Europaudvalget 2003-04
EUU Alm.del Bilag 835
Offentligt
1465674_0001.png
PDF udgave (1264 KB)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
Journalnummer
1
400.C.2-0
Kontor
EUK
6. maj 2004
Med henblik på mødet i Folketingets Europaudvalg den 14. maj 2004 –
dagsordenspunkt rådsmøde (konkurrenceevne) den 17.-18. maj 2004 –
vedlægges Økonomi- og Erhvervsministeriets notat om de punkter, der
forventes optaget på dagsordenen.
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465674_0002.png
5. maj 2004
Eksp.nr. 121199
/AK
Aktuelt notat vedrørende Rådsmøde ( konkurrenceevne) den 17.-18. maj 2004
3
2. Bedre regulering i EU
5
3. Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets Forordning vedr. Registrering, Vurdering
og Godkendelse samt Begrænsninger for kemikalier (REACH), etablering af et Europæiske
Kemikalieagentur og om ændring af direktiv 1999/45/EF (præparatdirektivet) og Forordningen (EF/-)
om persistente organiske miljøgifte samt Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 67/548/EØF (stofdirektivet) med henblik på  at tilpasse det til Europaparlamentets og Rådets
forordning vedrørende registrering, vurdering, godkendelse og begrænsning af kemikalier.
COM(2003)644 final
10
4.  Meddelelse fra Kommissionen om forberedelse af fremtiden  -  styrkelse af europæisk
forskningspolitik KOM(2004) (ikke modtaget endnu) (Punktet oversendes af  Videnskabsministeriet)  38
5. ITER (Punktet oversendes af  Videnskabsministeriet)
38
6. Meddelelse fra Kommissionen til Rådet og Europa-Parlamentet om fremlæggelse af et forslag til
direktiv og to forslag til henstillinger, der skal lette tredjelands-statsborgeres indrejse med henblik på
videnskabelig forskning i Det Europæiske Fællesskab KOM(2004) 178 (2204/006, 2004/0062,
2004/0063)  (Punktet oversendes af  Videnskabsministeriet)
38
7.  Kommissionens arbejdsdokument om interoperabilitet mellem digitale interaktive tv-tjenester
38
SEC(2004) 346 (Punktet oversendes af  Videnskabsministeriet)
8. Forslag til forordning om samarbejde mellem nationale myndigheder med ansvar for håndhævelse af
lovgivning om forbrugerbeskyttelse (KOM(2003) 443 endelig udg.)
39
9. Direktivforslag om virksomheders urimelige handelspraksis over for forbrugere på det indre marked
(KOM(2003) 356 endelig udgave)
49
10. Forordningsforslag om salgsfremmende foranstaltninger i det indre marked (KOM(2001) 546 endelig
udg.)
58
11. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om anerkendelse af erhvervsmæssige
kvalifikationer. KOM(2002)119
65
12. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om computer-implementerede opfindelsers
patenterbarhed KOM (2002) 92
71
13. Forslag til Rådets forordning om EF-patentet - KOM(2000)412
79
14. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om ændring af Rådets forordning (EØF) nr.
2913/92 om indførsel af en EF-toldkodeks (del af KOM(2003)452
92
15. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om EF-statistikker over betalingsbalance,
international handel med tjenester og udenlandske direkte investeringer, jf. KOM(2003) 50798
16. Forslag til Europa-Parlamentets - og Rådets forordning om udarbejdelse og indberetning af data
vedrørende den kvartårlige offentlige gæld, jf. KOM(2003) 761 endelig, 2003/0295 (CNS)101
1. Rådskonklusioner om konkurrenceevne og innovation
2
1. Rådskonklusioner om konkurrenceevne og innovation
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465674_0003.png
1. Baggrund og indhold
På basis af diskussionerne under det uformelle konkurrenceevnerådsmøde i Dublin 25.
-  27.  april,  Kommissionens  meddelelse  om  industripolitik  i  et  udvidet  Europa,
Kommissionens  rapport  om  biovidenskaber  og  bioteknologi,  Kommissionens
meddelelse om pro-aktiv konkurrencepolitik samt statsstøtteresultattavlen understreger
Rådet  i  konklusionerne  behovet  for,  at  konkurrenceevnehensynet  gives  prioritet,
såfremt Lissabon målsætningerne skal nås.
Rådet opfordrer Kommissionen og medlemslandene til
at gennemgå og forbedre forretningsmiljøet for virksomhederne med henblik
på at styrke deres konkurrenceevne,
at undgå og reducere unødvendig og bebyrdende regulering,
at  forpligte  sig  til  fuld  implementering  af  lovgivning,  som  kan  forbedre
retssikkerheden for virksomhederne, specielt mht. bioteknologi og intellektuel
ejendomsret,
at sætte fokus på sektorer, hvor fraværet af konkurrence har omkostninger for
europæisk økonomi,
at etablere de foranstaltninger, der er nødvendige for at stimulere samspillet
mellem virksomheder og universiteter.
Rådet forpligter sig endvidere til at fremme passende regulering og til at vedtage vigtige
indre markeds sager om intellektuel ejendomsret, handelshindringer i det indre marked
og udviklingen af et europæisk kapitalmarked.
Rådskonklusionerne er på dagsordenen med henblik på vedtagelse.
2.
Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om rådskonklusionerne.
3.
Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Rådskonklusionerne  vedrører  EU’s  konkurrenceevne,  som  bedst  håndteres  på
fællesskabsniveau. Regeringen  finder,  at  rådskonklusionerne er  i  overensstemmelse
med nærheds- og proportionalitetsprincippet.
4.
Gældende dansk ret
Rådskonklusionerne vedrører ikke gældende danske ret.
5.
Høring
Rådskonklusionerne  har  været  sendt  i  høring  i  specialudvalget  for  vækst  og
konkurrenceevne.    Der    er    modtaget    bemærkninger    fra    Danmarks
Naturfredningsforening, Dansk Handel & Service, Danske Maritime og Forbrugerrådet
3
For  så  vidt  angår  virksomhedernes  konkurrenceevne  påpeger  Danske  Maritime
nødvendigheden  af  at  se  EU  markedet  i  et  globalt  perspektiv  og  sikre  lige
konkurrencevilkår globalt med henblik på at sikre fortsat produktion i EU. Man finder
også formuleringerne omkring bedre regulering kunne forbedres. Dansk Handel &
Service henviser til nødvendigheden af at satse på rådgivnings- og videnmarkederne.
Danmarks Naturfredningsforening finder, at indsatsen for at styrke konkurrenceevne
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465674_0004.png
også  bør  styrke  miljøbeskyttelsen  og  bidrage  til  at  opfylde  miljømålene  i
Lissabon-strategien.  Man  finder  endvidere,  at  rådskonklusionerne  bør  henvise  til
handlingsplanen for miljøteknologi og nødvendigheden af en ajourført strategi for
miljøintegration.    
Forbrugerrådet støtter varmt opfordringen til at styrke konkurrencepolitikken. Rådet er
samtidig betænkelig ved afsnittet om bioteknologi og kravene om bioteknologiske
rettigheder af hensyn til ulandenes manglende kapacitet til at håndtere rettighederne.
6.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Rådskonklusionerne har ikke lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser for
Danmark.
7.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Rådskonklusionerne har ikke samfundsøkonomiske konsekvenser for Danmark.
8.
Tidligere forelæggelse i Europaudvalget
Sagen har ikke tidligere været for forelagt Europaudvalget.
4
2. Bedre regulering i EU
Resumé
Bedre regulering behandles på rådsmødet for Konkurrenceevne den 17.-18. maj
med henblik på vedtagelse af rådskonklusioner. Udkastet til rådskonklusioner er
et led i opfølgningen på Kommissionens handlingsplan for bedre regulering,
som blev præsenteret i juni 2002 og ligger i tråd med konklusionerne fra DER i
marts 2004. Handlingsplanen for bedre regulering er et led i den samlede strategi
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465674_0005.png
med at forbedre og forenkle de lovgivningsmæssige rammer i EU.
