Europaudvalget 2003-04
EUU Alm.del Bilag 822
Offentligt
1465659_0001.png
PDF udgave (161 KB)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
Journalnummer
1
400.C.2-0
Kontor
EUK
5. maj 2004
Med henblik på mødet i Folketingets Europaudvalg den 6. maj 2004 –
dagsordenspunkt rådsmøde (økonomi- og finansministre) den 11. maj 2004 –
vedlægges Finansministeriets supplerende notater vedrørende
dagsordenspunkterne 10a, 10b og 11.
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465659_0002.png
4. maj 2004
12 NHB
Supplerende aktuelt notat vedr. rådsmødet (ECOFIN) den 11. maj
2004
Dagsordenspunkt:
Stabilitets- og vækstpagten: Ophævelse af proceduren
for uforholdsmæssigt store underskud vedrørende
Portugal
Rådet (ECOFIN) den 11. maj 2004 ventes at træffe beslutning om at ophæve Rådet
(ECOFIN)’s afgørelse af 5. november 2002 om eksistensen af et uforholdsmæssigt
stort underskud i Portugal.
Baggrund og indhold
Portugals offentlige budgetunderskud udgjorde i 2001 4,4 pct. af BNP og dermed en
overskridelse  af  Stabilitets-  og  Vækstpagtens  referenceværdi  på  3  pct.  af  BNP.
Underskuddet  var  primært  af  strukturel  karakter  og  skyldtes  overskridelser  af
budgetterede  mål  for  både  udgifts-  og  indtægtssiden.  Endvidere  vurderede
Kommissionen, at der var risiko for, at den offentlige budgetsaldo også i 2002 ville
overskride 3 pct. af BNP. På den baggrund vedtog Rådet (ECOFIN) den 5. november
2002  i  overensstemmelse  med  Traktaten,  artikel  104.6  og  104.7,  afgørelse  om
eksistensen af et uforholdsmæssigt stort budgetunderskud i Portugal samt henstilling til
Portugal om at bringe situationen med et uforholdsmæssigt stort underskud til ophør
hurtigst muligt, i overensstemmelse med Rådets forordning 1467/97, artikel 3.4, og
senest i 2003.
Det følger af Traktaten, artikel 104.12, at Rådet ophæver sådanne afgørelser, i det
omfang det uforholdsmæssige store underskud i den pågældende medlemsstat efter
Rådets opfattelse er blevet korrigeret.
Rådet  (ECOFIN)  den  9.  marts  2004  behandlede  det  opdaterede  portugisiske
stabilitetsprogram. Baseret i vidt omfang på engangsindtægter faldt det portugisiske
budgetunderskud allerede i 2002 til 2,7 pct. af BNP og forventedes i det opdaterede
stabilitetsprogram at holde sig under 3. pct. i 2003. Kommissionen ville dog ikke
udelukke, at budgetunderskuddet i 2003 ville vise sig at overstige grænsen på 3 pct. af
BNP.  Den  endelige  saldo  ville  fremgå  i  forbindelse  med  indrapporteringen  af
underskud og gæld i marts 2004, hvor Kommissionen ville vurdere, om Portugal har
efterkommet  henstillingen  under  Traktatens  artikel  104.7.  Ifølge  det  opdarede
stabilitetsprogram ventes underskuddet at blive 2,8 pct. af BNP i 2004, 2,2 pct. af BNP i
2005,  1,6  pct.  af  BNP  i  2006  og  1,1  pct.  af  BNP  i  2007.  Den  mellemfristede
budgetmæssige konsolideringsplan er foruden engangsindtægter baseret på planlagte
strukturreformer og begrænsning af de offentlige udgifter. Programmet vurderedes af
Kommissionen  at  være  i  rimelig  overensstemmelse  med  anbefalingerne  fra  de
overordnede   økonomisk-politiske   retningslinier,   navnlig   for   så   vidt   angår
2
budgetmæssige  tiltag.  Rådets  udtalelse  om  det  portugisiske  stabilitetsprogram
konkluderede  bl.a.,  at  gennemførelsen  af  de  planlagte  udgiftsreduktioner  i
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465659_0003.png
stabilitetsprogrammet  er  afgørende  for  at  opnå  programmets  målsætninger,  og  at
ubalancer på baggrund af den nuværende politik ikke kan udelukkes på lang sigt,
hvilket understreger behovet for finanspolitisk konsolidering.
