en sikrere brug af internettet og nye onlineteknologier –
”Safer Internet
plus”
KOM(2004) 91 endelig
Resumé: Forslaget til et nyt flerårigt europæisk støtteprogram ”Safer Internet plus”
(2005-2008) skal efterfølge den nuværende” mere sikkert internet-handlingsplan”, som
udløber den 31. december 2004. Baggrunden for det nye program er et ønske om at udvide
og forbedre indsatsen for bekæmpelse af ulovligt indhold på nettet i lyset af nye teknologier,
nye typer ulovligt indhold på nettet og den konstaterede stigning i omfanget af ulovligt
indhold. Som eksempler kan nævnes pornografisk materiale, der distribueres til
mobiltelefoner samt ulovlige former for indhold, såsom spam. Forslaget er baseret på
Traktatens artikel 153, stk. 2 om forbrugerbeskyttelse, og vedtagelse skal ske i
overensstemmelse med fremgangsmåden i artikel 251 om fælles beslutningstagen med
Europa-Parlamentet. Retsgrundlaget er identisk med den nuværende handlingsplans.
Baggrund
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465578_0007.png
Forslaget til støtteprogrammet ”Safer Internet
plus” (2005-2008)
skal efterfølge ”mere
sikkert internet-handlingsplanen”, der løber over en seksårig periode fra 1. januar 1999
– 31. december 2004. Der har siden midten af 90’erne været en række initiativer på
fællesskabsplan vedrørende ulovligt og skadeligt materiale på internettet.
Rådet vedtog den 25. januar 1999 beslutning nr. 276/1999/EF om vedtagelse af en
flerårig EF-handlingsplan til fremme af en mere sikker anvendelse af internettet ved
bekæmpelse af ulovligt og skadeligt indhold på globale net.
Beslutning nr. 276/1999/EF blev vedtaget for en periode på fire år og udløb pr. 31.
december 2002.
Den 16. juni 2003 vedtog Rådet beslutning 1151/2003/EF, ændring til beslutning nr.
276/1999/EF,  som  forlænger  handlingsplanen  med  to  år.  Handlingsplanens
forlængelse bør opfattes som værende handlingsplanens anden fase, der bygger videre
på første fases resultater samtidig med, at der skal ske de nødvendige tilpasninger til
erfaringer og virkninger af ny teknologi. Handlingsplanens samlede løbetid blev med
forlængelsen 6 år med et budget fastsat til 38,3 mio. EURO.
Den nuværende handlingsplans hovedformål er støtte og indirekte bidrag til en bedre
regulering på området. Handlingsplanen er koncentreret om fire aktionslinier:
-
-
-
støtte til initiativer i medlemsstaterne (eksempelvis hotlines til anmeldelse af
børnepornografi på nettet, hvor der er etableret netværk mellem 17 lande)
mærkning af indhold og brug af filtre
opmærksomhedskampagner (6. februar 2004 var safer internet dag)
7
-     selvregulering
Kommissionen har evalueret ”mere sikkert internet-handlingsplanen” (Kommissionens
meddelelse - KOM(2003) 653 den 3. november 2003). Kommissionen fremhævede, at
resultatet af evalueringen peger på:
-
-
at også 3G skal omfattes
at man skal bibeholde målsætningen om etablering af hotlines som supplement til de
muligheder, der er for at anmelde en sag til politiet
-
-
at der bør være fokus på det internationale aspekt, samt
at finansieringsreglerne bør være mere simple.
Indhold
Kommissionen offentliggjorde den 12. marts 2004 ”forslag om et flerårigt EF-program
til fremme af sikrere brug af internettet og nye online teknologier”, også kaldet ”Safer
Internet
”.
plus
Forslaget  er  baseret  på  Traktatens  artikel  153,  stk.  2  om  forbrugerbeskyttelse,  og
vedtagelse skal ske i overensstemmelse med fremgangsmåden i artikel 251 om fælles
beslutningstagen  med  Europa-Parlamentet.  Retsgrundlaget  er  identisk  med  den
nuværende handlingsplans.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465578_0008.png
Brugenen voksende andelnye markedet, og børn, støt.ikke har internetforbindelse tegner
sig for af internet og de af teknologier vokser der Internetadgang i hjemmene
hjemme, kan i stedet få adgang i skolen.
Den stigende brug af internettet blandt børn vil medføre øgede fordele for denne
gruppe, men også øget risiko for negative følger.
Fire ud af ti børn, der har chattet på internettet, siger, at personer, som de har mødt på
nettet,  foreslår  et  personligt  møde.  En  række  af  børnene  modtager  pornografisk
materiale via nettet, og på websteder kan børnene se voldeligt indhold.
Samtidig vokser mængden af uønskede reklamehenvendelser – ”spam”. Det skaber
væsentlige  problemer  for  e-handelens  og  informationssamfundets  udvikling.  En
betydelig del af spam-henvendelserne består af reklamer for pornografi, og nogle af
henvendelserne er klart ulovlige. Det skønnes, at over 50% af den samlede e-mailtrafik
er spam.
Programforslaget sikrer mulighed for inddragelse af alle relevante aktører, og styrker
aspektet internationalt samarbejde. Med programmet foreslås det at skabe mulighed for
finansiering af bl.a. udvikling af filtre og andre tekniske foranstaltninger mod SPAM,
ligesom de tiltrædende lande bør have mulighed for at etablere hotline-ordninger som
8
dem, der allerede eksisterer.