Der er ingen påvirkning af gældende dansk ret.
1.
Baggrund og indhold
Det Europæiske Råd (DER) i Lissabon i marts 2000 pålagde Kommissionen,
Rådet  og  medlemsstaterne  at  udarbejde  en  fælles  EU-strategi  for  bedre
regulering. Strategien skal  ses i sammenhæng med  Lissabon-processen, hvis
formål er at forbedre konkurrenceevnen i EU.
Kommissionen offentliggjorde i juni 2002 en samlet pakke om bedre regulering.
Pakken blev fremlagt på DER i Sevilla i juni 2002.
Konkurrenceevnerådet vedtog den 30. september 2002 rådskonklusioner, der
følger  op  på  Kommissionens  handlingsplan.  Rådets  konklusioner  støtter
arbejdet  med  at  forbedre  lovgivningen  og  understreger  behovet  for  en
systematisk og effektiv implementering af handlingsplanen.
Som led i opfølgningen på Kommissionens handlingsplan har Kommissionen
bl.a. præsenteret en meddelelse om regelforenkling (KOM(2003)71) i februar
2003,  og  i  december  2003  udkom  rapporten  om  bedre  lovgivning
(KOM(2003)770), som giver et overblik over udviklingen på området i 2003.
Ligeledes som led i gennemførelsen af Kommissionens handlingsplan for bedre
regulering er  der  sideløbende hermed blevet forhandlet  en interinstitutionel
aftale på plads mellem Rådet, Kommissionen og Europaparlamentet. Aftalen
blev underskrevet ved udgangen af det italienske formandskab i december 2003.
Endvidere har det nuværende samt de tre kommende EU-formandskabslande
(Irland,  Holland,  Luxembourg  og  Storbritannien)  udarbejdet  et  ”fælles
initiativpapir om reform af reguleringen”, som bl.a. har været genstand for en
uformel drøftelse i ECOFIN den 9. marts 2004.
5
Endelig fremgår det af konklusionerne fra forårstopmødet den 25.-26. marts
2004, at:
En bedre lovgivning både på europæisk og på nationalt plan vil fremme konkurrenceevne
produktiviteten. Det Europæiske Råd hilser med tilfredshed det initiativ, de fire
formandskaber for nylig har taget med henblik på bedre lovgivning, og opfordrer Rådet ti
arbejde videre med et program med tiltag, der kan fremme initiativet i det kommende år. D
udtrykker tilfredshed med Kommissionens tilsagn om, i samarbejde med Rådet og
Europa-Parlamentet inden for rammerne af den interinstitutionelle aftale om bedre lovgiv
yderligere at udbygge den integrerede konsekvensanalyseproces med særlig vægt på forbe
konkurrenceevnedimensionen, og om sammen med Rådet at udvikle en metode til måling a
administrative byrder, der hviler på virksomhederne.
Det nærmere indhold i handlingsplanen er beskrevet i aktuelt notat oversendt
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465674_0006.png
den 19. september 2003 til Folketingets Europaudvalg.
Bedre regulering behandles på rådsmødet for Konkurrenceevne den 17.-18. maj
2004. Udkastet til rådskonklusionerne indeholder følgende i forhold til:
Konsekvensvurderinger:
at  den  systematiske  brug  af  Kommissionens  konsekvensvurderinger
fortsat forbedres inden for de enkelte Rådsformationer
at  Rådet  vil  overveje  forslag  til  en  proces,  der  kan  styrke
konkurrenceevnedimensionen i forbindelse med konsekvensvurderinger
på  baggrund  af  input  fra  medlemsstaterne  og  Kommissionen  med
henblik på at indgå en aftale på dets møde i september 2004
at Rådet inden for den interinstitutionelle aftale om bedre lovgivning
iværksætter  et  pilotprojekt  vedrørende  konsekvensvurderinger  af
væsentlige ændringsforslag og foreslår uformel udveksling af best practice
mellem  institutionerne  på  området  med  henblik på  en  mulig  senere
udvikling af en fælles metodologi.
at   Kommissionen   gør   relevante   elementer   af   udkast   til
konsekvensvurderinger  tilgængelige  for  offentligheden  inden  for
høringsperioden
at  Kommissionen  forsætter  med  at  forbedre  den  integrerede
konsekvensvurderingsprocedure, herunder kvantificering og alternative
policy-muligheder, med fokus på at styrke konkurrenceevnedimensionen
Metode til måling af administrative byrder:
at Kommissionen udvikler en metode til måling af de administrative
byrder for erhvervslivet, og at fremskridt rapporteres til Rådet.
Indikatorer:
6
at udviklingen af indikatorer på EU- og medlemsstatsniveau færdiggøres
snarest muligt.
Regelforenkling:
at Rådet på Rådsmødet i september 2004 aftaler prioriterede områder
for regelforenkling gennem høring af interessenter og baseret på det
hidtidige arbejde på såvel EU- som medlemsstatsniveau.
at Kommissionen inviteres til, i forbindelse med identifikationen af nye
områder til regelforenkling, at gøre brug af resultaterne fra projektet om
ex-post  evaluering  af  fællesskabslovgivningen  og  dets  byrder  for
erhvervslivet samt en nuværende undersøgelse af byrder forbundet med
lovgivningen inden for automobilsektoren.
Ligeledes opfordrer Rådet til, at medlemsstaterne og Kommissionen fortsætter
med at udveksle best practice om bedre regulering inden for DBR (Directors of
Better Regulation network), samt at der foretages de nødvendige handlinger til at
sikre, at ”European Business Test Panel” er et effektivt værktøj til at høre
virksomheder vedrørende EU-policy og lovgivning.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465674_0007.png
2.
Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet  har  ikke  udtalt   sig  om  nærværende  udkast   til
rådskonklusioner.
3.
Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Udkastet  til  rådskonklusioner  forventes  ikke  i  sig  selv  at  få  betydning  for
nærheds- og proportionalitetsprincippet.  
4.
Gældende dansk ret
Der er ingen direkte påvirkning af gældende dansk ret.
5.
Høring
Kommissionens pakke for bedre regulering (handlingsplanen og to meddelelser)
har været sendt i høring i specialudvalget for institutionelle spørgsmål og i den
bredere kreds af interesseorganisationer, som udgør de faste medlemmer af
specialudvalget  for  tekniske  handelshindringer  (nu  specialudvalget  for
Konkurrenceevne og Vækst) (15. juli 2002). Derudover har pakken været sendt i
høring  i  Amtsrådsforeningen  i  Danmark,  Kommunernes  Landsforening,
Grønlands  Hjemmestyre  og  Færøernes  Landsstyre.  Meddelelsen  om
konsekvensvurderinger har desuden været sendt i høring i specialudvalget for
miljø.  
Kommissionens   meddelelse   om   opdatering   og   forenkling   af   eksisterende
fællesskabslovgivning har været sendt i høring i specialudvalget for Konkurrenceevne
7
og Vækst samt alle ministerier (19. marts 2003).
Udkastet  til  rådskonklusioner  har  været  sendt  i  høring  i  den  faste  kreds  i
specialudvalget for Konkurrenceevne og Vækst. Fristen for høringerne udløb
den 4. maj 2004.  
Tre organisationer har haft bemærkninger:
Handel, Transport og Serviceerhvervene ser positivet på udkastet.
Danske  Naturfredningsforening  (DN)  opfordrer  til,  at  EU’s  arbejde  med
handlingsplanen  for  bedre  regulering  bringes  i  overensstemmelse  med
EU-traktatens mål  om bæredygtig udvikling og  EF-traktatens art. 6 om, at
miljøbeskyttelseshensyn skal integreres i alle politikker.