Det er nu bekræftet, at den portugisiske budgetsaldo for 2003 viser et underskud på 2,8
pct. af BNP, det vil sige under referenceværdien på 3 pct. af BNP. Den offentlige gæld
i 2003 på 59,4 pct. af BNP blev endvidere holdt på den rigtige side af referenceværdien
på 60 pct. af BNP.
Kommissionen finder derfor, at Portugal har handlet i overensstemmelse med Rådets
henstilling  under  Traktatens  artikel  104.7  af  5.  november  2002,  herunder  om
genoprettelse af en holdbar budgetstilling hurtigst muligt og senest i 2003 samt rettidige
tiltag  til  dette  formål.  Endvidere  noterer  Kommissionen,  at  underskuddet  på
budgetsaldoen allerede i 2002 blev nedbragt til under referenceværdien på 3 pct. af
BNP. På den baggrund har Kommissionen den 28. april 2004 vedtaget en henstilling til
Rådet om at træffe beslutning om at ophæve beslutningen af 5. november 2002 om
eksistensen  af  et  uforholdsmæssigt  stort  underskud,  idet  situationen  med  et
uforholdsmæssigt stort underskud blev bragt til ophør i 2003, i overensstemmelse med
Rådets henstilling af 5. november 2002, jf. Traktatens artikel 104.7.  
Imidlertid er underskuddet i 2003 på trods af planmæssig begrænsning af væksten i de
offentlige  udgifter  større  end  de  tilsigtede  2,4  pct.  af  BNP  fra  det  forrige
stabilitetsprogram  fra  januar  2003.  Dette  tilskriver  Kommissionen  den  negative
BNP-vækst  og  deraf  følgende  lavere  end  forventede  skatteindtægter,  hvorfor  en
begrænsning af underskuddet på budgetsaldoen til under referenceværdien på 3 pct. af
BNP har måttet sikres gennem engangsindtægter – af Kommissionen anslået at bidrage
til  nedbringelsen  af  budgetunderskuddet  med  2,1  pct.  af  BNP.  I  modsætning  til
prognoserne i det opdaterede portugisiske stabilitetsprogram forudser Kommissionen i
sin forårsprognose for 2004 underskud på budgetsaldoen på 3,4 pct. af BNP i 2004 og
3,8 pct. af BNP i 2005, primært som følge af lavere end forventet BNP-vækst og
udfasningen af indtægterne fra de iværksatte engangstiltag. Endvidere forudses den
offentlige gæld at bryde grænsen på 60 pct. af BNP. Kommissionen finder derfor, at
der  er  behov  for  yderligere  tiltag  med  henblik  på  at  forhindre,  at  det  offentlige
budgetunderskud igen i 2004 overskrider referenceværdien på 3 pct. af BNP, og finder
det afgørende, at Portugal iværksætter sådanne tiltag. Det anbefales i den forbindelse, at
planlagte engangstiltag gradvist erstattes af tiltag af mere permanent karakter for at
sikre holdbarheden af den finanspolitiske konsolidering i overensstemmelse med de
overordnede   økonomisk-politiske   retningslinier,   samt   at   det   underliggende
budgetunderskud reduceres med mindst 0,5 pct. af BNP om året. Kommissionen
henstiller,  at  dette  indgår  i  Rådets  afgørelse  om  ophævelse  af  beslutningen  af  5.
november 2002 om eksistensen af et uforholdsmæssigt stort underskud.
Statsfinansielle og lovgivningsmæssige konsekvenser
3
Sagen vurderes ikke at have statsfinansielle eller lovgivningsmæssige konsekvenser.
Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Finanspolitik  er  det  enkelte  medlemslands  eget  ansvar  inden  for  rammerne  af  de
overordnede  økonomisk-politiske  retningslinier,  Traktatens  bestemmelser  om
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465659_0004.png
finanspolitik samt Stabilitets- landenes økonomier betragte deres skal på grundpolitik
gensidige påvirkning mellem og Vækstpagten. Medlemslandene økonomiske af den
som et spørgsmål af fælles interesse og samordne dem i ECOFIN. Medlemslandene
skal i henhold til Traktaten og Stabilitets- og Vækstpagten undgå uforholdsmæssigt
store  underskud.  Beslutninger  vedrørende  proceduren  for  uforholdsmæssigt  store
underskud må nødvendigvis træffes på fællesskabsplan.
