Europaudvalget 2003-04
EUU Alm.del Bilag 89
Offentligt
1464944_0001.png
PDF udgave (79 KB)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
Journalnummer
1
400.C.2-0
Kontor
EUK
28. oktober 2003
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges
Beskæftigelsesministeriets redegørelse for rådsmøde (beskæftigelse, sociale
forhold, sundhed og forbrugerbeskyttelse) den 20. oktober 2003.
ldj
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464944_0002.png
AICenter/Int.enhed
24. oktober 2003
Sag nr. 7113-0043
Notat
Folketingets Europaudvalg
Kopi:
Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg
Folketingets Socialudvalg
Folketingets Sundhedsudvalg
Rådsmøde (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed
forbrugerbeskyttelse) den 20. oktober 2003: Referat
Sammenfatning
og
Rådet  nåede  til  enighed  om  en  fælles  holdning  til  direktivforslaget  om
elektromagnetiske felter og bølger (arbejdstagernes beskyttelse).
Rådet  godkendte  resolutionsteksten  om  bekæmpelse  af  sort  arbejde  uden
bemærkninger.
Grundig  politisk  debat  om  Kommissionens  meddelelse  om  indvandring,
integration og beskæftigelse.
Vedr. 1408 nåede Rådet til politisk enighed om kapitel 7 om efterløn og 8 om
familieydelser.  Behandlingen  af  kapitel  6  om  grænsearbejdere  blev  udskudt  til
Rådsmødet den 1. december d.å.
Ændring af 1408/71 vedr. harmonisering af rettigheder og forenkling af procedurer
blev godkendt.
SPC’s  udtalelse  om  strømlining  af  den  åbne  koordinationsmetode  vedr.  social
beskyttelse blev godkendt.
Rådskonklusioner om den åbne koordination vedrørende dækkende og bæredygtige
pensioner blev vedtaget.
Der blev opnået politisk enighed om afgørelsen om DAPHNE II.
Rådskonklusionerne om bekæmpelse af menneskehandel blev vedtaget.
Under  eventuelt  fremlagde  Belgien  forslag  om  på  næste  Rådsmøde  den  1.-2.
december d.å. at diskutere vækstinitiativet, som blev drøftet på Det Europæiske
Råd den 16.-17. oktober 2003.
2
Fra drøftelserne kan særligt fremhæves følgende elementer:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464944_0003.png
Vedr. Kommissionens meddelelse om indvandring, integration og beskæftigelse
Kommissionen  opridsede  de  tre  overordnede  temaer  i  meddelelsen:  1)  Bedre
integration af indvandrere; 2) bedre styring af fremtidige immigrationsstrømme samt 3)
bekæmpelse af de tiltagende aldersproblemer.
Rådet  var  generelt  positivt  indstillet  til  Kommissionens  meddelelse,  herunder  den
skitserede holistiske tilgang til emnet.
Man var enig i vigtigheden af at sikre en effektiv integrationspolitik inden for EU. Man
understregede  i  denne  forbindelse,  at  tilknytning  til  arbejdsmarkedet  var  en
forudsætning for forbedret integration. Integrationsindsatsen skulle derfor blandt andet
bygge på princippet om ikke-diskrimination, bekæmpelse af sort arbejde, forenkling af
regler og procedure samt overvågning af konsekvenserne ved indvandring.
Medlemsstaterne kunne med fordel udveksle informationer og bedste praksis i forhold
til integrationsindsatsen på de europæiske arbejdsmarkeder. Imidlertid var opstilling og
gennemførelse  af  integrationspolitik  samt  fastsættelse  af  immigrationens  omfang
nationalt kompetenceområde. Eventuelle nye initiativer på europæisk niveau måtte ikke
føre til  etableringen af  nye procedurer  og processer,  men derimod  ske inden  for
rammerne af den europæiske beskæftigelsesstrategi og strategien om social inklusion.  
Flere delegationer understregede, at Kommissionen ikke var tilstrækkelig opmærksom
på den effekt, som indvandring typisk havde for offentlige budgetter. Problemet var, at
selvom indvandrere ofte var yngre end befolkningen i gennemsnit, så havde de typisk
en lavere beskæftigelsesgrad, hvorfor den gennemsnitlige indvandrer - som omfattede
både EU-borgere og tredjelandsstatsborgere - hen over et livsforløb måtte forventes at
påvirke de offentlige finanser omtrent neutralt. To delegationer, herunder Danmark,
henviste til beregninger, hvoraf det fremgik, at indvandrere fra mindre udviklede lande
måtte forventes at påvirke de offentlige finanser negativt. På kort og mellemlang sigt
burde fokus være på bedre integration af eksisterende immigranter.
Flere  delegationer  vurderede  på  den  baggrund,  at  øget  immigration  ikke  kunne
forventes at bidrage til finansiering af de voksende offentlige udgifter, som udsprang af
den  aldrende  befolkning  i  EU.  Det  anførtes,  at  den  omfattende  europæiske
arbejdsløshed,  den  lave  beskæftigelsesfrekvens  blandt  kvinder  og  ældre  samt  de
beskæftigelsesmæssige muligheder ved udvidelsen udgjorde et betydeligt potentiale,
som burde udnyttes, før der blev formuleret strategier vedr. øget immigration.
Man  enedes  om,  at  de  beskæftigelsesrelaterede  aspekter  ved  immigration  kunne
behandles  af  de  europæiske  beskæftigelsesministre.  Omfanget  og  styringen  af
immigrationsstrømme  var  relaterede  problemstillinger,  som  hørte  under  Rådet  for
retlige og indre anliggender. Det var derfor
nødvendigt med en tæt koordinering
mellem de to rådsformationer.
3
Formandskabet meddelte
afslutningsvist, at man sigtede på at vedtage
rådskonklusioner angående meddelelsen på Rådsmødet den 1. december d.å.
Vedr. Forslag til forordning om koordination af social sikring (reform af forordning
1408), kapitel 6
Danmark  hævede  sit  undersøgelsesforbehold  til  artikel  57,  stk.  2a,  men  gjorde
opmærksom på,  at  man  fandt ordningen  med  en  mulighed for  en  opsplitning  af
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464944_0004.png
perioden i artikel 58 uhensigtsmæssig og administrativ vanskelig.
Luxembourg gjorde rede for de betydelige udgiftsmæssige og administrative
problemer artikel 58 ville medfører for landet, idet ca. 38% af den
luxembourgske arbejdsstyrke udgjordes af grænsegængere. Den supplerende
registrering, som artikel 58 åbnede mulighed for, ville betyde en fordobling af
arbejdssøgende i arbejdsformidlingerne i Luxembourg. Man havde derfor behov
for en overgangsp
eriode til at tilpasse admin
s
gen l
rådsmødet i december.