DN   mener,   at   der   i   øjeblikket   er   en   tendens   til   at   fremme
konkurrenceevnehensyn  på  bekostning  af  fx  miljøet,  hvilket  udkastet  til
rådskonklusioner ses som et udtryk for. DN opfordrer derfor til, at det fremgår
af rådskonklusionerne i forbindelse med brugen af konsekvensvurderinger, at
disse  forbedres  under hensyntagen  til ovenstående  målsætninger.  Endvidere
foreslår DN, at det bør fremgå, at Kommissionens forbedrede procedurer for
integrerede konsekvensvurderinger bør ske i respekt for andre politiske hensyn,
herunder miljø.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465674_0008.png
Endvidere understreger DN på det kraftigste, at der ikke kun bør ske en effektiv
høring af EU’s erhvervsaktører, men at der bør ske en konsekvent og åben
høring   af   alle   interessenter,   hvilket   ligeledes   bør   understreges   i
rådskonklusionerne.
Danske Maritime fremhæver, at de generelt ikke har så positive erfaringer med
konsekvensvurderinger,  da  det  ofte  koncentreres  om  administrative  byrder,
hvilket kan forstås som et begrænsende begreb. Endvidere fremhæves, at der
ofte ikke er sammenhæng mellem begrundelsen og den skønnede effekt.  På den
baggrund foreslår Danske Maritime, at ordet administrative slettes, så alle byrder
evalueres.
Endelig opfordrer Danske Maritime til, at Rådet vurderer, hvordan det selv har
indflydelse  på  nytten  af  konsekvensvurderingerne,  herunder  opfordrer
Kommissionen til at foretager tilretninger, hvis evalueringer ikke er korrekte.
Det foreslås at rådskonklusionerne kunne afspejle dette.
6.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Udkastet til  rådskonklusioner  har  ingen  umiddelbare  lovgivningsmæssige  og
8
statsfinansielle konsekvenser for Danmark.
7.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Det er hensigten at forbedre de lovgivningsmæssige rammevilkår i EU med
henblik på at fremme vækst og konkurrenceevne i Europa. Det forventes, at
forbedrede lovgivningsmæssige rammevilkår i EU vil kunne medføre positive
afledte og strukturelle samfundsøkonomiske konsekvenser for Danmark.
8.
Tidligere forelæggelse i Europaudvalget
Udkastet  til  rådskonklusioner  har  ikke  tidligere  være  forelagt  Folketingets
Europaudvalg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465674_0009.png
9
3. Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets Forordning
vedr. Registrering, Vurdering og Godkendelse samt Begrænsninger for
kemikalier (REACH), etablering af et Europæiske Kemikalieagentur og om
ændring  af  direktiv  1999/45/EF  (præparatdirektivet)  og  Forordningen
(EF/-) om persistente organiske miljøgifte samt Kommissionens forslag til
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 67/548/EØF (stofdirektivet) med
henblik på  at tilpasse det til Europaparlamentets og Rådets forordning
vedrørende  registrering,  vurdering,  godkendelse  og  begrænsning  af
kemikalier. COM(2003)644 final
Revideret notat
R
ESUMé:
Forslag  til  Parlamentets  og  Rådets  forordning  om  Registrering,  Evaluering,
Autorisation  og  begrænsninger  af  kemikalier  (REACH),  oprettelse  af  et
Kemikalieagentur  og  tilpasning  af  direktiv  1999/45/EC  (præparatdirektivet)  og
Forordningen om persistente organiske forureninger (POP-stoffer) er fremsat under
henvisning til traktatens artikel 95. Samtidig fremsættes forslag om ændring af direktiv
67/548/EEC (stofdirektivet).
Det overordnede formål med forslaget er
- at beskytte mennesker og miljø
- at fastholde og forbedre konkurrenceevnen for EU’s kemiske industri
- at imødegå opsplitning af markedet
- større gennemskuelighed
- tættere tilknytning til internationale bestræbelser
- at fremme undersøgelser uden brug af hvirveldyr
- overensstemmelse med WTO
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465674_0010.png
Disse mål skal nås med fælles regler for nye og eksisterende kemiske
stoffer, hvor kun stoffer, der er viden om, må markedsføres, og hvor det er
industriens ansvar, at produktion og anvendelse af kemiske stoffer sker
forsvarligt uden risiko for mennesker og miljø. Anvendelse af særligt
problematiske stoffer skal autoriseres af myndighederne.
Forslaget etablerer et system for registrering, evaluering og autorisation af kemikalier.
Enhver producent eller importør af et kemisk stof, som produceres eller importeres i
mængder  over  1  ton,  skal  lade  dette  stof  registrere.  Der  etableres  særlige
overgangsregler for eksisterende stoffer, og der gælder forskellige tidsfrister afhængig af
i hvilke mængder stoffet produceres eller importeres.
10
Der etableres to former for evaluering, som bl.a. har to formål at reducere anvendelsen
af dyreforsøg.
For særlige problematiske stoffer skal der ske en autorisation. I den forbindelse kræves
det at risikoen for sundhed og miljø er tilstrækkelig kontrolleret.
Til administration af hele REACH systemet oprettes et nyt kemikalieagentur, som
finansieres af gebyret for virksomhedernes ansøgninger om registrering og autorisation.
De lovgivningsmæssige konsekvenser er under vurdering, men forslaget vil i yderste
konsekvens indebære, at det ikke umiddelbart er muligt at videreføre eksisterende
danske regler på alle områder.
Der foreligger fra Kommissionen foreløbige bud på de økonomiske konsekvenser set i
forhold til det samlede BNP i EU. Baseret på dette tal har COWI udført tilsvarende
beregninger for konsekvenserne for erhvervslivet i Danmark, men der vil være behov
for yderligere analyser for mere detaljeret at få belyst de økonomiske og administrative
konsekvenser for dansk erhvervsliv.
Forslaget  forventes  at  indebære  betydelige  forbedringer  af  beskyttelsesniveauet  i
Danmark.  
Forslaget behandles i en særlig arbejdsgruppe under Rådet og er sat på
dagsordenen for Rådet (konkurrenceevne) den 17. maj 2004 og Rådet
(miljø) den 28. juni 2004.
1.
Status
Kommissionen fremlagde den 28. februar 2001 sin hvidbog om en strategi
for en ny kemikaliepolitik (KOM(2001) 88 endelig). Et væsentligt punkt i
hvidbogen er et forslag om et enhedssystem, der fremover vil sikre den
samme procedure for nye og eksisterende kemiske stoffer.
På Rådsmødet (miljø) den 7. – 8. juni 2001 blev der vedtaget
rådskonklusioner, hvori Rådet opfordrer Kommissionen til inden
udgangen af 2001 at fremlægge sine vigtigste forslag til et enkelt klart og
gennemsigtigt regelsæt med henblik på iværksættelse af strategien.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465674_0011.png
I konklusionerne fra Rådet (miljø) 7.-8. juni 2001 blev Kommissionen
opfordret til i forbindelse med sine kommende forslag at:
-
undersøge sammenhængen med anden lovgivning på andre områder
med henblik på at undgå dobbeltarbejde
-
at undersøge om der indenfor REACH systemet skal indføres et
enkelt register, der skal omfatte stoffer, der produceres i mængder
under 1 ton
11
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
at undersøge hvordan man kan udvikle screening procedurer til en
effektiv identifikation af kemikalier med potentielt skadelige
egenskaber
at undersøge hvordan man kan udarbejde kriterier for klassifikation
af stoffer i problemkategorier
nærmere at undersøge datakrav for stoffer produceret i mængder
under 10 tons
at udvikle procedurer der kan anvendes af myndigheder og industri
til at forenkle identifikationen af undersøgelsesstrategier og reducere
behovet for dyreforsøg
undersøge realistiske midler til at forenkle proceduren og udnytte de
oplysninger der er til rådighed
at tilføje PBT (persistente, bioakkumulerende og giftige stoffer) og
VPVB (meget persistente og stærkt bioakkumulerende stoffer) til de
grupper af problematiske stoffer der skal godkendes
at overveje at lade kendte hormonforstyrrende stoffer være omfattet af
godkendelsesordningen, når der er fastlagt videnskabeligt gyldige
undersøgelsesmetoder og kriterier
at samordne bidraget til det internationale arbejde med det globalt
harmoniserede klassificerings - og mærkningssystem og analysere
dets konsekvenser for fællesskabslovgivningen
at undersøge hvordan et centralt kontor som f.eks. et udvidet ECB
bedst kan oprettes og finansieres
at udvikle mekanismer og fastsætte praktiske regler der skal være
klare når systemet gennemføres , gennem hvilke industrien gør
testdata og andre oplysninger tilgængelige
at undersøge mulighederne for at sikre effektiv gennemførelse
I formandskabets konklusioner fra Det Europæiske Råd i Gøteborg i juni
2001 slås det fast at den nye kemikalielovgivning skal træde i kraft senest
2004.