Sagen   skønnes   derfor   at   være   i   overensstemmelse   med   nærheds-   og
proportionalitetsprincippet.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Iværksættelsen  af  proceduren  for  uforholdsmæssigt  store  underskud  vedrørende
Portugal blev forelagt Folketingets Europaudvalg forud for rådsmødet (ECOFIN) den
5. november 2002.
4
4. maj 2004
F12 /RDE
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465659_0005.png
Supplerende aktuelt notat vedrørende ECOFIN den 11. maj 2004
Dagsordenspunkt:     Early  warning  procedure  for  Italien  (Kommissionens
henstilling om en rådshenstilling m.h.p. at give Italien en advarsel for at
undgå fremkomsten af et uforholdsmæssigt stort underskud)
Baggrund
I henhold til stabilitets- og vækstpagten (forordning 1466/97, artikel 6) gælder
der, at hvis Rådet påviser en væsentlig afvigelse i et medlemslands budgetstilling
fra det mellemfristede mål om en budgetsaldo tæt på balance eller i overskud
eller fra den tilsigtede tilpasning i retning af dette, advarer Rådet det pågældende
medlemsland  for  at  undgå  fremkomsten  af  et  uforholdsmæssigt  stort
budgetunderskud, og retter i overensstemmelse med traktatens artikel 99 stk. 4,
en   henstilling   til   medlemsstaten   om   at   træffe   de   nødvendige
tilpasningsforanstaltninger (en ”early warning”). Rådet træffer afgørelse med
kvalificeret flertal på grundlag af en henstilling fra Kommissionen. Rådet, der
træffer  afgørelse  med  kvalificeret  flertal  på  grundlag  af  et  forslag  fra
Kommissionen,  kan  endvidere  træffe  beslutning  om  at  offentliggøre
henstillingen.
Kommissionen baserer sin beslutning om at iværksætte ”early warning”-proceduren på
kriterier vedrørende især i) størrelsen af budgetoverskridelsen, det vil sige afvigelsen
mellem medlemslandets budgetposition og budgetmålet i landets stabilitetsprogram, ii)
grundene til budgetoverskridelsen,  herunder om afvigelsen  mellem budget  og mål
skyldes konjunkturmæssige faktorer eller andet, især finanspolitik, samt iii) risikoen for
at bryde referenceværdien for budgetunderskuddet på 3 pct. af BNP.
Kommissionen har den 28. april 2004 vedtaget en henstilling til Rådet om at rette en
henstilling  m.h.p.  at  give  Italien  en  advarsel  (”early  warning”)  for  at  undgå  et
uforholdsmæssigt stort underskud i 2004, samt et forslag til en rådsbeslutning om at
5
offentliggøre denne henstilling. ECOFIN ventes på rådsmødet den 11. maj 2004 at
drøfte spørgsmålet om en advarsel til Italien.
Kommissionen har den 28. april 2004 offentliggjort dels en pressemeddelelse, hvor det
fremgår, at Kommissionen har henstillet til Rådet, at det retter en tidlig advarsel til
Italien,  og  som  understreger,  at  ”systemet  med  at  rette  en  tidlig  advarsel  til  en
medlemsstat udgør stabilitets- og vækstpagtens forebyggende middel til at bistå det
pågældende land med at træffe passende nye budgetforanstaltninger og dermed undgå
at ende i en situation med et uforholdsmæssigt stort underskud”, og dels en vurdering
af de offentlige finanser i Italien.