I forslaget til ”Safer Internet
plus”-programmet
foreslås fire aktionslinier:
-
-
-
-
bekæmpelse af ulovligt indhold (hotlines, hvor der kan anmeldes ulovligt indhold)
bekæmpelse af uønsket og skadeligt indhold (information om mærkningsordninger og
filtre)
udvikling af sikrere rammer og (selvregulering)
oplysning (uddannelse og teknisk bistand)
Internationalt samarbejde skal være et fast element under samtlige aktionslinier.
Det foreslås, at der ydes støtte til koordinering af det eksisterende net af hotlines og til de
enkelte hotlines. Det foreslås, at det undersøges, hvordan industrien kan bidrage med sin
tekniske ekspertise til kampen mod ulovligt indhold. Og det foreslås, at det eksisterende net
af hotlines udvides til at omfatte de nye medlemsstater og kandidatlandene samt andre
europæiske lande, hvor der fremstilles eller oplagres ulovligt indhold.
Programforslaget vil yde støtte til teknologiorienterede foranstaltninger, der sætter brugerne
i stand til at begrænse den mængde af uønsket og skadeligt indhold de modtager, og til at
håndtere uønsket indhold, som de alligevel modtager.
Programforslaget støtter en selvreguleringsstrategi, som rummer fleksibilitet og forståelse
for mediets behov på et område, der kombinerer højteknologi, hastige forandringer og
grænseoverskridende aktivitet. Der er oprettet et forum for sikker internet brug i det
eksisterende program, som fungerer som et diskussionsforum, der omfatter repræsentanter
fra industrien, de retshåndhævende myndigheder, børnevelfærdsorganisationer og politiske
beslutningstagere.
Vedrørende oplysning lægges der i programforslaget op til at koncentrere indsatsen om
initiativfremmende støtte og søge at opnå multiplikatorvirkninger samt fremme udveksling
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465578_0009.png
af bedste praksis via netværk.
Oplysningsindsatsen foreslås knyttet sammen med andre EU-foranstaltninger vedrørende
uddannelse i brugen af internettet og andre medier.
Forslaget ”Safer Internet
plus”
strækker sig over en fireårig periode (2005-2008) med et
forslag til et budget på 50 mio. EURO. Den nuværende ”safer internet-handlingsplan” har
en budgetramme på 6 år og en bevilling på 38,3 mio. EURO.
Nærhed og proportionalitet
Kommissionen har vurderet, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet og
proportionalitetsprincippet. Kommissionen finder, at programmet bedre kan gennemføres
på fællesskabsplan, da målene for de påtænkte handlinger ikke i tilstrækkelig grad kan
opfyldes af medlemsstaterne hver især på grund af indsatsområdets grænseoverskridende
karakter. Kommissionen finder desuden, at forslaget er i overensstemmelse med
proportionalitetsprincippet, og at forslaget ikke går ud over, hvad der er nødvendigt for at
nå målene i forslaget.
9
Det vurderes, at forslaget er i overensstemmelse med princippet om nærhed og princippet
om proportionalitet.
Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig om forslaget.
Dansk høring
Forslaget har været sendt i skriftlig procedure i EU-Specialudvalget for it og
telekommunikation. Desuden vil forslaget blive drøftet i EU-Specialudvalget for it og
telekommunikation på udvalgets kommende møde.
Der er modtaget høringssvar fra Dansk Handel & Service og ITEK.
Dansk Handel & Service støtter forslaget om en udvidet indsats med henblik på at
bekæmpe ulovligt indhold på nettet, herunder SPAM. Med henblik på at sikre en så
effektiv og samtidig ensartet politik som muligt, er det vigtigt, at der anlægges et
internationalt  perspektiv  på  problemstillingen,  herunder  en  koordinering  af
medlemslandenes politikker på området. Ud fra samme tankegang er det væsentligt, at
initiativet knyttes sammen med andre relevante foranstaltninger vedr. brugen af nettet,
bl.a. uddannelsesinitiativer.
Dansk Handel & Service mener, at en udvidet indsats mod ulovligt indhold på nettet,
må  tilrettelægges  i  forståelse  for  den  hastige  udvikling  af  mediet,  herunder
grænseoverskridende aktiviteter, mediekonvergens og højere hastighed. Det må sikres,
at en udvidet indsats mod SPAM kan tilrettelægges på en måde, der ikke begrænser
virksomhedernes forretningsmæssige udnyttelse af mediet. Derfor er det afgørende, at
der  i  videst  muligt  omfang  fokuseres  på  selvregulering  og  andre  ’best  practice’
redskaber som midler til en udvidet indsats, samt at alle relevante parter inddrages i den
fortsatte dialog, herunder internetudbydere, indholdsudbydere, e-handelen, m.v.
ITEK beklagede, at det ikke var muligt at kommentere Kommissionens omfattende
forslag med så kort varsel.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465578_0010.png
Gældende dansk ret
Straffelovgivningen beskytter generelt borgerne mod blufærdighedskrænkelser og andre
seksuelle overgreb mv.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
10
Forslaget har ikke lovgivningsmæssige konsekvenser.
Finansieringsrammen for gennemførelsen af programmet foreslås at være 50 mio. EUR
for  den  fireårige  periode  2005-2008.  Ved  vedtagelse  af  forslaget  vil  de  danske
merudgifter  til  EU-budgettet  udgøre  i  alt  ca.  1,1  mio.  EUR  i  den  fireårige
programperiode.
Tidligere forelæggelser
Den nuværende ”mere sikkert internet-handlingsplan” har været forelagt Folketingets
Europaudvalg den 15. maj 1998 og den 14. juni 2002. Det foreliggende forslag om
”Safer Internet
” har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg .
plus
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465578_0011.png