På rådsmøde (Konkurrenceevne) den 26. november 2002 orienterede
Kommissionen Rådet om status på forslag til gennemførelse af
kemikaliestrategien.
På baggrund af en debat på Rådsmødet (miljø) den 9. december 2002 om
de overordnede principper for den fremtidige kemikalielovgivning i den
Europæiske Union fremlagde formanden sine konklusioner, hvor Rådet:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465674_0012.png
bekræftede sine konklusioner vedtaget på Rådsmødet den 7. juni 2001.
var enig om, at en ny autorisationsordning også skal omfatte PBT og vPvB stoffer
og lægger vægt på, at det overvejes at lade andre grupper af problematiske stoffer så
12
som hormonforstyrrende stoffer omfatte af ordningen.
anerkendte vigtigheden af at erstatte farlige stoffer med mindre farlige alternativer
og vigtigheden i at fremme nyskabelser, herunder udvikling af mindre farlige stoffer
og alternative teknikker.
lagde vægt på  behovet for effektive  og passende  sanktioner, og at  mangel på
tilstrækkelige data med henblik på registrering fører til, at de pågældende stoffer
ikke kan markedsføres.
understregede betydningen af effektiv overvågning, gennemførelse og håndhævelse.
var enige om behovet for særlig vejledning for små og mellemstore virksomheder
og ”downstream brugere” (dvs. professionelle brugere), og at der skulle gøres en
indsats for at bistå disse virksomheder i deres gennemførelse af lovgivningen.
var  desuden  enige  om,  at  det  nye  system  skulle  dække  alle  problematiske
anvendelser af kemiske stoffer i produkter (artikler).
bekræftede, at Rådet (miljø) ville prioriterer sagen højt.
På rådsmøde (Konkurrenceevne) den 3. marts 2003 orienterede Kommissionen om
status for forslag til gennemførelse af kemikaliestrategien, hvorefter Rådet udvekslede
synspunkter om sagen.
På rådsmøde (miljø) den 4. marts 2003 orienterede Kommissionen igen om status, og
Rådet udvekslede synspunkter om sagen.
På rådsmøde (Konkurrenceevne) den 13. maj 2003 udvekslede Rådet synspunkter om
sagen.
Kommissionen sendte i april 2003 et udkast til forslag til ny kemikalieregulering i
høring.
På  rådsmødet  (miljø)  den  13.  juni  2003  redegjorde  Kommissionen  for  den
internethøring af et udkast til forslag, som Kommissionen havde iværksat. Ministrene
udvekslede synspunkter.
På rådsmøde (Konkurrenceevne) den 22. september 2003 informerede Kommissionen
om resultaterne af internethøringen og Rådet udvekslede synspunkter om sagen.
På det Europæiske Råds møde den 16.- 17 oktober 2003 blev det besluttet, at det
kommende  forslag  om  kemikalier  skal  drøftes  af  Rådet  (Konkurrenceevne)  i
samordning med andre rådssammensætninger.
På   rådsmøde   (Konkurrenceevne)   den   11.   november   2003,   præsenterede
Kommissionen sit  forslag til ny kemikalielovgivning.                                                                       
På Rådsmødet (Konkurrenceevne) den 27. november 2003 fremlagde formandskabet
skriftligt en fremskridtsrapport.
På rådsmøde (Miljø) den 22. december 2003, præsenterede Kommissionen sit forslag til
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465674_0013.png
13
ny kemikalielovgivning.
Der er blevet nedsat en ad-hoc arbejdsgruppe om kemikalier (REACH)
under Rådet (Konkurrenceevne), som har afholdt en række møder med
indledende overordnet gennemgang af hele forslaget herunder vedr.
konsekvensvurderinger, samt åben debat med henblik på at identificere
spørgsmål til afklaring på møderne i Rådet (konkurrence) den 17-18. maj
2004 og Rådet (miljø) den 28-29. juni 2004.
Grundnotat om hvidbogen er oversendt til Folketingets Europaudvalg
den 12. marts 2001 forud for samråd om sagen i Folketingets Miljø- og
Planlægningsudvalg den 14. marts 2001.
Hvidbogen har været forelagt Europaudvalget den 23. maj 2001 til
orientering.
Kommissionen fremlagde den 29. oktober 2003 sit forslag til forordning
vedr. Registrering, Vurdering, Godkendelse og Begrænsning af
kemikalier (REACH), etablering af Det Europæiske Kemikalieagentur og
ændringer i direktiv 1999/45/EF og Forordningen (EF) om persistente
organiske forbindelser) og Kommissionens forslag til Europaparlamentets
og Rådets direktiv 67/548/EØF (stofdirektivet) med henblik på at
tilpasse det til Europaparlamentets og Rådets forordning vedrørende
registrering, vurdering, godkendelse og begrænsning af kemikalier.
Aktuelt notat om forslaget har været oversendt til Folketingets
Europaudvalg den 14. november 2003 i forbindelse med forberedelse af
rådsmøde (konkurrenceevne) den 27. november.
Grundnotat om forslaget om forslaget og om indkomne høringssvar blev
oversendt til Folketinget den 6. februar 2004.
Sagen var sat på dagsordenen for Rådet (miljø) den 2. marts 2004 og på
Rådet (konkurrence) den 11. marts 2004, hvor det irske formandskab
fremlagde en fremskridtsrapport.
Aktuelt  notat  forud  for  rådsmøderne  blev  oversendt  til  Folketinget  hhv.  den  19.
februar og den 27. februar.
Sagen er sat på dagsordenen for Rådet (konkurrenceevne) den 17-18 maj 2004.
2.
Formål og indhold
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465674_0014.png
14
Forslag  til  Parlamentets  og  Rådets  forordning  om  Registrering,  Vurdering,
Godkendelse  og  begrænsninger  af  kemikalier  (REACH),  oprettelse  af  et
Kemikalieagentur  og  tilpasning  af  direktiv  1999/45/EC  (præparatdirektivet)  og
Forordningen  om  persistente  organiske  miljøgifte  (POP-stoffer)  er  fremsat  under
henvisning til traktatens artikel 95. Samtidig fremsættes forslag om ændring af direktiv
67/548/EEC (stofdirektivet).
Formål med forslaget
Det overordnede formål med forslaget er
at beskytte mennesker og miljø
at fastholde og forbedre konkurrenceevnen for EU’s kemiske industri
at imødegå opsplitning af markedet
større gennemskuelighed
tættere tilknytning til internationale bestræbelser
at fremme undersøgelser uden brug af hvirveldyr
overensstemmelse med WTO
Disse mål skal nås med fælles regler for nye og eksisterende kemiske stoffer, hvor kun
stoffer, der er viden om, må markedsføres, og udfra princippet om, at det er op til
industrien at sikre, at produktion og anvendelse af kemiske stoffer sker forsvarligt uden
risiko  for  mennesker  og  miljø.  Anvendelse  af  særligt  problematiske  stoffer  skal
godkendes af myndighederne.
Forslaget erstatter og samler de nuværende regler for ”nye stoffer” (dvs. stoffer, der er
markedsført efter 1981) og ”eksisterende stoffer” (dvs. stoffer, der er markedsført før
1981) samt reglerne om anvendelsesbegrænsning i én samlet forordning. Det bevirker,
at  forordningen  vil  erstatte  40  direktiver/forordninger,  hvoraf  hovedparten  er
anvendelsesbegrænsninger (76/769/EØF med tilføjelser).
