Europaudvalget 2003-04
EUU Alm.del Bilag 740
Offentligt
1465579_0001.png
PDF udgave (170 KB)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
Journalnummer
1
400.C.2-0
Kontor
EUK
7. april 2004
Med henblik på mødet i Folketingets Europaudvalg 16. april 2004 –
dagsordenspunkt ekstraordinært rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 21.-22. april
2004 – vedlægges Økonomi- og Erhvervsministeriets notat om de punkter, der
forventes optaget på dagsordenen.
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465579_0002.png
Datering 2. april 2004
Eksp.nr.
Danmarks
Statistik/JTH, MLU
/-DEP
Aktuelt notat vedr. forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning
om statistikker om informationssamfundet, jf. KOM(2003) 509 og
2003/0199 (COD).
1
Baggrund og indhold
Kommissionen har d. 25. august 2003 fremsat ovennævnte forslag til forordning
om statistikker om informationssamfundet. Forslagets retsgrundlag er traktatens
artikel 285 om fællesskabsstatistikker. Forslaget skal vedtages efter proceduren
om fælles beslutningstagen (co-decision) i henhold til traktatens artikel 251.
Resultatet af Europa-Parlamentets første læsning forelå 29. januar 2004.
Forslaget har været behandlet i Rådets arbejdsgruppe (Statistik) på møder d. 8.
oktober, 27. november og 11. december 2003.
Formål
Forslagets  formål  er  at  sikre  en  regelmæssig  indsamling  af  pålidelige  og
sammenlignelige  årlige  data  om  informationssamfundet.  Der  er  to  primære
behov herfor: For det første til udarbejdelse af de strukturelle indikatorer, der
anvendes i den årlige forårsrapport til Det Europæiske Råd. For det andet til
benchmarking af medlemslandene i forhold til handlingsplanen eEurope 2005
ved hjælp af indikatorer.
2
Forordningsudkastet  omfatter  statistik  om  it-anvendelse  på  to  områder:
Virksomheder og husholdninger. På begge områder eksisterer i dag et frivilligt
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465579_0003.png
samarbejde om lignende undersøgelser.
Forordningen har virkning i 5 år fra forordningens vedtagelse.
Baggrund
Informations-  og  kommunikationsteknologier  har  voksende  økonomisk  og
samfundsmæssig betydning, hvorfor der er opstået behov for statistikker om en
lang række emner inden for ”informationssamfundet”.
I juni 2002 godkendte Det Europæiske Råd handlingsplanen eEurope 2005,
hvori der fastsættes en række mål, der skal nås inden udgangen af 2005, og som
ligger inden for rammerne af den overordnede målsætning, som blev fastsat på
EU-topmødet i Lissabon.
I planen indgår benchmarking ved hjælp af indikatorer: "For at øge kvaliteten
[sammenlignet med eEurope 2002] bør indikatorerne under eEurope 2005 i
højere  grad  gøre  brug  af  de  officielle  statistikker  fra  de  nationale
statistikkontorer  og  Eurostat.  For  at  sikre  en  regelmæssig  indsamling  af
sammenlignelige data i medlemsstaterne er der behov for et retsgrundlag for
statistikker om informationssamfundet"
1
.
Indhold
Der er tale om en rammeforordning, der i to bilag (moduler) fastlægger de
overordnede rammer og krav til de statistiske informationer, der skal leveres om
hhv. virksomheder og husholdninger. De præcise krav fastlægges senere ved
komitéprocedure (forskriftsprocedure).
Modulerne indeholder en fortegnelse over de emner, som kan blive omfattet af
gennemførelsesforanstaltninger   og   dermed   krav   om   statistik.   For
virksomhederne  er der er tale  om emner som fx brug af  it og internettet,
e-handel,  it-kompetencer,  barrierer  for  brug  af  it,  omkostninger  herunder
investeringer i it og it-sikkerhed. For husholdningerne er tale om emner som fx
adgang til it, brug af internet, it-sikkerhed, it-kompetence og barrierer for brug af
it.
Gennemførelse
De nærmere gennemførelsesbestemmelser, herunder specifikation og udvælgelse
af  undersøgelsens  variable  vil  blive  fastsat  ved  kommissionsforordninger
(forskriftsprocedure)  i  henhold  til  komitologi-bestemmelserne,  jf.  Rådets
beslutning  (1999/468/EF).  Det  er  op  til  medlemsstaterne  selv  at  beslutte,
hvordan statistikkerne skal indsamles.
3
2.
Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Kommissionen  anfører,  at  "I  overensstemmelse  med  subsidiaritets-  og
proportionalitetsprincippet,  jf.  traktatens  artikel  5,  kan  målene  for  denne
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465579_0004.png
forordning, nemlig fastlæggelse af fælles rammer for systematisk udarbejdelse af
EF-statistikker om informationssamfundet, ikke i tilstrækkelig grad opfyldes af
medlemsstaterne og kan derfor på grund af handlingens omfang eller virkninger
bedre gennemføres på fællesskabsplan. Denne forordning går ikke ud over, hvad
der er nødvendigt for at nå disse mål."
Det er regeringens vurdering, at Kommissionens forslag er i overensstemmelse
med begge principper.
3.
Gældende dansk lovgivning
Der er ingen særskilt dansk lovgivning på området. Oplysningerne til statistik
om informationssamfundet indsamles i henhold til lov om Danmarks Statistik,
jf. lovbekendtgørelse nr. 599 af 22. juni 2000.
4.
Høring
Medlemmerne af Det Rådgivende Udvalg for Erhvervsstatistik, hvori indgår
repræsentanter for væsentlige brugere af statistik om informationssamfundet, er
blevet orienteret om sagen ved møde d. 13. november 2003.
Herudover blev der iværksat særskilt høring blandt følgende: Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Industri, Dansk Handel & Service,
Håndværksrådet, Dansk Byggeri, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd,
Analyseinstituttet, ITEK, It-brancheforeningen, Den Digitale Taskforce,
Økonomi- og Erhvervsministeriets departement samt Ministeriet for Videnskab,
Teknologi og Udvikling.
4
Der blev ikke rejst væsentlige indvendinger mod eller nye synspunkter på
forslaget.
5.
Administrative, lovgivningsmæssige og statsfinansielle
konsekvenser
Danmarks Statistik skal indarbejde de ændringer, som forslaget indebærer, i de
berørte statistikker om informationssamfundet. Konsekvenserne er af mindre
betydning for Danmark, da Danmarks Statistik allerede har en udbygget
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465579_0005.png
statistisk dækning af såvel virksomhedernes som befolkningens it-anvendelse.
Forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Det foreliggende forslag er i stor udstrækning en udmøntning af nuværende
praksis. Forslaget skønnes at ville indebære meromkostninger fra og med
tællingsåret 2005. Danmarks Statistiks omkostninger til udarbejdelse af statistik
om informationssamfundet (husholdningsdelen) er hidtil dækket af eksterne
finansieringstilskud fra Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling samt
EU's statistiske kontor Eurostat.
6.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget skønnes ikke at ville få samfundsøkonomiske konsekvenser. Den
samlede svarbyrde for deltagerne i undersøgelserne forventes ikke at blive
påvirket.
7.
Forelæggelse i Folketinget
Forslaget har tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg ved grundnotat
af 8. oktober 2003.
5
6. april 2004
Eksp.nr. 703-0016
/LT
Forslag til ændring af en række finansielle direktiver –
Komitologi
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465579_0006.png
Forslag til Rådets og Europa-Parlamentets direktiv85/611/EØF af Rådets
om ændring
direktiver 73/239/EØF
(skadesforsikring),
(investeringsforeninger), 91/675/EØF (forsikringskomite), 93/6/EØF
(kapitaldækningsdirektivet) og 94/19/EF (indskudsgarantiordninger), og
af Europa-Parlamentets og Rådets direktiver: 2000/12/EF,
(kreditinstitutdirektivet), 2002/83/EF (livsforsikring) og 2002/87/EF
(finansielle konglomerater) med henblik på oprettelse af en ny
organisationsstruktur for udvalg inden for finansielle tjenesteydelser
(KOM(2003) 659)
Resumé
Forslaget har til formål at gennemføre den såkaldte Lamfalussy procedure for
behandlingen af retsakter om kreditinstitutter og forsikringsselskaber.
Lamfalussy proceduren har til formål at skabe en hurtigere og smidigere
beslutningsprocedure for reguleringen af den finansielle sektor. Proceduren
indebærer tillige en omfattende offentlig høring om
"gennemførelsesdirektiver/-forordninger" (direktiver der udstedes efter
komitologiprocedurer).
1. Baggrund og indhold
Den  3.  december  2002  opfordrede  ECOFIN-rådet  Kommissionen  til  at
fremlægge  forslag  om  udvidelse  af  den  såkaldte  Lamfalussy  procedure,  der
anvendes  på  værdipapirområdet,  til  også  at  omfatte  kreditinstitut-  og
forsikringsområderne.