Indhold
Italiens budgetmål for 2003 og 2004
Italiens stabilitetsprogram af november 2002 indeholdt skøn for det offentlige
budgetunderskud på 1,5 pct. af BNP i 2003 og 0,6 pct. af BNP i 2004, mens
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465659_0006.png
Italiens stabilitetsprogram af december 2003 – som følge af negativ udvikling i
realiserede budgettal og vækstskøn samt revurderinger af budgetmål – indeholdt
skøn for budgetunderskuddet på 2,5 pct. af BNP i 2003 og 2,2 pct. af BNP i
2004, jf. tabel 1. Kommissionen finder, at justeringerne i negativ retning af skøn
for vækst og budgetunderskud afspejler en generel tendens for Italien, der synes
løbende at have baseret sine budgetplaner på meget optimistiske vækstskøn,
som påpeget i bl.a. Rådets udtalelser om Italiens stabilitetsprogrammer i en
række år i træk.  
Tabel 1. Italiens mål og skøn for budgetsaldoen samt Kommissionens skøn
BNP-væ
kst
200
3
Budget-
saldo
CAB1
BNP-væ
kst
200
4
Budget-
saldo
CAB
BNP-væ
kst
200
5
Budget-
saldo
CAB
Stabilitetsprogram
2,3
2,9
-0,5
-0,6
0,0
-1,5
2002 (nov. 2002)
Stabilitetsprogram
0,5
1,9
-2,5
-1,9
-1,6
-2,2
2003 (dec. 2003)
Italiens indberetning
-
-
-2,4
-
-2,2
-
(marts 2004)
Kommissionens
0,3
1,2
-1,9
-2,6
-2,4
-3,2
prognose, april 2004
1: Konjunkturrenset budgetsaldo (’cyclically adjusted balance’, CAB)
3,0
2,2
-
2,1
-0,2
-1,5
-
-4,0
0,0
-1,1
-
-3,6
Afvigelse fra budgetmål i 2003
Ifølge   opgørelser   fra   Italien   og   Kommissionens   forårsprognose   udgjorde
budgetunderskuddet   2,4   pct.   af   BNP   i   2003,   en   afvigelse   fra
2002-stabilitetsprogrammets budgetmål for 2003 på knap
1 procentenhed
(knap 1,5
procentenhed målt på den konjunkturrensede saldo). Budgetunderskuddet ville have
udgjort over 4,5 pct. af BNP uden engangstiltag til midlertidig forbedring af budgettet
på  ca.  2  pct.  af  BNP.  Afvigelsen  skyldes  primære  udgifter,  der  var  ca.  1,7
procentenheder højere end planlagt, hvilket blev delvist opvejet af renteudgifter på den
offentlige gæld, der var ca. 0,7 procentenheder lavere end ventet.
6
Afvigelse fra budgetmål i 2004
Ifølge Kommissionens forårsprognose må budgetunderskuddet skønnes at ville udgøre
3,2 pct, af BNP i 2004, en afvigelse fra 2003-stabilitetsprogrammets budgetmålet for
2004 på  ca.
1  procentenhed
 (og  1  procentenhed  målt  på den  konjunkturrensede
saldo).  Budgetunderskuddet  vil  udgøre  over  4,2  pct.  af  BNP  uden  de  ventede
engangstiltag på ca. 1 pct. af BNP. Afvigelsen skyldes bl.a., at Kommissionen i forhold
til Italien venter lavere økonomisk vækst i 2004, højere lønstigninger i den offentlige
sektor og lavere indtægter ved salg af offentligt ejede aktiver.
Kommissionen skønner, at det konjunkturrensede underskud vil stige fra 1,9 pct. af
BNP i 2003 til 2,6 pct. af BNP i 2004 – en stigning på 0,7 procentenheder stort set
svarende til den ventede stigning i det faktiske budgetunderskud – et niveau, der klart
ikke  sikrer  en  tilstrækkelig  sikkerhedsmargin  i  forhold  til  3-procentgrænsen  for
budgetunderskuddet.               
Italiens gældsudvikling
Italien planlagde i sit 2003-stabilitetsprogram at reducere den offentlige gæld fra 106
pct.  af  BNP  i  2003  til  105  pct.  af  BNP  i  2004  og  105  pct.  af  BNP  i  2005.
Kommissionen skønner i sin forårsprognose, at den offentlige gæld i 2004 og 2005
fortsat  vil  ligge  på  ca.  106  pct.  af  BNP,  ligesom  i  2003.  Uden  ekstraordinære
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465659_0007.png
operationer, såsom konvertering af gæld holdt af Banca d’Italia og salg af offentligt
ejede aktiver, ville gældskvoten stort set ikke være faldet siden 2001, hvor den udgjorde
ca. 111 pct. af BNP.