En  del  af  forslaget  består  af  et  supplerende  forslag  om  ændring  af  stofdirektivet
(67/548/EØF), som er fremlagt samtidigt.  
Omfanget af forslaget
Forordningen  (REACH  -  Registrering,  Evaluering  og  Autorisation  af  kemikalier)
gælder for kemiske stoffer, defineret som grundstoffer og deres forbindelser, som de
forekommer naturligt eller industrielt fremstillet, inklusive nødvendige stabilisatorer og
urenheder. Den omfatter fremstilling, import og brug af kemiske stoffer, herunder også
stoffer, der indgår i kemiske produkter (i EU kaldet præparater) og artikler (andre varer
end  kemiske  stoffer  og  produkter).  REACH  omfatter  også  til  dels  områder  som
arbejdstageres  sikkerhed  og  transport  af  farlige  stoffer  og  præparater.  En  række
områder bliver dog generelt undtaget fra REACH, hvilket gælder radioaktive stoffer,
stoffer i transit og ikke-isolerede mellemprodukter.
Forordningen  bygger  på  et  princip  om,  at  det  er  producenter  og  importører  af
kemikalier,  samt  virksomheder,  der  anvender  kemikalier  i  deres  produktion
(downstream-brugere), som skal sikre, at de produkter de producerer, markedsfører,
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465674_0015.png
importerer og anvender ikke giver uønskede effekter på menneskers sundhed eller
miljøet. Reguleringens bestemmelser bygger på forsigtighedsprincippet.
I forordningen er der en række særlige tidsfrister for eksisterende stoffer, der er under
indfasning (indfasningsstoffer). Definitionen på disse stoffer omfatter bl.a., at stofferne
har været produceret eller importeret til EU eller de nye medlemslande indenfor de
senest 15 år.
Registrering
Enhver producent eller importør af et kemisk stof, som produceres eller importeres i
mængder over 1 ton pr. år, skal lade stoffet registrere i det nye Kemikalieagentur
(kaldet Agenturet), som er foreslået oprettet i forbindelse med etableringen af REACH.
Det er en væsentlig ændring i forhold til de nuværende regler, hvor kun ”nye” stoffer
skal anmeldes til myndighederne før markedsføring. Generelt gælder det, at stoffer, der
ikke er registreret, ikke må markedsføres ("no data, no marketing” -princippet).
Ved registreringen skal producenten og importøren af et stof fremskaffe oplysninger
om stoffets egenskaber og anvendelse, så stoffet kan håndteres på en forsvarlig måde,
alt efter den risiko, som stoffet udgør. Omfanget af oplysninger er afhængig af den
producerede eller importerede mængde.
En  producent  udenfor  EU  af  et  stof,  som  kræver  registrering,    kan  udpege  en
repræsentant i EU (enerepræsentant) til at opfylde de forpligtigelser, han har i henhold
til forordningen.
Der er  – afhængig  af produktionsmængden  - fastsat  overgangsregler for,  hvordan
”eksisterende stoffer” skal omfattes af systemet. CMR- stoffer i kategori 1 og 2 (dvs.
stoffer der er kræftfremkaldende, mutagene (dvs. som ændrer arveanlæggene) eller som
er  reproduktionskadelige,  herunder  skadelige  for  forplantningsevnen,  skadelige  for
fosteret  og  skadelige  for  menneskets  udvikling)  skal  registreres  senest  3  år  efter
forordningen  træder  i  kraft.  Det  samme  gælder  for  stoffer,  der  produceres  eller
importeres i mængder over 1.000 tons pr. producent eller importør om året. Stoffer,
der produceres i mængder over 100 tons om året pr. producent eller importør,  skal
senest registreres inden 6 år, mens stoffer, der produceres i mængder på 1-100 tons per
år, senest skal være registreret inden 11 år efter forordningen træder i kraft.
I forbindelse med registreringen er der foreslået en række procedurer, som har til
formål at mindske brugen af forsøgsdyr og nedsætte omkostningerne. Det gælder f.eks.
en procedure for foreløbig registrering af stofferne før tidsfristen for den egentlige
registrering  (præregistrering)  for  at  give  producenter,  importører  og  andre
virksomheder mulighed for at finde eventuelle partnere i arbejdet med registreringen
(konsortiedannelse).
Ved registreringen af stoffer, som produceres og/eller importeres i mængder på mere
end 10 tons pr. år, skal producenter og importører endvidere udarbejde og levere en
Kemikaliesikkerhedsvurdering (Chemical Safety Assessment), herefter forkortet CSA
(dokumenteret i  en  Kemikaliesikkerhedsrapport (Chemical  Safety  Report), herefter
16
forkortet CSR) . En CSA kan laves for et enkelt kemisk stof, et kemisk produkt eller en
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465674_0016.png
stofgruppe og indeholder bl.a. en farevurdering. For stoffer, som er klassificeret som
farlige
1
 eller anses for særligt problematiske
2
, skal rapporten også indeholde en
risikovurdering af alle kendte anvendelser samt anbefalinger om tiltag til begrænsning
af  en  eventuelt  identificeret  risiko.  Ydermere  skal  det  fremgå,  om  stoffet  kræver
godkendelse eller er omfattet af andre begrænsninger. CSR skal ikke leveres videre i
leverandørkæden som et selvstændigt dokument, men indholdet i denne skal være
afspejlet i det sikkerhedsdatablad som skal følge stoffet eller det kemiske produkt, men
de dele
3
 af CSR, der beskriver udsættelsen, skal indgå som bilag.
Isolerede mellemprodukter
Et mellemprodukt er et kemisk stof, der udelukkende fremstilles og forbruges i en
kemisk  omdannelsesproces  til  fremstilling  af  et  andet  kemisk  stof.  Et  isoleret
mellemprodukt er et mellemprodukt, som ikke fremstilles og forbruges i et og samme
produktionsanlæg. For isolerede mellemprodukter, der bruges på produktionsstedet, er
datakravene  begrænset  til  klassificering  og  allerede  eksisterende  information.  Det
samme er tilfældet for isolerede mellemprodukter, der transporteres mellem forskellige
virksomheder eller produktionssteder. Hvis et sådant mellemprodukt transporteres i
mængder over 1000 tons per år,  kræves der et minimum datasæt
4
.
Monomerer (stoffer, der indgår i polymerer
5
)
Ikke registrerede monomerer og andre stoffer, som indgår i en polymer med mere end
2%, og hvor monomeren eller stoffet  produceres eller importeres i mængder over 1
tons pr. år, skal registreres. Monomere, der anvendes som isolerede mellemprodukter,
skal opfylde samme registreringskrav som andre stoffer.
Kosmetik og fødevareemballager
Stoffer,  der  indgår  i  kosmetik  og  fødevareemballager,  skal  registreres,  men  CSR
behøver ikke at indeholde oplysninger om sundhedseffekter, da disse er dækket af
særlige direktiver.
Undtagelser fra registreringen
Stoffer er undtaget fra registreringspligten, hvis de er omfattet af forordningens Bilag II
eller III. Bilag II indeholder en liste af stoffer, der ligeledes er undtaget i Forordning
793/93/EØF om eksisterende stoffer. Bilag III indeholder bl.a. en række undtagelser
vedrørende radioaktive stoffer, reaktionsprodukter, hydrater og mineralske råstoffer,
som også var gældende, da listen over eksisterende stoffer, EINECS, blev formuleret.
Endvidere er stoffer undtaget fra registrering, hvis de anvendes i humane og veterinære
lægemidler,  som  tilsætningsstoffer  og  smagsstoffer  til  fødevarer  eller  som
tilsætningsstoffer  til  foder  og  foderstoffer  til  dyr.  Desuden  skal  aktivstoffer
udelukkende til brug i biocider eller plantebeskyttelsesmiddel ikke registreres, hvis de er
optaget  på  et  bilag  i  enten  biocid-  eller  plantebeskyttelsesmiddeldirektivet  med
tilhørende forordninger. Polymerer er undtaget fra registreringen. Endelig er stoffer,
der  udelukkende  anvendes  til  procesorienteret  forskning  eller  produktudvikling
undtaget fra registrering i 5 år, med mulighed for forlængelse i op til 5 år (10 år for
stoffer udelukkende til brug for udvikling af farmaceutiske produkter).