Kommissionen fremsatte den 5. november 2003 et forslag til direktiv med de
6
tilpasningsbestemmelser,  der  er  nødvendige  i  de  gældende  direktiver  for
kreditinstitutter og forsikringsselskaber.
Lamfalussy   proceduren   er   en   udbygning   af   Traktatens   almindelige
beslutningsprocedure  (Rådets  afgørelse  af  28.  juni  1999  om  "komitologi  /
udstedelse  af  gennemførelsesforskrifter).  Lamfalussy  proceduren  er  ikke
beskrevet i en "retsakt" men bygger på en række aftaler og erklæringer mellem
Rådet, Europa-Parlamentet og Kommissionen. Formålet med proceduren er at:
- skabe en hurtigere og smidigere beslutningsprocedure for reguleringen af den
finansielle sektor, fordi der kan arbejdes med de tekniske spørgsmål parallelt
med behandlingen i Rådet og i EP,
- der bliver større fokus på de overordnede principper i forslagene,
- de politiske og de tekniske drøftelser som udgangspunkt sker i adskilte fora,
- der er en større åbenhed i forhold til de finansielle brancher og brugere af
finansielle tjenesteydelser,
- der bliver tale om en mere ensartet gennemførelse i de enkelte lande af reglerne
i de enkelte direktiver,
- der opnås en større sammenhæng mellem reglerne i de enkelte dele af den
finansielle sektor.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465579_0007.png
Udbygningen  under  Lamfalussy  proceduren  i  forhold  til  den  almindelige
"komitologiprocedure" består særligt i:
-   at   bemyndigelser   til   at   udstede   gennemførelsesbestemmelser   gøres
tidsbegrænsede – 4 år,
- at Europa-Parlamentet har en frist på 3 måneder til at kommentere oplæg til
udarbejdelsen af gennemførelsesregler (mandater),
- at der foretages en bred høring af udkast/oplæg til gennemførelsesregler og
- at der nedsættes "brugerpaneler" af markedsdeltagere, som skal udtale sig om
udkast til gennemførelsesregler.
Proceduren bygger på 4 niveauer i reguleringen:
Niveau 1: Rådet og Europa-Parlamentet fastlægger de overordnede rammer /
principper for indholdet af reguleringen.
Niveau  2:  Kommissionen  udsteder  på  grundlag  af  en  komitologiprocedure
gennemførelsesdirektiver og forordninger af mere teknisk karakter.
Niveau  3:  Medlemslandenes  tilsynsmyndigheder  rådgiver  Kommissionen  om
bl.a.  indholdet  og  udformningen  af  gennemførelsesbestemmelser  samt
samarbejde om fælles tilsynsstandarder.
Niveau 4: Kommissionen kontrollerer gennemførelsen af reglerne.
Udkast til de regler, der behandles på efter proceduren offentliggøres i Danmark
ved, at enten Økonomi- og Erhvervsministeriet eller Finanstilsynet udsender en
pressemeddelelse. Udkastene behandles i EU-Specialudvalget for den finansielle
7
sektor. Forud for behandlingen i den komite, som skal stemme om forslaget
efter  komiteproceduren,  sendes  et  notat  om  forslaget  til  Folketingets
Europaudvalg.
Kommissionens  forslag  indebærer,  at  der  "nedsættes"  to  nye  "niveau
2"-komiteer:
- Det europæiske Bankudvalg, EBC – der skal afløse det nuværende Rådgivende
Bankudvalg og
- Det europæiske Forsikrings- og Arbejdsmarkedspensionsudvalg, EIOPC, der
skal afløse  den nuværende Forsikringskomite. Fremover skal komiteen  også
behandle spørgsmål om arbejdsmarkedsrelaterede pensionsordninger.
Kommissionen  har den 5. november 2003 vedtaget de 2 beslutninger,  som
nedsætter de nye komiteer. (EFT L 3 af 7. januar 2004). Beslutningerne træder
dog først i kraft samme dag som "ændringsdirektivet".
Endvidere har Kommissionen den 5. november 2003 nedsat to "niveau 3"-
komiteer (ligeledes EFT L 3 af 7. januar 2004):
- Det Europæiske Banktilsynsudvalg - CEBS samt
- Det     Europæiske     Tilsynsudvalg     for     Forsikrings-     og
arbejdsmarkedspensionsordninger – CEIOPS.