Kommissionen  finder,  at  gældens  niveau  og  manglende  eller  marginale  fald  er
problematisk, især som følge af udfordringerne med at sikre de offentlige finansers
langsigtede holdbarhed  i lyset  af  det stigende  antal  ældre. Det  primære offentlige
overskud (budgetsaldoen eksklusive renteudgifter) er faldet flere år i træk, fra 5,8 pct. af
BNP i 2000 til 2,9 pct. af BNP i 2003 og 1,8 pct. af BNP i 2004. Positive effekter fra
faldende renter er aftagende, gevinsterne fra refinansiering af gæld er næsten opbrugt,
og der er risiko for, at rentebyrden på gælden vil begynde at stige igen som følge af
stigende  renter  fra  det  historisk  lave  niveau  i  de  seneste  år.  Mulighederne  for
gældsreduktion hæmmes endvidere af den potentielle vækst i Italien, der fortsat må
ventes   at   være   meget   lav,   medmindre   Italien   gennemfører   omfattende
strukturreformer.
Kommissionens konklusion og henstilling
Kommissionen konkluderer, at udviklingen i de offentlige finanser i Italien indebærer,
at ”early warning”-systemet skal aktiveres.   
Kommissionens henstilling om en rådshenstilling m.h.p. at give Italien en advarsel for
at undgå fremkomsten af et uforholdsmæssigt stort underskud ventes at indeholde
anbefalinger om flg.:
De italienske myndigheder bør iværksætte passende foranstaltninger for at sikre, at
det offentlige budgetunderskud ikke overstiger referenceværdien på 3 pct. af BNP i
7
2004; gennemførelse af yderligere tiltag med permanent effekt, svarende til mindst
0,5 procent af BNP i 2004, vil dels reducere risikoen for en overskridelse af
referenceværdien på 3 pct. af BNP i 2004 og dels bidrage til at genetablere den
finanspolitiske konsolidering.
Italien bør i  de efterfølgende år planlægge  at sikre en  årlig forbedring af  den
konjunkturrensede saldo på mindst 0,5 pct. af BNP indtil man har opnået et budget
tæt på balance  eller i overskud og  fortsætte med at  udfase engangstiltag som
planlagt  i  2003-stabilitetsprogrammet.  Givet  regeringens  mål  om  gradvist  at
reducere skattetrykket, vil det være afgørende at sikre kontrol med de primære
udgifter for at undgå de større underskud, der følger af ufinansierede skattelettelser.
Det kan bidrage til at sikre en varig budgetkonsolidering og styrke vækstpotentialet.
Italien bør iværksætte tiltag for at accelerere gældsreduktionen. Italien opfordres til
at forberede en rapport om udviklingen i den offentlige gæld i de senere år og på
mellemlang  sigt,  med  særlig  fokus  på  faktorer,  der  bidrager  til  ændringen  i
gældsniveauet udover nettolåntagningen.   
Statsfinansielle og lovgivningsmæssige konsekvenser
Sagen har ikke statsfinansielle eller lovgivningsmæssige konsekvenser.
Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Finanspolitik er det enkelte medlemslands eget ansvar inden for rammerne af traktatens
bestemmelser om finanspolitik samt stabilitets- og vækstpagten. Medlemslandene skal
på  grund  af  den  gensidige  påvirkning  mellem  landenes  økonomier  betragte  deres
økonomiske politik som et spørgsmål af fælles interesse og samordne dem i ECOFIN.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465659_0008.png
Medlemslandene  skal  ibudgetunderskud. Beslutninger vedrørende koordination af den
uforholdsmæssigt store  henhold  til  traktaten  og  stabilitets-  og  vækstpagten  undgå
økonomiske politik må nødvendigvis træffes på fællesskabsplan.