17
Information gennem leverandørkæden
I dag har man på fællesskabsplan pligt til at udarbejde og levere sikkerhedsdatablade
6
ved levering af et kemisk stof eller kemisk produkt, der skal anvendes erhvervsmæssigt.
Denne  forpligtigelse  fastholdes  under  REACH,  hvor  producenter,  importører  og
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465674_0017.png
downstream-brugere af kemikalier får pligt til senest ved leverance af et farligt
7
 stof
eller farligt kemisk produkt at levere et sikkerhedsdatablad, som opfylder kravene i
REACH, der således erstatter det nuværende direktiv om sikkerhedsdatablade.
Ved leverance af et kemisk stof eller produkt, som ikke er omfattet af kravet om
sikkerhedsdatablade,  skal  man  videregive  som  minimum  de  informationer,  der  er
nødvendige for en sikker anvendelse af stoffet eller det kemiske produkt, herunder
registreringsnummer,  oplysning  om  godkendelsespligt  hhv.  godkendte  anvendelser,
begrænsninger og andre relevante informationer om stoffet.
Arbejdstagere har ret til at se sikkerhedsdatablade og øvrig information, som leveres
gennem leverandørkæden, for de stoffer, som de anvender erhvervsmæssigt.
Downstream-brugere får som noget nyt pligt til at meddele Agenturet, hvis de er
uenige om leverandørens information og anbefalinger.
Virksomheder, der anvender kemikalier (Downstream-brugere)
Virksomheder, der anvender kemikalier (downstream-brugere), har pligt til at vurdere
sikkerheden ved brug af kemikalierne og iværksætte relevante tiltag for i tilstrækkelig
grad at begrænse en eventuel risiko ved anvendelsen af disse, samt rapportere til
myndighederne i tilfælde af afvigelser fra leverandørens oplysninger og anbefalinger.
Downstream-brugere har pligt til at udarbejde og medsende sikkerhedsdatablade for
farlige
8
 kemiske produkter til erhvervsmæssig anvendelse. Hvis virksomhedens
anvendelse  af  et  kemisk  stof  i  tilstrækkelig  grad  er  omfattet  af  leverandørens
sikkerhedsdatablad, så kan virksomhedens sikkerhedsdatablad udarbejdes på baggrund
af leverandørens informationer. Leverandører har pligt til at medtage de anvendelser,
som  downstream-brugeren  har  oplyst  om,  i  vurderingen  af  udsættelsen.  Hvis  en
downstream-bruger ikke ønsker at oplyse om virksomhedens anvendelse af stoffet, og
den ikke er omfattet af leverandørens sikkerhedsdatablad, så har førstnævnte pligt til
selv at udarbejde en vurdering (CSA) for de aktuelle anvendelser og anbefale relevante
tiltag til at begrænse en eventuel identificeret risiko.  
Virksomheden  (downstream-brugeren)  har  pligt  til  at  informere  Agenturet,  hvis
virksomhedens anvendelse ikke er omfattet af leverandørens sikkerhedsdatablad, eller
hvis virksomheden gennemfører eller anbefaler tiltag til at begrænse risikoen, som
adskiller sig fra de af leverandøren anbefalede. I så fald skal virksomheden rapportere
til Agenturet, herunder medsende eventuelle forslag til yderligere (hvirvel-) dyreforsøg,
som er nødvendige for at udarbejde en tilfredsstillende CSA.  
Kemikalier i artikler (varer/forbrugsprodukter)
Kemiske stoffer i artikler er ligeledes omfattet af den nye forordning for at sikre, at
18
varer  produceret  uden  for  Fællesskabet  er  omfattet  på  samme  måde,  som  varer
produceret inden for Fællesskabet. Reglerne for disse artikler skal først træde i kraft
efter 11 år og 3 måneder.
Kemiske stoffer, der skal klassificeres som farlige, og som indgår i artikler af samme art
med  mere  end  1  ton  pr.  år  pr.  producent/importør,  skal  registreres,  hvis  det  er
hensigten, at stoffet skal afgives under normal og forventet anvendelse af artiklen.  
Endvidere skal producenter og importører af artikler anmelde farlige kemiske stoffer til
Agenturet, hvis stofferne indgår i artikler af samme art med mere end 1 ton pr. år pr.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465674_0018.png
producent/importør, hvis stoffet kan afgives under normal og forventet anvendelse, og
hvis afgivelsen  sker i  en  mængde, der  kan  give skader  på mennesker  eller  miljø.
Anmeldelsen   skal   omfatte   stoffets   identitet,   anvendelse,   klassificering   og
mængdeoplysninger.  Agenturet  kan  træffe  beslutning  om,  at  kravene  til  stoffets
registrering  følger  de  normale  krav.  Nærmere  regler  kan  fastsættes  efter
komitéprocedure.
Vurdering
Der  er  lagt  op  til  to  forskellige  former  for  vurderinger  fra  myndighedernes  side:
dossier-vurdering og stofvurdering.
Dossier-vurdering
Dossier-vurdering skal laves af det medlemsland,  hvor produktionen eller importen
finder sted.  Medlemslandene skal meddele Agenturet, når de starter og slutter en
dossier-vurdering.  Der  er  fastsat  en  tidsfrist  på  120  dage  for  myndighedernes
behandling ved registrering af nye stoffer, mens der for stoffer under indfasning er
fastsat tidsfrister på  senest 5 og  9 år  efter forordnings ikrafttrædelse  afhængig af
tonnage.  Ved  en  dossier-vurdering  tager  et  medlemsland  stilling  til  et  testforslag
fremsat  af  en  virksomhed  (registrant).  Det  skal  altid  vurderes  om  tests,  som  er
inkluderet i de datakrav, som gælder for stoffer, der produceres i mængder over 100
t/år,  skal  igangsættes.  Formålet  med  denne  dossier-vurdering  er  at  give
medlemslandene mulighed for at vurdere nødvendigheden og udformningen af de
foreslåede  tests.  Herved  kan  man  undgå  unødig  testning  på  dyr,  reducere
omkostningerne, optimere testdesign, samt sikre, at data og omkostninger deles.
Endelig har medlemslandene mulighed for at kontrollere om en registrering i øvrigt
lever op til de fastsatte krav.
Stofvurdering
Agenturet skal udvikle kriterier til prioritering af stoffer til yderligere vurdering.
Formålet med en stofvurdering er, at et medlemsland kan indhente information for
særligt udvalgte stoffer ved mistanke om, at stoffet udgør en risiko for sundhed eller
miljø til brug for en vurdering af, om der er behov for at begrænse risikoen eller, om
stoffet er omfattet af godkendelsesordningen (se senere).  Dette kan være tilfældet, hvis
for eksempel stoffet selv eller dets nedbrydningsprodukter har samme struktur som
stoffer, der betragtes som persistente
9
 og bioakkumulerende
10
, eller hvis den samlede
19
produktionsmængde godtgør yderligere undersøgelser. Denne type vurdering omfatter
også en samlet risikovurdering for alle anvendelser af stoffet, som er identificeret ud fra
de enkelte registreringer af stoffet. Medlemslandene skal hvert år aflevere en rullende
arbejdsplan  for  hvilke  stoffer,  de  vil  vurdere.  Fordelingen  af  stofferne  mellem
medlemslandene  besluttes  af  en  nyoprettet  komité  under  Agenturet  kaldet
”medlemslandenes komité”, og der skal tages højde for landenes BNP.
Registranten  får  en  mulighed  for  at  kommentere  beslutninger,  som  følger  af
vurderingerne.  Beslutninger,  som  følger  af  vurderingerne,  træffes  efter  en  komité
procedure.