Nedsættelse af disse komiteer kræver ikke direktivændringer.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465579_0008.png
Som led i den nye struktur  foreslår Kommissionen, at Kontaktudvalget for
Investeringsforeninger  nedlægges,  og  at  komiteens  opgaver  overgår  til  Det
europæiske    Værdipapirudvalg,    ESC,    og    til    Den    europæiske
værdipapirtilsynskomite, CESR, og at afgørelserne om disse komiteer tilpasses i
overensstemmelse hermed.
Samtidig  foreslår  Kommissionen,  at  medlemstallet  i  komiteerne  tilpasses
udvidelsen med 10 nye medlemslande. Fremover vil hvert medlemsland have et
medlem i hver komite – mod i dag 3 medlemmer i Det rådgivende Bankudvalg
og 2 medlemmer i Forsikringskomiteen.
2. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet har den 29. marts 2004 tilsluttet sig forslaget med en række
tilføjelser, der præciserer udbygningen af Lamfalussy proceduren i forhold til
den almindelige komiteprocedure. Disse tilføjelser er beskrevet i afsnit 1.  
3. Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Tilsynet med de enkelte finansielle institutter ændres ikke og vil fortsat være et
8
nationalt anliggende. Der er tale om et forslag, der har til formål at skabe et
bedre  europæisk  finansielt  marked  gennem  udbygningen  af  en  "europæisk
beslutningsprocedure" (Lamfalussy proceduren) og samarbejde om styrkelse af
tilsynsarbejdet samt tilpasningen af lovgivningen om finansielle tjenesteydelser til
udviklingen på markederne.
Regeringen er enig i disse betragtninger.
4. Gældende dansk ret
Direktivforslaget vedrører beslutningsformen og "komitologibestemmelserne" i
direktiver om kreditinstitutter, investeringsforeninger og forsikringsselskaber, og
ikke indholdet i enkelte direktiver.
5. Høring
Forslaget har været sendt i høring i EU-Specialudvalget for den finansielle sektor
.
I høringssvarene støttes hensigten med at øge gennemsigtigheden i
beslutningsproceduren  ved  udarbejdelsen  af  direktiver  m.v.  om  finansielle
tjenesteydelser. Der lægges i den forbindelse vægt på, at den danske behandling
af forslag m.v. tilpasses arbejdet i komiteerne. Formen for denne tilpasning
drøftes p.t. i specialudvalget.
6. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Lamfalussy  proceduren  betyder,  at  medlemslandenes  tilsynsmyndigheder
inddrages  mere  i  udarbejdelsen  af  fælles  gennemførelsesregler.  Det  er  på
nuværende  tidspunkt  ikke  muligt  at  fastlægge  det  ressourcebehov  i
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465579_0009.png
Finanstilsynet, som den nye komitologiprocedure vil medføre, da der er tale om
tidsbegrænsede ressourcer i forbindelse med behandlingen af de enkelte forslag.
Det skønnes at udgifterne vil være af begrænset omfang, Udgifterne vil blive
afholdt inden for Økonomi- og Erhvervsministeriets egne rammer.
7. Samfundsøkonomiske konsekvenser
Formålet med Lamfalussy proceduren er bl.a. at smidiggøre den måde, som
EU-reglerne for finansielle tjenesteydelser udarbejdes på. Dette sker ved at mere
tekniske regler fremover fastsættes i niveau 2 og ikke i niveau 1. Smidiggørelsen
er en del af EU´s indsats for at forbedre den finansielle sektors internationale
konkurrenceevne.
8. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt for Europaudvalget. Der er frem-
9
sendt grundnotat til Europaudvalget - bilag 384 – alm. del (december 2003) og
Erhvervsudvalget den bilag 197 – alm. del (december 2003).
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465579_0010.png
10
5. april 2004
BAK-ENS
Eksp.nr. 116860
/
Kommissionens forslag til forordning om anvendelse af sikkerhedskontrol inden
for Euratom (KOM (2002)99 endelig)
1. Baggrund og indhold
Kommissionen har udarbejdet et forslag til revision af Euratom forordningen
om sikkerhedskontrol inden for Euratom (”Nukleare safeguards”) inden for
rammerne  af  Traktat  af  1.  juli  1968  om  ikke  spredning  af  kernevåben  og
Tillægsprotokollen hertil af 22. september 1998. Kommissionen offentliggjorde
forordningsforslaget den 22. marts 2002.
Kommissionens  forordning  (Euratom)  nr.  3227/76  om  anvendelse  af
bestemmelserne vedrørende sikkerhedskontrol (safeguards) inden for Euratom
er  blevet  forældet  som  følge  af  ændring  af  de  retlige  rammer  vedrørende
rapporteringskrav om nukleart materiale. Kommissionens forslag indeholder de
ændringer af den gældende forordning, der er nødvendige på fællesskabsplan for
gennemførelse  af  Tillægsprotokol  af  22.  september  1998  til  Traktat  om
ikke-spredning af kernevåben.