Sagen   skønnes   derfor   at   være   i   overensstemmelse   med   nærheds-   og
proportionalitetsprincippet
Forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
8
4. maj 2004
12 NHB
Supplerende aktuelt notat vedr. rådsmødet (ECOFIN) den 11. maj
2004
Dagsordenspunkt:
Revision af EIB’s eksterne lånemandat
Rådet (ECOFIN) ventes den 11. maj 2004 i forlængelse af rådsmødet (ECOFIN) den
25.  november  2003  at  vedtage  konklusioner  vedrørende  Den  Europæiske
Investeringsbank (EIB)’s eksterne lånemandat.
Baggrund og indhold
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465659_0009.png
EIB’s eksterne lånemandat er den samlede betegnelse for EIB’s långivning til
tredjelande (lande uden for EU).
Mandatet løber fra 2000 til 2007, og det samlede udlånsloft i denne periode er på
20.060 mio.  euro (149.046  mio.  kr.). Det  samlede  lånemandat er  delt op  i
individuelle mandater, der består af
Central- og Østeuropa med et låneloft på 9.280 euro
Middelhavslandene med et låneloft på 6.425 euro
Asien og Latinamerika med et låneloft på 2.480 euro
Sydafrika med et låneloft på 825 euro
Specielle låneprogrammer til Tyrkiet, blandt andet genopbygning efter
jordskælv med et samlet låneloft på 1.050 euro.
9
Det samlede mandat er omfattet af en garanti fra EU-budgettet, hvorfor der er
afsat midler i en lånegarantifond. Garantien dækker al risiko på de enkelte udlån
op til en eventuel misligholdelse på 65% af hele udlånsporteføljen.
Pr. 1.  maj 2004  er EU  udvidet med  ti lande  fra hovedsageligt  Central- og
Østeuropa. Disse  nye  medlemslande  lande vil  ikke  længere  høre under  det
eksterne lånemandat. Idet loftet for det eksterne lånemandat på 20.060 mio.
euro er fastholdt, ”frigøres” midler på 2.180 mio. euro.
Rådet (ECOFIN) vedtog den 25. november 2003 en rapport om revision af
EIB’s  eksterne  lånemandat  og  garantifond.  Endvidere  vedtog  Rådet
konklusioner, hvorefter de efter den kommende EU-udvidelse frigjorte midler
fra EIB’s eksterne lånemandat allokeres til långivning til middelhavsområdet,
samtidig med at der yderligere allokeres 500 mio. euro til långivning til Rusland
og  WNIS  (Western  Newly  Independent  States  -  Ukraine,  Hviderusland  og
Moldavien) som en udvidelse af det eksisterende lånemandat for Rusland under
Den Nordlige Dimension. Spørgsmålet om en eventuel inklusion af Rusland og
WNIS i EIB’s generelle lånemandat for 2007-2013 vil blive vurderet i december
2006.
Kommissionen  havde  forud  for  rådsmødet  (ECOFIN)  den  25.  november  2003
foreslået en allokering til långivning til Rusland og WNIS på 300 mio. euro, samt at
dette skulle ske gennem en inklusion af Rusland og WNIS i det generelle lånemandat
frem  for gennem  udvidelse  af  lånemandatet  under  Den  Nordlige  Dimension.  En
udmøntning af Rådet (ECOFIN)’s konklusioner fra 25. november 2003 kræver derfor
Kommissionens  fremsættelse  af  et  revideret  forslag  til  revision  af  EIB’s  eksterne
lånemandat. Dette er imidlertid blevet forsinket.
På den baggrund har formandskabet fundet det hensigtsmæssigt, at Rådet (ECOFIN)
den 11. maj 2004 vedtager konklusioner, der bekræfter konklusionerne fra rådsmødet
(ECOFIN) den 25. november 2003.  
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465659_0010.png
Statsfinansielle og lovgivningsmæssige konsekvenser
Der vurderes ikke at være statsfinansielle eller lovgivningsmæssige konsekvenser.
Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Det eksterne lånemandat er en del af EU’s politik vedrørende EU’s økonomiske
samarbejde  med  landene  udenfor  EU,  og  sagen  vurderes  derfor  at  være  i
overensstemmelse med nærheds- og proportionalitetsprincippet.
Forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Revisionen  af   EIB’s   eksterne   lånemandat   blev   forelagt   Folketingets
Europaudvalg til forhandlingsoplæg forud for rådsmødet (ECOFIN) den 25.
november 2003.
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465659_0011.png