For isolerede mellemprodukter, anvendt på produktionsstedet, skal der hverken laves
dossier- eller stofvurderinger. Men hvis stoffet giver anledning til samme bekymring,
som  stoffer  omfattet  af  godkendelsesordningen,  kan  medlemslandet,  hvor
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465674_0019.png
produktionen finder sted, kræve yderligere data eller stille krav til at begrænse en evt.
risiko under produktionen.
Godkendelse
Målet med en godkendelsesordning er at sikre, at risikoen fra særligt problematiske
kemiske stoffer er velkontrolleret, eller at de erstattes af andre egnede stoffer eller en
anden teknologi. Fortsat anvendelse af særligt problematiske stoffer kræver derfor, at
der  er  indhentet  en  godkendelse  herfor.  Godkendelse  søges  hos  Agenturet,  men
tilladelsen gives af Kommissionen.
Følgende stoffer er dækket af godkendelsesordningen:
CMR-stoffer i kategori 1 og 2
PBT- og vPvB- stoffer identificeret efter fastlagte kriterier
Efter  en  vurdering  fra  gang  til  gang  kan  stoffer  med  hormonforstyrrende
egenskaber og stoffer med PBT og vPvB egenskaber blive omfattet, selvom de ikke
opfylde de fastlagte kriterier, hvis de giver alvorlige og irreversible effekter og er
ligeså bekymrende, som de øvrige stoffer nævnt ovenfor.
Stoffer, der kræves godkendelse for, opføres på en bilagsliste med en dato for, hvornår
anvendelsen skal ophøre (”solnedgangsdatoen”), med mindre der er givet tilladelse til
den konkrete anvendelse. Stofferne optages på dette bilag i prioriteret rækkefølge i det
omfang, at ansøgninger om godkendelse kan behandles. Der er ingen tidsfrister for,
hvornår den første liste skal opføres på bilaget eller, hvor tit den skal opdateres.
Medlemslandene  kan  foreslå  stoffer  omfattet  af  godkendelsesordningen  efter  en
nærmere fastsat procedure.
For at få godkendelse til at anvende et særligt problematisk stof kræver det, at risikoen
for sundhed og miljø ved denne anvendelse er tilstrækkeligt kontrolleret. Hvis dette
ikke er tilfældet, så kan man give en tidsbegrænset
11
godkendelse, hvis de
samfundsmæssige (socioøkonomisk) fordele opvejer risikoen for sundhed og miljø og
under  hensyntagen  til,  om  der  findes  egnede  alternativer.  Andre  virksomheder
(downstream-brugere), der anvender et stof på en godkendt måde, skal anmelde dette
20
til Agenturet.
Stoffer til en række anvendelser, der er omfattet af andre godkendelsesordninger, er
undtaget for kravet om godkendelse under REACH.
Ved  behandling  af  ansøgninger  om  godkendelse  skal  Kommissionen  ikke  vurdere
risikoen fra  virksomheder  omfattet  af  en miljøgodkendelse  under  IPPC-direktivet,
risikoen fra punktkilder reguleret i henhold til vandrammedirektivets bestemmelser om
forurenende stoffer
12
og bestemmelser om prioriterede stoffer
13
. Desuden skal risiko
for menneskers sundhed fra medicinsk udstyr ikke vurderes.
Begrænsninger af produktion, markedsføring eller anvendelse
Stoffer, der er omfattet af forbud eller regler om begrænsninger af
produktion, markedsføring eller anvendelse, opføres på et bilag
(forbudsliste). Allerede eksisterende reguleringer fra
anvendelsesbegrænsningsdirektivet (76/769/EØF) med tilhørende
ændringer er overført til listen i bilaget. Undtaget er anvendelse til
videnskabelig forskning eller produkt- og procesorienteret forskning og
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465674_0020.png
udvikling under 1 tons pr. år. Undtaget er ligeledes stoffer i affald.
POP stoffer, opført i FN’s Stockholm-konvention, forbydes og opføres i et særskilt
bilag. Undtaget er anvendelse til laboratorieforsøg og som referencestandard.
Indførelse af nye begrænsninger af produktion, markedsføring eller anvendelse
Hvis et medlemsland ønsker at få reguleret et stof, fastsat en fælles klassificering og
mærkning  eller  mener,  at  et  stof  bør  identificeres  som  et  PBT-,  vPvB-stof  eller
lignende, skal det fremsende et dossier til Agenturet.
Som  tilfældet  er  i  dag,  skal  et  forslag  til  regulering  følges  op  med  en
risikobegrænsningsstrategi, der skal indeholde de samme oplysninger, som tilfældet er i
dag. Dette omfatter bl.a. en vurdering af effektiviteten og omkostningerne ved de
virkemidler, som er til  rådighed, og en anbefaling  af de virkemidler, der  er mest
anvendelige i den konkrete sag.
Kommissionen kan, hvis den finder behov derfor, bede Agenturet om at undersøge om
et bestemt  stof,  et  præparat eller  artikel  udgør  en risiko  for  sundhed  eller miljø.
Agenturet skal så fremlægge et dossier, som beskrevet i bilag XIV efter den samme
procedure, som hvis et medlemsland fremlægger et forslag.
Videre procedure
Når Agenturet modtager et dossier fra et medlemsland, skal Agenturets ”komité for
risikovurdering”  og  ”komité  for  socioøkonomisk  analyser”  vurdere  om  dossieret
indeholder  de  informationer,  der  kræves  inden  30  dage,  og  Agenturet  meddeler
medlemslandet, om dette er tilfældet, og om eventuelle mangler. Hvis der er mangler
ved dossieret får medlemslandet endnu en kort frist til at bringe manglerne i orden;
ellers bortfalder forslaget.
21
Så  snart  dossieret  indeholder  de  informationer,  der  kræves,  skal    Agenturet
offentliggøre  dossieret  med  de  forslåede  restriktioner  på  deres  hjemmeside.  Alle
interesserede kan så kommentere forslaget indenfor 3 måneder fra offentliggørelsen.
Indenfor 9 måneder skal Agenturets ”komité for risikovurdering” og ”komité for
socioøkonomisk  analyser”  komme  med  en  udtalelse  til  forslaget.  Der  er  fastsat
procedure  og  tidsfrister  for,  hvordan  forslagene  og  komitéernes  udtalelser  skal
behandles.  Endelig  sender  Agenturet  forslagene  til  Kommissionen,  som  så  skal
fremsætte et forslag til regulering senest 3 måneder efter.
Agenturet
Der  oprettes  et  nyt  uafhængigt  agentur,  som  skal  varetage  administration  af  hele
REACH-systemet.  Det  er  tiltænkt  en  nøglerolle  ved  at  bistå  Kommissionen,
medlemslandene  og  andre  aktører  med  teknisk,  videnskabelig  og  administrativ
ekspertise og vejledning. Agenturet får ansvaret for præregistrering, registrering og
gensidig anerkendelse af vurderinger.
Gennem to ekspertudvalg skal Agenturet  bl.a. rådgive Kommissionen om forslag til
begrænsning  af  produktion,  markedsføring  eller  anvendelse  af  farlige  stoffer,  om
prioritering  af  stoffer  til  godkendelsesordningen  og  behandle  ansøgninger  om
godkendelse af særligt problematiske stoffer. Et medlemsstatsudvalg har ansvaret for
vurderingerne samt for klassificering og mærkning.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465674_0021.png
Agenturet skal oprette en eller flere databaser i forbindelse med REACH, hvor de
kompetente  myndigheder  kan  søge  informationer.  Agenturet  skal  offentliggøre
information om hvilke stoffer, der har undergået en vurdering, samt hvilke stoffer der
er  under  eller  muligvis  skal  undergå  en  vurdering.  Agenturet  har  90  dage  til  at
offentliggøre hvilke stoffer, der er blevet vurderet eller er ved blive vurderet fra det
øjeblik, det får besked herom.  
Agenturet vil hjælpe med at få en fælles tilgang blandt medlemslandene til  kontrol. Der
oprettes derfor et ”forum for kontrolmyndighederne” for at koordinere indsatsen ved
håndhævelse af reglerne.