Kommissionens forslag til ny forordning (KOM (2002) 99 endelig)
er  fremsat  under  henvisning  til  traktaten  om  oprettelse  af  Det  Europæiske
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465579_0011.png
Atomenergifællesskab, særligt artikel 77, 78, 79 og 81.
Forslaget  skal  vedtages  af  Rådet  med  enstemmighed  efter  høring  af
Europa-Parlamentet.
Formålet med det nye forordningsforslag er:
? at fastlægge en detaljeret ramme, der gør det muligt for Kommissionen at
11
?
?
?
opfylde  sine  forpligtelser  i  henhold  til  Euratom-traktaten,  aftalen  om
sikkerhedskontrol  mellem  Fællesskabet,  IAEA  og  medlemsstaterne  og
bilaterale aftaler om nukleart samarbejde med tredjelande,
at give ledelserne af anlæg (virksomheder) der opbevarer nukleart materiale
en detaljeret oversigt over deres forpligtelser over for Euratom med hensyn
til at beskrive deres anlægs tekniske karakteristika og føre regnskab med og
rapportere om nukleart materiale. Forordningen vil for at lette ledelsernes og
medlemsstaternes  gennemførelse  heraf  blive  suppleret  med  vejledende
retningslinjer,
at  afspejle  ændringerne  i  den  juridiske  ramme  som  følge  af  bl.a.
tillægsprotokollerne til Traktaten om ikke-spredning af kernevåben,
at ajourføre den nuværende forordning 3227/76 i lyset af forandringerne
inden for industrien og udviklingen i informationsteknologien.
2. Europa-Parlamentets holdning
Foreligger ikke på nuværende tidspunkt.
3. Nærheds- og proportionalitets princippet
Forslaget er fremsat i henhold til Euratom traktaten. Regeringen vurderer, at
forslaget er i overensstemmelse med nærheds- og proportionalitetsprincippet.
4. Gældende dansk ret
Området  reguleres  i  dag  af  EU  (Euratom)  forordning  nr.  3227/76  om
anvendelse  af  bestemmelserne  vedrørende  sikkerhedskontrol  i  henhold  til
aftalen (INFCIRC 153) af 1971 mellem Fællesskabet og IAEA, som Danmark
tiltrådte i april 1973.
5. Høring
Forslaget har været udsendt i de øvrige virksomheder, der i dag er berørt af
indberetningspligten  vedrørende  nukleart  materiale.  Der  har  været  følgende
resultat af høringen:
RISØ:
Der har været afholdt møde med
RISØ
, der endvidere som ansvarlig for
den  hidtidige   indberetning  har   været  holdt   løbende  orienteret   om
forhandlingerne  af  forslaget.  RISØ  har  bemærket  sig  fristen  på  3  år,  med
mulighed for forlængelse i 2 år, for indførelse af den elektroniske indberetning.
RISØ har ikke herudover haft kommentarer til forslaget.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465579_0012.png
SAS
anfører, at forordningen vil simplificere rapporteringen på grund af SAS’
ringe beholdning af forarmet uran.
12
Valdemar Birn A/S
anfører, at man håber at kunne komme ind under
undtagelsesbestemmelserne.
6. Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser
Kommissionens forslag til en ny forordning (KOM (2002) 99 endelig) erstatter
den gældende forordning (Euratom) nr. 3227/76. Forordningen er umiddelbart
anvendelig. Der er derfor ikke behov for supplerende nationale bestemmelser.
Forslaget har ingen statsfinansielle konsekvenser.
7. Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget   skønnes   ikke   at   have   nævneværdige   samfundsøkonomiske
konsekvenser, idet dog forslaget forventes at lette den administrative byrde for
virksomheder, der opbevarer materiale af mindre strategisk betydning, herunder
anlæg  med  meget  små  mængder  af  nukleart  materiale.  Ligeledes  forventes
overgangen til elektronisk indberetning at indebære en administrativ lettelse for
alle indberetningspligtige virksomheder.
8. Tidligere forelæggelse i Europaudvalget
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Europaudvalget har fået tilsendt et grundnotat dateret den 24. oktober 2002.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465579_0013.png
13
1
"eEurope 2005: Et informationssamfund for alle" - En handlingsplan som oplæg til Det
Europæiske Råds møde i Sevilla, juni 2002.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465579_0014.png