Agenturets  direktør  udpeges  af  bestyrelsen,  der  består  af  15  medlemmer,  hvoraf
medlemslandene og Kommissionen udpeger 6 hver, mens Kommissionen udpeger
yderligere 3 medlemmer uden stemmeret. Afstemningerne i bestyrelsen afgøres med
2/3 flertal.
Medlemmer i Agenturets ekspertudvalg udpeges af bestyrelsen blandt de kandidater,
som medlemslandene har nomineret på baggrund af deres kvalifikationer. Målet er, at
alle medlemslandene er repræsenteret i udvalgene. Når et udvalg skal udarbejde en
udtalelse, så udpeger den en rapportør, som er villig til upartisk at påtage sig opgaven i
Fællesskabets interesse.
Medlemslandene udpeger hver et medlem til medlemsstatsudvalget.
Udvalgene og forummet etableres 1 år efter forordningen ikrafttrædelse.
22
Omkostninger  til  Agenturet  skal  dels  betales  af  gebyrer  i  forbindelse  med
virksomhedernes registrering og ansøgninger om godkendelse, dels af Kommissionen
og dels ved frivillige bidrag fra medlemslandene. Agenturet  er besluttet placeret i
Finland
14
. Agenturet skal udgive en årsberetning om udført arbejde i det forgangne år.
Der  er  foreslået  en  appelinstans  –  hvilket  gør  det  muligt  at  appellere  Agenturets
afgørelser. Appelinstansen skal bestå af to personer plus en formand, hver med en
stemme. Visse afgørelser kan endvidere bringes for EU domstolen. Enhver borger i
EU kan klage til Ombudsmanden i Kommissionen over Agenturets administration i
henhold til EU-traktatens artikel 195.
Kontrol
Forordningen indeholder et afsnit om tilsyn og sanktioner. Medlemsstaterne pålægges
at sikre, at der føres et passende tilsyn med forordningen, og at de sanktioner, der
indføres  for  overtrædelser,  står  i  et  passende  forhold  til  forseelsens  størrelse  og
varighed samt har en afskrækkende virkning.
Klassificering og mærkning
Forslaget indebærer, at reglerne om klassificering og mærkning ændres. For fremtiden
vil  de    fælles  harmoniserede  klassificeringer  på  ”Listen  over  farlige  stoffer”
udelukkende  omfatte  CMR-stoffer  i  kategori  1,  2  og  3,  samt  stoffer,  der  giver
luftvejsallergi.  For  sådanne  stoffer  kan  medlemslandene  fremsætte  forslag  om
harmoniseret klassificering efter procedurerne, der gælder for forslag til begrænsninger,
mens klassificering af stoffer for alle andre effekter, f.eks. miljøeffekter, i fremtiden
udelukkende er industriens ansvar.
Producenter og importører skal stadig klassificere deres kemiske stoffer og produkter
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465674_0022.png
efter  de  nugældende  regler  i  stof-  og  præparatdirektiverne.  Klassificeringerne  skal
indberettes til Agenturet, som laver et klassificeringskatalog.
Stofdirektivet 67/548/EØF foreslås ændret i et selvstændigt direktivforslag som en
konsekvens af REACH. Reglerne om anmeldelse af nye stoffer udgår, medens reglerne
om klassificering, emballering og mærkning opretholdes. Nogle definitioner foreslås
ophævet, f.eks. definitionen på polymerer. Reglerne om tests og vurdering af stoffers
egenskaber ophæves og i stedet henvises til reglerne herom i REACH-forordningens
artikel 12.  Endvidere  ophæves reglerne  om  sikkerhedsdatablade. Den  eksisterende
frihandelsklausul  bevares,  men  henvisningen  til  anmeldelse  af  nye  stoffer  slettes.
Bestemmelsen om 3-års rapporten ophæves. Anneks V om testmetoderne foreslås
ophævet, ligesom henvisningerne i Anneks VI (labelling guide) til Anneks V foreslås
erstattet med  en henvisning  til bilag  X  i REACH-forordningen.  Annekserne med
testkrav  foreslås  ophævet    og  henvisningerne  i  Anneks  VI  foreslås  erstattet  med
henvisninger  til forordningens bilag.
Offentlighedens adgang til information
Agenturet  skal  give  adgang  til  ikke  fortrolige  oplysninger,  som  er  afgivet  ifølge
forordningen i overensstemmelse med forordningen om aktindsigt
15
. Agenturet skal
23
give adgang til visse nærmere opregnede ikke fortrolige oplysninger (f.eks. handelsnavn,
fysisk-kemiske  egenskaber,  testresultater  og  retningslinjer  for  sikker  håndtering  af
stoffet)  via  Internettet,  øvrige  ikke  fortrolige  oplysninger  skal  meddeles  efter
anmodning.
Agenturet skal informere den virksomhed, som en anmodning om aktindsigt vedrører,
Hvis  en  virksomhed  finder,  at  offentliggørelse  af  visse  oplysninger  kan  skade
virksomhedens forretningsgrundlag, kan virksomheden sende en begrundet erklæring
til Agenturet om, at disse oplysninger skal anses for fortrolige. Agenturet træffer så
beslutning om, hvorvidt anmodningen kan imødekommes. Afgørelsen kan appelleres
af  registranten  til  Agenturets  appelinstans.  Visse  oplysninger  betragtes  altid  som
fortrolige.  Det  gælder  blandt  andet  sammensætningsoplysninger,  den  præcise
anvendelse  af  stoffet  og  den  præcise  mængde  af  stoffet,  der  produceres  eller
markedsføres.
Varernes fri bevægelighed og sikkerhedsklausul
Medlemslandene må generelt ikke forbyde, begrænse eller besværliggøre produktion,
markedsføring og anvendelse af et kemisk stof i sig selv, i kemiske produkter eller i
artikler,  hvis  kravene  i  REACH  er  opfyldt.  Forslaget  indeholder  dog  en
sikkerhedsklausul, der gør det muligt for medlemslandene at tage passende midlertidige
foranstaltninger i de tilfælde, hvor det kan vises, at der er en risiko for menneskers
sundhed og/eller miljøet, selvom kravene i REACH er opfyldt i øvrigt. Anvendelse af
sikkerhedsklausulen  skal  straks  meddeles  Kommissionen,  Agenturet  og  de  øvrige
medlemslande. Medlemslandet har derefter 3 måneder til at udarbejde et dossier og
forslag til regulering efter proceduren, der gælder for begrænsninger på fællesskabsplan.
3.
Nærheds og proportionalitetsprincippet
Kommissionen  gør  i  forslaget  opmærksom  på,  at  forslaget  til  ny  kemikaliepolitik
erstatter en lang række eksisterende direktiver. Målsætninger på kemikalieområdet kan
endvidere vanskeligt opnås af et land alene, idet kemikalier og produkter indeholdende
kemikalier i stor udstrækning handles på tværs af grænser. Regeringen er enig heri.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465674_0023.png
4.
er
Konsekvenser for Danmark
det er derfor vanskeligt allerede på nuværende
Der et meget omfattende forslag, og
tidspunkt at redegøre i detaljer for konsekvenser for Danmark. På baggrund af  de
foreliggende  rapporter  og  de  tidligere  fremførte  kommentarer  skal  her  foreløbigt
redegøres  for   de  lovgivningsmæssige   konsekvenser,  de   statsfinansielle  og
erhvervsmæssige  konsekvenser,  samt  potentielle  positive  effekter  af  forslaget  for
sundhed, miljø og for erhvervsliv.
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget vil nødvendiggøre et stort antal ændringer i relation til lov om kemiske stoffer
og produkter.
Med hensyn til de regler, der er fastsat på baggrund af den gældende EU-regulering, vil
forslagene føre til, at visse bestemmelser i lov om kemiske stoffer og produkter skal
ophæves eller ændres. Endvidere vil forslagene føre til, at en række bekendtgørelser